PDA

View Full Version : verontrustend bericht over de talrijke incidenten U17

Pieter van der Schuit
22 december 2009, 12:28
verontrustend bericht

Het bestuur van de Nederlandse IJshockey Bond maakt zich ernstig zorgen over de talrijke incidenten die
de afgelopen weken plaatsvonden in de U17-competitie.
Massale vechtpartijen, incidenten tussen ouders/toeschouwers en spelers, spelers die scheidsrechters
fysiek aanvallen, spelers en ouders waarbij het totaal aan respect ontbreekt voor teamgenoten, tegenstanders,
scheidsrechters en overige officials, zijn slechts enkele van de vele onverteerbare zaken, die
ons helaas zijn overkomen.
Zo kan het niet langer!
Sportiviteit en respect staat bij de NIJB hoog in het vaandel. De NIJB wil graag dat alle bij de sport
betrokkenen plezier hebben en houden in het ijshockey en dat door eenieder respect wordt getoond naar
alle overigen die de ijshockeysport een warm hart toedragen. Dat is dé manier om het imago van het
ijshockey in Nederland te verbeteren en alleen daardoor kan de sport groter worden.
Het bestuur van de NIJB vraagt u als verenigingsbestuurder om preventief het gesprek met uw U17-team
en haar begeleiders en ouders aan te gaan. In dit gesprek zouden aan de orde kunnen komen: sportiviteit
en respect, gedrag op en buiten het ijs, spelregels, omgang met elkaar en met tegenstander en
scheidsrechters, sancties en beleid van de vereniging in deze.
De NIJB accepteert geen enkel wangedrag van een U17-team meer op welke wijze dan ook. Voor een
wedstrijd zijn 3 partijen nodig: de 2 teams en de scheidsrechters. Wijs bij een incident niet naar de
tegenstander en niet naar de scheidsrechter, maar steek eerst de hand in eigen boezem en stuur uw
email (enkel mails die door de wedstrijdsecretaris of voorzitter van een vereniging worden ingestuurd,
worden in behandeling genomen) met een objectief verslag naar competitie@nijb.nl.
Realiseert u zich dat sportiviteit en respect in de bestuurskamer begint en dat de wijze waarop
bestuurders dit uitdragen een voorbeeld is voor de achterban, van spelers en coaches tot ouders en
supporters. Schroom ook niet, om waar nodig, passende maatregelen te nemen.
Met sportieve groet,
Bestuur Nederlandse IJshockey Bond

Danny Jurgens
22 december 2009, 12:53
Simpel op te lossen dit probleem hoor , bij teams waarbij dit regelmatig gebeurt gewoon uit de competitie zetten en de club een hoge boete geven . Zij zijn verantwoordelijk voor de disipline en orde in hun club . Iedere club heeft toch gedrags regels . verontrustend bericht

Het bestuur van de Nederlandse IJshockey Bond maakt zich ernstig zorgen over de talrijke incidenten die
de afgelopen weken plaatsvonden in de U17-competitie.
Massale vechtpartijen, incidenten tussen ouders/toeschouwers en spelers, spelers die scheidsrechters
fysiek aanvallen, spelers en ouders waarbij het totaal aan respect ontbreekt voor teamgenoten, tegenstanders,
scheidsrechters en overige officials, zijn slechts enkele van de vele onverteerbare zaken, die
ons helaas zijn overkomen.
Zo kan het niet langer!
Sportiviteit en respect staat bij de NIJB hoog in het vaandel. De NIJB wil graag dat alle bij de sport
betrokkenen plezier hebben en houden in het ijshockey en dat door eenieder respect wordt getoond naar
alle overigen die de ijshockeysport een warm hart toedragen. Dat is dé manier om het imago van het
ijshockey in Nederland te verbeteren en alleen daardoor kan de sport groter worden.
Het bestuur van de NIJB vraagt u als verenigingsbestuurder om preventief het gesprek met uw U17-team
en haar begeleiders en ouders aan te gaan. In dit gesprek zouden aan de orde kunnen komen: sportiviteit
en respect, gedrag op en buiten het ijs, spelregels, omgang met elkaar en met tegenstander en
De NIJB accepteert geen enkel wangedrag van een U17-team meer op welke wijze dan ook. Voor een
wedstrijd zijn 3 partijen nodig: de 2 teams en de scheidsrechters. Wijs bij een incident niet naar de
tegenstander en niet naar de scheidsrechter, maar steek eerst de hand in eigen boezem en stuur uw
email (enkel mails die door de wedstrijdsecretaris of voorzitter van een vereniging worden ingestuurd,
worden in behandeling genomen) met een objectief verslag naar competitie@nijb.nl.
Realiseert u zich dat sportiviteit en respect in de bestuurskamer begint en dat de wijze waarop
bestuurders dit uitdragen een voorbeeld is voor de achterban, van spelers en coaches tot ouders en
supporters. Schroom ook niet, om waar nodig, passende maatregelen te nemen.
Met sportieve groet,
Bestuur Nederlandse IJshockey Bond

Geert van der Meulen
22 december 2009, 17:03
Spelers of teamleiders die scheidsrechters verbaal of fysiek aanvallen? Of teamleiders van andere teams. Gewoon schorsen. En dan niet zoals vorig jaar na de knokpartij Den Bosch tegen Amsterdam de heren de kans geven een schorsing om de beurt uit te zitten, maar gewoon schorsen voor lange tijd.
Heeft de rest van het team er dan last van? Jammer dan, hadden ze maar in moeten grijpen.

Trouwens teamleiders die scheidsrechters lastig vallen omdat ze hun spelers hebben bestraft dienen gewoon aangepakt worden door hun club. De eerste keer verplicht een scheidsrechterscursus volgen, een volgende keer gewoon verwijderen.

Twan Witzier
22 december 2009, 18:02
Beetje lastig om alle jongens uit den Bosch gelijk de straf te laten uitzitten, dan kunnen ze niet spelen een aantal wedstrijden.

Van wie is dat schrijven Piet ?

Theo van der Duin
22 december 2009, 18:40
Als dat het gevolg is, het zij zo. Hadden ze eerder over na moeten denken. Een scheidsrechter doet alles vaak ook vrijwillig en voor zijn en ons plezier. Leven en laten leven. Het is en blijft een spel. Dus hou je in en denk na voor je wat roept of doet.

Gerard van der Heide
22 december 2009, 20:03
Spelers of teamleiders die scheidsrechters verbaal of fysiek aanvallen? Of teamleiders van andere teams. Gewoon schorsen. En dan niet zoals vorig jaar na de knokpartij Den Bosch tegen Amsterdam de heren de kans geven een schorsing om de beurt uit te zitten, maar gewoon schorsen voor lange tijd.
Heeft de rest van het team er dan last van? Jammer dan, hadden ze maar in moeten grijpen.

Trouwens teamleiders die scheidsrechters lastig vallen omdat ze hun spelers hebben bestraft dienen gewoon aangepakt worden door hun club. De eerste keer verplicht een scheidsrechterscursus volgen, een volgende keer gewoon verwijderen.

Ik zou het andersom doen Geert. Verwijderen/schorsen en daarna verplicht (en zelf betalen) scheidsrechtercursus volgen. Pas weer actief deelnemen na het hebben gevolgd van de cursus.

Gerard van der Heide
22 december 2009, 20:04
Beetje lastig om alle jongens uit den Bosch gelijk de straf te laten uitzitten, dan kunnen ze niet spelen een aantal wedstrijden.

Jammer dan

Pieter van der Schuit
22 december 2009, 20:23

Beste Twan,

Zoals je kunt zien is deze brief verzonden door het Bestuur Nederlandse IJshockey Bond

Dyon Knoop
22 december 2009, 20:44
Met alle respect maar waarom lastig want dan kunnen ze neit spelen... Vechten is eigen verantwoordelijkheid en als dat betekent dat je bijv. 2 wedstrijden neit kunt spelen en dus regelementair verliest met 5 - 0 sja so be it... eerst denken, dan pas doen ....

Jan Hofstede
22 december 2009, 21:34
Is toch al een jaren voorkomend fenomeen... Emotionele ouders en begeleiders die zich bemoeien met de activiteiten en beslissingen op het ijs...met alle gevolgen van dien...

Wil je dat een halt toe roepen, zal er toch echt serieus gestraft moeten worden...door zowel bond als club... En als dat betekent dat een team niet meer in staat is om een wedstrijd te spelen... Jammer dan...

Geert van der Meulen
22 december 2009, 21:49
Is toch al een jaren voorkomend fenomeen... Emotionele ouders en begeleiders die zich bemoeien met de activiteiten en beslissingen op het ijs...met alle gevolgen van dien...

Wil je dat een halt toe roepen, zal er toch echt serieus gestraft moeten worden...door zowel bond als club... En als dat betekent dat een team niet meer in staat is om een wedstrijd te spelen... Jammer dan...

In Nederland probeert men te veel de sop, kool en geit te sparen. Voorbeeld is de uitspraak van de tuchtcommissie van vorig seizoen naar aanleiding van de massale vechtpartij bij Den Bosch tegen Amsterdam.

Wegens massale vechtpartij na afloop van de wedstrijd worden beide teams bestraft met een speelverbod van vier competitiewedstrijden. Teneinde de teams niet elke speelmogelijkheid te ontnemen, mag de straf aldus ten uitvoer worden gelegd, dat per opeenvolgende wedstrijd telkens vier andere spelers van elk team hun schorsing ondergaan. Teneinde zeker te stellen dat de algehele straf daadwerkelijk wordt ondergaan, wordt de bijkomende verplichting opgelegd, dat namens de teams aan het bondsbureau verslag wordt gedaan van de ondergane schorsing.

De tuchtcommissie onderkent daarbij dat door deze collectieve bestaffing spelers die actief aan de vechtpartij hebben deelgenomen even zwaar worden bestraft als spelers die zich naar het oordeel van de tuchtcommissie onvoldoende inspanden een einde aan de vechtpartij te maken. De tuchtcommissie besluit desniettemin tot deze strafoplegging om daarmee te bevorderen dat de spelers in de beide teams onderlinge discipline ontwikkelen inzake het voorkomen van vechtpartijen als deze, zulks mede ter ondersteuning van de maatregelen die de beide verenigingen ter zitting hebben laten weten na te streven om tot preventie te komen.

Beide teams streden om het kampioenschap. Was het niet eenvoudiger geweest hun tien wedstrijdpunten af te nemen. Was dan niet bevorderd dat ze onderlinge discipline ontwikkelen in een volgende wedstrijd of seizoen? Alleen de administratieve afhandeling van deze straffen lijkt me een crime.

Jan Hofstede
22 december 2009, 22:00
In Nederland probeert men te veel de sop, kool en geit te sparen. Voorbeeld is de uitspraak van de tuchtcommissie van vorig seizoen naar aanleiding van de massale vechtpartij bij Den Bosch tegen Amsterdam.

Wegens massale vechtpartij na afloop van de wedstrijd worden beide teams bestraft met een speelverbod van vier competitiewedstrijden. Teneinde de teams niet elke speelmogelijkheid te ontnemen, mag de straf aldus ten uitvoer worden gelegd, dat per opeenvolgende wedstrijd telkens vier andere spelers van elk team hun schorsing ondergaan. Teneinde zeker te stellen dat de algehele straf daadwerkelijk wordt ondergaan, wordt de bijkomende verplichting opgelegd, dat namens de teams aan het bondsbureau verslag wordt gedaan van de ondergane schorsing.

De tuchtcommissie onderkent daarbij dat door deze collectieve bestaffing spelers die actief aan de vechtpartij hebben deelgenomen even zwaar worden bestraft als spelers die zich naar het oordeel van de tuchtcommissie onvoldoende inspanden een einde aan de vechtpartij te maken. De tuchtcommissie besluit desniettemin tot deze strafoplegging om daarmee te bevorderen dat de spelers in de beide teams onderlinge discipline ontwikkelen inzake het voorkomen van vechtpartijen als deze, zulks mede ter ondersteuning van de maatregelen die de beide verenigingen ter zitting hebben laten weten na te streven om tot preventie te komen.

Beide teams streden om het kampioenschap. Was het niet eenvoudiger geweest hun tien wedstrijdpunten af te nemen. Was dan niet bevorderd dat ze onderlinge discipline ontwikkelen in een volgende wedstrijd of seizoen? Alleen de administratieve afhandeling van deze straffen lijkt me een crime.

Ben ik volledig met je eens... Hard straffen... Zachte heelmeesters, stinkende wonden... is een zéér oud gezegde, maar heeft nooit aan waarheidsgehalte ingeleverd...

Ed de Jong
22 december 2009, 23:20
Laten we dan beginnen met DEN BOSCH eruit te gooien dan word het een stuk rustiger
in de compititie, want die hebben afgelopen seizoen en DIT seizoen al voor genoeg
ellende gezorgd.

HYS THE HAQUE THE BEST

Jan Hofstede
22 december 2009, 23:26
Laten we dan beginnen met DEN BOSCH eruit te gooien dan word het een stuk rustiger
in de compititie, want die hebben afgelopen seizoen en DIT seizoen al voor genoeg
ellende gezorgd.

HYS THE HAQUE THE BEST

Volgens mij te kort...

Ook elders zijn de incidenten te benoemen...

Ed de Jong
22 december 2009, 23:41
Hoi Jan,

Je heb mischien gelijk maar bij deze club spannen ze de kroon,
ze komen er zelf steeds met een sisser af terwijl andere clubs
zwaar gestraft worden en dat klopt niet.
Mijn mening, boycotten die vereniging van klein tot groot.

HYS THE HAQUE THE BEST.

Jan Hofstede
23 december 2009, 00:21
Hoi Jan,

HYS THE HAQUE THE BEST.

Ik weet niet wat allemaal gebeurt is met Den Bosch... de "brandbrief" van de NIJB is echter van deze week...

Duidelijke regels opstellen... Allemaal met een schone lei beginnen... en wie over de streep gaat...aanpakken...!!! Zonder pardon... Dat is de enige remedie...

NIJB kan simpel overgaan tot schorsingen... en de clubs tot het royeren van leden die hardleers zijn...

Mijn indruk is echter dat het vaak de ouders zijn die de aanstichters zijn van de problemen.... Daar moet dus echt een oplossing voor komen...

Twan Witzier
23 december 2009, 00:34
Beste Piet, ik heb uiteraard deze brief ook gelezen binnen het bestuur, stelde jouw alleen de vraag hoe kom jij aan die brief ? ( het was namelijk een brief van de NIJB naar de club bestuurders zoals je kan lezen, schrijven was van 17 dec. 2009 en niet van deze week ).
Maar na jouw tip waarin jij vertelde dat den Bosch deze op de site had gezet wist ik even niet wat ik zag ( heel appart is het zeker wel ).
Ik wist dat de media in den Bosch HOT was na dit soort dingen, maar om nou een brief van de NIJB die aan het bestuur is gericht op je website te zetten vond ik ook wel verrassend.

Maargoed ik ben blij dat het bestuur van den Bosch het was en niet wij in Den Haag, misschien is het ergens goed voor ( wat weet ik niet maar het zal wel goed komen allemaal ).

Francois Hamers
23 december 2009, 07:53
Hoi Jan,

HYS THE HAQUE THE BEST.

Beste Ed,

Het is te makkelijk om naar een andere club te wijzen terwijl je weet dat er bij ieder club, en dus ook die van jou wel eens wat mis is.
Ik heb de beelden gezien van jullie wedstrijd tegen Den Bosch van vorige week en kan me niet aan de indruk onttrekken dat er bij jullie vereniging ook een uitdaging ligt om iets aan eerder besproken wangedrag te doen.

Peter Thijssen
23 december 2009, 09:11
Klinkt inderdaad niet goed als teambegeleiders en ouders en spelers met elkaar op de vuist gaan.
Ik heb het bij ons (nijmegen) nog niet gehoord dat dit soort incidenten gebeuren.
Maar je kan niet zeggen van klein naar groot aanpakken, want de b.v teambegeleider van den-bosch heb ik totaal geen problemen. Ik kan er altijd wel mee lachen eigenlijk.
We praten dan wel over de u8, maar daarom zeg ik ook je kan niet iedereen over de zelfde kam scheren.
Maar ik ben wel voor harde straffen waar het zo uit de hand loopt!

Peter

Ed de Jong
23 december 2009, 09:50
Beste Ed,

Het is te makkelijk om naar een andere club te wijzen terwijl je weet dat er bij ieder club, en dus ook die van jou wel eens wat mis is.
Ik heb de beelden gezien van jullie wedstrijd tegen Den Bosch van vorige week en kan me niet aan de indruk onttrekken dat er bij jullie vereniging ook een uitdaging ligt om iets aan eerder besproken wangedrag te doen.

Hoi Francois,

Ik vind het mooi dat je de beelden heb gezien,maar weet je wat hier het mooie aan was, je ziet
alleen de stukjes van ons steeds en niks van hun.
Wij komen al jaren bij verschillende clubs en we hebben nog nooit iets dergelijks mee
gemaakt.
Maar wat bij hun telkens weer gebeurt en niet alleen bij ons en dat is wel bekent dat kan niet
door de beugel.
Ik heb de originele film van de wedstrijd gekregen om te kijken wat er allemaal fout ging,
en wat denk je al hun foute dingen zijn er als gewoonlijk weer eens uit geknipt.
Dus ik ben helemaal klaar daar mee en ik denk niet alleen ik,ik kan hier nog uren lang over
verder discusieren maar er komt toch geen einde aan.
Laat de kids gewoon ijshockey spelen want daar gaat het tenslotte om.
En ik hoop dat hier nu echt iets aan gedaan gaat worden want dit kan zo
niet langer door blijven gaan.

Ik wens iedereen verder fijne feestdagen en een heel sportief 2010.

HYS THE HAQUE THE BEST

Francois Hamers
23 december 2009, 11:04
Beste Ed,

Ik weet als geen ander dat waar er twee vechten, er twee schuld hebben. Dat geldt in Tilburg of waar dan ook net zo.
Je hebt gelijk dat we de kids moeten laten hockeyen. Dit moet echter wel gebeuren op een faire manier, en dat is helaas niet altijd het geval.
Ik denk echter dat we het niet zwaarder moeten maken dan strikt noodzakelijk en dat we het spelplezier niet uit het oog mogen verliezen.
Het is leuk dat de clubs vanuit de NIJB een brief krijgen, maar ik hoop zeker wel dat ook zij even in de spiegel kijken om te bezien wat hun rol is geweest bij sommige incidenten. Tijdig aanstellen van scheidsrechters die ook nog onafhankelijk zijn is zomaar een voorbeeld.

Verder wens ik ook iedereen fijne feestdagen en een sportief 2010

Gerard van der Heide
23 december 2009, 11:41
Beste Ed,

Ik weet als geen ander dat waar er twee vechten, er twee schuld hebben. Dat geldt in Tilburg of waar dan ook net zo.
Je hebt gelijk dat we de kids moeten laten hockeyen. Dit moet echter wel gebeuren op een faire manier, en dat is helaas niet altijd het geval.
Ik denk echter dat we het niet zwaarder moeten maken dan strikt noodzakelijk en dat we het spelplezier niet uit het oog mogen verliezen.
Het is leuk dat de clubs vanuit de NIJB een brief krijgen, maar ik hoop zeker wel dat ook zij even in de spiegel kijken om te bezien wat hun rol is geweest bij sommige incidenten. Tijdig aanstellen van scheidsrechters die ook nog onafhankelijk zijn is zomaar een voorbeeld.

Verder wens ik ook iedereen fijne feestdagen en een sportief 2010

Je maakt me wel nieuwsgierig Francois. Hoezo kun je kids niet op een faire manier laten ijshockeyen? Waar ligt dat aan?
Uit je verdere relaas begrijp ik een beetje dat je ook een gedeeltelijke schuld wilt verschuiven naar de bond..........

Pieter van der Schuit
23 december 2009, 12:53
Citaat uit de brief: de NIJB vraagt aan de verenigingsbestuurders om een gesprek aan te gaan teneinde tot aanvaardbare preventieve maatregelen te komen.

verontrustend bericht

Francois Hamers
23 december 2009, 13:18
Hallo Gerard,

In mijn posting schrijf ik dat het niet altijd het geval is dat men op een faie manier hockeyed. Daarmee bedoel ik dat er op andere momenten wel fair gespeeld wordt. Ik zie genoeg wedstrijden bij diverse clubs en in diverse leeftijden dat het juist wel goed gaat!!!!!!!!Gelukkig maar.

Ook in dit verhaal zijn er diverse partijen waardoor een wedstrijd niet altijd loopt zoals het zou moeten. Clubs, spelers, begeleiders en ouders zijn in deze verantwoordelijk voor ongepast gedrag op het ijs. De bond moet echter wel juiste kaders aangeven waarin spelers moeten spelen. Het beleid van de bond moet ook zo zijn dat men adequaat ingrijpt op het moment dat men buiten deze kaders gaat en daar ook de juiste mensen voor gebruikt.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Patrick van de Wijgert
23 december 2009, 13:43
Ouder zouden geen coach van het team van het eigen kind moeten zijn en clubs moeten ouders die constant afgeven op tegenstanders of eigen spelers buiten flikkeren.
Het zijn 90% ouders die het te bond maken en waren de kids op reageren !!!!!

Vooral ouders die afgeven op andere spelers van het eigen team zou je toch rechtstreeks in een dwangbuis moeten stoppen.

Gerard van der Heide
23 december 2009, 13:49
Hallo Gerard,

In mijn posting schrijf ik dat het niet altijd het geval is dat men op een faie manier hockeyed. Daarmee bedoel ik dat er op andere momenten wel fair gespeeld wordt. Ik zie genoeg wedstrijden bij diverse clubs en in diverse leeftijden dat het juist wel goed gaat!!!!!!!!Gelukkig maar.

Ook in dit verhaal zijn er diverse partijen waardoor een wedstrijd niet altijd loopt zoals het zou moeten. Clubs, spelers, begeleiders en ouders zijn in deze verantwoordelijk voor ongepast gedrag op het ijs. De bond moet echter wel juiste kaders aangeven waarin spelers moeten spelen. Het beleid van de bond moet ook zo zijn dat men adequaat ingrijpt op het moment dat men buiten deze kaders gaat en daar ook de juiste mensen voor gebruikt.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Francois, wat bedoel je met "juiste kaders"? Ik neem aan dat men de spelregels kent en men weet wat fairplay inhoudt. Ook de NIJB en alle teams hebben een fairplay policy. Echter begrijp ik uit veel verhalen rondom gespeelde jeugdwedstrijden dat men hier bijna nooit rekening mee houdt.

Ik vind het niet normaal wanneer sommige (volwassenen) blijkbaar niet eens in staat zijn om eigenhandig een wedstrijd normaal kunnen laten verlopen. Ik spreek uit ervaring kan ik je melden.
Fair play en common sence, daar gaat het om. Diegene die meent hier anders mee om te moeten gaan moet in mijn optiek zijn heil maar ergens anders gaan zoeken.
Plat gezegd: Oprotten.

Geert van der Meulen
23 december 2009, 13:52
Ouder zouden geen coach van het team van het eigen kind moeten zijn en clubs moeten ouders die constant afgeven op tegenstanders of eigen spelers buiten flikkeren.

Vooral ouders die afgeven op andere spelers van het eigen team zou je toch rechtstreeks in een dwangbuis moeten stoppen.

... die het te bond maken ... Woordspeling? :)

Helemaal met je eens!

Maar stel nu dat zo'n ouder sponsor is van zo'n club er een substantieel bedrag instopt. Wat dan?

Gerard van der Heide
23 december 2009, 14:02

Helemaal met je eens!

Maar stel nu dat zo'n ouder sponsor is van zo'n club er een substantieel bedrag instopt. Wat dan?

Ook erg jammer vind ik Geert. Ook die mensen dienen zich naar behoren te dragen.
Overigens zou een sponsor zich toch dood moeten schamen wanneer deze overgaat tot dergelijke excessen? En als ouder moet je je helemaal diep en diep schamen.

Pieter van der Schuit
23 december 2009, 14:19

Zou de oplossing kunnen zijn om met alleen door de NIJB opgeleide coaches (ouders) een team te mogen coachen.

Hiermee heeft men ook de mogelijkheid om bij misdragingen deze opgeleide coaches een verbod tot coaching van een team te geven.

Theo van der Duin
23 december 2009, 15:49

Dat ouders geen coach van hun eigen team kunnen zijn ben ik het niet mee eens. Ik ben zelf coach bij de U8 in Heerenveen waar mijn zoontje goalie is maar ik kan je wel vertellen dat ik geen onderscheid maak tussen hem en de andere kinderen en fairplay bij mij van het grootste belang is. Ik moet ook zeggen dat we bij de U8 nog geen rare dingen hebben mee gemaakt. Het zou kunnen zijn dat het komt omdat hier nog geen competitie gespeeld word. Wel hebben we ons vorig jaar zelfs bij de U8 gestoord aan ouders die stonden te schelden en ruzie te maken langs het ijs.

Theo van der Duin
23 december 2009, 15:50
Zou de oplossing kunnen zijn om met alleen door de NIJB opgeleide coaches (ouders) een team te mogen coachen.

Hiermee heeft men ook de mogelijkheid om bij misdragingen deze opgeleide coaches een verbod tot coaching van een team te geven.

Kijk dat zou een mooie oplossing zijn. Als deze opleiding er komt zal ik mij zeker aanmelden. Ik ben dus voor dit systeem.

Geert van der Meulen
23 december 2009, 15:57

Kijk dat zou een mooie oplossing zijn. Als deze opleiding er komt zal ik mij zeker aanmelden. Ik ben dus voor dit systeem.

Het lastige is natuurlijk dat zo'n systeem er ook hoort te zijn. En dat het natuurlijk ook door de bond wel steeds wordt aangekondigd.
Het komt alleen niet van de grond.
Op de oude site van de nijb vind je onder opleiding nog wel iets over coaches. Het komt niet verder dan links naar engelstalige manuals van de IIHF.

Pieter van der Schuit
23 december 2009, 16:46
Het lastige is natuurlijk dat zo'n systeem er ook hoort te zijn. En dat het natuurlijk ook door de bond wel steeds wordt aangekondigd.
Het komt alleen niet van de grond.
Op de oude site van de nijb vind je onder opleiding nog wel iets over coaches. Het komt niet verder dan links naar engelstalige manuals van de IIHF.

Mooie gelegenheid voor de bestuurders van de verenigingen om dit op de algemene leden vergadering te bespreken en eventueel vast te leggen in een convenant.

De algemene ledenvergadering van de NIJB wordt verzet naar maandag 4 januari 2010 en zal plaatsvinden in het Nieuwegein's Business Center (NBC), Blokhoeve 1, 3438 LC Nieuwegein, aanvang 20.00 uur.

Janice Hoekstra
23 december 2009, 18:03
Dit staat in de NIJB Jaarplan 2009:

4. Kaderbeleid
Activiteiten in 2009

-afronding modernisering van de opleidingen en aanpassing aan Europese

kwalificatiestructuur, waardoor onder meer ook een betere aansluiting met opleidingen
van andere sportbonden ontstaat (januari);

-pilots opleiding Sportleider 1-3 (januari);

-pilot opleiding Sportleider 4 (februari);

-aanbieden opleiding Sportleider 1-4 (hele jaar);

-scholen en bijscholen (club)scheidsrechters (hele jaar);

-scholen en bijscholen andere wedstrijdofficials (hele jaar);

-scholen en bijscholen van lokale (scheidsrechter-)supervisors (hele jaar);

- bijscholing van coaches nationale teams tijdens coachplatform (hele jaar).

Afgelopen mei/juni tijdens bijeenkomst NIJB en clubs is door de clubs aangedrongen op het feit dat van de opleidingen voor alle jeugd team begeleiders die afgelopen seizoen zouden beginnen nog niet waren gegeven. Er werd medegedeeld dat de opleidingen nog niet klaar waren. De voorzitter van de vergadering heeft toegezegd dat begin dit seizoen een begin moest worden gemaakt met de opleidingen. Voorzover ik weet zijn er nog steeds geen opleidingen gegeven.

Tevens werd tijdens de voorjaar vergaderingen aangegeven dat club besturen m.i.v. dit seizoen aansprakelijk zouden worden gesteld voor het gedrag van hun teams en supporters. Een commissie is toen in het leven geroepen om te bepalen wat de eventuele boetes/consequenties zouden zijn voor bepaalde overtredingen. Wat hiervan terecht is gekomen weet ik niet maar gezien deze topic erg weinig.

In het engels zou ik zeggen "less mouth, more action".

Patrick van de Wijgert
23 december 2009, 19:20

Helemaal met je eens!

Dan zijn er toch gewoon gedragsregels vanuit een club en als iedereen die naleeft zal zo iemand echt niet uit de pas gaan lopen.Maar ja als voorzitters van clubs en andere belnagrijke functionarissen binnen clubs op de tribune zich verbaal misdragen dan is het ene aanzet voor de rest....
Sorry maar wat er af en toe ( lees: regelmatig) op de tribunes geroepen wordt tegen kinderen is van den zotte.

Iemand die sponsort zou beter na moeten kunnen denken. Of roept zo iemand tegen zijn klanten ook die maffe woorden.

We hebben het hier over kinderen die ijshockeyen.

Misschien moeten ouders zich minder inbeelden dat hun kids de NHL niet halen of willen halen...

Twan Witzier
23 december 2009, 21:08
Dat is nou het probleem, de clubs hebben geen geld, betalen zich scheel aan ijshuur, NIJB, scheidsrechters en weet ik het allemaal.
Als je wat meer poen hebt kan je coachen en teamleiders betalen van buiten de ouders en zou je veel lekkerder zitten kijken als ouders ( geeft veel meer rust voor iedereen ).
Maar nee zo werkt het niet in de ijshockey wereld, ouders moeten verplicht hand en span diensten doen waardoor ze extra ( teveel ) betrokken zijn.

Scheidsrechters moeten er veel meer komen maar worden nu verplicht gesteld en zo niet afgedwongen door boetes enz. ( hierdoor leg je de druk veel te hoog en willen de mensen die al fluiten zich minder binden omdat het bijna verplicht word dat ze komen opdraven ).

Fair play en respect ben ik helemaal voor maar het blijft ijshockey, knuffelen zit er gewoon niet in, en een goede 1 op 1 kan ook fair en met respect ( ijshockey hoort zoals het is met af en toe een mat partij ).

Als er straffen worden uitgedeeld door de strafcommissie en deze maar te pas en te onpas kunnen worden uitgezeten moet je geen respect retour van clubs verwachten zoals bv. bij den Bosch vs Amsterdam die hierdoor worden benadeeld ( kan aan mij liggen maar respect voor elkaar gaat bij mij twee kanten op en niet 1 ).

Zo kunnen we nog wel even doorgaan maar de sport is gewoon te klein voor een volwassen aanpak, het NIJB bestuur doet ook alles vrijwillig dus daar kan je alleen maar respect voor hebben, de bestuurders van de clubs krijgen ook geen cent ( die moeten geld meenemen ) dus het zal altijd houtje-touwtje, plakbandje, veters en liefdadigheid blijven, dat zou eens structureel moeten worden aangepakt.

Tot die tijd zal het druk blijven op het forum en de ijsbanen met meningen en ontevredenheden.

Pieter van der Schuit
24 december 2009, 11:17
Scheidsrechters moeten er veel meer komen maar worden nu verplicht gesteld en zo niet afgedwongen door boetes enz. ( hierdoor leg je de druk veel te hoog en willen de mensen die al fluiten zich minder binden omdat het bijna verplicht word dat ze komen opdraven ).

Twan, niet generaliseren scheidsrechters krijgen netjes op tijd een wedstrijd toegewezen, dan heeft deze aangestelde scheidsrechter nog de mogelijkheid om af te zeggen.
Dat kunnen uiteenlopende redenen zijn privé, werk of andere niet voorziene redenen echter begrijpende wijs niet vlak vóór een wedstrijd ,want dan is een vervanger zoeken bijna niet mogelijk.

Dolf Loesberg
24 december 2009, 19:56
Laten we helder zijn er wordt van alles geroepen vanaf de tribune naar de kinderen.
Dus ben van mening dat zowel de strafmaat naar de spelers-die vaak een voorbeeld hebben van hogere teams-als ouders-met belachelijke uitspraken-zwaarder moet.
Dus bij misdragigingen gewoon zwaar straffen zowel de speler als de eventuele ouder.

Patrick van de Wijgert
24 december 2009, 22:03
Laten we helder zijn er wordt van alles geroepen vanaf de tribune naar de kinderen.
Dus ben van mening dat zowel de strafmaat naar de spelers-die vaak een voorbeeld hebben van hogere teams-als ouders-met belachelijke uitspraken-zwaarder moet.
Dus bij misdragigingen gewoon zwaar straffen zowel de speler als de eventuele ouder.

Een jeugdspeler kan er niets aan doen dat zijn ouders labiel zijn op de tribune.
duidelijke richtlijnen zou helpen en sociale controle alhoewel dat laatste meestal averechts werkt.

Dit zijn wij als club en dit zijn onze regels ongeacht het aanzien des persoons.
Zolang er mensen blijven rondhangen die denken groter te zijn als de club komt het niet goed. NIEMAND IS GROTER ALS DE CLUB.

Een mooi herkenbaar voorbeeld is als een ouder klapt voor een actie of goal van zijn eigen kind, maar als van hetzelfde team iemand anders scoort men er niet warm of koud van wordt.

Hans Bakker
25 december 2009, 01:42
Een aantal jaren geleden (ergens mid jaren 90) is de NIJB bezig geweest met het opzetten van coachcursussen voor teambegeleiders, opgezet door Jan Joosten (ex-speler van Nijmegen/nationaal team en docent lichamelijke opvoeding) en Dennis van Rijswijk(trainer/coach van toen eredivisonist, Dordrecht). Een bestaand Amerkaans cursusboek is door Joosten vertaald en diende als basis voor deze cursus. Deelnemende cursisten werden na afloop gecertificeerd.
Ik heb destijds , als schoolleider,mijn school beschikbaar gesteld voor cursisten uit de regio Zuid Holland en zelf ook deelgenomen aan deze cursussen en dientengevolge werd ik ook ook "gediplomeerd" teamleider/coach. De deelnemers voor deze cursus kwamen toen uit Leiden en Dordrecht. Leuke enthousiaste mensen die ook na de cursus een prima onderlinge verstandhouding hadden, ook al kwamen ze uit verschillende verenigingen. Lijkt me een prima manier om e.e.a. in de hand te krijgen en onderling respect te vergroten.
Bovendien geeft het de mogelijkheid om bij bij "incidenten"als ultieme straf, de licentie, lees het diploma begeleider/coach ongeldig te verklaren, en dus de directe bevoegdheid tot coachen. Lijkt me nog steeds een prima idee voor de door jullie gemelde toestanden. Gecertificeerde coaches dus.
Ik weet overigens niet waarom die cursussen zijn gestopt, zal vast en zeker met centjes te maken gehad hebben.........

Paul van Heertum
25 december 2009, 02:11
Kan die ook ingetrokken worden als het publiek over de schreef gaat?

Patrick van de Wijgert
25 december 2009, 10:53
Een aantal jaren geleden (ergens mid jaren 90) is de NIJB bezig geweest met het opzetten van coachcursussen voor teambegeleiders, opgezet door Jan Joosten (ex-speler van Nijmegen/nationaal team en docent lichamelijke opvoeding) en Dennis van Rijswijk(trainer/coach van toen eredivisonist, Dordrecht). Een bestaand Amerkaans cursusboek is door Joosten vertaald en diende als basis voor deze cursus. Deelnemende cursisten werden na afloop gecertificeerd.
Ik heb destijds , als schoolleider,mijn school beschikbaar gesteld voor cursisten uit de regio Zuid Holland en zelf ook deelgenomen aan deze cursussen en dientengevolge werd ik ook ook "gediplomeerd" teamleider/coach. De deelnemers voor deze cursus kwamen toen uit Leiden en Dordrecht. Leuke enthousiaste mensen die ook na de cursus een prima onderlinge verstandhouding hadden, ook al kwamen ze uit verschillende verenigingen. Lijkt me een prima manier om e.e.a. in de hand te krijgen en onderling respect te vergroten.
Bovendien geeft het de mogelijkheid om bij bij "incidenten"als ultieme straf, de licentie, lees het diploma begeleider/coach ongeldig te verklaren, en dus de directe bevoegdheid tot coachen. Lijkt me nog steeds een prima idee voor de door jullie gemelde toestanden. Gecertificeerde coaches dus.
Ik weet overigens niet waarom die cursussen zijn gestopt, zal vast en zeker met centjes te maken gehad hebben.........

Een 3tal seizoenen is dit ook in Tilburg geweest welke gevolgd werden door mensen uit Den Bosch,eindhoven en Tilburg olv. Theo van Gerwen.

Het is niet DE oplossing, wel een goede stap in de richting. Maar ja wat als een club geen coaches heeft maar wel teams???
Het gedrag van mensen veranderen is de sleutel.

bij het CTO zie je een beetje hoe het zou moeten. Geen ouders die zich ergens mee kunnen/mogen bemoeien.

Pieter van der Schuit
25 december 2009, 12:10
Kan die ook ingetrokken worden als het publiek over de schreef gaat?

Lijkt mij een taak voor het bestuur van een verenging, in een fruitschaal verwijdert men ook eerst het rottende fruit.

Om iedereen bewust te maken hoe om te gaan met sport, zijn er gedragscodes opgesteld voor spelers, coaches, supporters, ouders van spelers, officials en besturen van clubs.
Deze gedragscodes worden ondersteund door de Internationale IJshockey Federatie, de Nederlandse IJshockey Bond en vele clubs die zich daar graag bij aansluiten.

Dat gaat toch allemaal wel goed bij ijshockey ?

Hieronder zijn deze gedragscodes weergegeven.
In de meeste gevallen wel en kennen wij bij het ijshockey gelukkig niet de taferelen die zich helaas te vaak bij het voetbal wel afspelen. Maar ook in de ijshockeysport komen helaas incidenten voor, bijvoorbeeld op de tribunes, in de kleedkamers of rond het ijsstadion.

Gedragscode voor spelers (http://www.ijshockeyforum.com/n/fairplay/spelers.pdf) Gedragscode voor trainers (http://www.ijshockeyforum.com/n/fairplay/trainers.pdf) Gedragscode voor ouders (http://www.ijshockeyforum.com/n/fairplay/ouders.pdf) Gedragscode voor toeschouwers (http://www.ijshockeyforum.com/n/fairplay/toeschouwers.pdf) Gedragscode voor officials (http://www.ijshockeyforum.com/n/fairplay/officials.pdf) Gedragscode voor het bestuur (http://www.ijshockeyforum.com/n/fairplay/bestuur.pdf)

Paul van Heertum
25 december 2009, 17:21
Stel dat je een aantal ouders niet toelaat, hoe ga je dan vervolgens naar uitwedstrijden?

Patrick van de Wijgert
25 december 2009, 20:49
Stel dat je een aantal ouders niet toelaat, hoe ga je dan vervolgens naar uitwedstrijden?

Door de zure appel heenbijten.
Er kunnen toch altijd kids met andere meerijden.
En dit is misschien wel ene geval van gedraag je anders zijn er grotere consequenties...

Pieter van der Schuit
30 december 2009, 13:11
Zou dit nog een mogelijke aanpak zijn voor de NIJB.
En dan betreden deze mensen alleen nog maar het ijs om te feesten.

Stadionverbod voor 'schaatshooligans' Thialf

30.12.2009 - 11:30
De schaatsbond KNSB heeft twaalf mensen die dinsdag na de derde dag van het olympisch kwalificatietoernooi in Heerenveen het ijs betraden streng aangepakt. De 'schaatshooligans' moeten conform de regels allemaal een boete van 2000 euro betalen en krijgen een stadionverbod van vijf jaar. Dat maakte de KNSB woensdag bekend.

De twaalf mensen betraden na afloop van de tweede 500 meter voor vrouwen - het laatste onderdeel van de dag - te voet het ijs in het Thialf-stadion en probeerden vervolgens op het middenterrein een ereronde te lopen. Tijdens het Europees kampioenschap allround, begin dit jaar in Heerenveen, liepen ook al twee ordeverstoorders het ijs op. Een van de twee probeerde gehuld in een berenpak winnaar Sven Kramer te feliciteren. Zij kwamen weg met een stadionverbod van een jaar en een boete van 450 euro.

De KNSB laat weten naar aanleiding van het nieuwste incident opnieuw naar de veiligheidsmaatregelen te kijken