PDA

View Full Version : A-WK in Zwitserland

Abe Brouwer
18 april 2009, 11:35
Van 24 april t/m 10 mei wordt het A-WK in Zwitserland afgewerkt. Speelsteden zijn Bern en Zurich-Kloten.

Groep A: Canada, Slowakije, Wit-Rusland, Hongarije (Zurich-Kloten)
Groep B: Rusland, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk (Bern)
Groep C: Zweden, USA, Letland, Oostenrijk (Bern)
Groep D: Finland, Tsjechie, Noorwegen, Denemarken (Zurich Kloten)

Deze poules worden tussen 24 en 29 april gespeeld. De nrs 1-3 plaatsen zich voor de tussenronde die uit 2 poules van 6 bestaat terwijl de nrs 4 een degradatiepoule afwerken waarvan de onderste 2 degraderen naar div1. Zowel tussenronde als degradatieronde is van 30 april t/m 4 mei.

De nrs 1-4 van de beide poules in de tussenronde plaatsen zich voor de kwartfinales die op 6 en 7 mei gespeeld worden. De halve finale is op 8 mei terwijl op 10 mei de wedstrijd om de 3/4 plaats is en de finale.

Wendy Tellers
19 april 2009, 22:04
Ga je naar het WK in Zwitserland toe, Abe?

Ferdinand van Berlo
19 april 2009, 22:07

kijk eens naar z'n onderschrift.:goodman:

Abe Brouwer
19 april 2009, 22:18

Jazeker, 3 wedstrijden. Welke teams ik ga zien hangt af van de 1e ronde.

Wendy Tellers
19 april 2009, 22:19
kijk eens naar z'n onderschrift.:goodman:
Ik had het al gezien na mijn posting. Dom van mij.
Helaas zit ik in die periode een paar dagen op zee.
Nou ja, niet echt helaas. Bewust voor gekozen omdat we ons al een hele tijd geleden moesten aanmelden hiervoor.

Ro Herregraven
19 april 2009, 22:32
Helaas zit ik in die periode een paar dagen op zee.
Nou ja, niet echt helaas. Bewust voor gekozen omdat we ons al een hele tijd geleden moesten aanmelden hiervoor.

Adventure-cruise voor de kust van Somalie?

Wendy Tellers
19 april 2009, 22:38
Adventure-cruise voor de kust van Somalie?
Hahaha, nee zo ver weg gaan we niet.
Raoul gaat een paar dagen duiken en ik ga lekker genieten van het zonnetje.

Martijn Berben
20 april 2009, 14:11
Komt het nog op TV? Ik weet alleen op DSF maar die heb ik helaas niet. Jammer dat de WK niet op Eurosport komt net als vroeger. Toen kwamen bijna alle wedstrijden op Eurosport.

Abe Brouwer
20 april 2009, 20:24
Ga er maar van uit dat we in Nederland er niks van te zien krijgen.

Wendy Tellers
21 april 2009, 12:22
Komt het nog op TV? Ik weet alleen op DSF maar die heb ik helaas niet. Jammer dat de WK niet op Eurosport komt net als vroeger. Toen kwamen bijna alle wedstrijden op Eurosport.
Een paar jaar geleden konden we inderdaad nog wel iets volgen, maar nu niets meer.
Komt met allemaal dat gedoe dat alles steeds uitgebreider moet, meer zenders en weet ik veel wat nog meer allemaal. Kabel, digitale tv, schotels etc. etc.
Het gevolg is dat de gewone mens die nog doodsimpel via de kabel kijkt veel moet missen.
En heb je wel digitale tv valt er ook weinig van het WK te volgen.

Joep Meijsen
21 april 2009, 13:02
Ga er maar van uit dat we in Nederland er niks van te zien krijgen.

Studio Sport heeft geloof ik ieder jaar wel wat flitsen, maar de tijd dat we nog lekker grote delen van het WK live konden bekijken via Eurosport of de Duitse publieke omroep is voorbij. Dat laatste vooral door de abominabele kijkcijfers van ijshockey bij onze oosterburen.

Wendy Tellers
21 april 2009, 14:43
Dat laatste vooral door de abominabele kijkcijfers van ijshockey bij onze oosterburen.
Ik denk dat de oosterburen van ons die tevens ijshockeyfan zijn in grote aantallen in Zwitserland zullen zijn. :)

Joep Meijsen
21 april 2009, 14:48
Ik denk dat de oosterburen van ons die tevens ijshockeyfan zijn in grote aantallen in Zwitserland zullen zijn. :)

In Innsbruck een paar jaar geleden was het maar een handjevol, maar wie weet. Vind het overigens wel jammer, kon vroeger genieten van ijshockey met commentaar van Fritz von Thurn und Thaxis (of zoiets)

Harm Wietze Oldersma
21 april 2009, 15:27
Een paar jaar geleden konden we inderdaad nog wel iets volgen, maar nu niets meer.
Komt met allemaal dat gedoe dat alles steeds uitgebreider moet, meer zenders en weet ik veel wat nog meer allemaal. Kabel, digitale tv, schotels etc. etc.
Het gevolg is dat de gewone mens die nog doodsimpel via de kabel kijkt veel moet missen.
En heb je wel digitale tv valt er ook weinig van het WK te volgen.

Meer zenders inderdaad, maar dan meer van hetzelfde. Je zou verwachten dat er meer afwisseling zou komen met meer zenders, schotels en digitale televisie, noem maar op. Dat werd ons wel altijd voorgehouden maar kijk wat er uiteindelijk overblijft, overal de bekende, veel bekeken sporten, zowel in het vrije kanaal als ook achter de decoder...It's all about the money.

Gelukkig hebben we ESPN dan nog maar voor de rest... Ca. 15 - 20 jaar geleden zag je toch meer ijshockey (WK, NHL en DEL) bij bijvoorbeeld 'Sport1' (met o.a. Leo O. dacht ik en Frans H.) en 'Eurosport' en zelfs bij de NOS (WK en OS)

Joep Meijsen
21 april 2009, 15:54
Gelukkig hebben we ESPN dan nog maar voor de rest... Ca. 15 - 20 jaar geleden zag je toch meer ijshockey (WK, NHL en DEL) bij bijvoorbeeld 'Sport1' (met o.a. Leo O. dacht ik en Frans H.) en 'Eurosport' en zelfs bij de NOS (WK en OS)

De publieke omroep heeft bij de minister gevraagd om het digitale kanaal Sport24 te mogen beginnen. Een soort Studio Sport-kanaal. Wellicht biedt dat nog mogelijkheden. Dat kanaal zou dan in de weekeinden de plaats in moeten nemen van Politiek 24.

Abe Brouwer
21 april 2009, 17:20
In 2002 had de NOS nog een mooie samenvatting van de WK-finale Slowakije-Rusland in Göteborg. Die samenvatting duurde 20 minuten! Volgens mij was het in 2000 voor het laatst dat eurosport het A-WK uitzond. En de ARD had inderdaad de rechten voor Duitsland op de A-WK's maar die hebben ze teruggegeven nadat in 2007 de kijkcijfers afschuwelijk laag waren.

Jack Mulders
21 april 2009, 18:47
In Innsbruck een paar jaar geleden was het maar een handjevol, maar wie weet. Vind het overigens wel jammer, kon vroeger genieten van ijshockey met commentaar van Fritz von Thurn und Thaxis (of zoiets)

Inderdaad viel het toen tegen qua toeschouwers uit Duitsland, maar ook van de Oostenrijkers.

Leo Oldenburger
21 april 2009, 19:26

In de jaren '90 lieten we bij Eurosport werkelijk elke seconde zien van het WK. Ook deden we de Izvestia Cup en de Spengler Cup. Jammer dat er de laatste jaren zo enorm weinig te zien is op Eurosport.

Abe Brouwer
21 april 2009, 20:10
Tsjechie heeft 5 NHL-ers in zijn selectie: Rostislav Olesz, Ales Hemsky, Ales Kotalik, Michael Frolik en Marek Zidlicky. Verder is ook Jaromir Jagr van de partij.

Abe Brouwer
22 april 2009, 21:06
Duitsland kan niet degraderen aangezien ze volgend jaar het WK organiseren.

Theo Appelhof
22 april 2009, 21:29
Slimme zet van te voren of hebben onze zuiderburen genoeg kwaliteit om er met een leuk en goed WK gewoon in de A pool te blijven.

Groetjes Theo.

Abe Brouwer
22 april 2009, 21:38
Slimme zet van te voren of hebben onze zuiderburen genoeg kwaliteit om er met een leuk en goed WK gewoon in de A pool te blijven.

Groetjes Theo.

Rusland en Zwitserland zijn te sterk voor Duitsland maar de Duitsers moeten zeker wel van Frankrijk kunnen winnen.

Abe Brouwer
24 april 2009, 19:02
De eerste uitslagen:
Rusland-Duitsland 5-0 met o.a. goal van Kovalchuk
Canada-Wit Rusland 6-1 met o.a. 2 goals van Stamkos

Vanavond Zwitserland-Frankrijk en Slowakije-Hongarije

Harry Pal
24 april 2009, 21:20

Dus Duitsland kan rustig dit WK op z'n dooie gemak spelen laatste worden in de degradatiegroep en dan niet degraderen. Volgens mij is het zo wanneer Duitsland degradeerd het A-wk 2010 elders wordt gespeeld.

Abe Brouwer
24 april 2009, 21:35
Dus Duitsland kan rustig dit WK op z'n dooie gemak spelen laatste worden in de degradatiegroep en dan niet degraderen. Volgens mij is het zo wanneer Duitsland degradeerd het A-wk 2010 elders wordt gespeeld.

Absoluut niet. Duitsland kan niet degraderen. Het WK 2010 blijft gewoon in Duitsland.

Theo Appelhof
24 april 2009, 22:51
Duitsland is een groot ijshockey land waar ook erg veel geld mee is gemoeid.

Voor een paar jaar terug toe de A pool nog uit minder landen bestond draaide Duitsland ook niet super en zou geloof ik degraderen of bijna.

Weet niet meer precies hoe en wat, maar toen dat er aan zat te komen hebben ze de A pool uitgebreid.

Want finiciancieel heeft Duitsland een erg grote inbreng.

Groetjes Theo.

Abe Brouwer
25 april 2009, 07:41
De regels van de IIHF zijn heel duidelijk hierin. De organisator is altijd zeker van een plek op het WK. Ook als dat team het jaar daarvoor bij de onderste 2 eindigt of in div1 speelt maar niet op de 1e plek eindigt. Het is absoluut niet zo dat een WK elders gespeeld wordt zodra het gastland een jaar ervoor op een degradatieplek eindigt.

Harry Pal
25 april 2009, 21:03
De regels van de IIHF zijn heel duidelijk hierin. De organisator is altijd zeker van een plek op het WK. Ook als dat team het jaar daarvoor bij de onderste 2 eindigt of in div1 speelt maar niet op de 1e plek eindigt. Het is absoluut niet zo dat een WK elders gespeeld wordt zodra het gastland een jaar ervoor op een degradatieplek eindigt.

Abe, waar vind ik de boxscores van de gespeelde wedstrijden op het WK.

Abe Brouwer
25 april 2009, 21:43
Abe, waar vind ik de boxscores van de gespeelde wedstrijden op het WK.

Ik neem aan op www.iihf.com

Wendy Tellers
25 april 2009, 23:30
Ik denk niet dat dat kan Harry.
Zo'n A wk gaat de nodige voorbereiding aan vooraf.
En zeker omdat ze komend jaar in Duitsland een nieuw record willen gaan vestigen met het aantal toeschouwers.

Wendy Tellers
25 april 2009, 23:35
De eerste uitslagen:
Rusland-Duitsland 5-0 met o.a. goal van Kovalchuk
Canada-Wit Rusland 6-1 met o.a. 2 goals van Stamkos

Vanavond Zwitserland-Frankrijk en Slowakije-Hongarije
Zwitserland - Frankrijk 1-0
Slowakije - Hongarije 4-3

Wendy Tellers
25 april 2009, 23:37
En vandaag:
Amerika - Letland 4-2
Noorwegen - Finland 0-5
Zweden - Oostenrijk 7-1
Tsjechie - Denemarken 5-0

Wendy Tellers
25 april 2009, 23:43
Letland verliest dan wel van de USA, maar Herberts Vasiljevs heeft gescoord!!! :)
Natuurlijk is Letland mijn favoriet, alhoewel ik weet dat die echt geen kans maken op de titel.

Abe Brouwer
26 april 2009, 09:56
Hongarije maakte zeker wel indruk in hun 1e wedstrijd tegen Slowakije. Een 3-1 achterstand werd omgedaan gemaakt maar helaas scoorde Slowakije 13 seconden voor tijd de winnende treffer. Opvallend ook de zeer moeizame winst van gastland Zwitserland op Frankrijk. Zweden behaalde de hoogste zege tot nu toe en wel met 7-1 tegen Oostenrijk. Misschien zien we de Oostenrijkers volgend jaar terug in Tilburg. :mrgreen:

Abe Brouwer
26 april 2009, 16:58
Montreal Canadiens goalie Jaroslav Halak zal zich in Zwitserland aansluiten bij de Slowaakse selectie.

Abe Brouwer
26 april 2009, 17:51
Verrassende tussenstanden na 2 periodes:
Zwitserland-Duitsland 2-2
Slowakije-Wit Rusland 0-1

Abe Brouwer
26 april 2009, 18:56
Zwitserland wint in overtime met 3-2 van Duitsland

Wit Rusland wint na penaltyshots met 2-1 van Slowakije

Hiermee zou het goed kunnen dat ik zaterdag in Kloten Tsjechie-Slowakije te zien krijg!

Abe Brouwer
27 april 2009, 23:04
De 2e verrassing van het toernooi: Letland wint na penalty's met 3-2 van Zweden.

Jack Mulders
27 april 2009, 23:32
De 2e verrassing van het toernooi: Letland wint na penalty's met 3-2 van Zweden.

Yes, voor de Letten heb ik al enige jaren zeer veel sympathie en niet omdat de captain een Krefelder is , vechtlust,underdog,Irbe en geweldige luidruchtige fans zijn voor mij de belangrijkste ingredienten.

Wendy Tellers
28 april 2009, 09:38
Super!!!! :)

Abe Brouwer
28 april 2009, 22:30
En wederom een sensatie: Frankrijk wint 2-1 van Duitsland en plaatst zich voor de volgende ronde. Ook heeft Frankrijk zijn A-status met een jaar verlengd. De Duitsers moeten de degradatieronde in maar kunnen niet degraderen aangezien het volgende A-WK in Duitsland is.

Ro Herregraven
29 april 2009, 18:46
De Duitsers moeten de degradatieronde in maar kunnen niet degraderen aangezien het volgende A-WK in Duitsland is.

Hongarije, Denemarken en Oostenrijk mogen in een poule met Duitsland (dat dus zowiezo safe is) gaan uitmaken wie er degradeert naar Div. I

De laagst geklasseerde van deze drie gaat naar Div. I Groep B (met Slovenië, Groot-Brittannië, Polen, Kroatië en Zuid-Korea)

De op één na laagst geklasseerde gaat naar Div. I Groep A, waarin naast Nederland ook Oekra?ne, Japan, Litouwen en Servië zich bevindt.

Joep Meijsen
29 april 2009, 18:49
Ik hoorde vandaag dat de Britten gaan proberen of ze niet van groep kunnen wisselen. Geen idee of dat mogelijk is, maar dat is wat de mensen van de supportersclub me mailden vandaag.

Abe Brouwer
29 april 2009, 19:10
Overigens was het behoorlijk spannend bij Noorwegen-Denemarken. De Noren wonnen met 5-4 in overtime. Letland versloeg Oostenrijk met 2-0.

Abe Brouwer
29 april 2009, 23:09
Vanavond zijn de laatste wedstrijden van de 1e ronde gespeeld. Zweden won met 6-5 in overtime tegen USA na een 2-5 achterstand en Finland won met 4-3 van Tsjechie. Het toernooi gaat vanaf morgen verder in deze vorm:

KWALIFICATIE-RONDE: (Tussen haakjes aantal punten meegenomen uit 1e ronde)
Groep E:
Canada (6)
Finland (6)
Tsjechie (3)
Wit Rusland (2)
Slowakije (1)
Noorwegen (0)

Groep F:
Rusland (6)
USA (4)
Zweden (3)
Zwitserland (3)
Letland (2)
Frankrijk (0)

DEGRADATIEONDE:
Groep G:
Denemarken
Duitsland (kan niet degraderen)
Hongarije
Oostenrijk

Abe Brouwer
3 mei 2009, 22:06
Hier een impressie van mijn 2 ijshockeydagen in Zwitserland. Vanuit mijn basis in Basel, het EasyHotel nabij de messeplatz bezocht ik 3 wedstrijden op het WK. Vanuit Basel is dat te doen ook al omdat toegangskaartjes recht geven op een gratis reis met trein, bus en tram naar de speelplaatsen in Bern en Kloten. De eerste wedstrijd in Bern was Duitsland-Denemarken, een merkwaardige wedstrijd. Immers de Duitsers kunnen niet degraderen maar de Denen wel. Toch won Denemarken de wedstrijd met 3-1 omdat ze gewoon beter waren dan de Duitsers. Een resultaat die door de handjevol Deense fans en het Zwitserse publiek toegejuicht werden. De Duitse fans waren niet zo blij, getuige het spandoek "B-WM auf Schalke". Benieuwd of Uwe Krupp tegen die tijd nog coach is van Duitsland. De Duitse ijshockeyers moeten alleen al uit eerzucht maar proberen om van de onderste 2 plaatsen af te komen! Opvallend is dat de Deense goalie een on-Deense naam heeft: Galbraith. Na de wedstrijd nam ik de tram terug naar de stad en op de terugweg zag ik een bekend iemand in de tram: Eisbären Berlin-coach Don Jackson was ook onderweg naar de 2e wedstrijd van de dag tussen USA en Frankrijk. Een wedstrijd die niet echt een wedstrijd was aangezien het krachtverschil erg groot is. USA met Al Montoya in goal was vooral sterk in de powerplay. Het zal de Franzen een biet zijn: hun toernooi is al geslaagd nu ze de tussenronde hebben bereikt ipv degradatieronde. Al viel de uitslag met 6-2 in het voordeel van de USA me wel mee. Wel was het spitsuur in het doelgebied van de Franse goalie Fabrice Lhenry. Bij beide wedstrijden in Bern waren ruim 4000 toeschouwers. Moet zeggen dat de Post Finance Arena in Bern er mooi uitziet, daar is veel aan verbouwd voor het WK.

De volgende dag toog ik vanuit Basel naar Zurich. De conducteur in de trein moest uitvoerig mijn toegangskaartje bekijken voordat hij erachter kwam dat het ook een vervoersbewijs is. Op het centraal station in Zurich zag ik al vele ijshockeyfans uit Tsjechie, Slowakije en Finland. Die zouden met nog ruim 5000 toeschouwers voor een mooie sfeer in de ijshal aan de schluefweg zorgen. Alle ingredienten voor een mooie pot tussen Tsjechie en hun Slowaakse buren waren er. Dat leek in het begin ook te worden maar nadat Jaromir Jagr scoorde werd het anders. Zijn goal die eerst door videobewijs moest was het begin van een Slowaakse demontage. Vier goals in de 1e periode en daarna 4 goals in de 2e periode leken een afgang in te luiden voor Slowakije. Een van de goals was van Patrik Elias die kort ervoor overgevlogen was vanuit New Jersey. Na de 7e goal verliet Slowakije-goalie Jan Lasak woedend het ijs en mocht Jaroslav Halak nog 1 keer de puck uit het net halen. Slowakije had duidelijk de zware wedstrijd tegen Finland de avond ervoor in de benen maar slaagde erin om de 3e periode schadevrij door te komen. Maar toch zullen ze de 8-0 nederlaag als een afgang zien. Daarna ging ik terug naar Basel in de wetenschap dat ik best wel leuke wedstrijden heb gezien in Zwitserland.

Resteert me nog te zeggen dat er vrij veel media-aandacht in Zwitserland was voor het toernooi. De Zwitserse tv zend elke dag live een wedstrijd uit en er zijn reportages, analyses en wat al niet meer. Op de avond van aankomst zag ik in mijn hotelkamer Zwitserland-Letland. Ook is er elke dag een portret te zien van een speler van het Zwitsers nationaal team. Ook de kranten en met name de beruchte boulevardkrant Blick besteden veel aandacht aan het toernooi. Blick was niet te beroerd om Goran Bezina aan de schandpaal te nagelen n.a.v. zijn fout in de verloren wedstrijd tegen Rusland. Ook leuk in Bern was de ijshockey-tentoonstelling in de Wankdorf Center vlakbij de Post Finance Arena. O.a. ijshockeymaskers van Aebischer en Gerber uit de NHL.

Abe Brouwer
5 mei 2009, 05:15
De tussenronde is gisteravond afgesloten. Ondanks een 4-3 zege in overtime tegen USA slaagde gastland Zwitserland er niet in de kwartfinale te halen. Canada leed zijn eerste nederlaag door na penalty's met 4-3 van Finland te verliezen. Hongarie en Oostenrijk degraderen naar divisie 1. De kwartfinales zien er zo uit:

Rusland-Wit Rusland (6 mei)
Zweden-Tsjechie (6 mei)
Canada-Letland (7 mei)
Finland-USA (7 mei)

Wendy Tellers
7 mei 2009, 19:38
Helaas ligt Letland eruit.
Zij verloren met 4-2 van Canada.

Abe Brouwer
7 mei 2009, 22:36
Uitslagen kwartfinale:
Rusland-Wit Rusland 4-3
Finland-USA 2-3
Canada-Letland 4-2
Zweden-Tsjechie 3-1

Halve finale, op vrijdag 8 mei in Bern:
Rusland-USA
Canada-Zweden

Abe Brouwer
9 mei 2009, 08:00
Halve finale:
Rusland-USA 3-2
Canada-Zweden 3-1

Dus net als vorig jaar weer een finale Rusland-Canada. Die wordt morgenavond in Bern gespeeld. Morgenmiddag eveneens in Bern de wedstrijd om brons tussen USA en Zweden.

Abe Brouwer
10 mei 2009, 19:02
Zweden wint brons na een 4-2 zege op USA.

Om 20.15 begint de finale tussen Rusland en Canada.

Joep Meijsen
10 mei 2009, 21:51
Leuke finale tot nu toe. Zit naar de partijdige, maar plezierige Canadese stream te kijken. Het is voorlopig 2-1 voor Rusland, maar de Canadezen hebben toch de nodige kansen gehad in de laatste paar minuten.

Joep Meijsen
10 mei 2009, 22:47
поздравления Россия

Abe Brouwer
10 mei 2009, 22:50
Rusland weer wereldkampioen! Jason Spezza bracht Canada nog aan de leiding maar Oleg Sapyrkin en Alexander Radulov zorgden voor de 2-1 winst. Ook vorig jaar werden de Russen wereldkampioen door Canada te verslaan.

Rob Verschuuren
11 mei 2009, 09:52
en toch blijft het jammer, dat de grote sterren ontbreken door de play offs in de NHL.

Piet de Kort
11 mei 2009, 10:07
en toch blijft het jammer, dat de grote sterren ontbreken door de play offs in de NHL.

Inderdaad Rob. Ik vind het ook nog steeds een vreemde keuze om dit zo te plannen. :Bonk3: