PDA

View Full Version : Kredietcrisis

Geert van der Meulen
19 februari 2009, 20:36
Iedereen heeft het tegenwoordig maar over de kredietcrisis. Ook in sportkringen wordt nagedacht over de gevolgen van de wereldwijde crisis. De KNVB bereidt zich voor en maakt al plannen om de gevolgen het hoofd te bieden. De bestuurders van de voetbalbond vrezen vooral dat de crisis slachtoffers zal maken in de eerste divisie. Inkrimping van die divisie tot 12 clubs zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn.
Ook UEFA voorzitter Michel Platini waarschuwde woensdag het Europese parlement voor een financiële implosie van het voetbal. Hij pleitte voor salarisplafonds en het beperken van transferbedragen, iets wat in strijd is met het vrije verkeer van werknemers binnen de Unie.
Als men zich op genoemde niveau's al zorgen maakt, hoe moet het dan met het ijshockey, met name het Nederlands ijshockey?
Het ging net zo lekker: negen clubs in de eredivisie, elke week TV aandacht opSBS6 en de publieke belangstelling bij de clubs lijkt te stijgen.
Maar blijft dat zo? Zal de diepe recessie waarin Nederland terecht gekomen is voorbijgaan aan de Nederlandse ijshockeyclubs? De economie krimpt dit jaar met 3,5% vertelde het CPB deze week, de werkloosheid stijgt sterk en het aantal faillissementen eveneens. Premier Balkenende vertelde somber dat het ook na de crisis (wanneer is dat?) nooit meer zoals zijn als daarvoor.
De vraag is natuurlijk wat het ijshockey zal merken en of bedrijven nog bereid zullen zijn geld in de sport te steken.
Indien de belangstelling van bedrijven om te sponsoren sterk afneemt zullen de ijshockeyclubs misschien wel gedwongen zijn om de tering naar de nering te zetten.
De vraag is wat het Nederlandse ijshockey kan doen om de crisis het hoofd te bieden.

Abe Brouwer
19 februari 2009, 20:50
Als ijshockeyclubs echt moeten bezuinigen vanwege de kredietcrisis dan zal dat vooral ten koste gaan van de dure imports.

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:01
Ik denk dat de crisis elders vooral groter zal zijn dan in Nederland

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:12
Ik denk dat de crisis elders vooral groter zal zijn dan in Nederland

Wacht nog maar even rustig af, zul je nog lelijk staan te kijken helaas

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:17
Welke inkomsten dalen dan?

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:18

Er dalen nogal wat uitgaven Paul, en daardoor ook inkomsten

Abe Brouwer
19 februari 2009, 21:18

Sponsor-inkomsten?

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:21
Ja, met pak hem beet 5% en verder?

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:27
Ja, met pak hem beet 5% en verder?

Tegen wie heb je het Paul, gebruik de quote knop even als je wil

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:28
Tegen wie heb je het Paul, gebruik de quote knop even als je wil

Diegene die boven me stond, maar dat wist je zelf ook al

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:29
Er dalen nogal wat uitgaven Paul, en daardoor ook inkomsten

Uitgaven en inkomsten zijn voor een ijshockeyclub niet met elkaar gelinkt

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:33
Uitgaven en inkomsten zijn voor een ijshockeyclub niet met elkaar gelinkt

Je begrijpt denk ik niet helemaal wat ik bedoel. Bedrijven moeten hun hoofd boven water houden en gaan dus schrappen in de uitgaven. Vaak gaat dit ten koste van een stukje marketing (bijv sponsorgelden, boardingreclame, shirtsponsoring). Daardoor kan het dus zo zijn, dat de inkomsten voor sportclubs, waaronder ijshockeyclubs, gaan dalen.

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:34
Zal best dalen, maar wat daalt er verder nog meer?

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:36
Zal best dalen, maar wat daalt er verder nog meer?

Zie mijn vorige post. Is dat niet genoeg?

Geert van der Meulen
19 februari 2009, 21:37
Rene, wat heb jij trouwens een mooi onderschrift!

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:39
Zolang het om een paar procent gaat terwijl de supporters blijven komen kan je dat weer compenseren daar goedkoper in te kopen.

Clubs in het buitenland die meer drijven op bijvoorbeeld TV geld en multinationals drijven gaan het veel moeilijker krijgen om hun inkomsten op peil te houden

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:42
Zolang het om een paar procent gaat terwijl de supporters blijven komen kan je dat weer compenseren daar goedkoper in te kopen.

Clubs in het buitenland die meer drijven op bijvoorbeeld TV geld en multinationals drijven gaan het veel moeilijker krijgen om hun inkomsten op peil te houden

Ben ik het niet mee eens. Ik vraag me trouwens af hoe je aan die 5% komt. Daarnaast zeg je dus eigenlijk dat kleine bedrijven een stuk minder last zullen krijgen van de crisis dan de grote?

Ik weet niet of er een club in nederland wordt gesponsord door bijvoorbeeld een makelaardij, maar zou er toch niet automatisch vanuit gaan dat die volgend jaar ook zullen sponsoren.

Dit is wel een interessant stukje over marketing tijdens recessie.

http://www.onedaycompany.nl/internet-marketing-manager/recessie-en-marketing-keuzes/

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:43
Rene, wat heb jij trouwens een mooi onderschrift!

Haha, i get it..

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:46
Ben ik het niet mee eens. Ik vraag me trouwens af hoe je aan die 5% komt. Daarnaast zeg je dus eigenlijk dat kleine bedrijven een stuk minder last zullen krijgen van de crisis dan de grote?

Ik weet niet of er een club in nederland wordt gesponsord door bijvoorbeeld een makelaardij, maar zou er toch niet automatisch vanuit gaan dat die volgend jaar ook zullen sponsoren.

Dit is wel een interessant stukje over marketing tijdens recessie.

http://www.onedaycompany.nl/internet-marketing-manager/recessie-en-marketing-keuzes/

Zomaar een schatting, hoef je verder geen waarde aan te hechten, verwacht alleen niet dat het hard gaan dalen

Lokale bedrijven hebben inderdaad minder last van de recessie dan grote multinationals

Rene van Dijk
19 februari 2009, 21:48
Zomaar een schatting, hoef je verder geen waarde aan te hechten, verwacht alleen niet dat het hard gaan dalen

Lokale bedrijven hebben inderdaad minder last van de recessie dan grote multinationals

De tijd zal het leren Paul..fingers crossed..

Paul van Heertum
19 februari 2009, 21:50
Ik verwacht dat het Nederlandse ijshockey weinig last van zal ondervinden vinden juist omdat het erg een local sport is.

Zolang Jan uit Tilburg blijft kijken gaat de schoenmaker, fietsenmaker en de lokale slager de Trappers steunen

Rene van Dijk
19 februari 2009, 22:04
Ik verwacht dat het Nederlandse ijshockey weinig last van zal ondervinden vinden juist omdat het erg een local sport is.

Zolang Jan uit Tilburg blijft kijken gaat de schoenmaker, fietsenmaker en de lokale slager de Trappers steunen

Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat veel ondernemers zich zullen richten op het behouden van hun huidige klanten in plaats van het aantrekken van nieuwe klanten. Maar wie ben ik..

Paul van Heertum
19 februari 2009, 22:06
Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat veel ondernemers zich zullen richten op het behouden van hun huidige klanten in plaats van het aantrekken van nieuwe klanten. Maar wie ben ik..

Sponsor van een ijshockeyclub ben je niet voor het aantrekken van klanten

Rene van Dijk
19 februari 2009, 22:07
Sponsor van een ijshockeyclub ben je niet voor het aantrekken van klanten

Waarvoor ben je het dan?

Paul van Heertum
19 februari 2009, 22:08
De maatschappelijke rol van de vereniging en omdat veel van je klanten naar die club gaan

Paul van Heertum
19 februari 2009, 22:09
De hoofdsponsor zal het vooral om de naamsbekendheid gaan en naamsponsor worden van een ijshockeyteam is een goedkope manier om in de kranten, op TV en bijvoorbeeld op telekekst te komen

Rene van Dijk
19 februari 2009, 22:10
De hoofdsponsor zal het vooral om de naamsbekendheid gaan en naamsponsor worden van een ijshockeyteam is een goedkope manier om in de kranten, op TV en bijvoorbeeld op telekekst te komen

En waarom wil een sponsor graag naamsbekendheid..?

Paul van Heertum
19 februari 2009, 22:11
En waarom wil een sponsor graag naamsbekendheid..?

Om zich in de markt neer te zetten

Rene van Dijk
19 februari 2009, 22:12

Dus...met andere woorden...

Geert van der Meulen
19 februari 2009, 22:13

Is het nou eens één keer voor jou mogelijk om een discussie te voeren en niet steeds weer met oneliners te komen.
Beargumenteer je verhaal nou eens in plaats van altijd maar weer die eindeloze serie voorspelbare vragen te stellen.

Paul van Heertum
19 februari 2009, 22:13
Naamsbekendheid te krijgen

Rene van Dijk
19 februari 2009, 22:18
Naamsbekendheid te krijgen

Je hebt mijn punt nu wel genoeg gemaakt Paul, ik ga weer voetbal kijken!

Paul van Heertum
20 februari 2009, 01:11
De recessie is overigens al aan de gang in het voetbal. Als je effe niet uitgaat van City hebben alleen Spurs(voor minder geld spelers teruggehaald) en Real echt geld uitgegeven in de winter

Alle andere ploegen kochten nauwelijks en huurden spelers

Alex van den Brink
20 februari 2009, 07:41
Iedereen heeft het tegenwoordig maar over de kredietcrisis. Ook in sportkringen wordt nagedacht over de gevolgen van de wereldwijde crisis. De KNVB bereidt zich voor en maakt al plannen om de gevolgen het hoofd te bieden. De bestuurders van de voetbalbond vrezen vooral dat de crisis slachtoffers zal maken in de eerste divisie. Inkrimping van die divisie tot 12 clubs zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn.
Ook UEFA voorzitter Michel Platini waarschuwde woensdag het Europese parlement voor een financiële implosie van het voetbal. Hij pleitte voor salarisplafonds en het beperken van transferbedragen, iets wat in strijd is met het vrije verkeer van werknemers binnen de Unie.
Als men zich op genoemde niveau's al zorgen maakt, hoe moet het dan met het ijshockey, met name het Nederlands ijshockey?
Het ging net zo lekker: negen clubs in de eredivisie, elke week TV aandacht opSBS6 en de publieke belangstelling bij de clubs lijkt te stijgen.
Maar blijft dat zo? Zal de diepe recessie waarin Nederland terecht gekomen is voorbijgaan aan de Nederlandse ijshockeyclubs? De economie krimpt dit jaar met 3,5% vertelde het CPB deze week, de werkloosheid stijgt sterk en het aantal faillissementen eveneens. Premier Balkenende vertelde somber dat het ook na de crisis (wanneer is dat?) nooit meer zoals zijn als daarvoor.
De vraag is natuurlijk wat het ijshockey zal merken en of bedrijven nog bereid zullen zijn geld in de sport te steken.
Indien de belangstelling van bedrijven om te sponsoren sterk afneemt zullen de ijshockeyclubs misschien wel gedwongen zijn om de tering naar de nering te zetten.
De vraag is wat het Nederlandse ijshockey kan doen om de crisis het hoofd te bieden.

In een eerdere discussie, over Dennis Unk, heb ik voorspeld dat de credietcrisis invloed gaat hebben op onze sport. wil
Ik niet de discussie oprakelen over Tilburg, daar is genoeg over gezegd.
Ik ben er zeker van dat de crisis gevoeld wordt bij het ijshockey.

Een leverancier als Destil levert aan productie maatschappijen zoals de bouw, uit eigen ervaring weet ik dat er diverse projecten worden uitgesteld of afgeblazen.

Het gaat niet over projecten van een paar ton, maar meer. Wanneer deze projecten niet doorgaan zal dat inkomsten gaan schelen bij de bedrijven zoals Destil.
De gemaakte afspraken zullen dan doorgaan maar de continuiteit is niet zeker.

Dus lopende sponsorcontracten die uitgediend kunnen worden, lopen hopelijk langer dan dat de crisis duurt.

http://www.ijshockeyforum.com/n/showthread.php?p=78734#poststop (http://www.ijshockeyforum.com/n/showthread.php?p=78734#poststop)

Ik denk dat je hierdoor kunt stellen dat, wanneer je de beste club van nederland bent, je niet alles onder controle hebt en de sfeer niet te bepalen is.

Daarnaast is het klimaat in de ere-divisie zo ontstaan dat je aan de top veel imports nodig hebt met een basis van eigen spelers en de beginnende clubs een aantal imports moeten hebben en een basis van eigen spelers. Die basis van eigen spelers voor beginnende clubs is er (bijna)niet.
Dit komt door de gebrekkige je,ugdopleidingen in de afgelopen jaren. Wanneer er door de clubs meer geinvesteerd (niet alleen financieel) was in opleidingen en er een gedegen opleiding systeem neergezet was. Dan hadden we nu geen tekort aan basis spelers voor de ere-divisie clubs.
Nu lukt het nog aardig om de basis plaatsen te vullen, al zijn 10 imports per team erg veel, maar in de toekomst zal het tekort aan de basis spelers alleen maar groeien.

We staan dus aan de vooravond van een spelerscrisis, dit gecombineerd met de credietcrisis, zal nog wel eens tot een dip kunnen leiden voor het ere-divisie ijshockey.

Als je ziet dat er clubs zijn die wisslend van (Tecnische Commisie) besturen het trainingssysteem van het vorige bestuur overboord gooien, is er van enige stabiliteit geen sprake.
Als je een bedrijf op deze manier leid door na een bestuurs periode de koers totaal veranderd en de gegevens uit het verleden negeert, dan is succes verre van gegarendeerd.
Tilburg is de enige club mijns inziens die dat voor elkaar heeft en daarom nu slachtoffer van hun eigen succes.

Er zullen meer clubs zijn die hun best doen, maar zolang er geen structuur opgezet wordt voor tien jaar is het tekort

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 09:41
De kredietcrisis is opgezette leugen.
De vorig jaar afgekondigde kredietcrisis is een opgezet machtsspel,
om de rijke wereldbevolking te misleiden.
Om daaraan gestante te geven werd geld weggesluist naar stabiele banken.
Waarmee de geloofwaardigheid gestalte kreeg.
In alle rijke landen hadden consumenten totaal geen last van mogelijke afname van hun bestedingen.
In tegendeel het werd een record geboekt van de uitgaven over 2008,
die de uitgaven gedaan waren in 2007 ver achterliet.
Ook ons land maakt deel uit van de hetze die geloofwaardig overkomen moet.
Echter zijn de feiten over de onjuiste voorlichting hiermee onweerlegbaar.
Een pokerspel gespeeld onder regie van wereldleiders die nog lang niet uitgespeeld is.
De binnenkort aankomende stijging van de aardgasprijs is daar een van.
Vertrouwen is iets wat tastbaar is maar ook deugdelijk moet zijn.
Helaas is dat vertrouwen verdwenen door zwijgzaamheid.
Corrigeren zou een stap kunnen zijn om het verziekte wantrouwen
weer terug te krijgen in de samenleving.
Slecht nu elimineerd men gestaafd met wetten veel arbeidsmarkten,
en gunt met belastinggeld van de burger bedrijven gesubsidieerd ons land te verlaten
om zich elders naar goedkooptelanden te vestigen.
Serieus omgaan met de binnenlandse politiek voor het behouden en versterken van
bedrijven in ons land om groei te kunnen geven aan de binnenlandse werkgelegenheid
gebeurt om reden van de door premier Balkenende afgekondigde crisis niet.
Ook zijn er twijfels over de zuiverheid van de zorgwet van 2009.
Deze is door een nieuwe uitkloving van diverse aan te vullen extra verzekeringen
een catalogus geworden waarmee menig leek niet weet hoe en waar die eigenlijk voor
verzekerd is maar bovendien of de dekking wel voldoende is.
Eerder lijkt het dat het kabinet gekozen heeft voor verzekeringsmaatschappijen
en de zorg van de zorgwet voortaan gezien moet worden als voldoening
voor de consumptiemaatschappij.
Veel zorggevers zien een patient als consument en is het uitschrijven van
een recept veel makkelijker geworden.
De consument slikt wel.

Joep Meijsen
20 februari 2009, 09:46
De kredietcrisis is opgezette leugen.

Heb je die tekst zelf geschreven Gerard? Zonder van dit forum een platform over de economie te willen maken, valt er wel wat af te dingen op de tekst.

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 09:58
Heb je die tekst zelf geschreven Gerard? Zonder van dit forum een platform over de economie te willen maken, valt er wel wat af te dingen op de tekst.

Niet geheel Joep. Maar er zijn zoveel zaken in mijn ogen die gewoon niet kloppen. Het door mij geposte stuk is slechts een klein stukje.
Om dat allemaal op te schrijven heb ik ongeveer 3 A4 papiertjes nodig, beschreven aan beide kanten.

Maar leugen of niet, iedereen krijgt er links of rechts nu mee te maken. En dat is zo jammer. Weet je nog een half jaar geleden toen WB meldde dat de recessie ons land voorbij zou gaan? Drie maanden later zou het slechts 0,75% recessie zijn, weer 3 maanden ineens - 3,5%. Wie besodemieterd de zaak hier nu. WB en vriendjes en/of CPB.

Moest er toen (1/2 jaar geleden) vermeld worden dat de recessie ons land zou passeren omdat wij zgn een sterke economie hebben/hadden, of was dat juist een vrijbrief om de failliete banken 200 miljard toe te kunnen schuiven.

Zo zijn er nog meer vragen, maar ook feiten.

Back to ice hockey..........................

Patrick van de Wijgert
20 februari 2009, 10:13
Niet geheel Joep. Maar er zijn zoveel zaken in mijn ogen die gewoon niet kloppen. Het door mij geposte stuk is slechts een klein stukje.
Om dat allemaal op te schrijven heb ik ongeveer 3 A4 papiertjes nodig, beschreven aan beide kanten.

Maar leugen of niet, iedereen krijgt er links of rechts nu mee te maken. En dat is zo jammer. Weet je nog een half jaar geleden toen WB meldde dat de recessie ons land voorbij zou gaan? Drie maanden later zou het slechts 0,75% recessie zijn, weer 3 maanden ineens - 3,5%. Wie besodemieterd de zaak hier nu. WB en vriendjes en/of CPB.

Moest er toen (1/2 jaar geleden) vermeld worden dat de recessie ons land zou passeren omdat wij zgn een sterke economie hebben/hadden, of was dat juist een vrijbrief om de failliete banken 200 miljard toe te kunnen schuiven.

Het toont tevens de kracht van China aan.

Ik heb weinig mensen gehoord die na de OS voorspelde dat de economie van China zou kelderen als ene gek.
Alles houd verband met elkaar.

En de burger kijkt toe hoe zijn belastingcenten weer verne-ukt worden.

Paul van Heertum
20 februari 2009, 11:12

Ten eerste is economie flexibel, de enige voorspelling die een beetje houdt snijdt is die van vandaag. Een voorspelling van 4 maanden geleden is gewoon niks meer waard

Verder is er ook geen 200 miljard euro naar banken gegaan

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 11:14
Het toont tevens de kracht van China aan.

Ik heb weinig mensen gehoord die na de OS voorspelde dat de economie van China zou kelderen als ene gek.
Alles houd verband met elkaar.

En de burger kijkt toe hoe zijn belastingcenten weer verne-ukt worden.

Zo is het Patrick. Wat dan weer jammer is, is dat alle (althans de meerderheid) zich hier ook bewust van is echter men laat het maar WEER over zich heen komen.

Door de (volgens mij verzonnen) kredietcrisis krijgen de sponsoren hier toch ook mee te maken. Het zou derhalve dan ook zomaar kunnen zijn dat men gaat snijden in de sponsorgelden. Met daaraan gerelateerd natuurlijk dan de toekomst van menig ere-divisieteam. En dat zou jammer zijn, zeker nu het ijshockey in NL toch min of meer in de lift zit. Negen teams, SBS6 etc etc.

Paul van Heertum
20 februari 2009, 11:16
In een eerdere discussie, over Dennis Unk, heb ik voorspeld dat de credietcrisis invloed gaat hebben op onze sport. wil
Ik niet de discussie oprakelen over Tilburg, daar is genoeg over gezegd.
Ik ben er zeker van dat de crisis gevoeld wordt bij het ijshockey.

Een leverancier als Destil levert aan productie maatschappijen zoals de bouw, uit eigen ervaring weet ik dat er diverse projecten worden uitgesteld of afgeblazen.

Het gaat niet over projecten van een paar ton, maar meer. Wanneer deze projecten niet doorgaan zal dat inkomsten gaan schelen bij de bedrijven zoals Destil.
De gemaakte afspraken zullen dan doorgaan maar de continuiteit is niet zeker.

Dus lopende sponsorcontracten die uitgediend kunnen worden, lopen hopelijk langer dan dat de crisis duurt.

Als Destil niet meer wil of kan sponsoren, komt er wel weer een ander. Een naam en shirtsponsor van Tilburg is gewoon interessant. Misschien zal er wat minder geld voor betaald worden maar zolang er bij Tilburg gewoon 2000 man blijven komen blijven de sponsors ook komen.

Daarom denk ik zolang er in Tilburg niet iedereen naar buiten gegooid wordt het wel mee zal vallen. Mensen zonder financiele problemen blijven toch wel komen.

Waarschijnlijk wordt het inkopen ook weer goedkoper zodat het per saldo niet veel zal uitmaken

Abe Brouwer
20 februari 2009, 11:19
Kunnen we stellen dat het in het Nederlandse ijshockey wel gaat meevallen omdat in vergelijking met buitenlandse topcompetities er weinig geld in om gaat?

Paul van Heertum
20 februari 2009, 11:20
Ook en omdat het een local sport is

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 11:21
Ten eerste is economie flexibel, de enige voorspelling die een beetje houdt snijdt is die van vandaag. Een voorspelling van 4 maanden geleden is gewoon niks meer waard

Verder is er ook geen 200 miljard euro naar banken gegaan

Paul, eigenwijs ventje. Je komt altijd met knip en plakwerk vanaf het internet over spelers en wat dan ook en dit heb je niet even gegoogled?
Lees dit even ...

De Nederlandse regering stelt 200 miljard euro beschikbaar als garantie voor de leningen van banken. Dat heeft premier Balkenende maandagavond bekendgemaakt.

Dat meldt het ANP.

De maatregel is een uitwerking van het reddingsplan dat de vijftien landen van de eurozone zondag in Parijs overeenkwamen.
De regeringsleiders spraken af om garant te staan voor grensoverschrijdende leningen die banken elkaar onderling verstrekken.
De landen moeten hun eigen invulling daaraan geven.
Volgens de premier is de maatregel nodig om de geldstromen weer op gang te brengen. Banken hebben moeite aan liquide middelen te komen vanwege het gebrek aan vertrouwen.
Daardoor is volgens de premier het geldverkeer tussen banken nagenoeg opgedroogd en dat is schadelijk voor het financieel stelsel en de economie.
De garantiemaatregel volgt op een eerder toezegging van minister van Financiën Wouter Bos. Die stelde vorige week donderdag 20 miljard euro beschikbaar voor een liquiditeitsfonds waaruit noodlijdende, doch "fundamenteel gezonde" Nederlandse banken geldinjecties kunnen krijgen.
De garantieregeling van 200 miljard euro komt nu naast dat fonds.
Gedurende de dag kwamen diverse regeringen al met gelijksoortige maatregelen

bron:http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_35653.z24

Paul van Heertum
20 februari 2009, 11:22
Garantie is wat anders dan een uitgave

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 11:28
Garantie is wat anders dan een uitgave

Hoezo dan? Die 200 miljard is gereserveerd voor de banken toch? Als een bank erom vraagt en voldoet aan de voorwaarden dan krijgen ze toch geld?
Die 200 miljard is nergens anders voor beschikbaar dan juist voor dit fonds om "failliete" banken uit de shit te helpen.

Die 200 miljard is in mijn ogen daarmee al uitgegeven, het is alleen nog niet allemaal op de plaats van bestemming.
Maar je zult wel weer een weerwoord hebben as usual....................

Paul van Heertum
20 februari 2009, 11:30
Ok, jij je zin

Alex van den Brink
20 februari 2009, 11:45
Kunnen we stellen dat het in het Nederlandse ijshockey wel gaat meevallen omdat in vergelijking met buitenlandse topcompetities er weinig geld in om gaat?
Ik denk dat er wel klappen gaan vallen.

Welke argumenten er ook gegeven worden, wanneer er minder geld binnen komt wordt er ook minder uitgegeven.
Dit geldt voor kleine- en grote bedrijven. Huizen verkoop stagneert, Auto verkoop zakt, bouw loopt terug en wnneer er bezuinigd gaat worden is meestal goodwill het eerst aan de beurt.

Wanneer je over uitdunnen van het personeelsbestand aan het praten bent, is het moeilijkm te verkopen dat je nog geld uitgeeft aan sponsering.

Misschien dat de uitzendingen van SBS6 de redding zijn, omdat je dan wel een groot publiek bereikt.

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 11:46

Ik denk dat we nog niets kunnen stellen Abe. Alles is afhankelijk hoe particulieren en bedrijven (met ijshockeyhart) met de zgn crisis om gaan of om moeten/willen gaan.

Persoonlijk denk ik dat men NIET de hand de knip moet houden. Juist dat stimuleert in mijn optiek de economie niet. Het geld moet blijven stromen, geld is de smeerolie van de economie.

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 11:49
Ik denk dat er wel klappen gaan vallen.

Welke argumenten er ook gegeven worden, wanneer er minder geld binnen komt wordt er ook minder uitgegeven.
Dit geldt voor kleine- en grote bedrijven. Huizen verkoop stagneert, Auto verkoop zakt, bouw loopt terug en wnneer er bezuinigd gaat worden is meestal goodwill het eerst aan de beurt.

Wanneer je over uitdunnen van het personeelsbestand aan het praten bent, is het moeilijkm te verkopen dat je nog geld uitgeeft aan sponsering.

Misschien dat de uitzendingen van SBS6 de redding zijn, omdat je dan wel een groot publiek berijkt.

Leuk voorbeeld is ING. Postbank overnemen, F1 sponsoren en personeel eruit flikkeren. Hoe krijg je het verkocht.................??????????????

Alex van den Brink
20 februari 2009, 11:51
Leuk voorbeeld is ING. Postbank overnemen, F1 sponsoren en personeel eruit flikkeren. Hoe krijg je het verkocht.................??????????????
Ik ben het er niet mee eens, maar het is te verklaren. De naam ING wordt hierdoor internationaal bekend (gehouden).

Ik denk dat de kleinere bedrijven het niet verkocht krijgen!

Gerard van der Heide
20 februari 2009, 11:54
Ik ben het er niet mee eens, maar het is te verklaren. De naam ING wordt hierdoor internationaal bekend (gehouden).

Ik denk dat de kleinere bedrijven het niet verkocht krijgen!

Alex, ze zijn toch al internationaal bekend?

Alex van den Brink
20 februari 2009, 11:58
Alex, ze zijn toch al internationaal bekend?
Je moet de naam ook behouden, anders wordt die vergeten.

Ik ben het er ook niet mee eens dat de sponsering door gaat bij ING.

Geert van der Meulen
20 februari 2009, 11:58

Het zit wel wat anders in elkaar.

ING is ontstaan uit de fusie van NMB/Postbank en Nationale Nederlanden.
NMB/Postbank was ontstaan uit de privatisering van Post, Cheque en Girodienst, die op haar beurt weer fuseerde met NMB.
Na de fusie met NN werd NMB de ING bank, terwijl de Postbank gewoon als aparte bank verderging. De twee banken zijn nu gefuseerd tot een (1) bank.
Formule 1 sponsoring wordt door ING gestaakt na het seizoen 2009. Men had een driejarig contract met Renault.
Alle andere sponsoring in F1 wordt door de bank al sterk bezuinigd.

Dat het banen kost is waar: 2500 en daarbij komt de 7000 nav de kredietcrisis.

Patrick van de Wijgert
20 februari 2009, 12:03

Maar in dat kleine beetje geld zal ook gesneden worden !!!!! En een beetje van een klein beetje is in verhouding ook weer veel.

Hou er maar rekening mee dat minimaal 1 club en misschien wel 2 clubs het komende seizoen niet beginnen/afmaken.
Probleem voor elke club is dat er geen reserves kunnen worden opgebouwd voor magere jaren.

Positieve kan zijn is als ze minimaal budget hebben uit nood nederlandse spelers moeten gaan gebruiken.

Paul van Heertum
20 februari 2009, 15:22
Maar in dat kleine beetje geld zal ook gesneden worden !!!!! En een beetje van een klein beetje is in verhouding ook weer veel.

Hou er maar rekening mee dat minimaal 1 club en misschien wel 2 clubs het komende seizoen niet beginnen/afmaken.
Probleem voor elke club is dat er geen reserves kunnen worden opgebouwd voor magere jaren.

Positieve kan zijn is als ze minimaal budget hebben uit nood nederlandse spelers moeten gaan gebruiken.

en is het dan verkeerd dat er 1 of 2 ploegen wegvallen, met 7 of 8 ploegen kan je ook een goede competitie hebben en wordt de competitie sterker

Paul van Heertum
20 februari 2009, 15:24

Andere tijden

Jan Hofstede
20 februari 2009, 15:35
en is het dan verkeerd dat er 1 of 2 ploegen wegvallen, met 7 of 8 ploegen kan je ook een goede competitie hebben en wordt de competitie sterker

Probeer die mening eens te onderbouwen...

Paul van Heertum
20 februari 2009, 15:39
Probeer die mening eens te onderbouwen...

Wat begrijp je niet lijkt me een betere vraag

Karel van der Wal
20 februari 2009, 15:59
Ik begrijp jouw redenatie niet. Maar dat is bijna met alle postings van jouw zo, maar zal wel aan mij liggen.
We streven al jaren naar een grotere competitie, meer teams - meer wedstrijden. Voor het eerst sinds jaaaaaren hebben we een competitie gehad waar de beslissing van de uiteindelijk standen pas in het laatste weekend vielen. Waarbij diverse verrassende uitslagen.

Met 5 teams hadden we een goede competitie, inderdaad Paulus, met 6 teams ook en zelfs met 7, maar met de 9 van nu hebben we het voor elkaar dat SBS aandacht besteed aan de competitie en finales. Daar hadden ze in de micky mouse competitie geen behoefte naar.

Dus mooi zo blijven zo als het is en desnoods nog meer nivelleren. Denk je dat het zo vanzelfsprekend is dat een club als TT zomaar een grote vis aan de haak slaat als Destil wegvalt. Denk je werkelijk dat TT de enige is die naam heeft in Nederland als geweldige club.

Blijf eens realistisch met je antwoorden. Ik heb je al vaker op negeren gezet maar ja dan komt er weer zo'n nonsens thread voorbij. Denk dat ik alle forum leden maar moet vragen jouw op negeren te zetten, dan zijn we er tenminste helemaal van af.

Dus mijn verzoek aan de overige leden PH op NEGEER

Harm Wietze Oldersma
20 februari 2009, 16:02

Leg het dan ook even uit...ik begrijp het namelijk ook niet. Waarom krijg je een betere competitie met 7 of 8 ploegen dan met 8 of 9 ploegen?

Jan Hofstede
20 februari 2009, 18:08

Ik begrijp heel goed wat je schrijft.... ben het er alleen niet mee eens...

Maar goed, blijkbaar heb jij behoefte aan een vraag...

Hoezo zal de competitie sterker worden, als er 1 of 2 teams wegvallen...??

Henry Tittse
20 februari 2009, 18:14
De Devils beginnen de kredietkrisis al te merken!

http://www.nijmegendevils.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=321:houd-de-duivel-levend&catid=1:laatste-nieuws

Paul van Heertum
20 februari 2009, 18:23
Ik begrijp heel goed wat je schrijft.... ben het er alleen niet mee eens...

Maar goed, blijkbaar heb jij behoefte aan een vraag...

Hoezo zal de competitie sterker worden, als er 1 of 2 teams wegvallen...??

De betere (Nederlandse) spelers over minder teams

Jordy Rutten
20 februari 2009, 19:07
De betere (Nederlandse) spelers over minder teams

Daar heb je misschien een punt.
Maar je spreidt je kansen niet echt.
Hoe meer teams, hoe meer ontwikkelingsmogelijkheden.
Hoe makkelijker de mensen de weg naar de ijsbaan weten te vinden, hoe populairder de sport kan worden. En dus groeit.

Op de lange termijn zijn meer teams gewoon een vooruitgang.

Dus mijn verzoek aan de overige leden PH op NEGEER

Met alle respect.
Maar ik vind zoiets getuigen van zwakte.

Je hoeft het misschien niet eens te zijn met P v H. Ben ik ook niet vaak.
En ik kan me de boze reactie's van Geert, Gerard en vele andere vaak goed voorstellen...

Maar Paul heeft hier nog nooit mensen diep gekwetst of veel rottigheid veroorzaakt.
Je kan zijn manier van discussiëren misschien niet geweldig vinden.
Vind ik ook niet.
Maar verder slaat je reactie nergens op...

Alles in verhouding blijven zien.
Wij worden ook vooral gesponsord door Nederlandse bedrijven.
En ook geen grote sterke bedrijven.

Nederlandse clubs hebben enerzijds het geluk dat een groot deel van hun inkomsten van een loyale fanschare komt.
Maar ook het gelegenheidspubliek zal afnemen...

En daarbij is juist de Nederlandse economie erg gevoelig voor dit soort ellende als de kredietcrisis. Zo een open, internationaal geörienteerde economie kan bloeien en bloeden.

Zomaar wat sponsors:

Romijnders

Technische aangelegenheden bij (nieuwe) gebouwen.
Lijkt me toch dat dit bedrijf erg crisisgevoelig is.

Pecoma

Ict. Toch ook iets waar in crisistijd op bezuinigd gaat worden.
Ook erg gevaarlijk dit.

Ruijters Makelaardij

Makelaars!!! Need to say more?

Hoek Transport

Lijkt me ook erg riskant zo.
Vervoer en logistiek zijn altijd de eerste slachtoffers in crisistijd.

Hajé Horeca

Qua bezuinigingen krijgt de horeca ook zware klappen.

Ik mag dan wel een rasechte pessimist zijn (Limburger h?) maar ik zie het helemaal niet zo rooskleurig in voor de Nederlandse ijshockeywereld.
Juist omdat onze sponsoren zo crisisgevoelig zijn.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg...

Patrick van de Wijgert
20 februari 2009, 21:32
Een mooie tijd dus om de handen ineen te slaan. Samen een plafond in de begroting maken en dus ook meer nederlandse jongens die de kans krijgen.

Unive heb je niet nodig om hiet de vruchten van te plukken.

@Jordy
Je hebt gelijk met de hoofdsponsors. Maar ene goed bedrijf komt zijn afspraken na en heeft ook rekening gehouden met iets mindere tijden.
Kleiner zijn betekent misschien minder omzet, maar per definitie niet minder winst.

Een hoofdsponsor is leuk, maar kleinere sponsors in het ijshockeywereldje zijn substantieel, en de eigen supporters ook.

Paul van Heertum
20 februari 2009, 23:30
Een hoofdsponsor is leuk, maar kleinere sponsors in het ijshockeywereldje zijn substantieel, en de eigen supporters ook.

Daarom denk ik ook dat de invloed mee zal vallen. Zolang niet veel supporters worden ontslagen zullen ze blijven komen en zullen ook de sponsors blijven

De recessie zal best een invloed hebben alleen denk ik niet dat de invloed al te groot, juist omdat ijshockey een kleine en lokale sport is

Luitzen van der Heide
21 februari 2009, 11:46
Daarom denk ik ook dat de invloed mee zal vallen. Zolang niet veel supporters worden ontslagen zullen ze blijven komen en zullen ook de sponsors blijven

De recessie zal best een invloed hebben alleen denk ik niet dat de invloed al te groot, juist omdat ijshockey een kleine en lokale sport is

Gedeeltelijk kan ik je gedachtengang wel volgen. Toch blijft het natuurlijk altijd zo dat ook de kleine bedrijven als zij (kortstondig) moeten gaan snijden in het uitgavenpatroon van hun bedrijf als eerst mogelijke stap het sponsoring budget zullen gaan bevriezen of verlagen.

Immers ook als je het vorige jaar gesponsord hebt bij bijvoorbeeld het IJShockey dan blijft de nawerking van die sponsoring en dus mogelijke naamsbekendheid nog wel even doorgaan. Het rendement wat je eventueel uit die naamsbekendheid haalt zal mijn inziens pas na twee of drie seizoenen -mogelijk zelfs nog langer- verdwijnen. Dit zou zelfs voor grotere sponsoren nog meer gelden ben ik van mening.

Als er voor de kleine sponsor andere redenen zijn als maatschappelijk belang en mogelijk liefde voor het spel wordt het helemaal gemakkelijk om dergelijke sponsoring af te stoten. Overlevingsbehoefte is immers dan belangrijker dan de voornoemde punten.

Dus overwegend wordt het binnen het IJShockey des te moeilijker om aan nieuwe sponsors te komen. Het enige voordeel dat ik daarbij dit seizoen wel zie is dat er gelukkig vanuit de media meer aandacht komt. Wel vind ik dat dit voordeel beperkt wordt door juist de kredietcrisis............

Patrick van de Wijgert
21 februari 2009, 12:41
Naamsbekendheid is nu van ondergeschikt belang...Voor velen is het overleven.
andere klanten werven is nu niet zo van belang...

Gedeeltelijk kan ik je gedachtengang wel volgen. Toch blijft het natuurlijk altijd zo dat ook de kleine bedrijven als zij (kortstondig) moeten gaan snijden in het uitgavenpatroon van hun bedrijf als eerst mogelijke stap het sponsoring budget zullen gaan bevriezen of verlagen.

Immers ook als je het vorige jaar gesponsord hebt bij bijvoorbeeld het IJShockey dan blijft de nawerking van die sponsoring en dus mogelijke naamsbekendheid nog wel even doorgaan. Het rendement wat je eventueel uit die naamsbekendheid haalt zal mijn inziens pas na twee of drie seizoenen -mogelijk zelfs nog langer- verdwijnen. Dit zou zelfs voor grotere sponsoren nog meer gelden ben ik van mening.

Als er voor de kleine sponsor andere redenen zijn als maatschappelijk belang en mogelijk liefde voor het spel wordt het helemaal gemakkelijk om dergelijke sponsoring af te stoten. Overlevingsbehoefte is immers dan belangrijker dan de voornoemde punten.

Dus overwegend wordt het binnen het IJShockey des te moeilijker om aan nieuwe sponsors te komen. Het enige voordeel dat ik daarbij dit seizoen wel zie is dat er gelukkig vanuit de media meer aandacht komt. Wel vind ik dat dit voordeel beperkt wordt door juist de kredietcrisis............

Alex van den Brink
21 februari 2009, 12:43
Naamsbekendheid is nu van ondergeschikt belang...Voor velen is het overleven.
andere klanten werven is nu niet zo van belang...
Dit is moeilijk te begrijpen als je geen eigen zaak hebt gehad.

Abe Brouwer
21 februari 2009, 13:05
Het zou mooi zijn als er voor volgend seizoen zekerheid is over een nieuw seizoen ijshockey op tv. En bij voorkeur een heel seizoen van oktober t/m maart. Dan kun je alvast potentiele sponsors iets bieden.

Alex van den Brink
21 februari 2009, 13:08
Het zou mooi zijn als er voor volgend seizoen zekerheid is over een nieuw seizoen ijshockey op tv. En bij voorkeur een heel seizoen van oktober t/m maart. Dan kun je alvast potentiele sponsors iets bieden.
Absoluut, ik hoop dat ze dat niet gaan besluiten in het seizoen 09/10.

Gerard van der Heide
21 februari 2009, 14:19

Rendement voor vele sponsoren is nu vaak nul komma nul Luitzen. Sponsoring is in veel gevallen puur omdat men (kleine ondernemers) het ijshockey een warm hart toedraagt

Ro Herregraven
24 februari 2009, 15:34
Meldpunt Sport en Crisis bij NOC*NSF

http://www.sport.nl/content/afbeeldingen/195477/5461343?imageManipulation=true&compression=1&maintainRatio=true&pixelsY=200&pixelsX=200&quality=4

ARNHEM - NOC*NSF stelt een meldpunt Sport en Crisis in. om daarmee zicht te krijgen op de effecten van de economische crisis voor de sport in Nederland.

"Ons bereiken allerlei berichten over de mogelijke gevolgen van de economische crisis voor de sport", zegt Geert Slot, hoofd Strategie & Beleid bij NOC*NSF. "Het lijkt ons goed die snel te inventariseren. Zo kunnen we maatregelen nemen om de negatieve gevolgen te beperken, maar ook om de sport aan te bieden als sector waar nieuwe projecten direct van start kunnen gaan."

Nu al zijn er voorbeelden te over van directe effecten van de crisis voor de sport. Het VSB Fonds stopt met het jaarlijks doneren van ? 5 miljoen aan vooral lokaal gerichte verbeterprojecten voor sportverenigingen, Den Haag bouwt voorlopig niet het beoogde demontabele Strandstadion en binnen de KNVB wordt gediscussieerd over inkrimping van het aantal clubs in het betaald voetbal.

NOC*NSF verwacht dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Sporters, sportverenigingen, sportorganisaties, gemeenten en andere bij de sport betrokken personen en partijen worden opgeroepen hun melding te doen via een e-mail aan:
meldpuntsportencrisis@noc-nsf.nl

NOC*NSF rekent ook op suggesties voor het versterken van de economie via de sport. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het versneld invoeren van de combinatiefuncties, of het vervroegd laten uitvoeren van toch al gepland groot onderhoud of zelfs vernieuwing van sportaccommodaties.

(23 februari 2009)

bron: www.sport.nl (http://www.sport.nl)

Kazs Krikke
24 februari 2009, 16:19

Om hier gefundeerd antwoord op te kunnen geven is enige kennis over hoe een begroting van een eredivisieclub is opgebouwd een vereiste. Laat ik die kennis nou echt compleet missen, dus zal ik een aantal aannames doen:

In mijn ogen heb je in Nederland te maken met een vrij unieke situatie: de inkomsten zijn een lokale economie, de uitgaven een wereldeconomie.

Aan de inkomstenkant is te verwachten dat er de komende drie jaar een fikse daling in sponsoring zal plaatsvinden doordat bedrijven als eerste financiele klappen gaan krijgen. Elke euro die in sponsoring gestopt wordt zal goed tegen het licht gehouden worden en ijshockey is nou niet de meest zichtbare sport.

De recettes zullen voorlopig wel gelijk blijven. Supporters zullen, mits het niveau gelijk blijft, hun wekelijkse plezier niet snel wegbezuinigen.

Qua uitgaven is het goed mogelijk dat daar een sterke daling plaats vindt. Imports zullen hun salaris eisen (in NL volgens mij de grootste kostenpost met alle werkgeversbelastingen) bij moeten stellen omdat er minder clubs zullen zijn die hen kunnen betalen. Ook in Duitsland, Frankrijk en Italië zullen de clubs het namelijk moeilijker krijgen, maar die hebben volgens mij een groter percentage van de begroting afgedekt met sponsoring dan de Nederlandse clubs en zullen derhalve meer moeten bezuinigen.

Als bovenstaande aannames kloppen zijn (Leo Oldenburger niet meelezen svp) de uitzendingen van SBS heel belangrijk voor de sponsorinkomsten van de Nederlandse clubs.

Paul van Heertum
24 februari 2009, 18:29
Ik denk dat in veel competities in elk geval een deel van de inkomsten van de clubs zal bestaan uit tv geld, een daling daarvan is goed voor Nederland

Paul van Heertum
1 maart 2009, 20:17
Romijnders
Pecoma
Ruijters Makelaardij
Hoek Transport
Hajé Horeca

Tilburg nog met Destil maar volgens mij hebben Eindhoven en Den Haag nu geen hoofdsponsor, met wat geluk kunnen ze misschien wel hun inkomsten verhogen door een shirt en naamsponsor te regelen. Dat zal bijvoorbeeld ook kunnen gelden voor Heerenveen.

Ik denk dat de meeste ploegen vooral veel kleine sponsoren zullen hebben, misschien zullen er hier en daar wel een paar wegvallen maar doordat het om relatieve kleine bedragen gaat kan je ook weer relatief makkelijk andere sponsoren werven.

In steden waar het ijshockey steeds populairder wordt of weer is zoals Den Haag, Nijmegen en Eindhoven zou het misschien wel eens makkelijker kunnen worden om sponsoren te werven.

Verder denk ik dat voor het Nederlandse ijshockey de kredietcrisis ook wel kansen biedt zoals bijvoorbeeld sponsoren die kiezen voor ijshockey in plaats van bijvoorbeeld voetbal omdat het goedkoper is en het een goede manier is om (lokale) klanten te kunnen ontvangen

Bart van Oosterhout
1 maart 2009, 20:30
staat tegenover dat de salarissen van de imports op europees niveau naar beneden zullen gaan, dus een import hoeft niet persee duurder te worden.
Verder denk ik dat een club die wekelijks een "volle" bak heeft, genoeg recette heeft om voor een gedeelte selfsupporting te worden

Paul van Heertum
1 maart 2009, 20:33
Ik denk dat zolang de toeschouwers blijven komen, de sponsors ook blijven. De recettes en de horeca- en sponsorinkomsten zullen dan wel op niveau blijven. Bij sommige ploegen is er misschien nog wel ruimte voor wat inkomstengroei.

De salarissen zullen misschien omlaag gaan(of je kan betere imports halen voor het zelfde geld) maar ook veel kosten zullen waarschijnlijk lager worden

Bart van Oosterhout
1 maart 2009, 20:42
dat is precies wat ik bedoel

Paul van Heertum
3 maart 2009, 11:02
Eerste Divisie maakt zich op voor ongekend slagveld

02/03/2009 22:55
De gevolgen van de economische crisis zullen de Eerste Divisie hard treffen. Uit een door de clubs zelf gefinancierd marktonderzoek, uitgevoerd door Sport+Markt, blijkt dat ze totaal niet op een crisis berekend zijn.

Gezien de budgetten in de Eerste Divisie en hun status bij de licentiecommissie zijn de meeste clubs niet bestand tegen de economische neergang, zo concludeert VI aan de hand van het rapport. Alleen VVV-Venlo (http://www.vi.nl/Teams/Team.htm?dbid=798&typeofpage=84139) heeft potentie voor de Eredivisie. De rest is verwikkeld in een strijd op leven en dood.

KNVB-directeur Henk Kesler weet dat het einde voor een handvol clubs nabij is. 'Als je ziet hoe de clubs ervoor staan en wat er op ons afkomt hoef ik niemand te vertellen dat er grote problemen gaan ontstaan. Als ik wist hoe zwaar de crisis zou worden, zou ik veel geld kunnen verdienen. Dat weet niemand. Maar dat er ingeleverd gaat worden staat vast.'

'Er kunnen zomaar honderd spelers op straat komen te staan,' is de reactie van een bezorgde Danny Hesp, voorzitter van de voetbalvakbond VVCS. 'Het kan bijna niet anders dat er heel wat clubs om gaan vallen, deze crisis raakt de clubs in het hart.'

Volgens het rapport lijken zeker tien clubs geen toekomst te hebben, hoogstens recht op een plaats in de geschiedenisboeken: TOP Oss, FC Omniworld, AGOVV Apeldoorn, FC Eindhoven, Telstar, Haarlem, BV Veendam, FC Emmen, FC Dordrecht en Fortuna Sittard. Die clubs kunnen beter gokken op een bestaan in een toekomstige semi-professionele topklasse dan blijven pretenderen dat ze een profclub zijn.

De helft van de Eerste Divisie-clubs verdient in een heel jaar minder dan drie miljoen euro. VVV-Venlo (http://www.vi.nl/Teams/Team.htm?dbid=798&typeofpage=84139) is de enige met een shirtsponsor die meer dan een half miljoen euro neertelt. FC Eindhoven, FC Emmen, TOP Oss, SC Cambuur-Leeuwarden en Telstar moeten het met bedragen van anderhalve ton of nog minder doen.

In de jongste uitgave van Voetbal International lees je alles over de schokkende conclusies van het marktonderzoek. VI nummer 10 ligt vanaf woensdag in de winkel. P Oss, SC Cambuur-Leeuwarden en Telstar moeten het met bedragen van anderhalve ton of nog minder doen.

Ik vind dit wel interessant, de eerste divisie kan gewoon de concurrentieslag niet meer aan. Ze zijn nog een paar jaar in leven gehouden door TV-geld maar dat is sinds dit seizoen veel minder geworden

Ijshockey heeft het voordeel dat ze niet leven van tv geld, zolang ze de recettes, horecainkomsten en reclamegeld op niveau houden dan kan ijshockey op het hoogste gewoon bestaansrecht hebben

De moeilijkheden van de Eerste divisie zal voor de ijshockeyeredivisie nauwelijks invloed hebben omdat er nauwelijks eerste divisie ploegen zijn in de speelsteden

Misschien dat de Kemphanen een beetje kan profiteren van de ondergang van EVV en de Eaters van de ondergang van Fortuna(Roda) maar die invloed zal wel niet zo groot zijn

Patrick van de Wijgert
3 maart 2009, 12:24
Eerste divisie zou gekoppeld moeten worden aan een 2e,3e,4e etc divisie.Promoveren en degraderen telt mee.

Paul van Heertum
3 maart 2009, 12:26
Ik denk/vermoed dat er een eerste divisie komt met een ploeg of 14 en met 2 overgangsklasses.

Karel van der Wal
3 maart 2009, 13:39
is dit nu een voetbal of ijshockey forum. Dat eerste divisie teams in voetbal het moeilijk krijgen kan mij geen reet schelen.

Paul van Heertum
3 maart 2009, 13:42
Niet lezen dan en vooral niet reageren

Michael van Opstal
3 maart 2009, 14:38
is dit nu een voetbal of ijshockey forum. Dat eerste divisie teams in voetbal het moeilijk krijgen kan mij geen reet schelen.

Wat ben jij toch een naar kereltje Karel....

Paul van Heertum
3 maart 2009, 14:40

Eens.

Nu weer ontopic en hopelijk zonder Karel

Alex van den Brink
3 maart 2009, 15:00
Sorry, ik ben het met Karel eens, ga met dit op een voetbalforum zitten of in Klepshot.
Het hele voetbal interesseerd mij niet, ik dacht even dat het over ijshockey ging.

Michael van Opstal
3 maart 2009, 15:22
Je hoeft geen sorry tegen me te zeggen Alex! Daar is het toch een discussieforum voor!
Jij jou mening ik de mijne....

Alleen blijf ik me maar verbazen aan "de keer op keer" terug komende opmerkingen van Karel en andere tegen Paul.
Je hoeft het niet met hem eens te zijn maar reageer dan NIET of reageer NORMAAL!

Alex van den Brink
3 maart 2009, 15:32
Je hoeft geen sorry tegen me te zeggen Alex! Daar is het toch een discussieforum voor!
Jij jou mening ik de mijne....

Alleen blijf ik me maar verbazen aan "de keer op keer" terug komende opmerkingen van Karel en andere tegen Paul.
Je hoeft het niet met hem eens te zijn maar reageer dan NIET of reageer NORMAAL!
Ik heb besloten om niet meer te reageren op Paul. Ik erger mij enorm aan zijn manier van schrijven en reageren.
Zijn reacties zijn soms onbeschoft en vaak zonder enige vorm van kennis. Wanneer je dan aangeeft waar de informatie staat reageert hij erg kinderachtig.

Ik vind hem niet thuis horen op dit forum.
Kijk hoe hij reageert in de discussie, het moet niet gekker worden.

Ferry van Maanen
3 maart 2009, 17:31
Het is en blijft moeilijk te beoordelen hoe de rescessie verder zal gaan .
Maar veel mensen houden nu al de hand op de knip , maar ook het midden en kleinbedrijf welke nu de grootste sponsor zijn van de NIJB eredivisie zullen volgend jaar ook zorgvuldiger met hun reclame budget omgaan.
Het gevolg ... Wel negen clubs in de eredivisie , maar met een maximum van 5 imports per team .
En wie weet krijgen we dan wel net zo'n leuke competitie als dit jaar .

Geert van der Meulen
3 maart 2009, 19:49
Ik was deze posting begonnen om een discussie te krijgen over de kredietcrisis (die trouwens meer en meer merkbaar wordt in Nederland) en eens te zien of er mensen zijn die echt goede ideeën hebben.
Dat daar andere sporten bij gehaald worden is niet meer dan logisch, of het nou voetbal is of om het even welke andere sport, we krijgen allemaal met het fenomeen te maken. Misschien kunnen we er van leren.

Terug naar het onderwerp. Af en toe krijg je de indruk dat het wel meevalt, maar dat geloof ik niet. Ik geloof zondermeer dat de crisis ook greep krijgt op het ijshockey.
Gaan bedrijven meer ijshockey sponsoren omdat dat goedkoper zou zijn? Ik denk het niet. Bedrijven zullen gaan kijken waar ze willen bezuinigen. Een van de posten is reclame en sponsoring. Ze zullen nog wel willen sponsoren, maar dan met name sporten waarvan vaststaat dat ze veel exposure hebben in de pers: kranten, radio en vooral TV. En sporten als bijv. voetbal (ere- , eerste divisie en amateur), tennis, wielrennen staan nu eenmaal meer in de belangstelling. Lokale bedrijven die een advertentie in een programmaboekje kopen of een reclamebord bestellen is een ander verhaal. Dat is meer een kwestie van goodwill, maar of je op die opbrengsten een topclub kunt begroten?

Aan ijshockey dus de taak om dat te veranderen. Het TV programma van SBS6 is natuurlijk een goede zaak, maar ook de schrijvende pers is nog een terrein waar veel kan gebeuren. Het is schrijnend dat de gratis kranten als Spits, Metro en De Pers weinig aandacht aan het Nederlands ijshockey besteden. Het zou toch mooi zijn als je elke maandag- of dinsdagochtend een pagina zou hebben met de wedstrijdverslagen, uitslagen en standen van het afgelopen weekeinde. Daar is nog veel te doen!

Positief nieuws hebben we nodig. Geen geklaag over competities met doordeweekse wedstrijden. Daar veranderen we niet veel aan als we een goede competitie willen hebben die niet moet worden afgeraffeld.
Goede afspraken maken met ijsbaandirecties. Zij hebben er recht op om te weten wanneer ze ijs kunnen verhuren. Het is onredelijk te verwachten dat ijsbanen hun ijs vrij houden tot clubs en bond een programma hebben samengesteld of tot bekend is of club X in de halve finale of finale zit en wanneer het ijs dan nodig is.

Juist nu, nu bedrijven wel tweemaal zullen gaan kijken waar ze hun reclamebudget aan gaan besteden is het zaak om als ijshockey één gezicht te laten zien.

Paul van Heertum
3 maart 2009, 19:56
Ik heb besloten om niet meer te reageren op Paul. Ik erger mij enorm aan zijn manier van schrijven en reageren.
Zijn reacties zijn soms onbeschoft en vaak zonder enige vorm van kennis. Wanneer je dan aangeeft waar de informatie staat reageert hij erg kinderachtig.

Ik vind hem niet thuis horen op dit forum.
Kijk hoe hij reageert in de discussie, het moet niet gekker worden.

Goed zo..

Geert van der Meulen
3 maart 2009, 20:01
Goed zo..

Is het ook mogelijk dit soort nietszeggende postings die ook niets, maar dan helemaal niets bijdragen aan de discussie te verwijderen?

Paul van Heertum
3 maart 2009, 20:03
Ik was deze posting begonnen om een discussie te krijgen over de kredietcrisis (die trouwens meer en meer merkbaar wordt in Nederland) en eens te zien of er mensen zijn die echt goede ideeën hebben.
Dat daar andere sporten bij gehaald worden is niet meer dan logisch, of het nou voetbal is of om het even welke andere sport, we krijgen allemaal met het fenomeen te maken. Misschien kunnen we er van leren.

Terug naar het onderwerp. Af en toe krijg je de indruk dat het wel meevalt, maar dat geloof ik niet. Ik geloof zondermeer dat de crisis ook greep krijgt op het ijshockey.
Gaan bedrijven meer ijshockey sponsoren omdat dat goedkoper zou zijn? Ik denk het niet. Bedrijven zullen gaan kijken waar ze willen bezuinigen. Een van de posten is reclame en sponsoring. Ze zullen nog wel willen sponsoren, maar dan met name sporten waarvan vaststaat dat ze veel exposure hebben in de pers: kranten, radio en vooral TV. En sporten als bijv. voetbal (ere- , eerste divisie en amateur), tennis, wielrennen staan nu eenmaal meer in de belangstelling. Lokale bedrijven die een advertentie in een programmaboekje kopen of een reclamebord bestellen is een ander verhaal. Dat is meer een kwestie van goodwill, maar of je op die opbrengsten een topclub kunt begroten?

Aan ijshockey dus de taak om dat te veranderen. Het TV programma van SBS6 is natuurlijk een goede zaak, maar ook de schrijvende pers is nog een terrein waar veel kan gebeuren. Het is schrijnend dat de gratis kranten als Spits, Metro en De Pers weinig aandacht aan het Nederlands ijshockey besteden. Het zou toch mooi zijn als je elke maandag- of dinsdagochtend een pagina zou hebben met de wedstrijdverslagen, uitslagen en standen van het afgelopen weekeinde. Daar is nog veel te doen!

Positief nieuws hebben we nodig. Geen geklaag over competities met doordeweekse wedstrijden. Daar veranderen we niet veel aan als we een goede competitie willen hebben die niet moet worden afgeraffeld.
Goede afspraken maken met ijsbaandirecties. Zij hebben er recht op om te weten wanneer ze ijs kunnen verhuren. Het is onredelijk te verwachten dat ijsbanen hun ijs vrij houden tot clubs en bond een programma hebben samengesteld of tot bekend is of club X in de halve finale of finale zit en wanneer het ijs dan nodig is.

Juist nu, nu bedrijven wel tweemaal zullen gaan kijken waar ze hun reclamebudget aan gaan besteden is het zaak om als ijshockey één gezicht te laten zien.

Ik denk dat klanten ontvangen bij pak hem beet de Trappers toch echt goedkoper is dan Willem II en daarvoor krijg je nog meer wedstrijden ook. Als bedrijven dan willen gaan bezuinigen is ijshockey misschien wel een mogelijkheid

Paul van Heertum
3 maart 2009, 20:04
Is het ook mogelijk dit soort nietszeggende postings die ook niets, maar dan helemaal niets bijdragen aan de discussie te verwijderen?

Je had die van Alex moeten quoten

Abe Brouwer
3 maart 2009, 20:12
Ik denk dat klanten ontvangen bij pak hem beet de Trappers toch echt goedkoper is dan Willem II en daarvoor krijg je nog meer wedstrijden ook. Als bedrijven dan willen gaan bezuinigen is ijshockey misschien wel een mogelijkheid

Zou je veel meer wedstrijden krijgen bij ijshockey? En verder heeft ijshockey het nadeel dat een seizoen nog geen half jaar duurt. En bij voetbal sponsoren is inderdaad duurder maar het zal ook veel effektiever zijn. Ik denk juist dat als bedrijven gaan bezuinigen op sponsoring dat de kleinere sporten dan veelal geschrapt gaan worden. Helemaal de sporten die weinig in de media-belangstelling staan zullen het niet makkelijk hebben.

Paul van Heertum
3 maart 2009, 20:55
Zou je veel meer wedstrijden krijgen bij ijshockey? En verder heeft ijshockey het nadeel dat een seizoen nog geen half jaar duurt. En bij voetbal sponsoren is inderdaad duurder maar het zal ook veel effektiever zijn. Ik denk juist dat als bedrijven gaan bezuinigen op sponsoring dat de kleinere sporten dan veelal geschrapt gaan worden. Helemaal de sporten die weinig in de media-belangstelling staan zullen het niet makkelijk hebben.

Ja, je krijgt meer wedstrijden bij het ijshockey 34 wedstrijden tegen 40 wedstrijden dit seizoen en dan heb je bij ijshockey ook nog play-offs. Over het algemeen zal dat meer zijn dan beker wedstrijden en eventueel Europa-cup wedstrijden bij het voetbal

Het ging in mijn voorbeeld niet om sponsoren maar het bezoeken van wedstrijden met klanten, eventueel met een business-club lidmaatschap. Zolang je die zaken goed regelt kan het best zo zijn dat mensen besluiten om te stoppen bij het voetbal en naar het ijshockey te gaan, juist vanwege de economische crisis.

Harm Wietze Oldersma
5 maart 2009, 16:41
Hockey denkt zich aan malaise te onttrekken

Poul Annema
gepubliceerd op 04 maart 2009 20:52, bijgewerkt op 20:54

AMSTERDAM - Het gaat slecht met de autobranche en hoewel de Zweedse fabrikant Volvo ook, gedwongen door de economische crisis, het mes in zijn sponsorbudget heeft gezet, verlengde het bedrijf zonder problemen zijn contract met de Koninklijke Nederlandse Hockeybond.
?Dat is ook vrij logisch?, zei KNHB-directeur Johan Wakkie woensdagmiddag in Amsterdam, bij het door het blad SponsorTribune georganiseerde debat over ?succesvol sponsors werven in moeilijke tijden?. Wakkie: ?Volvo wil zijn verloren terrein terugwinnen en weet uit onderzoek dat 12 procent van onze leden het liefst dat automerk rijdt.?

Misschien heeft de hockeybond in de sport nog het minst te lijden van de economische terugval. Toen de bond onlangs besloot de angst voor malaise onder de clubs te peilen, zeiden de meeste grote clubs de toekomst zonnig tegemoet te zien. Wakkie: ?Zij halen over het algemeen zo?n 30 procent van hun inkomsten uit sponsoring, maar menen desondanks te kunnen overleven.?

Twee gerenommeerde hockeyclubs zijn in grote financiële problemen, Bloemendaal en HCKZ. ?Dat heeft te maken met de drang van clubs om spelers, onder wie vaak buitenlanders, te betalen zonder dat daar inkomsten tegenover staan.?

De onstuitbare groei van de hockeysport in Nederland ? veertig nieuwe clubs worden er de komende jaren verwacht ? staat haaks op de recessie die bijvoorbeeld wel de culturele sector treft. Wakkie verklaart dat door de banden die de clubs aangaan met cultuur, overheid, onderwijs en goede doelen. ?We hebben ervoor gekozen kwaliteit te zoeken in veiligheid en geborgenheid. Bij hockeyclubs heb je de mogelijkheid kinderen met allerlei voorzieningen de hele dag van de straat te houden.?
Shell zocht bewust voor sponsoring van het jeugdhockey om zijn imago te verbeteren, de Rabobank heeft de hockeybond nu al laten weten binnenkort te willen praten over verlenging van het over twee jaar aflopende sponsorcontract. ?Het geeft aan dat er nog steeds mogelijkheden op de markt zijn?, concludeerde sponsorwerver Job van Dooren. ?In november, december leek de sponsormarkt potdicht, maar nu is er weer wat beweging.?

Van Dooren vindt dat in cultuur, kunst en sport een ?oprecht partnership? tussen sponsor en gesponsorde moet ontstaan. ?De sponsor vraagt waar voor zijn geld, en terecht. Onderbuikgevoel kan nooit de basis zijn van een sponsor-deal. De wal heeft het schip gekeerd, maar ik betwijfel of dat erg is voor sport, cultuur en kunst.?

url: http://www.volkskrant.nl/sport/article1158785.ece/Hockey_denkt_zich_aan_malaise_te_onttrekken

Luitzen van der Heide
5 maart 2009, 19:15
Het meest opvallende vind ik dat uit dit stuk blijkt dat ongeveer 30% van de inkomsten sponsoring is. Volgens mij ligt dat percentage bij het IJShockey toch zeker een tiental (en mogelijk meer) % hoger.

(Voor het gemak maar even bekende financiele gegevens van een club die net op het forum staan begroting rond de € 220.000,-- 30% is € 66.000,--
Dan zou dus € 154.000,-- aan inkomsten uit merchandise en entree gelden moeten komen. Dat lijkt mij eerlijk gezegd veel. Voorbeeld seizoenkaart € 170,-- maal 500 mensen is € 85.000,--

Er resteert dan nog steeds een bedrag van € 69.000,-- aan losse verkoop en met een intree van even kort door de bocht € 10,-- is dat nog altijd 6900 mensen over het gehele seizoen. In een seizoen zijn er ongeveer 20 thuiswedstrijden dat zou dus inhouden dat je 345 toeschouwers moet hebben per wedstrijd om een breakeven point te bereiken...! Ik reken de merchandise dan even niet mee en ook inkomsten uit horeca en aanverwanten zit niet in deze berekening)

Wat bij IJShockey denk ik zeker een manco is dat het uiteraard niet een vergelijkbaar profiel heeft als het gewone hockey. Sponsoren als Volvo! in verband met het feit dat 12% van de leden in die auto wil rijden. Je zult het maar weten als Bond.

Moeten de IJShockey bobo`s (lees NIJB, clubs) het verzamelen van dergelijke gegevens ook niet eens gaan implementeren in hun meerjaren visie. Even kort door de bocht ... SAAB kan wat mij betreft het IJShockey wel gaan voorzien van sponsorgeld. Ik wil best aangeven dat ik wel in een SAAB wil rijden....

Vervolgens is inderdaad het schuingedrukte erg opvallend. In het IJShockey is de verdeling import eigen (lees Nederlandse) spelers natuurlijk groter. Maar uiteraard zit een fors gedeelte van de begrotingslasten van een IJShockey club in het betalen van buitenlandse spelers. Ik zie overigens op dit moment niet een echt andere oplossing wil je het niveau vergelijkbaar houden met het huidige niveau!

Tot slot: Duidelijk is dat IJShockey mijn inziens niet in een groeifase zit. Welliwaar is er aan de top een verbreding van het aantal teams te zien maar als je kijkt naar de basis de jeugd instroom dan, ik baseer mij maar op de laatst bekende gegevens van de NIJB, is er sprake van achteruitgang in ledenaantallen bij de jeugdclubs.

Dat laat echter onverlet dat er wel degelijk nog mogelijkheden zijn maar dan zullen toch ook eerst een aantal aloude heilige huisjes moeten worden afgebroken

Paul van Heertum
5 maart 2009, 19:48
Geen idee hoe clubs het regelen met de uitbater maar ik kan me zo voorstellen dat de clubs een bedrag krijgen voor de catering bij thuiswedstrijden

Je hebt overigens geen rekening gehouden met de play-offs

Ro Herregraven
6 maart 2009, 10:21
Er zullen in elk geval slachtoffers vallen, en er is er al ook eentje bekend:

Innsbruck leaves Austrian league

Financial problems force Tyrol club down to second-tier division

05-03-09

INNSBRUCK, Austria ? The global crisis has implications in sport. Despite making the playoffs in Austria, HC Innsbruck announced on Tuesday that the club has no financial means to continue playing in the country?s top league, EBEL. HC Innsbruck will continue in the second division in 2009-2010.

Shortly after losing the playoff quarterfinal against KAC Klagenfurt in six games, the management of HC Innsbruck announced that the club will relegate itself to the lower division for the next season.

?This was a decision based on common sense,? said General Manager Günther Hanschitz. ?We don?t have the necessary financial means to continue on the top level.?

?It really hurts, but we can?t afford participation in the EBEL anymore,? added club president Agnes Dengg.

HC Innsbruck had a budget of 2.5 million Euro for the 2008-2009 season and tried to put together a team for next year on a trimmed down budget, but the restructuring failed.

Dengg said that the club has not given up on the ambition to have a team at the top level, but added that Innsbruck now needs to consolidate its finances for a few years before again striving for the highest league.

According to Günther Hanschitz, the club needed another 30,000 fans in order to reach the budget, but the absence of support left a hole of several hundred thousand Euro in the club?s finances.

President Dengg couldn?t hide her disappointment over the lack of hockey interest in the winter sport city: ?Even if we had put the entire NHL in our rink, we wouldn?t get more than 4,000 fans,? said the dejected president.

IIHF.com staff

Luitzen van der Heide
6 maart 2009, 10:27
Geen idee hoe clubs het regelen met de uitbater maar ik kan me zo voorstellen dat de clubs een bedrag krijgen voor de catering bij thuiswedstrijden

Je hebt overigens geen rekening gehouden met de play-offs

Uiteraard zal er mogelijk uit de catering nog inkomsten zijn. Echter ik denk dat gerelateerd natuurlijk aan de manier van uitbaten (eigen beheer of pacht of een percentage van de winst).

En dat ik geen rekening houd met de play-offs is natuurlijk gebaseerd op een begroting waarbij je uitgaat van een negatief scenario. Play-offs (behalve dan dit jaar) zijn immers normaliter voor de eerste vier ploegen. Zou de huidige vorm van competitie opzet worden doorgezet in het seizoen dan zou je uiteraard kunnen kiezen voor een iets aangepaste begroting. Laat je de begroting staan zoals in het voorbeeld dan houd het slechts in dat je gemiddeld iets minder mensen binnen hoeft te hebben per wedstrijd.

Paul van Heertum
6 maart 2009, 10:30
Met 8 ploegen kan je alvast 1 play-off wedstrijd begroten en als wat je extra pakt is extra, al ben je misschien ook geld kwijt aan premies

Paul van Heertum
20 maart 2009, 18:01
Stel dat je nogal ijdel bent en graag kampioen wil worden. In het ijshockey hoef je dan maar voor pak hem beet 150.000 euro een speler of 5 spelers te kopen van het niveau Stienstra, Monych, Caig, Bonk.

Als je bij de meeste grotere ploegen 5 toppers zet koop je een titel of minimaal een finaleplaats

Die 150.000 euro is minder dan pak hem beet shirtsponsor zijn in de Jupiler League en met 150.000 euro per jaar kan je in de hoofdklasse of eerste klasse geen titel kopen

Wat dat betreft is het ijshockey niet duur en bij een gemiddelde eredivisiewedstrijd komen niet minder mensen af dan pak hem beet een hoofdklasse wedstrijd

Krijgen Eindhoven en HYS volgend jaar overigens een shirtsponsor en/of naamgever?

Geert van der Meulen
20 maart 2009, 18:04
Stel dat je nogal ijdel bent en graag kampioen wil worden. In het ijshockey hoef je dan maar voor pak hem beet 150.000 euro een speler of 5 spelers te kopen van het niveau Stienstra, Monych, Caig, Bonk.

Als je bij de meeste grotere ploegen 5 toppers zet koop je een titel of minimaal een finaleplaats

Die 150.000 euro is minder dan pak hem beet shirtsponsor zijn in de Jupiler League en met 150.000 euro per jaar kan je in de hoofdklasse of eerste klasse geen titel kopen

Wat dat betreft is het ijshockey niet duur en bij een gemiddelde eredivisiewedstrijd komen niet minder mensen af dan pak hem beet een hoofdklasse wedstrijd

Krijgen Eindhoven en HYS volgend jaar overigens een shirtsponsor en/of naamgever?

Ik zal er toch eens over na gaan denken!

GvdM Flyers?

Hmmmm....

Paul van Heertum
20 maart 2009, 18:05
Worden de Flyers ook een keer kampioen

Geert van der Meulen
20 maart 2009, 18:07
Ik bedoel maar!

Abe Brouwer
20 maart 2009, 18:31
In Zwitserland is het voortbestaan van NLA-club HC Ambri-Piotta in gevaar.

Paul van Heertum
20 maart 2009, 18:35
In Zwitserland is het voortbestaan van NLA-club HC Ambri-Piotta in gevaar.

In veel van de grote Europese landen gaan er volgens mij clubs omvallen.

Voor Nederland is het te hopen heel veel

Jordy Rutten
24 maart 2009, 11:37
Om maar weer eens terug te komen. (sorry, ik houd er helemaal niet van om topics omhoog te trappen, maar het is nog steeds actueel)

Kijk hier eens: http://www.ijshockeyforum.com/n/showthread.php?t=2443&page=6

In een discussie van bijna een jaar geleden zagen wij zoiets al aankomen.
Toen dachten we er vooral profijt van te kunnen hebben vanwege de lage dollarstand.

Maar sindsdien zijn de voorspellingen alleen maar somberder geworden.
Misschien is dit een indicatie dat het alleen maar verder bergafwaarts zal gaan?

Paul van Heertum
24 maart 2009, 11:50
De dollar daalt toch wel weer, de crisis is in elk geval nog lang niet voorbij daar en geld pompen in de economie is daar ook niet de oplossing. Met wat pech verliest de VS haar kredietstatus en dan zijn de poppen echt aan het dansen

Dat gezegd hebbende ik denk dat het af hangt hoeveel profploegen in NA er zijn volgend jaar. Als er een grote sanering komt bij de ECHL, CHL, IHL, SPHL dan wordt Europa veel interessanter omdat er gewoon weinig plekken zijn voor alle spelers die van de universiteit komen(CIS en NCAA) en junior hockey.

Als die in NA moeilijk aan de bak komen gaan die vanzelf naar Europa kijken en daar zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt. In de lagere divisie in Zweden, Noorwegen, Engeland, Frankrijk, Nederland, Seria A2, Oberliga en Oostenrijk. En daar volgt misschien ook wel een sanering

Als het economisch slecht gaat in NA kiezen de imports misschien eerder voor een langer verblijf in Europa waardoor het aantal plekken nog verder afneemt

Als de Nederlandse clubs hun budgets op peil kunnen houden, wat mij persoonlijk wel waarschijnlijk lijkt, heb je meer keus uit betere spelers.

Tegen de huidige koers is 2000 dollar(ongeveer het rookie salaris in de ECHL en CHL) 1500 euro. De concurrentiepositie wordt voor het Nederlands ijshockey dan beter

Karel van der Wal
24 maart 2009, 13:43
Zoals gewoonlijk heb je weer niets nagekeken Paulus, de ECHL en CHL werken al jaren met een salaris plafond. Ik ga dit hier niet nog eens uit de doeken doen, dat hebben we al twee jaar terug gedaan. eén ding wil ik je nog wel zeggen, de salarissen bij Den Haag en Tilburg en in mindere mate bij de anderen zijn vele malen beter dan in de ECHL. Enne wat zijn de door jouw genoemde salarissen, per week ? per maand ? per seizoen ? Het spelen voor een lager salaris in de ECHL heeft meer te maken met het feit dat ze hopen "ontdekt" te worden door de scouts. Spreek je wel eens een speler ? Ga eens een discussie aan met zo'n jongen over het hoe en waarom ze kiezen voor Europa.

Paul van Heertum
24 maart 2009, 13:49
Dat zei ik ook, Rookie salaris

Verder blijkt het nog steeds te moeilijk om gewoon beschaafd te reageren. Jammer

Paul van Heertum
24 maart 2009, 13:54
Zoals gewoonlijk heb je weer niets nagekeken Paulus, de ECHL en CHL werken al jaren met een salaris plafond. Ik ga dit hier niet nog eens uit de doeken doen, dat hebben we al twee jaar terug gedaan. eén ding wil ik je nog wel zeggen, de salarissen bij Den Haag en Tilburg en in mindere mate bij de anderen zijn vele malen beter dan in de ECHL. Enne wat zijn de door jouw genoemde salarissen, per week ? per maand ? per seizoen ? Het spelen voor een lager salaris in de ECHL heeft meer te maken met het feit dat ze hopen "ontdekt" te worden door de scouts. Spreek je wel eens een speler ? Ga eens een discussie aan met zo'n jongen over het hoe en waarom ze kiezen voor Europa.

Verder is het aantal plekken voor nieuwelingen in bijvoorbeeld de CHL. IHL en ECHL beperkt dus die spelers die dan daar buiten de boot vallen hebben weinig keus meer. Voor die spelers is het of stoppen of op een nog lager niveau gaan spelen in NA(SPHL bijvoorbeeld) of naar Europa gaan

Als het aantal teams sterk afneemt dan is dat voor het Nederlandse ijshockey goed

Karel van der Wal
24 maart 2009, 17:47
Hoe kom je daarbij, er zijn alleen al via de ECHL 400 doorgestroomd naar de NHL. Dus waar jij die beperking vandaan haalt zie ik niet zo.
En onder de semi prof teams zitten nog veel andere leagues. Maar eens houd het op natuurlijk en dan zul je ook daar tevreden moeten zijn met recreanten ijshockey.

Denk je echt dat het aantal teams in de ECHL minder wordt. Ik krijg dagelijks informatie van de ECHL en daar is nog nimmer gerept over minder teams-minder inkomsten etc. Ik denk zelfs dat een team in de ECHL wel zonder sponsoring kan bestaan. Ze zijn immers veelal al farm team van een NHL club en het aantal toeschouwers is beduidend beter dan in NL.

Je kan je beter afvragen heeft een club in NL wel bestaansrecht als er gem. 300 bezoekers komen, inklusief play off's. Weegt dan de tijd, ijshuur en alle werkzaamheden wel op tegen het feit dat je 300 bezoekers "vermaakt". Het lijkt me dat je je daar beter zorgen om kunt maken dan de hele crisis.

Paul van Heertum
24 maart 2009, 17:54
Hoe kom je daarbij, er zijn alleen al via de ECHL 400 doorgestroomd naar de NHL. Dus waar jij die beperking vandaan haalt zie ik niet zo.
En onder de semi prof teams zitten nog veel andere leagues. Maar eens houd het op natuurlijk en dan zul je ook daar tevreden moeten zijn met recreanten ijshockey.

Denk je echt dat het aantal teams in de ECHL minder wordt. Ik krijg dagelijks informatie van de ECHL en daar is nog nimmer gerept over minder teams-minder inkomsten etc. Ik denk zelfs dat een team in de ECHL wel zonder sponsoring kan bestaan. Ze zijn immers veelal al farm team van een NHL club en het aantal toeschouwers is beduidend beter dan in NL.

Je kan je beter afvragen heeft een club in NL wel bestaansrecht als er gem. 300 bezoekers komen, inklusief play off's. Weegt dan de tijd, ijshuur en alle werkzaamheden wel op tegen het feit dat je 300 bezoekers "vermaakt". Het lijkt me dat je je daar beter zorgen om kunt maken dan de hele crisis.

1) Denk dat je iets aan je bronnen moet doen want alleen dit seizoen zijn er al 2 failliet gegaan
2) 400 spelers over welke periode?
3) Onder de CHL, SPHL, IHL en ECHL zit echt niet veel meer wat je nog semi-pro kan noemen. Als je daar niet binnen kan komen dan is de keus voor de desbreffende speler zo gemaakt om te proberen in Europa aan de slag te komen, zeker als de locale munt daar 30 tot 50% meer waard is. Maar ook daar is het aantal plekken beperkt
4) Die clubs houden het op lange termijn toch niet uit en als ze dat wel doen is er schijnbaar bestaansrecht

Patrick van de Wijgert
24 maart 2009, 18:07

300 bezoekers gemiddeld....
Dan streep je Groningen,Eindhoven,Utrecht al sowieso weg en hangen Nijmegen en Amsterdam aan een zijde draadje.
Tilburg,Geleen,H'veen en Den Haag alleen de hoogste klasse laten vormen wil toch niemand.

Karel van der Wal
25 maart 2009, 15:00
Daar heb je volledig gelijk in Patrick, dat wil inderdaad niemand. Maar daarom moet je je juist zorgen maken om deze clubs. Je hebt het in Utrecht al meegemaakt afgelopen seizoen! Een stel enthousiastelingen hebben het overeind gehouden. Toch blijf ik erbij dat je met die aantallen je zorgen moet maken. Je vraagt je dan als bestuurder toch zelf af - waar doe ik het eigenlijk voor. Je moet je het schompes werken voor een sluitende begroting en dat zal dus door de huidige financiele toestand alleen maar meer werk worden. Ik zou graag willen dat er meer vaste bezoekers zouden komen - maar ook daarvoor ontbreekt het vaak aan tijd omdat men andere dingen moet doen om de zaak financieel draaiende te houden.

De informatie bij de thuiswedstrijden is bijv. bij sommige clubs ver te zoeken. Neem nou alleen al eens het feit dat je in verschillende stadions niet eens een opstelling van de teams kunt krijgen als betalende bezoeker. De informatie is ver beneden peil wat dat betreft. Met andere woorden de losse kaartjes koper moet zich maar zien te redden. Wat heeft dan bijv. het omroepen van de spelers opstelling nog voor zin? Zelfs de geluidsinstallatie is in de meeste stadion abominabel.(is dan wel ter verantwoording van de ijsbaan maar toch .....)

Als ijshockey liefhebbers hebben we denk ik hier toch een mooie taak: probeer bij elke club een supporters vereniging te krijgen, geef die vereniging de mogelijkheid de leden en uiteraard de bezoekers van informatie te voorzien middels een wedstrijd programma (ook de gasten kopen die), maak bijv. de seizoenkaart 10 euro duurder voor lidmaatschap sv. en je krijgt al wat leden. etc.

Maar misschien moet dit in een andere topic. ik zal dat deze weken nog wel eens bespreken hier en daar en dan denk ik ook aan een overkoepelend organisatie van alle supporters verenigingen.

Geert van der Meulen
25 maart 2009, 15:11
Maar misschien moet dit in een andere topic. ik zal dat deze weken nog wel eens bespreken hier en daar en dan denk ik ook aan een overkoepelend organisatie van alle supporters verenigingen.

Ik denk dat misschien ook ijshockey.com of dit forum een rol oid bij dat initiatief zou kunnen spelen. We hebben tegenwoordig prachtige media als het world wide web om zulke verbanden voor iedereen zichtbaar te maken.

Ruim twintig jaar geleden hebben we dit ook geprobeerd op initiatief van Jo Sip (Nijmegen). We kwamen regelmatig in Utrecht bij elkaar en ook de NIJB was betrokken. Helaas bloedde het initiatief na anderhalf seizoen dood omdat het slechts gedragen werd door een aantal clubs.
De meeste clubs kwamen nooit opdagen en lieten ook nooit wat van zich horen hoewel ze regelmatig werden benaderd en van informatie voorzien.

Misschien dat verbanden als dit forum het oprichten van een dergelijk orgaan en zeker het instandhouden wat makkelijker maken.

Joeri Loonen
25 maart 2009, 21:37
Artikel over kredietcrisis in de sport in de VS.

http://www.nytimes.com/2009/03/22/sports/22economy.html?_r=1

_j-

Abe Brouwer
26 maart 2009, 18:35
In Engeland zal Basingstoke Bison na dit seizoen niet meer terugkomen in de Britse elite league.

In Duitsland zijn de onderhandelingen over een doorstart van DEL-club Nürnberg Ice Tigers mislukt.

Abe Brouwer
30 mei 2009, 09:14
De Duitse oberliga raakt al 3 clubs kwijt: Eisbären Berlin juniors, Halle en Rostock zien geen mogelijkheid om verder te gaan op Duitsland's 3e niveau.

Paul van Heertum
30 mei 2009, 09:24
En in Nederland valt het zo te zien mee

ECHL raakt er 5 kwijt

Hoe gaat het met de CHL en in bijvoorbeeld in Engeland, Oostenrijk en Italie?

Harry Batist
30 mei 2009, 18:20
Onze voorzitter zei het al een paar maanden geleden, wachten met spelers kopen, door de crisis gaan er clubs failliet en komen er spelers vrij die "goedkoper" weggekocht kunnen worden.

Paul van Heertum
30 mei 2009, 18:29
Zou dat ook gelden voor Lalonde? Kan me niet voorstellen dat hij eind mei voor een gereduceerd tarief tekent. Lijkt me dat hij in elk geval een bedrag zal krijgen wat minimaal vergelijkbaar is met zijn contract in Tilburg

Ik denk overigens wel dat hij gelijk heeft. De ECHL heeft al 5 teams afgevoerd, DEL minimaal 1, de Bundesliga en Oberliga lijken het ook moeilijker te krijgen en dat zal ongetwijfeld ook gelden voor ploegen in Oostenrijk, Italie, Frankrijk en Engeland.

Dus met wat geluk zijn er minder importplekken in Europa en ook in de ECHL terwijl het de doorstroom vanuit de NCAA, universiteiten in Canada en junior leagues gelijk blijft

Dat zou je moeten kunnen vertalen in betere spelers voor het zelfde geld

Harry Batist
30 mei 2009, 19:12
Uitzonderingen bevestigen de regel Paul.

Levi de Beer
31 mei 2009, 08:39
Zou dat ook gelden voor Lalonde? Kan me niet voorstellen dat hij eind mei voor een gereduceerd tarief tekent. Lijkt me dat hij in elk geval een bedrag zal krijgen wat minimaal vergelijkbaar is met zijn contract in Tilburg

Ik denk overigens wel dat hij gelijk heeft. De ECHL heeft al 5 teams afgevoerd, DEL minimaal 1, de Bundesliga en Oberliga lijken het ook moeilijker te krijgen en dat zal ongetwijfeld ook gelden voor ploegen in Oostenrijk, Italie, Frankrijk en Engeland.

Dus met wat geluk zijn er minder importplekken in Europa en ook in de ECHL terwijl het de doorstroom vanuit de NCAA, universiteiten in Canada en junior leagues gelijk blijft

Dat zou je moeten kunnen vertalen in betere spelers voor het zelfde geld

Lalonde heeft hier in Nederland het voordeel dat hij bekend is en men weet wat hij kan. Aan de andere kant zal hij zeer zeker niet voor de hoofdprijs komen.

Paul van Heertum
31 mei 2009, 10:21
Waarom zou hij niet voor de hoofdprijs komen?

Abe Brouwer
4 juni 2009, 05:14
SC Langnau Tigers (Zwitserland) en Espoo Blues (Finland) zijn in flinke financiele problemen geraakt.

Paul van Heertum
4 juni 2009, 05:16
Flinke klappers zo te zien en in Nederland tot op heden nog niet.

Hopelijk leidt het tot betere imports voor het zelfde geld

Paul van Heertum
12 juni 2009, 22:27
Weet iemand hoe het met de toekomst staat van de minor leagues in de VS/Canada zoals de IHL, CHL en SPHL?