View Full Version : Discussie; CTO Eindhoven en TT
Frans Doorakkers
5 mei 2009, 12:22
Vandaag vernomen dat er op de jeugd leden vergadeirng (04-05-2009) van TT duidelijk kenbaar is gemaakt dat diegene die voor het CTO kiezen niet welkom zijn bij de TT.
Hierbij werd overigens wel aangetekend dat bij evt oplossingen omtrent trainingen bij de eigen club TT een en ander nader overwogen zou worden.::censor::
Wie wil en kan ons duidelijkheid verschaffen;
kan men in Tilburg leden weigeren hierdoor? als Argument
bestaande leden royeren? is dat mogelijk hierdoor?
http://www.topsportsteunpunt.nl/nieuwsverder.php?selected=7788
Groetjes Frans
Ro Herregraven
5 mei 2009, 12:30
Heel vreemd... wat denkt men hiermee op te schieten?
Wie wordt hier beter van? Wie slechter?
Wat zijn de gedachten/argumenten/beweegredenen achter de beslissing van de TT-jeugd om deelname aan het CTO te ontmoedigen?
Joep Meijsen
5 mei 2009, 12:42
Heel vreemd... wat denkt men hiermee op te schieten?
Wie wordt hier beter van? Wie slechter?
Wat zijn de gedachten/argumenten/beweegredenen achter de beslissing van de TT-jeugd om deelname aan het CTO te ontmoedigen?
Als ik moet speculeren, dan zal er sprake zijn van een vorm van angst voor belangenverstrengeling. Dat heb ik ook elders wel gehoord. Ik maak binnenkort voor ijshockey.com een verhaal over de plannen voor het CTO. Zal het daar zeker ter sprake brengen.
Joep Meijsen
5 mei 2009, 12:44
Ik ben geen jurist, maar zeker het tweede punt lijkt me erg lastig. Zolang zaken als contributie gewoon voldaan zijn en de jonge speler in kwestie zich niet door wangedrag onmogelijk maakt, is het royeren van een lid volgens mij niet makkelijk.
Geert van der Meulen
5 mei 2009, 12:52
Vandaag vernomen dat er op de jeugd leden vergadeirng (04-05-2009) van TT duidelijk kenbaar is gemaakt dat diegene die voor het CTO kiezen niet welkom zijn bij de TT.
Hierbij werd overigens wel aangetekend dat bij evt oplossingen omtrent trainingen bij de eigen club TT een en ander nader overwogen zou worden.::censor::
http://www.topsportsteunpunt.nl/nieuwsverder.php?selected=7788
Groetjes Frans
Royeren zal zeker niet kunnen zolang het lid voldoet aan alle verplichtingen die redelijkerwijze aan hem of haar mogen worden gesteld.
Weigeren als lid is eigenlijk ook niet mogelijk omdat alle stichtingen en verenigingen in Nederland nu eenmaal moeten voldoen aan Nederlands recht. En dat recht verbiedt uitsluiting op welke grond dan ook. Natuurlijk is er echter altijd wel een bezem te vinden om de kat te slaan, maar men zal het er erg moeilijk mee gaan krijgen.
Patrick van de Wijgert
5 mei 2009, 13:17
Royeren zal zeker niet kunnen zolang het lid voldoet aan alle verplichtingen die redelijkerwijze aan hem of haar mogen worden gesteld.
Weigeren als lid is eigenlijk ook niet mogelijk omdat alle stichtingen en verenigingen in Nederland nu eenmaal moeten voldoen aan Nederlands recht. En dat recht verbiedt uitsluiting op welke grond dan ook. Natuurlijk is er echter altijd wel een bezem te vinden om de kat te slaan, maar men zal het er erg moeilijk mee gaan krijgen.
Is het een vereniging of een stichting? Stichting heeft geen leden !!!
Trappers heeft ooit ene geval gehad dat men als lid niet bij 2 clubs mocht spelen.
Er was ene goalie die speelde in Tilburg en Turnhout.
Trappers kon niets doen omdat men officieel geen leden heeft en dus diegene niet kon royeren.
Geert van der Meulen
5 mei 2009, 13:30
Trappers heeft ooit ene geval gehad dat men als lid niet bij 2 clubs mocht spelen.
Trappers kon niets doen omdat men officieel geen leden heeft en dus diegene niet kon royeren.
Klopt, stichting heeft geen leden op de bestuursleden na.
Men organiseert ijshockeywedstrijden, trainingen e.d. en mag daar niemand van uitsluiten.
Royeren kan echter wel, als de betreffende contribuant zich niet gedraagt zoals dat van hem of haar mag worden verwacht.
Ludo van Vliet
5 mei 2009, 16:46
Dan is dat bij The Highlanders makkelijker geregeld. Briefke, en huppekee.
Patrick van de Wijgert
6 mei 2009, 11:11
Dan is dat bij The Highlanders makkelijker geregeld. Briefke, en huppekee.
Dat maakt geen indruk, toch?
Ro Herregraven
6 mei 2009, 11:19
Met alle respect voor de voorgaande postings, maar de hele discussie of iemand nu wel of niet juridisch terecht geroyeerd kan worden vind ik eerlijk gezegd minder relevant in deze.
Wat ik veel interessanter vind is waarom het jeugdbestuur van TT (Theo van Gerwen c.s.) deelname aan het CTO wil ontmoedigen.
Ik kan me alleen maar voorstellen dat zowel het CTO als het jeugdbestuur van TT als grootste belang hebben dat de jeugdijshockeyer zich zo goed mogelijk ontwikkelt. De reden waarom de ene partij nu de andere gaat tegenwerken ontgaat mij volledig, en ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier wat over kunnen zeggen.
Welke argumenten liggen hieraan ten grondslag?
Wat mis ik wat er zo slecht is aan het CTO?
Welke belangen worden er geschaad?
Geert van der Meulen
6 mei 2009, 11:32
Met alle respect voor de voorgaande postings, maar de hele discussie of iemand nu wel of niet juridisch terecht geroyeerd kan worden vind ik eerlijk gezegd minder relevant in deze.
Wat ik veel interessanter vind is waarom het jeugdbestuur van TT (Theo van Gerwen c.s.) deelname aan het CTO wil ontmoedigen.
Ik kan me alleen maar voorstellen dat zowel het CTO als het jeugdbestuur van TT als grootste belang hebben dat de jeugdijshockeyer zich zo goed mogelijk ontwikkelt. De reden waarom de ene partij nu de andere gaat tegenwerken ontgaat mij volledig, en ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier wat over kunnen zeggen.
Met alle respect, maar dat was toch de vraagstelling van de initiator van deze discussie?
Maar inderdaad, voor de deelnemers aan dit forum is interessanter waarom Tilburg het CTO niet zit zitten.
Is men misschien bang dat spelers over zullen lopen naar Eindhoven? Immers, het is gemakkelijk om dan ook bij die club te gaan spelen. Studeren en trainen in Eindhoven en 's-avonds ook nog trainen in Tilburg is toch wel wat veel gevraagd. :roll:
Is men daar werkelijk bang voor met twee giganten als Theo van Gerwen en Alex Andjelic (die is er toch nog?) in de organisatie?
Het Nederlands ijshockey heeft belang bij initiatieven als het CTO. Lokale centra als in Groningen en Nijmegen hebben gefaald. Een goede opleiding is belangrijk voor het Nederlandse ijshockey als geheel. Teveel bestuurders zijn echter bang dat het hun eigen club schaadt. Ook in Tilburg?
Patrick van de Wijgert
6 mei 2009, 11:37
Ten eerste zijn Theo en Tommie geen vrienden
Ten tweede is de reistijd Eindhoven-Tilburg dermate kort dat Tilburgse spelers zullen kiezen om in Eindhoven te gaan spelen (nikx nieuws,gebeurt toch al..lol)
Ten derde is het een prestigestrijd die Trappers niet kan winnen
Ten vierde is de keuze voor CTO een makkelijke gezien de aanpassingen in lesuren en het aantal trainingen.
Topsportklas is leuk, maar dit verhaal is een stap hoger. Topsportklas is voor talenten en ook voor mindere spelers, en dat is eigenlijk de doelstelling van ene topsportklas niet.
CTO is gebaseerd op talenten om die nog verder te ontwikkelen, en geen plaats voor de zwakkere. Eigenlijk meer het NL team in div. leeftijden opleiden om op niveau mee te kunnen doen.
En tuurlijk zal Ehv er zijn vruchten van plukken, maar niet alle spelers kunnen in 1 team spelen. Dus de eredivisie zal betere spelers krijgen, maar wat nog belangrijker is, is als men de stap naar het buiteland wil maken deze makkelijker te maken is.
Structureel spelers afleveren op een hoger niveau is de doelstelling en daarmee misschien ooit weer de OS halen.
Frans Doorakkers
6 mei 2009, 13:34
Beste
A.A. wordt coach toekomstteam naar verluid
Gr Frans
Jason Winklaar
7 mei 2009, 11:07
Deze jongens zullen dan doordeweeks in eindhoven trainen en niet bij tilburg,
En dat terwijl ze wel de wedstrijden meespelen met tilburg!
Hoe kun je een breakout, pk of pp trainen als er een aantal spelers missen?
Wat voor groep onstaat er als een aantal spelers alleen maar bij de wedstrijden komt?
Zou dit niet de reden zijn?
Ro Herregraven
7 mei 2009, 11:09
Wat voor groep onstaat er als een aantal spelers alleen maar bij de wedstrijden komt?
Volgens mij was het de bedoeling dat ze overdag training (en naar school gaan) bij het CTO, waarna ze 's avonds altijd nog bij Trappers kunnen trainen. Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk.
Patrick van de Wijgert
7 mei 2009, 11:11
Dan moet je er wel op trainen !!!!!
De jongens van rond de 15 en jonger trainen nog niet op penalty kill en powerplay.
En een breakout is een systeem dat weinig anders is bij elk team.
Wel ene mooie reden om van het CTO een apart team te maken in de competitie.
Maar dit is weer een voorbeeld van slechte communicatie.
Ludo van Vliet
7 mei 2009, 11:25
Dat maakt geen indruk, toch?
Op sommigen totaal niet!!!
Frans Doorakkers
7 mei 2009, 11:44
Beste
Het zou in overleg kunnen dat het mogelijk is dat de jongens alsook met hun eigen team mee kunnen trainen. Dit wordt moeilijker als er vanuit een ander deel van Nederland (heerenveen) op en neer gereden moet worden.
Maar niet getreurd, volgens bronnen is en was Tilburg de enige club die grote vraagtekens had bij de trainingen maar door eigen toedoen, niet op de eerdere vastgestelde vergaderingen cq bijeenkomsten aanwezig zijn geweest en de vragen die hier nu rond gaan allang en breed hadden kunnen stellen en door betrokken partijen dan waren beantwoord.
Het gegeven dat er mails vanuit Tilburg gestuurd waren om info en hierop geen info verschaft zou zijn slaat kant nog wal, daar de bijeenkomsten gepland waren om eenieder dezelfde info te geven omtrent het CTO en wat er zoal te gebeuren staat. mede gelet op de clubs die eventuele vragen aanpassingen wensten die in overleg gedaan zouden moeten worden.
Niks bijwonen dan nie zeuren nie (overleg(gen) communiceren zoals een bekent spreekwoord van een Eindhovense Tilburger is.
Volgens bronnen zijn ze 14 Mei wel aanwezig bij de vergadering
Groetjes Frans
PS
Trainen op winst situaties nvt daar er toch niet prestatie gericht gespeeld mag worden.
Iedereen speelt zijn partijtje wat volgens velen een bron van ergernis is, maar door toedoen van enkele ouders/sponsoren/wel bekenden liever gezien wordt dan een prestaie gericht team, omdat hun parels wel eens in een recreatief team zouden kunnen te komen spelen.
Jason Winklaar
8 mei 2009, 17:50
Ok dan het pp, pk en breakout gedoe daargelaten!
Dan heb je nog steeds te maken met het feit dat je niet als groep kan trainen...
Ik kan het begrijpen als sommige clubs hier bezwaar tegen hebben!
Patrick van de Wijgert
6 juli 2009, 14:36
Ok dan het pp, pk en breakout gedoe daargelaten!
Dan heb je nog steeds te maken met het feit dat je niet als groep kan trainen...
Ik kan het begrijpen als sommige clubs hier bezwaar tegen hebben!
Dat men er onderbouwde kritiek op heeft kan. Maar nu weer wil men de topsportklas vergelijken met CTO.
Das verschil dag en nacht. Topsportklas heeft met alle respect ook mindere spelers.
Het is gewoon een kinderachtig spel tussen de niet vrienden Tommie Hartogs en Theo van Gerwen.
Theo beroept zich op een feit van tactiek, terwijl hij zelf altijd zei dat het toekomstteam pas echt op tactiek wordt getraind.
Ga als grote jongens aan tafel en probeer overeenkomsten te maken mbt. trainingen van situaties.
Denk soms eens in The Big Picture en laat de talenten boven eigen gewin prefeleren.
Beiden partijen
Paul van Heertum
6 juli 2009, 15:33
Ik snap ook niet goed wat Tilburg wil bereiken.
Stel je bent een talentvolle ijshockeyer van de Trappers en je wordt toegelaten tot het CTO dan kies je altijd daavoor. Duitsland zou dan misschien ook kunnen maar daar heb je dan wel de steun van je ouders nodig
Als Tilburg zich zo star blijft opstellen verlies je die spelers gewoon, terwijl er best constructie zijn te bedenken dat het kan worden gecombineerd
Patrick van de Wijgert
6 juli 2009, 18:11
Ik snap ook niet goed wat Tilburg wil bereiken.
Stel je bent een talentvolle ijshockeyer van de Trappers en je wordt toegelaten tot het CTO dan kies je altijd daavoor. Duitsland zou dan misschien ook kunnen maar daar heb je dan wel de steun van je ouders nodig
Als Tilburg zich zo star blijft opstellen verlies je die spelers gewoon, terwijl er best constructie zijn te bedenken dat het kan worden gecombineerd
Of het Bankras model invoeren net als bij volleybal.
Daarin was wel ruimte voor spelers om in het buiteland progressie te boeken en te worden ingepast.
Paul van Heertum
6 juli 2009, 18:26
Of het Bankras model invoeren net als bij volleybal.
Daarin was wel ruimte voor spelers om in het buiteland progressie te boeken en te worden ingepast.
Alleen heb je daar wel een berg geld voor nodig.
Maar als je voor elkaar zou kunnen krijgen dat je 1 keer in de week 4 uur ijstijd hebt voor de onder 18, onder 20 en internationals die in Nederland spelen en bovendien een trainingskamp kan plannen voor het seizoen, tijdens de 2 interlandweken en na het seizoen dan kan je echt stappen zetten.
Met wat geluk zit er dan over een paar jaar wel een stunt op het wk in
Patrick van de Wijgert
6 juli 2009, 20:18
Alleen heb je daar wel een berg geld voor nodig.
Maar als je voor elkaar zou kunnen krijgen dat je 1 keer in de week 4 uur ijstijd hebt voor de onder 18, onder 20 en internationals die in Nederland spelen en bovendien een trainingskamp kan plannen voor het seizoen, tijdens de 2 interlandweken en na het seizoen dan kan je echt stappen zetten.
Met wat geluk zit er dan over een paar jaar wel een stunt op het wk in
CTO is 8 trainingen epr week.
In Eindhoven ene team opzetten NL team dat in de competitie meedoet.
25 spelers worden daar gestalt, nu al. De basis is er al
Paul van Heertum
7 juli 2009, 02:16
Als je niet gebonden zou zijn aan budgetten dan zou je moeten proberen om een keer in de week van 7 tot 12 ijs af te huren in Utrecht
Van 7 tot 20.30: Training onder 18
Van 20.30 tot 22.00: Training onder 20
Van 22.00 tot 23.30: Training NT
Verder van half augustus tot eind augustus 2 weken trainingskamp, met 4 keer in de week trainingen 's avonds, 2 keer tijdens de interlandweken met 2 oefenwedstrijden en nog een maand voor het WK.
Dan sta je samen rond de 100 uur per jaar op het ijs. Met dan nog een stuk of 5,6 spelers die in het buitenland spelen moet je dan een behoorlijk team op de been kunnen brengen.
Wim Noortman
7 juli 2009, 23:55
Interessant dat dit topic weer wordt geopend! Ben ook wel benieuwd naar de Tilburgse achtergronden en gedachtes, denk alleen niet dat we veel zullen horen. Feit is dat een aantal TT talenten tot het allerlaatste moment hebben meegetrained met het CTO en daarna hebben laten weten toch voor TT te kiezen. In de wandelgangen gehoord dat dit o.a te maken heeft met toezeggingen over meetrainen met eredivisie. Kan natuurlijk ook zijn dat er een sterke emotionele band is met TT ( als je al je hele jeugd daar speelt!) en je bang bent voor de strenge woorden die werden en worden geuit mbt het CTO door bestuurders van TT ( ik was er bij op die bewuste 4de mei). Volgens Alex ( waar ik overigens veel respect voor heb) zal het CTO heel lang nodig hebben om op het niveau van de Tilburgse sportklas te komen. Dus eigenlijk is het CTO overbodig..........kwestie van niet naar het grotere plaatje te kijken.
Als je wilt zijn er altijd oplossingen te vinden voor het meetrainen met je eigen team; nu wordt willens en wetens een aantal jongens een m.i unieke kans ontnomen om helemaal in je sport op te gaan. Wat het CTO te bieden heeft is fenomenaal en je bent knettergek als je daat niet voor gaat!
1) een officieel topsport statuut via het NOC*NSF dat je in de gelegenheid stelt om alle medische zorgen te krijgen van het nieuwe medisch centrum dat er speciaal voor is vergroot en aangepast. Er zijn daar ook voedings deskundigen, mental coaches etc.
2) er wordt voor huisvesting gezorgd indien nodig ( pleeg gezin of met een aantal andere sporters op een flat)
3) vervoer van/naar school en de ijsbaan wordt bekeken.
4) op maandag middag een paar uur ijstijd, zo ook op vrijdagochtend. Op alle andere dagen is er zowel in de ochtend als `s middags ijstijd. In totaal zo`n 20 uur per week.
5) mentale en conditionele begeleiding van topsporters etc
6) aangepaste schooluren om eea mogelijk te maken
En er zijn nog wel andere zaken te noemen. En dit wil je dan jonge sporters onthouden? Je kunt het altijd proberen maar "if you are afraid to discover new continents, never leave the shore" Wat een geluk dat er nog mensen zijn die "ballen" hebben en iets durven te proberen.
Jammer dat de muren zo hoog zijn
Paul van Heertum
8 juli 2009, 01:08
Ik ben het als buitenstaander volledig met je eens
Pieter van der Schuit
8 juli 2009, 08:52
Beste Wim,
Jouw reactie aandachtig gelezen en ben van mening dat jij het netjes hebt verwoord.
Natuurlijk is dit een unieke kans voor getalenteerde ijshockeyers.
Waar in héél Nederland of anders gezegd bij welke vereniging krijgt men de mogelijkheid om op jonge leeftijd bijna professioneel bezig te zijn met ijshockey.
Alles is straks goed geregeld en natuurlijk zal er wel eens iets fout gaan echter de mogelijkheid om 8 x met elkaar te trainen dat moet uiteindelijk toch iets opleveren.
Aan het CTO-Eindhoven doen voornamelijk spelers uit de nationale teams mee.
Voor Nederland is dit een unieke mogelijkheid om dichter naar de top te groeien
Ook onze jongste zoon heeft voor het CTO gekozen uiteraard in overleg met ons als ouders .
Het is dan ook eigenlijk wel een moeilijke keuze, omdat jouw kind op jonge leeftijd een belangrijke keuze moet maken wat wil ik en wat heb ik er voor over.
m.a.w. woon je ver van Eindhoven dan is er maar één optie een gastoudergezin.
Maar ook dat is een keuze, in heel je leven zal men keuzes moeten maken later kan men zeggen of deze keuze de juiste was.
Je kunt ook stellen dat deze eerste groep die voor het CTO programma hebben gekozen de pioniers zijn van het Nederlandse ijshockey
Verder ben ik ervan overtuigd dat dit een succes gaat worden en er na dit eerste jaar nog velen zullen volgen.
Muren die te hoog zijn moeten worden geslecht
Wim Noortman
8 juli 2009, 09:37
Pieter,
Het CTO biedt idd niet alleen een unieke kans om verder te gaan in je sport, maar zorgt er ook voor dat je keuzes moet maken die niet altijd even makkelijk zijn. Als je voor het CTO kiest dan betekend het dat je er ook voor moet gaan en zoals Sandra van het CTO het zei: " nu is de sport het belangrijkst en dien je daar al je energie op te focussen" Het is toch fantastisch dat jonge mensen al zulke keuzes durven te maken en weg van papa en mama iets anders gaan doen.
Onze zoon vertrok als net 15-jarige naar Chicago om op uitnodiging in een Highschool team te spelen. Een jaar in een gastgezin, op een vreemde school, elke dag ( 7/7) trainen en iets meer dan 70 wedstrijden op goal staan. Was het moeilijk, zeker. Hebben we hem vreselijk gemist, zeker. Heeft hij ooit een keer gezegd dat hij naar huis wilde, nooit! Hij heeft vorig jaar een enorm slecht jaar gehad bij Tilburg, maar is daar nog sterker en volwassener uit gekomen. Nu het CTO en spelen bij Eindhoven.
Hij heeft duidelijk voor de toekomst gekozen, wat die ook zijn mag. Laat anderen maar in het verleden leven en teren op dat verleden. Hij ziet het CTO helemaal zitten en gaat er helemaal voor. Volgend jaar doen we dan de evaluatie wel; wij hebben in ieder geval iets om te evalueren.
We zien elkaar nog wel in Eindhoven
Patrick van de Wijgert
8 juli 2009, 10:46
Pieter,
Het CTO biedt idd niet alleen een unieke kans om verder te gaan in je sport, maar zorgt er ook voor dat je keuzes moet maken die niet altijd even makkelijk zijn. Als je voor het CTO kiest dan betekend het dat je er ook voor moet gaan en zoals Sandra van het CTO het zei: " nu is de sport het belangrijkst en dien je daar al je energie op te focussen" Het is toch fantastisch dat jonge mensen al zulke keuzes durven te maken en weg van papa en mama iets anders gaan doen.
Onze zoon vertrok als net 15-jarige naar Chicago om op uitnodiging in een Highschool team te spelen. Een jaar in een gastgezin, op een vreemde school, elke dag ( 7/7) trainen en iets meer dan 70 wedstrijden op goal staan. Was het moeilijk, zeker. Hebben we hem vreselijk gemist, zeker. Heeft hij ooit een keer gezegd dat hij naar huis wilde, nooit! Hij heeft vorig jaar een enorm slecht jaar gehad bij Tilburg, maar is daar nog sterker en volwassener uit gekomen. Nu het CTO en spelen bij Eindhoven.
Hij heeft duidelijk voor de toekomst gekozen, wat die ook zijn mag. Laat anderen maar in het verleden leven en teren op dat verleden. Hij ziet het CTO helemaal zitten en gaat er helemaal voor. Volgend jaar doen we dan de evaluatie wel; wij hebben in ieder geval iets om te evalueren.
We zien elkaar nog wel in Eindhoven
CTO is een dikke stap hoger als Topsportklas.
Daarbij is het toch gewoon zo dat je spelers in hun ontwikkeling moet steunen.
Paul van Heertum
8 juli 2009, 13:39
zoals Sandra van het CTO het zei: " nu is de sport het belangrijkst en dien je daar al je energie op te focussen"
Ik vind het nogal een uitspraak
Cees Oerlemans
8 juli 2009, 16:27
CTO is een dikke stap hoger als Topsportklas.
Daarbij is het toch gewoon zo dat je spelers in hun ontwikkeling moet steunen.
Waarom is CTO een dikke stap hoger? Enige verschil is dat je traint met spelers die net zoveel talent hebben als jij. Daar wordt je idd beter van. Maar als je dan in het weekend weer moet spelen met de andere "mindere" spelers dan moet je je daaraan aan kunnen passen. Daarom is het een TEAMsport. CTO wordt 100% vanuit het individu benaderd. Spelers die nooit met hun eigen team meetrainen, maar alleen in het weekend komen spelen, kun je heel moeilijk inpassen. Een team vormen doe je niet alleen in het weekend, maar dan ben je constant mee bezig. Oplossing: Laat de spelers die naar het CTO willen gewoon gaan, maar zorg dat ze de eigen training van het team niet missen. Ze hebben dan nog steeds 6 trainingen bij het CTO en 2 bij Tilburg. Dat zou voor het eerste jaar een oplossing zijn. Mooiste is natuurlijk dat de CTO jongens samen een team vormen wat in de competitie gaat deelnemen. Zou de volgende stap zijn.
Paul van Heertum
8 juli 2009, 16:58
Lijkt me dat die jongens dan minimaal een leeftijdsklasse hoger moeten spelen, want een team met de beste Nederlandse spelers rolt ieder ander team op lijkt me
Zo ver als ik het kan inschatten wil Tilburg dat je of voor Tilburg kiest of voor CTO. Combinaties schijnen niet mogelijk te zijn. Dat zou jammer zijn
Wim Noortman
8 juli 2009, 17:10
Paul, valt wel mee!
De benadering van Topsport Brabant die nogal wat sporters onder begeleiding hebben ( en van A tot laagste NOC status) en die ook het CTO ondersteunen is daarin simpel. School en studie zijn belangrijk, maar op het moment dat je een NOC statuut krijgt en dus ook in de gelegenheid wordt gesteld om bijvoorbeeld te kunnen en mogen afwijken van je 1040 studie uren middelbare school ( LOOT statuut) gaat sport voor. De dames waterpolo hebben ook 4 jaar lang 25 uur/week in het water gelegen.............. Onze zoon is 17 en zeer duidelijk in zijn studie toekomst en doet Havo 4/5, maar op dit moment heeft de ijshockey een voorsprongetje. Deze kans laat hij niet liggen.
Paul van Heertum
8 juli 2009, 17:23
Ik zou voor mijn kinderen sport nooit voor studie laten gaan en zeker niet bij een sport waar je nauwelijks geld kan verdienen.
Maar die keus kan iedere ouder voor zijn kind zelf maken
Wim Noortman
8 juli 2009, 17:31
Weet niet of het een stap hoger is, vind dat ook niet zo belangrijk want dan gaan we weer kijken wie de langste heeft. Onze zoon heeft vorig jaar een prima jaar gedraaid in de sportklas van Tilburg en heeft veel aan Rody en Alex te danken. Hij heeft veel kunnen trainen met Ian en nogal wat schoten in zijn mik gehad van Mike, Daryl en anderen. Een prima training en veel van geleerd.
Het CTO biedt meer ijstijd met goede trainers en coaches; daarnaast aandacht voor de inwendige mens en de mentale mens. Er zal veel extra worden getrained op techniek en het kan niet anders dan dat je daar beter van wordt. Ben het niet eens dat het CTO individueel gericht is en zeker niet meer dan de sportklas. Het gebeurde m.i veel te veel dat onze zoon als enige goalie op het ijs stond en als we 6 of 7 spelers hadden om te trainen dan was het veel. Ik was er ( haast) elke maandag bij van 12 tot 13 en heb gezien wat ik heb gezien. Mijn vrouw die de dinsdag en donderdag voor haar rekening nam kan daar nog meer over vertellen. Mijn zoon vond het overigens niet erg om "prive" training te krijgen.............
Natuurlijk is het goed als jonge jongens met hun eigen team meedraaien, al was het maar voor de groepsvorming en de onderlinge verhoudingen. Denk dat we niet te hoog van de toren moeten blazen als we praten over meetrainen om lijnen, positie spel, break aways, PK, PP etc te trainen. Het is belangrijk om daar mee te beginnen op een jonge leeftijd maar het moet wel passen in het denk en belevings niveau van jonge mensen; trucjes aanleren werkt averechts en dan is het ook nog belangrijk wie de trainer en coach is. Ik heb daar vorig jaar voldoende voorbeelden van gezien.
Als ik nu kijk naar de leeftijds opbouw van de CTO jongens en meisjes dan denk ik dat onze zoon een van de oudste is met 17; de rest is tussen de 15 en 17 dus wellicht nog wat jong om al met systemen bezig te zijn. Een aantal Tilburg talenten ( van rond de 17 jaar) hebben het op het laatste
helaas af laten weten om mij ( tot op zekere hoogte) bekende redenen. Denk dat zij het ook wel jammer vinden maar kan niet voor anderen praten en beslissen.
De waarheid zal wel weer in het midden liggen, jammer dat we zo nodig van de zijkant moeten werken en dus dat midden niet zo makkelijk kunnen vinden omdat we het elkaar eigenlijk niet gunnen ( denk ik)
Patrick van de Wijgert
8 juli 2009, 17:32
Waarom is CTO een dikke stap hoger? Enige verschil is dat je traint met spelers die net zoveel talent hebben als jij. Daar wordt je idd beter van. Maar als je dan in het weekend weer moet spelen met de andere "mindere" spelers dan moet je je daaraan aan kunnen passen. Daarom is het een TEAMsport. CTO wordt 100% vanuit het individu benaderd. Spelers die nooit met hun eigen team meetrainen, maar alleen in het weekend komen spelen, kun je heel moeilijk inpassen. Een team vormen doe je niet alleen in het weekend, maar dan ben je constant mee bezig. Oplossing: Laat de spelers die naar het CTO willen gewoon gaan, maar zorg dat ze de eigen training van het team niet missen. Ze hebben dan nog steeds 6 trainingen bij het CTO en 2 bij Tilburg. Dat zou voor het eerste jaar een oplossing zijn. Mooiste is natuurlijk dat de CTO jongens samen een team vormen wat in de competitie gaat deelnemen. Zou de volgende stap zijn.
Het gaat toch om 1 training? die van de woensdagavond.
Je geeft zelf aan dat er een groot verschil is, omdat je traint met jongens van niveau of talentvolle jongens.
Die jongens worden als team beter maar ook zeker individueel. Een team blijft niet eeuwig bij elkaar. Individueel betere spelers kunnen ook naar andere teams utizwerven, en NL op de kaart zetten.
En over het "tilburgs"systeem is als ik het goed begrepen heb ook gesproken. Deze wilde men toepassen bij het CTO.
Als je de kans hebt/krijgt om een stap hoger te gaan en je wilt deze uitdaging aan, waarom zou je het niet doen?
Dhr. Noortman verwoordde het goed, dit is pionieren. Er zal echt wel bijgeschaafd moeten worden, en de jongens die nu hierin stappen zullen zelf minder er van meeprofiteren als jongens die nu 10-12 jaar zijn. Als men het goed opzet gaan die jongens baanbrekend werk leveren in het buiteland (OHL?) , zodat als er ooit een team moet kiezen tussen een Deen en een Nederlander dat men op kwaliteit kiest en nu een NL speler zou afwijzen omdat Denemarken een hoger aangeschreven ijshockeyland is.
Als men CTO aanbied en die jongens zouden er een team vormen voor de competitie noemt men het spelers jatten. Als men wil combineren moet men kiezen.
Ga nu eens uit van het beste voor de spelers.
Maar als je beleid is dat iedereen 2x per week mee moet trainen met Trappers en anders niet speelt is dat een duidelijk standpunt. En terecht.
Maar je weet net zo goed dat er mensen trainingen laten schieten en dan toch altijd mochten spelen.
Trappers moet van hun eigen kracht uitgaan, daar hebben ze genoeg know how voor en een organisatie die staat. Dit is tegen iets nieuws aanpissen en dat heb je neit nodig.
Ga met jongens aan de gang die blauw geel aan willen hebben en laat die talenten die er naartoe gaan dat doen. Mooie stimulans om jongens die goed hun best doen af te leveren bij het CTO. Als de basis daardoor breder wordt pluk je er zelf de vruchten van want 25 jongens is maar een bovenkantje. En meer leden doordat er meer mogelijkheden geboden wordt, daar van wordt Trappers echt niet slechter.
Tilburg Trappers incl topsportklas en CTO is niet vergelijkbaar. Ook door de steun die het CTO ontvangt van de gemeente Eindhoven en NOC-NSF.
Maar nogmaals zoals eerder gezegd gaat het wel om de spelers of is dit onderhuidse irritatie tussen Theo en Tommie?
Patrick van de Wijgert
8 juli 2009, 17:36
Ik zou voor mijn kinderen sport nooit voor studie laten gaan en zeker niet bij een sport waar je nauwelijks geld kan verdienen.
Maar die keus kan iedere ouder voor zijn kind zelf maken
Dat is toch het pionieren nu?
Studie wordt gecombineerd met ijshockey.
Zo ook de topsportklas. Is nikx nieuws.
Ik weet dat Rody er altijd kort opzat/zit als cijfers slecht waren op school of men zich misdraagde, waaruit sancties konden vloeien. Neem aan dat de andere topsportopleidingen hetzelfde gebeurt.
Uit Geleen en Nijmegen e.o. gaan spelers ook naar Duitsland , Tilburg was te ver voor ouders om tig keer op en neer te rijden. Tilburg heeft genoeg jeugdspelers gehad uit andere windstreken en dan hoorde je ze niet. Dit geeft aan dat het een goede gedegen opleiding is en zal nog zo zijn.
Nu komt er een mogelijkheid in de buurt voor een stap voorwaarts. C'est la vie.
Wim Noortman
8 juli 2009, 17:39
Denk dat alles relatief is. Studie en aan je toekomst denken is belangrijker dan sport als je met die sport nooit ver zult komen. Maar je kunt wel dingen in de tijd plannen en gebruik maken van de dingen die voor je voeten komen. Een jaar in Amerika hockeyen en wonen is ook een ervaring en wellicht invloedrijker dan een jaar school op een scholen gemeenschap met 3000 andere leerlingen. Alles in perspectief en als je wat doet er volledig voor gaan.
Paul van Heertum
8 juli 2009, 18:37
Ik denk zelfs dat het zo dat een groot sportman nooit zijn school zou laten versloffen. Als je de beste wil zijn ben je dat niet alleen in sport, maar ook op school en in je werk, etc.
Ik reageerde alleen op dat puntje, als dat de insteek is dan vind ik het in elk geval een verkeerde insteek, maar ik kan me niet voorstellen dat het de insteek van het CTO is
Wim Noortman
8 juli 2009, 22:34
De insteek van het CTO is topsporters afleveren die straks op internationale wedstrijden voor Nederland medailles kunnen halen. Om het CTO te doen slagen is het een vereiste dat er minimaal 6 sportbonden meewerken. Het CTO is groter dan de 25 jongens en meisjes die via de NIJB zijn aangemeld. De NIJB is m.i in die opzet meegegaan omdat er nu een geweldige infrastructuur wordt geboden om werkelijk gestructureerd aan een ijshockey opleiding te werken en te trachten nederlandse beloftevolle spelers ook een kans te geven er iets van te maken. Dit kun je prima doen met een combinatie sport en studie, maar ik denk dat bij Pieter van den Hoogenband en de schaatsers er maar een ding op de eerste plaats staat/stond en dat was trainen, trainen en trainen. En zo rijk zullen ze er ook niet van geworden zijn. De dame die ik "quote " is Facility Manager Topsport en ex-topsporter etc en lijkt heel goed te weten waar ze het over heeft. Het heet ook wel "er voor gaan"
Toine van Hulten
9 juli 2009, 00:39
Ik zal jullie even uit de droom helpen, ik denk dat er in de leeftijdsgroep van 12 en 18 jaar in Nederland geen 2 talenten rond lopen die in de toekomst uit zouden kunnen komen in een hogere divisie in het buitenland,ook al doen ze het CTO of de sportklas in Tilburg.Dat wil zeggen dat er bij het CTO ook zat jongens rond zullen schaatsen met minder talent.Een oplossing zou zijn om kinderen vanaf 5 of 6 jaar die mogelijkheid te bieden die het CTO voor ogen heeft.Jammer maar het is de keiharde realiteit dat we in deze situatie zitten.
Paul van Heertum
9 juli 2009, 02:06
Per geboortejaar zijn er maar een stuk of 5 die Oranje halen en een stuk of 3 die vaste waarde worden in het NT. Lijkt me eigenlijk dus niet zo'n probleem dat er een paar mindere spelers tussen zitten
Patrick van de Wijgert
9 juli 2009, 08:45
Ik zal jullie even uit de droom helpen, ik denk dat er in de leeftijdsgroep van 12 en 18 jaar in Nederland geen 2 talenten rond lopen die in de toekomst uit zouden kunnen komen in een hogere divisie in het buitenland,ook al doen ze het CTO of de sportklas in Tilburg.Dat wil zeggen dat er bij het CTO ook zat jongens rond zullen schaatsen met minder talent.Een oplossing zou zijn om kinderen vanaf 5 of 6 jaar die mogelijkheid te bieden die het CTO voor ogen heeft.Jammer maar het is de keiharde realiteit dat we in deze situatie zitten.
OF er wel of geen spelers bijzitten die het hoogst haalbare zullen halen maakt nu niet uit.
Dit zijn wel de betere spelers in NL op dit moment.
En er wordt iets opgezet. Het is net een bedrijf, je begint iets en je gaat het dan verbeteren,bijschaven en aanpassen.
Dit heeft tijd nodig. Je moet ergens beginnen. Jongens van 5 of 6 jaar kun je niet buitenshuis plaatsen.
De clubs zouden tot de leeftijd dat ze naar de middelbaar onderwijs gaan de taak op zich nemen.
Er zitten talenten in die in de hogere divisies wel uit kunnen gaan komen.
Wim Noortman
9 juli 2009, 08:46
Toine,
Dromen of een doel voor ogen hebben zijn twee verschillende zaken; lange termijn denken is daarnaast nog iets anders. Als er nu niet wordt ingespeeld op de mogelijkheden die het CTO biedt dan hebben straks die 5 of 6 jarigen van nu de zelfde leeftijd als jou zonen en is er weer niets gedaan met het talent. Denk dat jouw ogen toch ook inmiddels wel open zijn gegaan! Vind het overigens nogal een straffe uitspraak dat er in de leeftijdsgroep 12-18 "niemand" is die ergens terecht zouden kunnen komen. Ken jij alle nederlandse jongens zo goed dat je die voorspelling nu al durft te doen?
Toine van Hulten
10 juli 2009, 01:40
Als je een speler probeert te ontwikkelen vanaf zijn twaalfde jaar tot een top talent dan ben je naar mijn inziens te laat,je zult ze vanaf hun 5 of 6 jaar elke dag ijstijd moeten geven en dan ook nog eens mentale training met goede trainers en begeleiding.Wat betreft de 12 tot 18 jarige ze zullen er wel beter van worden maar top talenten die in het buitenland hun brood er mee kunnen verdienen is volgens mij een moeilijke opgave.Weet je hoe moeilijk het is voor een nederlandse speler om te spelen op eredivisieniveau en zich te hand haven in het team in de eerste drie lijnen
Toine van Hulten
10 juli 2009, 02:11
Je moet het maar vergelijken met een schoolopleiding, je kunt ook niet als je een lagere opleiding hebt naar het VWO,als je dat wel zou doen dan komen er ook problemen.Als je een terdege opleiding hebt gehad in je jongere jaren zal het je een heel stuk schelen mits je talent en mentaliteit hebt,Dat is in de sport hetzelfde.Toch wens ik iedereen die de opleiding gaat doen veel sucses en doorzettingsvermogen.
Paul van Heertum
10 juli 2009, 03:38
Lijken wel Oost Duitse taferelen zo.
Laat die kinderen lekker tot ze een jaar of 12-14 zijn met hun leeftijdsgenoten spelen en neem ze op in een systeem zoals het CTO als ze een jaar of 14 zijn. Met die leeftijd kunnen ze ook voor het eerst voor Nederland uitkomen dus dat valt mooi samen
Verder zou ik wel willen weten hoeveel uur die jongens die nu in het NT spelen trainden tussen hun 14 en 18. Als je die aantallen opvoert dan lijkt het me logisch dat de kans groter is dat je betere spelers krijgt
Toine van Hulten
11 juli 2009, 03:26
Dat zijn geen Oost Duitse taferelen maar taferelen waar Nederlanders niet aan gewend zijn, en wat in het buitenland de gewoonste zaak van de wereld is.
Paul van Heertum
11 juli 2009, 04:12
Daarom zal ijshockey ook wel geen profsport zijn hier
Theo Appelhof
11 juli 2009, 11:35
Niet geschoten is altijd mis nu wordt er eindelijk iets gedaan zijn er weer commentaren van dat kan (moet) anders.
Laten we eerst nu maar eens afwachten hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Want ja op jongere leeftijd komt het gewoon op de ouders van die jeugd aan sta daar ook maar eens bij stil.
Groetjes Theo.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.