PDA

View Full Version : IJshockey.com: Duisburg denkt aan Nederland

Redactie IJshockey.com
24 juni 2009, 19:30
De Nederlandse ijshockeyliga wordt komend seizoen mogelijk verrijkt met een team uit Duitsland. De gevallen DEL-ploeg van Duisburg overweegt een overstap naar de Nederlandse competitie.

> Lees het volledige artikel op IJshockey.com... (http://www.ijshockey.com/200809/item.asp?ID=2885)

Abe Brouwer
24 juni 2009, 19:32
Dat lijkt me nou geweldig.

Ron Lahay
24 juni 2009, 19:36
Dat zou absoluut niet verkeerd zijn! Lijkt me een zeer intressante ontwikkeling.

Gerard van der Heide
24 juni 2009, 19:40
Zou in mijn optiek toppie zijn..............

Jeroen Pilon
24 juni 2009, 20:12
Fantastisch... een leuke club met erg sfeervol publiek!

Abe Brouwer
24 juni 2009, 20:15
Hier het bericht op hockeyweb.de: www.hockeyweb.de/eishockey/artikel.php?a=45270

Lees vooral de eerste zin.................

Paul van Heertum
24 juni 2009, 20:40
Ik zou zeker een keer of wat gaan.

Is het de bedoeling dat ze het team wat ze hadden voor de oberliga nu gaan inzetten in Nederland?

Gerard van der Heide
24 juni 2009, 21:03

Is het de bedoeling dat ze het team wat ze hadden voor de oberliga nu gaan inzetten in Nederland?

Goeie vraag, ben ook wel benieuwd. In mijn optiek is een eventuele deelname een verrijking voor onze competitie. Bovendien denk ik dat er een mooie ingang zou kunnen zijn voor NL spelers richting onze oosterburen.

Remco Bambacht
24 juni 2009, 21:06
Ik ben nog niet overtuigd van het nut van het toelaten van Duitse clubs.
We zijn net de goede weg ingeslagen met negen teams, laten we eerst proberen om hier negen stabiele clubs van te maken.

Wellicht kunnen Dordrecht en Den Bosch over een paar jaar nog aansluiten en dan hebben we toch een prachtige competitie?

Ron Lahay
24 juni 2009, 21:16
We zijn net de goede weg ingeslagen met negen teams, laten we eerst proberen om hier negen stabiele clubs van te maken.

Wellicht kunnen Dordrecht en Den Bosch over een paar jaar nog aansluiten en dan hebben we toch een prachtige competitie?

Wat is er tegen om komend seizoen met 10 stabiele clubs te spelen? Op het moment dat Dordrecht en/of Den Bosch zover is/zijn om weer toe te treden dan kan men de toelating van buitenlandse clubs toch gewoon her-overwegen?!?!

Gerard van der Heide
24 juni 2009, 21:21

Wellicht ook niet Remco. ................

Leo Oldenburger
24 juni 2009, 21:34
En de nieuwe kampioen van Nederland.....Duisburg!

Moet aan dat idee wel een beetje wennen.

Remco Bambacht
24 juni 2009, 21:35
Wat is er tegen om komend seizoen met 10 stabiele clubs te spelen? Op het moment dat Dordrecht en/of Den Bosch zover is/zijn om weer toe te treden dan kan men de toelating van buitenlandse clubs toch gewoon her-overwegen?!?!

Het is ook een gevoelskwestie...

Stel dat Duisburg de play-offs wint, dan is Duisburg dus de kampioen van Nederland.....ik vind het maar niks ;)

Leo Oldenburger
24 juni 2009, 21:41
Het is ook een gevoelskwestie...

Stel dat Duisburg de play-offs wint, dan is Duisburg dus de kampioen van Nederland.....ik vind het maar niks ;)

2 zielen, 1 gedachte.
"En de Nederlandse deelnemer aan de CHL; Duisburg!!!!!"

Weet het nog niet.

Gerard van der Heide
24 juni 2009, 21:42

Daar heb jij en Remco wel een punt denk ik. Misschien kampioen van NHL (Northsea Hockey League)?????

Pieter van der Schuit
24 juni 2009, 21:57

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,

Het bloed kruipt waar het gaan kan...........

Abe Brouwer
24 juni 2009, 21:59
In Oostenrijk heb je inmiddels al teams uit 4 landen. Daar kan je ook zomaar een finale tussen Ljubljana en Zagreb hebben. Maar het staat wel vreemd natuurlijk.

Michiel van Ginneken
24 juni 2009, 22:21
Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,

Het bloed kruipt waar het gaan kan...........

Nou slaat dat natuurlijk niet op Duitsland...

OT: Ik vind dit ook niet meteen een geweldig idee. Gevoelsmatig moet de kampioen van Nederland ook gewoon uit Nederland komen. Zoals al eerder gezegd, we zijn de laatste jaren nu op de goede weg, een grotere competitie die steeds meer nivelleert. Laten we nu eens gewoon op die ingeslagen weg doorgaan.

Aan de andere kant, als er meer Duitse teams klaar zouden staan om te gaan meedoen met de Nederlandse competitie, is het misschien wel een idee om eens met de Duitse bond om de tafel te gaan zitten en een plan te maken voor een uitgebreidere, grensoverschrijdende competitie. Daarnaast zou dan misschien wel de bekercompetitie in een bepaalde vorm kunnen blijven bestaan om toch nog een onderlinge Nederlandse competitie te houden.

Wendy Tellers
24 juni 2009, 22:28

Ze hadden een team bijna klaar voor de 2e liga.
En toen dat niet kon zouden ze naar de regional liga gaan.
Oberliga is volgens mij de afgelopen maanden geen sprake van geweest.

Remco Bambacht
24 juni 2009, 22:31
2 zielen, 1 gedachte.
"En de Nederlandse deelnemer aan de CHL; Duisburg!!!!!"

Gelukkig is een normale Oberliga-club niet goed genoeg om kampioen te worden in Nederland dus dat scheelt!

Theo Appelhof
24 juni 2009, 22:32
Hier het bericht op hockeyweb.de: www.hockeyweb.de/eishockey/artikel.php?a=45270

Lees vooral de eerste zin.................
Vla in die drittelpauze wat is dat nou weer weten ze daar uber die grens niet dat wij gewoon een biertje drinken in de dweilpauze.

Maar wat ik even kwijt wil over dit is dat er in het verleden regelmatig van dit soort verhalen de ronde deden binnen onze Nederlandse grenzen als er een club was die ergens een probleem had en of het met iets niet eens was dingen die aangedragen werden door bv de Nijb dan werd er altijd geroepen van iets in de trant van nou dan gaan we gewoon lekker in Duitsland mee spelen.

Dat is dus nooit waarheid geworden, en nu zou het zomaar omgekeerd kunnen worden.

Weet ook niet of dat zomaar kan en ja over kampioen worden toen we een tijd terug iets hadden met de Belgen was het ook van en ja als die nou de Beker winnen of zo daar is het dus nooit tot gekomen maar goed denk dat dit toch iets is om heel erg goed over na te denken.

Wil niet zeggen dat ze niet welkom zijn want voor de mensen die regelmatig de grens over gaan om Duits ijshockey te zien zullen wel weten wat ik hier mee bedoel.

Groetjes Theo.

Ron Ridderhof
24 juni 2009, 22:32
Volgens mij is Duisburg helemaal uit elkaar gevallen.
Ik denk dus niet dat het een verijking van het Nederlandse Ijshockey zal zijn.
Net wat Remco zegt, Het gaat juist de goede kant op hier, en in een landje als nederland zal het op gezonde basis nooit een competitie worden met meer dan 10/12 teams.
Maar laat Belgische en Duitse teams wat mij betreft niet toe.
Vooral niet als het uit armoede gaat en moet. (Duisburg)

Paul van Heertum
24 juni 2009, 22:38
Het lijkt me dat het iets eenmaligs is of misschien 2 jaar. Als dat jeugdteam de promotie heeft afgedwongen dan zullen ze zich wel weer terug trekken

Het is natuurlijk lang niet zeker dat Duisburg ook meteen kampioen wordt. Ik kan het niveauverschil tussen de oberliga en de eredivisie niet inschatten maar ik denk dat er in Nederland best redelijk wordt geijshockeyed.

Ik weet niet goed hoe groot de fanbase is van Duisburg is maar als ze vorig jaar nog een paar duizend man trokken zal dat wel niet allemaal weg zijn. Met name voor Geleen en Nijmegen zou het wel eens extra toeschouwers op kunnen leveren. Lijkt me best leuk een groep van pak hem beet 100 of 200 Duitse fans bij uitwedstrijden. Ook een dagje Amsterdam zal er vast wel bijzitten

Verder lijkt me het ook wel slim om bijvoorbeeld een technische commissie van bijvoorbeeld 3 coaches samen te stellen die kunnen beoordelen of buitenlandse teams een versterking zijn voor de Nederlandse competitie.

Het lijkt me redelijk moeilijk om dat op papier te beoordelen maar als iemand dat kan dan zou je het kunnen vragen aan die 3 coaches of bijvoorbeeld Hartogs met het bondsbestuur

Wendy Tellers
24 juni 2009, 22:44
Ik heb hier gemengde gevoelens bij.
Zoals vele hier weten was Duisburg samen met Schwenningen mijn favoriete club in de 2e liga.
We zijn er altijd veel geweest en hebben hele leuke tijden en wedstrijden daar meegemaakt. Zeker het kampioensschapsjaar in de 2e liga.
Daarna promoveerden ze naar de DEL, waar het minder goed met hen ging. Maar ook toen kwamen we er nog vaak.
Ik heb veel respect voor de ongeveer 1000 trouwe fans. Echt toffe mensen.

Maar toetreden tot de Nederlandse competie?
Een aantal punten die bij mij opkomen:
- komt Duisburg dan nog ooit terug op een hoger niveau in Duitsland?
- met welk budget gaan ze spelen? Als dat het budget uit de 2e liga is dan kunnen er veel Nederlandse teams niet financieel bij in de buurt komen.
- er zijn meerdere Duitse teams waar het slecht mee gaat. Als er eentje toetreedt tot de NL competitie volgen er dan niet meer? En is dat wel de bedoeling?

etc. etc.

Ron Lahay
24 juni 2009, 22:47
Alle reactie's van mijn mede-ijshockeyfans in overweging nemende blijf ik toch bij mijn eerdere reactie dat ik het niet slecht zou vinden. Ja, er zijn een paar praktische problemen en ja, het is allemaal niet zo gemakkelijk als dat ik in eerste instantie had gedacht, beetje gauw overheen gestapt natuurlijk maar toch blijf ik erbij dat het best wel eens leuk zou kunnen en zijn en niet in de laatste plaats om de redenen die al door Paul van Heertum zijn aangedragen, de Duitse fans. Duitste fans zijn en blijven toch wel een sfeervol en gepassioneerd volkje (ookal weet ik dat het vorig seizoen, tijdens de "vriendschappelijke" wedstrijden aan het begin van het seizoen hier een daar is mis gegaan).

Wendy Tellers
24 juni 2009, 22:53
De grote vraag is: met welk team treden ze toe?
Dan pas kan je beoordelen of het een meerwaarde is voor Nederland.
Een jeugdteam heeft denk ik geen meerwaarde.
Een 2e liga team ook niet, want die zullen te sterk zijn.
Een regional liga team ook niet, want die staan onder ons niveau.
Dus als ze met een geheel nieuw team komen dat aangepast is aan onze competitie kan het misschien wel een meerwaarde zijn.

Overigens denk ik dat mindere 2e liga teams en de beste oberliga teams zich goed met de Nederlandse teams kunnen meten.
Maar nogmaals: ze zouden eerst 2e liga gaan spelen en daarna regional liga.
Oberliga zit er tussen in.

Emile Joosten
24 juni 2009, 23:00
Gewoon niet aan beginnen!

Martin Kinderen
24 juni 2009, 23:47
Ik zou zeggen ga ervoor. Die worsten van de BBQ in Duisburg zijn geniaal.
Voor het ijshockey weet ik het nog niet. Voor de fans weer wel.
Dubbel allemaal.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 00:34
De grote vraag is: met welk team treden ze toe?
Dan pas kan je beoordelen of het een meerwaarde is voor Nederland.
Een jeugdteam heeft denk ik geen meerwaarde.
Een 2e liga team ook niet, want die zullen te sterk zijn.
Een regional liga team ook niet, want die staan onder ons niveau.
Dus als ze met een geheel nieuw team komen dat aangepast is aan onze competitie kan het misschien wel een meerwaarde zijn.

Overigens denk ik dat mindere 2e liga teams en de beste oberliga teams zich goed met de Nederlandse teams kunnen meten.
Maar nogmaals: ze zouden eerst 2e liga gaan spelen en daarna regional liga.
Oberliga zit er tussen in.

Ik denk dat als ze toetreden tot Nederland dat een aantal spelers liever naar een andere 2. bundesliga team gaan. Dan zullen er wel vervangers komen maar dat zal dan wel redelijk het niveau zijn wat ze in Nederland nodig hebben.

De bedoeling schijnt te zijn dat ze met een jeugdteam in Duitsland gaan spelen en met het eerste in Nederland

Ron Lahay
25 juni 2009, 00:34
Gewoon niet aan beginnen!

Lekker onderbouwd! Goede redenen aangegeven! Ben (bijna) overtuigd.

Emile Joosten
25 juni 2009, 07:05
Waar is het begin en waar is het einde? De Nederlandse competitie is toch voor Nederlandse teams. Ik ken de geweldige Bratwursten en weet dat het goed publiek is, maar als ik me daardoor laat leiden neem ik een seizoen kaart voor die competitie, zoals diverse mensen uit het Limburgse doen.
Dus: gewoon niet aan beginnen.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 08:17
Klinkt zo ongeveer als de KNVB in de jaren 50

Jan Schut
25 juni 2009, 08:35
Waar is het begin en waar is het einde? De Nederlandse competitie is toch voor Nederlandse teams. Ik ken de geweldige Bratwursten en weet dat het goed publiek is, maar als ik me daardoor laat leiden neem ik een seizoen kaart voor die competitie, zoals diverse mensen uit het Limburgse doen.

vlgs mij is Tilburg weer bang te veel tegenstand op te lopen, en weer het kampioenschap te missen

Wendy Tellers
25 juni 2009, 08:36
Ik denk dat als ze toetreden tot Nederland dat een aantal spelers liever naar een andere 2. bundesliga team gaan. Dan zullen er wel vervangers komen maar dat zal dan wel redelijk het niveau zijn wat ze in Nederland nodig hebben.

De bedoeling schijnt te zijn dat ze met een jeugdteam in Duitsland gaan spelen en met het eerste in Nederland
Dat denk ik ook.

Joep Versteden
25 juni 2009, 08:42
vlgs mij is Tilburg weer bang te veel tegenstand op te lopen, en weer het kampioenschap te missen

Word jij nou langzamerhand niet moe van jezelf Jan? :Bonk3:

Ludo van Vliet
25 juni 2009, 08:51
Lekker onderbouwd! Goede redenen aangegeven! Ben (bijna) overtuigd.

Laat ik Emile dan een handje helpen. In een Nederlandse competitie moeten Nederlandse teams spelen om Nederlands kampioen te kunnen worden en de beker van Nederland te winnen. Simpel toch, opzouten met die duitsers. Leuk voor een keer, maar erg vermoeiend als het steeds gebeurt.

Daarnaast zijn er al genoeg vreemde talen in de Nederlandse competitie. En ik persoonlijk hoef die Gentges niet weer terug te zien.

Martijn Berben
25 juni 2009, 09:00
Ik ben ook niet echt een voorstander. Omdat ik niet snap wat voor Duisburg hier positief voor is. Als het maar voor een jaartje is dan hoeft het voor mij niet. We hebben nu 9 clubs en dat moeten we proberen vol te houden. Een mooi ijshockey programma op TV dus het gaat allemaal de goede kant op. De volgende stap is om Den Bosch en Dordrecht toe te laten. Dan heb je een liga met 11 ploegen dat is toch fantastisch. Hier moet de bond ook kort op zitten en eventueel steun bieden.

Kevin van Kollenburg
25 juni 2009, 09:03
Ik denk niet dat Tilburg bang is weer een kampioenschap te moeten missen. Zoals ik eerder op dit topic gelezen heb willen er meer teams uit Duitsland naar ons toe komen. Je kent dat spreekwoord wel, als er een schaap over de dam is...

Straks schaatsen er meer Duitse teams dan Nederlandse team op Nederlands ijs en krijgen Den Bosch en Dordrecht geen kans zich te bewijzen in de eredivisie van NL.

En dan ook de kwestie dat er straks een mogelijke niet-Nederlandse kampioen is van Nederland.. dat staat ook raar!

Ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden maar het moet wel goed bekeken worden!
Misschien is het de beste opties dat alle coaches van de eredivisie hierover gaan babbelen met de bond...

Paul van Heertum
25 juni 2009, 09:06
Laat ik Emile dan een handje helpen. In een Nederlandse competitie moeten Nederlandse teams spelen om Nederlands kampioen te kunnen worden en de beker van Nederland te winnen. Simpel toch, opzouten met die duitsers. Leuk voor een keer, maar erg vermoeiend als het steeds gebeurt.

Daarnaast zijn er al genoeg vreemde talen in de Nederlandse competitie. En ik persoonlijk hoef die Gentges niet weer terug te zien.

Oprotten met die imports

Mogen de NC's wel blijven?

Martin Kinderen
25 juni 2009, 09:10

Klopt, eigenlijk hopen we dat alle teams, behalve Tilburg, failliet gaan zodat we zonder te spelen kampioen zijn.

Joep Meijsen
25 juni 2009, 09:11
Ik heb er eens over nagedacht en zie zowel wat voor- als nadelen, waarbij volgens mij de voordelen zwaarder wegen.

1. Duisburg heeft een goede fanschare, die gewend is mee te reizen naar uitwedstrijden. Dat levert Nederlandse clubs al gauw een recettebonus van drie tot vijfduizend euro op. Als we uitgaan van zo'n twintig uitwedstrijden is dat een economische impuls van zestig- tot honderdduizend euro, louter uit de recettes. Zeker voor de clubs met een beperkte aanhang een zeer welkome aanvulling op het budget.

2. Duisburg zal moeten voldoen aan de voorwaarden van de Nederlandse ijshockeybond. Transfers, wedstrijdgelden etc. moeten afdragen. Dit betekent voor de NIJB een omzetstijging van zo'n 11 procent. Mooi meegenomen in deze tijd van crisis. Als ze met veel imports willen spelen moeten ze bovendien storten in het jeugdfonds.

3. Van Duisburg mag worden verwacht dat zij met een selectie komen die goed mee kan komen in de Nederlandse competitie. Daarmee is de toetreding van Duisburg ook een kwalitatieve impuls voor de eredivisie. Een liga met tien teams is bovendien makkelijker te programmeren dan een competitie met negen teams.

4. Over de landstitel kun je gewoon afspraken maken dat het hoogst geëindigde Nederlandse team het landskampioenschap krijgt. Het is historisch ook zeker niet ongewoon dat buitenlandse clubs meespelen in de Nederlandse competitie, zeker in de jaren zeventig was het heel gewoon.

5. Nederland heeft maar een beperkt aantal ijsbanen en de stabiliteit van de eredivisie blijft enigszins wankel. Oostenrijk heeft er ook voor gekozen om zijn competitie naar een goed niveau te tillen door ploegen uit buurlanden toe te staan. Voor de Nederlandse fans betekent het in ieder geval nog meer variatie in het programma.

6. De wedstrijden in Duisburg zijn voor de fans van de meeste Nederlandse clubs prima te berijden. Voor Nijmegen en Geleen is het zelfs dichterbij dan de meeste andere tegenstanders.

Er zijn ook nadelen

1. De heer Pape is nu niet bepaald de meest stabiele factor in het Duitse ijshockey, maar wel iemand met een echt ijshockeyhart.

2. Als Duisburg komt, volgen mogelijk Herne en Dortmund. Daarmee krijg je er ineens drie clubs bij en dat is misschien wel wat veel.

3. De vraag is voor hoe lang die clubs deel willen nemen. De economische crisis heeft het Duitse lagere ijshockey hard geraakt, maar als er herstel volgt keren verschillende teams mogelijk terug op Oberliga-niveau.

4. Ik ben een beetje bang voor gezeur over het 'harde en gemene' spel van de Nederlandse teams, zoals je wel vaak hoort rond oefenwedstrijden tegen Duitse teams.

Ron Lahay
25 juni 2009, 09:13

Kijk heren, hier kan ik wat mee en eerlijk gezegd ben ik het bij nader inzien, ook nog niet eens zo oneens met jullie meningen, behalve dat het me leuk leek/lijkt om een zo breed mogelijke competitie, van gelijkwaardige teams te hebben.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 09:14
Voordeel

7: Ervaren Duitse scheidsrechters voor de Nederlands competitie?

Paul van Heertum
25 juni 2009, 09:19
1. De heer Pape is nu niet bepaald de meest stabiele factor in het Duitse ijshockey, maar wel iemand met een echt ijshockeyhart.

Lijkt me dat je daar goede afspraken mee kan maken met een solide technisch, organisatorisch en financieel plan.

En met een mogelijkheid van beide kanten om wel of niet te verlengen tijdens de zomerstop

2. Als Duisburg komt, volgen mogelijk Herne en Dortmund. Daarmee krijg je er ineens drie clubs bij en dat is misschien wel wat veel.

Waarom is een competie met 12 ploegen te veel?

3. De vraag is voor hoe lang die clubs deel willen nemen. De economische crisis heeft het Duitse lagere ijshockey hard geraakt, maar als er herstel volgt keren verschillende teams mogelijk terug op Oberliga-niveau.

Zoals welke teams?

4. Ik ben een beetje bang voor gezeur over het 'harde en gemene' spel van de Nederlandse teams, zoals je wel vaak hoort rond oefenwedstrijden tegen Duitse teams.

In Rome you do as the Romans do....

Lijkt me dat dat gezeur na een paar wedstrijden tot het verleden behoort. Eventueel kan Duisburg ook verschillende imports halen met een Nederlands verleden

Remco Bambacht
25 juni 2009, 09:24
Voordeel

7: Ervaren Duitse scheidsrechters voor de Nederlands competitie?

Ik heb Martin Reichert (DEL-referee) in Torun in actie gezien. Die man is een schande voor het ijshockey, geef mij onze Nederlandse scheidsrechters maar. Die hebben het afgelopen seizoen een uitstekende prestatie geleverd.

Joep Meijsen
25 juni 2009, 09:39
Waarom is een competie met 12 ploegen te veel?

Een competitie van twaalf ploegen is niet te veel, maar drie nieuwe buitenlandse clubs tegelijkertijd invoegen in de eredivisie is wellicht een beetje veel. Het ijshockeyprogramma zit al erg vol en wedstrijden tegen Herne en Dortmund zouden ook ten koste gaan van de traditionele wedstrijden in Nederland. Minder vaak Nijmegen - Tilburg, Groningen - Heerenveen etc.

Joep Meijsen
25 juni 2009, 09:43
Zoals welke teams?

Hügelsheim, Halle, Rostock, Eisbären Junior, Preussen Berlin. De teams die nu min of meer zijn afgehaakt. Nordhorn en Grefrath willen misschien ooit wel weer een keer.

Die laatste twee zijn overigens ook teams die in het verleden wel interesse hebben getoond in deelname aan de Nederlandse competitie.

Michael Schoenmakers
25 juni 2009, 09:45
Mogen we dus ook Duitsers halen zonder een internationale transfer in te leveren?
Anders schaatsen er wel erg veel imports in Duisburg Nederlands competitie Nederlandse regels.

Wel lekker voor de kas van de NIJB

Paul van Heertum
25 juni 2009, 09:46
Een competitie van twaalf ploegen is niet te veel, maar drie nieuwe buitenlandse clubs tegelijkertijd invoegen in de eredivisie is wellicht een beetje veel. Het ijshockeyprogramma zit al erg vol en wedstrijden tegen Herne en Dortmund zouden ook ten koste gaan van de traditionele wedstrijden in Nederland. Minder vaak Nijmegen - Tilburg, Groningen - Heerenveen etc.

Ik vind 4 keer eigenlijk wel genoeg. Uit en thuis in de beker en uit en thuis in de competitie en eventueel nog in de play-offs en bekerfinale

18 beker wedstrijden
Halve finale beker: best of 2,3?
Finale beker
22 competiewedstrijden
Best of 5 kwartfinale
Best of 5 Halve finale
Best of 5 Finale

Dan kom je op 59 wedstrijden uit maximaal dat lijkt me wel haalbaar en niet veel hoger dan nu

Paul van Heertum
25 juni 2009, 09:47
Hügelsheim, Halle, Rostock, Eisbären Junior, Preussen Berlin. De teams die nu min of meer zijn afgehaakt. Nordhorn en Grefrath willen misschien ooit wel weer een keer.

Die laatste twee zijn overigens ook teams die in het verleden wel interesse hebben getoond in deelname aan de Nederlandse competitie.

Kan je die niet inschrijven in de eerste divisie, daar heb je wel teams nodig denk ik

Joep Meijsen
25 juni 2009, 09:50
Mogen we dus ook Duitsers halen zonder een internationale transfer in te leveren?
Anders schaatsen er wel erg veel imports in Duisburg Nederlands competitie Nederlandse regels.

Wel lekker voor de kas van de NIJB

Ik vermoed dat de Duitse club gewoon Duitsers mag halen waar Nederlandse clubs Nederlanders halen. Dat zou moeten worden opgenomen in de overeenkomst met de Duitse bond.

Joep Meijsen
25 juni 2009, 09:52
Kan je die niet inschrijven in de eerste divisie, daar heb je wel teams nodig denk ik

Die clubs maken over het algemeen nu een doorstart in de Verbandsliga of de regionalliga. Het gaat juist om het moment dat ze de zaken financieel weer op orde hebben en weer op Oberliga-niveau willen spelen. Dan is er ineens weer ruimte voor een Oberliga-Nord en heb je kans dat de clubs die een paar jaar in Nederland hebben gespeeld terugspringen naar Duitsland.

Ik zie Dordrecht overigens nog niet naar Rostock, Halle of Berlijn rijden voor een wedstrijdje.

Daniël Eimers
25 juni 2009, 09:53
of de eerste helft van het seizoen een coupe das Nordsee met de duitse teams.. en aan de hand daarvan kun je dus de beste 4 nederlandse ploegen de halve finales voor de beker laten spelen en daarna ook nog voor de nederlandse titel.....

Michiel van Ginneken
25 juni 2009, 09:59
Ik heb er eens over nagedacht en zie zowel wat voor- als nadelen, waarbij volgens mij de voordelen zwaarder wegen.

1. Duisburg heeft een goede fanschare, die gewend is mee te reizen naar uitwedstrijden. Dat levert Nederlandse clubs al gauw een recettebonus van drie tot vijfduizend euro op. Als we uitgaan van zo'n twintig uitwedstrijden is dat een economische impuls van zestig- tot honderdduizend euro, louter uit de recettes. Zeker voor de clubs met een beperkte aanhang een zeer welkome aanvulling op het budget.

Is dat niet een beetje gunstig gerekend? Met een toegangsprijs van ?12,- (en dat is gemiddeld nog aan de hoge kant, volgens mij) zouden er dan elke wedstrijd 250 - ruim 400 Duisburg supporters moeten meereizen. Lijkt mij een beetje optimistisch. Neemt niet weg dat elk bedrag natuurlijk gewoon mooi meegenomen is.

Verder komt het verhaal op mij een beetje over als dat de Nederlandse competitie door de Duitse clubs gebruikt zou gaan worden als een veredeld opvangcentrum. Zolang ze in Duitsland niet op een respectabel niveau kunnen acteren, kloppen ze maar in Nederland aan. En als er in Duitsland weer nieuwe mogelijkheden komen, zijn ze weer net zo hard weg. Naar mijn mening moet je dit op deze manier niet willen.

Michiel van Ginneken
25 juni 2009, 10:00
of de eerste helft van het seizoen een coupe das Nordsee met de duitse teams.. en aan de hand daarvan kun je dus de beste 4 nederlandse ploegen de halve finales voor de beker laten spelen en daarna ook nog voor de nederlandse titel.....

Ende tweede helft van het seizoen kunnen die Duitse clubs en de helft van de Nederlandse clubs dus niet meer ijshockeyen? Ik denk niet dat ze daarmee akkoord gaan.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:06
Verder komt het verhaal op mij een beetje over als dat de Nederlandse competitie door de Duitse clubs gebruikt zou gaan worden als een veredeld opvangcentrum. Zolang ze in Duitsland niet op een respectabel niveau kunnen acteren, kloppen ze maar in Nederland aan. En als er in Duitsland weer nieuwe mogelijkheden komen, zijn ze weer net zo hard weg. Naar mijn mening moet je dit op deze manier niet willen.

Is een beetje zoals de meeste imports de Nederlandse competitie zien. Toch zijn er voldoende die een jaar of 5-8 blijven, blijkbaar is het dan toch niet zo slecht.

Denk dat je moet uitgaan van kansen, met een beetje geluk valt de Nederlandse competitie goed en blijft Duisburg ook een 2e jaar en komen er misschien nog wel 1 of 2 teams bij

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:07
Ik zie Dordrecht overigens nog niet naar Rostock, Halle of Berlijn rijden voor een wedstrijdje.

Nee, maar dat lijkt me ook een niet relavante opmerking

Joep Meijsen
25 juni 2009, 10:13
Is dat niet een beetje gunstig gerekend? Met een toegangsprijs van ?12,- (en dat is gemiddeld nog aan de hoge kant, volgens mij) zouden er dan elke wedstrijd 250 - ruim 400 Duisburg supporters moeten meereizen. Lijkt mij een beetje optimistisch. Neemt niet weg dat elk bedrag natuurlijk gewoon mooi meegenomen is.

Ik heb me laten vertellen dat dit voor de Oberliga helemaal niet zulke rare getallen zijn. Duitse clubs hebben ook op de lagere niveaus veel meer een 'meereiscultuur' dan Nederlandse teams. Het is wel afwachten wat de fans van Duisburg doen. Voor Dortmund en Herne weet ik niet wat het effect zou zijn, maar zij brengen allicht meer toeschouwers mee dan verschillende van de Nederlandse teams.

Zo werkt het natuurlijk een beetje van beide kanten. Voor Nederland is de toetreding van Duitse (en eventueel Belgische) teams een manier om een volwaardigere competitie te kunnen draaien tot andere clubs klaar zijn om de sprong naar de eredivisie te wagen. Het is echter de vraag hoeveel eredivisieploegen ons land aankan, dus voor groei moet je sowieso waarschijnlijk over de grens kijken.

Wellicht zijn er op termijn wel mogelijkheden om tot een Duitse divisie te komen. Bijvoorbeeld met Grefrath en Nordhorn erbij. Dan kun je een deels overeenkomstig en deels gescheiden schema spelen. In het ijshockey is het überhaupt lastig om verder dan een jaar vooruit te kijken. In Nederland, maar ook in de ons omringende landen.

Michiel van Ginneken
25 juni 2009, 10:13
Ik vermoed dat de Duitse club gewoon Duitsers mag halen waar Nederlandse clubs Nederlanders halen. Dat zou moeten worden opgenomen in de overeenkomst met de Duitse bond.

Dus dan zou Duisburg onbeperkt Duitsers mogen halen en Nijmegen of Geleen bijvoorbeeld niet? Dat lijkt me nogal oneerlijke concurrentie, helemaal gezien het feit dat het aanbod goede Duitse spelers een stuk groter is dan het aanbod goede Nederlandse spelers.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:17
Dus dan zou Duisburg onbeperkt Duitsers mogen halen en Nijmegen of Geleen bijvoorbeeld niet? Dat lijkt me nogal oneerlijke concurrentie, helemaal gezien het feit dat het aanbod goede Duitse spelers een stuk groter is dan het aanbod goede Nederlandse spelers.

Maar dan heb je natuurlijk de vraag hoe goed die spelers zijn die Duisburg verkiezen boven de 2. bundesliga en oberliga

Joep Meijsen
25 juni 2009, 10:17

Maar er is ook veel meer concurrentie vanuit de DEL, Tweede Bundesliga en Oberliga. Oefenwedstrijden de afgelopen jaren tussen teams uit de Oberliga of de onderste helft van de Tweede Bundesliga geven aan dat Nederlandse clubs daar toch meestal wel van winnen.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:20
Ik heb me laten vertellen dat dit voor de Oberliga helemaal niet zulke rare getallen zijn. Duitse clubs hebben ook op de lagere niveaus veel meer een 'meereiscultuur' dan Nederlandse teams. Het is wel afwachten wat de fans van Duisburg doen. Voor Dortmund en Herne weet ik niet wat het effect zou zijn, maar zij brengen allicht meer toeschouwers mee dan verschillende van de Nederlandse teams.

Nijmegen en Geleen zijn helemaal dichtbij en een avondje Amsterdam zal ook wel tot de verbeelding spreken. Verder kan ik me best voorstellen dat je als ijshockeyfan ook wel een keer naar pak hem beet Eindhoven, Tilburg of Den Haag wil. Zeker in het eerste jaar zal dat wel leiden tot hogere recettes

Michiel van Ginneken
25 juni 2009, 10:21

Je zit met sommige wedstrijden ook aan een limiet qua aantal uitsupporters. Ik denk niet dat er bijvoorbeeld in play-off wedstrijden van Den Haag, Nijmegen, Tilburg of Heerenveen zomaar 400 uitsupporters mee kunnen. Verder is het nog maar de vraag in hoeverre die meereiscultuur in Nederland blijft bestaan.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:22
Bij de meeste ploegen is er toch geen ruimte voor groei tijdens de play-offs, wel tijdens het reguliere seizoen

Michiel van Ginneken
25 juni 2009, 10:24
Maar er is ook veel meer concurrentie vanuit de DEL, Tweede Bundesliga en Oberliga. Oefenwedstrijden de afgelopen jaren tussen teams uit de Oberliga of de onderste helft van de Tweede Bundesliga geven aan dat Nederlandse clubs daar toch meestal wel van winnen.

Ik bedoel te zeggen dat Nijmegen voor bv. een Kreuzman of Ackers en Geleen voor een Finckenrath dus meer geld kwijt is dan Duisburg voor precies diezelfde spelers zou zijn. Zulke spelers zijn dus goedkoper voor Duisburg, waardoor zij er meer van dat niveau zouden kunnen halen. Dat lijkt me oneerlijke concurrentie

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:25
Ik bedoel te zeggen dat Nijmegen voor bv. een Kreuzman of Ackers en Geleen voor een Finckenrath dus meer geld kwijt is dan Duisburg voor precies diezelfde spelers zou zijn. Zulke spelers zijn dus goedkoper voor Duisburg, waardoor zij er meer van dat niveau zouden kunnen halen. Dat lijkt me oneerlijke concurrentie

Waarom zouden ze goedkoper zijn?

Denk dat die spelers niet naar Nederland komen zuiver voor de Euro's maar ook graag een keer in een ander land willen spelen/werken

Joep Meijsen
25 juni 2009, 10:32
Je zit met sommige wedstrijden ook aan een limiet qua aantal uitsupporters. Ik denk niet dat er bijvoorbeeld in play-off wedstrijden van Den Haag, Nijmegen, Tilburg of Heerenveen zomaar 400 uitsupporters mee kunnen. Verder is het nog maar de vraag in hoeverre die meereiscultuur in Nederland blijft bestaan.

Ik heb de play-offs niet meegerekend, dan kom je al gauw aan 25 tot 30 wedstrijden.

Tijdens de reguliere competitie is het ijshockey in Nederland volgens mij nooit uitverkocht, dus de Duitse fans kunnen er wel bij. Het voorbehoud over het voortbestaan van de meereiscultuur had ik ook al gemaakt. Maar dat zullen we pas weten als het daadwerkelijk geprobeerd wordt.

Freek Joosten
25 juni 2009, 10:33
Krijgen we dan eindelijk een vrijwel volwaardige competitie? Negen teams was leuk en erg mooi ten opzichte van voorgaande jaren, maar het is nog steeds erg weinig natuurlijk. Stel dat er drie teams zomaar bijkomen. Teams die meteen meekunnen met het niveau en veel fans meenemen. Twaalf teams klinkt toch al een stuk beter dan negen. Maakt de competitie in alle opzichten veel aantrekkelijker. Voorbij zijn de dagen van tien keer in een seizoen tegen dezelfde club spelen! Afwisseling en veel concurrentie, dat zou een fantastische impuls zijn voor het ijshockey in Nederland!

Er zijn wel wat organisatorische problemen natuurlijk. Moet Ludo (hij niet denk ik) en de official bench (die wel ben ik bang) dan in het Duits of Engels gaan omroepen? Stel dat een team met een grotere supporters-schare dan Tilburg (geen idee of die Duitse teams dat hebben) in de bekerfinale komt (tegen Tilburg of een ander team met een relatief grote groep supporters), waar gaat die gespeeld worden?

Maar goed, een mooie uitdaging en fantastische kans natuurlijk. Aangrijpen met beide handen!

Joep Meijsen
25 juni 2009, 10:35

Ik snap je punt, maar vind het niet heel zwaarwegend in deze. De betere clubs in Nederland hebben een kern van Nederlandse spelers die heel behoorlijk is en de aanvulling komt toch uit het buitenland.

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:35
Ik heb de play-offs niet meegerekend, dan kom je al gauw aan 25 tot 30 wedstrijden.

Tijdens de reguliere competitie is het ijshockey in Nederland volgens mij nooit uitverkocht, dus de Duitse fans kunnen er wel bij. Het voorbehoud over het voortbestaan van de meereiscultuur had ik ook al gemaakt. Maar dat zullen we pas weten als het daadwerkelijk geprobeerd wordt.

Ik weet niet goed hoe de fanbase van Duisburg is en hoeveel fans gemiddeld meereizende naar pak hem beet Krefeld, Dusseldorf, Koln of Iserlohn maar dat zou een indicatie kunnen zijn

Volgens mij trok Duisburg iets van 2500 mensen in de DEL, die zullen wel niet allemaal verloren gaan en misschien komt er ook wel weer nieuwe aanwas als ze het goed doen

Maar ook daarvoor geldt je moet het eerst doen

Paul van Heertum
25 juni 2009, 10:40
Krijgen we dan eindelijk een vrijwel volwaardige competitie? Negen teams was leuk en erg mooi ten opzichte van voorgaande jaren, maar het is nog steeds erg weinig natuurlijk. Stel dat er drie teams zomaar bijkomen. Teams die meteen meekunnen met het niveau en veel fans meenemen. Twaalf teams klinkt toch al een stuk beter dan negen. Maakt de competitie in alle opzichten veel aantrekkelijker. Voorbij zijn de dagen van tien keer in een seizoen tegen dezelfde club spelen! Afwisseling en veel concurrentie, dat zou een fantastische impuls zijn voor het ijshockey in Nederland!

Er zijn wel wat organisatorische problemen natuurlijk. Moet Ludo (hij niet denk ik) en de official bench (die wel ben ik bang) dan in het Duits of Engels gaan omroepen? Stel dat een team met een grotere supporters-schare dan Tilburg (geen idee of die Duitse teams dat hebben) in de bekerfinale komt (tegen Tilburg of een ander team met een relatief grote groep supporters), waar gaat die gespeeld worden?

Maar goed, een mooie uitdaging en fantastische kans natuurlijk. Aangrijpen met beide handen!

Ik vind 9 teams voor 2 competities niet erg weinig, maar er is nog wel wat ruimte voor meer teams

Ik denk dat je wel goed moet kijken naar de toegevoegde waarde van een team, een team met het niveau van Nijmegen in 2007-2008 heb je niet nodig maar een van het niveau van 2008-2009 wel.

Het moet lijkt me minimaal een team zijn dat meedoet voor de play-offs en ze moeten een goed organisatorisch en financieel plan hebben maar dat zit meestal wel goed bij Duitsers

Michiel van Ginneken
25 juni 2009, 11:11

Blijft ?3000-5000 per wedstrijd nog vrij optimistisch gerekend natuurlijk. Een team had vorig jaar 20 thuiswedstrijden (excl. playoffs) en zal dat waarschijnlijk met 10 teams volgend jaar ook hebben. Die twee keer dat Duisburg langskomt komen dus ter vervanging van twee andere wedstrijden. Jij gaat er vanuit dat bij die wedstrijden die vervangen worden vorig jaar geen uitsupporters meekwamen.

Joep Meijsen
25 juni 2009, 11:22
Jij gaat er vanuit dat bij die wedstrijden die vervangen worden vorig jaar geen uitsupporters meekwamen.

Dat is bij zo'n beetje de helft van de eredivisieteams natuurlijk feitelijk ook zo. Meer dan een handjevol is het niet en die komen vaak nog naar binnen op gratis kaarten.

Patrick van de Wijgert
25 juni 2009, 11:23
Grenzen vervagen.....
Belgen was geen optie door het niveau, nu krijg je er 1 van hetzelfde niveau met entourage etc.
Niet geschoten is altijd mis.
En afstand is geen probleem omdat de afstand Geleen-Groningen groter is als van elk ander NL team naar Duisburg.
NL competitie zal dan een andere naam krijgen so what?

Wilkomme Fuchse !

Paul van Heertum
25 juni 2009, 11:25
Eigenlijk moet je natuurlijk ook de horecaomzet meetellen. De gemiddelde uitfan zal ook nog wel een euro of 5 besteden in de friettent of het cafe

Paul van Heertum
25 juni 2009, 11:28
Grenzen vervagen.....
Belgen was geen optie door het niveau, nu krijg je er 1 van hetzelfde niveau met entourage etc.
Niet geschoten is altijd mis.
En afstand is geen probleem omdat de afstand Geleen-Groningen groter is als van elk ander NL team naar Duisburg.
NL competitie zal dan een andere naam krijgen so what?

Wilkomme Fuchse !

Zou je niet een soort van bidbook op kunnen stellen voor Belgische ploegen met bijvoorbeeld

Goed ondernemingsplan
Bankgaranties
Eredivisiewaardig stadion
Minimaal 8 Belgische A-internationals en 3 junioren internationals
Minimaal 6 imports van niveau
Goedkeuring en betaling aan de bond
Akkoord met TV en/of sponsorplannen

Zodat je de Belgische teams een kans geeft om te kunnen toetreden?

Jan Hofstede
25 juni 2009, 11:38
Goed plan. Direct doen.

Van klein denken is nog nooit iemand groot geworden.

Wat betreft die gene die tevreden zijn met de huidige stand van zaken. 9 teams in competitie. Utrecht legde vorig jaar al bijna het loodje. Heerenveen kon op de valreep deelnemen. Teams als Amsterdam, Groningen en Geleen konden met pijn en moeite voldoede budget bij elkaar graaien en zullen ook dit jaar weer alle zeilen bij moeten zetten om e.e.a. rond te krijgen. Kortom de huidige opzet hangt aan een zijden draadje en geeft ook beslist geen zekerheden voor de toekomst.

Wat mij betreft is een team als Duisburg meer als welkom. Deelname vanaf Duitse zijde geeft beslist meer voordelen als nadelen. En dan niet alleen op sportief gebied. En wat betreft de toekomst.... Dat zien we dan wel weer...

Jorgen Overdijk
25 juni 2009, 12:18
Ik denk dat je het zou moeten zien als verrijking... slechter zullen de teams er niet van worden lijkt me... alleen wijzer en wellicht beter qua spel... (denk aan de gedrevenheid die NL spelers zullen hebben bij het aloude NL - Duitsland syndroom)

Wendy Tellers
25 juni 2009, 12:20
Wat heeft het dan voor nut voor de Duitse ploegen om mee te doen als ze toch niet mee mogen strijden om de prijzen?

Wendy Tellers
25 juni 2009, 12:22
Ik weet niet goed hoe de fanbase van Duisburg is en hoeveel fans gemiddeld meereizende naar pak hem beet Krefeld, Dusseldorf, Koln of Iserlohn maar dat zou een indicatie kunnen zijn

Volgens mij trok Duisburg iets van 2500 mensen in de DEL, die zullen wel niet allemaal verloren gaan en misschien komt er ook wel weer nieuwe aanwas als ze het goed doen

Maar ook daarvoor geldt je moet het eerst doen
Het laatste seizoen haalden ze dat bij lange na niet.
Ze hebben ongeveer zo'n 1000 vaste, trouwe fans.
Waarvan er enkele honderden ook meegaan naar Krefeld, Dusseldorf etc.

Patrick van de Wijgert
25 juni 2009, 12:23
Goed plan. Direct doen.

Van klein denken is nog nooit iemand groot geworden.

Wat betreft die gene die tevreden zijn met de huidige stand van zaken. 9 teams in competitie. Utrecht legde vorig jaar al bijna het loodje. Heerenveen kon op de valreep deelnemen. Teams als Amsterdam, Groningen en Geleen konden met pijn en moeite voldoede budget bij elkaar graaien en zullen ook dit jaar weer alle zeilen bij moeten zetten om e.e.a. rond te krijgen. Kortom de huidige opzet hangt aan een zijden draadje en geeft ook beslist geen zekerheden voor de toekomst.

Wat mij betreft is een team als Duisburg meer als welkom. Deelname vanaf Duitse zijde geeft beslist meer voordelen als nadelen. En dan niet alleen op sportief gebied. En wat betreft de toekomst.... Dat zien we dan wel weer...

En Geleen is dan niet meer het enige duitse team in de competitie:Bonk3:

Jorgen Overdijk
25 juni 2009, 12:26
Nu is geleen al en belgisch en duits... multiculti daar :D

Paul van Heertum
25 juni 2009, 13:32
Het laatste seizoen haalden ze dat bij lange na niet.
Ze hebben ongeveer zo'n 1000 vaste, trouwe fans.
Waarvan er enkele honderden ook meegaan naar Krefeld, Dusseldorf etc.

Enkele honderden, ik denk dat Geleen en Nijmegen het er wel voor doen en voor de andere ploegen geldt dan dat er misschien wat minder zullen komen. Lijkt me financieel wel interessant

Tom Kerkhof
25 juni 2009, 15:38
Enkele honderden, ik denk dat Geleen en Nijmegen het er wel voor doen en voor de andere ploegen geldt dan dat er misschien wat minder zullen komen. Lijkt me financieel wel interessant

Waarom geen Eindhoven? Eindhoven is tenslotte het minst ver weg vanuit Duisburg. Nog dichterbij dan Nijmegen en Geleen. Scheelt niet veel, maar toch. Zelfs Tilburg is niet veel verder weg dan de bovengenoemde steden.

Leo Oldenburger
25 juni 2009, 15:58
Ik heb wel besloten, dat als het doorgaat, ik Duisburg op z'n Nederlands uitspreek en geen Duusburg ga zeggen. Ik blijf niet aan de gang, als ik daar aan begin, moet ik ook Grunnnn zeggen en Utereggg!

Wendy Tellers
25 juni 2009, 16:08
Zeker weten.
Misschien moeten we dan nog de tribunes gaan uitbreiden in Geleen .... :)

Levi de Beer
25 juni 2009, 16:09
Ik heb wel besloten, dat als het doorgaat, ik Duisburg op z'n Nederlands uitspreek en geen Duusburg ga zeggen. Ik blijf niet aan de gang, als ik daar aan begin, moet ik ook Grunnnn zeggen en Utereggg!

Of Tilburg met een zachte G! :Bonk3:

Wendy Tellers
25 juni 2009, 16:10
En voor welke club moet ik dan zijn?
Bij mij is het altijd Geleen, Geleen en nog eens Geleen geweest.
Ik had in Nederland niemand op de tweede of derde plaats staan.

Maar als Duisburg erbij komt .......... :Bonk3:

Patrick van de Wijgert
25 juni 2009, 16:13

en slashing wordt stockschlage.

Gewoon plat Tilburgs praten.......

Abe Brouwer
25 juni 2009, 16:21
en slashing wordt stockschlage.

Gewoon plat Tilburgs praten.......

Ik vind die Duitse vertalingen van deze ijshockeytermen wel mooi.
High sticking = hohe stock
Powerplay = überzahl
Periode = drittel
Cross checking = beinstellen
Roughing = übertriebene harte

Leo Oldenburger
25 juni 2009, 16:22
icing= unerlaubter weitschuss

ook mooi; stockfehler

Wendy Tellers
25 juni 2009, 16:29
Powerplay = überzahl
Periode = drittel
Unterzahl = penalty killing

Patrick van de Wijgert
25 juni 2009, 17:12
icing= unerlaubter weitschuss

ook mooi; stockfehler

Tis alleen niet te hopen dat als je in beeld bent met je commentaar dat ze je gaan nasynchroniseren.

Abe Brouwer
25 juni 2009, 18:58
Allereerst wat misverstanden oplossen.

Duisburg is absoluut geen ijshockeystad. In de DEL trokken de füchse verreweg het minste publiek: 1792 gemiddeld. Een jaar ervoor was dat zelfs 1628. Het verhaal dat ze honderden fans meenemen naar uitwedstrijden is vooral een fabeltje.

Duisburg kan zeker niet naar de oberliga mochten ze uitgekeken zijn op de eredivisie. Ze zijn op formele gronden uitgesloten van de ESBG (2e bundesliga. oberliga) en dat blijft zo. Een plek in de oberliga en hoger zal door sportieve prestaties afgedwongen moeten worden.

Dat Dortmund en Herne zullen volgen als Duisburg inderdaad eredivisie speelt is ook zeer voorbarig. Immers wie de oberliga (en dus ESBG) vrijwillig verlaat moet onderin opnieuw beginnen in regionalliga of zelfs verbandsliga.

Verder begrijp ik herr Pape niet zo goed. Hij wil 2e bundesliga spelen. Dat kan in 2 jaar: komend seizoen kampioen worden in de regionalliga en promoveren naar de oberliga en het jaar erop promoveren naar 2e bundesliga. Verder heeft men in de regionalliga leuke streekderby's tegen Essen en Ratingen.

Een indicatie hoe de spelersgroep in Duisburg er uit komt te zien is totaal niet te geven. Ik weet wel dat een spelersgroep op 2e bundesliga-niveau veel te duur is in de Nederlandse eredivisie. Ik betwijfel of de huidige spelersgroep ook echt in de eredivisie komt te spelen.

Piet de Kort
25 juni 2009, 19:40

Voor een behoorlijke bijdrage (euri) van Duisburg aan SBS6, ga ook jij DUUSBURG zeggen, Leo!!! ::thumbsup::::wavetowel::::happy::

Leo Oldenburger
25 juni 2009, 20:01
Voor een behoorlijke bijdrage (euri) van Duisburg aan SBS6, ga ook jij DUUSBURG zeggen, Leo!!! ::thumbsup::::wavetowel::::happy::

Jeemig, ik zit nog maar een paar maanden op dit forum en sommigen hebben me nú al haarscherp door!!!

Joep Meijsen
25 juni 2009, 20:12
Het verhaal dat ze honderden fans meenemen naar uitwedstrijden is vooral een fabeltje.

Het is afwachten hoe het loopt, maar de club heeft een redelijk fanatieke aanhang die veel meegaat naar uitwedstrijden. Ik heb ze de afgelopen jaren regelmatig zien spelen en het uitvak was meetal heel behoorlijk vol. Zeker als de wedstrijden een beetje in de buurt zijn.

De enorme reeks nederlagen van de afgelopen jaren in de DEL heeft natuurlijk wel veel kapot gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat Duisburg de Nederlandse competitie een economische impuls kan geven. Maar zekerheden zijn er natuurlijk niet.

Dat Dortmund en Herne zullen volgen als Duisburg inderdaad eredivisie speelt is ook zeer voorbarig. Immers wie de oberliga (en dus ESBG) vrijwillig verlaat moet onderin opnieuw beginnen in regionalliga of zelfs verbandsliga.
Dat hangt natuurlijk sterk af van de afspraken die worden gemaakt met de Duitse bond. Feit is dat Dortmund en Herne gruwelijke buitenbeentjes zijn in de Oberliga. Bad Nauheim is nog enigszins te berijden, de rest van de teams spelen in de Alpen. Dat zijn nare afstanden voor semi-profs. Naar verluid zit de Duitse bond daar ook best mee in zijn maag. Zonder Dortmund en Herne wordt het een veel overzichtelijkere liga.

Verder begrijp ik herr Pape niet zo goed. Hij wil 2e bundesliga spelen. Dat kan in 2 jaar: komend seizoen kampioen worden in de regionalliga en promoveren naar de oberliga en het jaar erop promoveren naar 2e bundesliga. Verder heeft men in de regionalliga leuke streekderby's tegen Essen en Ratingen.
Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat hij een beetje aan het bluffen is om alsnog toegang tot de Tweede Bundesliga af te dwingen. De heer Pape is niet vies van spelletjes. Ik ben er dan ook lang niet zeker van dat het een serieus verzoek is. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling.

Karel van der Wal
25 juni 2009, 20:13
Het wordt nog moeilijker voor je Leo - wij eisen natuurlijk wel enige Fryske kennis dan als je gaat verbasteren.

Raymond Tellers
25 juni 2009, 21:53

Alsof men bij het voetbal München, Hamburg en Berlin goed uitspreken. Is ook vernederlandst. Maar wat zeg je dan als je de teamnaam zegt? Füchse? Vossen? Foxes? Dat zul je toch echt op z'n duits moeten doen. Maar eigenlijk moet je ook Duisburg op z'n duits zeggen. Waarom wordt Los Angeles engels uitgesproken? Whatever. Eerst maar eens afwachten of ze mee gaan spelen. De duitse fans vinden het niet allemaal zo geweldig. Die vinden de streken van Pape maar merkwaardig.

Raymond Tellers
25 juni 2009, 21:55
Powerplay = überzahl
Periode = drittel

Ik hou het bij "unkorrekter Körperangriff" ... grijns. Spieldauerdisziplinarstrafe is er eentje voor Scrabble :) Spielverzögerung is ook grappig. Bandencheck. Ach, je went eraan :)

Joep Meijsen
25 juni 2009, 22:05
Dit stukje schijnt in de Rheinische Post te staan. Weten we ook gelijk welke Nederlandse club het contact heeft gelegd. Vraag me wel af welke twee clubs in de problemen zitten in Nederland.

Pape ist "sehr interessiert"

Ralf Pape befürwortet den Plan, mit den Duisburger Eishockey-Füchsen in der niederländischen Ehrendivision zu spielen. "Wir haben seit einiger Zeit Kontakt, und ich bin sehr interessiert", sagte Pape am Mittwoch.

Diese Art von Offensive kann er sich nun leisten. Der Chef der Füchse hat gestern den Deutschen Eishockey-Bund informiert. "Ich habe da positive Rückmeldungen erhalten", sagte Pape über das Gespräch mit DEB-Präsident Uwe Harnos. Durchaus zustimmend seien auch die Signale aus dem niederländischen Verband, so der Füchse-Chef weiter.

Innerhalb der nächsten zwei Wochen soll sich entscheiden, ob der deutsche Gast in Holland auf Tore- und Punktejagd geht. Pape will fürs "Fremdgehen" der Füchse eine eigene Mannschaft zusammenstellen, die sich von dem Regionalliga-Team des EV Duisburg unterscheidet.

Zum Hintergrund: Der Meister aus Den Haag hatte in Duisburg nachgefragt, ob Interesse an einer Eingliederung in die erste niederländische Liga besteht. In den Niederlanden spielen neun Klubs in der obersten Klasse. Zwei Klubs sollen Probleme haben, für die neue Saison eine Mannschaft zu stellen.

Jan Hofstede
25 juni 2009, 22:58
Vraag me wel af welke twee clubs in de problemen zitten in Nederland.

Ik ga er van uit dat Den Haag, Tilburg, Nijmegen en Eindhoven hun zaakjes wel op orde hebben, gezien de huidige ontwikkelingen. Voor de overige 5 zal het wat moeilijker worden/zijn.

Dyon Knoop
25 juni 2009, 23:30
De verhalen uit Heerenveen zijn ook niet zorgwekkend vooralsnog al weet je het natuurlijk nooit, gekeken naar vorig jaar maar heb t vermoeden dat Heerenveen daar niet bij hoort.

Paul van Heertum
26 juni 2009, 17:15
Geleen heeft ook al 3 imports vastliggen en verschillende Nederlandse jongens. Die zullen het ook wel niet zijn

Blijven over Groningen en Utrecht

Harry Batist
26 juni 2009, 17:26
Geleen heeft ook al 3 imports vastliggen en verschillende Nederlandse jongens. Die zullen het ook wel niet zijn

Blijven over Groningen en Utrecht Heb "gehoord" idd dat Groningen niet goed gaat, dus Groningen en Utrecht lijken me de opties

Paul van Heertum
26 juni 2009, 17:34
Dan lijkt me dat er sws weinig reden zijn om Duisburg niet toe te laten vanwege sportieve redenen?

Abe Brouwer
26 juni 2009, 17:37
Eerst maar eens zien hoe serieus ze zijn in Duisburg. Pape is echt iemand die opeens een dubbele agenda heeft.

Redactie IJshockey.com
26 juni 2009, 19:00
De mogelijke deelname van Duisburg aan de eredivisie is alweer van de baan. De Nederlandse ijshockeybond heeft teameigenaar Ralf Pape laten weten geen uitbreiding met buitenlandse teams te overwegen of te gaan overwegen.

> Lees het volledige artikel op IJshockey.com... (http://www.ijshockey.com/200809/item.asp?ID=2888)

Paul van Heertum
26 juni 2009, 19:02
Jammer

Wendy Tellers
26 juni 2009, 19:24
Dit stukje schijnt in de Rheinische Post te staan. Weten we ook gelijk welke Nederlandse club het contact heeft gelegd. Vraag me wel af welke twee clubs in de problemen zitten in Nederland.
Eentje zal wel Heerenveen zijn want ze zijn al drie seizoenen op rij aan het eikelen voor de competitie. :)

Etienne Henrichs
26 juni 2009, 19:27
Nou met Utrecht schijnt het toch goed te gaan.... Dus Utrecht lijkt me niet ;)

Etienne Henrichs
26 juni 2009, 19:29

Blijven over Groningen en Utrecht
Blijven over Groningen, Utrecht en Amsterdam ;)

Dit kan ook gewoon een stunt zijn om iets uit te lokken ;)

Abe Brouwer
26 juni 2009, 19:31
Aan de ene kant jammer, aan de andere kant een goede zaak dat de NIJB vasthoudt aan zijn visie t.a.v. de eredivisie. En voor Duisburg zijn er genoeg mogelijkheden om in eigen land wat op te bouwen.

Abe Brouwer
26 juni 2009, 19:34
Het Duisburg-verhaal is alweer ten einde. De NIJB zegt nein tegen de füchse.

Hockeyweb.de daarover": "kein frikandeln in Duisburg"

Raymond Tellers
26 juni 2009, 19:56
Net gelezen :)

http://www.hockeyweb.de/artikel.php?a=45312

Patrick van de Wijgert
26 juni 2009, 22:46
Het Duisburg-verhaal is alweer ten einde. De NIJB zegt nein tegen de füchse.

Hockeyweb.de daarover": "kein frikandeln in Duisburg"

En nu laat je een kans liggen om misschien wel een schitterend mooi meerjarenplan te maken.
Zeker als je ook de jeugd had kunnen combineren !!!!

Dit is ene ander verhaal als de competitie met belgische teams .

Jan Hofstede
27 juni 2009, 00:40
Kortzichtig en overhaast besluit van de bond.

Vraag me overigens af hoe de toekomstvisie er precies uitziiet. Het hele Eredivisieconcept valt en staat met haar geldschieters. Morgen kan het allemaal weer anders zijn.

Piet de Kort
27 juni 2009, 00:51
Kortzichtig en overhaast besluit van de bond.

Vraag me overigens af hoe de toekomstvisie er precies uitziiet. Het hele Eredivisieconcept valt en staat met haar geldschieters. Morgen kan het allemaal weer anders zijn.

Het Nederlandse ijshockey zal zo altijd bekrompen blijven! Ik had graag Duisburg erbij gewild! :goodman:

Paul van Heertum
27 juni 2009, 02:26
En nu laat je een kans liggen om misschien wel een schitterend mooi meerjarenplan te maken.
Zeker als je ook de jeugd had kunnen combineren !!!!

Dit is ene ander verhaal als de competitie met belgische teams .

Ik vind dat je als Nederlandse bond de eisen kan stellen, die zelfde eisen zouden dan wat mij betreft ook moeten gelden voor Belgische ploegen

Wendy Tellers
28 juni 2009, 22:10
Allereerst wat misverstanden oplossen.

Duisburg is absoluut geen ijshockeystad. In de DEL trokken de füchse verreweg het minste publiek: 1792 gemiddeld. Een jaar ervoor was dat zelfs 1628. Het verhaal dat ze honderden fans meenemen naar uitwedstrijden is vooral een fabeltje.

Duisburg kan zeker niet naar de oberliga mochten ze uitgekeken zijn op de eredivisie. Ze zijn op formele gronden uitgesloten van de ESBG (2e bundesliga. oberliga) en dat blijft zo. Een plek in de oberliga en hoger zal door sportieve prestaties afgedwongen moeten worden.
Punt 1 heb je gelijk in. Het is geen ijshockey stad. En dat ze afgelopen seizoen nog zo'n hoog aantal toeschouwers hadden is mede dankzij de lagere entreeprijzen en zelfs een aantal wedstrijden gratis toegang. Ik ben er vorig seizoen een paar keren geweest toen er gewoon betaald moest worden en toen waren er net iets meer dan 1000 toeschouwers. Maar dat zijn dan wel ook de trouwe fans.
En dat van die honderden fans die meegaan naar uitwedstrijden geld alleen voor de derby's. Dat kan ik bevestigen want in Krefeld zijn er altijd voldoende Fuchse fans en twee keren heb ik in Dusseldorf tussen de Duisburg fans gestaan.

Punt 2 over de oberliga: ik heb het al een paar keren in deze topic aangegeven dat ze uitgesloten zijn voor 2e liga en oberliga. Dus je kan dan ook niet na een paar jaartjes Nederlands ijshockey wel zomaar in de oberliga terecht komen. Maarja, niet iedereen weet hoe de liga's in Duitsland in elkaar zitten.

Maarja, het hele verhaaltje gaat sowieso niet door.

Paul van Heertum
28 juni 2009, 22:38
Daarom wilde Pape ook met 2 teams spelen

Wendy Tellers
28 juni 2009, 22:43
Daarom wilde Pape ook met 2 teams spelen
Pape moet zich beperken tot sponsor en niet zoveel met het spelletje zelf.
Een sponsor die zoveel invloed wil hebben in wat er binnen een team gebeurt vind ik nooit goed.
Je moet sponsoren dankbaar zijn, want die hebben we nodig in iedere tak van sport.
Maar toch ..... zelden zie je dat het goed uitpakt als ze te veel invloed willen hebben binnen een team.

Paul van Heertum
28 juni 2009, 23:14
Zonder Pape had Duisburg nog niet eens meer bestaan

Verder geldt wie betaalt, bepaalt, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven

Wendy Tellers
29 juni 2009, 09:30

Verder geldt wie betaalt, bepaalt, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven
Ben ik niet met je eens.
Zonder Pape waren er misschien wel andere sponsoren geweest.
Ik bedoel maar: afgelopen jaar niets en dan ook helemaal niets van reclame op de shirts, broeken etc.

En nee, ik vind niet dat in de sportwereld diegene die betaald ook alles moet bepalen.
Zeker omdat ze te vaak naar prestaties op korte termijn kijken.

Wat is het doel van een bedrijf om te sponsoren? Om zelf ook meer bekendheid en klanten te krijgen. Oftewel: meer euro's binnenkrijgen.
En om prestaties te kunnen behalen waar dus ook de sponsoren hun voordeel bij hebben zorgen wel de mensen voor die al jaren in de ijshockeywereld meedraaien.

Paul van Heertum
29 juni 2009, 13:44
Als jij een poersvrouw hebt mag ze dan ook zelf bepalen wat ze schoonmaakt of niet schoonmaakt?

Martijn Berben
29 juni 2009, 14:26
Ben ik niet met je eens.
Zonder Pape waren er misschien wel andere sponsoren geweest.
Ik bedoel maar: afgelopen jaar niets en dan ook helemaal niets van reclame op de shirts, broeken etc.

En nee, ik vind niet dat in de sportwereld diegene die betaald ook alles moet bepalen.
Zeker omdat ze te vaak naar prestaties op korte termijn kijken.

Wat is het doel van een bedrijf om te sponsoren? Om zelf ook meer bekendheid en klanten te krijgen. Oftewel: meer euro's binnenkrijgen.
En om prestaties te kunnen behalen waar dus ook de sponsoren hun voordeel bij hebben zorgen wel de mensen voor die al jaren in de ijshockeywereld meedraaien.

Zeker weten wie betaald, bepaald! Dat is in de sport maar ook in het bedrijfsleven zo! Dat is ook terecht. Waarom zou je anders zoveel geld betalen.

Het levert bedrijven bijna niets op om een sportclub te sponsoren. Dat is de praktijk. Het kost alleen maar geld, dat doe je uit liefde voor de sport of om een bepaalde stad te steunen waar je werkzaam bent maar echt niet direct om klanten binnen te halen. Dan zul je zien dat dat heeeeel weinig oplevert.

Stel ik kom morgen met 500.000 euro naar Geleen, dan bepaal ik voor een groot deel wie er op het ijs komt te staan! Natuurlijk in samenspraak met Geleen maar uiteindelijk zou ik veel te vertellen hebben.

Wendy Tellers
29 juni 2009, 14:29
Als jij een poersvrouw hebt mag ze dan ook zelf bepalen wat ze schoonmaakt of niet schoonmaakt?
Ik heb geen poetsvrouw. Maar als ik er eentje had dan ging ik haar ook niet tot in detail uitleggen wat ze allemaal moest doen.
Ik betaal haar dan om er voor te zorgen dat mijn huis schoon is en als dat doel behaald wordt zou ik tevreden zijn.

Maar ik begrijp wel wat jij bedoelt hoor.
De mensen met de centjes (je baas, een sponsor, klanten etc.) bepalen wat ze willen hebben want daar betalen ze ook voor. Dat vind ik ook terecht. Maar de manier waarop het behaald wordt moeten ze soms aan deskundigen overlaten.
Echter gebeurt dat niet altijd. Als korte termijn resultaten niet snel behaald worden gaan ze zich met de uitvoering bemoeien. En dat pakt niet altijd gunstig uit als een geldschieter zich met dingen gaat bemoeien waar hij/zij geen of onvoldoende verstand van heeft.

Over Pape heb ik genoeg verhalen gehoord in de jaren dat hij sponsor is.
En ik weet ook dat het niet altijd even positief voor de club is geweest.

Levi de Beer
29 juni 2009, 16:21

Dat lijkt me het meest zorgwekkende... als Pape er de brui aangeeft, is Duisburg sowieso HIStory (om maar in Michael Jackson termen te blijven...)

Abe Brouwer
29 juni 2009, 16:34
Zonder Pape zou de club best wel blijven bestaan. Maar wel op een laag niveau.

Paul van Heertum
29 juni 2009, 17:30
Nu ook :)