PDA

View Full Version : Overleden ijshockeytalent zat aan bloeddope

Alex van den Brink
29 december 2008, 21:12
van www.nu.nl (http://www.nu.nl)

Uitgegeven:29 december 2008 17:25Laatst gewijzigd:29 december 2008 20:48
MOSKOU - De in oktober overleden Russische ijshockeyer Aleksej Tsjerepanov maakte zich schuldig aan doping. Dat blijkt uit onderzoek naar de doodsoorzaak van de 19-jarige speler. http://media.nu.nl/m/m1cz2peahfss.jpg

Tsjerepanov zakte tijdens een wedstrijd van zijn club Avangard Omsk in elkaar en overleed korte tijd later.
Het Russische openbaar ministerie meldde maandag dat de aanvaller zich maandenlang schuldig gemaakt zou hebben aan manipulatie met bloed. Urine- en bloedtests zouden dat hebben aangetoond.

http://m1.emea.2mdn.net/1372803/pixel.gif
's Avonds werd dat verhaal ingetrokken en was er nog slechts sprake van doping.

Aanklacht

Justitie beraadt zich op een aanklacht tegen de clubarts van Omsk. Doping hoeft echter niet de hoofdoorzaak van het overlijden te zijn.
Tsjerepanov blijkt ook een hartafwijking te hebben gehad, waarmee hij nooit topsport had mogen bedrijven.
Profploegen
Tsjerepanov was in trek bij de profploegen in Noord-Amerika en in 2007 eerste keus van de New York Rangers in de NHL.
Hij koos ervoor om dit jaar in Rusland te blijven. Tsjerepanov werd beschouwd als de beste Europese ijshockeyer in zijn leeftijdscategorie.

Dennis Albers
29 december 2008, 21:41

MOSKOU - De in oktober overleden Russische ijshockeyer Aleksej Tsjerepanov maakte zich schuldig aan doping. Dat blijkt uit onderzoek naar de doodsoorzaak van de 19-jarige speler. http://media.nu.nl/m/m1cz2peahfss.jpg

Tsjerepanov zakte tijdens een wedstrijd van zijn club Avangard Omsk in elkaar en overleed korte tijd later.
Het Russische openbaar ministerie meldde maandag dat de aanvaller zich maandenlang schuldig gemaakt zou hebben aan manipulatie met bloed. Urine- en bloedtests zouden dat hebben aangetoond.

http://m1.emea.2mdn.net/1372803/pixel.gif
's Avonds werd dat verhaal ingetrokken en was er nog slechts sprake van doping.

Aanklacht

Justitie beraadt zich op een aanklacht tegen de clubarts van Omsk. Doping hoeft echter niet de hoofdoorzaak van het overlijden te zijn.
Tsjerepanov blijkt ook een hartafwijking te hebben gehad, waarmee hij nooit topsport had mogen bedrijven.
Profploegen
Tsjerepanov was in trek bij de profploegen in Noord-Amerika en in 2007 eerste keus van de New York Rangers in de NHL.
Hij koos ervoor om dit jaar in Rusland te blijven. Tsjerepanov werd beschouwd als de beste Europese ijshockeyer in zijn leeftijdscategorie.

Je bent me net te snel af :-)

Piet de Kort
29 december 2008, 21:54

MOSKOU - De in oktober overleden Russische ijshockeyer Aleksej Tsjerepanov maakte zich schuldig aan doping. Dat blijkt uit onderzoek naar de doodsoorzaak van de 19-jarige speler.

Beetje een eng verhaal lijkt me! Een arts en een knul van 19 jaar! ::censor::

Redactie IJshockey.com
29 december 2008, 22:30
De jonge Rus Alexei Cherepanov stierf afgelopen oktober tijdens een wedstrijd in de Russische KHL. Een plotselinge dood die de ijshockeywereld schokte. De onderzoeken naar de dood van het supertalent zijn intussen afgerond. Daarbij zijn nieuwe feiten aan het licht gekomen.

> Lees het volledige artikel op IJshockey.com (http://www.ijshockey.com/200809/item.asp?ID=2641)

Alex van den Brink
29 december 2008, 22:35
Je bent me net te snel af :-)
Het was bij toeval, dat ik dit tegen kwam.

Eng verhaal!

Paul van Heertum
30 december 2008, 00:36
Domme mongool, net alsof je beter gaat ijshockeyen van doping.

Jammer voor zijn ouders, broers en zussen en zijn familie en vrienden

Stefan van der Spek
30 december 2008, 09:16

Weet niet of je dit kunt zeggen, voor hetzelfde geldt is dit Cherepanov wijsgemaakt dat het zijn enige mogelijkheid was om zijn droom te kunnen waarmaken, deze bloeddoping heeft niets te maken met z'n talent of om hem beter te laten spelen, denk eerder dat hij zonder deze bloeddoping al niet eens op hoog niveau had kunnen blijven presteren, zal mij niets verbazen als die arts(en) hem hebben wijsgemaakt dat dit zijn leven/carriere zou kunnen redden, terwijl ze zelf maar al te goed wisten dat ze zo met z'n leven aan t spelen waren, hoe dan ook zijn condities waren hoe dan ook aan t licht gekomen als hij de overstap zou maken naar de Rangers, dit had hij nooit kunnen voortzetten op lange termijn, maar goed ik wacht eerst maar verdere info af...

Arno Kuijpers
30 december 2008, 11:51
Lijkt me toch wel sterk dat je met zo'n hartafwijking zo ver kunt komen in het prof ijshockey.
Als je ziet hoe ze moeten trainen en hoe hij speelde.....
Zijn hart zou door die afwijking te weinig bloed doorpompen, dan zou hij toch al regelmatig om hebben moeten vallen ?
Ik weet verder ook niet , maar uit het verleden is meer dan eens gebleken dat info uit de voormalige USSR niet altijd even betrouwbaar is.
Is het mischien niet zo gebracht om het eigen straatje schoon te vegen.
Van ,medische hulp of niet ,wij hadden er toch niks aan kunnen doen.......

Arno Kuijpers
30 december 2008, 11:54
PS. wordt een speler die "gedraft " is al niet van te voren medisch getest ?

Dennis Albers
30 december 2008, 12:33

Ik ben geen medicus maar bloeddoping zorgt er volgens mij onder andere voor dat het bloed meer zuurstof kan opnemen. Misschien wist hij wel van zijn conditie en had hij bloeddoping nodig om zijn eigen afwijking te compenseren. Wie zal het zeggen? Tragisch blijft het in ieder geval wel.

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 12:59
Weet niet of je dit kunt zeggen, voor hetzelfde geldt is dit Cherepanov wijsgemaakt dat het zijn enige mogelijkheid was om zijn droom te kunnen waarmaken, .

Dat zegt dan toch al genoeg?

Hij speelde met zijn leven als ze van te voren al zeggen dat hij nooit op het hoogste nivo mag en kan sporten. Waarom dan niet luisteren en proberen de boel toch te besodemieteren?
Het is heel tragisch wat er gebeurd is en misschien is dit verhaal wel zo gezegd dat de bond nix verweten kan worden?

Stefan van der Spek
30 december 2008, 13:06

ja, volgens mij wist iedereen af van zijn conditie, ze gaan in de tophockey letterlijk over lijken als het moet, helaas is Cherepanov hier waarschijnlijk slachtoffer van...er wordt van alles gesuggereerd, ook dat bijv. de Rangers hierin een aandeel kunnen hebben, maar dat lijkt me sterk, echter is de druk om te kunnen slagen in de NHL al misschien voldoende voor een heleboel mensen rondom de persoon Cherepanov om zich te gaan moeien met dingen zoals 'bloeddoping'
En wat mensen ook zeggen, er zal vast een moment zijn geweest voor Cherepanov dat hij de keuze had om toe te geven dat zijn condities niet goed genoeg zouden zijn om verder te gaan met professioneel ijshockey, er zal vast een moment zijn geweest dat ie had kunnen zeggen dat ie er zich in berust had dat het door zijn conditie er gewoon niet inzat...het zal mij dan niet verbazen dat de medische staf hem de mogelijkheid heeft gegeven om middels bloeddoping (en daar hadden ze vast een mooie medische term voor bedacht om het mooier te maken dan het is) om te kunnen compenseren, je kan dan zeggen dat het dom is van Cherepanov, maar je kan ook zeggen dat het de sportman in hem was om het op die manier toch te proberen het hoogsthaalbare te kunnen halen, hoe dan ook wat het ook is, het blijft in en in triest voor hem en zijn nabestaanden

Anthony Schoenmakers
30 december 2008, 13:18
Dat zegt dan toch al genoeg?

Hij speelde met zijn leven als ze van te voren al zeggen dat hij nooit op het hoogste nivo mag en kan sporten. Waarom dan niet luisteren en proberen de boel toch te besodemieteren?
Het is heel tragisch wat er gebeurd is en misschien is dit verhaal wel zo gezegd dat de bond nix verweten kan worden?

Hij was 19!! Die jongen had een droom die hij persé uit wou laten komen!!
Als er dan een kwakzalver komt (waarschijnlijk gedreven door geld ofzo) met een manier om toch die droom waar te kunnen maken, dan zal hij dat waarschijnlijk doen!!
Misschien wist hij van de risico's ervan, maar als je 19 bent, denk je al vlug van het zal wel los lopen!! En ja dat is heel dom, maar om je te beschermen tegen dit soort domme dingen heb je ouders, en in dit geval teambegeleiders/artsen.
En juist die hebben (bewust?) niet gedaan wat ze moesten doen!! Heel erg triest allemaal (of zijn dit nog oude Russische tradities???).

Paul van Heertum
30 december 2008, 14:53
Weet niet of je dit kunt zeggen, voor hetzelfde geldt is dit Cherepanov wijsgemaakt dat het zijn enige mogelijkheid was om zijn droom te kunnen waarmaken, deze bloeddoping heeft niets te maken met z'n talent of om hem beter te laten spelen, denk eerder dat hij zonder deze bloeddoping al niet eens op hoog niveau had kunnen blijven presteren, zal mij niets verbazen als die arts(en) hem hebben wijsgemaakt dat dit zijn leven/carriere zou kunnen redden, terwijl ze zelf maar al te goed wisten dat ze zo met z'n leven aan t spelen waren, hoe dan ook zijn condities waren hoe dan ook aan t licht gekomen als hij de overstap zou maken naar de Rangers, dit had hij nooit kunnen voortzetten op lange termijn, maar goed ik wacht eerst maar verdere info af...

Iedereen weet dat bloeddoping gevaarlijk is, als je dan toch het risico gaat nemen. Tsja...

Verder geloof ik niet dat je van welke doping dan ook beter gaat spelen.

Levi de Beer
30 december 2008, 15:15
Lijkt me toch wel sterk dat je met zo'n hartafwijking zo ver kunt komen in het prof ijshockey.
Als je ziet hoe ze moeten trainen en hoe hij speelde.....
Zijn hart zou door die afwijking te weinig bloed doorpompen, dan zou hij toch al regelmatig om hebben moeten vallen ?
Ik weet verder ook niet , maar uit het verleden is meer dan eens gebleken dat info uit de voormalige USSR niet altijd even betrouwbaar is.
Is het mischien niet zo gebracht om het eigen straatje schoon te vegen.
Van ,medische hulp of niet ,wij hadden er toch niks aan kunnen doen.......

Velen weten niet dat ze een hartafwijking hebben. Mijn vrouw had het jarenlang benauwd. En de huisarts maar zeggen dat ze de buitenlucht in moest en maar moest gaan fietsen. Totdat ze toevallig bij het ziekenhuis een black-out krijgt. Daarna op de EHBO komt er een assistent cardioloog en luistert naar haar hart. Daaruit bleek dat ze een lekkende aorta-klep had. Omdat de klep lekte, moest het hart steeds sneller en meer bloed door het lichaam pompen. Het hart wordt daardoor steeds groter, totdat het niet meer groter kan worden. Dan is het einde verhaal. Dit is wellicht vergelijkbaar met het verhaal van deze jongen. Maar mijn clue is dat je niet per sé op de hoogte hoeft te zijn van hartkwalen. Dit wordt vaak per toeval of te laat ontdekt. Wie denkt er nou aan dat een jongen van 19 een hartprobleem heeft of zou kunnen hebben.

Paul van Heertum
30 december 2008, 15:20
Of door een goede medische keuring

Anthony Schoenmakers
30 december 2008, 15:45
Of door een goede medische keuring

Moet het wel door een onafhankelijke instanrie worden uitgevoerd, en niet door een arts die vervolgens bloed-doping voorschrijft!!

Jordy Rutten
30 december 2008, 15:46

Het is maar net de vraag of hij hier zelf überhaupt vanaf wist.
Ik denk niet dat hij dit niet wist. Als 19-jarige jongen moet je toch beseffen dat doping sowieso slecht is.
En als je te horen krijgt dat je alleen dat hoge niveau vol kan houden als je aan de doping blijft, zou je je toch eens achter de oren moeten krabben...

Dus óf die jongen was vreselijk dom en na?ef óf hij speelde door tegen beter weten in...

Het Russische openbaar ministerie meldde maandag dat de aanvaller zich maandenlang schuldig gemaakt zou hebben aan manipulatie met bloed. Urine- en bloedtests zouden dat hebben aangetoond. http://m1.emea.2mdn.net/1372803/pixel.gif

Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik volg het hier dus niet meer. Nou komen ze er pas achter dat hij aan de doping was.
Dat betekent dat ze die bloed- en urinemonsters toen dus niet onderzocht hebben? Of lieten ze gewoon doorspelen terwijl men wist van het dopinggebruik?

Of dit zijn monsters die na het overlijden zijn genomen?

Paul van Heertum
30 december 2008, 16:26
Het is maar net de vraag of hij hier zelf überhaupt vanaf wist.
Ik denk niet dat hij dit niet wist. Als 19-jarige jongen moet je toch beseffen dat doping sowieso slecht is.
En als je te horen krijgt dat je alleen dat hoge niveau vol kan houden als je aan de doping blijft, zou je je toch eens achter de oren moeten krabben...

Dus óf die jongen was vreselijk dom en na?ef óf hij speelde door tegen beter weten in...

Bloeddoping komt echt niet zomaar in je lichaam, het is natuurlijk gewoon duidelijk dat hij zelf verantwoordelijk is wat er zijn lichaam komt

Hij heeft gegokt en nu is ie dood, vette pech. De enige die echt lijden zijn de ouders, familieleden en vrienden

Anastasia Pleshkova
30 december 2008, 17:22
Heel erg triest allemaal (of zijn dit nog oude Russische tradities???).

Ehm ok, dat slaat nergens op. Het is stom dat ze m hebben laten spelen zo, maar of dat is omdat het Russen zijn...

Paul van Heertum
30 december 2008, 17:24
In de oude Communistische staten deden ze gelukkig niet aan doping

Jason Winklaar
30 december 2008, 17:28

Gelukkig hoef jij dat ook niet te geloven...

Remco Bambacht
30 december 2008, 17:31
In de oude Communistische staten deden ze gelukkig niet aan doping

Volgens mij gebeurt dat overal. Iedereen denkt natuurlijk meteen aan Oost-Duitsland. Maar ik ben benieuwd hoeveel Amerikaanse Olympische atletiekkampioenen hun gouden medaille schoon hebben gehaald!

Mike Norman
30 december 2008, 18:39
Zo schokkend vind ik het eigenlijk niet. Overal waar armoede is gebeuren dit soort dingen. Sport is voor de meeste gasten de makkelijkste weg om rijk te worden.

Joeri Loonen
30 december 2008, 19:24
Ik vrees dat er weer eens sprake is van opportunistische journalistiek hier. Met als gevolg dat sommige reacties nogal over-the-top zijn mijns inzien.

Het woord bloeddoping staat nergens vermeld in de officiele rapportage en is waarschijnlijk ook helemaal niet aan de orde geweest. Indat geval was het al in een eerder stadium gedetecteerd.

Zonder de exacte substantie te weten, is er sprake geweest van middelen in zijn bloed. Dit werd omschreven als doping. Enkele Noord-Amerikaanse media hebben hier direct bloeddoping van gemaakt wat niet ter sprake kwam.

Spijtig genoeg wordt er met enige regelmaat gebruik gemaakt van stimulerende middelen in sport. Doorgaans, in de ijshockeywereld, betreft het hier middelen om sterker van de te worden. Derde lijns checking-spelers weten hier wel van. Niemand durft namen te noemen, op dat gebied lopen ze achter op de wielren wereld. Andrei Nazarov heeft ooit zijn mond open gedaan hierover en kwam vervolgens nergens meer binnen.

Om nu te stellen dat het Cherepanov's eigen schuld is dat hij overleden is, lijkt me ook nogal overdreven. De doodsoorzaak was een acute hartstilstand. Dat lijkt me niet iets waar je heel veel invloed op hebt. Dat hij stimulerende middelen gebruikte is een ander verhaal. Echter als een dokter in Nederland iets voor schrijft ken ik weinig mensen die exact weten wat er allemaal in het medicijn, de pillen of de vloeistof zit verwerkt en waar het potentieel allemaal invloed op kan hebben. Een sporter mag naar mijn mening daarom vertrouwen hebben in een team arts. Of het in samenspraak met de sporter is geweest zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Gr.

_j-

Paul van Heertum
30 december 2008, 19:41
Het Russische openbaar ministerie meldde maandag dat de aanvaller zich maandenlang schuldig gemaakt zou hebben aan manipulatie met bloed.

Of nu.nl brengt leugens in het land of hij heeft gebruik gemaakt van bloeddoping of doping in zijn bloed, in beide gevallen lijkt me dat je bewerkt bloed moet injecteren.

Daarvan weet ieder normaal denkend mensen dat het in elk geval niet gezond is dat er risico´s aankleven.

Verder zou het wel heel dom zijn van een professioneel sporter om zijn medicatie niet te laten checken door een 2e doktor op voornamelijk verboden stoffen en of het schadelijk is voor de gezondheid

Verder geloof ik best dat je als ijshockeyer profijt kan hebben van een sterk lichaam en dat je dit kan versnellen door wat ´te slikken´maar dit kan je ook gewoon op een normale manier regelen door goed op je voeding te letten, je lichaam goed te verzorgen en om het krachthonk in te duiken.

Alex van den Brink
30 december 2008, 19:54
Iedereen weet dat bloeddoping gevaarlijk is, als je dan toch het risico gaat nemen. Tsja...

Je gaat niet beter spelen qua techniek, taktiek en inzicht.
Je uithoudings vermogen, je snelheid en je herstelperiode na een inspanning op langer termijn verbetert.

Je verbetert dus wel een aantal punten.

Paul van Heertum
30 december 2008, 20:03
Je gaat niet beter spelen qua techniek, taktiek en inzicht.
Je uithoudings vermogen, je snelheid en je herstelperiode na een inspanning op langer termijn verbetert.

Je verbetert dus wel een aantal punten.

Zou die Rus er ook beter van zijn geworden?

Paul van Heertum
30 december 2008, 20:09
Als Bolt doping neemt loopt hij misschien de 100 meter niet in 9.70 maar in 9.50.

Als een ijshockeyer doping neemt wordt hij daar niet beter van, als ijshockeyer moet je het vooral hebben van aanleg, karakter en training.

De aspecten die je kunt verbeteren met doping kun je ook verbeteren door hard te trainen, je lichaam goed te verzorgen en op je voeding te letten.

Ik ben er van overtuigd dat doping in het ijshockey overbodig is en niet leidt tot betere prestaties. Het is in elk geval per definitie niet het risico waard, hopelijk wordt dat door dit geval duidelijk

Joeri Loonen
30 december 2008, 20:09
Er is niet met bewerkt bloed gewerkt. Cherepanov heeft Kordiamine tot zich genomen/gekregen. Ik verwacht dat nu.nl het bloeddoping verhaal t.z.t wel zal rectficeren of weg halen.
De medicatie zou drie uur voor de wedstrijd zijn toegediend en dient ter stimulering en versterking van het hart en ademhalingsorganen. Een en ander valt bijna niet los te zien van zijn hartafwijking.

Meer nieuws hierover, officiele berichtgeving van de onderzoekscommissie: http://www.allhockey.ru/news/43216

Op de KHL site is er ook een en ander over te vinden alsmede op de website van het Russische hof van Justitie. Maar dat is een vuistdik rapport met allemaal te technische Russische termen voor mij.

Daarnaast ken ik weinig sporters die bij hulp van een dokter vlak voor of tijdens een wedstrijd een 2e dokter gaan raadplegen, maar misschien dat jij ze kent.

Gr.

_j-

Dennis Albers
30 december 2008, 20:10
Om nu te stellen dat het Cherepanov's eigen schuld is dat hij overleden is, lijkt me ook nogal overdreven. De doodsoorzaak was een acute hartstilstand. Dat lijkt me niet iets waar je heel veel invloed op hebt.

Het was idd zeker niet Cherepanov's schuld dat de ambulance er redelijk lang over deed en dat de aanwezige hart apparatuur niet naar behoren functioneerde. Als hij zelf wel wist van zijn hart-conditie maar desondanks toch topsport bedreef, leverde hij wel een bijdrage aan zijn eigen overlijden. Maar dat blijft natuurlijk giswerk en kan niet bevestigd worden.

Echter als een dokter in Nederland iets voor schrijft ken ik weinig mensen die exact weten wat er allemaal in het medicijn, de pillen of de vloeistof zit verwerkt en waar het potentieel allemaal invloed op kan hebben. Een sporter mag naar mijn mening daarom vertrouwen hebben in een team arts. Of het in samenspraak met de sporter is geweest zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Wel refereerde men specifiek naar 'performance-enhancing drugs' Ik vind het meer aannemelijk dat Cherepanov wel degelijk wist dat hij 'iets' nam wat als doel had om betere sportprestaties te krijgen. Ik neem even niet aan dat hij iets kreeg van zijn arts onder het motto 'paracetamol' wat heimelijk als doel had om zijn prestaties te verbeteren zonder dat hij daar zelf van op de hoogte was. Ook dit blijft echter giswerk.

Maar idd - zeker weten doen we het waarschijnlijk nooit meer.

Paul van Heertum
30 december 2008, 20:11
@Joeri

Dan neem je ze niet, zeker als je op de hoogte bent van je hartafwijking.

Ik zal er niet wakker liggen in elk geval, het is vooral jammer voor zijn nabestaanden

Joeri Loonen
30 december 2008, 20:16
Ik weet niet of je het boek King of Russia hebt gelezen (over de avonturen van coach Dave King in Rusland). Ook hierin wordt veelvuldig de team "wonder" dokter van Metallurg Magnitogorsk genoemd die zijn spelers "spulletjes aanbiedt waardoor ze beter kunnen spelen en sneller genezen. Niemand die weet wat er precies in het koffertje zit, en King adviseerde zijn spelers er dan ook niet aan toe te geven. Echter controle van een coach/team etc. houdt ergens op natuurlijk. Als zo'n dokter een jonge speler thuis op zoekt en op hem inpraat dan is het goed te begrijpen dat zo'n speler op een gegeven moment toegeeft aan de verzoeken van zo'n arts.

Het is ook geen toeval dat een deel van de medische staf van Avangard Omsk ontslagen is.

Gr.

_j-

Dennis Albers
30 december 2008, 20:18
Ik weet niet of je het boek King of Russia hebt gelezen (over de avonturen van coach Dave King in Rusland). Ook hierin wordt veelvuldig de team "wonder" dokter van Metallurg Magnitogorsk genoemd die zijn spelers "spulletjes aanbiedt waardoor ze beter kunnen spelen en sneller genezen. Niemand die weet wat er precies in het koffertje zit, en King adviseerde zijn spelers er dan ook niet aan toe te geven. Echter controle van een coach/team etc. houdt ergens op natuurlijk. Als zo'n dokter een jonge speler thuis op zoekt en op hem inpraat dan is het goed te begrijpen dat zo'n speler op een gegeven moment toegeeft aan de verzoeken van zo'n arts.

Het is ook geen toeval dat een deel van de medische staf van Avangard Omsk ontslagen is.

Gr.

_j-

Laat ik dat boek nu besteld hebben :-)

Jason Winklaar
31 december 2008, 02:09
Als Bolt doping neemt loopt hij misschien de 100 meter niet in 9.70 maar in 9.50.

Als een ijshockeyer doping neemt wordt hij daar niet beter van, als ijshockeyer moet je het vooral hebben van aanleg, karakter en training.

De aspecten die je kunt verbeteren met doping kun je ook verbeteren door hard te trainen, je lichaam goed te verzorgen en op je voeding te letten.

Ik ben er van overtuigd dat doping in het ijshockey overbodig is en niet leidt tot betere prestaties. Het is in elk geval per definitie niet het risico waard, hopelijk wordt dat door dit geval duidelijk

Dus als een ijshockey 60 meter in 0,20 sec sneller aflegt door doping en hij is hierdoor net eerder bij de puck dan heeft hij hier toch voordeel bij?
Er zijn genoeg ijshockeyers die doping gebruiken om meer spierkracht en gewicht te krijgen, zelfs in de ned eredivisie!
Doping verbert in elke actieve sport de sporters prestaties.

Paul van Heertum
31 december 2008, 06:02
Dus als een ijshockey 60 meter in 0,20 sec sneller aflegt door doping en hij is hierdoor net eerder bij de puck dan heeft hij hier toch voordeel bij?
Er zijn genoeg ijshockeyers die doping gebruiken om meer spierkracht en gewicht te krijgen, zelfs in de ned eredivisie!
Doping verbert in elke actieve sport de sporters prestaties.

Je kan die kracht en het gewicht ook creeeren door

1: Goed op je lichaam te letten
2: Veel te trainen
3: Door op je voeding te letten

Verder is er over (langdurig) dopegebruik meer dan voldoende informatie beschikbaar is over de gevolgen. Nu weet ik niet hoe dat in Rusland is, maar ik heb in elk geval geen medelijden met iemand die ondanks de risico´s toch doping neemt. Het is alleen jammer van zijn nabestaanden

Jason Winklaar
31 december 2008, 11:32

Verder is er over (langdurig) dopegebruik meer dan voldoende informatie beschikbaar is over de gevolgen. Nu weet ik niet hoe dat in Rusland is, maar ik heb in elk geval geen medelijden met iemand die ondanks de risico´s toch doping neemt. Het is alleen jammer van zijn nabestaanden

Het klopt dat door op die drie punten te letten je kracht en gewicht kunt creeeren maar iedereen mens heeft zijn ''lat'' zeg maar. Met doping kun je net even die paar kilo's meer drukken dus gaat het allemaal net wat sneller. Dus het is wel een voordeel voor een ijshockey speler, dat is gewoon wetenschappelijk bewezen!

Ik vind het een beetje zwaar om zo over zijn vermeende ''dopinggebruik'' te oordelen. Je weet niet wat hij heeft genomen, hoe de situatie was en wie de aanzet heeft gegeven. Stel jij speelt bij Ajax en de teamarts zegt dat je een paar pilletjes moet gaan slikken voor je weerstand of iets dergelijks dan vertrouw je er toch blind op dat het in orde is!? Helemaal als je op die leeftijd bent...

Stefan van der Spek
31 december 2008, 13:12
Eerst maar kijken wie er nu echt schuld hebben...Het gaat om doping, maar dan niet met de bedoeling zoals er nu in discussie over wordt gepraat...ik denk dat het puur mafia praktijken zijn geweest in Rusland, ze willen niet meer dat we zo over ze denken maar denk dat als straks de hele waarheid aan t licht komt dat ze gelijk een stap terug kunnen doen met hun ambities om de NHL naar de kroon te steken...
Let maar op Cherepanov is uiteindelijk gewoon een speeltuig geweest van mannen met zakken geld die echt over lijken gaan...!!!
zal mij niets verbazen dat Cherepanov gewoon de zoveelste Rus is die een wapen is geweest voor 'politieke spelletjes'...!!!
Ze mogen van mij de boel ook zeker goed verder onderzoeken en de onderste steen bovenhalen!!!!

Paul van Heertum
31 december 2008, 15:03
Het klopt dat door op die drie punten te letten je kracht en gewicht kunt creeeren maar iedereen mens heeft zijn ''lat'' zeg maar. Met doping kun je net even die paar kilo's meer drukken dus gaat het allemaal net wat sneller. Dus het is wel een voordeel voor een ijshockey speler, dat is gewoon wetenschappelijk bewezen!

Ik vind het een beetje zwaar om zo over zijn vermeende ''dopinggebruik'' te oordelen. Je weet niet wat hij heeft genomen, hoe de situatie was en wie de aanzet heeft gegeven. Stel jij speelt bij Ajax en de teamarts zegt dat je een paar pilletjes moet gaan slikken voor je weerstand of iets dergelijks dan vertrouw je er toch blind op dat het in orde is!? Helemaal als je op die leeftijd bent...

Ik geloof best dat het allemaal wat sneller gaat met dope, maar ik weet ook dat het een stuk gevaarlijker is.

Dar is nu in elk geval weer gebleken, want dopegebruik heeft gewoon een rol gespeeld in zijn dood

Joeri Loonen
31 december 2008, 18:32
Ik geloof best dat het allemaal wat sneller gaat met dope, maar ik weet ook dat het een stuk gevaarlijker is.

Dar is nu in elk geval weer gebleken, want dopegebruik heeft gewoon een rol gespeeld in zijn dood

Je rept nu wel de hele tijd over doping maar het is wel een 'gewoon' medicijn wat het hart versterkt in het geval van een zwak hart. In ziekenhuizen werd het in West-Europa tot midden jaren tachtig met grote regelmaat gebruikt Inmiddels is men op andere middelen over gestapt. In apotheken is het echter nog gewoon op recept te krijgen.

Gezien zijn hartkwaal zou het gebruik van Kordiamine nog ergens te verklaren zijn, al speelt er wel meer en is het geen zuivere koffie. Daar ben ik het mee eens.

_j-

Gerard van der Heide
31 december 2008, 18:49

Waar heb je die 3 punten vandaan geplukt Paul?

Ten eerste... wie bepaald wat goed is voor je lichaam. Regelmatig lees je in de zgn vakbladen wat goed zou zijn en daarmee een eerder zgn goed product naar t land der fabelen verwijst. Vandaag zijn eieren goed voor je en morgen krijg je er de meest rare ziektes van.

Veel trainen is ook een punt van discussie. Er zijn mensen die veel trainen, daarmee denkend in conditie te blijven maar juist aan kracht inboeten. Ik werk hier toevallig met een man die de highland games heeft gedaan en meegedaan heeft aan de sterkste man zoals die op de avro regelmatig is uitgezonden. Veel trainen betekend niet dat je almaar sterker wordt, aldus deze meneer. In het ergste geval kan het zelfs je conditie nadelig beinvloeden.

Voeding is ook discutabel in mijn optiek. Ik denk maar zo, alles wat je opvreet en wat daarvan via je nooduitgang het riool in gaat is niet goed. Alle overige stoffen zijn door je lichaam opgenomen en dus door het lichaam benodigd.

Als je nu van alledrie de gulde middenweg neemt kan er weinig gebeuren lijkt mij en kun je normaal functioneren in whatever je ook doet...

Paul van Heertum
31 december 2008, 22:54
Je rept nu wel de hele tijd over doping maar het is wel een 'gewoon' medicijn wat het hart versterkt in het geval van een zwak hart. In ziekenhuizen werd het in West-Europa tot midden jaren tachtig met grote regelmaat gebruikt Inmiddels is men op andere middelen over gestapt. In apotheken is het echter nog gewoon op recept te krijgen.

Gezien zijn hartkwaal zou het gebruik van Kordiamine nog ergens te verklaren zijn, al speelt er wel meer en is het geen zuivere koffie. Daar ben ik het mee eens.

_j-

Ik vraag me af waarom het in West Europa al 20-25 jaar niet meer gebruikt wordt in de West Europese ziekenhuizen

Maar eigenlijk is hij dus zomaar in een keer dood neergevallen in de bank?

Dennis Albers
1 januari 2009, 11:09
Laat ik dat boek nu besteld hebben :-)

Hier nog een interessant artikel. Alle artsen van Omsk zijn ontslagen. Het was wel degelijk kordiamine maar het staat wel op de internationale dopinglijst. Ook de term bloeddoping is wat ongelukkig hierin. Kordiamine is een middel om de bloedcirculatie te verbeteren omdat het (schijnbaar) hartspieren stimuleerd, echter dit iets anders dan 'echte' bloeddoping. Bloeddoping zoals de meeste het kennen is regelmatig aangetroffen bij o.a. wielrenners.

http://www.tsn.ca/nhl/story/?id=261479

Paul van Heertum
1 januari 2009, 14:29
Had ie dus sws beter het niet kunnen nemen en een second opinion aan kunnen vragen bij een arts van buitenaf, zoals ik al zei

Joeri Loonen
1 januari 2009, 17:58
Het was wel degelijk kordiamine maar het staat wel op de internationale dopinglijst. Ook de term bloeddoping is wat ongelukkig hierin. Kordiamine is een middel om

Correct, al is de strafmaat wel van 5 (of drie) naar 1 jaar teruggegaan omdat men bij het WADA ook niet echt kon aantonen wat de voordelen nu precies waren.

Maar goed, die lijst is wereldwijd bekend, dus ook in Rusland. En al heeft de KHL zich er misschien niet aan te houden, bij participatie tijdens de IIHF toernooien was het een probleem geweest.

_j-

Alex van den Brink
1 januari 2009, 18:23
Zou die Rus er ook beter van zijn geworden?

Lijkt me duidelijk dat hij er geen baat meer bij heeft, maar de andere wel.
Ik vraag me af of hij zonder doping veel langer had geleefd.

Jason Winklaar
2 januari 2009, 12:26
Ik werk hier toevallig met een man die de highland games heeft gedaan en meegedaan heeft aan de sterkste man zoals die op de avro regelmatig is uitgezonden.

Wout Zijlstra!?

Joep Meijsen
11 augustus 2009, 09:00
ALEXEI CHEREPANOV's DEATH INVESTIGATION CASE REOPENED

MOSCOW -- Prosecutors will reopen the investigation into the death of New York Rangers draft pick Alexei Cherepanov, who collapsed during a Continental Hockey League game last year in Russia.

http://hockey-observer.blogspot.com/2009/08/alexei-cherepanovs-case-reopened-in.html