PDA

View Full Version : Daar is ie dan: De tiende man op de bank had een salaris van 55.000 gulden'

Gerard van der Heide
22 februari 2009, 20:21
NRC artikel uit 1992

De tiende man op de bank had een salaris van 55.000 gulden';

Gebrek aan goed management brak basketbal en ijshockey op
Door REMMELT OTTEN
De basketballers in Nederland reikten ooit naar de hemel van uitverkochte sporthallen. Rond 1980 kon het geld niet op bij de topclubs. De nationale ijshockeyers speelden op de Olympische Spelen in Lake Placid. Wanneer? In 1980. Na twaalf jaar stilstand en relatieve achteruitgang dreigen de sponsors in deze twee sporten de clubs te verlaten. "We moeten het nationale team vergeten en bij de jeugd beginnen", zegt een basketbal-coach.
ROTTERDAM, 26 SEPT. Iedere thuiswedstrijd in de Leidse 5 mei-hal kwam de plaatstelijke brandweercommandant op de manager van de basketbalclub af: "Meneer Van Egmond, in deze zaal mogen 960 mensen. Er zitten er 2300". Maar de commandant ging nooit in op de uitnodiging het teveel aan bezoekers vanaf de middenstip aan te wijzen en de zaal uit te gooien. Voor een beslissingswedstrijd tegen Den Bosch om het landskampioenschap kon manager Frans van Egmond de Groenoordhal vullen met meer dan 10.000 toeschouwers. Leidenaren stonden in de rij voor een kaartje voor een Europa-Cupduel. "Nu krijg je van beide suppoosten een hand als je naar een wedstrijd gaat."
Van Egmond had van 1978 tot 1983 een budget van ongeveer een miljoen gulden per jaar te besteden. De Nederlandse competitie kon zich meten met de beste in Europa. Er speelden hier Amerikanen met een Nederlands paspoort. "De helft had dat paspoort nog niet toen ze hier kwamen, maar een ambtenaar van de burgerlijke stand wilde wel eens de andere kant opkijken", vertelt Van Egmond. Er kwamen ook Amerikanen naar Leiden, echte vedetten, zoals de reus Washington, die ruim een ton verdiende en toen al een prachtige lease-auto had. Maar als zijn zwart-wit televisie thuis storing vertoonde, gooide hij in de wedstrijd de bal met opzet mis.
De weelde in Leiden en Den Bosch, de andere topclub, was groot. Van Egmond: "Er is een jaar geweest dat de manager van Den Bosch en ik de Amerikanen van zeven ploegen betaalden. Toen eens halverwege het seizoen bleek dat een club 40.000 gulden tekort kwam, belden wij elkaar en betaalden we dat. Je kon een team toch niet laten wegvallen?"
De bloeiperiode was begonnen bij het enthousiasme van de spelers en de clubs. Die leerden zichzelf in het begin van de jaren zeventig basketballen. Daaruit groeide een uitzonderlijk getalenteerde generatie Nederlanders, met als uitblinker Kees Akerboom. "Een talent zoals Cruijjf, dat je maar eens in je leven tegenkomt", zegt Ton Boot, zijn toenmalige coach. Sponsors en televisie raakten gecharmeerd van dat talent. De volleybalbond had drie keer zoveel leden, maar kreeg veel minder publiciteit. "Het hielp dat bijvoorbeeld de journalisten Mart Smeets en Jack van Gelder uit het basketbal kwamen", verklaart Akerboom.
Parker wilde de markt voor scholieren veroveren, vertelt Van Egmond. Uit het ondernemingsplan en de marketingsplan rolde sponsoring van een flitsende, Amerikaanse sport. Basketbal. Het bedrijf koos voor Leiden omdat die club onderaan stond en een goede organisatie had. Het werd een bedrijf waar rond de belangrijke wedstrijden 130 mensen voor werkten.
Na vijf jaar had Parker zijn doel bereikt, een naamsbekendheid van vrijwel honderd procent die tot op de dag van vandaag is vastgehouden. Zoals het contract voorschreef, zorgde het bedrijf voor een opvolger. Maar de nieuwe sponsor kreeg een nieuwe eigenaar en hield het snel voor gezien. Toen de sponsor ermee ophield, verdwenen de buitenlanders. Nu speelt Leiden in de op een na hoogste klasse en wil de club niet promoveren.
In het ijshockey kwamen de buitenlandse sterren niet uit Amerika, maar uit Canada. "We leefden drie jaar lang in een ijshockey-roes", vertelt Ron Berteling, de aanvoerder van het Nederlands team die al in 1980 in de basis stond. "We wonnen in 1979 de B-poule, speelden in 1980 in Lake Placid en in 1981 in de A-poule. We hoorden bij de beste acht landen van de wereld. Als je in de competitie in Heerenveen moest spelen, waren er bij de warming-up twee uur voor de wedstrijd al tweeduizend toeschouwers." In die tijd, zo vertelt de huidige voorzitter van Heerenveen S. Braaksma, ging het gesprek op maandagochtend op je werk alleen over ijshockey. De Feenstra Flyers werkten toen met een budget van rond de 800.000 gulden en werden van 1976 tot 1983 zeven keer op rij landskampioen. De golf Nederlandse Canadezen zwiepten het spelpeil omhoog, namen de Nederlanders op sleeptouw en zorgden voor uitverkochte ijshallen.
HIER WITREGEL!!!!!
Ook in de gouden jaren van de de Amerikaanse sporten in Nederland, stonden de sponsors niet voortdurend op de zaaldeur te kloppen. Nederland werd in 1983, zonder geldschieter, vierde op het Europese kampioenschap basketbal. Maar beide sporten hebben het nu moeilijker dan ooit. Omdat de rest van Europa zich wel ontwikkelde, raakte Nederland achterop. "Moet je zien waar nog basketbal gespeeld wordt: in dorpen als Urk, Den Helder en Weert", zegt oud-international Kees Akerboom. De baskebalcompetitie is dit jaar van twaalf naar acht teams teruggebracht. Den Bosch bereikte de tweede ronde van de Europa Cup, maar de sponsor - vier ton per jaar - houdt er middenin een drie-jaar-contract mee op. De ploeg komt vanavond mogelijk niet eens in actie voor het eerste competitieduel omdat er geen geld is voor de salarissen. Van de Brabantse clubleiding mogen de spelers weg als ze dat willen.
Pas een maand gelden besloot de sponsor van ijshockeykampioen Utrecht het contract met een jaar te verlengen. Anders had Utrecht dit jaar niet kunnen spelen. In Geleen moesten de spelers moesten onlangs een salarisvermindering van 30 procent accepteren.
Frank van der Wall Bake, directeur van het sportmarketingbureau Trefpunt uit Hilversum, "staat niet te trappelen" om basketbal - al jaren ruim 40.000 leden - en ijshockey - al jaren 3.000 leden - aan nieuwe sponsors te verkopen. Het probleem is een teveel aan opportunisme en een gebrek aan structuur en organisatie in het laatste decennium. "Ze zijn niet goed met die luxe omgegaan. Het beleid, een escalatie van overenthousiasme, was op de korte termijn gericht. Er speelden te veel professionals die te duur waren. Buitenlandse spelers stonden op de pay-roll van de sponsor. Als die zich bij een economische tegenslag terugtrok, was de continuteit niet gewaarborgd. Sporttechnisch ontwikkelde de sporten zich in hoog tempo, maar bestuurlijk bleef de ontwikkeling daarbij achter. Er was een specifiek gebrek aan goed management."
"Ik deed ook mee aan de prijsopdrijving", bekent Van Egmond. "Als mijn coach een speler per se wilde hebben, bood ik 10.000 gulden meer dan de concurrent. We hadden op de bank een tiende man zitten met een salaris van 55.000 gulden!"
Sportsponsoring bedroeg in 1990 en 1991 ruim vierhonderd miljoen gulden per jaar. "Dat kan niet meer door liefhebbers op dinsdagavond in een achterkamertje geregeld worden", zegt Van den Wall Bake. De sponsors stellen tegenwoordig hoge eisen. Het gaat niet meer alleen om naamsbekendheid, maar om imago-building. Daarom moet de sport een positieve uitstraling hebben en op een brede basis rusten. De clubs zouden ook zonder sponsorinkomsten moeten kunnen bestaan. Daarna kan een sponsors voor extra inkomsten en extra attracties zorgen.
De clubs en de bonden hebben verzuimd de ontwikkeling van nieuw talent te garanderen door een gedegen jeugdopleiding op te zetten. "De Nederlandse ijshockeycompetitie draaide op de jeudopleiding in Canada", erkent bondscoach Larry van Wieren. Toen de Canadezen te oud werden of teruggingen naar hun geboorteland viel er een gat dat de Nederlanders niet konden dichten. Voor de ijshockeybond is Van Wieren vier jaar geleden begonnen met het op orde brengen van het nationale team en is hij "als een gek" aan de jeugd gaan werken. Die lange termijn-planning moet over tien jaar zijn vruchten gaan afwerpen. Heerenveen-voorzitter Braaksma: "Op dit moment zijn de clubs in de eredivisie zelfs niet in staat één talent per jaar voort te brengen. Op een team van twintig spelers is dat te weinig." Hij pleit voor een "beheerst management". De clubs moeten voorlopig leven met de beperkte middelen waarover ze beschikken en geen spelers bij elkaar weg proberen te halen.
Ook in het basketbal ligt de toekomst bij de jeugd. "Er zijn maar tien goede basketballers in Nederland", zegt Ton Boot, coach van landskampioen Den Helder. "De rest kan met een balletje stuiteren. We moeten het nationale team vergeten en ons op de jeugd concentreren." Van Egmond speelde met de gedachte om het nationale jeugdteam in de eredivisie tegen de grote jongens te laten spelen. "Ik trainde wel eens mee en dan zei die lange Larry Kip: 'Weet je wat jouw probleem is? Jouw ogen zitten op de hoogte van mij ellebogen'. Daar word je hard van."
Komt het nog goed? Natuurlijk, zeggen alle genterviewden. Van den Wall Bake: "Basketbal en ijshockey zijn snel, flitsend en geschikt voor televisie. Het zijn sporten waar je niet echt de regels voor hoeft te begrijpen." Akerboom: "Zet iemand neer met visie. Net als bij de volleybalbond. Die lange jongens, die eerst niets konden, blijken vier jaar later bij de wereldtop te horen."
Foto: Corky de Graauw scoort voor De Bisschop in een van de vele duels tussen de Amsterdamse ploeg en Feenstra Flyers, de toenmalige topteams. Ook zichtbaar doelman Ted Lenssen, Theo Nota en Leo Koopmans van de Heerenveners. (Foto NFP)

Joep Meijsen
22 februari 2009, 20:31
Interessant verhaal. Ik heb ergens nog het artikel Kind met een Waterhoofd liggen uit 1980. Geschreven vlak voor de Olympische Spelen over het feit dat het ijshockey aan de top wel goed was, maar amper een basis kende in de talentopleiding.

Hoe heb je het verhaal uiteindelijk achterhaald?

Gerard van der Heide
22 februari 2009, 20:33
Interessant verhaal. Ik heb ergens nog het artikel Kind met een Waterhoofd liggen uit 1980. Geschreven vlak voor de Olympische Spelen over het feit dat het ijshockey aan de top wel goed was, maar amper een basis kende in de talentopleiding.

Ik heb nogmaals een mail gestuurd naar de sportredactie van de NRC. Dit heb ik eergister gedaan. Mooie vlotte reactie nietwaar. Top van de NRC iig.

Plaats jij je artikel Kind met een Waterhoofd ook Joep?

Joep Meijsen
23 februari 2009, 19:00
Plaats jij je artikel Kind met een Waterhoofd ook Joep?

Daarvoor moet ik een keer afdalen naar de kelder. Dat is een printje uit de tijd dat ik nog hier en daar wat onderzoek deed.

Ik heb wel dit verhaal uit NRC van juli 1995 toen het Nederlandse ijshockey een doorstart maakte op nulniveau. Een beetje een vervolg op de bovenstaande tekst.

Veroordeeld tot bedelstaf

Slechts onkostenvergoeding voor Nederlandse ijshockeyers

Rotterdam - Jonge Nederlandse talenten in plaats van dure buitenlanders. Het ultieme reddingsplan voor het Nederlandse ijshockey, gepresenteerd door de Sectie Topijshockey, trekt diepe sporen. Clubs mogen hun spelers komend seizoen geen salaris meer betalen, maar slechts een onkostenvergoeding aanbieden.

Doel van de plannen is de stortvloed aan faillissementen van de afgelopen jaren tot staan te brengen. Clubbestuurders reageren in meerderheid opgelucht, spelers zijn verbijsterd. Met uitzondering van Rotterdam, Geleen en Heerenveen dat al doorlopende afspraken had met spelers, zijn alle clubs voorstander van de nieuwe competitieopzet. Voor de buitenlanders betekent het dat zij massaal uit Nederland zullen vertrekken. De betere Nederlandse spelers lijken voorlopig veroordeeld tot de bedelstaf.

International Christian Eimers (23) kreeg afgelopen week twee klappen te verwerken. Zijn club Geleen is failliet en hij kan bij andere clubs niets meer verdienen. Eimers: "Ik raak dus sowieso het belangrijkste deel van mijn inkomen kwijt. Deze maatregelen zijn wel erg rigoreus. Als er een jaar lang minder dagbladen verkocht worden, hoeven journalisten toch ook niet opeens voor niets te werken?'

Volgens de Nederlandse IJshockey Bond (NIJB) en clubbestuurders is de zogenaamde 'nul-optie' bittere noodzaak. De kerngezonde landskampioen Tilburg raakt weliswaar vier buitenlanders kwijt door de maatregelen, maar volgens voorzitter Jan de Greef is dat niet rampzalig: "De Nederlandse jongens vonden het uiteraard jammer dat zij erop achteruit gaan, maar het is hartverwarmend dat iedereen toch in Tilburg wil blijven. Overigens verdienden de Nederlanders bij ons niet zoveel, slechts de buitenlanders kregen een redelijk salaris. Ik vind het alleen een beetje zuur dat wij slachtoffer zijn geworden van ons eigen succes. We hebben met voornamelijk Tilburgse jongens iets goeds neergezet en krijgen daarvoor nu de rekening gepresenteerd.'

Coach Guus Bakker van CP&A Eindhoven zal het komend seizoen ook uitsluitend met Nederlanders het ijs op gaan: "Onze vier buitenlanders zullen vertrekken. Ik kan me niet voorstellen dat een buitenlander op basis van een onkostenvergoeding in Nederland blijft spelen. Verder verwacht ik dat de betere Nederlandse spelers ook zullen vertrekken naar het buitenland. Natuurlijk heeft dat een tijdelijke daling van het vaderlandse niveau tot gevolg, maar deze maatregelen zijn gewoon nodig.'

Christian Eimers zet daar zijn vraagtekens bij. "Bij Geleen is het afgelopen jaar gewoon een slecht financieel beleid gevoerd en daarom moeten wij het ontgelden. Het niveau zal in Nederland drastisch omlaag gaan. Ik probeer in het buitenland aan de slag te komen, maar ik betwijfel of dat lukt. De eredivisie dreigt een veredelde recreantencompetitie te worden, juist nu Nederland volgend jaar het WK voor B-landen mag organiseren.'

Trainer-coach Dennis van Rijswijk van Dordrecht vindt de nivellering van het Nederlandse ijshockey een zegen, hoewel ook hij komend seizoen geen beroep meer kan doen op de drie Amerikanen die bij de Dordtenaren speelden. "De afgelopen vijf jaar zijn wij trendsetter geweest door de nadruk te leggen op de jeugd. Een club als Geleen heefttonnen geinvesteerd in dure spelers. Als zij van dat bedrag twintig procent hadden besteed aan de jeugdopleiding, zou het nu bloeiende verenigingen zijn geweest. Dat hebben ze niet gedaan, dus is het een kwestie van eigen schuld, dikke bult.'

Clubs hebben tot 15 juli de tijd om zich in te schrijven voor de eredivisie die begin oktober van start gaat. Directeur Rob van Rijswijk van de Nederlandse IJshockey Bond (NIJB): "We willen met minimaal zes clubs beginnen. Ik merk dat alle clubs heel positief zijn over deze ingrijpende sanering. De financiele druk is bij veel clubs immers weg. We kunnen nu eindelijk loskomen uit de vicieuze cirkel van te hoge verwachtingen, te hoge investeringen en faillissementen.'

Alex van den Brink
23 februari 2009, 19:10
Daarvoor moet ik een keer afdalen naar de kelder. Dat is een printje uit de tijd dat ik nog hier en daar wat onderzoek deed.

Ik heb wel dit verhaal uit NRC van juli 1995 toen het Nederlandse ijshockey een doorstart maakte op nulniveau. Een beetje een vervolg op de bovenstaande tekst.
Er was toch achteraf een club die haar spelers doorbetaalde?

Joep Meijsen
23 februari 2009, 19:20
Er was toch achteraf een club die haar spelers doorbetaalde?

Dit is een paar jaar voordat ik begon te schrijven over ijshockey, dus daar heb ik geen kennis van.

Harm Wietze Oldersma
23 februari 2009, 20:24
Some things never change...Hier een stuk uit 2000:

'Nederlands ijshockey behoort over tien jaar tot wereldtop'

Het niveau waarop de Nederlandse ijshockeyers de laatste jaren spelen is te laag. Met het programma 'Talent 2000+' wil de nationale bond NIJB zich meer dan vroeger richten op de opleiding en begeleiding van talentvolle jeugdspelers. Het uiteindelijke resultaat van die inspanningen: aansluiting bij de internationale top.

De bond gaat de ijshockeyjeugd tussen de twaalf en twintig jaar intensiever begeleiden. Talentvolle kinderen krijgen de mogelijkheid in combinatie met hun studie vaker te trainen. Het programma wordt gefinancierd door de overheid, de NIJB en lokale sponsors. In Nijmegen en Groningen zijn speciale topijshockeycentra opgericht, Tilburg volgt volgend jaar.
'In vergelijking met het buitenland traint de Nederlandse jeugd veel te weinig', legt topsportcoördinator van de NIJB Jan Joosten uit. De mogelijkheden zijn te beperkt. Nederland bestaat uit zestien clubs met in totaal twintig ijsbanen. Geen enkele club heeft een eigen baan tot zijn beschikking en moet het ijs voortdurend delen met verschillende recreatieclubs.'
Er komen dus meer ijsbanen die volledig tot de beschikking van het ijshockey staan. Talenten die voorheen bij hun club maar een of twee keer per week trainden, kunnen dat in Nijmegen en Groningen minstens vijf keer per week. De scouting van de jeugd bij de landelijke clubs is door de nationale bond toevertrouwd aan Joosten.
Die clubs zijn razend enthousiast en de oud-international wordt voortdurend gebeld. Joosten: 'Vroeger liet de verhouding tussen de NIJB en de ijshockeyclubs nogal te wensen over. De bond beloofde van alles, maar kon het nooit waarmaken. Ook tussen de clubs onderling boterde het niet. Ze bekommerden zich uitsluitend om hun eigen continu?teit.'
Joosten: 'Nu is iedereen zich ervan bewust dat we de handen ineen moeten slaan, willen we het Nederlandse ijshockey naar een internationaal hoog niveau tillen. 'Talent 2000+' is ook fantastisch ontvangen. Het ijshockeycentrum in Nijmegen is op 17 september begonnen met de begeleiding van twaalf jeugdspelers. Na vier trainingssessies waren het er al zestien. En de vraag wordt almaar groter.'
Over het plan is dan ook goed nagedacht. Het programma is ontwikkeld door de NIJB, onder meer in samenwerking met de Finse ijshockeybond. 'Finland is vijftien jaar geleden begonnen met de uitvoering van een soortgelijk programma', vertelt directeur Henk Hille van de NIJB. 'Destijds was dat land nog het lelijke eendje in de internationale A-poule. Nu behoort het Finse ijshockey zonder enige twijfel tot de topdrie van de wereld.'
Het vertrouwen in het project is groot. Hille heeft Joosten tevens de verantwoordelijkheid gegeven voor de opleiding van ijshockeycoaches die internationaal erkend worden. Deze coaches leiden vervolgen weer clubcoaches op. Met als gevolg dat het niveau van de ijshockeycoaches in Nederland aanzienlijk zal kunnen stijgen. Jeugdige ijshockeytalenten kunnen dus voortaan zowel kwantitatief als kwalitatief op een hoger niveau trainen.
Een van de belangrijkste doelstellingen in de toekomst is deelname aan de Olympische Winterspelen in het jaar 2006. De laatste keer dat het Nederlands ijshockeyteam zich plaatste voor de Spelen was in 1980. Joosten beschouwt het als een reeël doel. Hij kijkt zelfs al verder. 'In 2010 behoort Nederland tot de wereldtop.'

Bron: Volkskrant 3 oktober 2000

Abe Brouwer
23 februari 2009, 20:27
Nog 1 jaar om bij de wereldtop te horen. :oops:

Harm Wietze Oldersma
23 februari 2009, 20:28
En dan tenslotte nog een stuk opgemaakt voor het seizoen 2003-2004, de bron is mij niet bekend helaas.

Preview seizoen Superliga 2003-2004
3 oktober 2003 - Vrijdag 3 oktober start de Nederlandse IJshockey competitie met een dubbele ronde om de nationale beker. Dit seizoen zijn er slechts 4 ploegen in staat om op het hoogste niveau te strijden om de eer. Dit is voor Nederland een absoluut dieptepunt in de geschiedenis van de snelste teamsport ter wereld.
Dankzij het verdwijnen van Nijmegen en de langdurende onduidelijkheid rond Heerenveen was de NIJB wel gedwongen om contact te zoeken met de Belgische bond om tot een gezamenlijke competitie te komen, de zogenaamde Coupe der Lage Landen. Deze Coupe der Lage Landen bestond in het verleden ook al eens, en de Belgische bond probeerde al twee jaar om dit bekertoernooi weer nieuw leven in te blazen. Tot op heden hield de Nederlandse bond de boot af, mede vanwege het niveau-verschil tussen beide landen, maar doordat de Nederlandse competitie te klein werd, en ook het niveau-verschil niet meer zo groot bleek, is nu toch besloten tot een gezamenlijke bekercompetitie.
De vier Nederlandse teams uit de Superliga (Heerenveen, Amsterdam, Geleen en Tilburg) spelen eerst een dubbele ronde tegen elkaar, dus 2x thuis en 2x uit. Alle vier de teams plaatsen zich voor het finale-weekeinde in Eindhoven. Tijdens de halve finales op 10 januari speelt eerst de nummer 1 van de bekercompetitie tegen de nummer vier, gevolgd door de wedstrijd tussen de nummer twee en de nummer drie van de bekercompetitie. Op zondag 11 januari wordt dan de finale gespeeld om de Nederlandse Beker.
In november wordt gestart met de Coupe der Lage Landen. Deze bestaat uit de vier Nederlandse teams en de Belgische teams Phantoms Deurne, HYC Herentals, IHC Leuven, White Caps Turnhout en Olympia uit Heist op Den Berg. Vergeleken met Nederland zijn de budgetten in België kleiner, maar ook in ons land moest flink ingeleverd worden door alle clubs, uitgezonderd Amsterdam. De Coupe bestaat uit een enkele ronde, dus een keer thuis en een keer uit. Hoe het kampioenschap er uit komt te zien van de Coupe is nog niet bekend en moet nog bepaald worden door beide bonden.
De Nederlandse teams kunnen uit de Coupe der Lage Landen bonuspunten meenemen naar de competitie om het kampioenschap van Nederland, welke beslist wordt in een best-of-seven finale. Deze competitie bestaat ook uit een enkele ronde.
Torenhoog favoriet zijn de Amsterdam Bulldogs, die met een ruim budget voor twee-derde met buitenlandse inbreng speelt. Dit zijn de Nederlands-Canadezen Mark Bultje, Kevin en David Hoogsteen, Josh Oort, Doug Stienstra en de keeper Phil Groeneveld. Groeneveld is echter reeds voor aanvang van de competitie uitgeschakeld door een blessure, waardoor hij dit seizoen moet missen. Tevens beschikt Amsterdam over de importspelers Jason Smith, Trevor Sherban, Andrew Williamson. Daarnaast spelen de ervaren internationals Tom Hartogs, Chris Eimers en Alexander Schaafsma bij de favoriet.
De enige ploeg die tegen Amsterdam nog voor een verrassing kan zorgen lijkt Heerenveen. De Flyers hebben de ploeg behoorlijk intakt gehouden vergeleken met vorig jaar. Van de Nederlandse c.q Nederlands-Canadese spelers is alleen Jimmy Raats vertrokken. Hij is terug naar Den Haag en speelt dit jaar voor HIJS in de Toekomstliga. De vijf importspelers komen niet terug, maar hiervoor zijn voorlopig aangetrokken de Canadezen Don Nichols (Ex Tilburg Trappers) en Fred Perowne en Oleg Timchenko uit de Oekra?ne, een echte goaltjes-dief, en volgens de verhalen een verrijking voor de Superliga. De Nederlands-Canadees en international Lamonte Polet is overgekomen van Geleen.
Zowel Geleen Eaters als ook Tilburg Trappers moesten noodgedwongen hun team verjongen, mede door inkrimping van het budget van beide teams. Bovendien moest Tilburg deze week nog afzien van de diensten van ex NHL-speler Jason Lafreniere, die nog een lange schorsing op zijn naam heeft staan, waardoor de bekerfinalist van vorig seizoen op zoek moet naar een vervanger.
Al met al een jaar om te overleven dus voor het vaderlandse ijshockey, en afwachten of er nog toekomst is voor een semi-prof competitie in Nederland.

Joep Meijsen
23 februari 2009, 20:29

Ik heb net een doos met mappen met knipsels naar boven gehaald die ik het verleden heb gekregen. Het gezegde 'de geschiedenis herhaalt zich' is volgens mij ontstaan in de ijshockeywereld :-|

Gerard van der Heide
23 februari 2009, 20:31

Bron: Volkskrant 3 oktober 2000

Waar zijn al die ijsbanen? Wat is er nu daadwerkelijk tot stand gekomen met talent 2000.
Maw wat is er nu uiteindelijk bereikt na al die mooie woorden?

Joep Meijsen
23 februari 2009, 20:42
Waar zijn al die ijsbanen? Wat is er nu daadwerkelijk tot stand gekomen met talent 2000.
Maw wat is er nu uiteindelijk bereikt na al die mooie woorden?

Ik kan me nauwelijks meer herinneren dat Jan Joosten in die functie actief was, dus die is alweer heel wat jaren weg. Het Nederlandse ijshockey blijft toch een beetje roeien tegen de stroom in, met tegenwind en handboeien aan. Voor ambities is geld nodig. De afgelopen jaren is de subsidiestroom vanuit de overheid alleen maar afgenomen en de meeste sponsoren hebben niet zo'n interesse in investeringen in de landelijke structuur van de sport. Dat betekent dat wat er in Nederland gebeurt, feitelijk op lokaal niveau gebeurd.

Het nieuwe talentcentrum van het Nederlandse ijshockey dat in Eindhoven moet komen of de WK-kandidatuur die door de gemeente Tilburg wordt ondersteund. Maar om antwoord te geven op je oorspronkelijke vragen: Niet zo heel veel. Wellicht de komende tien jaar. Maar illusies over aansluiting bij de wereldtop kunnen gevoeglijk in dromenland worden geplaatst. Een goede structuur voor de jeugd, een uitbreiding van het aantal clubs en een solvabele eredivisie zijn al afdoende uitdagingen.

Abe Brouwer
23 februari 2009, 20:44
Ik heb trouwens nog steeds de sportweek van enkele jaren terug waarin een uitgebreid artikel over het Nederlands ijshockey stond. In datzelfde nummer staat trouwens ook een verslagje van Washington Capitals-Florida Panthers.

Gerard van der Heide
23 februari 2009, 21:08
Ik kan me nauwelijks meer herinneren dat Jan Joosten in die functie actief was, dus die is alweer heel wat jaren weg. Het Nederlandse ijshockey blijft toch een beetje roeien tegen de stroom in, met tegenwind en handboeien aan. Voor ambities is geld nodig. De afgelopen jaren is de subsidiestroom vanuit de overheid alleen maar afgenomen en de meeste sponsoren hebben niet zo'n interesse in investeringen in de landelijke structuur van de sport. Dat betekent dat wat er in Nederland gebeurt, feitelijk op lokaal niveau gebeurd.

Het nieuwe talentcentrum van het Nederlandse ijshockey dat in Eindhoven moet komen of de WK-kandidatuur die door de gemeente Tilburg wordt ondersteund. Maar om antwoord te geven op je oorspronkelijke vragen: Niet zo heel veel. Wellicht de komende tien jaar. Maar illusies over aansluiting bij de wereldtop kunnen gevoeglijk in dromenland worden geplaatst. Een goede structuur voor de jeugd, een uitbreiding van het aantal clubs en een solvabele eredivisie zijn al afdoende uitdagingen.

Dan is er nog de NNIJA in Groningen. Hoor je bar weinig over. Weet niet eens of het nog wel "in leven" is.
Hier en daar worden kleine projecten opgestart, maar zijn al snel weer ter ziele.

Uit eigen ervaring weet ik dat veel ouders nogal wat nadelen zien in het gaan ijshockey spelen van hun kroost. Vooral de landelijke opgezette competitie is vaak doorslaggevend. Ouders willen bv niet op zondag kilometers rijden om daar om 17.00 uur nog een wedstrijdje van zoon/dochterlief te zien.Helaas kan dat (nu nog) niet anders. Vaak komt de contributie op de 2e plaats, alhoewel ik de contributie in sommige gevallen erg hoog vindt. Uiteraard zal dat niet om eigen gewin zijn, maar juist zodanig zijn dat de kosten kunnen worden afgedekt.

Daarnaast vind ik dat er veeeeel te weinig ijshallen zijn. Ieder verzorgingsgebied van 100000 mensen zou toch levensvatbaar moeten zijn om een ijshal te hebben. Zeker gezien de huidige technieken vwb energie (biomassa, windenergie etc etc)
Geen ijshal, geen ijssport, geen/veel minder interesse bij lokale jeugd.

Geert van der Meulen
23 februari 2009, 21:28
Dan is er nog de NNIJA in Groningen. Hoor je bar weinig over. Weet niet eens of het nog wel "in leven" is.
Hier en daar worden kleine projecten opgestart, maar zijn al snel weer ter ziele.

Uit eigen ervaring weet ik dat veel ouders nogal wat nadelen zien in het gaan ijshockey spelen van hun kroost. Vooral de landelijke opgezette competitie is vaak doorslaggevend. Ouders willen bv niet op zondag kilometers rijden om daar om 17.00 uur nog een wedstrijdje van zoon/dochterlief te zien.Helaas kan dat (nu nog) niet anders. Vaak komt de contributie op de 2e plaats, alhoewel ik de contributie in sommige gevallen erg hoog vindt. Uiteraard zal dat niet om eigen gewin zijn, maar juist zodanig zijn dat de kosten kunnen worden afgedekt.

Daarnaast vind ik dat er veeeeel te weinig ijshallen zijn. Ieder verzorgingsgebied van 100000 mensen zou toch levensvatbaar moeten zijn om een ijshal te hebben. Zeker gezien de huidige technieken vwb energie (biomassa, windenergie etc etc)
Geen ijshal, geen ijssport, geen/veel minder interesse bij lokale jeugd.

Ik heb hier ooit eens een artikel geplaatst over Den Bosch. Het artikel kwam uit de jaren zestig. Ook daarin werd gesteld dat 'we de imports nog nodig hebben, maar over enkele jaren kunnen we het met onze Nederlandse jongens redden'.
Er is dus niks nieuws onder de zon.
Het is zo: we hebben te weinig ijshallen en bovendien worden die hallen ook voor veel andere sporten gebruikt. De renovatie van de Heerenveense ijshockeyhal danken we aan de KNSB en de door haar georganiseerde short-track sport.
Als je in Duitsland komt hebben veel kleine steden vaak een ijshal. Niet verwonderlijk dat daar meer ijshockeyers zijn. Het is zoals je zegt: als ouders van mini's, welpen, u12 etc. elke week veel kilometers moeten rijden haken er veel af. En geloof me, ik weet waar ik over praat. Ik heb jaren en jaren elke week naar ijsstadions in andere steden moeten rijden. Het is niet erg, maar voor veel ouders een te grote drempel. Als je nog meer kinderen hebt die ook nog eens sporten doen, wordt het helemaal te veel voor veel mensen.
Ik heb hier al eens een pleidooi gehouden om samen te werken met de KNSB die zich ook zorgen maakt over de schaatssport en kleine ijsbanen in de steden wil neerzetten. Dat zouden natuurlijk net zo goed 30x60 banen kunnen zijn.
IJssportclubs (kunstrijden, ijshockey, short-track, langebaanschaatsen) zouden ook bij de opleiding (schaatsklassen) van jonge kinderen kunnen gaan samenwerken. Kinderen worden door ouders vaak op de sport gezet die zij leuk vinden, maar wie zegt dat een kind van kunstrijders niet liever gaat langebaanschaatsen, dat een kind van ijshockeyers niet liever gaat short-tracken, dat het kind van een schaatskampioen niet liever gaat ijshockeyen. Leer eerst de kinderen goed schaatsen, laat ze 'ruiken' aan elke sport en laat ze kiezen.
De afgelopen winter heeft laten zien dat we ook nog wel eens natuurijs krijgen. Op de natuurijsbanen is vaak geen ruimte om met stick en puck bezig te zijn. Te gevaarlijk! De ijsbaan van Oudeschoot is een uitzondering. Daar is een aparte ruimte gereserveerd. Probeer zoiets ook te krijgen op andere natuurijsbanen!
Zorg er nou eens voor dat de eredivisieclubs ook echt gaan zorgen voor de jeugd. Niet alleen in woord als weer een nieuwe club wordt opgericht en de nieuwe voorzitter de toegestroomde pers weer vertelt dat de jeugd zo verschrikkelijk belangrijk is. Dat is vaak alleen zo als de centen op zijn. Als er centen genoeg zijn profiteert de jeugd daar vaak niet van!

Oja, de NNIJA in Groningen. De rechtspersoon bestaat nog wel, maar de activiteiten zijn 'tijdelijk' stilgelegd!

Gerard van der Heide
24 februari 2009, 13:17
Ik heb hier ooit eens een artikel geplaatst over Den Bosch. Het artikel kwam uit de jaren zestig. Ook daarin werd gesteld dat 'we de imports nog nodig hebben, maar over enkele jaren kunnen we het met onze Nederlandse jongens redden'.
Er is dus niks nieuws onder de zon.
Het is zo: we hebben te weinig ijshallen en bovendien worden die hallen ook voor veel andere sporten gebruikt. De renovatie van de Heerenveense ijshockeyhal danken we aan de KNSB en de door haar georganiseerde short-track sport.
Als je in Duitsland komt hebben veel kleine steden vaak een ijshal. Niet verwonderlijk dat daar meer ijshockeyers zijn. Het is zoals je zegt: als ouders van mini's, welpen, u12 etc. elke week veel kilometers moeten rijden haken er veel af. En geloof me, ik weet waar ik over praat. Ik heb jaren en jaren elke week naar ijsstadions in andere steden moeten rijden. Het is niet erg, maar voor veel ouders een te grote drempel. Als je nog meer kinderen hebt die ook nog eens sporten doen, wordt het helemaal te veel voor veel mensen.
Ik heb hier al eens een pleidooi gehouden om samen te werken met de KNSB die zich ook zorgen maakt over de schaatssport en kleine ijsbanen in de steden wil neerzetten. Dat zouden natuurlijk net zo goed 30x60 banen kunnen zijn.
IJssportclubs (kunstrijden, ijshockey, short-track, langebaanschaatsen) zouden ook bij de opleiding (schaatsklassen) van jonge kinderen kunnen gaan samenwerken. Kinderen worden door ouders vaak op de sport gezet die zij leuk vinden, maar wie zegt dat een kind van kunstrijders niet liever gaat langebaanschaatsen, dat een kind van ijshockeyers niet liever gaat short-tracken, dat het kind van een schaatskampioen niet liever gaat ijshockeyen. Leer eerst de kinderen goed schaatsen, laat ze 'ruiken' aan elke sport en laat ze kiezen.
De afgelopen winter heeft laten zien dat we ook nog wel eens natuurijs krijgen. Op de natuurijsbanen is vaak geen ruimte om met stick en puck bezig te zijn. Te gevaarlijk! De ijsbaan van Oudeschoot is een uitzondering. Daar is een aparte ruimte gereserveerd. Probeer zoiets ook te krijgen op andere natuurijsbanen!
Zorg er nou eens voor dat de eredivisieclubs ook echt gaan zorgen voor de jeugd. Niet alleen in woord als weer een nieuwe club wordt opgericht en de nieuwe voorzitter de toegestroomde pers weer vertelt dat de jeugd zo verschrikkelijk belangrijk is. Dat is vaak alleen zo als de centen op zijn. Als er centen genoeg zijn profiteert de jeugd daar vaak niet van!

Oja, de NNIJA in Groningen. De rechtspersoon bestaat nog wel, maar de activiteiten zijn 'tijdelijk' stilgelegd!

Misschien verhuizen naar Thialf? ...................... ?????????? vaste kracht erop????

Harm Wietze Oldersma
25 februari 2009, 21:07
Begin deze eeuw waren er ook grootse plannen in Heerenveen... Hier nog een stuk uit de Telegraaf

Flyers willen hoog vliegen

Onbewust gaan de gedachten van Ben Kolle terug naar begin jaren tachtig. Het Nederlandse ijshockey floreert. Het nationale team haalt in Lake Placid zelfs de Olympische Spelen. Thialf zat week in week uit bomvol enthousiaste supporters van de Feenstra Flyers. Het was de tijd van Larry van Wieren, Jack de Heer, Leo Koopmans en Jan Janssen.”Er is nieuw elan in Heerenveen. Wij willen proberen die hoogtijdagen hier te laten terugkeren,” aldus Kolle, de voorzitter van de stichting TIJF (Top IJshockey Flyers).

De Flyers hebben zich aan de vooravond van het nieuwe competitieseizoen, dat morgen begint, in elk geval verzekerd van een nieuwe sponsor. Bouwmarktketen Formido met 84 zaken toonaangevend in Nederland, steekt het komende jaar twee ton in het ijshockeyproject. Tussentijds, in december, zal een evaluatie plaatshebben. Bij een positieve ervaring wil de sponsor er nog drie jaar aan vastplakken.

Bovendien hebben de tv-zenders SBS6 en UPC te kennen gegeven ruim aandacht te willen schenken aan de ijshockeycompetitie. UPC brengt, weliswaar achter de decoder, rechtstreekse beelden van wedstrijden; SBS6 komt met een wekelijks of tweewekelijks magazine.

Kortom het ijshockey, een van de spectaculairste sporten van de Winterspelen, lijkt in Nederland weer wat meer aandacht te krijgen. Na de bloeiperiode kwam het terecht in de hoek waar de klappen vallen. De ene bestuurscrisis volgde de andere op; de schijnwerper stond niet op het ijs, maar op de groene tafel gericht. Eindelijk lijkt de ijshockeysport zich enigszins van het juk te ontdoen. Hoewel de weg omhoog nog nauwelijks geplaveid is, hebben de zes topclubs ( naast Formido Flyers, Amsterdam, Geleen, Nijmegen, Tilburg en Den Bosch) en de Nederlandse IJshockey Bond ( NIJB) de intentie zo snel mogelijk uit het dal te klimmen. Salt Lake City in 2002 is geen haalbare kaart; het vizier is gericht op deelname aan de Olympische Winterspelen van Turijn in 2006.

In de periode tot Turijn willen Kolle en zijn Heerenveense medewerkers proberen het WK voor B-landen, waarin Oranje uitkomt, naar Thialf te halen. Voorwaarde is dan wel, dat het complex over twee ijshockeybanen beschikt. Dat is een eis van de Internationale IJshockey Federatie ( IIJF). Zoals bekend zitten de belanghebbende partijen in een vergevorderde onderhandelingsfase over de bouw van een tweede Thialf-tempel, die gekoppeld word aan de bestaande. "Het is toekomstmuziek, maar ik heb goede hoop, dat het project daadwerkelijk van de grond komt. Ik ben zelf afkomstig uit Den Haag en woon al een jaar of zeven in Heerenveen. Als je ziet met welk enthousiasme in het Friese Haagje projecten van de grond worden getild, dan wil je nooit meer terug, " aldus Kolle.

De selectie van de Formido Flyers bestaat uit twintig ijshockeyers. Het merendeel werkt of studeert naast de sport en gaat dus door het leven als semi-professional. Daarnaast beschikken de Flyers over vijf Canadese full-profs. De landstitel is uiteraard het hoofddoel van de ambitieuze coach Andy Tenbult. Dat wil hij bereiken met aantrekkelijk ijshockey, gespeeld voor veel toeschouwers. Kolle:"De oude tijden moeten terugkomen. IJshockey is een prachtige sport en heeft in Nederland te lang in het verdomhoekje gezeten. Het is de hoogste tijd voor nieuwe impulsen."
(Bron: De Telegraaf ?2000)

Harm Wietze Oldersma
25 februari 2009, 21:10
Opvallende uitspraken weer, zoals over Turijn 2006 en bouw van een tweede Thialf-tempel. Én gelukkig is de vooruitziende blik m.b.t. SBS6 uiteindelijk wel uitgekomen.

Gerard van der Heide
19 november 2009, 13:50

Hey Joep,

Heb je inmiddels y artikel "Kind met een Waterhoofd uit 1980" kunnen vinden?
Tis alweer een poosje terug dat deze thread actief was.

Paul van Heertum
20 november 2009, 00:10
2 keer op rij de finale toch?

Harry Koenen
27 december 2009, 20:06
De oude tijden moeten terugkomen. IJshockey is een prachtige sport en heeft in Nederland te lang in het verdomhoekje gezeten. Het is de hoogste tijd voor nieuwe impulsen."
(Bron: De Telegraaf ?2000)

Hoe kan het dat er meer fans uit Smallingerland dan de plaats Heerenveen zelf komen?
Op een of andere manier leeft het ijshockey niet in Heerenveen zelf.........

Gerard van der Heide
28 december 2009, 00:44
Dat was in 1965 al duidelijk Harry. Smallingerland wees destijds de bouw van de ijsbaan af op haar grond en derhalve ging hveen ermee aan de haal.

Geert van der Meulen
28 december 2009, 16:40
Dat was in 1965 al duidelijk Harry. Smallingerland wees destijds de bouw van de ijsbaan af op haar grond en derhalve ging hveen ermee aan de haal.

In Heerenveen bestonden in 1960 al vastomlijnde plannen voor de bouw van een kunstijsbaan. De concurrenten daarbij waren Leeuwarden en Groningen.
Over ijshockey sprak in die tijd nog niemand in Noord- en Oost-Nederland. De ijsbaan in Deventer had niet eens een overdekte ijshockeybaan.
In Heerenveen was de komst van ijshockey te danken aan een oud-ijshockeyer van Den Haag die leraar lichamelijke opvoeding was aan de ambachtsschool in Wolvega.

Gerard van der Heide
28 december 2009, 19:44
In Heerenveen bestonden in 1960 al vastomlijnde plannen voor de bouw van een kunstijsbaan. De concurrenten daarbij waren Leeuwarden en Groningen.
Over ijshockey sprak in die tijd nog niemand in Noord- en Oost-Nederland. De ijsbaan in Deventer had niet eens een overdekte ijshockeybaan.
In Heerenveen was de komst van ijshockey te danken aan een oud-ijshockeyer van Den Haag die leraar lichamelijke opvoeding was aan de ambachtsschool in Wolvega.

Don't shoot msger Geert. Is mij 2 jaar geleden wijsgemaakt door ambtenaar op Gemeentehuis Smallingerland

Geert van der Meulen
28 december 2009, 20:56
Don't shoot msger Geert. Is mij 2 jaar geleden wijsgemaakt door ambtenaar op Gemeentehuis Smallingerland

Je moet je ook niet van alles op de mouw laten spelden! :)
Als je die ambtenaar nog eens spreekt, mag je hem rustig vertellen dat ze in die jaren hebben geslapen. In februari 1964 kreeg Heerenveen al groen licht van alle instanties voor de bouw.
Ze werden dus zeker één jaar te laat wakker!

Gerard Eisma
28 december 2009, 21:36

Vorige week een artikel in een regionale krant gelezen (Gooi en Eemlander) dat de KNSB samen met NOC-NSF nu (bijna een jaar na dato) een onderzoek gaan instellen hoe zij de Nederlanders die afgelopen winter zijn gaan schaatsen kunnen motiveren te blijven bewegen.....

tja, van dergelijke initiatieven moeten we het kennelijk hebben.

Als men die mosterd na de maaltijd houding aanhoud, schiet het natuurlijk nooit op. Ik denk dat lokale overheden met een dergelijke houding van deze clubs nooit meer ijsbanen gaan aanleggen. Hoe staat het met de plannen voor een ijsbaan in Almere? In Amsterdam Noord zou een multifunctioneel sportstadion komen (voor oa Basketbal en IJshockey). Niks meer van gehoord. Met moeten het, door de bank genomen, doen met verouderde hallen, geen ruimte voor een goede ontvangst van sponsors etc. Clubs doen hun best, maar worden niet erg meegeholpen door gemeenten. Als de muziek iets te hard staat (werkelijke reden? of parkeeroverlast?) klaagt de burger in de omgeving steen en been, en burgers zijn kiezers dus daar wordt naar geluisterd.

Ik denk dat het uit de clubs zelf moet komen (professioneel), in combinatie met een toename van de publiciteit (met name: landelijke TV-zenders). Als SBS een paar jaar doorgaat, zal achteraf blijken dat dit een gouden greep is geweest. Overigens moeten de clubs wellicht ook de hand in eigen boezem steken. Overal in het land liggen op dit moment kleine kunstijsbaantjes. Als je deze laat openen (of afsluiten) door een professioneel ijshockeyteam (open training o.i.d.) weet ik zeker dat je op lokaal terrein goodwill kweekt bij lokale overheden en bevolking. Bovendien genereer je vrijwel zeker publiciteit. En komen er veel toeschouwers op af die je wellicht anders nooit had bereikt. Wellicht kun je ze verleiden ook eens naar wedstrijden te komen. En misschien nog mooier trek je er ook nog potentiele sponsors mee over de streep (je kunt een dergelijk evenement ook laten sponsoren).

Kijkcijfers op de olympische spelen laten zien dat ook in Nederland er ontzettend veel latent geintresseerden zijn. Vaak weet men niet eens op welk niveau hier gespeeld word. Er is dus heel veel mogelijk, maar er zal wel een professioneringsslag moeten worden gemaakt.

groet,
Gerard

Dennis de Wit
29 december 2009, 10:08
Hoe kan het dat er meer fans uit Smallingerland dan de plaats Heerenveen zelf komen?
Op een of andere manier leeft het ijshockey niet in Heerenveen zelf.........

In LWD willen ze een nieuwe baan/hal neerzetten...
In Drachten schaats men al heel december op het Moleneind (Centrum). Gisteren was het er gewoon weer druk!

Ijshockey is nu geconcentreerd rond de eredivisie. Waarom niet meer 'lokale' ijshallen zodat sporten als Curling, Ijshockey en shorttrack wat meer in het regionale leven geintegreerd worden?

Men zou naast Drachten/Opeinde een sport boulevard plaatsen met karting en een klimwand... Waarom denkt men niet aan een ijshal?

ijshockey yn'e Pein!