PDA

View Full Version : Nog een keer! Goalies voor het nationale team!

Geert van der Meulen
10 maart 2009, 23:31
Op 5 januari stelde GvdM ijshockeyend Nederland de volgende vraag: Welke Nederlandse goalies moeten naast Phil Groeneveld worden opgenomen in het Nederlands team? Welke in Nederland opgeleide goalies moeten backup en derde goalie worden?
Jullie konden kiezen uit Kisito Zonneveld (Amsterdam), Sjoerd Idzenga (Heerenveen), Martijn Maghielse (Heerenveen), Casper Swart (Den Haag), Wouter Leenen (Utrecht), Ian Meijerdres (Tilburg), Tom Korte (Groningen) en Yordan van Hoegee (Eindhoven).
De 83 uitgebrachte stemmen waren als volgt verdeeld:

Casper Swart 26 (31,33%), Ian Meijerdres 22 (26,51%), Sjoerd Idzenga 17 (20,48%), Martijn Maghielse 8 (9,64%), Wouter Leenen 4 (4,82%), Kisito Zonneveld 3 (3,61%0, Yordan van Hoegee 2 (2,41%) en Tom Korte 1 (1,20%).

Casper Swart was dus de favoriet, maar had dat te maken met zijn prestaties uit het lopende seizoen of dat hij de 'bekendste' goalie is bij het grote publiek? Natuurlijk scoorde Ian Meierdres hoog, maar de meeste druk lag dit jaar bij de goalies van Heerenveen, Sjoerd Idzenga en Martijn Maghielse. Na het vertrek van de tegenvallende importgoal Chrapala nam backup Sjoerde Idzenga zijn plaats in. Martijn Maghielse die was gestopt wegens studie werd door Chris Eimers terug gehaald om als backup te dienen. De kleine Heerenveener kreeg echter al snel zijn kans door een blessure van Idzenga en greep die kans ook. In de laatste weken van het seizoen was hij de eerste goalie en maakte vaak indruk.

GvdM laat Nederland nu weer kiezen, maar dan uit de beste vier goalies. Wie van deze vier goalies zouden jullie meenemen met het Nederlands team. Kies er twee!

Paul van Heertum
10 maart 2009, 23:46
Ik zou gaan voor

1: Groenveld
2: Meierdres
3: Idzenga
4: Swart
5: Machielse
6: Zonneveld

De rest komt sws tekort

Abe Brouwer
11 maart 2009, 06:54
Groeneveld, Meierdres en Swart mogen wat mij betreft naar Torun. Ik denk dat we dezelfde situatie hebben als bij de voetballers waar het gat tussen VD Sar en de overige keepers ook wel flink groot is. Tussen Groeneveld en de rest is ook wel een behoorlijk verschil. Al heeft Phil ook in Innsbruck af en toe lopen flateren.

Alex van den Brink
11 maart 2009, 08:03
Op 5 januari stelde GvdM ijshockeyend Nederland de volgende vraag: Welke Nederlandse goalies moeten naast Phil Groeneveld worden opgenomen in het Nederlands team? Welke in Nederland opgeleide goalies moeten backup en derde goalie worden?
Jullie konden kiezen uit Kisito Zonneveld (Amsterdam), Sjoerd Idzenga (Heerenveen), Martijn Maghielse (Heerenveen), Casper Swart (Den Haag), Wouter Leenen (Utrecht), Ian Meijerdres (Tilburg), Tom Korte (Groningen) en Yordan van Hoegee (Eindhoven).
De 83 uitgebrachte stemmen waren als volgt verdeeld:

Casper Swart 26 (31,33%), Ian Meijerdres 22 (26,51%), Sjoerd Idzenga 17 (20,48%), Martijn Maghielse 8 (9,64%), Wouter Leenen 4 (4,82%), Kisito Zonneveld 3 (3,61%0, Yordan van Hoegee 2 (2,41%) en Tom Korte 1 (1,20%).

Casper Swart was dus de favoriet, maar had dat te maken met zijn prestaties uit het lopende seizoen of dat hij de 'bekendste' goalie is bij het grote publiek? Natuurlijk scoorde Ian Meierdres hoog, maar de meeste druk lag dit jaar bij de goalies van Heerenveen, Sjoerd Idzenga en Martijn Maghielse. Na het vertrek van de tegenvallende importgoal Chrapala nam backup Sjoerde Idzenga zijn plaats in. Martijn Maghielse die was gestopt wegens studie werd door Chris Eimers terug gehaald om als backup te dienen. De kleine Heerenveener kreeg echter al snel zijn kans door een blessure van Idzenga en greep die kans ook. In de laatste weken van het seizoen was hij de eerste goalie en maakte vaak indruk.

GvdM laat Nederland nu weer kiezen, maar dan uit de beste vier goalies. Wie van deze vier goalies zouden jullie meenemen met het Nederlands team. Kies er twee!
Waar iedereen aan voorbij gaat is dat je bij een soort speelstijl, een zelfde soort goalie past.
De verdediging moet ook vertrouwen hebben in een goalie, anders wordt er te defensief gespeeld.

Geert van der Meulen
11 maart 2009, 08:06
Dat was de vraag niet.

Joep Meijsen
11 maart 2009, 12:23
De ervaring van Swart en het talent van Meierdres. Dezelfde goalies als vorig jaar lijkt me de juiste samenstelling.

Joep Meijsen
11 maart 2009, 12:24
Waar iedereen aan voorbij gaat is dat je bij een soort speelstijl, een zelfde soort goalie past.
De verdediging moet ook vertrouwen hebben in een goalie, anders wordt er te defensief gespeeld.

Da's een goed punt. Gezien de beperkte keuze is het echter lastig om hier rekening mee te houden. Tenzij er blessures optreden zal Groeneveld toch het merendeel van de wedstrijden spelen neem ik aan.

Patrick van de Wijgert
11 maart 2009, 12:35
Da's een goed punt. Gezien de beperkte keuze is het echter lastig om hier rekening mee te houden. Tenzij er blessures optreden zal Groeneveld toch het merendeel van de wedstrijden spelen neem ik aan.

Zijn er nog ergens NL goalies in het buiteland?

Geert van der Meulen
11 maart 2009, 12:37

ff wachten! Zal zo wel antwoord op komen!

Joep Meijsen
11 maart 2009, 12:44

Ben Vanderklok is tegenwoordig de goaliecoach van de Niagara IceDogs uit de Ontario Hockey League zag ik recentelijk.

Ro Herregraven
11 maart 2009, 12:49

Wim van den Hout Jr. speelt bij Ratingen in Duitsland.
Hij valt wel nog in de U18 categorie.
Nog even geduld, dus.

Martijn Oosterwijk, zit die nog steeds overzee?

Paul van Heertum
11 maart 2009, 13:01

Oosterwijk in de SEJHL

Ben benieuwd of hij volgend jaar weer in Nederland speelt

Paul van Heertum
11 maart 2009, 13:12
Even een beetje offtopic, maar is er nog kans dat Diego Hofland voor Nederland gaat spelen

Zijn statistieken zijn voor een 18 jarige best redelijk volgens mij

Dyon Knoop
11 maart 2009, 13:18
Ik vind dat Maghielse gezien het afgelopen seizoen een kans zou verdiene en ook meierdres die heeft laten zien goed om te kunnen gaan met de druk zie ik wel zitten

Bouko Kuiper
11 maart 2009, 13:49
Wim van den Hout Jr. speelt bij Ratingen in Duitsland.
Hij valt wel nog in de U18 categorie.
Nog even geduld, dus.

Martijn Oosterwijk, zit die nog steeds overzee?
Yep Martijn Oosterwijk zit nog steeds in Tampa (Tampa Bay Bolts)

Paul van Heertum
11 maart 2009, 13:50
Weet je hoe die het daar doet en wat zijn plannen zijn voor volgend seizoen?

Hij staat op het roster maar op de website staat verder geen info

Patrick van de Wijgert
11 maart 2009, 14:21

Ben benieuwd of we volgend jaar 3 spelers in de DNL bijkrijgen.

Joey Verreijen en Tony Ras ( beiden Den Haag ) die nu bij Krefeld spelen ,schuler
en natuurlijk Frans Doorakkers jr. ( Tilburg) Bij DEG.

Paul van Heertum
11 maart 2009, 14:24
Wat zijn bijvoorbeeld Nederlandse spelers die in de DNL gespeeld hebben?

Nagtzaam, Hofland, Houkes, Bruijsten, Ramoul en Postma hebben bij mijn weten in de DNL gespeeld

Zijn er nog meer geweest?

Ro Herregraven
11 maart 2009, 14:27

Kijk hier eens...

http://www.atlantichockey.org/player_information.php?playerid=107241

Joep Meijsen
11 maart 2009, 14:41
Kijk hier eens...

Altijd vervelend om te zien dat dit soort juniorenliga's de statistieken beter voor elkaar heeft dan de Nederlandse eredivisie.

Paul van Heertum
11 maart 2009, 15:12
Kijk hier eens...

Qua speelminuten zit hij goed, qua sv% niet echt

Luitzen van der Heide
12 maart 2009, 13:51
Altijd vervelend om te zien dat dit soort juniorenliga's de statistieken beter voor elkaar heeft dan de Nederlandse eredivisie.

Waar ligt dat aan Joep? Heeft Nederland te weing animo om dergelijke stats beter te regelen of is er sprake van een andere software?

Ro Herregraven
12 maart 2009, 14:12
Waar ligt dat aan Joep? Heeft Nederland te weing animo om dergelijke stats beter te regelen of is er sprake van een andere software?

Wat je nodig hebt, bij elke wedstrijd, is iemand die het aantal schoten op doel turft en op de wedstrijdsheet vermeldt. Daarmee kun je het SVS% berekenen.

Zolang dat niet gebeurt zullen we in Nederland nooit het SVS% weten van goalies.

Voor het GAA hebben we de benodigde info al: aantal tegendoelpunten gedeeld door het aantal speelminuten. Dat nijb.nl die info niet geeft is jammer, maar het is er wel.

Gregory Zuidvliet
12 maart 2009, 16:46

Nagtzaam, Hofland, Houkes, Bruijsten, Ramoul en Postma hebben bij mijn weten in de DNL gespeeld

Evander Hansen (Krefeld, slechts 5 wedstrijden, 0 goals 1 assist, nu Amsterdam) en Julian van Lijden (Eisbären Berlin). Er zijn vast nog wel meer (geweest), maar deze jongens zijn nog wel te licht. Wellicht over 2/3 jaar dat ze een gooi naar het NL team kunnen doen.

Joeri Loonen
12 maart 2009, 18:17
Wat je nodig hebt, bij elke wedstrijd, is iemand die het aantal schoten op doel turft en op de wedstrijdsheet vermeldt. Daarmee kun je het SVS% berekenen.

Zolang dat niet gebeurt zullen we in Nederland nooit het SVS% weten van goalies.

Voor het GAA hebben we de benodigde info al: aantal tegendoelpunten gedeeld door het aantal speelminuten. Dat nijb.nl die info niet geeft is jammer, maar het is er wel.

Als het aantal shots on target net zo wordt bijgehouden als de toeschouwers aantallen dan is het misschien maar beter zo :)

_j-

Joeri Loonen
12 maart 2009, 18:23

Glenn Bakx heeft nog een blauwe maandag bij Düsseldorf gespeeld.
Timothy Gerritsen een seizoen bij Krefeld.

_j-

Geert van der Meulen
12 maart 2009, 19:32

Vanaf de komst van Brian Sproxton tot de komst van Brian de Bruijn werd het in Heerenveen keurig bijgehouden op de tribune door de heer Koen.
Op speciaal ontwikkelde formulieren hield hij het allemaal bij en bracht het dan naar iemand anders die een speciaal stats programma alles bijhield. De coach kreeg dan de resultaten die ook elke week werden gepubliceerd in het programmablad. Ook de cijfertjes voor de goalies waren hierin begrepen.

Joep Meijsen
13 maart 2009, 11:29
Vanaf de komst van Brian Sproxton tot de komst van Brian de Bruijn werd het in Heerenveen keurig bijgehouden op de tribune door de heer Koen.

Dat gebeurt vanzelfsprekend bij meer clubs. Vaak zitten er bij wedstrijden voor beide clubs mensen te turven. De onderlinge verschillen zijn echter vaak erg groot. Vrijwel altijd in het voordeel van de eigen club.

Paul van Heertum
13 maart 2009, 11:31
De wedstrijd of eventueel de goalie filmen is dan toch beter?

Geert van der Meulen
13 maart 2009, 17:11
Dat gebeurt vanzelfsprekend bij meer clubs. Vaak zitten er bij wedstrijden voor beide clubs mensen te turven. De onderlinge verschillen zijn echter vaak erg groot. Vrijwel altijd in het voordeel van de eigen club.

In het voordeel van de eigen club?

Het ging er alleen om zoveel mogelijk voor de technische staf relevante gegevens op papier te krijgen.

Joep Meijsen
13 maart 2009, 17:55
In het voordeel van de eigen club?

Het ging er alleen om zoveel mogelijk voor de technische staf relevante gegevens op papier te krijgen.

Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar zoals gezegd de verschillen zijn vaak groot. Waarbij het aantal schoten op doel van de eigen ploeg vaak hoger ligt.

Etienne Henrichs
13 maart 2009, 18:09
Ik zou gaan voor

1: Groenveld
2: Meierdres
3: Idzenga
4: Swart
5: Machielse
6: Zonneveld

De rest komt sws tekort
Hoe kan je dat nou zeggen?
Ik durf te wedden dat de helft van ''de rest'' je niet eens hebt zien keepen.

Geert van der Meulen
13 maart 2009, 22:02
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar zoals gezegd de verschillen zijn vaak groot. Waarbij het aantal schoten op doel van de eigen ploeg vaak hoger ligt.

Welke verschillen? Waar heb je het in vredesnaam over.
De statistieken werden verzameld in opdracht van de coach. Het was in niemands belang om cijfers te manipuleren.

Joep Meijsen
14 maart 2009, 23:08
Welke verschillen? Waar heb je het in vredesnaam over.

De verschillen tussen de tellers van de beide clubs. Over het algemeen noteren ze zowel de schoten op het eigen doel als de schoten die door de andere partij zijn afgevuurd. Als je dan de cijfers van de twee clubs met elkaar vergelijkt is het vaak zo dat het aantal eigen schoten vaak hoger ligt dan het corresponderende getal van de andere teller van het aantal ge?ncasseerde schoten.

Op een gegeven moment begon me dat op te vallen en heb ik er een tijdje op gelet. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn zonder dat het direct manipuleren is.

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 23:15
De verschillen tussen de tellers van de beide clubs. Over het algemeen noteren ze zowel de schoten op het eigen doel als de schoten die door de andere partij zijn afgevuurd. Als je dan de cijfers van de twee clubs met elkaar vergelijkt is het vaak zo dat het aantal eigen schoten vaak hoger ligt dan het corresponderende getal van de andere teller van het aantal ge?ncasseerde schoten.

Op een gegeven moment begon me dat op te vallen en heb ik er een tijdje op gelet. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn zonder dat het direct manipuleren is.

Ok, maar dat was in dit geval niet belangrijk. De cijfers werden alleen intern gebruikt, niet extern. De technische staf vond het belangrijk te weten hoeveel schoten op doel werden gericht, hoeveel doelpunten, het schotpercentage van elke speler, het face-off percentage, de +/-, het aantal schoten op doel voor de goalie, het savepercentage etc.

Joep Meijsen
14 maart 2009, 23:32
Ok, maar dat was in dit geval niet belangrijk. De cijfers werden alleen intern gebruikt, niet extern.

Het zijn informele statistieken, dus zo belangrijk is het inderdaad allemaal niet. Ik vond het alleen een interessant fenomeen en het is in ieder geval een indicatie van het feit dat je cijfers die door een eenling op de tribune worden verzameld met een korreltje zout moet nemen. Als we in Nederland officiële goaliestats willen verzamelen, en dat zou ik heel fijn vinden, zal dat dus op een andere manier moeten.

Geert van der Meulen
14 maart 2009, 23:37
Het zijn informele statistieken, dus zo belangrijk is het inderdaad allemaal niet. Ik vond het alleen een interessant fenomeen en het is in ieder geval een indicatie van het feit dat je cijfers die door een eenling op de tribune worden verzameld met een korreltje zout moet nemen. Als we in Nederland officiële goaliestats willen verzamelen, en dat zou ik heel fijn vinden, zal dat dus op een andere manier moeten.

Je ontkomt er natuurlijk niet aan dat je dat door mensen bij de clubs zult moeten laten doen. Dat moeten mensen zijn die, zoals in dit geval, de cijfers aan de coach leveren en zelf ook onderdeel zijn van de technische staf van het team. Ik ga er van uit dat de technische staf echt wel kan onderscheiden of cijfers te rooskleurig zijn.
Brian Sproxton toonde zich destijds zeer tevreden, evenals coaches als Sjögren, Turunen en Tenbult die na hem kwamen.
Het helpt natuurlijk wel om die mensen te voorzien van duidelijke instructies.