PDA

View Full Version : Lekker recreëren!

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 12:57
Sinds een paar jaar beschikt Nederland over een jeugdrecreatiecompetitie. Bedoeld voor jeugdspelers die op latere leeftijd met ijshockey zijn begonnen of die om wat voor reden dan ook niet mee kunnen doen aan een competitieteam in hun leeftijdsklasse.
Dit seizoen stond die competitie open voor junioren die zijn geboren in 1981 of later (U18 of jonger), terwijl per wedstrijd maximaal 3 junioren mochten uitkomen geboren in 1990 of 1989.
Bodychecking is niet toegestaan in deze competitie.
Deze competitie is vooral om plezier aan de sport te beleven. Plezier, daar gaat het om?
En als je dan dit sheet bekijkt, dan vraag je je verbijsterd af waaruit dat plezier dan moet bestaan?

http://www.nijb.nl/nijbsheet.php?GameNr=27490

Abe Brouwer
14 maart 2009, 13:02
Plezier is toch doen waar je zin in hebt? Maar om serieus te blijven: dit is wel heel extreem!

Karel van der Wal
14 maart 2009, 13:14
Volgens mij is het sheet ook niet geheel juist ingevuld, 2x 25 min voor fistc. terwijl er eerst 5 min in straftijd vervalt lijkt me dus dubbel (no.5 van zoetermeer) en zou de 2x 20 min voor no. 9 wel juist zijn. ? Maar dit is uiteraard overdreven. ze hadden ook kunnen volstaan met staking lijkt mij.

Gerard van der Heide
14 maart 2009, 13:15
Sinds een paar jaar beschikt Nederland over een jeugdrecreatiecompetitie. Bedoeld voor jeugdspelers die op latere leeftijd met ijshockey zijn begonnen of die om wat voor reden dan ook niet mee kunnen doen aan een competitieteam in hun leeftijdsklasse.
Dit seizoen stond die competitie open voor junioren die zijn geboren in 1981 of later (U18 of jonger), terwijl per wedstrijd maximaal 3 junioren mochten uitkomen geboren in 1990 of 1989.
Bodychecking is niet toegestaan in deze competitie.
Deze competitie is vooral om plezier aan de sport te beleven. Plezier, daar gaat het om?
En als je dan dit sheet bekijkt, dan vraag je je verbijsterd af waaruit dat plezier dan moet bestaan?

http://www.nijb.nl/nijbsheet.php?GameNr=27490

en dat pas nadat de stand inmiddels 10-2 was. Deze excessen kwamen vanaf het eerste jaar al voor zoals je weet Geert, echter niet zo extreem als op deze sheet.
Heeft niets meer met recreatie te maken.

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 13:19
Volgens mij is het sheet ook niet geheel juist ingevuld, 2x 25 min voor fistc. terwijl er eerst 5 min in straftijd vervalt lijkt me dus dubbel (no.5 van zoetermeer) en zou de 2x 20 min voor no. 9 wel juist zijn. ? Maar dit is uiteraard overdreven. ze hadden ook kunnen volstaan met staking lijkt mij.

Wie zal het zeggen, we zijn er niet bijgeweest.
Waar het mij echter om gaat is dat het hier om jeugdrecreatie gaat. En eigenlijk verwacht ik daar toch niet dat daar een wedstrijd wordt gestaakt omdat het uit de hand loopt door vechtpartijen, zware overtredingen etc.
En ook niet dat scheidsrechters blijkbaar worden gedwongen om series matches en games uit te delen.
Om met Abe te spreken, het is nogal extreem.

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 13:22
en dat pas nadat de stand inmiddels 10-2 was. Deze excessen kwamen vanaf het eerste jaar al voor zoals je weet Geert, echter niet zo extreem als op deze sheet.
Heeft niets meer met recreatie te maken.

Ik weet dat het vaker gebeurt, maar inderdaad: dit is extreem.
Het zal ook wel komen omdat het verschil in leeftijd soms groot is, maar ook het verschil in niveau. Bovendien is de spelregelkennis ook niet altijd groot, bij spelers, teamleiders en ouders, maar dat is een probleem wat ook, misschien iets minder, bij andere competities speelt.

Patrick van de Wijgert
14 maart 2009, 14:25
Ik weet dat het vaker gebeurt, maar inderdaad: dit is extreem.
Het zal ook wel komen omdat het verschil in leeftijd soms groot is, maar ook het verschil in niveau. Bovendien is de spelregelkennis ook niet altijd groot, bij spelers, teamleiders en ouders, maar dat is een probleem wat ook, misschien iets minder, bij andere competities speelt.

Geert je weet net zo goed als ik dat recreatiehockey een woord is wat er niet bij past.
Tis een lagere divisie, en al die jongens doen het voor het plezier en willen allemaal winnen.
2e en 3e divisie worden ook beschouwd als recreatie. Dan kom je van een koude kermis thuis als je ziet wat er rondrijdt.

Dit is wel lekker wat strafminuten uitdelen. Meeste in 1 wedstrijd tot nu toe? In Nederland?

Luitzen van der Heide
14 maart 2009, 14:31
Bovendien is de spelregelkennis ook niet altijd groot, bij spelers, teamleiders en ouders, maar dat is een probleem wat ook, misschien iets minder, bij andere competities speelt.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je dit kunt schrijven! Waarom zou dat zo zijn?

Laten we even wel wezen! Dat het beleid van een aantal clubs enkel en alleen gericht is op de zogenaamde talenten is helaas een gegeven. Die kun je dan ook beter trainen als je immers maar met ongeveer 12 tot 15 man op het ijs staat... Elke eventuele achterstand die er dan al zou zijn wordt dan alleen maar groter..

Het is niet een juiste insteek maar dat heeft mijn inziens veelal te maken met een zogenaamde cultuur. Het is overigens wel de doodsteek van het IJShockey maar ook dat is een keuze die maar relatief is.

Het zegt overigens wel iets over de mentaliteit die er blijkbaar binnen de jeugdclubs heerst. Spelers, teamleiders en ouders van de recreantencomeptities zijn mischien juist wel meer met de sport bezig dan jij denkt!

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 16:30
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je dit kunt schrijven! Waarom zou dat zo zijn?

Laten we even wel wezen! Dat het beleid van een aantal clubs enkel en alleen gericht is op de zogenaamde talenten is helaas een gegeven. Die kun je dan ook beter trainen als je immers maar met ongeveer 12 tot 15 man op het ijs staat... Elke eventuele achterstand die er dan al zou zijn wordt dan alleen maar groter..

Het is niet een juiste insteek maar dat heeft mijn inziens veelal te maken met een zogenaamde cultuur. Het is overigens wel de doodsteek van het IJShockey maar ook dat is een keuze die maar relatief is.

Het zegt overigens wel iets over de mentaliteit die er blijkbaar binnen de jeugdclubs heerst. Spelers, teamleiders en ouders van de recreantencomeptities zijn mischien juist wel meer met de sport bezig dan jij denkt!

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat hetgeen jij schrijft te maken heeft met hetgeen ik schrijf.
Misschien moet je even nalezen wat ik schrijf.

Het verschil in leeftijd binnen zo'n team en de competitie is groot.
Het verschil in ijshockeyniveau binnen in zo'n team en de competitie is groot.
Verder is die hele competitie bedoeld om te recreëren, om lekker bezig te zijn met een sport die je leuk vindt.

En als ik zie hoe kinderen, maar ook ouders, reageren op terechte calls van scheidsrechters, dan heb ik mijn twijfels bij de spelregelkennis.
Maar wat ik zeg, dat speelt ook bij andere teams. In die teams spelen echter kinderen die langer ijshockey spelen en van wie je ook mag (zelfs moet) verwachten dat hun spelregelkennis groter is.

Maar om door te gaan op jouw posting.
Hoewel je nooit nooit moet zeggen: het is een feit dat kinderen die op latere leeftijd met ijshockey beginnen een achterstand hebben die vaak nooit kan worden goedgemaakt. Er zijn er enkele, maar niet veel.
Het kan ook bijna niet. Een jeugdteam in Nederland heeft maar 2 of 3 uur trainingstijd in de week. Dat is te weinig om een achterstand in te halen. Hoe kun je nou als trainer een kind op een voor dat kind fijne manier laten meetrainen met een groep die al jaren bezig is (sommigen vanaf hun vierde?). Moet je het niveau aanpassen aan dat ene kind?
Ik heb heel wat kinderen laat zien komen. Ik heb de meeste van die kinderen weer zien afhaken. Het was altijd de reden van de wens van bijvoorbeeld de jeugstichting in Heerenveen geweest om met jeugdrecreatie ijshockey te beginnen. Pas na mijn tijd als bestuurslid is die wens van de jeugdstichting gerealiseerd.

Ik heb veel respect voor de jeugdrecreatiespelers en hun begeleiding, maar maak het niet groter dan het is.

Luitzen van der Heide
14 maart 2009, 17:22
Ik zou juist zeggen maak het niet kleiner dan dat het al is!

Maar goed daarin verschillen we duidelijk van mening. Net als de overschatting van het verschil tussen spelers in de U competities en jeugdrecreatie. Zeker als dat dan weer gerelateerd wordt tegen de ontwikkeling van het IJShockey in Nederland en andere landen.

En waar de fabel vandaan komt dat de trainingsachterstand van kinderen die bijvoorbeeld pas op hun 10e beginnen nooit kan worden goedgemaakt is mij een raadsel. Het is bovendien ook niet waar.

Juist kinderen die tussen de 10 en zeg 14 instromen -en bovendien zeer gemotiveerd zijn- zou je juist moeten koesteren. Meer training en betere begeleiding zou dan wel eens voor meer wonderen kunnen zorgen dan dat er nu algemeen gedacht wordt. Het is maar net op basis van welke gradaties je wilt beoordelen.

Maar goed dat is dus mijn inziens ook een deel van de problematiek waarom de sport zo klein blijft.

Maar weer back on topic..... het lijkt wel een teamfight te zijn geweest als je naar alle straffen kijkt. En dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling.

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 17:31
Ik zou juist zeggen maak het niet kleiner dan dat het al is!

Maar goed daarin verschillen we duidelijk van mening. Net als de overschatting van het verschil tussen spelers in de U competities en jeugdrecreatie. Zeker als dat dan weer gerelateerd wordt tegen de ontwikkeling van het IJShockey in Nederland en andere landen.

En waar de fabel vandaan komt dat de trainingsachterstand van kinderen die bijvoorbeeld pas op hun 10e beginnen nooit kan worden goedgemaakt is mij een raadsel. Het is bovendien ook niet waar.

Juist kinderen die tussen de 10 en zeg 14 instromen -en bovendien zeer gemotiveerd zijn- zou je juist moeten koesteren. Meer training en betere begeleiding zou dan wel eens voor meer wonderen kunnen zorgen dan dat er nu algemeen gedacht wordt. Het is maar net op basis van welke gradaties je wilt beoordelen.

Maar goed dat is dus mijn inziens ook een deel van de problematiek waarom de sport zo klein blijft.

Maar weer back on topic..... het lijkt wel een teamfight te zijn geweest als je naar alle straffen kijkt. En dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling.

Ik praat alleen maar uit mijn waarneming!
Maar goed, het is altijd goed dat er weer mensen andere ervaringen en vooral meningen hebben.
Het koesteren is natuurlijk wel één van de motieven geweest om met jeugdrecreatie te beginnen. Het gaat er natuurlijk om dat zoveel mogelijk kinderen, op hun eigen niveau, met ijshockey in aanraking komen. En geloof me, ik juich het alleen maar toe als er toch kinderen uit een jr team doorstromen naar een U12, U14 of U17 team.
De reden dat de sport zo klein blijft is een andere, dat heeft ook te maken met de ruimte die je hebt voor deze sport. Maar daar ga ik in deze posting niets meer over schrijven.

En om terug te gaan naar het topic: het zal me eigenlijk benieuwen hoe dit nu weer wordt behandeld door de tuchtcommissie. Er was laatst een geval waar beide teams moesten voorkomen en alle spelers werden bestraft. Toch waren er toen minder door de scheidsrechters bestraft.

Gerard van der Heide
14 maart 2009, 20:01
Ik praat alleen maar uit mijn waarneming!
Maar goed, het is altijd goed dat er weer mensen andere ervaringen en vooral meningen hebben.
Het koesteren is natuurlijk wel één van de motieven geweest om met jeugdrecreatie te beginnen. Het gaat er natuurlijk om dat zoveel mogelijk kinderen, op hun eigen niveau, met ijshockey in aanraking komen. En geloof me, ik juich het alleen maar toe als er toch kinderen uit een jr team doorstromen naar een U12, U14 of U17 team.
De reden dat de sport zo klein blijft is een andere, dat heeft ook te maken met de ruimte die je hebt voor deze sport. Maar daar ga ik in deze posting niets meer over schrijven.

En om terug te gaan naar het topic: het zal me eigenlijk benieuwen hoe dit nu weer wordt behandeld door de tuchtcommissie. Er was laatst een geval waar beide teams moesten voorkomen en alle spelers werden bestraft. Toch waren er toen minder door de scheidsrechters bestraft.

Veel jongens die destijds Nederland kampioen werden in de JR met de Nordics uit Leeuwarden spelen nu niet onverdienstelijk in de derde divisie. Geloof dat de jongste, Jildert Okkema, 17 jaar is. hij begon ook op zn 13e

Alex van den Brink
15 maart 2009, 08:52
Veel jongens die destijds Nederland kampioen werden in de JR met de Nordics uit Leeuwarden spelen nu niet onverdienstelijk in de derde divisie. Geloof dat de jongste, Jildert Okkema, 17 jaar is. hij begon ook op zn 13e
Wat is het bestaansrecht van jeugdrecreatie?

Hoe komt het dat er deze teams zijn en waarom wordt dit gehandhaafd?

Patrick van de Wijgert
15 maart 2009, 10:08

Ben je meer voorstander net als bij Zoetermeer? 2 teams, geel en blauw?

Gerard van der Heide
15 maart 2009, 10:51

Of er een bestaansrecht zou zijn voor jeugdrecreanten zullen er meerdere aspecten tegen het licht gehouden moeten worden. Het antwoord hierop is in mijn optiek niet eenvoudig.

Alex van den Brink
15 maart 2009, 12:13
Ben je meer voorstander net als bij Zoetermeer? 2 teams, geel en blauw?
Zoetermeer heeft ook jeugdrecreatie, en dubbele teams.

Om in de toekomst weer een goedgevulde competitie te krijgen die internationaal meeloopt aan de leeftijdsgroepen. Zullen het aantal jeugdleden omhoog moeten, Jeugdrecreatie is mooi, maar eigenlijk armoe in het ijshockey. Wanneer je de uren kunt vullen met regulier competitiehockey en de spelers die daarvoor uit de boot vallen, zou dan eigenlijk afscheid genomen van moeten worden.

Die 1 of 2 speler per jaar die doorstromen naar een ander team staat niet in verhouding tot een goed draaiende ijshockey school, waar 6/7 jarige jongens in grote getalen voorbij komen.

Hiermee zeg ik niet dat het jeugdrecreatie afgeschaft moet worden, financieel is het aantrekkelijk voor clubs. Daarnaast waarom als er plezier is, dat wegnemen?

Gerard van der Heide
15 maart 2009, 16:38
Zoetermeer heeft ook jeugdrecreatie, en dubbele teams.

Om in de toekomst weer een goedgevulde competitie te krijgen die internationaal meeloopt aan de leeftijdsgroepen. Zullen het aantal jeugdleden omhoog moeten, Jeugdrecreatie is mooi, maar eigenlijk armoe in het ijshockey. Wanneer je de uren kunt vullen met regulier competitiehockey en de spelers die daarvoor uit de boot vallen, zou dan eigenlijk afscheid genomen van moeten worden.

Die 1 of 2 speler per jaar die doorstromen naar een ander team staat niet in verhouding tot een goed draaiende ijshockey school, waar 6/7 jarige jongens in grote getalen voorbij komen.

Hiermee zeg ik niet dat het jeugdrecreatie afgeschaft moet worden, financieel is het aantrekkelijk voor clubs. Daarnaast waarom als er plezier is, dat wegnemen?

Alex,is het niet zo dat het huidige nivo gebaseerd is op jeugd die op jonge leeftijd (6-7 jaar) is begonnen? Is dit eigenlijk wel dan de juiste weg om ijshockey aanlokkelijk te maken voor de wat oudere jeugd (10-11 jaar?)? Waardoor je dus denkelijk zou mogen uitgaan in het laatst genoemde van een bredere basis?

We blijven natuurlijk met het grootste probleem zitten en dat is ijstijd.Te weinig ijshallen en dus te weinig tijd.

Gregory Zuidvliet
15 maart 2009, 19:01
Haha echt een extreme sheet! Het probleem bij de jeugdrecreanten is vaak dat als de vlam even in de pan slaat bij een opstootje, dat de scheidsrechter dan niet kordaat optreed. Dit komt vaak doordat er jonge scheidsrechters staan te fluiten bij dit soort wedstrijden die soms hun eerste wedstrijd fluiten. Ze durven dan denk ik niet kordaat op te treden als het eenmaal uit de hand loopt

Luitzen van der Heide
15 maart 2009, 19:26
Alex,is het niet zo dat het huidige nivo gebaseerd is op jeugd die op jonge leeftijd (6-7 jaar) is begonnen? Is dit eigenlijk wel dan de juiste weg om ijshockey aanlokkelijk te maken voor de wat oudere jeugd (10-11 jaar?)? Waardoor je dus denkelijk zou mogen uitgaan in het laatst genoemde van een bredere basis?

We blijven natuurlijk met het grootste probleem zitten en dat is ijstijd.Te weinig ijshallen en dus te weinig tijd.

Het is mijn inziens een utopie om uit te blijven gaan de al eerder door mij aanghaalde misvatting dat je al vanaf je 6-7 moet beginnen met ijshockey. Dat pretenderen houdt gewoonweg in dat de basis almaar smaller zal worden. Hetgeen je helaas nu ziet gebeuren.

Het verhaal ijstijd is uiteraard al jaren aanwezig. De vraag die je zou kunnen stellen is denkelijk: Wordt er binnen het huidige systeem wel optimaal gebruik gemaakt van de ijstijd waarover men beschikt? Ook dat heeft weer te maken met hoe en op welke manier men tegen IJShockey aankijkt of wil aankijken.

Maar ik kan mij goed begrijpen dat een IJShockey school (die doorgaans met een groep van ongeveer 25 tot 30 kinderen op het ijs traint) uiteraard heel anders is dan clubgerelateerd trainen.

Alex van den Brink
16 maart 2009, 11:01
Het is mijn inziens een utopie om uit te blijven gaan de al eerder door mij aanghaalde misvatting dat je al vanaf je 6-7 moet beginnen met ijshockey. Dat pretenderen houdt gewoonweg in dat de basis almaar smaller zal worden. Hetgeen je helaas nu ziet gebeuren.

Het verhaal ijstijd is uiteraard al jaren aanwezig. De vraag die je zou kunnen stellen is denkelijk: Wordt er binnen het huidige systeem wel optimaal gebruik gemaakt van de ijstijd waarover men beschikt? Ook dat heeft weer te maken met hoe en op welke manier men tegen IJShockey aankijkt of wil aankijken.

Maar ik kan mij goed begrijpen dat een IJShockey school (die doorgaans met een groep van ongeveer 25 tot 30 kinderen op het ijs traint) uiteraard heel anders is dan clubgerelateerd trainen.
Waarom Is het een misvatting dat je met 6-7 jaar mort beginnen, volgens mij is het een algemeen gegeven dat dit het beste moment is om te beginnen met ijshockey.

Op latere leeftijd kan dit ook nog, maar dat zijn meer de uitzonderingen.

Maar wanneer jij mij uit kan leggen waarom 6-7 jaar niet de ideale leeftuid is, graag.

Alex van den Brink
16 maart 2009, 11:10

Het ligt aan de doelstelling van het Nederlandse ijshockey.

Volgens mij is de doelstelling: een zo goed/sterk mogelijk nationaal team neerzetten. De ere-divisie is daar een middel toe.

Wanneer de doelstelling zou zijn: zo veel mogelijk mensen ijshockey laten spelen, dan is er een plek voor jeugd recreatie.

Iemand die met 10-11 begint met ijshockey is eigenlijk te laat en moet als uitzondering beschouwd worden, de achterstand moet weggepoetst worden en het doel moet zijn om deze binnen een jaar volledig in een team mee te laten draaien.

Dan zou de jeugdrecreatie als bijscholing gelden. Spelers die zich meerdere malen laten gaan, op de manier zoals in de sheet vermeld, hebben dus geen benul van ijshockey . Dat wordt dan ook niet goed overgebracht door de coaches.
Ik begrijp dat iedereen met de este bedoelingen met de jeugd recreatie bezig is,
maar ik heb nog steeds niet gehoord wat het bestaansrecht van jeugdrecreatie is.

Paul van Heertum
16 maart 2009, 11:29
Wat is het bestaansrecht van recreanten ijshockey?

Luitzen van der Heide
16 maart 2009, 11:37
Dus jij vindt dat een kind van 6 of 7 al een vol bewust zijn heeft? Mischien een uitzondering daargelaten zal het kind van 6 of 7 over het algemeen worden getrokken door argumenten als mijn vriendje doet het ook of Papa of mama doen het ook.

Ik veronderstel dat kinderen zelfs tot een jaar of 11 niet een bewuste keuze maken en dat hoeft ook helemaal niet.

Dat doet overigens niets af aan het standpunt dat jonger met een sport beginnen meeestal inhoud dat je een voorsprong hebt op leeftijdsgenootjes. Maar zoals jij het stelt wordt het zeer zwaar overtrokken en dat is erg jammer. Bovendien wie denken we wel niet te zijn? We doen net alsof wij over hetzelfde potetieel beschikken als een land als Rusland of Canada en Amerika. Daar zou je kunnen stellen als organisatie dat je een beleid wilt hebben waarbij je alleen uitgaat van het starten van IJShockey op jeugdige leeftijd. Het is echter in die toch wel toonaangevende landen niet voor niets dat men juist de omgekeerde visie heeft van wat jij stelt.

IJShockey, vooral tot ongeveer een leeftijd van 12, wordt daar niet als competetief gezien maar meer als het spelenderwijs leren.......

Sterker nog!!!! Als wij in die lijn blijven die jij ziet -dus alleen kinderen die met 6-7 zijn begonnen zouden betere ijshockeyers worden dan de kinderen die met ongeveer 10 of 11 beginnen- dan kun je ervanuit gaan dat het met IJShockey nooit echt iets wordt.

Alex van den Brink
16 maart 2009, 12:14
Wat is het bestaansrecht van recreanten ijshockey?
Paul, normaal reageer ik niet op je postings, maar dit is een onsderwerp waar ik me al een aantal jaren bezig houd.

je hebt in Nederland een aantal niveau's in rec. Hockey. De tweede- en derde divisie dit zijn veelal ijshockeyers die niet meer op het hoogste niveau spelen. Via deze teams houd je mensen betrokken bij de club en zijn hun kinderen potentiele leden.

Dan heb je de arhl dit zijn in mij ogen de echte recreanten, vaak zijn dit ouders van spelertjes, vrijwilligers van de club, of fans die het spelletje zelf willen spelen. Dit is vaak het cement van de club.
Daarnaast heb je nog de studenten, die hadden sinds jaar en dag een eigen competitie en zijn een aantal jaren geleden aangesloten bij de NIJB.

Kortom over het algemeen kan je zeggen dat de kern van de club de recreatie is en daardoor een belangrijk bestaansrecht heeft.

Alex van den Brink
16 maart 2009, 12:26
Dus jij vindt dat een kind van 6 of 7 al een vol bewust zijn heeft? Mischien een uitzondering daargelaten zal het kind van 6 of 7 over het algemeen worden getrokken door argumenten als mijn vriendje doet het ook of Papa of mama doen het ook.

Ik veronderstel dat kinderen zelfs tot een jaar of 11 niet een bewuste keuze maken en dat hoeft ook helemaal niet.

Dat doet overigens niets af aan het standpunt dat jonger met een sport beginnen meeestal inhoud dat je een voorsprong hebt op leeftijdsgenootjes. Maar zoals jij het stelt wordt het zeer zwaar overtrokken en dat is erg jammer. Bovendien wie denken we wel niet te zijn? We doen net alsof wij over hetzelfde potetieel beschikken als een land als Rusland of Canada en Amerika. Daar zou je kunnen stellen als organisatie dat je een beleid wilt hebben waarbij je alleen uitgaat van het starten van IJShockey op jeugdige leeftijd. Het is echter in die toch wel toonaangevende landen niet voor niets dat men juist de omgekeerde visie heeft van wat jij stelt.

IJShockey, vooral tot ongeveer een leeftijd van 12, wordt daar niet als competetief gezien maar meer als het spelenderwijs leren.......

Sterker nog!!!! Als wij in die lijn blijven die jij ziet -dus alleen kinderen die met 6-7 zijn begonnen zouden betere ijshockeyers worden dan de kinderen die met ongeveer 10 of 11 beginnen- dan kun je ervanuit gaan dat het met IJShockey nooit echt iets wordt.
Ik heb niet over het bewust zijn van kinderen gehad, Ik heb alleen de afgelopen 20 jaar iets gedaan in de diverse clubs en vanuit die ervaring vertel ik mijn bevindingen.

Ik weet dat we niet een ijshockeynatie zijn, maar ik weet wel dat er vanaf 10 Jaar in Canada competatief gespeeld wordt. Dit is ook in de Tsjechië het geval.

Het zal niet op bondsniveau zijn maar wel op stads en/of reginaal niveau.

Ik ben van mening dat een goede ijshockeyschool waar pak 'm beet 60 tot 100 jongetjes, van 6-7 jaar, per jaar voorbij komen om kennis te maken met ijshockey, effectiever is dan jeugd recreatie.

Een voorbeeld daarvan is Zoetermeer, de ijshockeyschool is daar heel goed geregeld en werpt zijn vruchten af.

Ik zeg daarbij niet dat er geen oudere kinderen mee mogen doen, maar dat zijn uitzonderingen.

Wat jij stelt, dat wij in een lijn zitten waarmee het ijshockey nooit iets wordt is dat een teken van zwakte. Ik denk dat er beter gewerkt kan worden aan een betere ijshockeyschool met een goede PR machine.

Paul van Heertum
16 maart 2009, 12:52
Paul, normaal reageer ik niet op je postings, maar dit is een onsderwerp waar ik me al een aantal jaren bezig houd.

je hebt in Nederland een aantal niveau's in rec. Hockey. De tweede- en derde divisie dit zijn veelal ijshockeyers die niet meer op het hoogste niveau spelen. Via deze teams houd je mensen betrokken bij de club en zijn hun kinderen potentiele leden.

Dan heb je de arhl dit zijn in mij ogen de echte recreanten, vaak zijn dit ouders van spelertjes, vrijwilligers van de club, of fans die het spelletje zelf willen spelen. Dit is vaak het cement van de club.
Daarnaast heb je nog de studenten, die hadden sinds jaar en dag een eigen competitie en zijn een aantal jaren geleden aangesloten bij de NIJB.

Kortom over het algemeen kan je zeggen dat de kern van de club de recreatie is en daardoor een belangrijk bestaansrecht heeft.

Dat lijkt me voor jeugdrecreatie niet anders

Patrick van de Wijgert
16 maart 2009, 13:43

En je hebt nog teams die geen lid zijn van de NIJB.

Komt bijvoorbeeld als je een mail stuurt aan de NIJB dat ze die NOOIT beantwoorden.
Of teams die in Belgie op een redelijk niveau gaan spelen.

Recreatie is nog steeds een dom woord. spelen competitie dus willen allemaal winnen. Dat het niveau lager is dat kan.

En over bestaansrecht? Ijshockey heeft ook een goede fundering nodig om een bond staande te houden. Zonder deze groep vanaf de 2e divisie had de NIJB allang geen of veel minder subsidie gehad en dus failliet geweest.

Hoe meer mensen de sport kunnen beoefenen hoe breder heet draagvlak , hoe meer belangstelling hoe groter de sport kan worden...etc etc.

Luitzen van der Heide
16 maart 2009, 14:56
Ik weet dat we niet een ijshockeynatie zijn, maar ik weet wel dat er vanaf 10 Jaar in Canada competatief gespeeld wordt.

Ik twijfel absoluut niet aan je kennis van zaken en ook niet aan de feitelijke insteek die je hebt ten aanzien van het naar een hoger niveau willen tillen van IJS-hockey.

Echter de doelstelling van het Candadese IJShockey is wel degelijk spelenderwijs jeugd opleiden naar een hoger niveau. Het competatiefe gedeelte waar je het dan over hebt is uiteraard gerelateerd aan de Nederlandse normen wel degelijk van een andere orde. Over het ijshockey in Tsjechie kan ik niet oordelen omdat ik daar slechts eenmaal kennis mee heb mogen maken.

Maar om even terug te gaan naar het Canadese IJshockey. Dat wat jij hier wenselijk acht is daar uiteraard een algemener begrip. De verschilen in mogelijkhenden en ook het potentieel is immers ook vele malen groter. Toch blijft wel het feit staan dat in eerste aanleg trainingsprogamma`s uitgaan van een skillschallenge die is gebaseerd op spel en dus niet op competitie.

Ik denk, sterker nog ik weet het wel zeker, dat dan ook dat een insteek zoals wij hier hebben -jong beginnen anders geen goede ijshockeyer- daar absoluut niet aan de orde is.

Geert van der Meulen
16 maart 2009, 16:24
Ik denk, sterker nog ik weet het wel zeker, dat dan ook dat een insteek zoals wij hier hebben -jong beginnen anders geen goede ijshockeyer- daar absoluut niet aan de orde is.

Hoe weet je dat Luitzen?

Mark Bultje was 14 maanden oud toen hij door zijn zeer ambitieuze vader op het ijs werd gepoot.
Er werd niet aan getwijfeld dat hij de top zou halen, volgens een paginagroot artikel dat de Toronto Star aan hem wijdde.

Luitzen van der Heide
16 maart 2009, 17:09
Hoe weet je dat Luitzen?

Mark Bultje was 14 maanden oud toen hij door zijn zeer ambitieuze vader op het ijs werd gepoot.
Er werd niet aan getwijfeld dat hij de top zou halen, volgens een paginagroot artikel dat de Toronto Star aan hem wijdde.

Wat jij nu probeert te bereiken is iets uit zijn context halen, Geert! De context van de zin die jij quote is een geheel andere dan de zin op zichzelf. Het gaat niet over het jong beginnen en daardoor wel of niet de top kunnen halen maar over hoe en op welke manier er tegen het op latere leeftijd beginnen wordt aangekeken.

Overigens bevestig je dus eigenlijk wat ik in een eerdere posting zei over het wel of niet bewust deelnemen aan een sport. Ook hier zou je de omgekeerde redenering op toe kunnen passen dat een vergelijkbare jongen of meid (door zijn ouders gepushed) na zijn 14e ineens andere intresses gaat krijgen. En dan dus het IJShockey de rug toekeert. Geef mij dan maar het joch of de meid die pas op zijn 10de gaat beginnen maar wel gemotiveerd is om zo goed mogelijk te worden.

Maar goed ik zal dan wel een roepende in de woestijn zijn. Echter feit is dat de huidige houding ons zeker windeieren zal leggen. Je kunt gewoonweg niet ontkennen dat er een terugloop van leden is te constateren in het segement van de jeugd.

In plaats van meer zullen er minder kinderen gaan IJShockeyen. In plaats van een brede doelgroep waaruit talenten worden gescout zul je dus nog verdere verschraling laten plaatsvinden als je de stelregel blijft hanteren dat je zeer jong met IJShockey moet beginnen omdat er anders slechts recreatief IJShockey rest..

Zoek het eens na op de sites van het Canadese cq Amerikaanse jeugdijshockey. Inhouse teams en skill programs staan klaar om kinderen in de leeftijd categorie van 10 tot 14 te laten kennismaken met de sport. Belangrjker ze zullen niet aangeven dat het kind van 14 geen kans heeft en dus maar een recreatieve speler moet worden.

At what age can my child start to skate on a hockey team?
Skaters usually start to play on hockey teams as early as age 6, but it is not uncommon for skaters to begin playing hockey as late as 14.
bron: http://www.cincinnatihockey.org/Page.asp?n=20249&org=cincinnatihockey.org

Of een ander voorbeeld.

Q: My kid is already 10, is that too late to start?
A: Absolutely not!! An evaluation can be done on their skill level to determine what the best fit is. Most children advance so quickly that it might not take any time at all to catch up. Fill out the “Contact Us” form on the right and someone will contact you to set-up an evaluation time.
bron: http://www.battlecreekicehockey.com/faq.asp#paststartage

Jordy Rutten
16 maart 2009, 17:21
Interessante discussie...

Hetgeen hier besproken is een van de kernproblemen van het gehele Nederlandse ijshockey. Dit hele probleem wordt door velen ook onderschat.
Ijshockey bevindt zich in een cirkeltje. Doordat steeds dezelfde personen erin blijven hangen.

Die 'jonge' klasjes (die dus propvol zitten met kinderen die tussen de 5 en 9 begonnen zijn) bestaan voor meer dan 80% uit kinderen van ouders die zelf ijshockey spelen, supporter zijn of er op een andere manier mee verbonden zijn.

De interesse voor andere sporten neemt pas toe met de jaren. Vaak begint dit pas in de vroege tienerjaren of nog later. Houd er dus rekening mee dat er erg veel mensen pas op hun 18e begonnen zijn met rugby, voetbal of vechtsporten en er veel plezier in hebben.

Die andere sporten proberen zich dan ook te richten op nieuwe aanwas van onder de 20. Veel mensen in mijn omgeving worden knettergek van alle reclame. De Venlo Butterflies en de Nijmegen Wasps (beide rugbyclubs) lijken overal nieuwe leden vandaan te willen halen.
Voetbalclubs en vechtsporten evengoed.

Bij ijshockey word dit amper gedaan. Echt amper.
Ik weet zeker dat als je nieuw bloed in je sport wilt, dit niet zo moeilijk is.
Stel dat je zoiets op wil zetten. Een instroomklas voor mensen van tussen de 15 en 20 bijvoorbeeld.
Dan ga je bij de dichtstbijzijnde eredivisieclub goed flyeren. Mensen die naar ijshockey gaan kijken, zullen immers ook wel misschien ge?nteresseerd kunnen zijn in het beoefenen van de sport. Vervolgens hang je wat posters op bij de ijsbaan en plaastelijke sportcentra.

Zo blaas je de sport weer nieuw leven in.
Want in Nederland blijft het een besloten wereldje...

Geert van der Meulen
16 maart 2009, 17:27
Je blijft maar roepen dat gezegd wordt dat kinderen die te laat beginnen geen kans meer zouden krijgen, maar dat is niet waar. Je moet echter wel aantonen dat je het kunt.
En, dat ben ik met je eens, in de Canadese ijshockeywereld is daar meer gelegenheid voor. Althans meer gelegenheid om een achterstand in te halen.
In Nederland heb je doorgaans maar een team in U-competitie per club, soms twee, maar daar houdt het ook wel mee op. Moet je nou kinderen met een jarenlange achterstand mee laten trainen met kinderen die veel meer ervaring en niveau hebben? Of de trainer past de trainingen aan de 'minste' groep aan waardoor onvermijdelijk de 'beste' groep afvalt. Doet hij het andersom, dan is de kans groot dat de 'mindere' kinderen het tempo niet aankunnen en afhaken.
'Mindere' kinderen extra laten trainen is ook geen optie, want door ontbreekt het ijs voor. Of is het ijs veel te duur.
Dat is de situatie in Nederland en gezien het aantal ijsbanen verander je daar weinig aan.
Natuurijs wat kinderen in 'grote' ijshockeylanden ook vaak hebben ontbreekt het in Nederland, uitzondering zoals het afgelopen jaar, ook aan.
En ja, je kunt ook hier altijd met een sport beginnen. Ik ben zelf twee jaar geleden nog met een nieuwe sport begonnen, maar de top halen. Op mijn eigen niveau, niet meer!
Terugloop? Dat is iets waar meer sporten zich zorgen over maken.

En nog even over Bultje. Dat werd natuurlijk een goede ijshockeyer, maar de top zoals Toronto Star die verwachtte, heeft ook hij nooit gehaald.
De kop was iets in de trant van "The New Gretzky", maar dat was voor Mark niet weggelegd.

De opmerkingen die je vandaag eerder maakte dat kinderen vaak de sport kiezen omdat ouders dat voor hen kiezen is waar. Ik snap ook niet waarom de shorttrackclubs, de kunstrijdersclubs, de schaatsclubs en de ijshockeyclubs niet gaan samenwerken om jonge kinderen een pakket aan te bieden.
Je zou de schaatsklassen kunnen combineren, wat goedkoper zou zijn en je zou de kinderen als ze het schaatsen onder knie hebben, kunnen laten 'ruiken' aan alle sporten.

Luitzen van der Heide
16 maart 2009, 18:03
Ik blijf herhalen waar het feit werkelijk om draait. Wij hebben in Nederland niet te maken met TOP ijshockey! We doen wel net alsof we top of the Bill zijn, maar dat zijn we helemaal niet.

En dus zou je op basis van die conclusie ook -of juist zeker- bij de jeugd een andere insteek moeten krijgen. Het door jou geopperde idee bijvoobeeld.

Om even jou vraag erbij te betrekken

Moet je nou kinderen met een jarenlange achterstand mee laten trainen met kinderen die veel meer ervaring en niveau hebben?

Daarop is mijn antwoord ja.... Bredere insteek is altijd beter dan een smalle insteek en als de "beste" groep daardoor afvalt dan is dus klaarblijkelijk de beste groep niet de groep die ook werkelijk het beste is. De beste groep zou je kunnen prikkelen door bijvoorbeeld meetrainen met hogere groepen. Er zijn kortom allerlei oplossingen mogelijk.

En ook voor wat betreft de optie ijs zijn er veel mogelijkheden te bedenken! Je moet dan echter wel willen. Het alleen met 10 tot 12 kinderen op het ijs staan zie ik niet als een nuttige invulling......

Gerard van der Heide
16 maart 2009, 18:34
Ik blijf herhalen waar het feit werkelijk om draait. Wij hebben in Nederland niet te maken met TOP ijshockey! We doen wel net alsof we top of the Bill zijn, maar dat zijn we helemaal niet.

En dus zou je op basis van die conclusie ook -of juist zeker- bij de jeugd een andere insteek moeten krijgen. Het door jou geopperde idee bijvoobeeld.

Om even jou vraag erbij te betrekken

Moet je nou kinderen met een jarenlange achterstand mee laten trainen met kinderen die veel meer ervaring en niveau hebben?

Daarop is mijn antwoord ja.... Bredere insteek is altijd beter dan een smalle insteek en als de "beste" groep daardoor afvalt dan is dus klaarblijkelijk de beste groep niet de groep die ook werkelijk het beste is. De beste groep zou je kunnen prikkelen door bijvoorbeeld meetrainen met hogere groepen. Er zijn kortom allerlei oplossingen mogelijk.

En ook voor wat betreft de optie ijs zijn er veel mogelijkheden te bedenken! Je moet dan echter wel willen. Het alleen met 10 tot 12 kinderen op het ijs staan zie ik niet als een nuttige invulling......

Luitzen,ik kan me heel ver in jou gedachtengang vinden, maar ook in die van Geert en Alex. We moeten echter wel reeel blijven. IJstijd is beperkt en daarmee misschien wel het slot op de toegangsdeur van spelers met potentie die op oudere leeftijd starten.

Zo is het nu eenmaal. Kijk eens naar dat vervelende balspelletje. Ieder k*t dorp heeft 1 of 2 voetbalvelden, dus wat gaan de kids doen?..... voetballen.
In enkele landen liggen er juist ijsbanen ipv groen, volgescheten, gras.

Abe Brouwer
16 maart 2009, 18:43
Probleem is dat kinderen buiten hun club niet kunnen ijshockeyen. In de grote ijshockeylanden kan dat immers wel. Heb ooit op een speelplaats in Rovaniemi(Finland) een ijshockeyveld gezien met boarding eromheen. Dus gaan ze in Nederland op een sport waar ze wel buiten de club aktief kunnen zijn. Verder speelt ook reistijd mee, bij voetbal hoef je niet ver te reizen voor uitwedstrijden. En dan heb ik het niet eens over de uitrusting. Verder hebben voetballende kinderen genoeg idolen. Welke gemiddelde Nederlander kent nou een ijshockeyer? Welke ijshockeyer is heel bekend in heel Nederland? IJshockey blijft dus een kleine sport in Nederland.

Alex van den Brink
16 maart 2009, 20:48
Voor Jeugdrecreatie is dat wel anders, omdat het nieuwe leden zijn en een groep spelers die niet mee kunnen komen in een reguliere competitie.

Paul van Heertum
16 maart 2009, 20:59
in de 2e divisie spelen hooguit een stuk of 3,4 spelers per team die mee kunnen in de eerste divisie, dat soort verhoudingen zullen voor jeugd recreatie ook wel gelden

Paul van Heertum
16 maart 2009, 21:01

Das niet uitgekomen in elk geval.

Heb je dat artikel nog ergens?

Alex van den Brink
16 maart 2009, 21:07
Ik vind het moeilijk discussieren wanneer je zulke zaken stelt, er zijn per team wel meer senioren die een hoger niveau aankunnen. Alleen kiezen zij ervoor om in die divisie te spelen.

Bij jeugd recreatie ligt dit anders, het is echt een duidelijk lager niveau. Voor die ene speler per jaar die door kan komen is het voor mijn idee te veel kosten en moeite om een heel team op te zetten.

Ik denk dat het voor de club financieel wel aantrekkelijk is.

De kwaliteit van de ijshockey scholen moet omhoog. Ook naats het ijs!

Paul van Heertum
16 maart 2009, 21:10
Ik vind het moeilijk discussieren wanneer je zulke zaken stelt, er zijn per team wel meer senioren die een hoger niveau aankunnen. Alleen kiezen zij ervoor om in die divisie te spelen.

Bij jeugd recreatie ligt dit anders, het is echt een duidelijk lager niveau. Voor die ene speler per jaar die door kan komen is het voor mijn idee te veel kosten en moeite om een heel team op te zetten.

Ik denk dat het voor de club financieel wel aantrekkelijk is.

De kwaliteit van de ijshockey scholen moet omhoog. Ook naats het ijs!

Ik zou zeggen geef de namen, wat zoveel spelers van een hoog niveau zitten er echt niet in de 2e divisie.

De 2e divisie is daarbij ook nog een soort van senioren competitie omdat er redelijk wat 35 plussers mee spelen

Alex van den Brink
16 maart 2009, 22:14
Ik zou zeggen geef de namen, wat zoveel spelers van een hoog niveau zitten er echt niet in de 2e divisie.

De 2e divisie is daarbij ook nog een soort van senioren competitie omdat er redelijk wat 35 plussers mee spelen

Arthur POHLMAN, Edwin NEEF, Tjakko de VOS, Stefan COLLARD, Jacco BORGER, Klaas BRAAKSMA, Jack BAARD, Theo KRUGER, Ruud MOLENAAR, Ronald SPIJKERS, Robert JONGBLOED, Jan OLSTHOORN, Edwin RUSTICUS, Arjan ELDERHORST, Marcel NEEF, Andy OTTO, Dolf MOOK,Michael VELTMAN, Robert LING etc.

Goed voorbeeld is natuurlijk de spelers die dit jaar het eerste divisie team van Zoetermeer ondersteund hebben.

De spelers zijn niet allemaal de toppers, maar ze staan hun mannetje wel. Deze spelers ken ik allemaal en heb ze zien spelen. Een aantal hebben dit seizoen ook eerste divisie gespeeld.

Paul van Heertum
16 maart 2009, 22:20
Arthur POHLMAN, Edwin NEEF, Tjakko de VOS, Stefan COLLARD, Jacco BORGER, Klaas BRAAKSMA, Jack BAARD, Theo KRUGER, Ruud MOLENAAR, Ronald SPIJKERS, Robert JONGBLOED, Jan OLSTHOORN, Edwin RUSTICUS, Arjan ELDERHORST, Marcel NEEF, Andy OTTO, Dolf MOOK,Michael VELTMAN, Robert LING etc.

Goed voorbeeld is natuurlijk de spelers die dit jaar het eerste divisie team van Zoetermeer ondersteund hebben.

De spelers zijn niet allemaal de toppers, maar ze staan hun mannetje wel. Deze spelers ken ik allemaal en heb ze zien spelen. Een aantal hebben dit seizoen ook eerste divisie gespeeld.

Er zijn 12 ploegen, dus je komt nog minimaal een naam of 40 tekort

Ik heb geen idee, maar ik denk dat er ook nog best wat jeugd recreanten in het reguliere team gespeeld hebben

Paul van Heertum
16 maart 2009, 22:28
Welke vereniging heeft overigens in zijn doelstellingen staan dat ze spelers moeten opleiden op topniveau?

Patrick van de Wijgert
16 maart 2009, 22:40
Welke vereniging heeft overigens in zijn doelstellingen staan dat ze spelers moeten opleiden op topniveau?

Wij..... ;-)

Paul van Heertum
16 maart 2009, 22:42
Kan me het niet voorstellen, het is niet voor niks een vereniging

Luitzen van der Heide
17 maart 2009, 09:27
Luitzen,ik kan me heel ver in jou gedachtengang vinden, maar ook in die van Geert en Alex. We moeten echter wel reeel blijven. IJstijd is beperkt en daarmee misschien wel het slot op de toegangsdeur van spelers met potentie die op oudere leeftijd starten.

Uiteraard zitten er in datgene wat wij met zijn allen schrijven punten die op elkaar aansluiten of in elkaars verlengengde liggen. Gelukkig wel.

Waar het mij voornamelijk om gaat -en dat valt niet helaas niet te miskennen- is het gegeven dat wij met zijn allen in Nederland een lat hebben die veel te hoog wordt neergelegd. Als gevolg daarvan lijkt er in en door de basis (zeg maar de opleidingsinstituten) naar die lat toe te worden geredeneert. Daar zit hem mijn inziens de kern van de problematiek. De lat (eredivisie) is niet een weerspiegeling van de feitelijke sitauatie en nog minder van het opleidingsniveau op dit moment. Zou dit waarheidsgetrouw beeld geven van de kwaliteit van het Nederlandse IJshockey dan zouden er namelijk niet zoveel imports nodig zijn.

Die conclusie is wellicht vervelend maar wel een gegeven. Toch is dat mijn inziens niet erg omdat ik vind dat het instituut eredivisie andere doelstellingen heeft dan het instituut jeugdclubs.

Uit verschillende postings kun je merken dat men blijkbaar vindt dat er jeugd bestaat die te laat of in ieder geval niet voldoende geoutileerd is om te kunnen gaan IJShockeyen. Natuurlijk zijn er altijd kinderen die in dat hokje passen. Maar het is wat anders om dan maar te zeggen dat het daardoor verspilde moeite is om deze kinderen te behouden voor het IJShockey. Of even heel oneerbiedig die kinderen weg te schrijven naar een recreatie team.

Ik zou daarintegen juist het tegenovergestelde willen zien van clubs die er voor de jeugd zijn. De clubs zouden als eerste en belangrijkste profielschets moeten hebben het leren IJShockeyen aan jeugd in allerelei gradaties. Uiteraard hoeft dat niet in te houden dat ieder kind (dus ook de 15 jarige die nog nooit heeft geschaatst en amper een stick kan vasthouden) moet worden gezien als een potentieel goede speler. Echter ook hier moet je oppassen want het kan uiteraard zo zijn dat dat kind alles in zich heeft om toch een "laat" talent te zijn.

Maar de doorslag die er nu al jaren is bij jeugdclubs is er een van ongekende zelfoverschatting. Er zijn clubs die op basis van leeftijd kinderen uitsluiten voor reguliere teams en derhalve is er dus blijkbaar een wijziging geweest in de aanwezige kerntaak van de club. Die kerntaak is dan dus niet meer het opleiden van jeugd maar het hebben van competitieteams. Dat die teams niet of nauwelijks een volwaardig bestaan (max bijvoobeeld 16 spelers, 2 goalies) hebben doet niets af aan de wil om te voldoen aan de eisen van de lat.

NB: Dat is dan ook de reden dat ik gepleit heb voor een competitie-eis waarbij vanuit de NIJB duidelijk de regel wordt neergelegd dat een competitie team op zijn minst moet kunnen beschikken over 20 spelers en 2 goalies. Er zou dan ook zondermeer door de NIJB op moeten worden toegezien dat deze spelers in het trainingsprogamma van de clubs worden opgenomen.

Een kind dat nog geen 12 is, maar dat wel kan schaatsen en verder ook sportief voldoende onderlegt is, moet echter wel worden gezien als een potentieel aantrekkelijke speler en niet als een potentiele (een melkkoe) last. Aan dit kind kan een club dan ook veel plezier beleven.

En voor wat betreft ijstijd zijn er altijd mogelijkheden vooropgesteld dat er geen sprake is van een overvloed aan spelers. Maar trainingen waarbij tot ongeveer U17 20 tot 25 kinderen op het volledige ijs staan lijkt mij geen probleem.

Even ter vergelijking: De Alex Andjelic Academy had meen ik vorig jaar gemiddeld genomen ongeveer 30 kinderen op het ijs.

Dus het kan wel! Je moet het alleen willen en mogelijk de doelstellingen die je hebt anders inkleden.

Alex van den Brink
17 maart 2009, 09:31
Er zijn 12 ploegen, dus je komt nog minimaal een naam of 40 tekort

Ik heb geen idee, maar ik denk dat er ook nog best wat jeugd recreanten in het reguliere team gespeeld hebben
Dit zijn de spelers die ik ken, er zullen er echt wel meer zijn.

Je schrijft het zelf:"ik heb geen idee." Kom zelf dan eens met namen!
Ik heb het weer eens geprobeerd een fatsoenlijke discussie met je te voeren, maar het lukt niet.

De dingen die je stelt zijn niet onderbouwd en je wordt niet geremd door enige vorm van kennis over dit onderwerp.

Luitzen van der Heide
17 maart 2009, 10:00
Wij..... ;-)

Niet correct.

Volgens de NIJB een vereniging maar inmiddels een stichting:
met als KVK uitreksel het volgende:

S.IJ.B. Tilburg Trappers Doelstelling: Schaats- en ijshockeyverenigingen

Geert van der Meulen
17 maart 2009, 10:56
Ik was er niet bij, maar heb vernomen dat de oorzaak van vechtpartij voortkwam uit de eerdere onderlinge ontmoeting, waarbij een Leiden-speler een Match kreeg, daarvoor overigens is bestraft en die straf heeft uitgezeten, maar nu werd teruggepakt. Beide teams zijn in de pauze expliciet door de scheidsrechters gewaarschuwd, die zag het kennelijk al aankomen.

Waar gaat het nog over, dit is jeugdrecreatie?
Was er soms een prijs gezet op het hoofd van die jongen?