PDA

View Full Version : Effecten van de fusie van Fortuna en Roda op het IJshockey in Geleen

Ro Herregraven
2 april 2009, 15:54
De fusie van Fortuna Sittard en Roda JC is rond
(Zeggen ze. Eerst zien, dan geloven, zeg ik).

Lijkt me een goed moment om eens te brainstormen welke positieve en/of negatieve effecten deze gebeurtenis kan hebben op het IJshockey in Zuid-Limburg.

Positieve Effecten zouden kunnen zijn:

Wegtrekken van oud-Fortuna sponsoren naar het Geleense IJshockey.
Fortuna-supporters keren zich tegen Sporting Limburg en gaan komend seizoen naar Glanerbrook i.p.v. Kerkrade.
Negatieve effecten zouden kunnen zijn:

Potentiële sponsoren verleggen de focus van de Westelijke Mijnstreek naar Zuid-Oost Limburg.
Toestroom van voetbalhooliganisme in Glanerbrook
Ik ben benieuwd hoe jullie deze ontwikkelingen zien!

Joep Meijsen
2 april 2009, 16:03
Hoe is het met de plannen om een nieuw Glanerbrook te bouwen tussen Geleen en Sittard in? Daar was een paar jaar geleden toch sprake van in combinatie met woningbouw op de huidige plek van de ijsbaan.

Michael Schoenmakers
2 april 2009, 16:12

Lijkt me een goed moment om eens te brainstormen welke positieve en/of negatieve effecten deze gebeurtenis kan hebben op het IJshockey in Zuid-Limburg.

Fortuna-supporters keren zich tegen Sporting Limburg en gaan komend seizoen naar Glanerbrook i.p.v. Kerkrade.

Potentiële sponsoren verleggen de focus van de Westelijke Mijnstreek naar Zuid-Oost Limburg.

Of zullen ze MVV gaan steunen.....

Ro Herregraven
2 april 2009, 16:25
Hoe is het met de plannen om een nieuw Glanerbrook te bouwen tussen Geleen en Sittard in? Daar was een paar jaar geleden toch sprake van in combinatie met woningbouw op de huidige plek van de ijsbaan.

Volgens mij was het plan destijds om een nieuw stadion neer te zetten naast het huidige Fortuna-Stadion. Dat stuk land ligt nog steeds braak, als ik me niet verguis.

Dat hele gebied is destijds ontwikkeld door 3W, een dochteronderneming van Ruijters.

Ruijters wilde de grond bij het Burgemeester Damenpark dan gebruiken voor woningbouw: het is nogal een sjiek buurtje daar, dus er kon nog wel wat geld verdiend worden daarmee.

Probleem is echter wel dat je dan ook meteen een nieuw onderkomen moet zien te vinden voor de handbal, zaalvoeltbal en waterpolo-ploegen die gebruik maken van Glanebrook.

Het idee was om dat gebied bij het huidige Fortuna-stadion om te toveren tot sportboulevard, met veel sportclubs bij elkaar gecentreerd.

Dat is er uiteindelijk nooit van gekomen, al staat me niet helemaal meer bij waarom niet. Het zou er mee te maken kunnen hebben dat een nieuwe sportboulevard het huidige Euregionaal Sport- en Congrescentrum (ESCS) aan de sportcentrumlaan grotendeels overbodig zou maken, en dat zou wel een flinke kapitaalvernietiging zijn (dus laten we maar niet beginnen over het binnenkort leegstaande Fortuna-stadion).

Het schijnt ook dat Fontys Hogescholen haar sporttak uit Sittard heeft weggehaald en heeft verplaatst naar Eindhoven, dat zou ook een reden kunnen zijn geweest

Uiteindelijk zal dit wel op de Limburgse manier worden opgelost worden: gewoon de komende paar jaar stevig en hardnekkig negeren wat er allemaal gebeurd is, en vervolgens over een paar jaar doen alsof er nooit iets gebeurd is.

Jos Buter
2 april 2009, 16:33
Uiteindelijk zal dit wel op de Limburgse manier worden opgelost worden: gewoon de komende paar jaar stevig en hardnekkig negeren wat er allemaal gebeurd is, en vervolgens over een paar jaar doen alsof er nooit iets gebeurd is.

Er is nog een beproefde manier van Limburgse oplossingen: http://www.vriendenrepubliek.nl/images/stories/bestanden/de_vriendenrepubliek.pdf

.

Ro Herregraven
2 april 2009, 16:44
Er is nog een beproefde manier van Limburgse oplossingen: http://www.vriendenrepubliek.nl/images/stories/bestanden/de_vriendenrepubliek.pdf

Erg interessant! Waarvoor dank!

Abe Brouwer
2 april 2009, 17:30
Ik denk niet dat Glanerbrook volgend seizoen vol zit met ontgoochelde voetbalfans van Roda JC en Fortuna Sittard. Hoe vol het bij de nieuwe fusieclub zit hangt af van de resultaten. Of de nieuwe fusieclub sponsors wegkaapt bij Eaters vraag ik me ook af. IJshockey en Eredivisievoetbal vissen wat dat betreft toch in verschillende vijvers.

Emile Joosten
2 april 2009, 20:23

Dat belooft niet veel goeds; meer voetbalsupporters in Glanerbrook!!

Patrick van de Wijgert
2 april 2009, 20:31
Het schijnt ook dat Fontys Hogescholen haar sporttak uit Sittard heeft weggehaald en heeft verplaatst naar Eindhoven, dat zou ook een reden kunnen zijn geweest

Ook weg uit Tilburg al loopt er nog een lobby

Stappegoor had ook 1 groot ontspannings/sportcomplex moeten worden.
Er komen gewoon huizen, en de 400 meter baan is gewoon een grote rotzooi geworden tegenover de plannen die er waren en de eisen die de gemeente had gesteld.
Projectontwikkelaars doen zich mooi voor maar gaan alleen ( wel terecht) voor hun eigen portemonnee. Als eenmaal zoiets in gang gezet is kan men niet stoppen en moet de geldkraan van de gemeente verder open of minimaliseren.

Lijkt het ADJE theater wel:Bonk3:

En Fortuna en Roda....Is het wel een fusie? Gewoon een nette sterfhuisconstructie van Fortuna, zodat Roda met een andere naam een sterkere club wordt.

Geert van der Meulen
2 april 2009, 20:40
Ook weg uit Tilburg al loopt er nog een lobby

Stappegoor had ook 1 groot ontspannings/sportcomplex moeten worden.
Er komen gewoon huizen, en de 400 meter baan is gewoon een grote rotzooi geworden tegenover de plannen die er waren en de eisen die de gemeente had gesteld.
Projectontwikkelaars doen zich mooi voor maar gaan alleen ( wel terecht) voor hun eigen portemonnee. Als eenmaal zoiets in gang gezet is kan men niet stoppen en moet de geldkraan van de gemeente verder open of minimaliseren.

Lijkt het ADJE theater wel:Bonk3:

En Fortuna en Roda....Is het wel een fusie? Gewoon een nette sterfhuisconstructie van Fortuna, zodat Roda met een andere naam een sterkere club wordt.

Als ik dat zo lees heeft Heerenveen geen slechte keus gemaakt met Sportstad. De grote motor is natuurlijk SC Heerenveen en het Abe Lenstrastadion, maar ook de turnhal met vaste opstelling, de sporthallen en andere faciliteiten doen het uitstekend. Ook het Cios is hier gevestigd als afdeling van het Fryslân collega. De school was na de opening van Sportstad al te klein en is inmiddels verdubbeld in grootte.
Nu Thialf ook naar Sportstad gaat (zeer waarschijnlijk) en een nieuw ijshockeystadion wordt gebouwd ten noorden van Abe Lenstra is straks alle sport geconcentreerd binnen één gebied en zal ongetwijfeld iedereen daarvan profiteren.

Het lijkt me dat Smoke Eaters wat geisoleerd raakt. Voetbal is toch de grootste sport in Geleen, was Fortuna 54 niet de eerste Nederlandse profclub, en omdat handbal in de gemeentelijke plannen ook al de voorkeur heeft gekregen zal het hard werken worden om ook de nodige financien binnen te krijgen.

Piet de Kort
2 april 2009, 22:52

SPORTING LIMBURG!

http://teletekst.nos.nl/gif/images/802-01.gif

Jordy Rutten
3 april 2009, 12:39
Kut Spartak Limburg.

Die galbakken van de provincie willen 8 miljoen subsidie gaan geven aan de nieuwe club. Stompzinnige actie weer. Terwijl ze VVV en MVV lekker in de kou laten staan, krijgt dit nieuwe gedrocht van een club er weer wat geld bij.

Ik hoop op een zo spoedig mogelijk faillissement van deze kunstmatige subsidievreter geheten sporting Limburg...

Ro Herregraven
3 april 2009, 12:51
Kut Spartak Limburg.

Die galbakken van de provincie willen 8 miljoen subsidie gaan geven aan de nieuwe club. Stompzinnige actie weer. Terwijl ze VVV en MVV lekker in de kou laten staan, krijgt dit nieuwe gedrocht van een club er weer wat geld bij.

Ik hoop op een zo spoedig mogelijk faillissement van deze kunstmatige subsidievreter geheten sporting Limburg...

Tof, maar daar ging het niet om. Hoe zie jij eventuele positieve danwel negatieve effecten voor het IJshockey als gevolg van deze fusie?

Jordy Rutten
3 april 2009, 14:17
Tof, maar daar ging het niet om. Hoe zie jij eventuele positieve danwel negatieve effecten voor het IJshockey als gevolg van deze fusie?

Eind vorig jaar had ik hierover ook al een discussie gestart:
http://www.ijshockeyforum.com/n/showthread.php?t=4359
Dit ging over het Fortuna Stadion wat leeg kwam te staan.

Ik heb zo een vermoeden dat het gewoon een Roda wordt wat onder een andere naam verder gaat. Officieel is het een gelijkwaardige fusie van 2 voetbalclubs, maar in de praktijk betekent dit dus gewoon een overname van Fortuna door Roda.

Dit betekent dat er in Sittard en omstreken (iets waar ik Geleen toch ook onder vind vallen) een grote groep mensen zonder live sportvermaak zit voor een geruime tijd. Aangezien ik de gemiddelde Fortunees nog niet zo maar over zie stappen naar MVV of Roda, zijn er wel degelijk kansen voor de Eaters.

Ik denk dat het bestuur van de Eaters nú in moet grijpen: het ijzer smeden wanneer het op zijn heetst is. Nú heeft (Zuid) Limburg het nergens anders over dan over de fusie dus kan je de zeer ontevreden Fortuna fans nú aantrekken tot het ijshockey. In Nijmegen komen er vaak zat fans van NEC een wedstrijd bekijken, dus ik denk dat er in het voetbalpubliek wel degelijk potentiële interesse voor het ijshockey bestaat.

Zorg dat je als bestuur van de Geleen Eaters contact krijgt met de supportersverenigingen van Fortuna (en eventueel ook ontevreden Roda fans) en dan weet ik zeker dat je wat extra fans aan je kan binden. Geef vrijkaarten aan iedere voormalig seizoenskaarthouder van Fortuna, maak reclame en maak duidelijk dat er in de Westelijke Mijnstreek wel degelijk topsport beoefend wordt.
Kortom: Maak aanspraak op de Fortuna fans.

Dan moet je meteen extra suppoosten inzetten en duidelijk maken aan deze fans dat geweld keihard bestraft wordt.

Dan bestrijd je meteen het hooliganisme en bind je een nieuwe groep mensen aan je. Al vinden deze mensen niks aan het ijshockey, ze zullen het er ongetwijfeld met anderen over hebben die het misschien wél mooi blijken te vinden.

Als de organisatie van Geleen Eaters nú snel en efficiënt handelt, weet ik zeker dat je ongelofelijk veel profijt kan halen uit het verdwijnen van Fortuna Sittard.

Zo goed, Ro?:)

Abe Brouwer
5 april 2009, 13:31
Het soort gasten dat nu bezig is tijdens Roda JC-Ajax wil je absoluut niet in Glanerbrook hebben.

Jordy Rutten
5 april 2009, 16:26
Ik heb het er met wat trouwe 'fans' over gehad. Die blijven gewoon thuis. Ik snap dat dus echt niet, h?.
Net nu je team je nodig heeft blijf je thuis. De laatste paar wedstrijden die Roda ooit speelt. Zonde.

Owja. We hebben beeld:

http://i40.tinypic.com/2vsox8p.png

Jordy Rutten
9 april 2009, 10:31
http://www.limburger.nl/article/20090409/SPORT01/969170887/1056

Fusie alsnog afgeblazen
http://www.limburger.nl/g/t.gif
De fusie tussen Roda JC en Fortuna Sittard is definitief afgeblazen. Nadat de provincie dinsdag had laten weten af te zien van financiële steun, besloten beide clubs de stekker uit Sporting Limburg te trekken.
Leende
Door Rob Sporken en Bjorn Oostra / ANP

De stuurgroep Topvoetbal in Limburg voerde woensdag in Leende overleg met verschillende partijen. Behalve afgevaardigden van beide clubs was ook een zware delegatie van de gemeente Kerkrade (met onder anderen burgemeester Jos Som en de wethouders Ralf Krewinkel en Wil Terpstra) een opvallende aanwezige. Na ongeveer tweeënhalf uur was de bijeenkomst ten einde. Woordvoerder Arie de Zeeuw wilde na afloop niets kwijt behalve dat vandaag om 9 uur een persverklaring volgt. Volgens bronnen zal daarin worden gemeld dat besloten is niet verder te gaan met het fusieproces. Sporting Limburg zou in de huidige omstandigheden geen toegevoegde waarde hebben voor de beide clubs.

Eerder op de dag verklaarde de Stichting Roda JC niet akkoord te zullen gaan met de fusie. Het hoogste orgaan binnen de Kerkraadse club had vorige week weliswaar mondeling zijn goedkeuring gegeven, maar liet woensdag weten geen handtekening te zullen zetten. Door het ontbreken van de steun van de provincie was volgens Stichtingsvoorzitter Jos Muller een belangrijke pijler weggevallen.
Roda en Fortuna staan nu voor de opdracht zelfstandig verder te gaan. Bronnen binnen Fortuna laten weten dat de club uit Sittard twee scenario's bekijkt. In samenwerking met Trots Op Fortuna proberen de licentie te behouden of het faillissement aanvragen. Om te voorkomen dat de KNVB de licentie per 1 juli intrekt moet Fortuna een dichtgetimmerde begroting over meerdere jaren in Zeist inleveren, inclusief een plan van aanpak voor de schuldsanering.

Roda zal alles in het werk moeten stellen om te komen tot een eredivisiewaardige begroting voor komend seizoen. Gezien de imagoschade die het mislukte project heeft veroorzaakt wordt dat een hele klus, geven bronnen aan. Dit seizoen kwam Roda al drie miljoen tekort op de exploitatie.
'Dolblij'
http://www.limburger.nl/t/g.gif
Voorzitter Ludo Gulpen van de supportersvereniging van Roda JC kon zijn geluk donderdagochtend niet op. ?Ik ben echt dolblij dat die
fusie met Fortuna Sittard van de baan is?, zei hij. ?Maar aan de andere kant moeten we nu ook met z'n allen heel hard aan het werk.?
Gulpen: ?Financieel staat Roda JC er niet zo slecht voor. Maar er is de laatste zes maanden niet meer aan de club gewerkt. Alles stond in het teken van Sporting Limburg. Er moeten onder meer brochures voor nieuwe seizoenkaarten worden gemaakt. Sponsors en supporters moeten weer warm gemaakt worden voor de mooie club Roda JC.?
Gulpen denk dat de fans zich nog zullen laten horen: ?Ik verwacht dat donderdagavond veel supporters van Roda JC feest gaan vieren. Het hoogste vrouwenelftal speelt donderdagavond in het stadion. Het kan daar wel eens heel druk en gezellig worden.?

::limburg::

Nooit Sporting Limburg!
Iedereen met een beetje Fortuna of Roda in zijn hart: Gefeliciteerd!

Ro Herregraven
9 april 2009, 10:36
::limburg::
Nooit Sporting Limburg!
Iedereen met een beetje Fortuna of Roda in zijn hart: Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd.
Over 5 jaar Fortuna in de Hoofdklasse en Roda halverwege de Jupiler League.
Proficiat.

Wat een kansloos gepruts weer, ik heb me vanochtend tijdens het luisteren naar BNR kapot zitten ergeren in de auto. Beleidsbepalend Limburg maakt zich ten overstaan van de rest van Nederland weer volslagen belachelijk. Alleen lokale sponsoren zullen nu nog bereid zijn geld te steken in deze twee clubs. Grote nationale bedrijven kijken voortaan wel uit, lijkt me.

Michael Schoenmakers
9 april 2009, 10:39
Ik heb het er met wat trouwe 'fans' over gehad. Die blijven gewoon thuis. Ik snap dat dus echt niet, h?.
Net nu je team je nodig heeft blijf je thuis. De laatste paar wedstrijden die Roda ooit speelt. Zonde.

Owja. We hebben beeld:

http://i40.tinypic.com/2vsox8p.png

Beetje offtopic maar de Fusie gaat niet door een Roda zal nu zijn eigen boontjes moeten Dopppen. Zo te zien kunnen ze daarmee in Kerkrade NIET ZITTEN :Bonk3:

Jordy Rutten
9 april 2009, 11:08
Gefeliciteerd.
Over 5 jaar Fortuna in de Hoofdklasse en Roda halverwege de Jupiler League.
Proficiat.

En jij denkt dat Sporting Limburg ook maar enige sportieve en/of financiële kans gehad zou hebben?

Ro Herregraven
9 april 2009, 11:10
En jij denkt dat Sporting Limburg ook maar enige sportieve en/of financiële kans gehad zou hebben?

Bedoel je kans in het algemeen, of meer danwel minder kans als de huidige afzonderlijke clubs?

In het algemeen: kun je nog niks van zeggen. Het zag er op papier niet best uit: geen grote sponsoren, en in de huidige selecties van Roda en Fortuna zit niet veel talent weaarmee je hogerop kunt komen.

Meer/minder dan de huidige twee clubs: dat zeker.

Jordy Rutten
9 april 2009, 11:32
Bedoel je kans in het algemeen, of meer danwel minder kans als de huidige afzonderlijke clubs?

In het algemeen: kun je nog niks van zeggen. Het zag er op papier niet best uit: geen grote sponsoren, en in de huidige selecties van Roda en Fortuna zit niet veel talent weaarmee je hogerop kunt komen.

Meer/minder dan de huidige twee clubs: dat zeker.

Het is natuurlijke vreselijk slechte reclame voor de provincie Limburg dat er weer zo een slappe houding ingenomen wordt. Dat halve werk is hier niet uitzonderlijk.

Maar uiteindelijk had Sporting Limburg op zo veel tegenstand gestuit dat het geen overlevingskans had. Vanuit alle uithoeken werd om een volledige boycot van de nieuwe club geschreeuwd. Mogelijke sponsors blijven daar natuurlijk van af.

Er zou een nieuw subsidieslurpend monster ontstaan.
Ik ben blij dat het niet doorgaat.

Patrick van de Wijgert
9 april 2009, 11:41
Het is natuurlijke vreselijk slechte reclame voor de provincie Limburg dat er weer zo een slappe houding ingenomen wordt. Dat halve werk is hier niet uitzonderlijk.

Maar uiteindelijk had Sporting Limburg op zo veel tegenstand gestuit dat het geen overlevingskans had. Vanuit alle uithoeken werd om een volledige boycot van de nieuwe club geschreeuwd. Mogelijke sponsors blijven daar natuurlijk van af.

Er zou een nieuw subsidieslurpend monster ontstaan.
Ik ben blij dat het niet doorgaat.

Wat was er overgebleven van Fortuna? 0,0
Dus fusie was het niet. Opslokken van ene kleine club door ene grote club waar de provincie een vrachtwagen geld voor aan zou laten rukken.
Winnaar? Roda JC, maar vooral Nol Hendriks die zo weer eens wat geld had terug kunnen krijgen van zijn geinvesteerde vermogen in Roda.

Paul van Heertum
27 mei 2009, 00:16
Prima moment lijkt me om SCC houders van Fortuna een seizoenkaart te bieden voor de Eaters voor 50% van het geld lijkt me