PDA

View Full Version : Victoria Cup 2009

Abe Brouwer
29 september 2009, 22:39
Het Zwitserse ZSC Lions heeft vanavond de Victoria Cup gewonnen door zeer verrassend met 2-1 van de Chicago Blackhawks te winnen. In Zurich scoorden Patrick Bartschi en Lukas Grauwiler voor de thuisclub terwijl Cam Barker voor Chicago scoorde.

Redactie IJshockey.com
30 september 2009, 10:20
Voor het eerst sinds 1991 heeft een Europese club gewonnen van een NHL-team. Zürich Lions klopte in eigen stadion de Chicago Blackhawks in de strijd om de Victoria Cup. Het lijkt echter een pyrrusoverwinning. De toekomst van de cup is onzeker.

> Lees het volledige artikel op IJshockey.com (http://www.ijshockey.com/200910/item.asp?ID=2975)

Luuk van Dijk
30 september 2009, 11:48
Hoe kan het dat Gazprom 'zomaar' de geldkraan kan dichtdraaien? Worden hier geen afspraken over gemaakt?

Joep Meijsen
30 september 2009, 12:16
Hoe kan het dat Gazprom 'zomaar' de geldkraan kan dichtdraaien? Worden hier geen afspraken over gemaakt?

Joeri Loonen en Abe Brouwer volgen dit soort dingen een stuk actiever dan ik, maar zoals ik het begrepen heb, is Gazprom enorm hard geraakt door de economische crisis. Het bedrijf is iets van tweederde van zijn beurswaarde verloren en heeft dus stevig moeten bezuinigen. Ik neem aan dat dat onder de bestaande contracten mogelijk was of dat verlenging van contracten is afgewezen.

Op de achtergrond speelt echter ook nog een politiek spel. Gazprom-baas Aleksandr Medvedev is ook de president van de KHL en lid van het hoofdbestuur van de IIHF. De KHL heeft interesse in expansie naar het westen en noorden, plannen die de CHL potentieel in de wielen rijden. En die CHL had het tweede paradepaardje van de IIHF moeten worden.

Internationale sportpolitiek is voor buitenstaanders echter vaak amper te volgen.

Michael Immerzeel
30 september 2009, 13:22
kan me toch wel niet voorstellen dat de nhl teams veel risico nemen met dit soort wedstrijden...

Rene van der Kooij
30 september 2009, 15:21
Ik ben de dag ervoor geweest in Zurich en heb daar met veel plezier gekeken naar de Blackhawks tegen Davos. Een wedstrijd waarin sprake was van een groot krachtsverschil tussen beide ploegen. Chicago won met 9-2, toch apart dat Davos, wat toch bovenaan staat in de Zwitserse competitie na 7 wedstrijden, het zoveel minder heeft gedaan dan Zurich zelf. In ieder geval was Chicago een genot om naar te kijken en had Davos niets te vertellen en kon ik me niet voorstellen dat Zurich wel zou winnen van Chicago, ik zat er dus naast! De ambiance was geweldig in ieder geval!

Abe Brouwer
30 september 2009, 15:50
Voor het eerst sinds 1991 heeft een Europese club gewonnen van een NHL-team.

Klopt niet helemaal, aangezien Tappara Tampere een dag eerder al van Florida Panthers won.

Joep Meijsen
30 september 2009, 16:05
Klopt niet helemaal, aangezien Tappara Tampere een dag eerder al van Florida Panthers won.

Dat staat ook in de tekst van het artikel :yawinkle:. Maar bij de Victoria Cup gaat het daadwerkelijk ergens over.

Mark Vaes
30 september 2009, 18:42
Ik heb de game gister op NHL.com gezien.. En Chicago begon aan de wedstrijd als een team van: wij geven er toch niets om, we maken hun toch wel in want wij zijn dé NHL club hier..
Tot Zurich daverend gas begon te geven en Chicago ook moest pushen en ik denk gewoon niet wisten wat ze meemaakten aan tegenstand en zo geen moment in de wedstrijd kon komen, mede door de Zwitsers, die na 2 perioden slechts 15 schoten op Huet hadden en Chicago 30 op Sulander en toch stond het 2-1!
In de eindfase van de wedstrijd hebben de Blackhawks wel nog alle pressie erop gezet wat tot heftige situaties voor de Lions' goal leidde, maar dat mocht niet meer baten, al met al zullen de Blackhawks er ook niet veel om geven, maar gisteravond in die prachtige game, was het ijs van de Zurich Lions :)