View Full Version : U20
Barry Hay
6 januari 2009, 10:11
Spelers
Tomislav Hrelja (G, Hijs Den Haag), Martijn Oosterwijk (G, Tampa Bay Bolts, USA), Glenn Bakx (D, Ruijters Eaters Geleen), Evander Hansen (D, Amstel Tijgers Amsterdam), Jacky Schoonderwoerd (D, Nijmegen Devils), Reinier Staats (D, Eindhoven Kemphanen), Bram van Uden (D, Tilburg Trappers), Dax van de Velden (D, Amstel Tijgers Amsterdam), Mitch Bruijsten (F, Sioux City Musketeers), Marc Donders (F, Tilburg Trappers), Levi Houkes (F, Nijmegen Devils), Ritchie van Hulten (F, Tilburg Trappers), Julian van Lijden (F, Eisbären Berlin), Jeffrey Melissant (F, Eindhoven Kemphanen), Jeffrey Mens (F, Ruijters Eaters Geleen), Dave van Mol (F, Kemphanen Eindhoven), Nardo Nagtzaam (F, Alaska Avelanche, USA), Joey Oosterveld (F, Amstel Tijgers Amsterdam), Lars van Sloun (F, Ruijters Eaters Geleen) en Diego Winters (F, Ruijters Eaters Geleen).
Begeleiders
Tommie Hartogs (coach), Wil Zwarthoed (assistent coach), Jeroen Zwaanswijk (teammanager), Richard van Delft (fysiotherapeut), Danny Giesen (equipment manager) en Jack America (team staf).
Dit ziet er goed uit , als dat geen goud is.
Maar ik mis wat namen Robb Serviss , Danny Jurgens deze twee waren een paar jaar lang samen de coache,s van de U20 en vielen ieder jaar toch ook in de prijzen wel geen goud maar ze deden het niet slecht toch ???.Zijn zij gestopt of hebben ze een andere functie bij de NIJB.
Joep Meijsen
6 januari 2009, 10:31
Maar ik mis wat namen Robb Serviss , Danny Jurgens deze twee waren een paar jaar lang samen de coache,s van de U20 en vielen ieder jaar toch ook in de prijzen wel geen goud maar ze deden het niet slecht toch ???.Zijn zij gestopt of hebben ze een andere functie bij de NIJB.
Kun je die vraag zelf niet het beste beantwoorden?
Barry Hay
6 januari 2009, 10:34
Ik vraag hen het zelf wel en dan laat ik het jou ook weten goed Joep ? .Kun je die vraag zelf niet het beste beantwoorden?
Hans Maertzdorff
6 januari 2009, 10:47
Spelers
Tomislav Hrelja (G, Hijs Den Haag), Martijn Oosterwijk (G, Tampa Bay Bolts, USA), Glenn Bakx (D, Ruijters Eaters Geleen), Evander Hansen (D, Amstel Tijgers Amsterdam), Jacky Schoonderwoerd (D, Nijmegen Devils), Reinier Staats (D, Eindhoven Kemphanen), Bram van Uden (D, Tilburg Trappers), Dax van de Velden (D, Amstel Tijgers Amsterdam), Mitch Bruijsten (F, Sioux City Musketeers), Marc Donders (F, Tilburg Trappers), Levi Houkes (F, Nijmegen Devils), Ritchie van Hulten (F, Tilburg Trappers), Julian van Lijden (F, Eisbären Berlin), Jeffrey Melissant (F, Eindhoven Kemphanen), Jeffrey Mens (F, Ruijters Eaters Geleen), Dave van Mol (F, Kemphanen Eindhoven), Nardo Nagtzaam (F, Alaska Avelanche, USA), Joey Oosterveld (F, Amstel Tijgers Amsterdam), Lars van Sloun (F, Ruijters Eaters Geleen) en Diego Winters (F, Ruijters Eaters Geleen).
Begeleiders
Tommie Hartogs (coach), Wil Zwarthoed (assistent coach), Jeroen Zwaanswijk (teammanager), Richard van Delft (fysiotherapeut), Danny Giesen (equipment manager) en Jack America (team staf).
Zoals verwacht 4 man van de Eaters, die door de smalle selectie hier extra door woord getroffen de komende anderhalve week, persoonlijk denk ik dat de andere teams het gemis van de geselcteerde spelers beter kunnen opvangen.
Voor de geselcteerden natuurlijk prachtig en succes in Spanje.
Jan Nagtzaam
6 januari 2009, 13:13
Spelers
Begeleiders
Jammer, dat Mike Dalhuisen niet mee gaat.
Paul van Heertum
6 januari 2009, 19:04
Weet iemand wat de statistieken zijn van de 4 spelers in het buitenland?
Jan Nagtzaam
6 januari 2009, 19:25
Weet iemand wat de statistieken zijn van de 4 spelers in het buitenland?
Voor wat het waard is:
Mitch Bruijsten heeft:
24 gespeeld
7 goals
5 assists
12 punten
+/- -5
4 ppg
0 ppga
51 shts
Julian van Lijden heeft:
25 gespeeld
3 goals
8 assists
11 punten
1 ppg
2 ppga
Nardo Nagtzaam heeft:
18 gespeeld
5 goals
6 assists
11 punten
+/- +2
1 ppg
3 ppga
51 shts
Zvonko Gibbels
6 januari 2009, 19:29
Ik vraag hen het zelf wel en dan laat ik het jou ook weten goed Joep ? .
blijkt dat tommie niet met een goalie coach wil werken ............
Jan Nagtzaam
6 januari 2009, 19:31
Martijn Oosterwijk:
GAA 5,78
MIN 778
SA 443
S 368
GP 15
% 0,831
Jan Nagtzaam
6 januari 2009, 19:33
Maar ik mis wat namen Robb Serviss , Danny Jurgens deze twee waren een paar jaar lang samen de coache,s van de U20 en vielen ieder jaar toch ook in de prijzen wel geen goud maar ze deden het niet slecht toch ???.Zijn zij gestopt of hebben ze een andere functie bij de NIJB.[/QUOTE]
Zijn inderdaad gestopt.
Jan Nagtzaam
6 januari 2009, 19:34
blijkt dat tommie niet met een goalie coach wil werken ............
dom dom dom dom
Dat ligt eraan hoe je wilt spelen en wat deze coach aan toegevoegde waarde heeft en hoe je budget is.
Daniël Eimers
7 januari 2009, 00:31
Jammer, dat Mike Dalhuisen niet mee gaat.
ben wel nieuwsschierig waarom niet??
andere jongens vanuit de VS zijn er wel bij..
Abe Brouwer
7 januari 2009, 05:49
ben wel nieuwsschierig waarom niet??
andere jongens vanuit de VS zijn er wel bij..
Zal afhangen van de bereidheid om spelers af te staan. Misschien mag Mike niet van zijn club.
Barry Hay
7 januari 2009, 08:40
Danny gaat volgens horen zeggen iets in het buitenland doen dus het was geen geld kwestie denk ik. Wel jammer dat dit soort mensen niet behouden worden voor het Ned ijshockey ze hebben toch een meer waarde denk ik .Dat ligt eraan hoe je wilt spelen en wat deze coach aan toegevoegde waarde heeft en hoe je budget is.
Jan Nagtzaam
7 januari 2009, 16:35
Zal afhangen van de bereidheid om spelers af te staan. Misschien mag Mike niet van zijn club.
Mike mag absoluut gaan van zijn club.
Zijn club staat inmiddels bovenaan en Mike staat 5e in de +/- score van de USHL.
Mike is serieus met zijn hockeycarriere bezig en heeft ervoor gekozen om voor zijn club te spelen volgende week woensdag.
Zij hebben dan een belangrijke wedstrijd die Mike wil spelen.
Hier kun je alleen maar respect voor hebben, wat ik dan ook heb!
Succes, Mike!
Daar komt bij dat ook Nardo pas dinsdag in Spanje aankomt en misschien net de wedstrijd tegen China mee kan doen (of net niet). Hij speelt zondagavond de 10e nog in Fairbanks en vliegt dan 18 uur naar Spanje om vervolgens 2 wedstrijden te spelen en om dan vrijdagavond de 16e om 16.30 aan te komen in Alaska om om 19.00 de wedstrijd te spelen.
Dus ook hiervoor: RESPECT!
Ik vind het gekkenwerk, maar dat hebben de jongens over voor het Ned.team.
Danny Jurgens
8 januari 2009, 09:05
Zvonko ; Het is een beetje dom maar ook jammer voor onze goalie,s , worden weer aan hun lot overgelaten tijdens de wk . Want ook zij hebben tijdens een wk steun en begeleiding nodig voor wat uitleg en ook wel eens een schouder nodig om op uit te kunnen huilen als ze niet lekker in hun vel zitten ( je herkent dat gevoel toch wel ). Maar ja alle aandacht gaat naar de spelers en niet naar de goalie,s die het ook nodig hebben. Jammer Jammer .blijkt dat tommie niet met een goalie coach wil werken ............
dom dom dom dom
Danny Jurgens
8 januari 2009, 11:01
Ik wens mijn twee Goalie,s Tomislav Hrelja en Martijn Oosterwijk heel veel succes op het wk in spanje logrono en maak er wat moois van .Ook de rest van het team en begeleiders heel veel succes.
Een sportieve groet Danny Jurgens
Wendy Tellers
8 januari 2009, 12:49
Zoals verwacht 4 man van de Eaters, die door de smalle selectie hier extra door woord getroffen de komende anderhalve week, persoonlijk denk ik dat de andere teams het gemis van de geselcteerde spelers beter kunnen opvangen.
Voor de geselcteerden natuurlijk prachtig en succes in Spanje.
Ik denk inderdaad ook dat wij er meer nadeel aanhebben dan de andere teams.
Bij ons zijn het vier spelers en bij ons krijgt de jeugd ook veel ijstijd.
Maar in ieder geval: ik gun het de jongens van harte en wens hierbij iedereen veel succes.
Wendy Tellers
8 januari 2009, 12:53
Daar komt bij dat ook Nardo pas dinsdag in Spanje aankomt en misschien net de wedstrijd tegen China mee kan doen (of net niet). Hij speelt zondagavond de 10e nog in Fairbanks en vliegt dan 18 uur naar Spanje om vervolgens 2 wedstrijden te spelen en om dan vrijdagavond de 16e om 16.30 aan te komen in Alaska om om 19.00 de wedstrijd te spelen.
Pfff, dat is niet niets.
Druk programma voor Nardo.
Inderdaad veel respect voor deze jonge jongens.
Jan Nagtzaam
8 januari 2009, 15:30
Zvonko ; Het is een beetje dom maar ook jammer voor onze goalie,s , worden weer aan hun lot overgelaten tijdens de wk . Want ook zij hebben tijdens een wk steun en begeleiding nodig voor wat uitleg en ook wel eens een schouder nodig om op uit te kunnen huilen als ze niet lekker in hun vel zitten ( je herkent dat gevoel toch wel ). Maar ja alle aandacht gaat naar de spelers en niet naar de goalie,s die het ook nodig hebben. Jammer Jammer .
Heyy Danny, misschien vindt Tommy dat hij dat zelf ook kan doen?
Daniël Eimers
8 januari 2009, 17:18
Mike mag absoluut gaan van zijn club.
Zijn club staat inmiddels bovenaan en Mike staat 5e in de +/- score van de USHL.
Mike is serieus met zijn hockeycarriere bezig en heeft ervoor gekozen om voor zijn club te spelen volgende week woensdag.
Zij hebben dan een belangrijke wedstrijd die Mike wil spelen.
Hier kun je alleen maar respect voor hebben, wat ik dan ook heb!
Succes, Mike!
zeker respect daarvoor, lijkt me toch lastig deze keuze hoor!!
een belangrijke wedstrijd voor je club
of..
een wk met serieuze titelkansen...
diep respect!
Zvonko Gibbels
8 januari 2009, 17:28
Heyy Danny, misschien vindt Tommy dat hij dat zelf ook kan doen?
dat dachten danny en ik ook in de tachtiger jaren. maar geloof mij een goalie is een ras apart. als je daar staat ben je sowieso gestoord en dien je met een gestoorde te kunnen praten zodat men elkaar kan begrijpen.
Nu is het gewoon zo dat de goalie in de ogen van de splers en coaches die eikel is die achterin de opvulling is en op trainingen en warming up's de schietschijf. Bekijk een warmingup maar eens goed. die heeft alles te maken met de show off van de spelers hoe loei hard ze die puck in het netje laten ploffen en het liefst door de goalie heen. Ik heb er zelf 30 jaar in gestaan en ben alleen geblesseerd geraakt op trainigen en warming up's.
en dan de trainingen die zijn alleen gericht op spelers en de goalie moet het maar uitzoeken.
jammer ik ben van mening dat een goalie coach een aangename aanvulling is in een team. hij kan beslissingen nemen rondom de goalie die een coach die geen goalie is geweest nimmer kan maken.
Jan Nagtzaam
9 januari 2009, 06:31
zeker respect daarvoor, lijkt me toch lastig deze keuze hoor!!
een belangrijke wedstrijd voor je club
of..
een wk met serieuze titelkansen...
diep respect!
Speciaal voor jou dan..................... er komen tijdens die wedstrijd speciaal twee scouts voor hem kijken, nee dan lekker naar Spanje waar niemand je ziet en waar we ook zonder hem al drie jaar geleden kampioen hadden moeten worden.
Deze jongens zijn serieus bezig en hebben hiervoor alles achtergelaten in Nederland.
Ja, soms moet je keuzes maken en ga je geen 6 jaar investering weggooien omdat je moet kiezen tussen een topwedstrijd in de USHL met scouts die speciaal voor je komen of een paar wedstrijden van een WK division II waar het alleen maar om 1 wedstrijd gaat die j emoet winnen (Engeland)
WK?, WK div II, een echt WK is minimaal division I
Jan Nagtzaam
9 januari 2009, 06:37
dat dachten danny en ik ook in de tachtiger jaren. maar geloof mij een goalie is een ras apart. als je daar staat ben je sowieso gestoord en dien je met een gestoorde te kunnen praten zodat men elkaar kan begrijpen.
Nu is het gewoon zo dat de goalie in de ogen van de splers en coaches die eikel is die achterin de opvulling is en op trainingen en warming up's de schietschijf. Bekijk een warmingup maar eens goed. die heeft alles te maken met de show off van de spelers hoe loei hard ze die puck in het netje laten ploffen en het liefst door de goalie heen. Ik heb er zelf 30 jaar in gestaan en ben alleen geblesseerd geraakt op trainigen en warming up's.
en dan de trainingen die zijn alleen gericht op spelers en de goalie moet het maar uitzoeken.
jammer ik ben van mening dat een goalie coach een aangename aanvulling is in een team. hij kan beslissingen nemen rondom de goalie die een coach die geen goalie is geweest nimmer kan maken.
Dan missen ze toch echt wat bij iedere club in Nederland en daarbuiten.
Ter aanvulling: de laatste keer dat ik een Wk gezien heb zat de goaliecoach tijdens de wedstrijden bovenin de nok van het stadion, dus wat dan de toegevoegde waarde is?
Een training en warming up is volgens mij geen wedstrijd en heeft dus niets te maken met de coaching van een goalie.
Zoals jij het vertaald hebben de spelers geen respect en discipline naar de goalie toe.
Betekent dat de coach zijn spelers dermate moet instrueren, schijnbaar, wat de bedoeling van een warming up is, ook tijdens de training.
Tsja, als je als speler dat niet snapt, dan begrijp ik dat je tijdens de warming up en trainingen geblesseerd raakt.
Danny Jurgens
9 januari 2009, 08:30
Jan; ze missen zeker bij de clubs goalie coache,s / trainers ,anders was er wel meer keuze geweest in goalie,s maar we mogen blij zijn dat we er een stuk of drie hebben waar uit we kunnen kiezen . Dus in Nederland is het dun bezaait met goalie,s . En daar moeten we nou eens wat aan doen . Spelers zat maar de goalie,s blijven achter . Ik ga ieder jaar een week naar tjechie om stage telopen bij de goalie school van hun Nationale team goalie,s je moet daar eens kijken hoeveel tijd ze erin steeken en hoeveel keuze ze hebben in goalie,s .Ook bij de clubs word een goalie progamma gedaan dat word gestuurd van uit de ijshockey bond van tjechie.En jan kijk naar alle grote sporten overal een keeper trainer . Heb jij ooit Marco van Basten zich zien bezig houden met hun Keeper van het Nederlands team ?? nee Jan daar hebben ze een keepre trainer voor . Iemand die weet wat een Keeper voelt denkt en de emotie,s begrijpt .Jan vanaf boven zie je beter wat je goalie doet in het net .Dan kan je in de rust dat rustig met hem doornemen van wat er goed en van wat er fout ging . En een goalie coach en managers horen eigelijk niet in de bank tijdens een wedstrijd dan lopen ze alleen maar de coach in de weg. Jan ,jij met je ijshockey kennis moet dit toch wel begrijpen , een goalie coach / trainer hoort er gewoon bij. Nog even dit Jan , Ik vind het top van Nardo dat hij dit allemaal opbrengen ik heb veel respect voor dit soort jongens.
Een sportieve groet DannyDan missen ze toch echt wat bij iedere club in Nederland en daarbuiten.
Ter aanvulling: de laatste keer dat ik een Wk gezien heb zat de goaliecoach tijdens de wedstrijden bovenin de nok van het stadion, dus wat dan de toegevoegde waarde is?
Een training en warming up is volgens mij geen wedstrijd en heeft dus niets te maken met de coaching van een goalie.
Zoals jij het vertaald hebben de spelers geen respect en discipline naar de goalie toe.
Betekent dat de coach zijn spelers dermate moet instrueren, schijnbaar, wat de bedoeling van een warming up is, ook tijdens de training.
Tsja, als je als speler dat niet snapt, dan begrijp ik dat je tijdens de warming up en trainingen geblesseerd raakt.
Danny Jurgens
9 januari 2009, 08:33
He gestoorde hier die andere gestoorde . Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden . Mensen die nog nooit in het doel hebben gestaan begrijpen ons niet JAMMER JAMMER
Geert van der Meulen
9 januari 2009, 08:35
He gestoorde hier die andere gestoorde . Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden . Mensen die nog nooit in het doel hebben gestaan begrijpen ons niet JAMMER JAMMER
Ik ben het helemaal met jullie eens. Goalies zijn een apart slag, ze hebben ook aparte coaches nodig.
Sprak twee jaar geleden nog met een topcoach die zelf toegaf niks van goalies te begrijpen.
Danny Jurgens
9 januari 2009, 08:40
Dank je wel geert jij bent iemand die ons begrijpt , ooit misschien zelf nog eens gekeept ???Ik ben het helemaal met jullie eens. Goalies zijn een apart slag, ze hebben ook aparte coaches nodig.
Sprak twee jaar geleden nog met een topcoach die zelf toegaf niks van goalies te begrijpen.
Zvonko Gibbels
9 januari 2009, 13:26
dus betekent dit dat dit gevoel bij alle goalies er blijkbaar is. en ik geen onzin verkoop.
wordt tijd dat die goalies dan voor zichzelf gaan opkomen. het pressie middel hebben ze immers al (zij zijn namelijk 60 % van het team) ge(mis)bruik dat goalies.
Ik heb zelf om respect af te dwingen op trainingen spelers een been gebroken en hechtingen in het gezicht toegebracht. dit alles wel na herhaaldelijke waarschuwingen mij niet steeds voor mijn kop te schieten op een training.
Zvonko Gibbels
9 januari 2009, 13:26
Ik ben het helemaal met jullie eens. Goalies zijn een apart slag, ze hebben ook aparte coaches nodig.
elke coach zal dat toegeven
Zvonko Gibbels
9 januari 2009, 13:29
voor de liefhebbers een stukje dat ik vorig jaar schreef voor in de ijshockey bijbel van Wil Zwarthoed (huidige assistent u-20)
De Keeper is de solist van het team.
De éénling van de groep.
Met andere kleding, andere regels en techniek.
Niemand binnen het team die zich zo onderscheidt.
Niemand die hem wil zijn.
Enkele statements over de keeper:
Een keeper krijgt weinig waardering
De keeper is held en schlemiel in één. Dit soort tegenstrijdigheden komen we voortdurend tegen in zijn karakter en in zijn functioneren. Zo is hij een solist in teamverband. Hoe slechter zijn team, zo te meer hij te doen krijgt en des te groter het aantal kansen om zich te onderscheiden. Maar hoe beter zijn team, des te minder hij te doen krijgt en des te groter de dreiging van die ene fatale misser. Blijft de misser uit, dan blijft de waardering voor zijn bijdrage uit. Het is immers de verdienste van de veldspelers geweest.
Overdenking…….Slechts vijf ( 5 ) sporten hebben er een.
Wie zijn gedachten laat gaan over keepers – en dat doen er helaas maar weinig – komt tot een aantal verrassende vaststellingen. Er zijn bijvoorbeeld maar heel weinig sporten met een doelverdediger. Noem er eens tien ( 10 ) dan! Er blijven er maar vijf ( 5 ) over. Als eerste hebben we natuurlijk de voetbalkeeper, waarbij we die van het veld en van de zaal op één hoop gooien. Anders ligt het bij hockey en ijshockey, want dat zijn wezenlijk verschillende sporten. Dat zijn dus nummer twee en drie. Dan hebben we nog handbal en als laatste waterpolo. Er zijn dus meer balsporten zonder keeper dan met. Denk maar eens aan basketbal, honkbal, volleybal, rugby, polo te paard, tennis…..
Niemand die de keeper wilt zijn
Wie heeft zelf de rol van doelwachter naar zich toe getrokken? Welk kind heeft bij zijn eerste kennismaking met een sport geroepen: “ ik ga wel op doel! “ Wie wilt er nou keeper worden? Het keepersvak is weggelegd voor diegene in de groep die het slechtst mee kan komen en tegelijkertijd te aardig is om zonder opgaaf van reden uit het team gegooid dreigt te worden. Hij zal onze keeper zijn. Keepers die anders beweren en ons willen doen geloven dat de rol hen op het lijf geschreven is, zijn fantasten of ze kunnen niet rekenen. Een team bestaat namelijk uit een heleboel veldspelers maar heeft maar één keeper. De kans om de top te bereiken – of dat nu het plaatselijke eerste team of het Nationale team is - , is voor een keeper vele malen kleiner. Behoor je tot de beste vijf veldspelers, dan sta je in het eerste. Ben je echter de vijfde keeper, dan sta je in de bierleague….. nee, helaas niet eens in het tweede! Want de tweede keeper is de grootste looser, die zit bij het eerste op de bank en kan alleen maar hopen dat zijn tijd nog komt.
Hij is onmisbaar in het veld
Is de keeper dus onbelangrijk? Nee, natuurlijk niet. Wanneer de doelverdediger met een game of match penalty het ijs moet verlaten, zal de coach de reservegoalie inzetten. Moet de keeper geblesseerd het veld verlaten en is er geen reserve voorhanden dan neemt een veldspeler zijn taak waar door in het tenue van de keeper te kruipen. Dat zijn ook de momenten waarop ineens blijkt welk vak een keeper uitoefent, want diens vervanger ziet er doorgaans koddig uit en komt zelden ongeschonden uit de strijd tevoorschijn. Heel af en toe is het de keeper die wordt opgeofferd, zoals bijvoorbeeld bij onze sport, om door middel van een man-meer-situatie een goal te forceren. In de meeste gevallen leidt dat echter tot een tegendoelpunt.
Hij is onmisbaar op de training
Pas werkelijk onmisbaar is de keeper echter op de training. Hier komt iets opmerkelijks over de training. Als er geoefend wordt,is de keeper namelijk de vijand die verschalkt dient te worden. Vanuit alle hoeken en standen wordt zijn doel – overigens vaak zonder te kijken – onder vuur genomen. Oefening baart kunst nietwaar? Dus knallen maar….! Pas tijdens de wedstrijd hoort hij er weer bij. Pas de laatste jaren worden in de sport trainingspatronen ontwikkeld waarbij de veldspelers in dienst staan van de keeper. Maar echt van harte gaat het bij de meeste spelers helaas nooit.
De keeper heeft een speciale status
De keeper mag meer en geniet extra bescherming. In het voetbal mag hij de bal in zijn handen nemen. Bij het hockey en het handbal mag hij zijn voeten gebruiken. Bij het ijshockey mag hij boven op de puck gaan liggen. Alleen de keeper bij waterpolo heeft geen streepje voor. Deze is het grootste gedeelte van de wedstrijd bezig met water trappen, een bezigheid welke overigens voor velen tot een regelrecht trauma heeft geleid. Verder beschikt hij in tegenstelling tot andere keepers niet over extra bescherming in de vorm van circels, speciale kleding etc…
Hij is de minst begrepen speler
Met zijn eigen onderscheidende kleding en uitrusting, met zijn eigen techniek en tactiek, met zijn eigen wedstrijd in een wedstrijd, en met zijn eigen regels valt er in theorie net zo’n dik boek te schrijven over keepers als over de veldspeler. De werkelijkheid is echter heel anders. Wie in de bibliotheek onder sport op zoek gaat naar verhandelingen over keepers, vindt nauwelijks iets van zijn gading. De keeper is niet meer dan een hoofdstuk in een boek over de betreffende sport, en meestal ook nog een heel klein hoofdstuk. Frans Henrichs schreef in zijn boek over ijshockey het volgende. “ De keeper is de minst begrepen speler van elk team. De doelverdedigers zijn van het type staander of van het type springer…..
De Keeper krijgt vaak de schuld
Kan een keeper de wedstrijd verliezen? Beslist ! Hij hoeft maar één fout te maken in een wedstrijd waarin zijn eigen team verder niet tot scoren komt, en de wedstrijd wordt verloren met 1 – 0. Schuld van de keeper… Duidelijke zaak toch… Kan hij een wedstrijd winnen? Nee, eigenlijk niet ! Want zelfs al houdt hij zijn doel schoon, dan is er minimaal één doelpunt nodig om te winnen. Diegene welke dat doelpunt maakt heet daags na de wedstrijd in alle kranten de matchwinnaar. Eén uitzondering is er en dat is wanneer panalty’s, na een onbesliste verlening de winnaar moeten aanwijzen. Dan is één van beide keepers de winnaar. Maar bij het grote publiek en bij de media geldt zo,n sessie als een loterij. Dus met andere woorden de winnende keeper had gewoon geluk.
Een keeper is aardig
Ontstaat er met bovenstaand schrijven het beeld van een treurige functionaris? Nee hoor want in werkelijkheid zijn keepers vrolijker en aardiger dan veldspelers. Ze kunnen beter incasseren en zich over onvermijdelijke tegenslagen heen zetten. Ze analyseren beter omdat ze een beter overzicht hebben over het spel en vertrouwd zijn met alle in dat spel voorkomende functies. Ze gaan doorgaans ook langer mee dan veldspelers. Ze zijn minder vaak geblesseerd, ondanks de snelheid en de kracht waarmee op hun goals wordt gevuurd. Ze blijven noodgedwongen vaak lang bij dezelfde club, en die vermeende loyaliteit wordt door de fans op prijs gesteld. Het zijn een soort honden. Ze hoeden de wacht voor het hok, en dat ontroert ons, want daarbij zijn ze ook vaak nog eens trouw.
Jan Nagtzaam
9 januari 2009, 15:02
Heyy Danny,
Ja natuurlijk begrijp ik het maar al te goed, echter er zijn ook mensen die het niet zo goed begrijpen, daarom is deze discussie goed.
Wellicht dat er nu iets anders naar de goalies gekeken wordt.
Jammer dat j eniet mee gaat!
Moet trouwens wel eerlijk bekennen dat ik hier ook niet zo goed in onderlegd was, dus bedank voor je aanvulling!
Tsja, een ouder van een speler he! en geen goalie! (haha)
Jan; ze missen zeker bij de clubs goalie coache,s / trainers ,anders was er wel meer keuze geweest in goalie,s maar we mogen blij zijn dat we er een stuk of drie hebben waar uit we kunnen kiezen . Dus in Nederland is het dun bezaait met goalie,s . En daar moeten we nou eens wat aan doen . Spelers zat maar de goalie,s blijven achter . Ik ga ieder jaar een week naar tjechie om stage telopen bij de goalie school van hun Nationale team goalie,s je moet daar eens kijken hoeveel tijd ze erin steeken en hoeveel keuze ze hebben in goalie,s .Ook bij de clubs word een goalie progamma gedaan dat word gestuurd van uit de ijshockey bond van tjechie.En jan kijk naar alle grote sporten overal een keeper trainer . Heb jij ooit Marco van Basten zich zien bezig houden met hun Keeper van het Nederlands team ?? nee Jan daar hebben ze een keepre trainer voor . Iemand die weet wat een Keeper voelt denkt en de emotie,s begrijpt .Jan vanaf boven zie je beter wat je goalie doet in het net .Dan kan je in de rust dat rustig met hem doornemen van wat er goed en van wat er fout ging . En een goalie coach en managers horen eigelijk niet in de bank tijdens een wedstrijd dan lopen ze alleen maar de coach in de weg. Jan ,jij met je ijshockey kennis moet dit toch wel begrijpen , een goalie coach / trainer hoort er gewoon bij. Nog even dit Jan , Ik vind het top van Nardo dat hij dit allemaal opbrengen ik heb veel respect voor dit soort jongens.
Een sportieve groet Danny
Danny Jurgens
12 januari 2009, 08:41
Jan; Nou bedankt voor je begrip en ik hoop dat ze nou eens gaan inzien dat wij (goalie coache,s ) nodig zijn .Weet in ieder geval dat Hans v Rijssel zich hard heeft gemaakt om naar de wk een goalie coach mee te krijgen maar is terug gefloten door het bestuur van de NIJB . Maar ja jo je ziet nu na het verlies tegen kroatie dat het toch wel belangrijk zou zijn geweest als er een goalie coach zou zijn bij geweest . Want wie vangt nu de goalie,s op ?? . Weet dat er nu wel mensen zijn die denken ze hebben Tommy en Wil toch .Deze kennen niet de gevoelens en de emotie,s die deze jongens nu beleven . Je moet het zelf ervaren hebben om dit te kunnen voelen en weten hoe je ermee om moet gaan. Reken maar dat de teleurstelling groot is nu na het verlies tegen kroatie niet allen bij de goalie,s maar ook bij de spelers want eerlijk gezegt dit is een fantastische groep en ik had zeker goud in gedachten voor deze groep . Hoop dat er spelers zijn uit de U20 die dit lezen , jongens kop omhoog en gaan als een raket de laatste wedstrijd is nog niet gespeelt dus wie weet . En iedereen de groeten daar maak er nog wat moois van.
Een sportieve groet Danny Jurgens Heyy Danny,
Ja natuurlijk begrijp ik het maar al te goed, echter er zijn ook mensen die het niet zo goed begrijpen, daarom is deze discussie goed.
Wellicht dat er nu iets anders naar de goalies gekeken wordt.
Jammer dat j eniet mee gaat!
Moet trouwens wel eerlijk bekennen dat ik hier ook niet zo goed in onderlegd was, dus bedank voor je aanvulling!
Tsja, een ouder van een speler he! en geen goalie! (haha)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.