View Full Version : Oranje aast op vierde plek bij WK ijshockey
Piet de Kort
12 januari 2010, 09:22
Oranje aast op vierde plek bij WK ijshockey
maandag 11 januari 2010 | 23:15 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 januari 2010 | 00:06
TILBURG - Bondsvoorzitter Joop Vullers verwacht van het Nederlandse ijshockeyteam een topprestatie tijdens het WK (divisie I) in Tilburg. "We moeten stijgen op de wereldranglijst", aldus de preses tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het nationale team in het Mercure Hotel in Tilburg, dat eind april de thuisbasis van Oranje zal zijn.
Vullers gaat uit van minimaal een vierde plek.
Volgens bondscoach Tommie Hartogs is dat een gezonde ambitie. "We hebben de afgelopen drie jaar het team verjongd en zijn drie keer op rij vijfde geworden. Iedereen voelt aan dat de lat nu iets hoger moet liggen. De tijd is er rijp voor."
Meer over het WK ijshockey in het Brabants Dagblad van dinsdag.
Abe Brouwer
12 januari 2010, 16:27
Ik denk niet dat je meteen 2 plaatsen stijgt met 4e worden, zeker niet als je de laatste 3 jaar steeds 5e bent geworden.
De herstructurering van de lagere divisie houdt in dat div1 van 12 naar 6 deelnemers gaat. Als alles doorgaat tenminste, het definitieve besluit wordt dit jaar in Keulen genomen tijdens het A-WK.
Ik weet niet hoe ze de deelnemers gaan bepalen voor die nieuwe divisie met 6 teams. Of met promotie/degradatie of op basis van wereldranglijst. In het laatste geval zou Oranje dan 22e moeten zijn. Best mogelijk dat Oranje daarna pendelt tussen div1 en div2.
Ro Herregraven
12 januari 2010, 20:15
De herstructurering van de lagere divisie houdt in dat div1 van 12 naar 6 deelnemers gaat. Als alles doorgaat tenminste, het definitieve besluit wordt dit jaar in Keulen genomen tijdens het A-WK.
Ik weet niet hoe ze de deelnemers gaan bepalen voor die nieuwe divisie met 6 teams. Of met promotie/degradatie of op basis van wereldranglijst. In het laatste geval zou Oranje dan 22e moeten zijn. Best mogelijk dat Oranje daarna pendelt tussen div1 en div2.
Een uitgebreid en gedetailleerd artikel van Karsten Skjalm over de achtergrond van de herstructurering staat hier: http://www.internationalhockey.net/articles/250/Competition-Committee-submits-proposal-for-new-IIHF-Championship-format-Background-and-analysis/
Interessant leesvoer!
Komt in 't kort hier op neer. Huidige situatie:
http://www.internationalhockey.net/misc/divsystem_current.jpg
Nieuwe situatie:
http://www.internationalhockey.net/misc/divsystem_new.jpg
Het definitieve besluit hoeft trouwens nog niet in Keulen genomen te worden. "If no decision is taken at this meeting, the IIHF will call for an extraordinary session on the issue to be held at the semi-annual congress in Slovenia in September 2010."
Abe Brouwer
12 januari 2010, 20:30
Een besluit wordt dus dit jaat genomen. Ik denk dan niet dat ze al in 2011 met de nieuwe opzet beginnen. Zal dan 2012 worden als het doorgaat. Dus dat verhaal dat Oranje 4e moet worden lijkt me nogal voorbarig.
Ad van den Berg
17 januari 2010, 15:40
De nieuwe opzet lijkt me voor de echte ijshockeyliefhebber verschrikkelijk.
Persoonlijk denk ik dat straks in Tilburg buiten de wedstrijden van Nederland alleen de wedstrijden van de Oekraine en Oostenrijk het aanzien waard zijn...
Abe Brouwer
17 januari 2010, 16:34
De nieuwe opzet lijkt me voor de echte ijshockeyliefhebber verschrikkelijk.
Persoonlijk denk ik dat straks in Tilburg buiten de wedstrijden van Nederland alleen de wedstrijden van de Oekraine en Oostenrijk het aanzien waard zijn...
Of die nieuwe opzet verschrikkelijk is voor de echte ijshockeyliefhebber? Dat weet ik zo net niet. Een div1 in de nieuwe opzet met 6 teams zal aanzienlijk sterker zijn dan met de huidige opzet van 2 keer 6 teams. Alleen denk ik wel dat het gat tussen de nieuwe div1 en de nieuwe div2 groot is.
Persoonlijk denk ik dat veel wedstrijden op het WK in Tilburg saai zullen zijn vanwege het grote niveauverschil tussen de bovenste en onderste teams. Ook heb ik het idee dat de Serven te zwak zullen zijn. En dat is weer het basis-idee achter de nieuwe opzet.
Nico Groen
18 januari 2010, 19:12
Wat was het toch eenvoudig toen er nog een C.C.C.P. , Tsjechoslowakije en Joegoslavië waren .... 3 groepen en dat was het ... ;-)
Abe Brouwer
8 februari 2010, 16:55
Volgens de nieuwste IIHF World Ranking is Nederland gezakt van de 24e naar de 25e plaats.
Tonny Staal
8 februari 2010, 18:17
Volgens de nieuwste IIHF World Ranking is Nederland gezakt van de 24e naar de 25e plaats.
:wtf:
Door het verlies tegen de Allstars? :Bonk3:
::nlpatriot::
Abe Brouwer
8 februari 2010, 18:20
:wtf:
Door het verlies tegen de Allstars? :Bonk3:
::nlpatriot::
Blijkbaar.
Rob Donkers
9 februari 2010, 10:24
Wat was het toch eenvoudig toen er nog een C.C.C.P. , Tsjechoslowakije en Joegoslavië waren .... 3 groepen en dat was het ... ;-)
was wel lekker overzichtelijk
Eric van der Putten
9 februari 2010, 10:35
Abe, deze ranglijst bekijk ik op dit moment en daar staat Nederland toch echt 24e.
http://www.iihf.com/home-of-hockey/championships/world-ranking/mens-world-ranking/2009-ranking.html
Abe Brouwer
9 februari 2010, 17:21
Abe, deze ranglijst bekijk ik op dit moment en daar staat Nederland toch echt 24e.
http://www.iihf.com/home-of-hockey/championships/world-ranking/mens-world-ranking/2009-ranking.html
Heb ik ook gezien. Maar op de homepagina van iihf.com werd verwezen naar een nieuwe lijst.
Ro Herregraven
9 februari 2010, 19:51
Heb ik ook gezien. Maar op de homepagina van iihf.com werd verwezen naar een nieuwe lijst.
De lijst waar Eric naar verwijst is de ranglijst die aan het einde van het seizoen 2008-2009 is opgemaakt.
In de lijst waar Abe naar verwijst zijn de resultaten van de Olympische Kwalificatietoernooien verwerkt.
Uiteraard kan Nederland nog invloed uitoefenen op deze positie door goed te scoren op het WK in April.
Abe Brouwer
19 mei 2010, 20:13
Benieuwd of ze op ze op de IIHF-bijeenkomst in Keulen nog een besluit gaan nemen over die nieuwe opzet.
Abe Brouwer
24 mei 2010, 00:28
We zijn 4e geworden maar op de wereldranglijst blijven we desondanks 25e. Ik heb trouwens begrepen dat die herstructurering van de lagere divisies niet aan de orde is gekomen bij het IIHF-congres in Keulen.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.