View Full Version : Lobby bij de IND
Paul van Heertum
22 september 2009, 17:23
Is het een idee en wenselijk om als NIJB actief gaan lobbyen om spelers die 5 jaar in Nederland wonen toe te staan dat ze hun andere nationaliteit mogen houden?
Volgens mij mag iedereen die een Nederlands paspoort aanvraagt een verzoek doen om zijn orginele nationaliteit te houdenen als je als NIJB gaat lobbyen wordt dat idee misschien wel goedgekeurd
In het ijshockey zou het gaan om Don voor volgend jaar, Tanner over een jaar, Bat over 2 jaar(als hij voor een 5e jaar bijtekend) en verder zijn er een aantal spelers die nu aan hun 3e jaar gaan beginnen zoals Nason, Mizerek, Knudsen en Gordon
Abe Brouwer
22 september 2009, 18:04
Stuur Joop Vullings eens een mailtje met dit voorstel.
Paul van Heertum
22 september 2009, 18:21
Ik ben meer geinteresseerd in je mening eigenlijk
Peet van Raak
22 september 2009, 18:29
Zijn er bij Groningen, Amsterdam, Geleen en Nijmegen ook nog spelers die kans maken in jouw lobby??
Paul van Heertum
22 september 2009, 18:41
Tanner over een jaar
Kazs Krikke
22 september 2009, 18:51
volgens mij vergeten we een belangrijk detail: de meeste imports zitten steeds een half jaar hier en gaan dan terug. Volgens mij komen zij niet in aanmerking
Peet van Raak
22 september 2009, 18:52
En bij andere teams?
Paul van Heertum
22 september 2009, 18:59
Don nu, Tanner over 1 jaar, Bat over 2 jaar. Spelers zoals Knudsen, Nason, Gordon en Mizerek beginnen aan hun derde seizoen
Paul van Heertum
22 september 2009, 18:59
volgens mij vergeten we een belangrijk detail: de meeste imports zitten steeds een half jaar hier en gaan dan terug. Volgens mij komen zij niet in aanmerking
Neem aan dat ze gewoon een permanente verblijfsvergunning hebben
Kazs Krikke
22 september 2009, 19:02
ik denk een tijdelijke werkvergunning, dat is namelijk de goedkoopste optie
Michael van Opstal
22 september 2009, 19:07
(Spreek een beetje uit ervaring)Maar ik denk dat je minimaal 6 maanden aaneengesloten per jaar in het desbetreffende land moet wonen om daarvoor in aanmerking te kunnen kunnen komen.....Is hetzelfde als autoverzekeringen, rijbewijs verlengen,CVZ betalingen(ziektekosten) Het zal erom hangen of ze dat halen die 6 maanden? en dan nog of ze het willen.....En dan spreek ik alleen nog maar over EU spelers, NON EU'ers zijn letterlijk en figuurlijk nog verder van huis!
Zal het wel eens aan mijn vrouw vragen, die is hier in thuis!
Er zullen niet veel Canadezen of andere buitenlanders(Non EU)zijn, die hun paspoort hiervoor willen inruilen(enkel om een paar wk's mee te pikken)
Paul van Heertum
22 september 2009, 19:08
Ja maar niet meer als je langer blijft en je zal ongetwijfeld niet onbeperkt een tijdelijke werkvergunning aanvragen.
Tanner woont als ik het goed begrepen heb sws permanent in Nederland, dus dan is het voor hem sws geen thema
Paul van Heertum
22 september 2009, 19:10
(Spreek een beetje uit ervaring)Maar ik denk dat je minimaal 6 maanden aaneengesloten per jaar in het desbetreffende land moet wonen om daarvoor in aanmerking te kunnen kunnen komen.....Is hetzelfde als autoverzekeringen, rijbewijs verlengen,CVZ betalingen(ziektekosten) Het zal erom hangen of ze dat halen die 6 maanden? en dan nog of ze het willen.....En dan spreek ik alleen nog maar over EU spelers, NON EU'ers zijn letterlijk en figuurlijk nog verder van huis!
Zal het wel eens aan mijn vrouw vragen, die is hier in thuis!
Er zullen niet veel Canadezen of andere buitenlanders(Non EU)zijn, die hun paspoort hiervoor willen inruilen(enkel om een paar wk's mee te pikken)
Daarom moet je als NIJB ook een lobby starten om de dubbele nationaliteit in die gevallen toe te staan.
Voor sporters met medaillekansen of wetenschappers gelden zelfs speciale uitzonderingen, dan lijkt me dat je voor een speler die 5 jaar in Nederland woont en graag voor Nederland wil uitkomen wel een uitzondering kan maken
Peet van Raak
22 september 2009, 19:26
En bij Groningen, Nijmegen en Geleen, Paul, of heb je daar geen lijstje van?
Abe Brouwer
22 september 2009, 19:33
Daarom moet je als NIJB ook een lobby starten om de dubbele nationaliteit in die gevallen toe te staan.
Voor sporters met medaillekansen of wetenschappers gelden zelfs speciale uitzonderingen, dan lijkt me dat je voor een speler die 5 jaar in Nederland woont en graag voor Nederland wil uitkomen wel een uitzondering kan maken
Je zegt het goed. Medaillekansen. Op wat voor medailles maakt het nationaal ijshockeyteam kans wat een uitzondering rechtvaardigd?
Michael van Opstal
22 september 2009, 19:34
Moet je geen afstand doen van je oude nationaliteit als je een nieuwe aanvraagt?
En over welke medaillekansen heb je het? De B-poule.....
Met alle respect, maar ik denk dat de IND daar niet echt van onder de indrukt raakt!
Patrick van Dongen
22 september 2009, 19:39
Bij IND dit gevonden: http://www.ind.nl/nl/Images/WI%202005-36o_tcm5-182635.pdf
de wet waarover in deze circulaire wordt gesproken "de Rijkswet op het Nederlanderschap" is te vinden op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738/geldigheidsdatum_22-09-2009
Misschien dat je hier iets wijzer van wordt. Ik had geen zin om de hele wettekst door te ploegen.
Paul van Heertum
22 september 2009, 19:41
Je zegt het goed. Medaillekansen. Op wat voor medailles maakt het nationaal ijshockeyteam kans wat een uitzondering rechtvaardigd?
Het is geen uitzondering
Paul van Heertum
22 september 2009, 19:42
Moet je geen afstand doen van je oude nationaliteit als je een nieuwe aanvraagt?
Over het algemeen wel mits je niet getrouwd bent met een EU onderdaan of geboren bent met 2 nationaliteiten
Jasper Maassen
23 september 2009, 12:43
Het is geen uitzondering
Als het geen uitzondering op de regel zou zijn, zou het toch geen probleem zijn en zou een lobby toch niet nodig zijn?
Abe Brouwer
23 september 2009, 16:32
Op zich is het best een goed initiatief, maar ik denk dat het IND geen uitzondering daarvoor toelaat. Een lobby van een kleine sportbond zal ook nauwelijks invloed hebben.
Wendy Smits
23 september 2009, 16:42
Is het een idee en wenselijk om als NIJB actief gaan lobbyen om spelers die 5 jaar in Nederland wonen toe te staan dat ze hun andere nationaliteit mogen houden?
Volgens mij mag iedereen die een Nederlands paspoort aanvraagt een verzoek doen om zijn orginele nationaliteit te houdenen als je als NIJB gaat lobbyen wordt dat idee misschien wel goedgekeurd
In het ijshockey zou het gaan om Don voor volgend jaar, Tanner over een jaar, Bat over 2 jaar(als hij voor een 5e jaar bijtekend) en verder zijn er een aantal spelers die nu aan hun 3e jaar gaan beginnen zoals Nason, Mizerek, Knudsen en Gordon
Even terug naar de aanvankelijke vraagstelling, los van of het praktisch uitvoerbaar is.
Wil je inderdaad toe naar een Nationaal team wat dus (ingeval dit mogelijk gemaakt zou worden) zal gaan bestaan uit een groot deel 'imports' ?
Ik denk dat je beter je aandacht kan gaan richten op een (nog) betere jeugdopleiding, cq talentenbegeleiding oid dan energie te stoppen in een nationaal team wat dan geen nationaal team meer is.
Als dit ooit zou gaan kunnen, wordt dat dus ook de 'doodsteek' voor nog meer Nederlandse spelers omdat dan de voorkeur gegeven gaat worden aan de 'nep'- nederlanders'.
Paul van Heertum
23 september 2009, 18:05
Die nep Nederlanders waar je het over hebt wonen en werken wel 5 jaar in Nederland en hebben recht op een Nederlands paspoort
Paul van Heertum
23 september 2009, 18:10
Op zich is het best een goed initiatief, maar ik denk dat het IND geen uitzondering daarvoor toelaat. Een lobby van een kleine sportbond zal ook nauwelijks invloed hebben.
Toestaan van de dubbele nationaliteit voor een handvol sporters die daardoor voor Nederland kunnen uitkomen is natuurlijk een kleine ingreep.
Iedereen die nu de Nederlandse nationaliteit aanvraagt mag een verzoek indienen om zijn orginele nationaliteit te houden. Ik vind het feit dat je voor Nederland kan uitkomen best een goed argument.
Michael van Opstal
23 september 2009, 18:46
Toestaan van de dubbele nationaliteit voor een handvol sporters die daardoor voor Nederland kunnen uitkomen is natuurlijk een kleine ingreep.
Iedereen die nu de Nederlandse nationaliteit aanvraagt mag een verzoek indienen om zijn orginele nationaliteit te houden. Ik vind het feit dat je voor Nederland kan uitkomen best een goed argument.
Idd, een verzoek indienen of je je huidige nationaliteit mag behouden.Ik denk dat er niet veel inspecteurs zijn die daarin meegaan aangezien het enkel en alleen is om een paar WK's te kunnen spelen waar niets te behalen is behalve een medaille in de B-poule!
Ook geloof er ik niet dat jij 5 buitenlanders kunt vinden in de huidige competitie, die derhalve afzien van haar huidige nationaliteit omwille een Nederlands paspoort te kunnen krijgen.
Resumé, doe het gewoon met Nederlandse toppers en die paar Ned-Can die hier wel een paar jaar blijven en zie waar het schip strand! OS en A-poule zijn naar mijn inziens toch onhaalbaar.....
Geert van der Meulen
23 september 2009, 18:49
Er is een grote groep Nederlanders tegenwoordig die vindt dat je je originele nationaliteit moet inleveren als je Nederlander wordt. Wat voor Marokkanen, Turken en Afrikanen geldt moet ook voor Canadezen, Amerikanen en Russen gelden, vind je ook niet?
Abe Brouwer
23 september 2009, 18:55
Iemand alleen een Nederlands paspoort geven zodat hij voor het nationaal team kan uitkomen. Zodat we misschien 3e ipv 5e zullen eindigen op het B-WK. Of dat een overtuigend argument is voor het IND om een dubbele paspoort toe te staan?
Paul van Heertum
23 september 2009, 18:57
Ik zie wat meer in het mogelijk maken dat een modelburger die hier al 5 jaar woont en werkt Nederland kan vertegenwoordigen op een mondiaal podium
Theo Appelhof
23 september 2009, 18:58
Hoeveel van deze Buitenlandse spelers zouden berijd zijn om hier in mee te werken.
En hoeveel van die spelers zijn al 5 jaar of langer hier in Nederland.
Als je alleen zoiets zou doen voor Don Nichols is het een uitzichtlose missie.
Als er spelers zouden zijn die hier iets voor zouden voelen neem ik aan dat ze zelf wel bij de des betreffende instanties iets zouden gaan doen.
Maar aangezien dit tot nu toe niet eens ter sprake is gekomen zal het dus wel niet nodig zijn om zoiets aan te gaan kaarten bij bv het Kabinet van ons land.
Groetjes Theo.
Paul van Heertum
23 september 2009, 18:59
Tanner over een jaar ook waarschijnlijk
Abe Brouwer
23 september 2009, 19:12
Ik zie wat meer in het mogelijk maken dat een modelburger die hier al 5 jaar woont en werkt Nederland kan vertegenwoordigen op een mondiaal podium
Zie jij een B-WK als een mondiaal podium?
Patrick van Dongen
23 september 2009, 20:51
Er is een grote groep Nederlanders tegenwoordig die vindt dat je je originele nationaliteit moet inleveren als je Nederlander wordt. Wat voor Marokkanen, Turken en Afrikanen geldt moet ook voor Canadezen, Amerikanen en Russen gelden, vind je ook niet?
Nee, dat vind ik niet. De motieven van de verschillende aanvragers zijn immers anders. Vergeet niet dat deze regeling (inleveren van je eigen nationaliteit) in het leven is geroepen voor de eerste groep, om misbruik van onze sociaal stelsel te voorkomen. Niet voor een buitenlandse sporter die op deze manier iets voor Nederland kan betekenen. Maar goed, het is nu eenmaal zo, niets aan te veranderen.
Paul van Heertum
23 september 2009, 21:00
Zie jij een B-WK als een mondiaal podium?
Het is een mondiaal podium
Ro Herregraven
23 september 2009, 21:01
Nee, dat vind ik niet. De motieven van de verschillende aanvragers zijn immers anders. Vergeet niet dat deze regeling (inleveren van je eigen nationaliteit) in het leven is geroepen voor de eerste groep, om misbruik van onze sociaal stelsel te voorkomen. Niet voor een buitenlandse sporter die op deze manier iets voor Nederland kan betekenen. Maar goed, het is nu eenmaal zo, niets aan te veranderen.
Je maakt nu onderscheid op basis van ethnische afkomst. Ik ga er van uit dat je het niet zo bedoelt, maar dit kan uitgelegd worden als racisme.
Paul van Heertum
23 september 2009, 21:04
Het staat iedereen vrij om een aanvraag te doen, er zijn verschillende voetballers(Kalou, een Afrikaan van Willem II bijvoorbeeld) die hun nationaliteit mochten behouden toen ze de Nederlandse aanvroegen omdat ze anders niet meer voor hun land mochten uitkomen. Lazovic wil ook een aanvraag gaan doen en het lijkt me dat hij zijn Servische nationaliteit niet gaat opgeven.
Volgens die zelfde beredenering is het prima te verdedigen dat Don en over een tijdje bijvoorbeeld Tanner de zelfde aanvragen goedgekeurd krijgen
Abe Brouwer
23 september 2009, 21:06
Het is een mondiaal podium
In feite wel. Maar ook qua niveau, publiciteit en media-aandacht?
Hoeveel Nederlanders buiten het ijshockeywereldje zouden weten dat er volgend jaar een B-WK in Tilburg is?
Paul van Heertum
23 september 2009, 21:11
In feite wel. Maar ook qua niveau, publiciteit en media-aandacht?
Hoeveel Nederlanders buiten het ijshockeywereldje zouden weten dat er volgend jaar een B-WK in Tilburg is?
Lijkt me niet relavant. Het gaat erom dat je Nederland vertegenwoordigd
Abe Brouwer
23 september 2009, 21:17
Lijkt me niet relavant. Het gaat erom dat je Nederland vertegenwoordigd
Dan zou ik zeggen praat eens met Joop Vullings.
Paul van Heertum
23 september 2009, 21:18
Dat zei je al(een keer of 5 minimaal)
Abe Brouwer
23 september 2009, 21:24
Dat zei je al(een keer of 5 minimaal)
Ach ik was vergeten dat het alleen maar een discussie was.
Geert van der Meulen
23 september 2009, 21:34
Sorry, maar andere regels instellen voor een groep heet gewoon discriminatie.
Wie zegt trouwens dat een geëmigreerde Afrikaan niet iets voor Nederland kan betekenen? Of dat nou op sport of ander gebied is?
Patrick van Dongen
24 september 2009, 21:01
Sorry, maar andere regels instellen voor een groep heet gewoon discriminatie.
Wie zegt trouwens dat een geëmigreerde Afrikaan niet iets voor Nederland kan betekenen? Of dat nou op sport of ander gebied is?
Ik begrijp wel wat jij bedoelt Geert, maar jij bedoelt niet wat ik begrijp. Ik schrijf toch ook buitenlandse sporters in mijn voorbeeld. Je argument overtuigd mij niet want er worden aan de lopende band andere regels voor andere groepen ingesteld. Bejaarden mogen gratis of goedkoper met de bus (leeftijdsdiscriminatie). Invaliden mogen op somige plaatsen gratis parkeren etc. etc.
Ik weet wel dat de regel van het inleveren van je nationaliteit te maken heeft met misbruik maken van het hebben van twee nationaliteiten. En volgens mij maken de buitenlandse sporters die voor Nederland uit willen komen en daarvoor de Nederlandse nationaliteit hebben niet echt misbruik van het hebben van twee nationaliteiten.
Maar goed een non discussie want wij kunnen de regelgeving toch niet beinvloeden.
Ro Herregraven
24 september 2009, 21:05
Maar goed een non discussie want wij kunnen de regelgeving toch niet beinvloeden.
Toch wel: zoiets heet "stemmen".
Wendy Smits
24 september 2009, 21:31
Goed in de gaten houden dus welke politieke partij het "toestaan van Nederlandse nationaliteit met behoud van oorspronkelijke nationaliteit voor ijshockeyspelers" in het partijprogramma op gaat nemen.
::proost::
Maar ik stem tegen ! (tenzij ze hier gewoon het hele jaar wonen zoals bijv. een Stanislav Nazarov)
Ro Herregraven
24 september 2009, 21:35
ik stem tegen!
Mag jij stemmen, dan? Vanuit Genf? ;-)
Wendy Smits
24 september 2009, 21:45
Ja tuurlijk want ik ben Nederlander ! Dus je moet je dan gewoon even registreren bij de Ambassade en doe ik gewoon lekker mee en krijg ik stembiljetten opgestuurd.
Dat geldt voor alle Nederlanders die in het buitenland wonen. Altijd fijn voor de VVD want volgens mij krijgen zij uit 'den vreemde' de meeste stemmen.
Patrick van Dongen
24 september 2009, 23:38
Stemmen? Flauwekul. Met het stelsel zoals we dat in Nederland kennen heeft stemmen helemaal geen zin. Zodra de partij van jouw keuze in de regering komt gaan ze daar 4 jaar lang precies zitten doen waar jij niet voor gestemd had. Dat heet dan een democratie. Voordat er überhaupt een regeerakkoord is gemaakt zijn alle idealen van alle partijen (ook waar jij voor gestemd had) allang overboord gekieperd.
Maar goed, dit lijkt mij niet de plaats voor het politieke debat. Laten we ons met ijshockey bezig houden. Op het ijs gaat het er doorgaans een stuk minder politiek aan toe en daar hou ik dan weer van.
Let's play hockey !!!
Jasper Maassen
25 september 2009, 12:28
Stemmen? Flauwekul. Met het stelsel zoals we dat in Nederland kennen heeft stemmen helemaal geen zin. Zodra de partij van jouw keuze in de regering komt gaan ze daar 4 jaar lang precies zitten doen waar jij niet voor gestemd had. Dat heet dan een democratie. Voordat er überhaupt een regeerakkoord is gemaakt zijn alle idealen van alle partijen (ook waar jij voor gestemd had) allang overboord gekieperd.
Maar goed, dit lijkt mij niet de plaats voor het politieke debat. Laten we ons met ijshockey bezig houden. Op het ijs gaat het er doorgaans een stuk minder politiek aan toe en daar hou ik dan weer van.
Let's play hockey !!!
Polderen is natuurlijk de ultieme democratie, en daardoor klopt het maken van een regeerakkoord juist met democratie. Mensen die niet stemmen hebben geen recht om te klagen, want ze laten de grote kans om iets te veranderen liggen. Maar je hebt gelijk, dit is niet de plek om dat te bespreken.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.