View Full Version : leeftijdsindeling competitie 2009 / 2010
Pieter van der Schuit
28 mei 2009, 12:20
In het overleg met de NIJB en alle verenigingen is er besloten dat de
leeftijdsindeling toch niet veel veranderd.
De leeftijdsindeling voor aankomend seizoen wordt: U8, U10, U12, U14, U17 en U21
U8 en U10 krijgen ruimere dispensatiemogelijkheden speciaal voor nieuwe instromers
(ijshockeyklas)
In de U12 en U14 blijft het bij max. 2 spelers en 1 goalie, U17 blijft bij GEEN
dispensatiemogelijkheden.
In de U21 mag 1 goalie gedispenseerd worden.
De U17 speelt een dubbele competitie (uit en thuis.)
De beste 4 van de competitie in de U12, U14 en U17 spelen een final 4.
.
Cees Oerlemans
28 mei 2009, 14:47
De leeftijdsindeling voor aankomend seizoen wordt: U8, U10, U12, U14, U17 en U21
U8 en U10 krijgen ruimere dispensatiemogelijkheden speciaal voor nieuwe instromers
(ijshockeyklas)
.
Weer een geval van geen beleid in mijn ogen. Hier wordt weer gekeken wat het beste uitkomt bij de meeste clubs en zo gaan we het doen. Volgend jaar kan het weer anders zijn. Hoe kun je hier als club nu lange termijn jeugdbeleid op maken?? Sluit gewoon aan bij de internationale indeling en hou daaraan vast. Bovendien is het gat U17, U21 veel te groot. U21 zal ook ten koste gaan van de kwaliteit van de eerste divisie, denk ik.
Piet de Kort
28 mei 2009, 15:37
Weer een geval van geen beleid in mijn ogen. Hier wordt weer gekeken wat het beste uitkomt bij de meeste clubs en zo gaan we het doen. Volgend jaar kan het weer anders zijn. Hoe kun je hier als club nu lange termijn jeugdbeleid op maken?? Sluit gewoon aan bij de internationale indeling en hou daaraan vast. Bovendien is het gat U17, U21 veel te groot. U21 zal ook ten koste gaan van de kwaliteit van de eerste divisie, denk ik.
"In het overleg met de NIJB en alle verenigingen is er besloten".
Cees, wil dit zeggen dat Trappers Tilburg hierbij niet aanwezig was of was er geen andere mogelijkheid of wilde de meeste teams dit niet??? :goodman:
Cees Oerlemans
28 mei 2009, 16:19
"In het overleg met de NIJB en alle verenigingen is er besloten".
Cees, wil dit zeggen dat Trappers Tilburg hierbij niet aanwezig was of was er geen andere mogelijkheid of wilde de meeste teams dit niet??? :goodman:
Tilburg was idd tegen. Volgens mij had Heerenveen ook zijn bedenkingen, maar de rest was het ermee eens. Maar dat wil niet zeggen dat het een goed besluit is. Het gaat eigenlijk niet eens zozeer om het besluit zelf, maar het gaat mij meer om het feit dat er ieder jaar een andere indeling kan komen als dat niet verankert wordt in een beleidsplan.
Jan Hofstede
28 mei 2009, 22:37
Tilburg was idd tegen. Volgens mij had Heerenveen ook zijn bedenkingen, maar de rest was het ermee eens. Maar dat wil niet zeggen dat het een goed besluit is. Het gaat eigenlijk niet eens zozeer om het besluit zelf, maar het gaat mij meer om het feit dat er ieder jaar een andere indeling kan komen als dat niet verankert wordt in een beleidsplan.
Verhaal doet de ronde dat bij uitvoering van de plannen, de 1e divisie wordt opgedoekt. Klopt dit... en zo ja, wat gebeurt er dan met de spelers van 21 of ouder, die niet eredivisiewaardig zijn...??
Geert van der Meulen
28 mei 2009, 23:14
Heerenveen had zijn bedenkingen? Volgens mij was Heerenveen fel tegen en heeft zich dan ook uitgesproken voor handhaving van de afspraken die in maart waren gemaakt.
Maar ja, het gaat al jaren zo. Er wordt gekeken naar wat de clubs hebben en dan wordt de grote gemene deler opgemaakt.
Jammer!
Jason Winklaar
28 mei 2009, 23:36
(ijshockeyklas)
.
Hoe zal de competitie opzet van u21 eruit zien??
Erik Noorman
30 mei 2009, 16:02
Ik ben het met Cees eens sluit je aan bij de internationale indeling en hou daaraan vast.
En geen veranderingen meer dan zullen we de vruchten weer aan de bomen zien komen.
En je loopt ook gelijk met jeud teams rond je voor toernooien zeker leuk voor aan het einde van een seizoen even naar het buitenland met je EIGEN team.
Alex van den Brink
31 mei 2009, 03:08
Was Tilburg aanwezig?
Heerenveen was ook tevreden met deze opzet. (niet waar, later aangepast)
De kwaliteit van de eerste divisie komt niet in gedrang, alleen de U21 competitie heeft nu bestaansrecht.
Ik ben het met je eens dat er een beleid moet zijn, maar dat is er ook. Zo min mogelijk spelers buiten de boot laten vallen. Door deze maatregel zijn de spelers die tussen U20 en eerste divisie zouden vallen, gered.
Het gat wat er tussen U17 en U21 onstaat is qua jaren groot, maar wanneer men de leeftijd van 18 heeft, is men volwassen en speelt men in een competitie daarvoor.
Internationale leeftijds grenzen wanneer je de grenzen van de IIHF volgt zijn er te weinig spelers om de leeftijdsgroepen te kunnen vullen en zijn er bij de clubs te weinig teams om een goede competitie te spelen.
De Europeese landen verschillen ook te veel om er in mee te gaan en er zijn ook wisselingen op komst in Duitsland in 2010 plaats vinden.
Welke moet je dan volgen, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië of Zweden.
Ik denk dat de huidige oplossing de beste is voor dit moment.
Alle clubs waren aanwezig, op twee na, en iedereen ging tevreden naar huis. (Op Heerenveen na, ook later aangepast.)
Alex van den Brink
31 mei 2009, 03:10
Heerenveen had zijn bedenkingen? Volgens mij was Heerenveen fel tegen en heeft zich dan ook uitgesproken voor handhaving van de afspraken die in maart waren gemaakt.
Maar ja, het gaat al jaren zo. Er wordt gekeken naar wat de clubs hebben en dan wordt de grote gemene deler opgemaakt.
Jammer!
Is niet helemaal waar.
In die februari afspraken kwam Heerenveen niet goed weg.
Janice Hoekstra
31 mei 2009, 15:40
Ik weet niet waar jij het over hebt Alex. Heerenveen was al helemaal rond met de teamindeling zoals die in maart waren afgesproken.
Heerenveen is zeker niet blij geweest met U17 en U21...en zijn er nog steeds niet blij mee. Met deze indeling waren er een aantal clubs die nu beter een indeling konden maken. Alleen Heerenveen had nu problemen maar dat woog niet meer op tegen de clubs die er wel blij mee waren. Maar ja, wij kunnen er nu ook niets aan veranderen en zullen moet roeien met de riemen die we hebben.
Alex van den Brink
31 mei 2009, 18:11
sorry, ik zat er naast. Ik dacht dat aan het eind iedereen tevreden was. Was Tilburg dan wel aanwezig? Het was ook zo'n drukke rekenavond.
Geert van der Meulen
31 mei 2009, 18:30
Is niet helemaal waar.
In die februari afspraken kwam Heerenveen niet goed weg.
In tegenstelling tot anderen schrijf ik geen onzin over dergelijke zaken, maar zorg er voor dat ik goed ben ingelicht.
Ik ben dan ook blij dat dat inmiddels uit latere postings is gebleken.
Joep Meijsen
31 mei 2009, 18:54
Was Tilburg dan wel aanwezig?
Volgens mijn informatie was Tilburg niet aanwezig.
Alex van den Brink
1 juni 2009, 07:20
Ik zat er naast.
Geert van der Meulen
1 juni 2009, 09:33
Ik zat er naast.
Tijdens de vergadering niet naast Heerenveen! :)
Alex van den Brink
1 juni 2009, 11:53
Tijdens de vergadering niet naast Heerenveen! :)
Eigenlijk helemaal aan de andere kant, Toch moeilijk te verstaan dat nederfriesch.:Bonk3:
Marco Kronenburg
1 juni 2009, 11:57
Om de discussie wat uit te breiden het volgende stukje van inspanningsfysioloog verheijen. Als je dat vertaald naar het ijshockey dan hebben we een groot probleem gezien de grens vanaf u16. de kids zijn daar in de groei en een 16 jarig talent moet de rest van zijn junior jaren opboksen tegen fysieke kracht en overmacht. Daardoor groei hij niet, demotiverend voor jonge technische spelers het algemene niveau gaat uiteindelijk omlaag want de kids met groeiachterstand worden wel ouder.
Mijn voorstel zou U9/ U11/ U13 / U15 / U17 / U19 / U21
Als variant zou ik ook vrede hebben met U9 U11 U14 U16 U18 U20.
‘Stoornis bij groei talenten’
ROTTERDAM - Scouts zien veel voetbaltalent in Nederland over het hoofd. Zij kiezen vaak de oudsten in plaats van de besten van een lichting.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/aesp09_2805kevinLee_212881h.jpg (javascript:launchPopup('http://www.sportwereld.nl/voetbal/3249149/lsquoStoornis_bij_groei_talentenrsquo.html?service =fotoPopup','fotoPopup',505,380,'yes','no','no','n o');),,Feyenoord heeft Kevin Leerdam tijd gegeven zich in eigen tempo te ontwikkelen.'' FOTO PRO SHOTS
De jongens die wel worden uitverkozen door profclubs krijgen geregeld last van groeistoornissen.
Die schokkende conclusies trekt inspanningsfysioloog Raymond Verheijen in zijn boek ‘Het Periodiseren van Voetballen’.
In de leeftijd van 12 tot 18 jaar worden de voetbaltalenten die zijn geboren in juli-december, gemiddeld vier tot zes centimeter minder lang dan leeftijdgenoten. Dat als gevolg van een te zware voetbalbelasting.
Ook vallen ze vaak ten onrechte af, omdat ze in die periode fysiek niet zijn opgewassen tegen de vaak letterlijk grotere jongens.
,,Het probleem begint bij de scouting,’’ zegt Verheijen, die bijna tien jaar aan het onderzoek werkte waarin een totaal van 10.000 jeugdspelers werd onderzocht.
,,In het Nederlandse jeugdvoetbal bestaat de competitie uit categorieën van 24 maanden. De oudste jongens zijn fysiek sterker en vaak een kop groter dan de rest van de groep waarin ze spelen. Zij hebben een overmacht op de training.’’
Spelers uit de ‘latere’ geboortemaanden worden er, vanwege hun fysieke achterstand, minder vaak uitgepikt. Verheijen: ,,Maar elk normaal denkend mens weet toch dat er uit elke maand evenveel talenten zouden moeten voortkomen? De ‘kleinere’ jongens die de schifting toch overleven, moeten vervolgens op de training op hun tenen lopen. Met alle gevolgen van dien.’’
Dat leidt tot de structurele groeiachterstand. De voetbaltalenten worden op termijn zelfs minder grote mensen.
Verheijen: ,,In het voetbal is groot en sterk vaak een belangrijke factor. Dat missen deze jongens nu. En dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidsaspecten. Dat oordeel is niet direct aan mij. Maar ik zou mij wat ongemakkelijk voelen als mijn zoon eigenlijk 1.85 meter zou zijn geworden maar door de belasting binnen de jeugdopleiding op 1.79 meter blijft steken.’’
Oplossingen liggen volgens Verheijen voor de hand. Sterker nog, hij past ze al enkele jaren in de praktijk toe. Bij Feyenoord (http://www.sportwereld.nl/voetbal/clubdossiers/feyenoord/). ,,Ik ben daar tussen 2006 en 2009 actief geweest en mede door de medewerking van de jeugdtrainers hebben we het probleem nu al grotendeels opgelost.’’
Hoe? Verheijen: ,,Anno 2009 is het structurele groeiprobleem bij jeugdspelers van Feyenoord geschiedenis. De belasting is uitgebalanceerd en we kijken per individu wat aan trainingsintensiteit nodig is. Maatwerk! We voorkomen daarmee blessures én groeiproblemen.’’
De adviezen zijn duidelijk. Geen grote fysieke verschillen tussen jongens die samen spelen. Soms kan een leeftijdsverschil van twaalf maanden al te veel zijn. De competitiestructuur moet daarop worden aangepast, wat dat betreft is het woord aan de KNVB.
Verheijen: ,,En de kleinere jongens moeten minder vaak en minder hard trainen.’’
Feyenoord profiteert ervan. Jongens die bij andere clubs op de bank zouden zitten, bloeien op omdat Feyenoord beschikt over een B2-selectie en volgend seizoen zelfs over een A2-selectie. In het verleden waren ze weggestuurd, wegens ongeschiktheid.
Verheijen: ,,Kijk naar Kevin Leerdam. Als B-junior was hij vaak de nummer dertien van zijn elftal. We hebben hem de tijd gegeven zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen. Een talent maakt stappen als hij er aan toe is. Nu staat hij soms al in het eerste.’’
Paul van Heertum
1 juni 2009, 13:02
Denk dat je meer hebt aan scouten op fysieke kenmerken
Paul van Heertum
1 juni 2009, 13:27
PSV
Eerste 6 maanden: Marcellis 1,81, Bakkal 1,83, Ibi 1,80, Zoet 1,91, Roorda 1,91, Amrabat 1,79
Tweede 6 maanden: Koevermans 1,91, Nijland 1,87, Kromkamp 1,84, Zonneveld 1,81, Pieters 1,86
Ajax
Eerste 6 maanden: Anita 1,66, Schilder 1,78, Vermeer 1,81, Wiel 1,72, Van der Heijden 1,85, Urby 1,76, Martina 1,75, De Jong 1,85, Blind 1,80, Sno 1,89
Tweede 6 maanden: Isi 1,74, Steek 1,94, Donald 1,83, Wielaert 1,78, Gentenaar 1,85, Sarpong 1,76
AZ
Eerste 6 maanden: De Zeeuw 1,74, Deckers OB, Vejinovic 1,86, Schaars 1,90
Tweede 6 maanden: Van der Velden 1,89, Mendes da Silva 1,86, Luirink 1983, Lens 1,78, Jaliens 1,83
Twente
Eerste 6 maanden: Gerritsen 1,82, Braafheid 1,76, Stam 1,75, Denneboom 1,89,
Tweede 6 maanden: Brama 1,76, Elia 1,76, Wellenberg 1,80, Heubach 1,77, Paauwe 1,94, Boschker 1,84, Wisgerhof 1,81, Janssen 1,80, Hersi 1,77
Heerenveen
Eerste 6 maanden: Bergsma 1,80, Breuer 1,85, Roorda 1,90, Etemadi 1,82, Deekman 1,82, Sibon 1,97
Tweede 6 maanden: Fellinga 1,72, Janmaat 1,85, Beerens 1,76, Jong a pin 1,82, Dingsdag 1,89, Narsingh O.B.
31 tegen 31
Ik benoem het als onzin.
Van de 8 spelers groter dan 1,90 zijn er vier keepers en dat is dan meteen de enige plek in het elftal waar actief gescout wordt op fysieke kenmerken
Dat de clubs maar eens gaan scouten op fysieke kracht, ik neem aan dat ze ook de CL en de EPL kijken
Rob van Aalderen
1 juni 2009, 13:45
[quote=Marco Kronenburg;136294]Om de discussie wat uit te breiden het volgende stukje van inspanningsfysioloog verheijen. Als je dat vertaald naar het ijshockey dan hebben we een groot probleem gezien de grens vanaf u16. de kids zijn daar in de groei en een 16 jarig talent moet de rest van zijn junior jaren opboksen tegen fysieke kracht en overmacht. Daardoor groei hij niet, demotiverend voor jonge technische spelers het algemene niveau gaat uiteindelijk omlaag want de kids met groeiachterstand worden wel ouder.
Maar dat is wel het verschil technische spelers krijgen het moeilijker naar mate het spel fysieker wordt. Minder technische spelers kunnen vaak met fysiekerspel aardig meekomen en ver komen. Dit zijn dan vaak ook de jongens die altijd al hebben moeten werken om mee te kunnen waar een technische jongen op jonge leeftijd er gemakkelijk tussen door kan schaatsen.
U 21 vind ik persoonlijk al een leeftijd voor ere of eerste divisie
Als variant zou ik ook vrede hebben met U9 U11 U14 U16 U18 U20
En dit is de variant die we jaren gehad hebben, ook toen jij nog jong was Marco. Alleen noemden we het toen A junioren, B junioren, C junioren , D junioren en E junioren.
Reden dat men ging veranderen was omdat het per jaar moeilijker werd om competities te organiseren. Het begon met het weg vallen van de A jeugd, daarna werd B al B+ en toen U17 werd gecreeerd was het moeilijk om een volwaardige C competitie te krijgen.
Gregory Zuidvliet
1 juni 2009, 17:07
Clubs zullen de keuze moeten maken tussen een U21 team of een eerste divisie team. Het word voor (denk ik) bijna alle clubs onmogelijk om een U21 én een eerste divisie team te maken. Niet dat dit moet, maar als club streef je er denk ik toch naar om in elke leeftijdscategorie een team te hebben. Dit is naar mijn mening toch zonde. Een club moet kiezen: een eerste divisieteam of een U21? En als er dan geen U21 is, wat dan? Dan is er de U17. Maar die jongens zijn gewoon nog veel te jong om mee te draaien in een eerste divisieteam, laat staan eredivisie. Er is dus een te groot gat tussen de U17 en U21 dus is er naar mijn mening een slechte doorstroming. En dit zou toch, zeker nu met het oog op het CTO in Eindhoven voor de jonge talenten toch een zeer slechte zaak zijn voor het Nederlandse jeugdijshockey en op langere termijn voor het algehele Nederlandse ijshockey.
Alex van den Brink
1 juni 2009, 22:27
Om de discussie wat uit te breiden het volgende stukje van inspanningsfysioloog verheijen. Als je dat vertaald naar het ijshockey dan hebben we een groot probleem gezien de grens vanaf u16. de kids zijn daar in de groei en een 16 jarig talent moet de rest van zijn junior jaren opboksen tegen fysieke kracht en overmacht. Daardoor groei hij niet, demotiverend voor jonge technische spelers het algemene niveau gaat uiteindelijk omlaag want de kids met groeiachterstand worden wel ouder.
Als variant zou ik ook vrede hebben met U9 U11 U14 U16 U18 U20.
‘Stoornis bij groei talenten’
ROTTERDAM - Scouts zien veel voetbaltalent in Nederland over het hoofd. Zij kiezen vaak de oudsten in plaats van de besten van een lichting.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/aesp09_2805kevinLee_212881h.jpg (javascript:launchPopup('http://www.sportwereld.nl/voetbal/3249149/lsquoStoornis_bij_groei_talentenrsquo.html?service =fotoPopup','fotoPopup',505,380,'yes','no','no','n o');),,Feyenoord heeft Kevin Leerdam tijd gegeven zich in eigen tempo te ontwikkelen.'' FOTO PRO SHOTS
De jongens die wel worden uitverkozen door profclubs krijgen geregeld last van groeistoornissen.
Die schokkende conclusies trekt inspanningsfysioloog Raymond Verheijen in zijn boek ‘Het Periodiseren van Voetballen’.
In de leeftijd van 12 tot 18 jaar worden de voetbaltalenten die zijn geboren in juli-december, gemiddeld vier tot zes centimeter minder lang dan leeftijdgenoten. Dat als gevolg van een te zware voetbalbelasting.
Ook vallen ze vaak ten onrechte af, omdat ze in die periode fysiek niet zijn opgewassen tegen de vaak letterlijk grotere jongens.
,,Het probleem begint bij de scouting,’’ zegt Verheijen, die bijna tien jaar aan het onderzoek werkte waarin een totaal van 10.000 jeugdspelers werd onderzocht.
,,In het Nederlandse jeugdvoetbal bestaat de competitie uit categorieën van 24 maanden. De oudste jongens zijn fysiek sterker en vaak een kop groter dan de rest van de groep waarin ze spelen. Zij hebben een overmacht op de training.’’
Spelers uit de ‘latere’ geboortemaanden worden er, vanwege hun fysieke achterstand, minder vaak uitgepikt. Verheijen: ,,Maar elk normaal denkend mens weet toch dat er uit elke maand evenveel talenten zouden moeten voortkomen? De ‘kleinere’ jongens die de schifting toch overleven, moeten vervolgens op de training op hun tenen lopen. Met alle gevolgen van dien.’’
Dat leidt tot de structurele groeiachterstand. De voetbaltalenten worden op termijn zelfs minder grote mensen.
Verheijen: ,,In het voetbal is groot en sterk vaak een belangrijke factor. Dat missen deze jongens nu. En dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidsaspecten. Dat oordeel is niet direct aan mij. Maar ik zou mij wat ongemakkelijk voelen als mijn zoon eigenlijk 1.85 meter zou zijn geworden maar door de belasting binnen de jeugdopleiding op 1.79 meter blijft steken.’’
Oplossingen liggen volgens Verheijen voor de hand. Sterker nog, hij past ze al enkele jaren in de praktijk toe. Bij Feyenoord (http://www.sportwereld.nl/voetbal/clubdossiers/feyenoord/). ,,Ik ben daar tussen 2006 en 2009 actief geweest en mede door de medewerking van de jeugdtrainers hebben we het probleem nu al grotendeels opgelost.’’
Hoe? Verheijen: ,,Anno 2009 is het structurele groeiprobleem bij jeugdspelers van Feyenoord geschiedenis. De belasting is uitgebalanceerd en we kijken per individu wat aan trainingsintensiteit nodig is. Maatwerk! We voorkomen daarmee blessures én groeiproblemen.’’
De adviezen zijn duidelijk. Geen grote fysieke verschillen tussen jongens die samen spelen. Soms kan een leeftijdsverschil van twaalf maanden al te veel zijn. De competitiestructuur moet daarop worden aangepast, wat dat betreft is het woord aan de KNVB.
Verheijen: ,,En de kleinere jongens moeten minder vaak en minder hard trainen.’’
Feyenoord profiteert ervan. Jongens die bij andere clubs op de bank zouden zitten, bloeien op omdat Feyenoord beschikt over een B2-selectie en volgend seizoen zelfs over een A2-selectie. In het verleden waren ze weggestuurd, wegens ongeschiktheid.
Verheijen: ,,Kijk naar Kevin Leerdam. Als B-junior was hij vaak de nummer dertien van zijn elftal. We hebben hem de tijd gegeven zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen. Een talent maakt stappen als hij er aan toe is. Nu staat hij soms al in het eerste.’’
Er zijn te weinig spelers voor die opzet, iedereen is het er mee eens dat de door jou genoemde opzetten beter zijn, maar dan vallen er spelers buiten de boot.
Om de schade beperkt te houden is deze manier gekozen.
Om het algemene niveau te verhogen zal er geinvesteerd moeten worden in de ijshockeyscholen en schaatsklassen.
Wanneer er van iedere leeftijdsgroep voldoende zijn kan je naar de juiste indeling. Deze is om de twee jaar een leeftijdsgrens en of dat op de even- of onevenjaren is, maakt niet veel uit.
Tegen die tijd gaan we met de internationale leeftijdsgrenzen mee.
Jacqueline Stolze
2 juni 2009, 06:57
Het probleem met te weinig spelers is makkelijk op te lossen. Zorg voor een verplichting dat men een minimum aantal spelers in een team moet hebben. Indien een club dat niet heeft, is men dat seizoen verplicht om een combinatie aan te gaan met een andere club.
Spelers mogen alleen na het voldoen aan een aantal voorwaarden in een hogere leeftijdscategorie spelen om te voorkomen dat clubs spelers door gaan schuiven.
Dit systeem wordt al in meerdere landen gehanteerd.
gr,
Angelo
Geert van der Meulen
2 juni 2009, 08:26
Het probleem met te weinig spelers is makkelijk op te lossen. Zorg voor een verplichting dat men een minimum aantal spelers in een team moet hebben. Indien een club dat niet heeft, is men dat seizoen verplicht om een combinatie aan te gaan met een andere club.
Spelers mogen alleen na het voldoen aan een aantal voorwaarden in een hogere leeftijdscategorie spelen om te voorkomen dat clubs spelers door gaan schuiven.
Dit systeem wordt al in meerdere landen gehanteerd.
gr,
Angelo
Stel nou voor dat je één speler minder hebt dan het minimum en de club waar je mee kunt samenwerken heeft ook één speler minder dan het minimum, heb je dan samen niet te veel spelers?
Stel nou voor dat de clubs in de buurt (60-100 kilometer) wel genoeg spelers hebben, maar de club op 250 km. afstand niet, moet je daar dan mee samenwerken?
Betalen de andere clubs dan ook mee aan de kosten?
Marco Kronenburg
2 juni 2009, 09:16
Het ging in het voorbeeld om voetballertjes die toptalentjes zijn bij feyenoord. Door het vele trainen en het constant op de tenen lopen zou dit dan gebeuren. in het onderzoek zijn 10000 kinderen gebruikt. kan iemand met het voorbeeld komen in een 24 maandelijkse categorie waarbij de spelers uit de eerste 6 maanden vergeleken worden met de spelers uit de laatse 6 maanden.
Het probleem van de C of U15 begrijp ik niet helemaal want daar was in mijn voorbeeld een 3 jarige cyclus ingepast.
Nog wat hersenspinsels.
Als je een talent bent in de U21, speel/ train je toch al mee in de eredivisie maar zeker inde eerste divisie? De jongens die de eerste divisie dan niet aankunnen zullen waarschijnlijk na deze categorie op recreatief niveau gaan spelen of stoppen. uitzonderingen daargelaten.
In de jeugd is het tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat kinderen hoger (mee)spelen maar naar mijn idee is het goed voor de ontwikkeling van een kind dat hij een keer de held mag spelen in zijn eigen leeftijdcategorie. Crosby is ook goed geworden omdat hij door iedereen aangepakt werd. Incidenteel hoger meedoen is geen probleem om het kind een nieuwe uitdaging te geven.
LLL
Paul van Heertum
2 juni 2009, 10:00
[quote=Marco Kronenburg;136358]Het ging in het voorbeeld om voetballertjes die toptalentjes zijn bij feyenoord. Door het vele trainen en het constant op de tenen lopen zou dit dan gebeuren. in het onderzoek zijn 10000 kinderen gebruikt. kan iemand met het voorbeeld komen in een 24 maandelijkse categorie waarbij de spelers uit de eerste 6 maanden vergeleken worden met de spelers uit de laatse 6 maanden.
Uit de selectie van de top 5 blijkt dat het onzin is. Is gewoon een looptrainer met teveel tijd die nutteloze rapporten schrijft.
Als je grote en sterke spelers wil zul je er op moeten scouten.
In de jeugd is het tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat kinderen hoger (mee)spelen maar naar mijn idee is het goed voor de ontwikkeling van een kind dat hij een keer de held mag spelen in zijn eigen leeftijdcategorie. Crosby is ook goed geworden omdat hij door iedereen aangepakt werd. Incidenteel hoger meedoen is geen probleem om het kind een nieuwe uitdaging te geven.
Volgens mij kan een fantieke jeugdspeler het beide doen in Nederland, op zaterdag meedoen met een hoger team en zondag met zijn eigen team, maar iemand die goed genoeg is voor het hoger aangeslagen team zullen ze er over het algemeen graag bijhebben.
Het zelfde geldt voor trainingen als die elkaar niet bijten.
Cees Oerlemans
2 juni 2009, 11:31
Was Tilburg aanwezig?
Heerenveen was ook tevreden met deze opzet. (niet waar, later aangepast)
De kwaliteit van de eerste divisie komt niet in gedrang, alleen de U21 competitie heeft nu bestaansrecht.
Ik ben het met je eens dat er een beleid moet zijn, maar dat is er ook. Zo min mogelijk spelers buiten de boot laten vallen. Door deze maatregel zijn de spelers die tussen U20 en eerste divisie zouden vallen, gered.
Het gat wat er tussen U17 en U21 onstaat is qua jaren groot, maar wanneer men de leeftijd van 18 heeft, is men volwassen en speelt men in een competitie daarvoor.
Internationale leeftijds grenzen wanneer je de grenzen van de IIHF volgt zijn er te weinig spelers om de leeftijdsgroepen te kunnen vullen en zijn er bij de clubs te weinig teams om een goede competitie te spelen.
De Europeese landen verschillen ook te veel om er in mee te gaan en er zijn ook wisselingen op komst in Duitsland in 2010 plaats vinden.
Welke moet je dan volgen, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië of Zweden.
Ik denk dat de huidige oplossing de beste is voor dit moment.
Alle clubs waren aanwezig, op twee na, en iedereen ging tevreden naar huis. (Op Heerenveen na, ook later aangepast.)
Doet het er wat toe of Tilburg aanwezig was of niet. De wens van Tilburg was al lang kenbaar gemaakt en dat was houden aan de afspraken van mei en toewerken naar de internationale leeftijdsindeling.
Zo min mogelijk spelers uit de boot laten vallen is geen beleid, maar een keuze. Die kan dus ieder jaar anders zijn. maar ja, geen beleid is ook beleid.
Paul van Heertum
2 juni 2009, 11:35
Als het doel van je vereniging om zoveel mogelijk mensen in wedstrijdverband te laten hockeyen is het duidelijk wel beleid
Marco Kronenburg
2 juni 2009, 11:40
Ik begrijp wel dat hij wat reclame voor zichzelf maakt maarrrrr
deze verheijen is op zijn gebied geen simpel looptrainertje maar een uiterst bekwaam persoon. De russische nationale ploeg en bv chelsea maken gebruik van hem.
Als je bedenkt dat het bv. CTO dagelijks vele uren op het ijs gaat staan en dat er bij ijshockey veel harder getraind wordt dan bij voetbal geeft dat toch te denken.
LLL
Marco Kronenburg
2 juni 2009, 11:43
we kunnen ook zeggen goed genoeg = oud genoeg! komt altijd uit.
Paul van Heertum
2 juni 2009, 11:52
[quote=Marco Kronenburg;136389]Ik begrijp wel dat hij wat reclame voor zichzelf maakt maarrrrr
deze verheijen is op zijn gebied geen simpel looptrainertje maar een uiterst bekwaam persoon. De russische nationale ploeg en bv chelsea maken gebruik van hem.
Wat Hiddink weet van het ontwikkelen van eigen jeugd weet je wel als je PSV volgt.
Dat Verheijen de looptrainer is van Hiddink is leuk voor hem maar dat wil nog niet zeggen dat hij gekwalificeerd is.
Wat ik wel weet is dat zijn rapport vol met onzin staat en dat is ook gewoon aan te tonen.
De enige manier om grote en sterke spelers op te leiden is door er actief op te scouten.
Ga maar eens een keer bij een willekeurige BVO kijken naar de A, B of C jeugd. De spelers vallen vrijwel zonder uitzondering door een ding op, dat het allemaal kleine opdonders zijn. Dat is ook te zien in het grote Oranje
Nederland heeft gewoon geluk dat ze enorm veel actieve voetballers hebben en een goede infrastructuur hebben waardoor er altijd goede spelers doorbreken.
Als je bedenkt dat het bv. CTO dagelijks vele uren op het ijs gaat staan en dat er bij ijshockey veel harder getraind wordt dan bij voetbal geeft dat toch te denken.
Ik denk dat het wetenschappelijk wel onderbouwd is dat trainingsuren en talentontwikkeling aan elkaar gelinkt zijn
Paul van Heertum
2 juni 2009, 11:53
we kunnen ook zeggen goed genoeg = oud genoeg! komt altijd uit.
Daar denkt Verheijen anders over
Geert van der Meulen
2 juni 2009, 16:17
Doet het er wat toe of Tilburg aanwezig was of niet. De wens van Tilburg was al lang kenbaar gemaakt en dat was houden aan de afspraken van mei en toewerken naar de internationale leeftijdsindeling.
Zo min mogelijk spelers uit de boot laten vallen is geen beleid, maar een keuze. Die kan dus ieder jaar anders zijn. maar ja, geen beleid is ook beleid.
Het is natuurlijk jammer dat je dan als club zo'n vergadering laat schieten. Je weet dat het op de agenda staat en dat ze het weer willen wijzigen.
Erik Jacobs
2 juni 2009, 20:18
En opeens weet meneer Oerlemans allerlei oplossingen.
Paul van Heertum
2 juni 2009, 20:22
Je kan toch gewoon een competitie houden tussen Tilburg onder 17 A en onder 17B?
Alex van den Brink
2 juni 2009, 21:49
Het is idd een keuze waar we over gesproken hebben op die avond. Ik vind het oprecht jammer dat Tilburg dan niet aanwezig is.
UIteraard is het belangrijk dat Tilburg aanwezig is, al is het alleen om de Tilburgse visie te laten horen.
Totdat er voldoende spelers zijn bij de meeste clubs zitten we vast aan dit beleid.
En of het nu wel of geen beleid is Tilburg was niet aanwezig om andere inzichten te geven.
Piet de Kort
2 juni 2009, 22:09
Het is idd een keuze waar we over gesproken hebben op die avond. Ik vind het oprecht jammer dat Tilburg dan niet aanwezig is.
UIteraard is het belangrijk dat Tilburg aanwezig is, al is het alleen om de Tilburgse visie te laten horen.
Zoals ik het lees was het standpunt van Tilburg allang duidelijk gemaakt. Dat hiervoor niet gekozen zou worden, was vooraf ook al bekend! Waarom zou je dan bij deze vergadering aanwezig moeten zijn?
Paul van Heertum
2 juni 2009, 22:25
En of het nu wel of geen beleid is Tilburg was niet aanwezig om andere inzichten te geven.
Het getuigt vooral van een verkeerde vorm van arrogantie
Alex van den Brink
3 juni 2009, 06:12
omdat er gesproken wordt en zeker zijn dat jouw visie verteld wordt. Nu is er geen invloed geweest vanuit Tilburg.
Geert van der Meulen
3 juni 2009, 08:13
Zoals ik het lees was het standpunt van Tilburg allang duidelijk gemaakt. Dat hiervoor niet gekozen zou worden, was vooraf ook al bekend! Waarom zou je dan bij deze vergadering aanwezig moeten zijn?
Piet, als Tilburg echt niet had kunnen leven met de nu gekozen oplossing, als die oplossing had betekend dat er problemen zouden zijn met de teamindeling in Tilburg, dan was men echt wel aanwezig geweest. Ook als al lang bekend was geweest voor welke oplossing gekozen zou worden.
Piet de Kort
3 juni 2009, 10:00
Piet, als Tilburg echt niet had kunnen leven met de nu gekozen oplossing, als die oplossing had betekend dat er problemen zouden zijn met de teamindeling in Tilburg, dan was men echt wel aanwezig geweest. Ook als al lang bekend was geweest voor welke oplossing gekozen zou worden.
Waarom Tilburg er niet was? Geert, ik heb geen idee! Ik zou alleen maar kunnen denken; vechten tegen de bierkaaien, daar heeft Tilburg geen tijd voor over! :Bonk3:
Ik denk dat Tilburg geen problemen heeft om hun teamindelingen bij te stellen, Tilburg had het alleen graag anders gezien! :goodman:
Cees Oerlemans
3 juni 2009, 13:48
Het getuigt vooral van een verkeerde vorm van arrogantie
Heeft niets met arrogantie te maken. Helaas waren de verantwoordelijke personen verhinderd. Tilburg heeft zijn visie via een andere weg laten horen, maar als de meeste clubs anders willen dan moet Tilburg zich daarbij neerleggen.
Vervolgens zal Tilburg zelf moeten bepalen wat ze doen met de indeling. Zoals het er nu naar uitziet zal Tilburg met twee U16 teams in de U17 competitie deelnemen. Mochten er nog jongens afvallen dan zou dat ook nog één team kunnen worden, weten we in september.
Ik klaag alleen op privé titel over het beleid van de NIJB. Ik zit niet meer in een bestuur.
Cees Oerlemans
3 juni 2009, 13:50
En opeens weet meneer Oerlemans allerlei oplossingen.
Ik weet er wel een paar, dat klopt. Jij ook??:Bonk3:
Paul van Heertum
3 juni 2009, 14:31
Heeft niets met arrogantie te maken. Helaas waren de verantwoordelijke personen verhinderd. Tilburg heeft zijn visie via een andere weg laten horen, maar als de meeste clubs anders willen dan moet Tilburg zich daarbij neerleggen.
Vervolgens zal Tilburg zelf moeten bepalen wat ze doen met de indeling. Zoals het er nu naar uitziet zal Tilburg met twee U16 teams in de U17 competitie deelnemen. Mochten er nog jongens afvallen dan zou dat ook nog één team kunnen worden, weten we in september.
Ik klaag alleen op privé titel over het beleid van de NIJB. Ik zit niet meer in een bestuur.
Lekker profesioneel zo'n bestuur, de verantwoorde personen waren verhinderd in een van de belangrijkste vergadering van het jaar. Lijkt me veelzeggend
Mijn opmerking ging overigens over de arrogantie om voor andere ploegen te bepalen wat beleid is. Iedere club is zelf prima in staat om te bepalen wat hun beleid is, daar hebben ze Tilburg niet voor nodig
Piet de Kort
3 juni 2009, 15:14
Lekker profesioneel zo'n bestuur, de verantwoorde personen waren verhinderd in een van de belangrijkste vergadering van het jaar. Lijkt me veelzeggend
Mijn opmerking ging overigens over de arrogantie om voor andere ploegen te bepalen wat beleid is. Iedere club is zelf prima in staat om te bepalen wat hun beleid is, daar hebben ze Tilburg niet voor nodig
Paul, een van de belangrijkste vergadering van het jaar??? Was jij erbij?
"Ieder club is zelf ........!" Blijkbaar niet want dat doet de NIJB! Je mag alleen jouw visie en gedachtengang laten zien. De meerderheid bepaald dus. :goodman:
Paul van Heertum
3 juni 2009, 15:16
Paul, een van de belangrijkste vergadering van het jaar??? Was jij erbij?
Blijkbaar niet wat dat doet de NIJB! Je mag alleen jouw visie en gedachtengang laten zien. De meerderheid bepaald dus. :goodman:
De competitieindeling wordt voor het volgend seizoen, lijkt me inderdaad een vrij belangrijke vergadering
Piet de Kort
3 juni 2009, 15:47
De competitieindeling wordt voor het volgend seizoen, lijkt me inderdaad een vrij belangrijke vergadering
Jij zwakt de vergadering al af! Weet je ook meteen het antwoord waarom Tilburg er niet bij was! :Bonk3:
Geert van der Meulen
3 juni 2009, 15:53
Jij zwakt de vergadering al af! Weet je ook meteen het antwoord waarom Tilburg er niet bij was! :Bonk3:
Nou Piet, hier moet ik Paul wel gelijk geven.
Het is net alsdat je vlak voor belangrijke verkiezingen het land uit gaat en dan te laat een machtiging regelt zodat iemand anders voor jou kan gaan stemmen.
Gerard van der Heide
3 juni 2009, 22:25
Hoezo veelzeggend Paul? Als het zo is zoals jij in korte bewoording doet suggereren dat deze vergadering eigenlijk niet belangrijk is dan hebben we een erg groot probleem.
Vergaderingen van de NIJB zijn democratisch, zo ook de besluiten die aldaar worden genomen. NIJB bepaalt derhalve niet, dat doen de clubs. Soms heb je pech, soms komt het als club goed uit.
Beleid is voor de clubs, of deze passend is voor de NIJB kan blijken op de ledenvergadering.
Paul van Heertum
3 juni 2009, 22:30
Niet belangrijk genoeg om iemand af te vaardigen
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.