View Full Version : IJshockey.com: Nederland sleept WK binnen
Redactie IJshockey.com
8 mei 2009, 15:40
Nederland mag komend jaar het wereldkampioenschap ijshockey organiseren. Tijdens het IIHF-congres in Zwitserland werd vanmiddag Tilburg gekozen tot speelstad van het Division I-toernooi.
> Lees het volledige artikel op IJshockey.com... (http://www.ijshockey.com/200809/item.asp?ID=2843)
Abe Brouwer
8 mei 2009, 15:47
Fantastisch nieuws! Dat wordt dus 2 WK's dicht bij huis volgend jaar ::yummie::::yummie::
Ro Herregraven
8 mei 2009, 16:13
Drie keer eerder werden er WK wedstrijden in Tilburg gespeeld.
In 1971 werd het WK C-Pool gehouden in Nederland met Tilburg, Geleen, Den Bosch, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Heerenveen en Nijmegen als speelsteden.
In Tilburg werden de volgende wedstrijden gespeeld:
26-02-1971|Nederland|Denemarken|3-1|(2-0, 0-0, 1-1)
27-02-1971|Hongarije|Groot-Brittannië|7-6|(3-1, 1-2, 3-3)
01-03-1971|Frankrijk|Bulgarije|2-1|(0-1, 0-0, 2-0)
04-03-1971|Nederland|Roemenië|2-10|(2-4, 0-5, 0-1)
05-03-1971|Roemenië|België|21-0|(7-0, 7-0, 7-0)
Roemenië won het toernooi, en promoveerde samen met #2 Frankrijk naar de B-Pool, en kwalificeerden zich tevens voor de Olympische Spelen van 1972.
Nederland werd zesde (van de acht), met 2 overwinningen (op Denemarken en België) en 5 nederlagen.
In 1973 werd het WK C-Pool opnieuw gehouden in Nederland met Nijmegen, Utrecht, Tilburg, Den Haag, Geleen en Rotterdam als speelsteden.
In Tilburg werden de volgende wedstrijden gespeeld:
09-03-1973|Noorwegen|Bulgarije|4-3|(2-2, 0-0, 2-1)
10-03-1973|Nederland|Hongarije|5-3|(3-0, 2-2, 0-1)
12-03-1973|Hongarije|Frankrijk|7-1|2-1, 1-0, 4-0)
13-03-1973|Nederland|Bulgarije|8-5|(1-2, 4-1, 3-2)
15-03-1973|China|Frankrijk|2-1|(1-0, 0-0, 1-1)
15-03-1973|Bulgarije|Groot-Brittannië|9-2|(3-0, 2-1, 4-1)
16-03-1973|Noorwegen|Frankrijk|8-3|(1-3, 4-0, 3-0)
Nederland werd tweede door 5 overwinningen (op Hongarije, Groot-Brittannië, Bulgarije, Denemarken en China) en 2 nederlagen (tegen Noorwegen en Frankrijk).
Corkie de Graauw werd na afloop verkozen tot beste aanvaller van het toernooi. Hij was ook de topscorer, met 22 punten (13 goals en 9 assists) in 8 wedstrijden.
Noorwegen won het toernooi, en promoveerde samen met #2 Nederland naar de B-Pool. Pas in 1977 zou Nederland weer terugzakken naar de C-Pool.
In 1999 werd het WK C-Pool gehouden in Eindhoven en Tilburg, alleen heb ik nergens meer kunnen vinden welke wedstrijden in Eindhoven, en welke in Tilburg zijn gespeeld.
Nederland werd dat toernooi eerste door alle wedstrijden winnend af te sluiten en promoveerde naar de B-Pool. Sindsdien is Nederland onafgebroken actief op het op één na hoogste niveau.
Rob Verschuuren
8 mei 2009, 16:19
hebben we in Tilburg lekker een lang(er) seizoen! Hopelijk zijn er dan ook meer spelers beschikbaar dan het afgelopen jaar.
Rudy Bouquet
8 mei 2009, 16:21
Fantastisch nieuws......., zo kom je nog eens in Tilburg.....!
Abe Brouwer
8 mei 2009, 16:49
Als de data kloppen dan begint het toernooi op een maandag en eindigt het op een zondag.
Patrick van de Wijgert
8 mei 2009, 17:03
Oostenrijk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Abe Brouwer
8 mei 2009, 17:15
Oostenrijk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We zijn Innsbruck nog niet vergeten. Hun fans gaan de vissekom in. Komt Vanek ook?
Jeroen Pilon
8 mei 2009, 18:31
Het lijkt me erg gaaf om Vanek in Nederland te zien spelen! Een Sabres shirt met zijn naam hangt hier al klaar haha.
Gerard van der Heide
8 mei 2009, 18:39
Pietje? Heb je bed and breakfast hij jou thuis?
Ron Lahay
8 mei 2009, 20:27
Schitterend nieuws voor het nederlands ijshockey en met name voor Tilburg.
Hoop alleen dat men optijd iets aan de parkeerplaats in Tilburg doet, daar schijnen zich af en toe vreemde dingen af te spelen volgens sommige TT-fans.......:grin:
Abe Brouwer
9 mei 2009, 09:32
In 1999 werd het WK C-Pool gehouden in Eindhoven en Tilburg, alleen heb ik nergens meer kunnen vinden welke wedstrijden in Eindhoven, en welke in Tilburg zijn gespeeld.
Volgens mij waren er 4 wedstrijden in Tilburg:
Roemenie-Zuid Korea 8-3 (groep B)
Nederland-China 8-0 (groep A)
Roemenie-China 10-2 (kwalificatieronde)
Nederland-Roemenie 9-1 (kwalificatieronde)
Bij al deze wedstrijden was ik aanwezig. Van Roemenie-Zuid Korea weet ik nog dat er tijdens de wedstrijd toeschouwers binnen kwamen die kort ervoor bij Nederland-Bulgarije in Eindhoven waren geweest. Roemenie-China was op een zaterdagmiddag in een vrijwel leeg stappegoor. Ik kon zo de VIP-tribune op! Bij Nederland-Roemenie zaten de tribunes flink vol. Ik weet nog dat de Roemenen 2 of 3 keer van goalie wisselden.
Abe Brouwer
9 mei 2009, 17:59
Als de data kloppen dan begint het toernooi op een maandag en eindigt het op een zondag.
De data van 19-25 april kloppen niet. Volgens iihf.com is het toernooi van zaterdag 17 april t/m vrijdag 23 april.
Abe Brouwer
10 mei 2009, 10:17
De andere groep is van zaterdag 24 t/m vrijdag 30 april in de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Duidelijk is ook dat het verhaal dat de Britten van groep willen ruilen nergens op gebaseerd is volgens de GBSC-site. De Britse ijshockeybond zou nooit een dergelijk verzoek hebben gedaan.
Joep Meijsen
10 mei 2009, 10:27
Duidelijk is ook dat het verhaal dat de Britten van groep willen ruilen nergens op gebaseerd is volgens de GBSC-site. De Britse ijshockeybond zou nooit een dergelijk verzoek hebben gedaan.
Mijn bronnen melden iets anders en een van die bronnen is de voorzitter van diezelfde GBSC.
Abe Brouwer
10 mei 2009, 10:49
Mijn bronnen melden iets anders en een van die bronnen is de voorzitter van diezelfde GBSC.
Dan wordt het verwarrend. Op diezelfde GBSC-forum staat ook de reden van het ruilen: men zou liever van 17-23 april willen spelen ipv 24-30 april. Men wil liever geen lange periode hebben tussen het eind van de competiie en het begin van het WK. Wat me verder opvalt is dat de IIHF op hun site nog niet de 6 deelnemende landen opnoemt. Dus wie weet speelt er wel wat.
Joep Meijsen
10 mei 2009, 10:58
Dan wordt het verwarrend. Op diezelfde GBSC-forum staat ook de reden van het ruilen: men zou liever van 17-23 april willen spelen ipv 24-30 april. Men wil liever geen lange periode hebben tussen het eind van de competiie en het begin van het WK. Wat me verder opvalt is dat de IIHF op hun site nog niet de 6 deelnemende landen opnoemt. Dus wie weet speelt er wel wat.
Het zou kunnen. Ik hoorde het nog uit andere bronnen na de verkiezing van Nederland, dus wie weet inderdaad. Of het ook kans maakt, weet ik niet.
Abe Brouwer
10 mei 2009, 11:34
Overigens lijkt het me commercieel interessanter om de Britten erbij te hebben ipv de Japanners. Het scheelt toch een paar honderd betalende toeschouwers. En dan heb ik het niet eens over de horeca in Tilburg.
Joep Meijsen
11 mei 2009, 19:41
Ik heb het allemaal nog eens gecheckt. De Engelsen wilden graag voor Tilburg kiezen, zeker als het andere WK in Zuid-Korea zou worden gehouden. Dan is het handiger en goedkoper als de Britten hier spelen en Japan in Korea. Het WK ging echter naar Slovenië, waardoor het kostenaspect wegviel en er dus nog maar weinig te argumenteren viel. De poule-indeling lijkt daarmee definitief.
Patrick van de Wijgert
11 mei 2009, 19:43
Volgens mij waren er 4 wedstrijden in Tilburg:
Roemenie-Zuid Korea 8-3 (groep B)
Nederland-China 8-0 (groep A)
Roemenie-China 10-2 (kwalificatieronde)
Nederland-Roemenie 9-1 (kwalificatieronde)
Bij al deze wedstrijden was ik aanwezig. Van Roemenie-Zuid Korea weet ik nog dat er tijdens de wedstrijd toeschouwers binnen kwamen die kort ervoor bij Nederland-Bulgarije in Eindhoven waren geweest. Roemenie-China was op een zaterdagmiddag in een vrijwel leeg stappegoor. Ik kon zo de VIP-tribune op! Bij Nederland-Roemenie zaten de tribunes flink vol. Ik weet nog dat de Roemenen 2 of 3 keer van goalie wisselden.
En dat de Roemenen de kleedkamer verbouwde en alles weghaalde wat los en vast zat.
Patrick van de Wijgert
14 mei 2009, 07:32
De gemeente geeft 15.000 euro voor dit evenement, en na gelang sponsoring en kaartverkoop nog eens 90.000 euro of een deel ervan.
Wethouder had een mooie uitspraak "Ik heb er vertrouwen in dat alle wedstrijden druk bezocht worden. hahahahahahahahahaha
Ludo van Vliet
14 mei 2009, 08:38
De gemeente geeft 15.000 euro voor dit evenement, en na gelang sponsoring en kaartverkoop nog eens 90.000 euro of een deel ervan.
Wethouder had een mooie uitspraak "Ik heb er vertrouwen in dat alle wedstrijden druk bezocht worden. hahahahahahahahahaha
Is dit inside information???
Abe Brouwer
14 mei 2009, 17:18
Ze gaan vast weer gratis kaarten uitdelen aan scholen.
Patrick van de Wijgert
17 juni 2009, 23:16
Persbericht Gemeente Tilburg....
"
Beste relatie,
Zoals jullie wellicht al gehoord of gezien hebben, is Tilburg van 19 tot en met 25 april 2010 gastheer van het wk ijshockey, divisie I. De Nederlandse IJshockey Bond (NIJB) organiseert dit fantastische evenement samen met de gemeente Tilburg. Deze samenwerking, alsmede het mooie WK-logo, wordt donderdag 25 juni aanstaande, tussen 16.00 uur en 17.00 uur in het IJssportcentrum Tilburg ondertekend, cq. gepresenteerd. Wethouder Sport, Jan Hamming en de voorzitter van de NIJB ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst.
Met vriendelijke groet,
"
Paul van Heertum
17 juni 2009, 23:29
Ze gaan vast weer gratis kaarten uitdelen aan scholen.
En terecht
Hopelijk krijgt de NIJB het voor elkaar om tijdens de 2 interlandweken en voor het WK een goed programma samen te stellen. Als het enigsinds kan ook tijdens het seizoen een avond.
Dan kan je een echte voorbereiding doen
Abe Brouwer
18 juni 2009, 05:23
Zoals jullie wellicht al gehoord of gezien hebben, is Tilburg van 19 tot en met 25 april 2010 gastheer van het wk ijshockey, divisie I.
Deze data vind ik wat minder: maandag t/m zondag. Dat zou eigenlijk betekenen dat de speeldagen maandag-dinsdag-donderdag-vrijdag-zondag worden. Dan is er maar 1 weekend-speeldag.
Patrick van de Wijgert
24 juni 2009, 16:21
Deze data vind ik wat minder: maandag t/m zondag. Dat zou eigenlijk betekenen dat de speeldagen maandag-dinsdag-donderdag-vrijdag-zondag worden. Dan is er maar 1 weekend-speeldag.
Ben benieuwd naar de organisatie nu Henk H. er niet meer is.
Marcel Breg
20 december 2009, 17:02
is er ergens een site waar je kaarten kan bestellen of zien hoe duur deze zijn? Zie een dinsdag en zaterdag bezoekje aan tilburg dan wel zitten. En ben benieuwd hoe een WK beleefd word.
Abe Brouwer
20 december 2009, 17:14
is er ergens een site waar je kaarten kan bestellen of zien hoe duur deze zijn? Zie een dinsdag en zaterdag bezoekje aan tilburg dan wel zitten. En ben benieuwd hoe een WK beleefd word.
www.wc2010tilburg.com
Kaartverkoop is nog niet gestart, maar je kan ook gewoon op de wedstrijddag kaarten halen. Uitverkocht zal het zeker niet worden. Ik ga waarschijnlijk op de laatste 2 dagen.
Theo van der Duin
20 december 2009, 17:16
http://www.wc2010tilburg.com/
Off. website wc 2010
Abe Brouwer
25 december 2009, 11:05
De laatste speeldag valt trouwens samen met de KNVB-bekerfinale. Dat scheelt best wel wat publiciteit. Ik blijf het sowieso onbegrijpelijk vinden dat het toernooi van maandag t/m zondag is i.p.v. de gebruikelijke zondag t/m zaterdag. Is er trouwens al wat bekend of er wat op tv komt van dit WK? Ik neem aan korte samenvattingen van het Nederlands team op de NOS?
Abe Brouwer
12 januari 2010, 20:44
Ik lees op de NIJB-site dat vuvuzela's verboden zijn tijdens het WK.
Paul van Heertum
12 januari 2010, 23:03
Goede zaak
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.