PDA

View Full Version : verhogen van de leeftijdsgrenzen bij de jeugd.

Marco Kronenburg
24 maart 2009, 14:36
Kan iemand mij vertellen wat de reden is waarom wij de leeftijdsgrenzen in nederland houden zoals ze zijn? Zelf train en coach ik de mini/welpen bij HYS en bij het organiseren van een internationaal toernooi blijkt dat de internationale grenzen anders liggen. De grens is nu U8/U10/U12/U14/U17/U20 terwijl internationaal U9/U11/U13/
U15/U17/U20. Aangezien veel clubs moeite hebben met het vullen van de U8 leeftijd ben ik groot voorstander van verandering naar U9 want dan heeft elke club een jaar langer de tijd om de jongste leeftijd te vullen. Een mail naar de bond gaf geen enkele reactie dus misschien kunnen we hier eens wat nuttigs hierover schrijven.

Hoe denkt de rest van nederland hierover?

grt marco

Paul van Heertum
24 maart 2009, 14:44
Misschien omdat men in Nederland de kinderen op hun 7e op een sport doen en dat als je onder 9 hebt dat dan 7 jarige met 9 jarigen spelen?

Jasper Maassen
24 maart 2009, 14:46
Misschien omdat men in Nederland de kinderen op hun 7e op een sport doen en dat als je onder 9 hebt dat dan 7 jarige met 9 jarigen spelen?

Dat lijkt me niet, want heel veel kinderen gaan al jonger sporten, voornamelijk vanaf dat ze 5 jaar zijn.

Paul van Heertum
24 maart 2009, 14:50
In het voetbal, de grootste sport, mag je pas sporten als je 7 bent. Ik heb geen idee of dat voor andere sporten ook geldt, maar dat lijkt me haast wel

Paul van Heertum
24 maart 2009, 14:55
In het voetbal speelt deze materia volgens mij ook omdat de KNVB een grens stelt bij 1-8 en de meeste andere bonden 1-1.

Bij de NIJB was dit ook zo

Ro Herregraven
24 maart 2009, 14:55
In het voetbal, de grootste sport, mag je pas sporten als je 7 bent. Ik heb geen idee of dat voor andere sporten ook geldt, maar dat lijkt me haast wel

Niet waar.
5 jaar is de minimumleeftijd die de KNVB hanteert.

http://www.knvb.nl/archief/organisatie/knvb.nl_organisatie_nieuws/leeftijdscategorien_jeugdvoetbal

De jongste categorie in het Nederlandse jeugdvoetbal zijn de Mini-pupillen, geboren in 2002/2003.

Paul van Heertum
24 maart 2009, 14:56
Mini-pupillen is wat anders dan F-jeugd

Ro Herregraven
24 maart 2009, 14:59

Ja, en U17 is wat anders dan U14. Wat is je punt?

De KNVB-site is duidelijk genoeg, lijkt me: "Ben je vijf jaar? Dan ben je in Nederland oud genoeg om met je club, waar je al vanaf je geboorte lid van kan worden, in competitieverband uit te komen."

Paul van Heertum
24 maart 2009, 15:01
Geef eens een voorbeeld van een competitie van de mini-pupillen dan?

Jan Hofstede
24 maart 2009, 15:04

Leeftijdsspecifieke kenmerken, F - Pupillen
F - Pupillen, wie zijn dat?
F-pupillenvoetbal is voor kinderen in de leeftijd van vijf tot negen jaar. deze groep heeft een aantal algemeen geldende leeftijdstypische kenmerken. Dit wil zeggen dat ze opgaan voor het merendeel van de doelgroep.

De kinderen hebben een grote speldrang. Ze doen de dingen om het plezier-van het -doen. anders gezegd: voor hen zijn bewegen en spelen hetzelfde. Spelen is het doel. (de doelstelling van de trainer is anders. Voor hem is spelen een middel om tot ontwikkeling te komen.)
De kinderen hebben eendrang tot nabootsen. Elke nieuwe beweging/voetbalhandeling ontstaat uit een (goed) voorbeeld van de trainer of wat ze van hun idolen hebben gezien.
De kinderen hebben een groot uithoudingsvermogen. ze kunnen veel in een relatief kort tijdsbestek. Geef veel beurten, zodat ze al herhalend leren. Rustmomenten moeten wel tijdig worden ingelast.
De kinderen zijn snel afgeleid. Het voorbeeld van de luchtballon is exemplarisch. De bal is dan voor even helemaal niet interessant meer. Het enige dat de trainer kan doen, is erbij gaan liggen en meegenieten met de kinderen. Een redmiddel is om de link te leggen tussen de vorm van de ballon en een voetbal, in de hoop dat de kinderen snel de draad weer willen oppakken.
De kinderen kunnen zich maar een korte tijd richten op eenzelfde (uitdagende) activiteit. Hun zogenaamde spanningsboog bedraagt maximaal vijftien tot twintig minuten.
De kinderen zijn gericht op zichzelf. De jongste F-pupillen zijn hun kleutertijd nog niet helemaal ontgroeid en hebben in zich om alles op zichzelf te betrekken. Dit egocentrisme ("ik en de bal", en "ik en de wereld" etc) is een natuurlijk ontwikkelingsproces en gaat vanzelf over. (Dit is overigens niet te verwarren met egoisme dat in een later stadium de kop op kan steken).
De kinderen hebben nog weinig gevoel om dingen samen te doen. Op het eerste gezicht lijken ze wel samen te werken, maar de schijn bedriegt. Wanneer - over een langere periode - hun spelgedrag nauwkeuriger wordt bekeken, dan wordt duidelijk dat ze naast elkaar tegelijkertijd, onafhankelijk van elkaar, dezelfde dingen doen.
De kinderen zijn nog niet in staat om aanwijzingen, gericht 'op hun lijf', om te zetten in daden. Tips, zoals 'standbeen naast de bal', 'opendraaien na een balaanname' snijden (nog) geen hout en moeten dan ook voorlopig worden vermeden.
Wanneer een bal in het spel is, leidt dit tot een gevecht om het kleinood. En een maal in balbezit, blijkt het toch heel lastig om die bij je te houden. Het motto is: "Ik en de bal". De eerstgenoemde kenmerken komen hierin tot uiting.
Zoals gezegd gaan deze kenmerken op voor het 'gemiddelde' kind in deze leeftijd, zowel voor de jongens als de meisjes die gezamenlijk deel uit kunnen maken van een spelersgroep! De fase waarin deze kinderen (vijf tot negen jaar) verkeren wordt door de KNVB de pupillenfase genoemd. Ze staan nog aan het begin van hun voetballoopbaan en moeten alles nog (spelenderwijs) leren.

Paul van Heertum
24 maart 2009, 15:05
Goed idee lijkt me, kinderen van 5 tegen die van 9 te laten spelen

Ro Herregraven
24 maart 2009, 15:09
Geef eens een voorbeeld van een competitie van de mini-pupillen dan?

Doet de competitie-opzet er wat toe? Bij ijshockey spelen de mini's (2001 of later) en de welpen (1999/2000) ook al een paar jaar geen landelijke competitie meer. In het voetbal is het met de mini-pupillen net zo: kleine losse toernooitjes waarin kleinere teams tegen elkaar spelen op verkleinde speelvelden.

Jan Hofstede
24 maart 2009, 15:09
Goed idee lijkt me, kinderen van 5 tegen die van 9 te laten spelen

Paul, op welke leeftijd mag je gaan voetballen via de KNVB....???

Paul van Heertum
24 maart 2009, 15:12
2 jaar geleden nog vanaf 7 in competitieverband. Dat is/was bij de NIJB ook zo en ik denk dat het de rede is dat ze niet jongens van 7 met die van 9 willen laten spelen

Marco Kronenburg
24 maart 2009, 15:14
Die van 5 tegen 9 is niet zo'n probleem hoor het is nl U9 Dat scheelt al een jaar en ik dank dat de meeste kids die op 3/4/5/ jaar beginnen erfelijk belast zijn door de ouders die eerste groep zijn echt echt beginners en de kids die wat langer spelen maken de beginnelingen ook weer beter. . Mocht je wel genoeg spelers hebben dan maak je toch 2 teams. Het beleid zou m.i. moeten afhangen van hoe het aantal bondsleden per leeftijdcategorie is en hoe het internationaal geregeld
is.
grt marco

Paul van Heertum
24 maart 2009, 15:17
Teams samenvoegen is natuurlijk de minst kwade van 2 kwaden. De ideale situatie zou 2 teams zijn

Ik denk dat het in principe beter is om de internationale verdeling aan te houden, maar zoals de huidige verhouding is bestaat ook al heel lang en dat zal ook wel met een reden zijn gedaan

Marco Kronenburg
24 maart 2009, 15:17
Het idee van kleine veldjes is trouwens dat de spelertjes 5 keer zoveel deelnemen aan het spel dan bij een groot veld. Dat de stand niet bijgehouden wordt bij de U10 vindt ik op zn minst vreemd die kids hebben dat echt wel in de gaten

Marlies van Rooijen
24 maart 2009, 15:34
Marco, ik weet dat men in Geleen en zeker ook A-dam grote voorstander is van het verplaatsen van de leeftijdscategorieën. Men heeft het dan inderdaad over U7/U9( mini/welpen) , U11, U13, U15 en dan U17, U20, 1e divisie.
Met name bij het organiseren van Int. nationale toernooien kom je anders in de knoei. Ik heb afgelopen weekend begrepen dat dit ter sprake zou komen bij de bondsvergadering voor de jeugd op korte termijn. Contact opnemen met de diverse clubs zou ik zeggen.

Chéval van den Bos
24 maart 2009, 18:16
Doet de competitie-opzet er wat toe? Bij ijshockey spelen de mini's (2001 of later) en de welpen (1999/2000) ook al een paar jaar geen landelijke competitie meer. In het voetbal is het met de mini-pupillen net zo: kleine losse toernooitjes waarin kleinere teams tegen elkaar spelen op verkleinde speelvelden.

Ik ben zelf coach van het F-pupillen team waar mn zoon speelt en hij mocht inderdaad met 5 jaar beginnen en dan spelen ze vaak onderlinge competitie en in de zaal zelfs in de gewone competitie (toernooi vorm). De verschillen zijn onderling groot maar dat is zelfs al zo met jongens van dezelfde leeftijd, de ene heeft talent en/of is verder in zn lichamelijke of geestelijke ontwikkeling dan de ander. Zal bij ijshockey precies hetzelfde zijn neem ik aan....

Paul staat lekker op mn Ignore lijstje maar als iedereen hem blijft quoten dan schiet ik d'r geen r..t mee op! Jammer genoeg.....

Remco Bambacht
24 maart 2009, 21:02
Dit topic is weer opgeschoond en een schorsing is uitgedeeld aan Paul van Heertum.
Nu graag weer alleen over het onderwerp praten, want Marco Kronenburg heeft hiermee wel een heel aardig topic geopend.

Geert van der Meulen
24 maart 2009, 21:20
Marco, ik weet dat men in Geleen en zeker ook A-dam grote voorstander is van het verplaatsen van de leeftijdscategorieën. Men heeft het dan inderdaad over U7/U9( mini/welpen) , U11, U13, U15 en dan U17, U20, 1e divisie.
Met name bij het organiseren van Int. nationale toernooien kom je anders in de knoei. Ik heb afgelopen weekend begrepen dat dit ter sprake zou komen bij de bondsvergadering voor de jeugd op korte termijn. Contact opnemen met de diverse clubs zou ik zeggen.

Het zal ongetwijfeld een agendapunt zijn voor dat overleg waar wedstrijdsecretarissen en de 'technische' bestuursleden bij aanwezig zijn. Volgens mij komt het bijna elk jaar aan de orde.
Is de huidige toestand niet ontstaan omdat men gedwongen werd te schuiven in de categorieën zodat sommige clubs representatieve teams op de been konden brengen? Ik herinner me zoiets, maar weet niet meer precies wat er speelde en wat het noodzakelijk maakte af te wijken van andere landen.

Alex van den Brink
24 maart 2009, 21:26
Het zal ongetwijfeld een agendapunt zijn voor dat overleg waar wedstrijdsecretarissen en de 'technische' bestuursleden bij aanwezig zijn. Volgens mij komt het bijna elk jaar aan de orde.
Is de huidige toestand niet ontstaan omdat men gedwongen werd te schuiven in de categorieën zodat sommige clubs representatieve teams op de been konden brengen? Ik herinner me zoiets, maar weet niet meer precies wat er speelde en wat het noodzakelijk maakte af te wijken van andere landen.
Klopt, ik vind echter wel dat er zo snel mogelijk naar de internationale leeftijden gegaan moet worden.
Het doel van al het ijshockey moet, volgens mij toch zijn, het beste nationale team op het ijs zetten.

De basis om deze problemen te verhelpen is een goede instroom van ijshockeyertjes.

Geert van der Meulen
24 maart 2009, 21:35
Klopt, ik vind echter wel dat er zo snel mogelijk naar de internationale leeftijden gegaan moet worden.
Het doel van al het ijshockey moet, volgens mij toch zijn, het beste nationale team op het ijs zetten.

De basis om deze problemen te verhelpen is een goede instroom van ijshockeyertjes.

Het grote probleem waar ik mee blijf zitten is de beschikbaarheid van ijs. We hebben in Nederland geen echte ijshockeystadions, maar commerciële ijsbanen die alles aan (moeten) grijpen om geld te verdienen. In Stavanger werd een nieuw complex gebouwd met twee banen waarvan de jeugdijshockeyclub gratis gebruik mocht maken. Zul je hier voorlopig (helaas) nog niet meemaken.
In Heerenveen is de ijshockeybaan gerenoveerd met ondermeer geld van de KNSB (shorttrack) en het is dan ook logisch dat ook die sport gebruik kan doen gelden op de baan.
Jammer is dan weer dat in het midden van de 400-meterbaan een ijshockeybaan ligt, die alleen nauwelijks gebruikt kan worden omdat er geen plexiglas omzit en er geen net overheen hangt. Zonder dat is serieuze training gevaarlijk voor schaatsers op 300- en 400-meter baan.
En dan, met hoeveel spelers kun je tegelijkertijd trainen op één baan. In het IIHF programma van enkele jaren geleden werd met veel spelers getraind op een baan getraind, de ijsvlakte werd daartoe in tweeën gedeeld.

Ik wil maar zeggen: toestroom creëren is mooi (en nodig), maar hoe zorg je voor voldoende ijs?

Jasper Maassen
24 maart 2009, 22:01
Goed, weer terug naar de oorspronkelijke discussie, en terecht, want dit is een belangrijke discussie. De leeftijden moeten gelijkgetrokken worden met het buitenland, vind ik, om meerdere redenen. Ten eerste vanwege de kinderen zelf. Ik heb in het verleden redelijk veel toernooien in Duitsland gespeeld, en daar was altijd het probleem dat de ene helft van het team te oud was (of de andere te jong. Dat is gewoon onprettig voor de kinderen, omdat je het hele jaar met een team speelt en dan bij toernooien ineens moet husselen.
De tweede reden is belangrijker. Internationaal gezien zul je achter blijven lopen als je team niet op hetzelfde niveau ijshockeyt door het jaar heen.

Mijns inziens is het compleet logisch om het gelijk te trekken, er lijkt me geen reden om het niet te doen.

Alex van den Brink
24 maart 2009, 22:40
Het grote probleem waar ik mee blijf zitten is de beschikbaarheid van ijs. We hebben in Nederland geen echte ijshockeystadions, maar commerciële ijsbanen die alles aan (moeten) grijpen om geld te verdienen. In Stavanger werd een nieuw complex gebouwd met twee banen waarvan de jeugdijshockeyclub gratis gebruik mocht maken. Zul je hier voorlopig (helaas) nog niet meemaken.
In Heerenveen is de ijshockeybaan gerenoveerd met ondermeer geld van de KNSB (shorttrack) en het is dan ook logisch dat ook die sport gebruik kan doen gelden op de baan.
Jammer is dan weer dat in het midden van de 400-meterbaan een ijshockeybaan ligt, die alleen nauwelijks gebruikt kan worden omdat er geen plexiglas omzit en er geen net overheen hangt. Zonder dat is serieuze training gevaarlijk voor schaatsers op 300- en 400-meter baan.
En dan, met hoeveel spelers kun je tegelijkertijd trainen op één baan. In het IIHF programma van enkele jaren geleden werd met veel spelers getraind op een baan getraind, de ijsvlakte werd daartoe in tweeën gedeeld.

Ik wil maar zeggen: toestroom creëren is mooi (en nodig), maar hoe zorg je voor voldoende ijs?
Hoe is dat nu dan?

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 07:40

Ik denk aan U9 /U11 ipv U8/U10, ik niet dat er veel clubs zijn die een U7 op het ijs kunnen zetten. Zou wel mooi zijn!

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 07:53
Kun je nagaan hoelang we al scheef lopen met de leeftijden als jasper het in zijn jeugd al dit probleem had. Of de kwaliteit van de nationale teams hierdoor minder is geworden kan ik niet beoordelen maar dat het minder is geworden is zeker. Als je kijkt naar u15 op kampioenschappen dan spelen ze tegen landen als spanje, mexico, korea en toen ik 15 was tegen oostenrijk zwitserland italie noorwegen polen frankrijk japan. Lijkt me toch een niveauvermindering ondanks de diverse opdelingen van het oude ussr

Enfin, volgende dinsdag vergadering in utrecht, dank allen dit forum werkt nog altijd prima.

Dyon Knoop
25 maart 2009, 09:18
Mijn broertje zit zelf in een mini-team en wel dat van de Fylers daar hebben ze 9 mini's waarvan 1 met dispensatie maar die zit nog neit langer dan een half jaar op ijshockey dus in principe geen enkele probleem.... Wanneer het verlegd zou worden naar een U9 blijft het mini team nog een jaar bij elkaar en dat zou opzich niet zo verkeerd zijn....
Wat ik wel jammer vind is dat je tegen eht feit aan blijft lopen dat men welpen leent om zo wedstrijden te kunnen winnen... ze zijn nog zo klein het moet mijnsinziens nog om de lol gaan maar als je soms al naar het fysieke spel kijkt dat gespeeld wat in combinatie met de inzet van Welpen vraag ik me soms wel eens af waar dat voor nodig is

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 10:36
Dyon, Het lenen van spelertjes is meestal hard nodig om genoeg spelertjes te hebben. Op toernooien vindt ik het geen probleem om spelers te lenen aangezien ik denk dat spelers beter worden als ze met betere spelers spelen. het mes snijdt dus aan 2 kanten. De lol staat zeker voorop en winnen draagt bij aan lol beleven. Als je vindt dat winnen niet belangrijk is dan moeten ze de stand niet bijhouden en het geen wedstrijd noemen. Zowel winnen als verliezen is een gewoonte, ik leer ze dan liever te winnen! Over het fysieke spel kan ik kort zijn; het mag niet dus moet de scheids optreden. Het wordt vaak weggewuifd als onkunde maar als je wat langer meeloopt kan prima zien of het onkunde of aangeleerd is. De trainers zouden checks pas moeten leren als ze U12 zijn of checks toelaten bij de U10

Jasper Maassen
25 maart 2009, 11:21
Dyon, Het lenen van spelertjes is meestal hard nodig om genoeg spelertjes te hebben. Op toernooien vindt ik het geen probleem om spelers te lenen aangezien ik denk dat spelers beter worden als ze met betere spelers spelen. het mes snijdt dus aan 2 kanten. De lol staat zeker voorop en winnen draagt bij aan lol beleven. Als je vindt dat winnen niet belangrijk is dan moeten ze de stand niet bijhouden en het geen wedstrijd noemen. Zowel winnen als verliezen is een gewoonte, ik leer ze dan liever te winnen! Over het fysieke spel kan ik kort zijn; het mag niet dus moet de scheids optreden. Het wordt vaak weggewuifd als onkunde maar als je wat langer meeloopt kan prima zien of het onkunde of aangeleerd is. De trainers zouden checks pas moeten leren als ze U12 zijn of checks toelaten bij de U10

Klopt. In mijn miniwelpen-tijd (1991 ofzoiets), waren er de zogenaamde Berebinken-toernooien. Dit waren toernooien met wedstrijden op eenderde ijs, 4 tegen 4 en kleine goaltjes zonder goalie. Het leuke hieraan was, naast de vele wedstrijdjes die je speelde, dat iedere club er naartoe kwam, ook al hadden ze maar twee spelertjes. Bij Geleen hadden we in die jaren uitzonderlijk veel miniwelpen (30 stuks), dus er werd inderdaad altijd gemixt.

Het voordeel hiervan was dat iedereen dus mee kon doen, waardoor iedereen leerde, en dat je leerde samenspelen met kinderen van andere clubs. Dit is natuurlijk goed voor de integratie van de ijshockeywereld, omdat die ook in die tijd al klein was. Het leverde goede contacten op met andere clubs en dat is heel belangrijk.

Luitzen van der Heide
25 maart 2009, 13:48
Hoe is dat nu dan?

Ik heb een link neergezet naar de jeugdstichting zodat jezelf de trainingstijden kunt bekijken. http://www.heerenveen-flyers.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=81

de Teams zien er als volgt uit U17 (15 spelers 2 goalies), U14 (16 speler 2 goalies), U12 (10 spelers 2 goalies) Minis (9 spelers) welpen (13 spelers) Bantams (16 spelers 2 goalies) en nog 10 kinderen in de schaatslas groot..

Al met al dus een zeer smalle jeugd.

Geert van der Meulen
25 maart 2009, 14:56
Ik heb een link neergezet naar de jeugdstichting zodat jezelf de trainingstijden kunt bekijken. http://www.heerenveen-flyers.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=81

de Teams zien er als volgt uit U17 (15 spelers 2 goalies), U14 (16 speler 2 goalies), U12 (10 spelers 2 goalies) Minis (9 spelers) welpen (13 spelers) Bantams (16 spelers 2 goalies) en nog 10 kinderen in de schaatslas groot..

Al met al dus een zeer smalle jeugd.

Even voor de goede orde: Ik noemde in mijn verhaal dan wel de tweede ijsbaan in het midden van de 400-meter baan als voorbeeld, ik wilde niet de situatie in Heerenveen ter discussie stellen.

We weten dat de huidige verdeling in leeftijdscategorieën is ontstaan omdat de clubs moeite hadden teams op de been te krijgen, in categorieën vergelijkbaar met het buitenland. De reactie van Alex daarop was dat er een instroom van ijshockeyspelertjes moet plaatsvinden.

En dan vind ik dat dat in Nederland ook weer grenzen heeft omdat ijstijd ten eerste duur is, en tweedens met mate beschikbaar is. In Heerenveen valt het nog wel mee, maar ik zal er niet raar van opkijken als het bij andere clubs kwa tijd en geld moeilijker ligt.
En ik weet: er gaan veel makke schapen in een hok, maar er zal toch een limiet zijn aan het aantal spelers wat tijdens een training op het ijs kan staan.

Ro Herregraven
25 maart 2009, 15:14

Wat zou er nodig zijn om deze baan geschikt te maken voor jeugdtrainingen, en hoeveel zou dit moeten kosten?

(en dan bedoel ik uiteraard boarding, plexi en netten)

Iemand enig idee?

Jasper Maassen
25 maart 2009, 15:30
Wat zou er nodig zijn om deze baan geschikt te maken voor jeugdtrainingen, en hoeveel zou dit moeten kosten?

Iemand enig idee?

Dat moeten ze in Enschede weten, want daar hebben ze dat systeem. (wat overigens een bizarre ervaring is om een wedstrijd te spelen)

Geert van der Meulen
25 maart 2009, 15:37

Iemand enig idee?

Dat weten ze bij Thialf wel. Ooit stond daar een boarding omheen, met plexiglas en met netten. Het heeft slechts twee weken geduurd, toen was het seizoen afgelopen.

Daarna heeft alleen de boarding er nog om heen gestaan. Het plexiglas niet meer, want iemand had de staanders voor oud ijzer aangezien en weggedaan.
De boarding is volgens mij dezelfde die nu om de baan in de ijshockeyhal staat, maar dat weet ik niet zeker.

Ro Herregraven
25 maart 2009, 15:45
Dat moeten ze in Enschede weten, want daar hebben ze dat systeem. (wat overigens een bizarre ervaring is om een wedstrijd te spelen)

Dat weten ze bij Thialf wel. Ooit stond daar een boarding omheen, met plexiglas en met netten. Het heeft slechts twee weken geduurd, toen was het seizoen afgelopen.

Daarna heeft alleen de boarding er nog om heen gestaan. Het plexiglas niet meer, want iemand had de staanders voor oud ijzer aangezien en weggedaan.
De boarding is volgens mij dezelfde die nu om de baan in de ijshockeyhal staat, maar dat weet ik niet zeker.

Damn, da's toch zonde... Als je met wat minimale aanpassingen die baan geschikt zou kunnen maken voor (jeugd)trainingen, dan heb je al meer ijs beschikbaar voor trainingen en wedstrijden (want de wedstrijdbaan komt dan vrij als er op de trainignsbaan getraind kan worden). Zo creeer je een luxe voor jezelf die momenteel alleen in Eindhoven al bestaat.

Zou de jeugdvereniging daar niet geld voor willen/kunnen vrijmaken?

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 18:16
Den haag heeft die luxe ook hoor! Alleen die buiten heeft geen boerding maar kussens waar de kleine kids met gemak tegenaan kunnen vallen. Volgend jaar wellicht een volwaardige boarding buiten. Nu trainen bijv de mini welpen 1 uur extra in de week tegen dezelfde kosten. En op die leeftijd moet je jezelf afvragen wat een U9U11 kind beter maakt veel ijstijd of minder ijstijd maar een goeie trainer?

Ro Herregraven
25 maart 2009, 18:19
op die leeftijd moet je jezelf afvragen wat een U9U11 kind beter maakt veel ijstijd of minder ijstijd maar een goeie trainer?

Waarom niet allebei? ;-)

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 18:21

Al met al dus een zeer smalle jeugd.[/quote]

Ik denk dat menig club er jaloers op is! Als je naar de U12 kijkt hoop ik dat er nog een paar bijkomen want er stoppen er ook nog wel een paar en dan is 10 erg weinig.

Al met al een leuke discussie!

Geert van der Meulen
25 maart 2009, 18:22
Den haag heeft die luxe ook hoor! Alleen die buiten heeft geen boerding maar kussens waar de kleine kids met gemak tegenaan kunnen vallen. Volgend jaar wellicht een volwaardige boarding buiten. Nu trainen bijv de mini welpen 1 uur extra in de week tegen dezelfde kosten. En op die leeftijd moet je jezelf afvragen wat een U9U11 kind beter maakt veel ijstijd of minder ijstijd maar een goeie trainer?

Heerenveen heeft die situatie dus ook, kussens om het hele veld, dat is gekomen nadat de boarding verdween (naar de ijshockeybaan).

Wat maakt een kind beter? Eén ding is belangrijk voor de jongste categorie: schaatsen, schaatsen en nog eens schaatsen. Schaatsen moet net zo vertrouwd worden als lopen. Daarbij helpt ijstijd en zeker ook een goede trainer.

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 18:23
Ik bedoelde, als een club moet kiezen meer ijs of een goeie trainer als beide te duur zou worden.

Mike Norman
25 maart 2009, 18:26
Ik bedoelde, als een club moet kiezen meer ijs of een goeie trainer als beide te duur zou worden.

Dat is een beetje "pick your poison".
Ik neig te zeggen: ijstijd.

Ro Herregraven
25 maart 2009, 18:28

Da's erg moeilijk. Geert zegt het al: goed leren schaatsen is absoluut het allerbelangrijkste op die leeftijd. De vraag is waar je de prioriteit op legt: kwaliteit door minder trainingsuren effectiever te benutten met een goeie schaatscoach, of kwantiteit door de kids zoveel mogelijk 'los rond' te laten schaatsen.

Een zijstraat is wellicht kiezen voor kwaliteit, maar de kids daarnaast een gereduceerd abonnement voor de Uithof aan te bieden waardoor ze zo vaak mogelijk naar 't vrij schaatsen kunnen, om daar de lessen uit de training in de praktijk te brengen.

Geert van der Meulen
25 maart 2009, 18:33

Het is één van de redenen waarom ik vind dat je, zeker in Nederland, vroeg moet beginnen. Het is ook één van de redenen dat ik vind dat clubs uit diverse sporten zoals kunstrijden, ijshockey, shorttrack en schaatsen meer moeten samenwerken. Laat de kinderen eerst goed leren schaatsen en laat ze kennismaken met al die sporten. Nu kiezen kinderen vaak de sport die de ouders leuk vinden en een paar jaar later komen ze er misschien achter dat ze een andere sport leuk vinden. En dan hebben ze een achterstand in bepaalde facetten van die sport.

Ik zou in het uiterste geval gaan voor een goede trainer, maar de kinderen zo veel mogelijk aanmoedigen veel te gaan schaatsen, misschien zou er iets te regelen zijn met de ijsbaan.

Marco Kronenburg
25 maart 2009, 18:42
We dwalen af van de oorspronkelijke discussie maar er zijn niet zoveel trainers in nederland die iets kunnen vertellen over bodymechanics mbt schaatsen. Iedereen doet wat hij denkt dat goed is.

ok terug naar leeftijdsgrenzen!

Edwin van Os
25 maart 2009, 20:15
Inderdaad een duidelijk vraag van Marco.

M.i. is het gewoon verstandig om aansluiting te zoeken met de internationale regels. Maakt het allemaal wat makkelijker. Tuurlijk heb je altijd leeftijdsverschil en postuur verschil. Alleen leer je daarvan en wordt je er sterker van. Meer weerstand bedoel ik.

Misschien een seizoen proberen en dan evalueren wat de gevolgen zijn enz. Mooi project lijkt me.

Luitzen van der Heide
25 maart 2009, 21:17
Ik nijg toch ook duidelijk naar de internationale regels.

Met name vanwege de toch wel gtote overstap tussen de U14 en de U17. het kan immers maar zo voorkomen dat een kind geboren vanaf zeg maar april tot en met september als zeer jonge 15 jarige moet opboksen tegen een bijna of al voledige 18 jarige....

Paul van Binsbergen
26 maart 2009, 09:58
Aan Paul van Heertum 7 jarige spelen dan met 8 jarige want het is immers onder 9 waar Marco het over heeft in het buitenland en dat kan volgens mij wel

Paul van Binsbergen
26 maart 2009, 10:14
Ik ben voor u9-u11-u15-u17-u20 en wel hierom u7 lekker nog even laten stoeien in de schaatsklas bij u9 negen gaan de kinderen pas snappen hoe het spel gaat bij de stap van u 14 naar u 17 zie ik vaak een probleem in techniek,lengte,gewicht(niet altijd)omdat er soms bijna 3 jaar leeftijds verschil in zit dit is van de u17 naar de u20 meestal alleen nog techniek omdat jongens van 17 meestal al een aardig postuur hebben(bijna gelijk aan u20)van de u 11 naar de u 15 zit nu dus ook dat probleem dus eigenlijk zou daar nog een u? tussen moeten maar dat is dus weer een team (en geen ijstijd)ik denk dus dat dit probleem niet is op te lossen.

Jasper Maassen
26 maart 2009, 10:20
Overigens schiet me zojuist te binnen dat in mijn tijd de leeftijden ook al verschoven zijn. Ik heb destijds 4 jaar in de E-jeugd gespeeld, vanwege die verschuiving. Ik speelde dus op mijn 7 ook tegen 3 jaar oudere kinderen. Dat leverde aan de ene kant uitslagen op als 34-2, maar ook spannende wedstrijden met uitslagen als 4-4 en 13-12. Achteraf gezien is dit best een goede leerschoop geweest en er zijn redelijk wat mensen doorgestroomd uit die lichtingen, volgens mij.

Ik denk dat als je ergens een grote groep samen moet hebben, dat dat het beste zo jong mogelijk kan: er is nog geen bodycontact en er heeft nog niemand een groeispurt waardoor gigantische lichaamsverschillen nog enigszins meevallen.

Jasper Maassen
26 maart 2009, 10:22
Ik ben voor u9-u11-u15-u17-u20 en wel hierom u7 lekker nog even laten stoeien in de schaatsklas bij u9 negen gaan de kinderen pas snappen hoe het spel gaat bij de stap van u 14 naar u 17 zie ik vaak een probleem in techniek,lengte,gewicht(niet altijd)omdat er soms bijna 3 jaar leeftijds verschil in zit dit is van de u17 naar de u20 meestal alleen nog techniek omdat jongens van 17 meestal al een aardig postuur hebben(bijna gelijk aan u20)van de u 11 naar de u 15 zit nu dus ook dat probleem dus eigenlijk zou daar nog een u? tussen moeten maar dat is dus weer een team (en geen ijstijd)ik denk dus dat dit probleem niet is op te lossen.

Even een verzoekje, zou je ook punten en hoofdletters willen gebruiken, want dat leest een stuk prettiger en voorkomt dat er misverstanden komen.

Verder heb je volkomen gelijk, lees mijn posting onder de jouwe maar!

Marco Kronenburg
26 maart 2009, 10:30
alleen de U13 er nog bij en dan zijn alle leeftijden vertegenwoordigd.

Paul van Binsbergen
26 maart 2009, 10:34
sorry maar die knopjes op mijn toetsenbord ontbreken groetjes

Luitzen van der Heide
26 maart 2009, 11:08
Ik denk dat als je ergens een grote groep samen moet hebben, dat dat het beste zo jong mogelijk kan: er is nog geen bodycontact en er heeft nog niemand een groeispurt waardoor gigantische lichaamsverschillen nog enigszins meevallen.

Daar zou ik mij heel erg goed in kunnen vinden. Maar dan zou in mijn beleving die groep tussen de U12 en de U15 horen te zitten.

Dat ik dit vind heeft voornamelijk te maken met mijn vissie dat tot zeg maar U11 ik van mening ben dat IJS-hockey duidelijk meer een spel karakter moet hebben. Eigenlijk zie ik daarbij ook nog graag de U12 omdat dit mijn inziens een cruciale fase is waarbij de overstap naar het wat meer gestructureerder IJS-hockey in gang zou kunnen worden gezet.

Misschien is de ultieme indeling wel als volgt te maken;
peuters t/m U8 (voornamelijk spel en schaatsles) spelen in tournooivorm
U9 t/m U11 (voornamelijk spel, schaatsles en basiskennis) spelen in tournooivorm
U12 (gericht op competitie, spel, schaatsles en basiskennis) spelen in regio (meerdere wedstrijden tegen elkaar zou daarbij niet een probleem mogen zijn)
U14/U16 competitie (landelijk)
U16/U18 competitie (landelijk)
U18/U22 competitie (hierbij U22 om toch de mogelijkheid te bieden de jongeren die net niet voldoende mee kunnen komen op eerste divisie niveau nog wat te laten rijpen.
Eerste divisie (vrije leeftijd)
Ere divisie (vrije leeftijd)

Paul van Binsbergen
26 maart 2009, 11:27
Ziet er goed uit alleen u 12 kan je al competitie laten spelen denk ik je ziet toch vaak leuke dingen bij die jongens (en meisjes)

Marco Kronenburg
26 maart 2009, 11:28
We begonnen de discussie over het synchroon lopen met het buitenland. Internationaal is de indeling; U9/U11/U13/U15/U17/U19/U21 De spelers die nu geen toekomst hebben in de ere of eerste divisie zijn klaar met spelen als zij 20 jaar zijn dit wordt nu een jaar verlengd terwijl er aan de onderkant grotere teams ontstaan door een jaar langer instroom dus het mes snijd aan 2 kanten. Onder U9 versta ik ook echt elk kind onder 9! 4/5 jaar is ook goed! In de praktijk zullen de meesten tussen 6 en 9 jaar zijn. Die enkeling die jonger is kan best.

Paul van Binsbergen
26 maart 2009, 11:37
zit wat in!!!! zullen we het gelijk maar vastleggen dan???

Luitzen van der Heide
26 maart 2009, 11:46
We begonnen de discussie over het synchroon lopen met het buitenland. Internationaal is de indeling; U9/U11/U13/U15/U17/U19/U21 De spelers die nu geen toekomst hebben in de ere of eerste divisie zijn klaar met spelen als zij 20 jaar zijn dit wordt nu een jaar verlengd terwijl er aan de onderkant grotere teams ontstaan door een jaar langer instroom dus het mes snijd aan 2 kanten. Onder U9 versta ik ook echt elk kind onder 9! 4/5 jaar is ook goed! In de praktijk zullen de meesten tussen 6 en 9 jaar zijn. Die enkeling die jonger is kan best.

Ik nijg toch ook duidelijk naar de internationale regels.

Met name vanwege de toch wel gtote overstap tussen de U14 en de U17. het kan immers maar zo voorkomen dat een kind geboren vanaf zeg maar april tot en met september als zeer jonge 15 jarige moet opboksen tegen een bijna of al voledige 18 jarige....

Ik ben ook voorstander van het synchroon lopen met!. Maar problemen als vermeld in mijn eerdere posting (hier nogmaals aangehaald) en de naar mijn beleving toch wel kleine instroom aan jeugd geeft mij het idee dat een insteek zoals ik hem schreef wel eens zou kunnen werken.

Jasper Maassen
26 maart 2009, 12:04

Dat lijkt mij een goed plan. Het enige wat ik anders zou doen is voor de hele jonge kinderen (4/5 jaar zoals jij zegt) wellicht het oude miniwelpen-systeem weer invoeren. Gewoon lekker op eenderde ijs toernooitjes houden: hoe meer ijstijd hoe beter voor die kinderen. Vanaf 6 jaar zou ik ze dan door laten stromen naar de onder 9.

Marco Kronenburg
26 maart 2009, 12:15
de u9 speelt al op 1/3 ijs en de u11 op 2/3. Schaatsklas en onderlinge partijdjes kan op die hele jonge leeftijd nog prima.

Jasper Maassen
26 maart 2009, 12:18
de u9 speelt al op 1/3 ijs en de u11 op 2/3. Schaatsklas en onderlinge partijdjes kan op die hele jonge leeftijd nog prima.

Kijk dat wist ik niet en dat verandert de zaak. In dat geval zeg ik ook: samenvoegen die hap en inderdaad onderling een beetje aanpassen en organiseren, zodat je wel nog enigszins met leeftijdsgenoten tegen elkaar speelt. Op het moment dat er meer aanwas in de jeugd is op jonge leeftijd kun je altijd alsnog een splitsing maken.

Luitzen van der Heide
26 maart 2009, 12:22
Ziet er goed uit alleen u 12 kan je al competitie laten spelen denk ik je ziet toch vaak leuke dingen bij die jongens (en meisjes)

Dat was eigenlijk ook de bedoeling van mijn posting, maar ik begrijp dat het niet helemaal uit de verf komt. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen competitie in de regio. je zou daarbij zelfs een finale kunnen bedenken waarbij de regio weer naar landelijk wordt getrokken.

Volgens mij hebben wij ooit in een vegelijkbaar systeem gespeeld. Ik meen dat tenmiste vanuit mijn jeugd te herinneren. Volgens mij waren dat toen de C junioren. (14 en 15 jaar als ik me niet vergis)

Miel Veugelers
26 maart 2009, 12:22
Overigens schiet me zojuist te binnen dat in mijn tijd de leeftijden ook al verschoven zijn. Ik heb destijds 4 jaar in de E-jeugd gespeeld, vanwege die verschuiving. Ik speelde dus op mijn 7 ook tegen 3 jaar oudere kinderen. Dat leverde aan de ene kant uitslagen op als 34-2, maar ook spannende wedstrijden met uitslagen als 4-4 en 13-12. Achteraf gezien is dit best een goede leerschoop geweest en er zijn redelijk wat mensen doorgestroomd uit die lichtingen, volgens mij.

Speelde jij toen bij Geleen?
Was dat tegen de E1 uit Nijmegen? Wij vonden het namelijk een erg leuke wedstrijd die 2-34...

Maar over de discussie..

Ik denk dat synchroom laten lopen met de internationale regels nooit kwaad kan, te meer omdat er geen extra leeftijdscattegorie bijkomt.

Zelf vind ik de hele U20 een overbodige klasse.
Als er sprake is van U12, U14, U16 en U18 kun je daarna doorstromen naar ere, eerste, tweede of derde divisie.
Immers op je 18e moet je als je goed genoeg zijn om mee te kunnen in de eerste divisie (evt eredivisie). Bovendien is het een goede leerschool om daar met oudere spelers te spelen/trainen.
Spelers die op hun 18e het niveau van de eerste divsie niet aankunnen, zullen dit waarschijnlijk een jaar (of 2) later ook niet aankunnen.
Zij kunnen dan mooi doorstromen naar de tweede (of derde) divisie, zodat hier ook wat meer verjonging plaatsheeft.

Luitzen van der Heide
26 maart 2009, 12:27
Immers op je 18e moet je als je goed genoeg zijn om mee te kunnen in de eerste divisie (evt eredivisie). Bovendien is het een goede leerschool om daar met oudere spelers te spelen/trainen.
Spelers die op hun 18e het niveau van de eerste divsie niet aankunnen, zullen dit waarschijnlijk een jaar (of 2) later ook niet aankunnen.
Zij kunnen dan mooi doorstromen naar de tweede (of derde) divisie, zodat hier ook wat meer verjonging plaatsheeft.

Ook weer waar! maar het punt zou kunnen zijn dat er op dat moment nog maar weinig qua niveau goede spelers over blijven. De vraag is dan of je de gehele groep dan zou moeten plaatsen in een eerste divisie of dat je toch met het systeem van U19/U21 nog wat extra spelers kunt generen die dan zeg vanaf hun 21ste of 22ste wel zoveel bagae hebben dat ze mee kunnen in een eerste divisie.

Jasper Maassen
26 maart 2009, 12:47
Speelde jij toen bij Geleen?
Was dat tegen de E1 uit Nijmegen? Wij vonden het namelijk een erg leuke wedstrijd die 2-34...

Jep, speelde toen in Geleen. Meende dat het tegen de E2 van Nijmegen was. Die 2-34 is mijn ultieme dieptepunt, maar he, ik was pas een jaar keeper :) De wedstrijd in Nijmegen werd overigens "maar" 15-0!

Paul van Binsbergen
26 maart 2009, 13:10
Weer een probleem erbij dan!! Want als je na de u18 in de tweede of derde divisie komt(met alle respect) dan kun je het wel vergeten dat je ooit nog in het eerste komt denk ik.

Miel Veugelers
26 maart 2009, 16:38
Jep, speelde toen in Geleen. Meende dat het tegen de E2 van Nijmegen was. Die 2-34 is mijn ultieme dieptepunt, maar he, ik was pas een jaar keeper :) De wedstrijd in Nijmegen werd overigens "maar" 15-0!

Nee was de E1, was er zelf keeper namelijk ;)...
E2 was juist het team met alle hele jonge spelers...

Miel Veugelers
26 maart 2009, 16:41
Weer een probleem erbij dan!! Want als je na de u18 in de tweede of derde divisie komt(met alle respect) dan kun je het wel vergeten dat je ooit nog in het eerste komt denk ik.

Ik denk dat als je op je 18e het niveau van de eerste divisie nog niet hebt, je nooit het niveau van de eredivisie zal halen. Ervan uitgaande dat je dat met in het eerste komen bedoelt.

Als je eerste divisie bedoelt, dan valt het wel mee denk ik. Bijvoorbeeld in Dordrecht is dit erg goed geregeld en heb ik al meegemaakt dat spelers van de 3e divisie een jaar later in de eerste divisie spelen.
Bij de clubs waar de 2e en 3e divisieteams los staan van de jeugd/profs is het denk ik ook geen probleem. Als jij aan het begin van het nieuwe seizoen aangeeft dat je wil proberen om in het eerstedivisieteam te komen, zal je denk ik bijna nergens geweigerd worden, omdat men bij de meeste clubs blij is met elk extra lid.

Twan Witzier
26 maart 2009, 17:20
U9 voorheen ( U8 1 derde ijs )
U11 voorheen ( U10 2 derde ijs )
U13 voorheen ( U12 )
U15 voorheen ( U14 )
U17 voorheen ( U17 )
U20 voorheen ( U20 )

Voordelen zijn instroom voor wat oudere ( 10 - 11 jaar ) kinderen deze kunnen langer bij de welpen en U13 spelen en leren schaatsen met plezier.
Over een jaar of 4/5 gaat het hele niveau omhoog in alle teams, omdat de kinderen die wel op 5 of 6 jarige leeftijd met ijshockey beginnen de rest op sleeptouw nemen.
Ik weet zeker dat het veel voordelen heeft voor het niveau, internationaal en de nieuwe aanwas die hard nodig is bij elke club.

Jasper Maassen
26 maart 2009, 17:38
Nee was de E1, was er zelf keeper namelijk ;)...
E2 was juist het team met alle hele jonge spelers...

Klopt, wij hadden later zelf een splitsing waarbij het oudere team de E2 heette...

Michel de Ruiter
26 maart 2009, 17:41
Maar gaat de NIJB er nou mee aan de slag of niet? Of zijn ze er al mee bezig?

Denise van Grinsven
26 maart 2009, 18:05
Marco,

er staat op zeer korte termijn een afspraak met de NIJB hierover. Met namen Geleen en Amsterdam willen graag overstappen naar de nieuwe leeftijdscategorien U9 U11 enz. om zo o.a. de inschrijving bij buitenlandse tournooien gemakkelijker te laten verlopen.
ALs het correct is, is het jeugdbestuur van Den Haag ook hiervoor uitgenodigd.

Twan Witzier
26 maart 2009, 18:08
klopt het bestuur van Den Haag weet hiervan.

Theo van der Duin
26 maart 2009, 19:25
Ik hoop ook dat het u9-u11 gaat worden. Dan zouden de mini's van Heerenveen bijna allemaal nog een jaar bij elkaar kunnen blijven. Zoals Dyon eerder al aangaf zitten er bijvoorbeeld een aantal spelers bij die dit jaar zijn begonnen en nu eigenlijk naar de welpen zouden moeten maar eigenlijk best nog wel een jaar ervaring kunnen gebruiken. Dit zou daarvoor nog wel eens de oplossing kunnen zijn. Je kunt zien dat internationaal de kinderen wat groter zijn en wij daar nog moeite mee hebben. Wat de trainer/coach (Marco) van Den Haag aangeeft vind ik klare onzin. Je kunt geen welpen lenen om te winnen of je ploeg compleet te maken. Dit is te gek voor woorden. Het is wel een wedstrijd maar op die manier moeten winnen vind ik niet kunnen. Jammer dat er daar zo over gedacht word. Geen spelers is geen toernooi of je leent spelers van andere mini's. Bij jullie in DenHaag heeft mijn zoontje gekeept bij Amsterdam omdat hun goalie niet was komen opdagen. Zo kan het dus ook.

Geert van der Meulen
26 maart 2009, 20:24
Maar gaat de NIJB er nou mee aan de slag of niet? Of zijn ze er al mee bezig?

Elk seizoen is er het jeugdcoördinatorenoverleg. Hierbij bespreken vertegenwoordigers van alle clubs die jeugdteams in de competitie hadden het verloop van afgelopen seizoen.
Ook wordt een voorlopige inventarisatie gevraagd welke teams men volgend seizoen denkt te kunnen inschrijven.
Aan de hand hiervan wordt ook deze indeling bepaald.
Het overleg staat geloof ik gepland voor aanstaande dinsdag.

Marco Kronenburg
26 maart 2009, 21:19
Beste theo, ik dacht dat je de gastspelers uit nijmegen bedoelde bij de welpen. nu ik het nog eens lees denk ik dat jullie een mini (ernesto klem) bedoelen die de 2e helft van het seizoen met de welpen meedeed maar eigenlijk nog gewoon mini is. Wel een hele goeie maar blijft mini.

Verder weet overigens dat er dinsdag een bijeenkomst is.

grt marco

Daniël Eimers
26 maart 2009, 22:15
lijkt me inderdaad een verbetering voor de jeugd, ik ben dan wel voor om u20 af te schaffen en van u17 dan u18 te maken, om zo een betere doorstroming naar eerste divisie/2e div. of ere divisie te maken.

Dyon Knoop
26 maart 2009, 22:33
Het ging mij niet specifiek om het feit naar één bepaalde club te wijzen v.w.b. het bij trekken van welpen het gebeurt bij veel ploegen en ik probeer alleen aan te geven dat ik het jammer vind... binnen de mini's is van zichzelf al gewoon vrij veel niveau verschil aanwezig waardoor mindere goden zich op kunnen trekken aan het spel van de beteren. Wanneer je echter welpen in gaat zetten omdat je wilt winnen ben je naar mijn idee wel verkeerd bezig.... Winnen mag je die kinderen zeker leren maar wel door eigen spel en neit door invloeden van iemand die er normaal neit bij is.

Nogmaals ik wil neit specifiek gaan wijzen heeft geen enkele zin en hier kan ook absoluut anders over gedacht worden... Ik hoop wel dat het naar de internationale regelgeving getrokken wordt gewoon voor de gehele opleiding van de jeugd zelf

Theo van der Duin
26 maart 2009, 23:10
Jij had ook niet gewezen Dyon. De reactie terug kwam van Marco maar jij had de jouwe niet aan hem gericht. Ik bedoelde het ook niet als aanval naar Marco maar in het algemeen moet je de mini's de mini's laten zodat je geen groot verschil krijgt. We hebben een paar tegenstanders gehad waarbij echt te merken was dat een bepaalde speler zo'n hoog niveau had en met zo'n gemak om de anderen heen schaatste en dan hoog inschoot, dat dit gewoon op welpenniveau was. Hierdoor kom je als team wat wel alleen mini's heeft niet meer aan bod voor een overwinning. Nu gaat het ook niet om het winnen maar met grote cijfers verliezen is nooit leuk. Vooral als je de rest van het seizoen alles van die teams gewonnen hebt en dan op zo'n toernooi loopt het ineens niet meer omdat het niveau ineens veel hooger ligt. Dat vind ik jammer.

Ruurd Oord
26 maart 2009, 23:51
Ik hoop ook dat het u9-u11 gaat worden. Dan zouden de mini's van Heerenveen bijna allemaal nog een jaar bij elkaar kunnen blijven. Zoals Dyon eerder al aangaf zitten er bijvoorbeeld een aantal spelers bij die dit jaar zijn begonnen en nu eigenlijk naar de welpen zouden moeten maar eigenlijk best nog wel een jaar ervaring kunnen gebruiken. Dit zou daarvoor nog wel eens de oplossing kunnen zijn.

Bovenstaande werd puur veroorzaakt door het feit dat aan het begin van het seizoen het team mini's maar uit 5 kinderen bestond. Uit armoedebeleid werden kinderen zo uit de schaatsklas geplukt en bij de mini's geplaatst. Op zich niks mis mee. Maar wat voor de ene groep mini's binnen een team een voordeel is, is voor de andere groep een nadeel. Dit is ook de reden van het grote niveau verschil binnen een team mini's. Terwijl de ene nauwelijks op z'n benen kan blijven staan schaatst de ander overal dwars doorheen. Een aantal kinderen is er echt aan toe om de stap naar de welpen te maken en is toe aan een extra uitdaging. Ze willen zich verder ontwikkelen en hebben dat ook nodig om gemotiveerd te blijven. Het is dus nog maar de vraag of het de oplossing is.

Theo van der Duin
27 maart 2009, 08:56
Hier heb je gelijk aan Ruurd en voor deze spelers zou je dus dispensatie aan moeten vragen om ze bij de U11 te laten spelen. Je zult het toch met mij eens zijn dat een aantal het erg zwaar krijgen bij de U11 omdat zij nog maar net bij de mini's zitten. Als zij dan altijd achter aan schaatsen is dit voor hun ook niet motiverend.

Marco Kronenburg
27 maart 2009, 12:31
Wellicht is het verwachtingspatroon soieso wat te hoog! vallende mini hoort juist. Om nou elke mini die een beetje kan schaatsen omdat hij vroeg begonnen is naar de welpen te verbannen lijkt me een beetje onzin. wij doen dat wel maar laten de kids toch ook nog regelmatig met hun eigen leeftijd meespelen omdat het nl helemaal niet erg voor de ontwikkeling van het individu om eens 10 man te dollen en dan rechts in de bovenhoek te scoren. het kind loopt nl bij de welpen al snel tegen zijn fysieke mogelijkheden aan. Aan de andere kant is het ook zo dat als je goed genoeg bent dan ben ook oud genoeg! maar dat geld m.i. meer voor de overgang naar eerste/ ere divisie

Paul van Binsbergen
27 maart 2009, 15:13
Is het niet zo dat als je op school uitzonderlijk presteert dat je ook hoger mag heren?waarom op je sport dan niet!Er zijn altijd talenten(tjes)bij elke sport moeten die maar doodbloeden in een team waar ze al lang uitgegroeit zijn?Dat vind ik niet laat ze maar lekker ontwikkelen tenzij ze niet willen natuurlijk maar je hebt altijd van die ijsvreters die alles willen pakken en daar is volgens mij niets mis mee toch?

Ro Herregraven
27 maart 2009, 15:57
Is het niet zo dat als je op school uitzonderlijk presteert dat je ook hoger mag heren?waarom op je sport dan niet?

Omdat je bij wiskunde niet tegen de boarding te pletter gereden kunt worden. Hooguit een passer of geodriehoek in je nek, maar dan heb je het wel gehad.

Er zijn altijd talenten(tjes)bij elke sport moeten die maar doodbloeden in een team waar ze al lang uitgegroeit zijn?Dat vind ik niet laat ze maar lekker ontwikkelen tenzij ze niet willen natuurlijk maar je hebt altijd van die ijsvreters die alles willen pakken en daar is volgens mij niets mis mee toch?

Ja, daarom zat Jeffrey Mens al op z'n 15e in de derde lijn van het eerste, en zie eens waar hij nu, vijf jaar later, staat: in de derde lijn van het eerste.

Ze zeggen we eens, wat goed is komt snel. Maar in het ijshockey kun je spelers beter langzaam laten groeien.

Ruurd Oord
27 maart 2009, 16:28
Volledig eens, een beetje maatwerk is dan ook nodig. Deze groep kinderen geeft vaak zelf al aan dat ze verder willen en dat ze de training saai gaan vinden. Juist op die leeftijd ontwikkelen ze erg snel. In hun eigen training moeten ze voortdurend op de rem trappen en staan stil in hun ontwikkeling. Vaak zitten ze al op minimaal 80% welpenniveau. En inderdaad, één van de charmes van de mini's is dat ze regelmatig vallen. Het gaat dan ook vooral om de lol. Ik wil alleen maar aangeven dat er meerdere invalshoeken zijn. Het heeft niets te maken met een hoog verwachtingspatroon of vroeg beginnen. De kans bestaat dat een groep kinderen dat op het punt staat door te (willen) stromen nog een jaar blijft hangen in U9 en het niet leuk meer vindt. Juist op die leeftijd haken ze snel af en dat zou zonde zijn. Dus wat voor de ene groep de oplossing is zou voor de andere groep wel eens heel vervelend kunnen zijn.

Paul van Binsbergen
27 maart 2009, 16:35
Omdat je bij wiskunde niet tegen de boarding te pletter gereden kunt worden. Hooguit een passer of geodriehoek in je nek, maar dan heb je het wel gehad.

Ja, daarom zat Jeffrey Mens al op z'n 15e in de derde lijn van het eerste, en zie eens waar hij nu, vijf jaar later, staat: in de derde lijn van het eerste.

Ze zeggen we eens, wat goed is komt snel. Maar in het ijshockey kun je spelers beter langzaam laten groeien.

allemaal pijnlijk lijkt mij!!!!!

Luitzen van der Heide
27 maart 2009, 19:25

Uiteraard zou je als het talent zich daartoe leent wel degelijk kunnen beginnen met het naar een hoger niveau trekken van dat specifieke talent maar daarbij hoort dan inderdaad wel een goede begeleiding.

Als er sprake zou kunnen zijn van een en/en situatie waarbij het talent zijn uitzonderlijke klasse niet alleen tegen oudere en mogelijke betere spelers moet gebruiken, maar ook bijvoorbeeld een voortrekkersrol voor eigen leeftijdsgenoten heeft dan zou het wat mij betreft een win/win situatie worden.

Toch denk ik dat Ro gelijk heeft en dat ook talent voorzichtig moet worden gebracht.....

Patrick van de Wijgert
27 maart 2009, 19:26

Ligt zoiets alleen aan een speler? of alleen aan een trainer?
Veel meer factoren kunnen een rol spelen.
sociaal leven,opleiding etc etc
En natuurlijk moet een coach het in ene speler zien zitten, maar een speler moet het ook in een coach zien zitten.

Ps Zondag speelt JM in tilburg www.thehighlanders.nl (http://www.thehighlanders.nl)

Willem Kraaijeveld
1 april 2009, 11:40
Heeft iemand inmiddels al iets gehoord over het overleg. Volgens enkelen hier op het forum zou dat afgelopen dinsdag plaatdvinden.

Marco Kronenburg
1 april 2009, 13:49
Er is besloten dat de leeftijdsgrenzen hetzelfde blijven. Ik kon helaas niet bij de vegadering zijn.
Het argument was volgens mij dat de ons omringende landen ook U8 U10 enz gaan spelen. In belgie i.i.g. niet. Andere landen weet ik niet. Jammer, m.i. een gemiste kans om de instroom te vergemakkelijken.

Harrie van Dam
1 april 2009, 14:32
Er is besloten dat de leeftijdsgrenzen hetzelfde blijven. Ik kon helaas niet bij de vegadering zijn.
Het argument was volgens mij dat de ons omringende landen ook U8 U10 enz gaan spelen. In belgie i.i.g. niet. Andere landen weet ik niet. Jammer, m.i. een gemiste kans om de instroom te vergemakkelijken.

Is er een leeftijdsgrens waarop spelers maxiamaal mogen spelen afgesproken?
Lijkt mij dat het boven de 35 verboden moet worden!::reddevildoh::

Twan Witzier
1 april 2009, 20:08
Ja en dan vooral in de 1e divisie, dat lijkt af en toe wel een ouwe mannen verzamel plek. Dordrecht had daar al eens een stukje over geschreven op hun site. ::oops::

Willem Kraaijeveld
1 april 2009, 20:11
Oorspronkelijk geplaatst door Marco Kronenburg:

Jammer, teleurstellend en een duidelijk gemiste kans van de Nijb. Ik snap ook niet waarom die internationale aansluiting genegeerd wordt.
:wtf:

Paul van Binsbergen
1 april 2009, 20:11
Ja en dan vooral in de 1e divisie, dat lijkt af en toe wel een ouwe mannen verzamel plek. Dordrecht had daar al eens een stukje over geschreven op hun site. ::oops::
hebben ze ineens nog maar 1 lijn over .

Geert van der Meulen
5 april 2009, 12:03
Ik heb begrepen dat het komend seizoen als volgt wordt opgezet:

U8, U10, U12, U14, U16 en U19.

Dit wordt over twee jaar ook de internationale indeling.

Luitzen van der Heide
5 april 2009, 15:11
Ik heb begrepen dat het komend seizoen als volgt wordt opgezet:

U8, U10, U12, U14, U16 en U19.

Dit wordt over twee jaar ook de internationale indeling.

Met name de U16 en U19 indeling zie ik als duidelijke vooruitgang...

Tussen de U14 en de U17 was de leeftijdsprong -althans zo denk ik er over- te groot.

Peter Thijssen
6 april 2009, 19:03
Als ik mezelf niet vergis klopt dit arugument volgens mijn niet echt.
Het tournooi wat wij mee deden in geleen als u8 en u10, kwamen de belgen of engelse toch met een u9 en u11 aan dacht ik.
Maar zoals ik al zei ik weet het niet zeker meer.

Mijn lijkt het ook niet zn slecht idee om in nederland ook een u9 en u 11 te maken, maar dan ben ik er ook een voorstander van om er een u7 bij te maken.
Want ik vindt dat er in de u8 toch te veel leeftijds verschil in zit.
onze keepertje is bv pas 5 jaar oud en moet toch de pucks van een 8 of soms wel een 9jarige eruit zien te houden.
In onderling in de spelers zie je toch vaak dat de grotere moeite krijgen om de puck te passen naar een jongere speler.
Dus die gaan er vaak alleen voor, terwijl de 5 en 6 jarige er maar vaak naar staan te kijken.

Peter

Gerard van der Heide
6 april 2009, 20:40
Uiteraard zou je als het talent zich daartoe leent wel degelijk kunnen beginnen met het naar een hoger niveau trekken van dat specifieke talent maar daarbij hoort dan inderdaad wel een goede begeleiding.

Als er sprake zou kunnen zijn van een en/en situatie waarbij het talent zijn uitzonderlijke klasse niet alleen tegen oudere en mogelijke betere spelers moet gebruiken, maar ook bijvoorbeeld een voortrekkersrol voor eigen leeftijdsgenoten heeft dan zou het wat mij betreft een win/win situatie worden.

Toch denk ik dat Ro gelijk heeft en dat ook talent voorzichtig moet worden gebracht.....

De realiteit is echter al jaaaaren anders. Wie bepaalt wat talent is? Wie is er in staat om een kind van 8-9 jaar reeds dusdanig te beoordelen dat er wel eens een goede ijshockeyer uit voort zou kunnen komen.

Blijkbaar zijn er in NL mensen die over de gave beschikken om een toekomstig talentvolle jeugdige ijshockeyer reeds op zeer jonge leeftijd al tot talent te kunnen bombarderen.

Dat is natuurlijk niet zo, het zit namelijk heel anders in elkaar. En ook jij Luitzen weet dat donders goed.
Veelal speelt vriendjespolitiek een grote rol (wie trap ik nu tegen de schenen).
Veelal speelt geld een rol (sponsoring club door familie)
Veelal speelt de functie van één van de ouders een rol (bestuurslid)
Soms ook omdat paps goed kon ijshockeyen...........

Er zijn maar weinig "selfmade" NL ijshockeyers die het zelf allemaal hebben moeten doen.

Remember AA's uitspraak op omrop Fryslan??? Die was keihard, maar wel waar.