View Full Version : Speler OHL gewond na check
Remco Bambacht
4 november 2009, 09:54
IJshockeyer KO na bodycheck
Uitgegeven: 3 november 2009 16:26 Laatst gewijzigd: 3 november 2009 16:44
AMSTERDAM - Een Canadees ijshockeytalent is op de intensive care beland nadat hij een forse bodycheck moest incasseren.
http://media.nu.nl/m/m1czv6qa802x.jpg
? NUsport
Kitchener Rangers-speler Ben Fanelli vloog tegen de boarding en was vervolgens even buiten bewustzijn tijdens de thuiswedstrijd tegen Erie Otters (4-0).
De 16-jarige Fanelli, die met de ploeg uit het Canadese Ontario uitkomt in de Junior Hockey League, zag de beuk die hij van tegenstander Michael Liambas ontving niet aankomen.
Hij verloor hierbij zijn helm en liep in ieder geval schade aan zijn schedel en gezicht op. Of hij volledig herstellen zal, moet nog afgewacht worden.
Bekijk de beelden (http://www.zie.nl/videos/kitchener-ranger-in-intensive-care/m1czv64fw869) van het incident.
Stefan Bouma
4 november 2009, 10:30
Ik hoop dat alles goed met hem komt. Vond het wat vreemde check, hij ziet de Otters speler totaal over het hoofd.
Piet de Kort
4 november 2009, 11:47
Ik hoop dat alles goed met hem komt. Vond het wat vreemde check, hij ziet de Otters speler totaal over het hoofd.
De goalie belemmerde hem het zicht! Hij zag hem niet aankomen.
Het lijkt een faire check maar met misschien vergaande gevolgen voor de getroffen speler.
Daarom blijf ik het herhalen; elke check, hit etc., hetzij wel of niet fair kan altijd vergaande gevolgen hebben.
Ijshockey blijft een gevaarlijke sport! :goodman:
Henry van Beek
4 november 2009, 11:49
het lijkt er op dat hij totaal niet is voorbereid... wel raar zeker. Als je het zo leest heeft de check een behoorlijke impact gemaakt. brrr daar gaan je de rillings toch van over de rug als je bedenkt dat het ook kan gebeuren in een wedstrijd waar jij en ik naar zitten te kijken.
Remco Bambacht
4 november 2009, 11:57
De Toronto Star meldde dit afgelopen maandag:
There's no change in the status of injured Kitchener Rangers rookie Ben Fanelli – listed in critical but stable condition in hospital."It's been a tough 48 hours," said Rangers head coach and GM Steve Spott after his OHL squad was back on the ice Sunday.
There have been encouraging signs though. According to Steve Bienkowski, the team's chief operating officer, Fanelli has been conscious at times.
"He has recognized his family, knows his name, those types of items," he told a local TV station. "But still right now it's more monitoring and waiting."
Prior to Kitchener's 4-1 win over the visiting Sarnia Sting, Spott met with his players and their families to bring them up-to-date on Fanelli's condition and to offer counselling services for his players.
Spott said his team was coping as well as can be expected.Fanelli, 16, suffered skull and facial fractures after a hit from Erie's Michael Liambas, 20, on Friday.
"There's not a coaches clinic in the world that prepares you for something like this," said Spott. "At a moment like that, you become a father not a coach."
Spott has been a regular at Hamilton General Hospital to give his support to Fanelli's parents.
"They're showing a lot of strength," said Spott. "They're incredible people and they're doing their best to deal with this – but it's a parent's worst nightmare."
It's also been a nightmare for Liambas, says Otters GM Sherry Bassin. It was Liambas' hit that knocked the rookie defenceman's helmet off and sent him headfirst into a metal stanchion before his head smacked the ice.
"He's suffering," said Bassin, whose team is also receiving counselling. "We're all taking it badly, but especially him, he's having a real tough time with it."
Liambas was assessed a five-minute major for boarding and a match penalty. The OHL is still reviewing the incident. Spott says he has no desire to watch the video.
"Obviously, for me there was charging, but that's all I saw," said Spott. "When you see a player get hit hard like that, knowing Ben Fanelli ... he's a pretty strong kid, you expect to see he's hit, go down get his wind and get back up."
Piet de Kort
4 november 2009, 12:23
Is deze wedstrijd nog voortgezet na het incident?
Piet de Kort
4 november 2009, 12:27
Liambas was assessed a five-minute major for boarding and a match penalty.
:goodman:
Michael Schoenmakers
4 november 2009, 12:56
16 jaar en half vizier?
spelen ze daar met eigen regels?
Hopelijk hersteld hij zonder blijvend letsel aan over te houden.
Remco Bambacht
4 november 2009, 13:10
Is deze wedstrijd nog voortgezet na het incident?
Yep, 4-0 winst voor Kitchener!
Bram Hendriks
4 november 2009, 15:24
Hmm, lijkt wel of Liambas een arm tegen de kin van Fanelli zet. Maar iedereen zegt dat het een legitieme check is, dus dat zal dan ook wel.
Jan Nagtzaam
4 november 2009, 15:28
Hmm, lijkt wel of Liambas een arm tegen de kin van Fanelli zet. Maar iedereen zegt dat het een legitieme check is, dus dat zal dan ook wel.
Mee eens kijk eens ff naar de hoogte van zijn rechterelleboog, fair?? mijns inziens dus niet!
Sven van de Wall
4 november 2009, 15:28
There's no change in the status of injured Kitchener Rangers rookie Ben Fanelli ? listed in critical but stable condition in hospital."It's been a tough 48 hours," said Rangers head coach and GM Steve Spott after his OHL squad was back on the ice Sunday.
There have been encouraging signs though. According to Steve Bienkowski, the team's chief operating officer, Fanelli has been conscious at times.
"He has recognized his family, knows his name, those types of items," he told a local TV station. "But still right now it's more monitoring and waiting."
Prior to Kitchener's 4-1 win over the visiting Sarnia Sting, Spott met with his players and their families to bring them up-to-date on Fanelli's condition and to offer counselling services for his players.
Spott said his team was coping as well as can be expected.Fanelli, 16, suffered skull and facial fractures after a hit from Erie's Michael Liambas, 20, on Friday.
"There's not a coaches clinic in the world that prepares you for something like this," said Spott. "At a moment like that, you become a father not a coach."
Spott has been a regular at Hamilton General Hospital to give his support to Fanelli's parents.
"They're showing a lot of strength," said Spott. "They're incredible people and they're doing their best to deal with this ? but it's a parent's worst nightmare."
It's also been a nightmare for Liambas, says Otters GM Sherry Bassin. It was Liambas' hit that knocked the rookie defenceman's helmet off and sent him headfirst into a metal stanchion before his head smacked the ice.
"He's suffering," said Bassin, whose team is also receiving counselling. "We're all taking it badly, but especially him, he's having a real tough time with it."
Liambas was assessed a five-minute major for boarding and a match penalty. The OHL is still reviewing the incident. Spott says he has no desire to watch the video.
"Obviously, for me there was charging, but that's all I saw," said Spott. "When you see a player get hit hard like that, knowing Ben Fanelli ... he's a pretty strong kid, you expect to see he's hit, go down get his wind and get back up."
kan dit iemand voor mij vertalen? mijn duits is niet zo goed
Patrick Geerts
4 november 2009, 18:07
kan dit iemand voor mij vertalen? mijn duits is niet zo goed
Dit is frans hoor.
Paul van Heertum
4 november 2009, 18:23
Zou dit ook gebeurd zijn met een strakke kinband(geen idee hoe het heet in het Nederlands maar ik bedoel de band waarmee je helm vast zit en meestal losjes wordt gedragen)
Martijn Snoeren
4 november 2009, 20:30
Zou dit ook gebeurd zijn met een strakke kinband(geen idee hoe het heet in het Nederlands maar ik bedoel de band waarmee je helm vast zit en meestal losjes wordt gedragen)
waarschijnlijk wel,door het vele open en dicht drukken van de drukker was deze waarschijnlijk door de impact open gesprongen.
Michael Schoenmakers
4 november 2009, 20:53
waarschijnlijk wel,door het vele open en dicht drukken van de drukker was deze waarschijnlijk door de impact open gesprongen.
16 jaar gewoon een kooi op net als de rest van de wereld scheelt al een hele hoop denk ik.
Dan had hij de wedstrijd mijns inziens uit kunnen spelen.
Maar goed dat is achteraf.
Stefan Bouma
10 november 2009, 11:49
Liambas geschorst voor de rest van het seizoen incl. play offs
The Ontario Hockey League came down hard on Erie Otters forward Michael Liambas on Wednesday, suspending him for the entire season after a hit that left his opponent with serious head injuries.
Liambas was assessed a match penalty for boarding after his hit on Ben Fanelli of the Kitchener Rangers in a game last Friday.
Fanelli’s helmet flew off and he fell unconscious to the ice before he was taken to a local hospital in an ambulance. He was later airlifted to Hamilton General Hospital with skull and facial fractures.
Fanelli’s condition has been upgraded to serious but stable, the OHL team said on its website.
League commissioner David Branch issued a statement on the suspension after a league review.
“Players must understand they shall be held accountable for their actions,” Branch said. “We must all work towards improving the level of respect players have towards opposing players and the game in general.
“It is the position of the Ontario Hockey League that player Michael Liambas of the Erie Otters Hockey Club be suspended for the balance of the 2009-10 playing season including playoffs.”
Fanelli is four years younger than the 20-year-old Liambas, who has now played his last OHL game.
Liambas is a five-foot-nine 200-pounder. Fanelli, who is four inches taller than Liambas but 25 pounds lighter, had one assist in seven games for the Rangers.
He was a candidate to play for Ontario at the World Under-17 Challenge from Dec. 26 to Jan. 4 in Timmins, Ont., according to Rangers head coach Steve Spott.
“He’s a player that we felt had the opportunity not only to be a great player for Kitchener, but I believe had an opportunity, and I still hope he has an opportunity, to be a professional hockey player,” Spott said.
The Rangers travel to Peterborough to play the Petes on Thursday. Erie returns to the ice Friday against visiting Niagara.
Bram Hendriks
10 november 2009, 12:06
Hmm, er staat verder niet bij of de hit nu legitiem was of niet. Alleen dat spelers moeten weten dat er consequenties kunnen zijn voor hun acties.
Ik mag nu aannemen dat de check, zoals ik al eerder zei, niet legitiem was? Dit is namelijk toch wel een zware straf.
Joep Meijsen
10 november 2009, 12:23
Bobby Clarke heeft de check op TSN honderd procent fair genoemd. Hij vindt het zelfs geen twee minuten straf waard. In het radioprogramma van Bob McCown is ook uitgebreid over de hit gediscussieerd. Jim Kelley raadt daarin iedereen aan om ijshockey uit de jaren zestig te bekijken. Goede kans dat er hele wedstrijden voorbij gaan zonder keiharde checks aan de boarding. Volgens McCown zelf haken er in Canada vanaf het moment dat checken is toegestaan in het jeugdijshockey talloze spelers af omdat ze het zat zijn om door grotere jongens aan gort gereden te worden. Hij pleit voor veel strengere regelgeving in Noord-Amerika.
Paul van Heertum
10 november 2009, 15:29
Volwassene van twintig die kinderen checken van zestien lijkt me ook niet echt fair
Jan Nagtzaam
10 november 2009, 20:36
16 jaar gewoon een kooi op net als de rest van de wereld scheelt al een hele hoop denk ik.
Dan had hij de wedstrijd mijns inziens uit kunnen spelen.
Maar goed dat is achteraf.
Precies, dat is ook waarom ze in het college met een kooi op spelen.
Servi Bruls
11 november 2009, 18:02
Volwassene van twintig die kinderen checken van zestien lijkt me ook niet echt fair
Wat moet je dan?
Die spelers zomaar langs laten gaan?
Ik vind dat je ze mag checken. Echter niet als een halve zool..
Ze weten dat ze tegen oudere jongens spelen en dus flinke checks kunnen krijgen
Die oudere weten ook dat ze tegen jonkies spelen, echter aan de oudere om er iets van rekening mee te houden..
Paul van Heertum
11 november 2009, 18:13
Wat moet je dan?
Die spelers zomaar langs laten gaan?
Ik vind dat je ze mag checken. Echter niet als een halve zool..
Ze weten dat ze tegen oudere jongens spelen en dus flinke checks kunnen krijgen
Die oudere weten ook dat ze tegen jonkies spelen, echter aan de oudere om er iets van rekening mee te houden..
Indelen naar leeftijd natuurlijk maar daar zullen wel goede redenen voor zijn om dat niet te doen. Het verschil in ontwikkeling tussen iemand van 16 en 20 is gewoon groot
De overage spelers niet meer toelaten zou een beetje helpen maar ik weet hoe dan de aansluiting is met het prof of college hockey
Lex Eckhardt
11 november 2009, 19:24
Bobby Clarke heeft de check op TSN honderd procent fair genoemd. Hij vindt het zelfs geen twee minuten straf waard. In het radioprogramma van Bob McCown is ook uitgebreid over de hit gediscussieerd. Jim Kelley raadt daarin iedereen aan om ijshockey uit de jaren zestig te bekijken. Goede kans dat er hele wedstrijden voorbij gaan zonder keiharde checks aan de boarding. Volgens McCown zelf haken er in Canada vanaf het moment dat checken is toegestaan in het jeugdijshockey talloze spelers af omdat ze het zat zijn om door grotere jongens aan gort gereden te worden. Hij pleit voor veel strengere regelgeving in Noord-Amerika.
Dit soort commentaren van 'deskundigen' is eigenlijk nog walgelijker dan de check die meer dan schofterig was. Direct naar het hoofd, met de stick en ellebogen hoog; nog eens extra snelheid maken, etc.
Natuurlijk is hockey een harde sport waar checks onderdeel van uitmaken. Maar het gebrek aan respect, ook vaak bij jonge hockeyers, wordt nog eens extra gevoed door lieden als deze Clarke, die met zijn uitspraak dat dit volkomen fair zou zijn, mede verantwoordelijk is voor de voortgaande verruwing.
Mike Norman
15 november 2009, 13:11
Indelen naar leeftijd natuurlijk maar daar zullen wel goede redenen voor zijn om dat niet te doen. Het verschil in ontwikkeling tussen iemand van 16 en 20 is gewoon groot
De overage spelers niet meer toelaten zou een beetje helpen maar ik weet hoe dan de aansluiting is met het prof of college hockey
Het is verschil is misschien wel te groot ja. Alleen zie je vaak dat jongetjes die goed zien in een hogere leeftijdscategorie gaan meespelen...
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.