PDA

View Full Version : IJshockey op natuurijs

Joep Meijsen
29 december 2008, 20:53
Iemand al ijshockey op natuurijs gezien? Ik zag onderweg naar huis vanmiddag al volop mensen schaatsen op de sloten van de Achterhoek. Maar nog niemand met ijshockeysticks. Iemand anders wel? Foto's gemaakt?

Gerard van der Heide
29 december 2008, 21:18
Iemand al ijshockey op natuurijs gezien? Ik zag onderweg naar huis vanmiddag al volop mensen schaatsen op de sloten van de Achterhoek. Maar nog niemand met ijshockeysticks. Iemand anders wel? Foto's gemaakt?

Op de voorpagina van www.telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl) is(was) foto #20 van 30 een jongeman aan t ijshockeyen ergens in DH geloof ik, op een bevroren sloot. Het betreft hier een ingezonden foto...

Piet de Kort
29 december 2008, 21:51
Op de voorpagina van www.telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl) is(was) foto #20 van 30 een jongeman aan t ijshockeyen ergens in DH geloof ik, op een bevroren sloot. Het betreft hier een ingezonden foto...

Foto 22, alleen ik zie hem alleen maar met een ijshockeystick! :supz:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2887344/____.html?p=1,1

Michael Schoenmakers
29 december 2008, 21:51

Het ijs is naar mijn inziens nog iets te dun hiero.

Zag een groot wak waar de eendjes fijn aan het zwemmen waren en 30 meter verderop al kinderen op het ijs zonder ouders:Bonk3:.

Geert van der Meulen
29 december 2008, 21:56

De Rayonhoofden hebben het ijs nog niet dik genoeg bevonden!

Michael Schoenmakers
29 december 2008, 22:08
De Rayonhoofden hebben het ijs nog niet dik genoeg bevonden!

hoeveel moet het ookal weer zijn 4 of 6 cm?

Geert van der Meulen
29 december 2008, 22:12
hoeveel moet het ookal weer zijn 4 of 6 cm?

Mini/welpen: 4 cm
U12-U14: 5 cm
U17: 5,3 cm
U20: 6,2 cm
Senioren: 10 cm.
Recreanten: 25 cm.

Michael Schoenmakers
29 december 2008, 22:17
Mini/welpen: 4 cm
U12-U14: 5 cm
U17: 5,3 cm
U20: 6,2 cm
Senioren: 10 cm.
Recreanten: 25 cm.

25cm toe maar dat gaat nog wel even duren denk ik zo hier dan.

Geert van der Meulen
29 december 2008, 22:18
25cm toe maar dat gaat nog wel even duren denk ik zo hier dan.

Komt door al die kratten bier he, die moeten ook veilig kunnen staan!

Michael Schoenmakers
29 december 2008, 22:22
Komt door al die kratten bier he, die moeten ook veilig kunnen staan!

Haha nou geef mij maar gewoon goede snert LANGS het ijs haha.
Alchol en schaatsen gaat in mijn ogen niet samen.
een Schrobbeler of Hooghout naderhand gaat er dan weer wel in ;)

Harm Wietze Oldersma
29 december 2008, 23:37

Vandaag nog niet opgevallen Joep, hoewel hier in de buurt nogal vlot de goaltjes het ijs op gaan en er ijshockey gespeeld wordt. Het ijs is nog niet echt betrouwbaar maar ik begreep dat ze een paar straten verderop wel met sticks op het ijs bezig waren. Geen foto dus...

Joep Meijsen
29 december 2008, 23:42
Ik heb inmiddels via de mail wat mooie foto's binnengekregen gemaakt op een vijver in Tilburg. Verwerk ze als het goed is morgen in het jaaroverzicht van IJshockey.com.

Bartele de Boer
29 december 2008, 23:46
Ik heb inmiddels via de mail wat mooie foto's binnengekregen gemaakt op een vijver in Tilburg. Verwerk ze als het goed is morgen in het jaaroverzicht van IJshockey.com.

Joep, de jongens hier zijn gisteren op het ijs gegaan met hun hockey sticks.
Heb helaas geen foto`s maar ijs was overal ook nog niet dik genoeg.

Joep Meijsen
29 december 2008, 23:49

Mooi om te horen Bartele. De komende dagen blijft het fijn doorvriezen, dus dat moet wel goedkomen. Volgens mij zou een lekkere, lange periode met stevig ijs een prima duw in de rug zijn voor het Nederlandse ijshockey. Overal kinderen met sticks en pucks...

Paul van Heertum
30 december 2008, 00:33
Das het enige leuke aan de winter in Nederland. Ijshockeyen tot de zon ondergaat.

Peter Thijssen
30 december 2008, 08:27
Oke een beetje off topic, maar het gaat wel over ijshockey:)
Me zoontje wordt oudjaarsdag 6 en sinds heel kort kan die schaatsen.
Het begon voor 2 maanden terug in het schaatsklasje, eerste keer alleen kijken.
2de keer moeders mee, en dat is het toverwoord bij kinderen. Mama gaat mee.
En ja hoor het ijs op en lekker veel vallen maar.
Maar naar een keer of 5 gegaan te zijn komen ze aan hem vragen of die niet bij de welpje wilt komen kijken.
En misschien wel mee doen!! Nu naar 2 keer bij de welpje mee gedaan te hebben en het completen pak aan gehad te hebben, is die helemaal maf geworden van ijshockey.
Elke dag oefenen met een stick en bal in de huiskamer, en de laatste dagen elk uur vragen of het ijs buiten al dik genoeg is om te kunnen ijshockeyen.
Zo gauw het buiten kan staat papa klaar met camara.
Naar 20 jaar ijshockey te gaan kijken en altijd roepen als het een jongen word dan wordt het een ijshockeyer. Er zit geen enkele dwang bij, voor dat ik verkeerd begrepen wordt. Ik heb het wel honderd keer tegen hem gezegt dat hij het moet doen omdat hij het zelf leuk vindt. Nu hoor ik van hem dat ik moet stoppen met zeuren:oops:
Nou voelt dit toch nu wel aan als een droom waar ik uit waker moet worden!!

Hopelijk zijn er nog veel meer kinderen die door dit weer toch een beetje besmet raken door onze geliefde sport!!
YouTube - peter trainen

Peter

Gerard van der Heide
30 december 2008, 08:53

Pik je de (kleine) talentjes er even tussenuit Bartele? Of zijn t de mannen fan ?s mem op t ijs.

Joep Meijsen
30 december 2008, 10:54
Twentsche Courant/Tubantia heeft een stuk over ijshockey op het schoolplein (http://www.enschede.tctubantia.nl/359068/ijshockey_op_het_schoolplein)

Arno Kuijpers
30 december 2008, 11:13
Hoi Joep,

Wij zijn op zondag morgen om 10.00 uur al met ijshokey op natuurijs begonnen , op het kromven in middelbeers (Brabant).
Het ijs was daar toen al 6cm dik.
Het ven is maar een meter diep, midden in de bossen.
Als we vielen sprongen de sterren nog wel in het ijs ,maar de kwaliteit was perfect. Een spiegel.
Gisteren de hele dag geweest en vandaag als de spieren weer wat los komen gaan we weer. Kunt toch wel voelen dat je ook geen 20 meer bent hahaha.

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 12:44
Pik je de (kleine) talentjes er even tussenuit Bartele? Of zijn t de mannen fan ?s mem op t ijs.

mijn talent kan nog niet lopen maar staaat al wel op het ijs hihi

http://faye.bananateam.nl/albums/userpics/10001/normal_m_IMG_1665.jpg

Piet de Kort
30 december 2008, 12:46

Een slootje in De Reeshof van Tilburg zie ik! :goodman:

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 12:50
Een slootje in De Reeshof van Tilburg zie ik! :goodman:

hey hey wel het Reeshof park he haha.

ik was blij dat ik alleen was zodra je op het midden kwam begon het te kraken niet normaal

Stefan van der Spek
30 december 2008, 13:10

http://faye.bananateam.nl/albums/userpics/10001/normal_m_IMG_1665.jpg

Wat is natuurijs toch super geweldig mooi!!!! Ik kijk er ook naar uit om mijn kids voor het eerst te laten kennis maken met natuurijs

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 13:13
Wat is natuurijs toch super geweldig mooi!!!! Ik kijk er ook naar uit om mijn kids voor het eerst te laten kennis maken met natuurijs

Ja echt super het is voor mij ook al weer even geleden dat ik op natuurijs heb gestaan maar nu het weer kan heerlijk.

Stefan van der Spek
30 december 2008, 13:25
YouTube - Sharona voor het eerst op de schaats

Mijn laatste ervaring op het ijs was vorig jaar op het heilige Grunneger ijs :)
toen met mijn dochter (4 jaar), waar ikzelf voor het eerst in bijna 13 jaar weer op het ijs was geweest (en gelukkig is het net als fietsen en verleer je het niet zomaar :))

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 13:28
YouTube - Sharona voor het eerst op de schaats (http://nl.youtube.com/watch?v=BesQRMr5wSM)

toen met mijn dochter (4 jaar), waar ikzelf voor het eerst in bijna 13 jaar weer op het ijs was geweest (en gelukkig is het net als fietsen en verleer je het niet zomaar :))

Geweldig filmpje ik moet er nog wat jaartjes op wachten maar kijk er nu al naar uit haha.

Piet de Kort
30 december 2008, 14:30
YouTube - Sharona voor het eerst op de schaats (http://nl.youtube.com/watch?v=BesQRMr5wSM)

Hoe kun je je dochter nu schaatsen leren op de maffe ijzers??? Geef ze verstelbare kunstrijschaatsen of ijshockeyers! Ik weet zeker dat ze niet zo lange tijd nodig heeft om schaatsen te leren! :goodman: Succes!

Jordy Rutten
30 december 2008, 15:19
Om maar weer eens terug On-Topic te gaan...

Hier in Noord Limburg vriest het dat het kraakt. Hier in het dorp hebben ze het kerkpleintje onder laten lopen. Met stukken hout en spul wordt hier wel wat ge-ijshockeyd. Maar dat gaat niet in grote aantallen.

Ik vraag me alleen wel af hoe het in Holland en Zeeland zou zijn. Hier in Limburg is er vrijwel gelijktijdig met Twente en Drenthe ijs. Dus als eerste van Nederland.
Hoe zit het in het westen? Vriest het daar al?

Geert van der Meulen
30 december 2008, 15:31
Twentsche Courant/Tubantia heeft een stuk over ijshockey op het schoolplein (http://www.enschede.tctubantia.nl/359068/ijshockey_op_het_schoolplein)

En dat doet je dan weer denken aan die sportleraar van de Technische school in Wolvega. Hij had jarenlang ijshockey gespeeld in Den Haag en zette elke winter een gedeelte van het schoolplein onder water (in die tijd vroor het elke winter en lag er dus ook elke winter ijs op het Wolvegaster schoolplein). Daarop maakten zijn leerlingen kennis met ijshockey, sommige op Friesche doorloopers!
Toen in het nabije Heerenveen een kunstijsbaan met ijshockeyhal werd gebouwd was Freek Bijlsma niet te houden. Hij was de eerste trainer/coach van ijshockeyclub Thialf en veel van zijn spelers waren zijn leerlingen uit Wolvega.

Thijs de Witte
30 december 2008, 16:00
Ik ben net terug van het bankven in Goirle(nbr)heerlijk ijshockey gespeeld met een aantal trappertjes en het ijs was perfect.

Lou-Ann Bartels
30 december 2008, 16:08
Ik ben net terug van het bankven in Goirle(nbr)heerlijk ijshockey gespeeld met een aantal trappertjes en het ijs was perfect.

Camera meegenomen en foto's gemaakt? :)

Thijs de Witte
30 december 2008, 16:23
Nee deze keer alleen mijn schaatsen.

Geert van der Meulen
30 december 2008, 16:44
Nee deze keer alleen mijn schaatsen.

In Heerenveen moeten we nog even wachten:

http://www.gvdm.nl/images/Abe_Lenstra_hockeyrink.jpg

Anthony Schoenmakers
30 december 2008, 16:59

LOL!! Kijk in Heerenveen zijn ze op de goede weg!! Eindelijk begrijpen ze ergens eens dat het geen voetbal stadions zijn maar, ijshockeystadions!!
Goed dit is een bandy-veld, maar het is al een eind de goede richting op!!
Hopelijk volgen meer gemeentes dit goede idee haha!!

Geert van der Meulen
30 december 2008, 17:01
LOL!! Kijk in Heerenveen zijn ze op de goede weg!! Eindelijk begrijpen ze ergens eens dat het geen voetbal stadions zijn maar, ijshockeystadions!!
Goed dit is een bandy-veld, maar het is al een eind de goede richting op!!
Hopelijk volgen meer gemeentes dit goede idee haha!!

Correctie!
Het is geen bandy-veld, maar een multifunctioneel veld!:grin:

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 18:17

Hier in Noord Limburg vriest het dat het kraakt. Hier in het dorp hebben ze het kerkpleintje onder laten lopen. Met stukken hout en spul wordt hier wel wat ge-ijshockeyd. Maar dat gaat niet in grote aantallen.

Ik vraag me alleen wel af hoe het in Holland en Zeeland zou zijn. Hier in Limburg is er vrijwel gelijktijdig met Twente en Drenthe ijs. Dus als eerste van Nederland.

Mijn schoonfamilie woont in vlissingen en vertelde dat er nog niet veel ijs was.
Het is er A warmer en B veel zout water.

Michael Schoenmakers
30 december 2008, 18:18

Volgendjaar de winterclassic?

Gerard van der Heide
30 december 2008, 18:23
Volgendjaar de winterclassic?

Waarom niet aankomend weekend,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Mike van t Veer
30 december 2008, 19:29

Vandaag de hele dag gehockeyed op de ijsbaan en bij ons achter op de sloot. We waren helaas op beide de enige. Aan het eind van de dag kwam de buurman nog ff de boel vergallen omdat meneer last had van ons plezier...... de stakkert::redrant::

Luitzen van der Heide
30 december 2008, 21:11
Vandaag de hele dag gehockeyed op de ijsbaan en bij ons achter op de sloot. We waren helaas op beide de enige. Aan het eind van de dag kwam de buurman nog ff de boel vergallen omdat meneer last had van ons plezier...... de stakkert::redrant::

Ook hier in Heerenveen staan er al vele jongens en oudere knarren op het ijs met een stick.....

Wel afzien trouwens. Ik was mijn zuurstof tank vergeten?.

Jan Nagtzaam
30 december 2008, 21:20
In navolging van de NHL speelt men voor het eerst in de NAHL ook een wedstrijd op natuurijs.

Plaats van handeling: uiteraard Alaska.

De wedstrijd Fairbanks Ice Dogs - Alaska Avalanche.

Bartele de Boer
30 december 2008, 22:08

Dochter en zoon van mij en later nog een paar jongens van de buurkroeg.
ps Gerard, fijne jaarwisseling in???????

Gerard van der Heide
30 december 2008, 22:47
Dochter en zoon van mij en later nog een paar jongens van de buurkroeg.
ps Gerard, fijne jaarwisseling in???????

Harwich (UK), dank je Bartele, jij ook in Aldegea

Gerard van der Heide
30 december 2008, 22:48
Ook hier in Heerenveen staan er al vele jongens en oudere knarren op het ijs met een stick.....

Wel afzien trouwens. Ik was mijn zuurstof tank vergeten?.

Haha, je wordt ouder papa geef t maar toe................

Luitzen van der Heide
30 december 2008, 22:54
Haha, je wordt ouder papa geef t maar toe................

Ik kan het blijven ontkennen maar het helpt niet..... ::redrant::

Gerard van der Heide
30 december 2008, 23:04
Ik vind deze topic eigenlijk misschien wel de leukste van het afgelopen jaar. Wat een bevroren slootje al niet kan doen................

Stefan van der Spek
31 december 2008, 08:47
Ik vind deze topic eigenlijk misschien wel de leukste van het afgelopen jaar. Wat een bevroren slootje al niet kan doen................

Tsja kun je nagaan dat we met ons allen toch iets hebben gemist...komen er opeens allemaal jeugdsentimenten naar boven...

Peter Thijssen
31 december 2008, 10:31

Inderdaad gezellig topic, vandaag voor het eerst met zoon lief op het ijs gestaan.
Hij vondt het helemaal niks, want je kon de bodem zien en het ijs was niet wit :grin:

Michael Schoenmakers
31 december 2008, 12:15
Inderdaad gezellig topic, vandaag voor het eerst met zoon lief op het ijs gestaan.
Hij vondt het helemaal niks, want je kon de bodem zien en het ijs was niet wit :grin:

Heel veel schaatsen en heeeeel veel remmen wordt het vanzelf wit.

Theo van der Duin
31 december 2008, 12:24
Wij gaan vanmiddag maar eens even met de sticks naar het ijs. Hier is de ijsbaan open en kun je op de sloten al goed schaatsen. Gisteren waren ze bij Leeuwarden al druk aan het ijshockeyen op het natuurijs.

Piet de Kort
31 december 2008, 13:08

Bij onze buren gaan ze ook aan het ijshockeyen, eerst nog effe vegen!!!!

http://www.thehighlanders.nl/imgs/foto/tn_image002.jpg

Jordy Rutten
31 december 2008, 15:25
Hahha. Zo te zien is je buurman een Oilers fan, Pietje.

Beter een goeie buur...

Lou-Ann Bartels
31 december 2008, 16:41
wo 31 dec 2008, 15:09
AMSTERDAM - Schaatsen op de Amsterdamse grachten. Het is alweer enkele jaren geleden dat het kon, maar binnenkort is het misschien weer zo ver. Waternet heeft in ieder geval de Keizersgracht afgesloten voor scheepvaartverkeer. Ook het doorspoelen van de gracht ligt stil. Daardoor moet er een flinke laag ijs ontstaan, maakte een woordvoerster van het gemeentelijk waterbedrijf woensdag bekend.

Ik heb buiten Amsterdam een enkeling zien ijshockeyen...
http://www.nationalebeeldbank.nl/beeldbank/public/2007/12/133270-thumb.jpg (http://www.nationalebeeldbank.nl/shop/products/133270)

Gerard van der Heide
31 december 2008, 18:30
Bij onze buren gaan ze ook aan het ijshockeyen, eerst nog effe vegen!!!!

http://www.thehighlanders.nl/imgs/foto/tn_image002.jpg

Ga je ook meedoen Pietje? Of ga je daar rechts bij de trap je kraampje neerzetten.

Luitzen van der Heide
1 januari 2009, 20:17
Vandaag waren een aantal spelers (Bert van der Braak, Hans Kroon, Alwin Assenberg, Jolke Balt, Dennis Schreur en later nog Nick de Jong) van het ere-dvisie team van de Flyers te vinden op de lokale natuurijsbaan in Oudeschoot.

Samen met een tweetale jeugdige ijshockeyers en 1 oude knar hebben de spelers een leuk anderhalf uurtje ijshockey gespeeld.

Waarvoor "Tige" dank heren...........

Piet de Kort
2 januari 2009, 08:14
Vandaag waren een aantal spelers (Bert van der Braak, Hans Kroon, Alwin Assenberg, Jolke Balt, Dennis Schreur en later nog Nick de Jong) van het ere-dvisie team van de Flyers te vinden op de lokale natuurijsbaan in Oudeschoot.

Samen met een tweetale jeugdige ijshockeyers en 1 oude knar hebben de spelers een leuk anderhalf uurtje ijshockey gespeeld.

Wordt dus weer een paar dagen spierpijn, Luitzen! ::happy::Wij gaan dadelijk effe hockeyen op een spiegeltje van ijs!!! ::animgoal::

Mike van t Veer
2 januari 2009, 12:09
Het feest is hier alweer voorbij, zwemvliezen aan. Hopelijk gaat het vannacht hard vriezen, zodat we morgen weer het ijs op kunnen. Maandag is het alweer einde vakantie.....

Michael Schoenmakers
2 januari 2009, 12:14
Het feest is hier alweer voorbij, zwemvliezen aan. Hopelijk gaat het vannacht hard vriezen, zodat we morgen weer het ijs op kunnen. Maandag is het alweer einde vakantie.....

Hier sneeuwde het met regen maar geen ijzel maar het ijs op de sloot is nu erg slecht vn mij mag een dagje dooi wel komen.
Anders moeten we een zamboni de sloot op sturen haha.

Gerard van der Heide
2 januari 2009, 14:05

Valt tegen zeker ouwe met een zuurstoffles op je rug....................

Laurens de Jager
2 januari 2009, 14:06
Dat is toevallig Thijs! Ik heb een aantal dagen gelogeerd bij een maat van me en we hebben die pot ook meegedaan met een aantal onebkende gezichten maar idd ook een paar bekende waaronder: Rody Jacobs, Peter v Biezen, Dennis ten Bokkel, Ian Meierdres, Onur Mete en z'n broertje Deniz en ze hadden mini goaltjes meegenomen wat t geheel wel afmaakte. Overigens kan Ian niet alleen goalie zijn maar ook een behoorlijk potje hockeyen! Was een tof dagske

Gerard van der Heide
2 januari 2009, 14:06
Hier sneeuwde het met regen maar geen ijzel maar het ijs op de sloot is nu erg slecht vn mij mag een dagje dooi wel komen.
Anders moeten we een zamboni de sloot op sturen haha.

Warm water erop Michael.........is t zo weer spiegeltje

Michael Schoenmakers
2 januari 2009, 15:04
Warm water erop Michael.........is t zo weer spiegeltje

haha ja ik weet het gaat zo lastig als de vijver een paarkm verder op os haha
waterkokertje mee iedereen?
LOL

Anthony Schoenmakers
2 januari 2009, 16:58
haha ja ik weet het gaat zo lastig als de vijver een paarkm verder op os haha
waterkokertje mee iedereen?
LOL
Ja man!! Waar was je vanmiddag??
Heb met een aantal man op een baantje in Rijen ge-hockeyed. IJs was idd niet echt super, en de puck bleef ook vaak in de sneeuw liggen. Maar het ging net.Was wel gezellig haha!!

Michael Schoenmakers
2 januari 2009, 20:33
Ja man!! Waar was je vanmiddag??
Heb met een aantal man op een baantje in Rijen ge-hockeyed. IJs was idd niet echt super, en de puck bleef ook vaak in de sneeuw liggen. Maar het ging net.Was wel gezellig haha!!

Tja ik had een vooruitziende blik dat dat zo was had al wel verwacht da er ook plassen op zouden liggen?

Dat was in het reeshofpark namelijk al wel het geval.

Mike van t Veer
2 januari 2009, 22:02
Sinds vanmiddag vriest het hier weer 3 graden. Dus dat wordt morgen weer vrolijk hockeyen met de kids.

Anthony Schoenmakers
2 januari 2009, 23:58
Tja ik had een vooruitziende blik dat dat zo was had al wel verwacht da er ook plassen op zouden liggen?

Dat was in het reeshofpark namelijk al wel het geval.
Geen plassen, wel sneeuw.
Maar zoals ik al zei: wel gezellig, en buiten dat is toch wel een aparte dimmensie.

Paul van Heertum
3 januari 2009, 00:13
Denk dat het ijs vet K.. zal zijn

Mike van t Veer
3 januari 2009, 11:56
Ben net even een uurtje op de sloot geweest......tis niet best idd. Het dooit ook alweer.

Peter Thijssen
3 januari 2009, 18:26
In nijmegen nog best wel redelijk ijs, beetje hobbelig maar nog goed te doen.

Joep Meijsen
3 januari 2009, 19:06
Er zit onderaan de Stikke Hezelstraat in Nijmegen een tijdelijke outletstore voor schaatsen. Vanmiddag om drie uur stonden daar dus gewoon twintig mensen in de rij te wachten tot ze de bomvolle winkel in mochten. Nederland, schaatsgek...

Gerard Eisma
4 januari 2009, 00:38
Er zit onderaan de Stikke Hezelstraat in Nijmegen een tijdelijke outletstore voor schaatsen. Vanmiddag om drie uur stonden daar dus gewoon twintig mensen in de rij te wachten tot ze de bomvolle winkel in mochten. Nederland, schaatsgek...

En maar roepen om het E-woord (Elfstedentocht), terwijl het daar toch echt veel te vroeg voor is. Maar goed, dit is de gelegenheid om ijshockey te promoten op ondergelopen schoolpleintjes etc. Ik hoop dat de schoolhoofden ondanks de kerstvakantie de tegenwoordigheid van geest hebben gehad een beetje water op het schoolplein te laten lopen. Ik heb het hier in de omgeving niet gezien.

En op de slootjes (die hier amper zijn) voornamelijk kindertjes met noren en af en toe een kunstschaatstertje.

groet,
Gerard

Eric Tillemans
4 januari 2009, 11:41
Gisteren op t Wijchens meer ijshockey gespeeld samen met mijn zoons en daar waren nog andere mensen met sticks die mee gingen doen. Echt een prachtige ervaring. Met het vallen van de schemer nog wat mooie foto's gemaakt.

Overigens was t ijs daar erg dik en nog maagdelijk (weinig op geschaatst) . Prima te doen.

http://www.nijmeegsepuckers.nl/wijchen1.jpg

Luitzen van der Heide
4 januari 2009, 12:11
Hier in Heerenveem hebben de ijs-goden vandaag vrijaf als gevolg van het toch wel teleurstellende warmtefrontje. De weermeesters zijn daarom maar begonnen om de baan te voorzien van een nieuwe waterlaag, welke via een vernuftig systeem rechstreeks vanuit de wolkenmassa op het ijs wordt gesprenkeld, zodat bij de terrugkeer van de ijs-goden er weer op een gladgestreken baan kan worden geschaatst.......

Ik verwacht en hoop dat het ijshockey geweld weer in volle hevigheid kan losbreken op maandag.

Michael Schoenmakers
4 januari 2009, 17:21
Het kan vriezen, het kan dooien
3.01.09 11:47
Dan weer lichte dooi, dan weer vorst. Zolang de dooi maar niet doorzet, is dat voor het schaatsijs nog niet zo heel erg. Maar hoe gaat het volgende week allemaal verder?
Strenge vorst

Dankzij vrijwel geen wind en helder weer daalde de temperatuur afgelopen nacht en vanochtend vroeg flink. Vooral in Limburg, Gelderland, Brabant en Twente. Daar kwam het in veel gebieden tot strenge vorst. De officieel laagste temperatuur was -10,9 graden in Deelen, bij Arnhem. ‘Goede tweede’ was het Noord-Brabantse Volkel met -10,6 graden als minimum en Arcen in Noord-Limburg noteerde -10,5 graden. Van de waarnemingen van de weeramateurs was Winterswijk-Meddo de koudste plaats. Hier las waarnemer Ans Prinsen een minimum van -10,7 graden af. Omdat er vanuit het noorden al snel bewolking binnenschoof, gisteravond al, werd het in de noordelijke provincies minder koud. Leeuwarden bijvoorbeeld noteerde -3 graden.
Lichte dooi
Inmiddels is de wind op veel plaatsen uit de west-zuidwesthoek gaan waaien en dat betekent de instroom van lucht van de relatief warme Noordzee. Het westen en noorden van Nederland hebben dan ook weer enige dooi, met maximaal 3 tot 5 graden. Echter in het oosten en zuiden waait het vandaag amper en daarmee blijft de koude lucht, de plaklaag, in stand, zodat de middagtemperaturen in met name Zuidoost-Brabant, de Achterhoek, Twente en Limburg niet boven 0 uitkomen. Hier dus geen water op het ijs! Vannacht zal het dan alleen in het midden, oosten en zuiden licht vriezen. In provincies als Noord-Holland en Friesland wordt geen vorst verwacht. Dat heeft te maken met veel bewolking en aanhoudende winden vanaf zee. Beiden remmen de nachtelijke afkoeling. Daarnaast gaat er ook een neerslagstoring passeren.
Vorst komt terug!
Morgen dringt de dooi verder naar het zuiden door, omdat de storing ook zuidwaarts trekt. Daarbij is de wind overal westelijk en dus stopt de aanvoer van minder koude lucht niet. We verwachten maximumtemperaturen van 1 graad in Limburg tot 5 in de kustprovincies. Dit valt nog in de categorie: lichte dooi. Het natuurijs wordt dus weer aangetast, maar dat gaat niet hard, vooral niet in het zuiden en oosten waar de temperatuur het laagst is. Jammer is alleen wel dat de storing perioden met lichte regen veroorzaakt. Dus dat betekent (extra) water op het ijs. En er kan ook een beetje sneeuw tussen de regendruppels zitten, omdat het hogerop in de atmosfeer vrij koud is. Op 1500 meter hoogte bijvoorbeeld schommelen de temperaturen zo tussen -4 en -6 graden. Maar dan...
Zondagavond, maar vooral in de nacht naar maandag, draait de wind naar het noordoosten, waarmee een nieuwe portie vrieskou vanuit Duitsland binnendringt! De regen zal dan onherroepelijk in sneeuw overgaan, maar tegelijkertijd wordt het vanuit het noordoosten al snel droog omdat er achter de storing direct heldere, droge vrieslucht zit. Op de weerkaart ligt dan een hogedrukgebied op de noordelijke Noordzee die maandag overdag geleidelijk sterker zal worden.
Weer strenge vorstnachten?
Deze ontwikkeling zorgt ervoor de wind maandag noordoost blijft en de aanvoer van de koude vrieslucht aanhoudt. De middagtemperatuur zal dan ook net onder het vriespunt uitkomen, na een nacht met overwegend lichte vorst (-1 tot -4 graden). Verder is het vrij zonnig en bovenal rustig vriesweer. Ja, een mooie schaatsdag! En het ziet er naar uit dat het hogedrukgebied langzaam naar ons land beweegt, waardoor we in de nacht naar dinsdag weinig wind en met heldere omstandigheden landinwaarts opnieuw matige tot strenge vorst kunnen verwachten. Waarden rond -10 zijn dus weer goed mogelijk! Dinsdag overdag blijft het waarschijnlijk doorvriezen en is het nog steeds zonnig en rustig winterweer, aangezien het hogedrukgebied standhoudt. En de nieuwste computerberekeningen laten het nu ook in de nacht naar woensdag flink doorvriezen….

Bron: weer.nl

er komen dus nog meer schaatsdagen aan

Stefan Bouma
4 januari 2009, 19:26
Vraagje,

Ik zoek voor 2 vrienden nog een ijshockeystick.
Weet iemand een site waar ik nog simpele houten sticks kan vinden!?
Of winkels ergens in Friesland!?

Mvg!

Anthony Schoenmakers
4 januari 2009, 19:48
Bron: weer.nl

er komen dus nog meer schaatsdagen aan
Allemaal leuk, maar wanneer ga je nou eens mee!!
Vanmiddag in Gilze, met een aantal man gaan hockey-en op een grote vijver.
Het ijs was gewoon goed. Weer een aantal uurtjes flink sportief geweest haha!!

Michael Schoenmakers
4 januari 2009, 20:26
Allemaal leuk, maar wanneer ga je nou eens mee!!
Vanmiddag in Gilze, met een aantal man gaan hockey-en op een grote vijver.
Het ijs was gewoon goed. Weer een aantal uurtjes flink sportief geweest haha!!

Tja ik heb ook nog een kind waar ik rekening maa moet houden dat heet verantwoording nemen en ik moest de auto wassen.
Als de vorst zo door zet wordt het van het weekend ook weer goed schaats weer

Anthony Schoenmakers
4 januari 2009, 20:35
Tja ik heb ook nog een kind waar ik rekening maa moet houden dat heet verantwoording nemen en ik moest de auto wassen.
Als de vorst zo door zet wordt het van het weekend ook weer goed schaats weer
Haha, weet ik!! Maar ik hoop dat het er volgend weekend ook nog steeds op natuurijs geschaatst kan worden!!

Luitzen van der Heide
5 januari 2009, 09:06
Vraagje,

Mvg!

Faber Sport in Heerenveen

Stefan Bouma
5 januari 2009, 11:08
Faber Sport in Heerenveen

Oke dankjewel! Dat zijn gewoon simpele houten sticks met kromming ( l en r) ?
Gister al voor jan l*l naar Thialf gereden, daar waren ze uitverkocht. En aangezien het voor ons ong. 55 km is....::censor::

Michael Schoenmakers
5 januari 2009, 12:07
Oke dankjewel! Dat zijn gewoon simpele houten sticks met kromming ( l en r) ?
Gister al voor jan l*l naar Thialf gereden, daar waren ze uitverkocht. En aangezien het voor ons ong. 55 km is....::censor::

tip bel eerst ff
of kijk online?
www.fabersport.nl (http://www.fabersport.nl) ??

Dracht 144
8442BZ Heerenveen

0513-620002

Stefan Bouma
5 januari 2009, 12:40
Gedaan, alleen nog pro sticks van ong. 80 euro minimaal.

Iemand, nog andere ideen!?

Bartele de Boer
5 januari 2009, 13:56
Bart Smit, Kinderparadijs hebben ook sticks in Drachten.
Ook kun je het proberen bij Bristol

Luitzen van der Heide
5 januari 2009, 15:46
Gedaan, alleen nog pro sticks van ong. 80 euro minimaal.

Iemand, nog andere ideen!?

Ik heb net even contact gehad met Cor Faber....

Hij heeft nog een aantal sticks in de prijsklasse van ongeveer ? 30,-- staan. Maar het gaat inderdaad vrij snel met de verkoop.

Paulie Rousseau
5 januari 2009, 16:06
Gistermiddag op de roeivijver in Sittard heb ik heel wat jeugd van de smoke eaters in de weer gezien met 2 kleine hockeygoaltjes....was leuk om te zien (circa 30 jeugdspelers en een paar begeleiders)

Piet de Kort
5 januari 2009, 18:08
Vraagje,

Mvg!

http://www.blueblizz.com/epages/BlueBlizz.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/BlueBlizz/Categories/Recreation/schaatsen/%22schaats%20accessoires%22/%22hockeysticks%20-%20pucks%22&PageSize=3&PagerSize=5&gclid=CO-M35v195cCFU4e3godsh5pCg

Stefan Bouma
5 januari 2009, 18:28
Problem solved! Dank u voor alle hulp

Paul van Heertum
5 januari 2009, 19:49
Elfstedentocht-koorts in Nederland?

Michael Schoenmakers
5 januari 2009, 20:40
Elfstedentocht-koorts in Nederland?

Nou ja het gaat vanacht -15 vriezen hiero roepen ze net af op 8fm dus wie weet gaat het wel door.
heeft zon gezellig sfeertje.
Het hele land ligt dan bijna plat voor zon tocht mooi toch.

Geert van der Meulen
5 januari 2009, 20:51
Nou ja het gaat vanacht -15 vriezen hiero roepen ze net af op 8fm dus wie weet gaat het wel door.
heeft zon gezellig sfeertje.
Het hele land ligt dan bijna plat voor zon tocht mooi toch.

Helaas!

Afstroming funest voor schaatsijs.
LEEUWARDEN - Friesland raakt de komende nacht in de greep van strenge vorst, maar het ijs op de buitenwateren blijft desondanks hoogst onbetrouwbaar. Wetterskip Fryslân heeft de spuisluizen geopend om de bijna tien millimeter regenwater weg te krijgen, die dit weekeinde gemiddeld in de provincie is gevallen.
Boezempeilbeheerder Pier Schaper van het Wetterskip kijkt een week vooruit. De huidige verwachting is dat het vanaf donderdag overdag weer flink gaat dooien en dat er 's nachts nauwelijks meer vorst zal zijn. ,,D?rom wolle wy dy hast tritich miljoen kuub reinwetter graach gau kwyt.'' ("Daarom willen wij die bijna 30 miljoen kuub regenwater graag snel kwijt:)
Schaper bevestigt dat de afstroming bij ophanden zijnde strenge vorst ,,twa dagen in wat raar byld jout''. Maar hij ontmoette begrip bij voorzitter Jan Oostenbrug van de Friesche IJsbond. ,,Wy krije taaiwaar. Dus dan kinst wol ôfstreamje'', zegt Oostenbrug. ("We krijgen dooiweer. Dan kun je dus wel afstromen")

Bron: www.leeuwardercourant.nl (http://www.leeuwardercourant.nl)

Arno Kuijpers
5 januari 2009, 22:33
Hier zijn we mooi uitgeschaatst, met 13cm sneeuw op het ijs.::censor::
Maar hebben een leuke ijshockeyweek achter de rug.
Weet er iemand nog een leuk hockey ven /meer te liggen in de buurt van eindhoven /tilburg.dat sneeuw vrij is met redelijk ijs ??????

gr arno.

Piet de Kort
5 januari 2009, 23:07
Hier zijn we mooi uitgeschaatst, met 13cm sneeuw op het ijs.::censor::
Maar hebben een leuke ijshockeyweek achter de rug.
Weet er iemand nog een leuk hockey ven /meer te liggen in de buurt van eindhoven /tilburg.dat sneeuw vrij is met redelijk ijs ??????

gr arno.

Sneeuwschuiver mee en effe elkaar helpen! :goodman:

Stefan Bouma
6 januari 2009, 10:47
Zo gaat het hier ook, om de beurten als het ijs niet meer perfect is een korte 'dweilpauze' houden! Alleen met dooi nogal irritant dan moet het erg vaak anders neem je behalve de puck nog een grote hap ijs/troep mee. :p

Gelukkig hier in het noorden amper/geen sneeuw!
Vanavond maar weer los denk ik, als de baan open is en het licht aan!

Luitzen van der Heide
6 januari 2009, 11:13
In Heerenveen is geen sneeuw gevallen en dus is de plaatselijke ijsbaan na de regen weer helemaal toppie....

Er zal denkelijk vanaf vandaag weer volop worden geschaatst als de kids weer thuis zijn van school.

Emile Joosten
6 januari 2009, 12:49
En Luitzen...................., de rayonhoofden al gesignaleerd???

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 12:53
En Luitzen...................., de rayonhoofden al gesignaleerd???

Die rayonhoofden hoeven niet meer te komen. Lees het onderstaande bericht uit de Leeuwarder Courant maar:

LEEUWARDEN - Menig schaatsliefhebber vindt het onbegrijpelijk dat Wetterskip Fryslân de spuisluizen heeft geopend, terwijl in de hele provincie matige tot strenge vorst wordt gemeten. De teneur: Kun je een keer schaatsen, ondermijnen ze het ijs. Het waterschap en de IJsbond trotseren de kritiek. Floyd Tjeerdsma uit Buitenpost maakt zich boos. Tjeerdsma wordt bijgevallen door weerman Johan Habokethé uit Hurdegaryp. ,,Ik fyn it absurd, wat it wetterskip no docht. Wat is no in sentimeter wetter? As dy op 'e Bonke rint, frieze de skuorren netsjes ticht.''
Peilbeheerder Pieter Schaper wijst er op dat Wetterskip Fryslân ,,gjin iisbehearder, mar wetterbehearder'' is. Er wordt zo mogelijk rekening gehouden met ijsbelangen, maar de prioriteit ligt bij het wegwerken van overtollig water. De weersvooruitzichten spelen daarin een belangrijke rol.

Stefan Bouma
6 januari 2009, 13:27
Daar ging ons mooie ijs in Stavoren met dit beest aan!

http://nl.wikipedia.org/wiki/J.L._Hooglandgemaal

Joep Meijsen
6 januari 2009, 13:29
Als de Friezen de opoffering niet meer kunnen opbrengen, moet de tocht misschien maar verplaatst worden naar een ander deel van het land. ::yummie::

Jordy Rutten
6 januari 2009, 17:42
Als de Friezen de opoffering niet meer kunnen opbrengen, moet de tocht misschien maar verplaatst worden naar een ander deel van het land. ::yummie::

De enige reden dat dat toernooi nog in Friesland gehouden wordt, is vanwege de traditie.
Als ze dit zo verprutsen, schieten ze zichzelf in de voet...
Friezen zijn gewoon gek van schaatsen, Limburg is gek van wielersport en zo heeft ieder deel weer wat...

Friesland heeft natuurlijk het ideale landschap, rechte poldersloten en vlak land, voor de Elfstedentocht. En natuurlijk hoort deze thuis in Friesland. Want anders is het geen Elfstedentocht meer...

Maar als je op puur meteorologische gronden zou redeneren, zou het veel verstandiger zijn om zo een toernooi te houden in Drenthe, de Achterhoek of Limburg.
Men spreekt altijd makkelijk over het 'koude noorden' en het 'warme zuiden'. Maar afgelopen jaren was het vaak het geval dat terwijl wij Limburgers ingesneeuwd zaten, er in Groningen geen vlokje was gevallen. Sterker nog: Vaak vroor het er niet eens.

Omdat Friesland pal aan de warme zee ligt, vriest het er veel minder gauw. In de Achterhoek en Limburg hebben we veel minder last van zee. Er zijn zelfs meteorologen die durven beweren dat de zandgronden rond Winterswijk en in Midden Limburg voortkomen uit een landklimaat.
Nou zou ik dat niet durven stellen...

Maar voor de ijs- en sneeuwzekerheid moet je echt niet in het noorden zijn...

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 17:45
De enige reden dat dat toernooi nog in Friesland gehouden wordt, is vanwege de traditie.
Als ze dit zo verprutsen, schieten ze zichzelf in de voet...
Friezen zijn gewoon gek van schaatsen, Limburg is gek van wielersport en zo heeft ieder deel weer wat...

Friesland heeft natuurlijk het ideale landschap, rechte poldersloten en vlak land, voor de Elfstedentocht. En natuurlijk hoort deze thuis in Friesland. Want anders is het geen Elfstedentocht meer...

Maar als je op puur meteorologische gronden zou redeneren, zou het veel verstandiger zijn om zo een toernooi te houden in Drenthe, de Achterhoek of Limburg.
Men spreekt altijd makkelijk over het 'koude noorden' en het 'warme zuiden'. Maar afgelopen jaren was het vaak het geval dat terwijl wij Limburgers ingesneeuwd zaten, er in Groningen geen vlokje was gevallen. Sterker nog: Vaak vroor het er niet eens.

Omdat Friesland pal aan de warme zee ligt, vriest het er veel minder gauw. In de Achterhoek en Limburg hebben we veel minder last van zee. Er zijn zelfs meteorologen die durven beweren dat de zandgronden rond Winterswijk en in Midden Limburg voortkomen uit een landklimaat.
Nou zou ik dat niet durven stellen...

Maar voor de ijs- en sneeuwzekerheid moet je echt niet in het noorden zijn...

Blijft het natuurlijk wel raar dat al in die eeuwen met lage temperaturen nooit een Drent, Achterhoeker of Limburger op het idee is gekomen om 200 kilometer te gaan schaatsen. Zulke lumineuze ideeen mag je alleen in Fryslan verwachten!
Die zandgronden uit een landklimaat zou wel kunnen kloppen. Al dat zand is hier met oostelijke winden heengewaaid uit Centraal Europa.

Joep Meijsen
6 januari 2009, 18:05
Blijft het natuurlijk wel raar dat al in die eeuwen met lage temperaturen nooit een Drent, Achterhoeker of Limburger op het idee is gekomen om 200 kilometer te gaan schaatsen.

Klinkt als een mooi stukje regionalisme, maar Groningers en Zuidhollanders zijn in ieder geval wel op dat idee gekomen. De Rottemerentocht en de Noorder Rondrit zijn ook bekende tochten op natuurijs over honderdvijftig kilometer of meer.

Maar goed, in het verleden werden er ook volop ijshockeywedstrijden op natuurijs gespeeld. Kreeg uit Haagse hoek ooit een kranteknipsel toegestuurd over een wedstrijd ergens in de jaren dertig tussen Arnhem en Nijmegen op natuurijs.

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 18:08
Klinkt als een mooi stukje regionalisme, maar Groningers en Zuidhollanders zijn in ieder geval wel op dat idee gekomen. De Rottemerentocht en de Noorder Rondrit zijn ook bekende tochten op natuurijs over honderdvijftig kilometer of meer.

Ja, zo kan ik het ook!
De Elfstedentocht is natuurlijk wel (minstens) 100 jaar oud. Verder kom je door elf steden (!).
Knappe Groninger die dat in zijn provincie voor elkaar krijgt!

Jordy Rutten
6 januari 2009, 18:31
Ja, zo kan ik het ook!
De Elfstedentocht is natuurlijk wel (minstens) 100 jaar oud. Verder kom je door elf steden (!).
Knappe Groninger die dat in zijn provincie voor elkaar krijgt!

Daar heb je al probleem 1.

Dat zijn dan ook voornamelijk poldergronden.

Blijft het natuurlijk wel raar dat al in die eeuwen met lage temperaturen nooit een Drent, Achterhoeker of Limburger op het idee is gekomen om 200 kilometer te gaan schaatsen. Zulke lumineuze ideeen mag je alleen in Fryslan verwachten!

Inderdaad. Misschien hadden ze tijd over.:wink:

Maar daar sla je meteen de spijker op zijn kop. Die Drenthen, Limburgers en Achterhoekers hebben de lage temperaturen hier te danken aan het feit dat de zee kilometers rijden is.
Dus heb je hier hoge zandgronden en geen drassige poldergebieden. Aangezien een heel erg groot deel van Friesland pure polder is, is er bij aanleg rekening gehouden met de bewatering. vandaar al die sloten.
In Drenthe, Limburg en de Achterhoek hebben we in de dorpen zelf wel genoeg sloten. Maar niet als een grote lopende verbinding.

Maar zoals ik al zei: Meteorologisch is het een misverstand dat het noorden ijszekerder is. En zou in dat opzicht dan ook hier ergens gehouden moeten worden.

Maar in ieder ander mogelijk opzicht zou hoort de Elfstedentocht in Friesland thuis.

Theo Appelhof
6 januari 2009, 19:31
Daar heb je al probleem 1.

Dat zijn dan ook voornamelijk poldergronden.

Inderdaad. Misschien hadden ze tijd over.:wink:

Maar daar sla je meteen de spijker op zijn kop. Die Drenthen, Limburgers en Achterhoekers hebben de lage temperaturen hier te danken aan het feit dat de zee kilometers rijden is.
Dus heb je hier hoge zandgronden en geen drassige poldergebieden. Aangezien een heel erg groot deel van Friesland pure polder is, is er bij aanleg rekening gehouden met de bewatering. vandaar al die sloten.
In Drenthe, Limburg en de Achterhoek hebben we in de dorpen zelf wel genoeg sloten. Maar niet als een grote lopende verbinding.

Maar zoals ik al zei: Meteorologisch is het een misverstand dat het noorden ijszekerder is. En zou in dat opzicht dan ook hier ergens gehouden moeten worden.

Maar in ieder ander mogelijk opzicht zou hoort de Elfstedentocht in Friesland thuis.
Dan mot er wel veul geklund worden Jordy....hahahaha

Groetjes Theo.

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 20:05
Maar goed, in het verleden werden er ook volop ijshockeywedstrijden op natuurijs gespeeld. Kreeg uit Haagse hoek ooit een kranteknipsel toegestuurd over een wedstrijd ergens in de jaren dertig tussen Arnhem en Nijmegen op natuurijs.

In de Leeuwarder Courant van 27 november 1933 adverteert de heer Kermans, pachter van de ijsbaan 't Kalfje aan de Groningerstraatweg. Hij beveelt zijn ijsbaan aan bij het grote publiek als 'de vanouds bekende en zoo gunstig gelegen vlaktens welke steeds uitmunten door prachtig, egaal en betrouwbaar ijs.
In het komend seizoen heeft hij iets nieuws: aparte afgezette banen voor dames- en herenschoonrijders, alsmede voor ijshockey.

Of het op 't Kalfje' ooit tot serieuze ijshockeywedstrijden is gekomen? De eer van de eerste ijshockeywedstrijd in Fryslân komt waarschijnlijk toe aan ijsclub 'Eendracht' uit Gorredijk. Ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan organiseert de club op zondag 29 januari 1950 niet alleen een Grote Hardrijderij van juniores, maar ook een ijshockeywedstrijd. Deze wedstrijd werd verzorgd ijshockeyclub 'De IJsvogels' uit Amsterdam, de kampioen van Nederland.
De krant bericht later dat er veel belangstelling voor de ijshockeywedstrijd was: "Deze sport, welke voor het Noorden vrijwel onbekend is, is zeer aantrekkelijk en het talrijke publiek dat speciaal naar deze wedstrijd kwam kijken voelde zich sterk tot deze aangetrokken''.

Luitzen van der Heide
6 januari 2009, 20:53

Ook in Friesland werd er al zeer vroeg op natuurijs een ijshockey wedstrijd gespeeld getuige deze documentaire. Helaas is de online versie niet compleet en staat het ijshockey gedeelte volgens mij no niet op internet. Maar het zou hier gaan om een demonstratie wedstrijden.

Ik heb de informatie al maanden geleden opgevraagd maar helaas nog geen respons gehad.

Wintersport in Friesland Datering 1940-1948 Maker Tromp, Bart
Documentaire in vier delen met impressies van de elfstedentochten 1940 en 1947 en schaatswedstrijden. Te zien zijn o.a. : doortocht van elfstedenrijders in Sneek, Ijlst, Sloten, Balk, de Gaasterlandse bossen, de Luts, Stavoren, Hindelopen, Workum, Bolsward, Franeker, Bartlehiem, Dokkum en de finish in Leeuwarden................. Tot slot zijn er nog demonstraties te zien van ijshockey en kunstrijden.

Het hele verhaal is op de volgende link te vinden
http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.pr_film_index?p_vast=158&p_id=33598668

Lijkt mij aardig aan te sluiten bij het verhaal van Geert

Remco Bambacht
6 januari 2009, 20:57
Sinds wanneer is Hindeloopen een stad trouwens?

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 20:58
Sinds wanneer is Hindeloopen een stad trouwens?

Sinds 1225.

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 21:10
Sinds 1225.

En dan moet je nagaan dat Nijmegen pas vijf jaar later stadsrechten kreeg dan Hindeloopen.
De oudste stad van de elf Fryske steden, Stavoren is ook de oudst erkende stad van Nederland. Al voor 1068 kreeg de Fryske S?dersee haven stadsrechten.

Edwin Grouwstra
6 januari 2009, 21:26
En dan moet je nagaan dat Nijmegen pas vijf jaar later stadsrechten kreeg dan Hindeloopen.
De oudste stad van de elf Fryske steden, Stavoren is ook de oudst erkende stad van Nederland. Al voor 1068 kreeg de Fryske S?dersee haven stadsrechten.

Precies !!!

gr.

Geert van der Meulen
6 januari 2009, 21:32
Precies !!!

gr.

Al zo oud en nog steeds geen (kunst)ijshockeybaan!

Zijn we in het 450-jarig Heerenveen toch heel wat slagvaardiger! 8)

Edwin Grouwstra
6 januari 2009, 21:43

Tsja, de ondernemersgeest en handelsdrift zijn na de middel-
eeuwen hier wel verdwenen. Zeg altijd maar:

"De oudste stad, maar nog steeds een gat" !!:wink:

gr.

Chéval van den Bos
7 januari 2009, 00:23

Slagvaardig en nog steeds een uit zn jassie groeiend DORP, hé Geert? hahaha

Stefan Bouma
7 januari 2009, 08:56

Wat een stad! ::fries::

Alleen s'winters beetje dood hier, zomers daarentegen....!
Vanavond is er trouwens een heus ijshockeytoernooitje!
4vs4 en 4 ploegen.

Toch knap dat er nog 16 mensen met een stick zijn! ::redrant::

Geert van der Meulen
7 januari 2009, 09:20
Slagvaardig en nog steeds een uit zn jassie groeiend DORP, hé Geert? hahaha

Daarmee past Heerenveen dan ook aardig in 'the global village' zoals de wereld wordt genoemd! :)

Jasper Lesterhuis
10 januari 2009, 17:41
Vandaag de hele dag buiten ge-ijshockeyed op een groot meer vlakbij Eindhoven. Op diverse plaatsen ijshockeybaantjes geveegd in de sneeuw, en er werd ook dankbaar gebruik van gemaakt want er werd volop gehockeyed door jong en oud..! :D

Joep Meijsen
11 januari 2009, 18:15
Toch is het opmerkelijk waar Nederland al die ijshockeysticks en pucks ineens vandaan haalt. Was vanmorgen even bij de Hatertse Vennen en daar werd op verschillende plekken door groepjes gespeeld. Daarna in Bemmel had mijn broer de ijshockeysticks van meer dan tien jaar geleden van zolder gehaald.

Maar er lijkt een voorlopig einde te komen aan alle voorspoed.

Edwin Grouwstra
11 januari 2009, 20:56
Toch is het opmerkelijk waar Nederland al die ijshockeysticks en pucks ineens vandaan haalt. Was vanmorgen even bij de Hatertse Vennen en daar werd op verschillende plekken door groepjes gespeeld. Daarna in Bemmel had mijn broer de ijshockeysticks van meer dan tien jaar geleden van zolder gehaald.

Maar er lijkt een voorlopig einde te komen aan alle voorspoed.

Vanmiddag nog even lekker een paar uurtjes wezen ijshockeyen,
idd opmerkelijk waar ineens de sticks vandaan komen.
Hier lijkt iedereen ineens standaard een puck in zijn jas te hebben.
Zal voorlopig wel weer gedaan zijn met de ijspret helaas.
Maar hopen op een volgende vorst periode, deze was iig geslaagd.

gr.

Remco Bambacht
11 januari 2009, 20:57

Zelfs mijn twee neefjes hebben een ijshockeystick aangeschaft en zijn de hele week al aan het ijshockeyen. De doeltjes uit Canada komen nu helemaal goed van pas :)

Stefan Bouma
2 februari 2009, 17:58
Vandaag was de Staverse IJsbaan weer het decor van een 2 vs 2 IJshockey wedstrijdje.
Het ijs kraakte, en hield het een lange tijd, waarna er weer een wakje viel en we weer een stukje opschoven. Wel handig zo'n grote ijsbaan met zn vieren!

Hier enkele foto's (niet superscherp want was mobieltje)
http://f.imagehost.org/0392/ijsh2.jpg

http://f.imagehost.org/0224/Untitled-2.jpg

Er was zelfs een Russische superster aanwezig op de ijsbaan

http://f.imagehost.org/0409/ijsh3.jpg

http://f.imagehost.org/0380/Untitled-3.jpg

Al met al een zeer geslaagde middag! ::thumbsup::

Gerrit Wolthuis
2 februari 2009, 18:00
Het was zeker een ''spannend'' potje ijshockey.. Heerlijk krakend ijs onder de ijzers.. En zo nu en dan een kletspoot maar vol moed door spelen!! :P hhehehe

Stefan Bouma
2 februari 2009, 18:01
Vooral die kletspoten waren genieten! haha
Krakend ijs breekt niet? Nou dacht het wel! (na een tijdje intensief bezig!)

:p

Sven van de Wall
2 februari 2009, 18:51

wat zijn kletspoten?

Stefan Bouma
2 februari 2009, 18:59
Als je met je poot door het ijs zakt, heb je een nat been... zie kletspoot!

Jasper Lesterhuis
2 februari 2009, 19:05
Ik heb afgelopen zaterdagmiddag ook nog op natuurijs geschaatst, potje ijshockeyen op krakend ijs is inderdaad "best spannend" :P Er waren hooguit 15 mensen aan het schaatsen, en dat op een relatief groot meer. Geen hobbels, ijs was heerlijk strak! Lekker ver uit elkaar en dan een beetje over slappen, was echt lekker op natuurijs :)

Piet de Kort
2 februari 2009, 19:46
wat zijn kletspoten?

Homo's die in de regen lopen! ::thumbsup::::wavetowel::::cheerleader::

Piet de Kort
2 februari 2009, 19:47

Veel pucks kwijt? :goodman:

Jasper Lesterhuis
2 februari 2009, 19:59

ik ben in ieder geval wel 1 puck kwijtgeraakt, en toen ik die ging zoeken langs de kant was het gevolg met beide benen tot aan mijn kniën in het water.. :Bonk3: Achja, de charme van natuurijs..

Stefan Bouma
2 februari 2009, 20:06

Nee, maar 1, zijn er weleens meer per dag geweest!
Zodra er een wak kwam gingen we verderop.
Nu de halve ijsbaan gehad! Morgen het resterende deel!
En hebben we weer mooie dagen gehad! ::thumbsup::

Anne Oenema
2 februari 2009, 20:48
wij hebben gistermiddag geijshockeyd in oldelamer was aardig krap
tot men middel erin brr fris

Jasper Lesterhuis
3 februari 2009, 08:40
Hier ( brakke telefooncamera ) beelden van afgelopen zaterdag, er viel prima te schaatsen :D

http://jazzs.hyves.nl/fotos/479428726/0/xlhk/

http://jazzs.hyves.nl/fotos/479428576/0/if9G/

( als iemand weet hoe je die filmpjes hier op de site krijgt laat me ff weten via pb )