Weergegeven resultaten: 1 tot 7 van 7

Discussie: Unis Flyers 2021/2022

Nationaal team
    Liked
    151

Standaard Unis Flyers 2021/2022

Unis Flyers alweer bezig met selectie komende seizoen.

Alhoewel er nog veel vraagtekens zijn of het ijshockeyseizoen in oktober van start kan gaan, is UNIS Flyers op de achtergrond al bezig om de selectie vorm te geven. Voorzitter Henk Hoekstra is in nauw contact met coach Mike Nason om wederom een strijdvaardige selectie samen te stellen.

Nog veel vraagtekens

In de afgelopen week doken er in verschillende media berichten op dat mogelijk op korte termijn weer mondjesmaat publiek wordt toegelaten tijdens sportevenementen. Hoe zich dat vervolgens gaat ontwikkelen is nog de vraag. ,,Het vaccinatieprogramma en de wijze van testen zullen daar ook een rol in spelen,” vertelt Henk Hoekstra. ,,We hopen dat we in oktober weer mensen in Thialf mogen ontvangen. Maar er is ook weer verschil in buitenlocaties en binnenlocaties. Bij buitenlocaties is wat meer toegestaan, bij binnen evenementen nog niet. Onze ijshockey sport is gebaat bij toeschouwers. Hen hebben we nodig voor ons financiële plaatje. Op dit moment weten we nog niet wat in oktober wel en niet mag qua Covid19-maatregelen. Dat maakt het beleidsmatig moeilijk en onduidelijk. Maar spelen zonder publiek is geen optie.”
    Selectie

Samen met Mike Nason is Henk Hoekstra bezig om de selectie samen te stellen. Inmiddels heeft de voorzitter al een rondje langs de spelers gemaakt, om te vragen hoe het met ze gaat en of ze weer in het Flyers-tenue willen spelen. ,,Het kan natuurlijk zo zijn dat een speler zoiets heeft van: nou, een seizoen zonder ijshockey bevalt me ook wel. Maar gelukkig valt dat heel erg mee, en staan de meeste spelers te popelen om weer te beginnen. Dat is mooi,” vertelt Hoekstra, die verwacht binnen een paar weken de eerste namen voor volgend seizoen bekend te maken. De club wil het komende seizoen meer inzetten op jeugd. ,,Er is in de afgelopen beleidsmatig veel gedaan aan de ontwikkeling van jeugd in het RTC en bij de Jeugdstichting, dus daarvan hopen wij nu langzamerhand de vruchten van te plukken,” licht Hoekstra toe.
    Bestuurlijk

,,Het noodgedwongen voortijdig moeten stoppen in de play-offs door Covid19 heeft ons financieel een aantal uitdagingen bezorgd. Ook de nieuwe wet WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen) die per 1 juli a.s. van kracht wordt, zorgt ervoor dat er veranderingen moeten worden aangebracht in de aansturing van de club. Wij komen binnenkort hierop terug om daarover uitleg te geven hoe wij hier richting aan hebben gegeven,” vertelt Hoekstra over de bestuurlijke ontwikkelingen. ,,Wij als bestuur zijn erg blij met de steun die wij van de sponsoren en supporters rond de club hebben mogen ontvangen in deze voor iedereen moeilijke tijden. Dit geeft ons veel vertrouwen in de toekomst. Kortom, we hebben nog wat werk te verrichten voordat we weer van start kunnen maar hopen iedereen vanaf oktober iedereen weer in Thialf te mogen ontvangen,” klinkt de voorzitter enthousiast.

UNIS Flyers alweer bezig met selectie voor komend seizoen - UNIS Flyers
    Laatst gewijzigd door Jan Schut : 9 april 2021 om 14:30

Nationaal team
    Liked
    151

Standaard Re: Unis Flyers 2021/2022

De knoop is doorgehakt. Juha Kiilholma heeft zijn beslissing gemaakt. Hij stopt definitief met zijn professionele ijshockeycarrière. Juha had toegezegd om nog één seizoen voor UNIS Flyers te gaan spelen. Dat zou het seizoen 2020-2021 moeten worden. Echter door Covid-19 ging dat seizoen uiteindelijk niet door. Mede daardoor heeft de 38-jarige forward besloten om een streep te zetten onder zijn imposante loopbaan.

Imposante carrière
    Juha Kiilholma begon zette zijn eerste stappen als ijshockeyer in zijn geboorteplaats Pori, in het zuid-westen van Finland. In Pori bij Porin Ässät doorliep hij de jeugdteams en brak uiteindelijk door bij de hoofdmacht van Ässät in de Liiga, het hoogste Finse ijshockeyniveau. Tussendoor maakte hij overigens nog één seizoen de overstap naar de Verenigde Staten om daar voor Minot Muskies te spelen in de AWHL.

Eenmaal spelend in de Liiga, is Juha vervolgens niet meer weg geweest van het hoogste ijshockeyniveau. Hij maakte nog wel eens een uitstapje naar bijvoorbeeld Zweden en Denemarken, maar telkens keerde hij weer terug naar de Liiga. In 2017-2018 was Juha 35 jaar, en het leek hem leuk om eens verder op avontuur te gaan. Zo speelde hij een seizoen in Denemarken, daarna in Polen om vervolgens bij UNIS Flyers terecht te komen.

UNIS Flyers
    Vanaf het begin maakte Juha een uitstekende indruk. Zowel in de kleedkamer als op het ijs werd hij enorm gewaardeerd door zijn medespelers, de club en de supporters. Juha had het goed naar zijn zin bij UNIS Flyers, en besloot er alsnog een seizoen aan vast te plakken. Helaas zorgde Covid-19 er uiteindelijk voor dat dat seizoen nooit van start ging. Inmiddels is Juha weer terug in Pori, Finland.

,,Ik vind het erg jammer dat het seizoen bij UNIS Flyers nooit is gestart,” vertelt Juha. In zijn eigen omgeving is Covid-19 ook een belemmering. ,,Covid was hier goed onder controle, maar sinds een paar weken gaat het niet de goede kant uit. Ik denk dat de Finse overheid wel behoorlijk dezelfde maatregelen heeft getroffen als de overheid in Nederland. Maar wel minder lockdowns.”

Coaching
    Wat betreft sport ligt ook het Finse ijshockey grotendeels plat. ,,Het ijshockey op het hoogste niveau gaat wel door, en ook kinderen en junioren mogen spelen. Maar uiteraard wel zonder fans,” geeft Juha aan. Wat hij zelf wil gaan doen, weet hij nog niet. ,,Ik was me aan het voorbereiden op het nieuwe seizoen bij UNIS Flyers. Maar helaas is dat nooit van start gegaan. Daarna heb ik wat coaching gedaan, maar ik wil graag verder uitzoeken wat ik nu wil gaan doen. Eigenlijk ligt alles nog open.” Maar dat Juha zijn laatste professionele seizoen heeft gespeeld, dat is wel zeker. ,,Klopt, dat was mijn laatste seizoen.”

Voorlopig vermaakt Juha zich prima op de ijsvloer, maar dan in een andere hoedanigheid. ,,Momenteel geef ik training aan junioren. Ik doe dat drie keer per week.” Of we hem dan later weer in de bank zien als coach, weet hij nog niet. ,,Ik weet dat niet. Echt niet. Misschien wel, maar ik houd alle opties open. Ook een maatschappelijke carrière behoort nog tot de mogelijkheden.”

Veel dank
    Uiteindelijk kan Juha terug blikken op een indrukwekkende carrière. Met meer dan 750 wedstrijden in Liiga, en opgeteld meer dan 140 wedstrijden op het hoogste niveau in Zweden, Denemarken, Polen en Nederland. Met Ässät won Juha in 2005-2006 de zilveren medaille in Liiga. En met Tappara pakte hij de bronzen plak in 2007-2008, ook in Liiga. In Denemarken (2017-201 pakte hij tevens de zilveren medaille. Bij UNIS Flyers mocht Juha de Nederlandse beker en het Nederlands kampioenschap vieren. ,,Terugkijkend ben ik misschien het meest trots op dat ik zo lang op het hoogste niveau heb gespeeld, en dat ik mijn spel telkens kon verbeteren. Maar ook dat ik mijn beste seizoen speelde nadat ik 30 jaar oud was,” vertelt Juha.

Voor UNIS Flyers was Juha in 32 wedstrijden goed voor 19 goals en 56 assists. UNIS Flyers is trots dat Juha Kiilholma deel heeft uitgemaakt van de club, en namens de club maar ook namens spelers en fans: Juha, enorm bedankt voor je inzet en hulp! Hopelijk zien we elkaar nog eens in de toekomst.

Juha Kiilholma beëindigt zijn professionele carrière - UNIS Flyers

Hoi Rob,
    Ik verzamel gewoon de info van de flyers in een map, kunnen we alle info terug vinden.
    Laatst gewijzigd door Jan Schut : 16 april 2021 om 22:38

NHL rookie
    Liked
    324

Hallo Jan,
    wat een leuk stukje heb je geschreven over Juha
    mvg Rob

NHL Free agent Sietze de Vries's schermafbeelding
    Fav. team
    Flyers
    Liked
    2.640

Grijns.

5. Likes voor deze posting:

NHL rookie Peter Hendrix's schermafbeelding
    Fav. team
    Frölunda Indians, Tilburg Trappers
    Liked
    714

Om het even recht te zetten. Juha Kiilholma heeft nooit op het hoogste niveau (SHL) in Zweden gespeeld? Één maal uitgeleend aan IFK Arboga (2006-2007, 10 caps) en in 2010-11, 13 wedstrijden gespeeld voor VIK Västerås. Beiden teams speelden toen, Arboga al lang gedegradeerd, nu HockeyTvåan (Regionale divisie 2, 4e niveau), Hockeyallsvenskan (Landelijke Divisie 2e niveau).

Nationaal team
    Liked
    151

Juha Kiilholma - Elite Prospects

Het verhaal wat ik plaats is een copy van de Unis Flyers site, dit doe ik om de info te verzamelen van de Flyers.

Veel mensen zijn er blij mee, maar je hebt altijd uitzonderingen.

Dank Peter.
    Laatst gewijzigd door Jan Schut : 25 april 2021 om 22:16

8. Likes voor deze posting:

Nationaal team
    Liked
    151

Mike Nason al bezig met voorbereiding op nieuwe seizoen - UNIS Flyers

Het is alweer de maand mei. Al langer dan één jaar ligt het ijshockey in Nederland stil. Als we de ontwikkelingen geloven, is de kans aanwezig dat in september/oktober het nieuwe ijshockeyseizoen van start gaat. Aan Mike Nason ligt het niet, hij kijkt reikhalzend uit naar het moment dat de zamboni weer over het ijs mag.

,,Het heeft ook iets goeds om thuis te zijn met de kinderen,” steekt coach Mike Nason van wal ,,Maar je mist natuurlijk het ijshockeyseizoen met alles er omheen. Het is toch een beetje een leeg gevoel. Ik geef momenteel nog wel training aan de RTC (Regionaal Talent Centrum, red.), maar eerlijk gezegd is het soms lastig om te motiveren. De spelers doen buiten hun oefeningen. Dat proberen we er wel in te houden.”
    De spelers hadden de afgelopen periode niet het uitzicht op ijstijd en daar moeten ze ook nog wel een aantal maanden op wachten. ,,We praten met elkaar om de motivatie te houden. Keep the eye on the prize. Spelers moeten beter willen worden en zich ontwikkelen. Dat is het grootste goed waar we mee bezig zijn. Het is soms lastig om gemotiveerd te blijven. Het voelt alsof je aan atletiek doet in plaats van een ijshockeyspeler,” grapt Mike Nason.
    Volgend seizoen

Naast het RTC is Nason bezig om samen met voorzitter Henk Hoekstra het team voor komend seizoen samen te stellen. ,,Ik heb wel contact met ze. Zo nu en dan bel ik even met ze of stuur ik een appje. Ook vanuit Henk is er contact om alvast langzaam naar komend seizoen te werken. De spelers zijn alweer klaar om van start te gaan,” zegt Nason. Maar ook hijzelf staat te trappelen totdat het seizoen begint. ,,Ik heb er echt zin. Maar ik wil me er niet teveel op verheugen om mogelijke teleurstellingen zoals afgelopen seizoen te voorkomen. Alle gedachten die we afgelopen jaar hadden: starten in september, toch niet. Starten in oktober, toch niet.”
    In gesprek

De coach overlegt ook met andere teams hoe het komende seizoen eruit komt te zien. ,,We zijn ook in gesprek met clubs om de voorbereiding vorm te geven. Misschien willen we het reguliere seizoen een paar weken uitstellen, om zodoende een langere voorbereiding te kunnen hebben. Spelers hebben een extra lange periode niet op het ijs gestaan, en schaatsen is niet een natuurlijke beweging die je elke dag doet. We moeten dat per dag in de voorbereiding weer opbouwen. Daar is tijd voor nodig om blessures te voorkomen,” legt Nason uit.
    De coach vervolgt: ,,Het begin van het nieuwe seizoen is belangrijk om spelers weer vertrouwd op het ijs te krijgen. Meestal zijn spelers in de zomer een paar maanden niet op het ijs. Dat is nu veel langer. Het gevoel komt wel weer terug, maar we moeten ze rustig brengen en zorgen dat ze gezond blijven.”
    Vanuit RTC

Ook blikt Nason alvast vooruit naar de selectie van het eerste team van UNIS Flyers. ,,Er zijn nog discussies bezig over de regels rondom imports. Daardoor is het nog lastig om de selectie te plannen. Maar de basis van ons team blijven de spelers uit de regio aangevuld met status-spelers. We gaan nu gesprekken voeren met de spelers, en eigenlijk beginnen we met onze goalie en gaan dan zo het team door. We zullen mogelijk wat meer jonge spelers een plek geven. Vanuit de RTC zijn een paar spelers die klaar zijn voor de volgende stap. Ik ben heel benieuwd hoe zich dat ontwikkeld. Op het trainingskamp kunnen we dan zien hoe ze het volhouden. Maar uiteraard moet je ook geduldig zijn met jonge spelers.”
    Wat Mike Nason zelf gaat doen deze zomer? ,,Ik weet het nog niet. Ik denk niet dat ik terug ga naar Canada. Ik had de hoop om dat te doen, maar ik weet niet of dat lukt. Mijn moeder is inmiddels gevaccineerd, en mijn vader krijgt binnenkort zijn tweede vaccinatie. Misschien kunnen ze dan hier naartoe komen. Ook met vakanties weten we nog niet wat mogelijk is in het buitenland. Anders gaan we naar de eilanden. Als het in Nederland mooi weer is, is dat ook een prima optie,” besluit Nason.

Regels voor berichten