View Full Version : Phil Groeneveld
Bartele de Boer
2 februari 2009, 14:04
02 februari 2009 , pag. 9
‘Nederlandse goalies zijn eigen opleiders’
Met zijn 34 jaar is Phil Groeneveld in de herfst van zijn carri?re. De Nederlands-Canadese doelman van het
nationale ijshockeyteam denkt mee over zijn opvolging.
Daarom streek hij deze week neer in Heerenveen, om de Flyers-goalies Sjoerd Idzenga en Martijn Maghielse beter te maken.
Door Edwin Fischer
HEERENVEEN
– De meest pakkende maar ook schrijnende zin van Phil Groeneveld is dat ,,Nederlandse goalies eigenlijk hun eigen opleiders zijn. Ze hebben het meeste wat ze kunnen zichzelf aangeleerd, omdat er te
weinig echte goalie-trainers zijn.’’ Groeneveld zelf komt uit het walhalla
van het ijshockey, Noord-Amerika. ,,Zelf heb ik mijn hele leven goaliecoaches gehad. Ik ging en ga nog elk jaar op kampen voor goalies. Die kent men in Nederland amper en al helemaal niet voor ijshockeykeepers.’’ De discussie over de opvolging van Groeneveld, sinds vijf jaar opvolger van Marcel Nijland (ex-Flyers) als doelman van Oranje, is al een tijdje gaande. Daarmee gepaard gaat de discussie over of er in de vaderlandse competitie wel buitenlandse goalies toegestaan moeten worden. Want als voor één speler geldt dat ervaring van levensbelang is voor de ontwikkeling, dan is dat voor een doelman.
Europese regelgeving, die feitelijk verbiedt buitenlandse werknemers
uit te sluiten, staat een beslissing om buitenlandse goalies te weigeren in de weg. ,,Tenzij er een herenakkoord tussen de clubs gesloten wordt. Maar als een club zich niet aan die afspraak houdt, hebben we daar niks tegen in te brengen’’, weet Joop Vullers, voorzitter van ijshockeybond.
Zo’n akkoord is wel een volgende, en enige juiste stap om er voor te zorgen dat er over enkele jaren een goede opvolger voor Groeneveld klaar staat. Dat bevestigt de doelman van de Italiaanse Serie A-club Alleghe. ,,Omdat je pas echt beter wordt als je zoveel mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau speelt.’’ Hoewel noodgedwongen, omdat het budget dit seizoen een stuk lager ligt dan voorgaande jaren, koos Flyers dit seizoen voor Nederlandse goalies. Daar liet de club het dus niet bij. ,,Zelf kan ik wel wat aanwijzingen aan goalies geven, maar ik kan het vaak niet onderbouwen. Daarvoor heb ik te weinig verstand van keepen’’, bekent
Flyers-coach Chris Eimers. Hij kent Groeneveld van de tijd dat beiden voor Amsterdam en Oranje speelden. Hij benaderde Groeneveld om zijn goalies aan een analyse te onderwerpen.
Groeneveld greep de eerste mogelijkheid tijdens het drukke Italiaanse seizoen aan om naar Heerenveen te komen. Woensdagavond streek hij met vrouw en twee maanden oud zoontje Noah, na vijftien lange auto-uren, neer in Heerenveen. Hij zag nog juist een periode van Flyers-Utrecht (7-4) en ging de dagen daarna met Idzenga en Maghielse aan de slag.
Zaterdag bekeek Groeneveld Flyers- Groningen (1-2) en reed gisteren de
lange weg naar Alleghe terug. Hij was zeer tevreden. ,,Allereerst omdat ik het heel fijn vind dat ik wat voor de Nederlandse goalies kan betekenen,
maar zeker ook omdat ik met Sjoerd en Martijn twee getalenteerde,
gedreven en leergierige goalies aangetroffen heb. En ik moet zeggen, ze zijn beter dan ik vooraf verwacht had.’’ In overleg met Eimers richtte Groeneveld zich op twee, drie onvolkomenheden waar de twee flyersgoalies forse progressie kunnen boeken. ,,Omdat je wel in enkele dagen heel veel dingen aan kunt geven, maar ze moeten er zelf mee aan de slag zonder mijn begeleiding.’’
Dus gaan Idzenga en Maghielse vooral aan de slag met het benenwerk.
,,Daar kunnen ze veel mee winnen’’, aldus Groeneveld. ,,De benen moeten sterker worden, zodat ze langer blijven staan en sneller kunnen
anticiperen en bewegen. Maar ook positioneel heb ik wat aanwijzingen gegeven. Het is jammer dat we maar een paar dagen zo gewerkt hebben, maar het is een eerste stap, die wat mij betreft snel een vervolg krijgt.’’
Eimers weet wel wat de tweede stap is. ,,Die jongens moeten deze zomer
op een kamp in Canada. Daar zal ik bij de bond op aandringen. In het
kader van het nationale team moet de bond dat bekostigen, lijkt mij. Omdat we straks, als Phil gestopt is, toch weer een klasse-doelman in Oranje willen hebben.’’
BRON LEEUWARDER COURANT D.D. 02-02-2009
Bartele de Boer
2 februari 2009, 14:06
Flyers-goalies koesteren extra aandacht
HEERENVEEN
– Martijn Maghielse en Sjoerd Idzenga waren het roerend met
elkaar eens. ,,Het is super dat Phil dit voor ons wil doen.’’ Helemaal alleen
voor de twee Flyers-goalies was Groeneveld niet gekomen, maar de ook uitgenodigde
Tilburg-goalie Meierdres, Hagenees Swart en de Amsterdamse
keeper Zonneveld gingen niet op de uitnodiging in om trainingen bij te wonen.
Idzenga en Maghielse vonden het prima. ,,We krijgen nu de aandacht
die we anders nooit krijgen. Vooral positioneel heeft Phil ons belangrijke
tips gegeven. Nu is het aan ons om ons daarin te verbeteren’’, aldus de twee.
Dat moet er uiteindelijk voor Idzenga toe leiden dat hij de opvolger van Groeneveld
in het doel van Oranje wordt. ,,Dat is mijn absolute doel.’’ Maghielse
heeft die lange-termijnambitie niet. ,,Ik wil F-16 piloot worden.’’
Casper Swart
2 februari 2009, 14:14
Niet om het een of ander... maar ik ben niet uitgenodigd hoor!
Piet de Kort
2 februari 2009, 14:15
Bedankt Casper! Kijk Bartele, dit geeft weer een heel ander beeld! Misschien zijn er nog wel meer goalies helemaal niet uitgenodigd! :Bonk3:
P.s. Moet jouw avatar niet aangepast worden!
Bartele de Boer
2 februari 2009, 14:16
Geeft niks Casper, ik het het ook maar over genomen uit de krant.
Leek me toch wel leuk om beide stukjes met jullie te delen.
Sven van de Wall
2 februari 2009, 14:19
dat vind ik wel jammer,ik vind dat elke nederlandse goalie die een beetje op niveau is zich moet kunnen verbeteren
Bartele de Boer
2 februari 2009, 14:20
Bedankt Casper! Kijk Bartele, dit geeft weer een heel ander beeld! Misschien zijn er nog wel meer goalies helemaal niet uitgenodigd! :Bonk3:
P.s. Moet jouw avatar niet aangepast worden!
Moet ik eerst de bron raadplegen of iets wat in de krant geschreven staat op waarheid berust Piet?
Ik heb het overgenomen uit de Leeuwarder Courant van vandaag.
AVATAR? Is het niet goed zo dan? Wat is er mis met mijn avatar??
Gerard van der Heide
2 februari 2009, 14:22
Geeft niks Casper, ik het het ook maar over genomen uit de krant.
Leek me toch wel leuk om beide stukjes met jullie te delen.
Jammer dat journalist Edwin Visscher vermeld dat drie goalies niet zijn ingegaan op een uitnodoging, terwijl iig 1 (casper dus) van niets weet.
De journalist had dit wel even kunnen verifieren dunkt mij.
Maar iig leuk stukje Bartele...
Sven van de Wall
2 februari 2009, 14:24
Moet ik eerst de bron raadplegen of iets wat in de krant geschreven staat op waarheid berust Piet?
Piet bedoeld de avatar van casper
Piet de Kort
2 februari 2009, 14:26
Eimers weet wel wat de tweede stap is. ,,Die jongens moeten deze zomerop een kamp in Canada. Daar zal ik bij de bond op aandringen. In het
kader van het nationale team moet de bond dat bekostigen, lijkt mij. Omdat we straks, als Phil gestopt is, toch weer een klasse-doelman in Oranje willen hebben.??
Hahahaha, dat dat snap ik ook nog wel. Chrisje wil alles laten bekostigen door anderen! En natuurlijk alleen maar voor het beste van het Ned. Team! :goodman:
Piet de Kort
2 februari 2009, 14:28
Jammer dat journalist Edwin Visscher vermeld dat drie goalies niet zijn ingegaan op een uitnodoging, terwijl iig 1 (casper dus) van niets weet.
Laatst heb ik het al geschreven: LC is erg betrouwbaar! Zo zie je maar weer!:Bonk3:
Bartele de Boer
2 februari 2009, 14:33
Bril nodig Gerard??????
Het is Fischer met F.
Lol.
Gerard van der Heide
2 februari 2009, 14:33
Laatst heb ik het al geschreven: LC is erg betrouwbaar! Zo zie je maar weer!:Bonk3:
Normaal gesproken mag je er bij de LC wel vanuit gaan dat een artikel gebaseerd is op hoor en wederhoor. In dit geval is dat klaarblijkelijk niet gebeurd.
Feit blijft dat er ook wordt aangegeven dat het project voor herhaling vatbaar is. Laten we er derhalve dan ook maar vanuit gaan dat dit een klein miskleuntje was en dat dit in de toekomst wordt vermeden.
Gerard van der Heide
2 februari 2009, 14:36
Bril nodig Gerard??????
Het is Fischer met F.
Lol.
Je weet toch dat ik sinds 2 weken mijn visuele handicap middels een leesbrillie probeer op te lossen Bartele?
Beetje flauw op mij daarmee te pesten de Boer............. ::proost::
Casper Swart
2 februari 2009, 14:37
Ach, de kans was aanwezig geweest dat ik niet kon wegens eigen trainingsschema, maar een uitnodiging was leuk geweest aangezien ze dat beweren...
(zo geen avatar meer, tis al erg lang geleden dat ik me hier op begeven heb)
Theo Appelhof
2 februari 2009, 14:38
En waarom niet alle Nederlandse goalies uitgenodigd.
Bij de Devils bv is er een william d ridder hoort die jongen er dan niet bij.
En waarom deze niet via bv de nijb laten regelen zodat ALLE Nederlandse Goalies erbij betrokken hadden kunnen worden.
Want uiteindelijk was het voor iedereen zijn toekomst alleen maar goed geweest.
Weet nog dat Honere Loos toendertijd ook op zo een canadees trainings kamp is geweest nou daar wordt je als goalie echt niet slechter van.
Het woord is nu aan de Bond simpel gezegd.
En ja niet geschoten is altijd mis.....
Groetjes Theo.
Gerard van der Heide
2 februari 2009, 14:39
UUhhmmm BdB, wat zei je ook weer over een brilletje? Of gaat t hier om begrijpend lezen haha lol.
Henry van Berkel
2 februari 2009, 15:01
Inderdaad net wat Dhr Appelhof hierboven al aangeeft,
waarom niet ALLE Nederlandse goalies van dezelfde leeftijdscategorie
uitnodigen.
En dan niet in een weekendje waarin alle teams moeten spelen, want die geven dan geen keepers af (ook al zijn het dan bijna allemaal reservekeepers)
Gewoon een week lang elke avond les krijgen van zo iemand.
En dat meerdere keren per jaar.
Daar moet de bond geld insteken.
Jan van Son
2 februari 2009, 15:08
Quote; Piet de Kort ;P.s. Moet jouw avatar niet aangepast worden!
Toch minimaal een Hijs banner en foto erop.
Remco Bambacht
2 februari 2009, 15:08
waarom niet ALLE Nederlandse goalies van dezelfde leeftijdscategorie uitnodigen. Daar moet de bond geld insteken.
Geld zal ongetwijfeld een probleem zijn. Daarom kun je natuurlijk niet ALLE goalies daarheen sturen.
Peter Thijssen
2 februari 2009, 15:31
Die avatar staat je anders nog steeds goed casper!!
Bartele de Boer
2 februari 2009, 15:39
Laatst heb ik het al geschreven: (schrijven is nooit jou sterkste kant geweest Piet) LC is erg betrouwbaar! Zo zie je maar weer!
LC is betrouwbaarder dan de meeste referees uit..............
::oops::::offtopic::
Piet de Kort
2 februari 2009, 16:36
LC is betrouwbaarder dan de meeste referees uit..............
...... Friezeveen?????? :goodman:::happy::
P.s. Met modder strooien is nooit netjes, Bartele! Ook niet in Friezeveen!
Bartele de Boer
2 februari 2009, 17:06
...... Friezeveen?????? :goodman:::happy::
P.s. Met modder strooien is nooit netjes, Bartele! Ook niet in Friezeveen!
He je gelijk in Piet. Wij gooien ook niet met modder, krijgen we smerige handen etc.
Maar geef nu eens een inhoudelijk stukje commentaar over het geen Groeneveld zegt in de LC van vandaag.
Ik heb nog niemand iets zien schrijven over het feit dat Phil zijn vrije tijd opoffert om goalies trainingen en aanwijzingen te geven.
Het is toch geweldig dat hij helemaal uit Italie komt rijden om een paar trainings te geven aan Ned. goalies! Groeneveld is er ook op uit om de Ned. goalies beter te maken omdat we niet meer zo lang van zijn diensten gebruik kunnen maken.
We kunnen als clubs in Ned. wel steeds import goalies halen maar daar is het Ned. team natuurlijk niet bij gebaat.
Op deze manier kun je misschien de Ned. goalies beter maken met als bijkomend voordeel dat het Ned. team ook een "sterkere" goalie krijgt.
P.s. Casper, als je dit leest. Zou het ook kunnen dat de club wel een uitnodiging heeft gekregen maar daar niets mee heeft gedaan?
Piet de Kort
2 februari 2009, 18:32
Maar geef nu eens een inhoudelijk stukje commentaar over het geen Groeneveld zegt in de LC van vandaag.
Ik heb nog niemand iets zien schrijven over het feit dat Phil zijn vrije tijd opoffert om goalies trainingen en aanwijzingen te geven.
Het is toch geweldig dat hij helemaal uit Italie komt rijden om een paar trainings te geven aan Ned. goalies! Groeneveld is er ook op uit om de Ned. goalies beter te maken omdat we niet meer zo lang van zijn diensten gebruik kunnen maken.
We kunnen als clubs in Ned. wel steeds import goalies halen maar daar is het Ned. team natuurlijk niet bij gebaat.
Op deze manier kun je misschien de Ned. goalies beter maken met als bijkomend voordeel dat het Ned. team ook een "sterkere" goalie krijgt.
Ik weet er te weinig van, Bartele! Ik ken niet de in en outs maar ik geloof niet dat Phil zomaar helemaal uit Italie komt rijden om Nederlandse goalies training te geven om ze alleen maar beter te maken!
Wat ik wel weet: een tijdje geleden kwam hij naar Trappers ook om onze goalie (s) en Trappers beter te maken, maar verdween wel heel erg snel! :goodman:
Dus ik pas even! :Bonk3:
Joost van Heeswijk
2 februari 2009, 19:56
Flyers-goalies koesteren extra aandacht
HEERENVEEN
? Martijn Maghielse en Sjoerd Idzenga waren het roerend met
elkaar eens. ,,Het is super dat Phil dit voor ons wil doen.?? Helemaal alleen
voor de twee Flyers-goalies was Groeneveld niet gekomen, maar de ook uitgenodigde
Tilburg-goalie Meierdres, Hagenees Swart en de Amsterdamse
keeper Zonneveld gingen niet op de uitnodiging in om trainingen bij te wonen.
Idzenga en Maghielse vonden het prima. ,,We krijgen nu de aandacht
die we anders nooit krijgen. Vooral positioneel heeft Phil ons belangrijke
tips gegeven. Nu is het aan ons om ons daarin te verbeteren??, aldus de twee.
Dat moet er uiteindelijk voor Idzenga toe leiden dat hij de opvolger van Groeneveld
in het doel van Oranje wordt. ,,Dat is mijn absolute doel.?? Maghielse
heeft die lange-termijnambitie niet. ,,Ik wil F-16 piloot worden.??
Bartele.
Nog even een correctie hoor.
Volgens mijn bron is IAN wel bij de trainingen geweest.
Theo Appelhof
2 februari 2009, 23:23
Geld zal ongetwijfeld een probleem zijn. Daarom kun je natuurlijk niet ALLE goalies daarheen sturen.
Wat is geld in deze kwestie als je kunt (kan) spreken van een goed iets voor de toekomst van het Nederlandse ijshockey.
Want daar gaat het om.
Neem een centraal gelegen ijsbaan midden van het land waar spreek je dan over denk alleen aan vervoers kosten.
Wone n al die spelers in de regio waar ze keepen..???
Dus wat geld betrefd zal het best wel mee vallen.
En dit is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan die gasten een week of langer naar canada te laten gaan.
Groetjes Theo.
Danny Jurgens
5 februari 2009, 09:21
Casper'; Ook ik had graag erbij willen zijn . Had een plan de campagne kunnen maken met phil over hoe we het goalie probleem en de begeleiding van deze jongens kunnen gaan aanpakken in de toekomst. En ja jij en nog meer andere goalie,s hadden er moeten zijn , bvb alle oranje goalie,s en ze hadden er dan verplicht moeten zijn .
Een sportieve groet Danny JurgensNiet om het een of ander... maar ik ben niet uitgenodigd hoor!
Luitzen van der Heide
5 februari 2009, 10:09
Casper'; Ook ik had graag erbij willen zijn . Had een plan de campagne kunnen maken met phil over hoe we het goalie probleem en de begeleiding van deze jongens kunnen gaan aanpakken in de toekomst. En ja jij en nog meer andere goalie,s hadden er moeten zijn , bvb alle oranje goalie,s en ze hadden er dan verplicht moeten zijn .
Een sportieve groet Danny Jurgens
Waaruit je zou kunnen opmaken dat prediken voor eigen parochie belangrijker is dan het totaalbeleid van IJS-hockey in Nederland. En dat lijkt nu juist een kernpunt van de problematiek binnen deze (te) kleine sport te zijn.
Danny Jurgens
5 februari 2009, 10:23
Je moet gewoon begeleiding voor de goalie,s hebben voor een langere tijd niet voor een weekend . Maar ook op afstand kan phil iets betekenen voor het ijshockey . Maar dan moet je wel coache,s hier in nederland hebben die in samen spraak met phil een progamma afwerken . En een talent volg systeem voor de goalie,s. Daar moet je de goalie,s niet alleen beoordelen op de trainingen maar je moet ze ook gaan bekijken met wedstrijden .Dan krijg je pas een beeld van een goalie . Was hier al mee begonnen maar ja werd niet echt gewaardeerd geloof ik. Ik zou graag in samenwerking met Phil iets opzetten in nederland voor de goalie,s HEEL GRAAG ZELFS.Waaruit je zou kunnen opmaken dat prediken voor eigen parochie belangrijker is dan het totaalbeleid van IJS-hockey in Nederland. En dat lijkt nu juist een kernpunt van de problematiek binnen deze (te) kleine sport te zijn.
Luitzen van der Heide
5 februari 2009, 10:41
Je moet gewoon begeleiding voor de goalie,s hebben voor een langere tijd niet voor een weekend . Maar ook op afstand kan phil iets betekenen voor het ijshockey . Maar dan moet je wel coache,s hier in nederland hebben die in samen spraak met phil een progamma afwerken . En een talent volg systeem voor de goalie,s. Daar moet je de goalie,s niet alleen beoordelen op de trainingen maar je moet ze ook gaan bekijken met wedstrijden .Dan krijg je pas een beeld van een goalie . Was hier al mee begonnen maar ja werd niet echt gewaardeerd geloof ik. Ik zou graag in samenwerking met Phil iets opzetten in nederland voor de goalie,s HEEL GRAAG ZELFS.
Hoewel ik me daartoe niet de juiste persoon acht om hierin het voortouw te nemen kan ik me bij het volgende wel iets voorstellen. Je zou het dan ook kunnen zien als aanzet tot;
Zou het misschien niet overstandig zijn om eens contact te zoeken met Chris Eimers. Ik geloof werkelijk dat hij (en daar zijn er vast nog wel meer van) niet narrow minded kijkt. Ik weet overigens niet hoe Chris hier zelf tegen aankijkt.
Ook een persoon waarvoor ik zeer veel achting heb en die niet aleen voor eigen parochie lijkt te prediken is bijvoorbeeld een Alex Andjelic. De keren dat ik met hem sprak is er altijd wel een gevoel van het IJS-hockey in zijn algemeenheid. Daarnaast kwam dan de clubliefde.
Ook bijvoorbeeld een Rene van der Kooi van HYS zie ik daarbij inderdaad niet alleen in zijn eigen parochie prediken, maar meer naar het totaalbeeld van IJS-hockey als product kijken.
Helaas is het toch verontrustend te moeten concluderen dat JEUGDPLANNEN EN OPLEIDING niet landelijk in een centraal en breed overleg plaatsvinden maar op clubniveau hun weerslag hebben. Je ziet dan helaas te vaak dat andere belangen dan IJS-hockey centraal staan.
Geert van der Meulen
5 februari 2009, 10:52
Hoewel ik me daartoe niet de juiste persoon acht om hierin het voortouw te nemen kan ik me bij het volgende wel iets voorstellen. Je zou het dan ook kunnen zien als aanzet tot;
Zou het misschien niet overstandig zijn om eens contact te zoeken met Chris Eimers. Ik geloof werkelijk dat hij (en daar zijn er vast nog wel meer van) niet narrow minded kijkt. Ik weet overigens niet hoe Chris hier zelf tegen aankijkt.
Ook een persoon waarvoor ik zeer veel achting heb en die niet aleen voor eigen parochie lijkt te prediken is bijvoorbeeld een Alex Andjelic. De keren dat ik met hem sprak is er altijd wel een gevoel van het IJS-hockey in zijn algemeenheid. Daarnaast kwam dan de clubliefde.
Ook bijvoorbeeld een Rene van der Kooi van HYS zie ik daarbij inderdaad niet alleen in zijn eigen parochie prediken, maar meer naar het totaalbeeld van IJS-hockey als product kijken.
Helaas is het toch verontrustend te moeten concluderen dat JEUGDPLANNEN EN OPLEIDING niet landelijk in een centraal en breed overleg plaatsvinden maar op clubniveau hun weerslag hebben. Je ziet dan helaas te vaak dat andere belangen dan IJS-hockey centraal staan.
Ik weet zeker dat Danny Jurgens daarvoor de juiste persoon zou zijn.
Luitzen van der Heide
5 februari 2009, 11:08
Zeker Geert.
Het was dan ook niet mijn bedoeling anders dan namen en personen aan te geven waarvan ik vind dat die op zich meer willen doen dan prediken in en voor eigen parochie. Maar goed dat is zoals ik tegen deze personen aankijk.
Ik kreeg daarbij overigens wel de indruk dat Danny nu niet zo erg wordt ondersteund in dat wat wij allen toch als noodzaak moeten erkennen.
Was hier al mee begonnen maar ja werd niet echt gewaardeerd geloof ik. Ik zou graag in samenwerking met Phil iets opzetten in nederland voor de goalie,s HEEL GRAAG ZELFS.
Theo van der Duin
5 februari 2009, 22:40
20 ja. 2009 Heerenveen neemt voortouw
Heerenveen maakt ernst met de ontwikkeling van zijn goalies. Hoewel beide heren hebben laten zien tot de Nederlandse top te horen is dat niet genoeg. Op initiatief van coach Chris Eimers trainen beide heren binnenkort een week onder leiding van Phil Groeneveld.
Maar ook andere NL goalies zijn welkom!
Dit schreef Geert v/d Meulen al ruim voordat Phil in Heerenveen is geweest. Daarin lees ik toch duidelijk dat andere nederlandse goalies ook welkom zijn. Casper had dat hier dus kunnen lezen en zelf initiatief kunnen nemen. Mischien is er wel een uitnodiging naar de clubs gegaan maar zijn die er niet op ingegaan. Ik weet het niet en volgens mij niemand hier dus is het voorbarig om te zeggen dat Cris voor eigen parochie predikt. Het kan dus goed zijn dat wat de Leeuwarder courant heeft geschreven dus ook op waarheid berust.
Danny Jurgens
10 februari 2009, 10:27
Bedankt voor het vertrouwen.De deur staat open maar geen contact vanuit de NIJB ik wacht met smacht op een reactie van de technische commissie van de NIJB.Ik weet zeker dat Danny Jurgens daarvoor de juiste persoon zou zijn.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.