View Full Version : Floorball
Freek Joosten
8 december 2008, 14:33
Iemand hier bekend met de sport Floorball? In Scandinavië onstaan, ijshockeyers die een makkelijke, goedkopere en warmere variant van ijshockey wilden spelen. In een zaal, 5 tegen 5, goalie, ijshockeydoeltje, boarding....
Geen checks, geen fysiek spel, verder zie je de overeenkomst meteen. In Nederland begint het eindelijk een beetje populair te worden. Er zitten teams in behoorlijk wat grote steden (in elk geval in Groningen, Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Tilburg - van de ijshockeysteden) en het is een geweldig alternatief voor ijshockey.
Nu is het WK bezig, dat tot nu toe altijd door Zweden is gewonnen, en dat is te volgen op Eurosport 2. Het is nu bezig zelfs. Bijna elke dag is er wel aandacht, meestal in de middag.
Voor degenen die geen idee hebben, zet je geluid uit en kijk:
http://www.youtube.com/watch?v=U_drxYrxt5E
Joep Meijsen
8 december 2008, 14:37
Ik heb in Finland ooit een paar potjes gespeeld. Vond het wel grappig om te doen, maar ik heb het in Nederland nog nooit gezien.
Freek Joosten
8 december 2008, 14:42
Ik geloof dat de vond zo'n 1000 leden heeft inmiddels hier. Het niveau is nog laag, alhoewel Nederland in de B-poule zit. In de hoogste divisie spelen aardig wat Scandinaviërs, die het niveau wat omhoog tillen.
Etienne Henrichs
8 december 2008, 16:06
ziet er leuk uit !
Sven van de Wall
8 december 2008, 16:57
ziet er leuk uit !
heel erg leuk!!!
Theo Appelhof
8 december 2008, 17:57
heel erg leuk!!!
Hoy Sven hoe gaat het met jou,al een beetje aan de betere kant...
Groetjes Theo.
Jos Buter
8 december 2008, 18:25
Nou snap ik waar die sticks voor zijn die ik in Zweden in alle sportwinkels heb zien liggen..... vond ze er al een beetje vreemd uitzien..... wel flitsende acties trouwens.
Jeroen Pilon
8 december 2008, 21:22
Ik heb momenteel mailcontact met iemand van de Nederlandse floorball/unihockey bond om een club op te richten in de omgeving van Haarlem. Leuk om te zien dat er op het forum ook aandacht voor is.
Raymond Tellers
8 december 2008, 21:45
Ik heb een paar jaar terug wat contacten in Finland gehad en eentje daarvan had me al eens van Floorball verteld. Kende het toen nog niet. Heb het nog nooit eerder echt gezien.
Sven van de Wall
8 december 2008, 22:18
Hoy Sven hoe gaat het met jou,al een beetje aan de betere kant...
Groetjes Theo.
Daar is een ander topic voor,maar het gaat goed met me. dankjewel
Freek Joosten
8 december 2008, 22:49
Ik heb momenteel mailcontact met iemand van de Nederlandse floorball/unihockey bond om een club op te richten in de omgeving van Haarlem. Leuk om te zien dat er op het forum ook aandacht voor is.
Leuk! Ben benieuwd of het je gaat lukken. Beetje concurrentie van Amsterdam wellicht, maar toch, het moet kunnen. Zeker bij de jeugd is het erg populair aan het worden!
Als het je lukt, willen wij van Tilburg Floorball vast wel een keer tegen je oefenen :)
Eric van der Putten
9 december 2008, 01:18
Ziet er leuk uit, maar op een of andere manier lijkt je bij deze sport als keeper altijd kansloos. Alles gaat erin!
Beau van Engelen
9 december 2008, 05:09
Ken het en ook wel eens gespeeld ja, maar doe toch liever rollerhockey / inlinehockey of hoe het tegenwoordig ook genoemd wordt in Nederland
Paul van Heertum
9 december 2008, 05:27
Het lijkt net soms net schaatsen
Een val lijkt me overigens nog best pijn te doen
Ludo van Vliet
9 december 2008, 08:06
Driedingen vallen op:
- de goalie heeft totaal geen hulpmiddelen tegen de razendsnelle ballen die om zijn oren vliegen.
- veel goals gescoord met zgn "plakballen" om het hoekje
-die gasten scoren vanuit alle standen en hoeken.
Leuke sport, hebben we dat in Tilburg ook Freek??
Freek Joosten
9 december 2008, 10:45
In dit filmpje is vooral gefocussed op mooie acties en goals. Nu lijkt alles er inderdaad in te gaan. Nu is het wel zo dat er bij floorball niet de save percentages worden gehaald die je bij ijshockey ziet, maar de goalie is zeker niet kansloos.
Die plakballen (zorro genaamd) zijn een techniek op zich. Door de zwaartekracht en centrifugale kracht kunnen sommige spelers de bal zo behandelen, dat het lijkt of hij zit vastgeplakt aan de stick. Zoek op floorball zorro op youtube en je zult met je mond open kijken wat sommige gasten kunnen.
En ja Ludo, in Tilburg wordt dit ook gespeeld. Nou ja, in Goirle (Frankenhal), aangezien we geen goede hal konden vinden in Tilburg. Training elke woensdagavond en zo nu en dan een wedstrijd op de zaterdag. 17 Januari spelen we een keer in De Haspel.
Overigens hebben bij ons na vorig ijshockeyseizoen een aantal Trappers-spelers meegetraind, die waren allemaal zeer te spreken over de sport.
Als je naar de statistieken (http://www.nefub.nl/competitie/team_details.php?team=409) van Tilburg Floorball kijkt, zie je misschien ook nog wel een bekende ijshockeynaam ;)
Ludo van Vliet
9 december 2008, 11:59
In dit filmpje is vooral gefocussed op mooie acties en goals. Nu lijkt alles er inderdaad in te gaan. Nu is het wel zo dat er bij floorball niet de save percentages worden gehaald die je bij ijshockey ziet, maar de goalie is zeker niet kansloos.
Die plakballen (zorro genaamd) zijn een techniek op zich. Door de zwaartekracht en centrifugale kracht kunnen sommige spelers de bal zo behandelen, dat het lijkt of hij zit vastgeplakt aan de stick. Zoek op floorball zorro op youtube en je zult met je mond open kijken wat sommige gasten kunnen.
En ja Ludo, in Tilburg wordt dit ook gespeeld. Nou ja, in Goirle (Frankenhal), aangezien we geen goede hal konden vinden in Tilburg. Training elke woensdagavond en zo nu en dan een wedstrijd op de zaterdag. 17 Januari spelen we een keer in De Haspel.
Overigens hebben bij ons na vorig ijshockeyseizoen een aantal Trappers-spelers meegetraind, die waren allemaal zeer te spreken over de sport.
Als je naar de statistieken (http://www.nefub.nl/competitie/team_details.php?team=409) van Tilburg Floorball kijkt, zie je misschien ook nog wel een bekende ijshockeynaam ;)
haha, der Niko!!
Paulie Rousseau
9 december 2008, 12:09
Ik begrijp dat op de middelbare scholen ook al de nodige aandacht aan uni-hockey wordt besteed. Volgens mij is dat de benaming in Nederland
Freek Joosten
9 december 2008, 13:10
De officiele naam is floorball, maar helaas wordt op scholen inderdaad overal unihockey gebruikt.
Anastasia Pleshkova
9 december 2008, 13:45
De officiele naam is floorball, maar helaas wordt op scholen inderdaad overal unihockey gebruikt.
Floorball is op een groot veld, unihockey op een kleiner veld. We deden t wel eens op de middelbare school, nu heb ik proeftrainingen bij het team van de universiteit. Is echt een leuke sport.
Freek Joosten
9 december 2008, 14:13
Floorball is op een groot veld, unihockey op een kleiner veld. We deden t wel eens op de middelbare school, nu heb ik proeftrainingen bij het team van de universiteit. Is echt een leuke sport.
Je hebt gelijk inderdaad. De kleinveld-variant is overigens met kleinere goals en geen goalie.
Ik vond trouwens een leuk filmpje van Editie NL, paar weken geleden. Geeft een wat beter beeld over floorball in Nederland.
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week47/wo_floorball.avi_plain.xml
(http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week47/wo_floorball.avi_plain.xml)
Anastasia Pleshkova
9 december 2008, 14:22
Je hebt gelijk inderdaad. De kleinveld-variant is overigens met kleinere goals en geen goalie.
Ik vond trouwens een leuk filmpje van Editie NL, paar weken geleden. Geeft een wat beter beeld over floorball in Nederland.
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week47/wo_floorball.avi_plain.xml
(http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week47/wo_floorball.avi_plain.xml)
Jep, zijn echt minigoaltjes. Er is geen vaste goalie iig, spelers mogen tussendoor omstebeurt in het doel staan.
Joep Meijsen
22 december 2008, 13:16
Het Nederlands Dagblad heeft een verhaaltje over floorball
http://www.nd.nl/artikelen/2008/december/22/van-stockey-naar-floorball
Michael Schoenmakers
22 december 2008, 13:54
Lijkt me een leuke sport voor het zomerse seizoen.
voor de echte winters lijkt me een wedstrijd bandy ook wel wat.
Kies een willekeurig voetbal staion laat het veld vol lopen en lets play Hockey eeeh nee bandy
YouTube - Russia grabs World Bandy Championship
Paul van Heertum
22 december 2008, 16:11
Bandy is voor watjes
Gerard Eisma
22 december 2008, 19:09
Iemand hier bekend met de sport Floorball? In Scandinavië onstaan, ijshockeyers die een makkelijke, goedkopere en warmere variant van ijshockey wilden spelen. In een zaal, 5 tegen 5, goalie, ijshockeydoeltje, boarding....
Geen checks, geen fysiek spel, verder zie je de overeenkomst meteen. In Nederland begint het eindelijk een beetje populair te worden. Er zitten teams in behoorlijk wat grote steden (in elk geval in Groningen, Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Tilburg - van de ijshockeysteden) en het is een geweldig alternatief voor ijshockey.
Nu is het WK bezig, dat tot nu toe altijd door Zweden is gewonnen, en dat is te volgen op Eurosport 2. Het is nu bezig zelfs. Bijna elke dag is er wel aandacht, meestal in de middag.
Voor degenen die geen idee hebben, zet je geluid uit en kijk:
http://www.youtube.com/watch?v=U_drxYrxt5E
Een vriend van mij werkt bij Nike in Hilversum. Ik weet dat ze daar vaak in de lunchpauze floorball spelen. Volgens hem is het niveau door diverse Zweden, Canadezen, Amerikanen en een enkele Italiaan die er aan meedoen erg hoog. Ik dacht dat de initiator Hendrik Larsson (ex-AmstelTijgers en ex-IJCU lid) was. Hij heeft ook een paar jaar bij dit sportbedrijf gewerkt, maar zit geloof ik nu weer in Zweden.
groet,
Gerard
Freek Joosten
16 januari 2009, 19:01
Voor de geinteresseerden:
Morgen om 16:00 uur speelt Tilburg Floorball in de Haspel in Goirle een wedstrijd tegen het derde team van UFC Utrecht. Het is weliswaar de nummer 1 tegen de nummer laatst, maar voor geinteresseerden geeft het wel een mooi beeld van de sport! Overigens is er de gehele middag activiteit, er zijn geloof ik zeker drie andere wedstrijden!
Toegang is uiteraard gratis, zo goed zijn we nu ook weer niet!
Ruud Uijens
16 januari 2009, 19:34
Freek, waar kan ik ergens een competitieschema van jullie vinden?
Zo'n sport in mijn dorpke, dat moet ik een keer zien! Kan morgen alleen helaas niet..
Piet de Kort
16 januari 2009, 19:50
Voor de geinteresseerden:
Morgen om 16:00 uur speelt Tilburg Floorball in de Haspel in Goirle een wedstrijd tegen het derde team van UFC Utrecht. Het is weliswaar de nummer 1 tegen de nummer laatst, maar voor geinteresseerden geeft het wel een mooi beeld van de sport! Overigens is er de gehele middag activiteit, er zijn geloof ik zeker drie andere wedstrijden!
Toegang is uiteraard gratis, zo goed zijn we nu ook weer niet!
Zo'n sport in mijn dorpke, dat moet ik een keer zien! Kan morgen alleen helaas niet..
Freek, ik wil best een keer komen kijken. Helaas heb ik morgen beloofd om met iemand naar 1 van jullie teammates te gaan kijken! Sorry, maar toch veel succes morgen. ::thumbsup::
Paul van Heertum
16 januari 2009, 20:11
Een vriend van mij werkt bij Nike in Hilversum. Ik weet dat ze daar vaak in de lunchpauze floorball spelen. Volgens hem is het niveau door diverse Zweden, Canadezen, Amerikanen en een enkele Italiaan die er aan meedoen erg hoog. Ik dacht dat de initiator Hendrik Larsson (ex-AmstelTijgers en ex-IJCU lid) was. Hij heeft ook een paar jaar bij dit sportbedrijf gewerkt, maar zit geloof ik nu weer in Zweden.
groet,
Gerard
Weet je zeker dat ie niet bij Feyenoord voetbalde?
Michael Schoenmakers
16 januari 2009, 20:17
Weet je zeker dat ie niet bij Feyenoord voetbalde?
nee dat is Henrik larsson en niet HenDrik
http://nl.wikipedia.org/wiki/Henrik_Larsson
Freek Joosten
16 januari 2009, 21:43
Hee Ruud,
Beetje lastig. Dit is de laatste wedstrijd van het reguliere seizoen. Hierna begint de promotie-poule. Omdat nog niet alle teams bekend zijn, is er nog geen schema. Ik zal het hier wel vermelden als ik meer weet.
Op de NeFUB-site (http://www.nefub.nl) kun je het ook vinden, maar dat navigeert niet ideaal!
PS Piet bedankt en doe Niko de groeten ;)
Gerard Eisma
17 januari 2009, 01:01
nee dat is Henrik larsson en niet HenDrik
http://nl.wikipedia.org/wiki/Henrik_Larsson
Excuus: Johny Larsson was de bedoelde speler.
Freek Joosten
15 september 2009, 14:47
Even een enorme schop omhoog. Eigenlijk vooral voor de Tilburgers, maar ook voor anderen natuurlijk.
Dit weekendbegint het floorball-seizoen met een bekerronde in Utrecht en Amersfoort. Daarna volgt de reguliere competitie. Tilburg Floorball heeft dit seizoen een team in de 1e en in 2e divisie.
Trainingen zijn verplaatst van de Frankenhal in Goirle naar Sporthal De Reeshof, vlak bij de Heyhoef (waar ook het zwembad is). We trainen elke woensdag van 20:30 tot 22:00 uur. Als het je leuk lijkt, kom dan tot twee keer toe vrijblijvend meedoen! Kijken kan ook, er is een mooi groot raam dan vanuit de entree van het complex een mooi kijkje in de zaal beidt.
Al enkele forummers en ijshockeyers hebben de sport geprobeerd en zijn/waren zeer te spreken over de sport. Als je geinteresseerd bent, kun je het beste even een berichtje naar me sturen, dan kunnen we rekening houden met je komst.
Ook in Den Haag, Nijmegen, Utrecht, Amsterdam en Groningen zijn teams (en andere steden, maar ik noem even de ijshockeysteden met een floorball-team. Via www.nefub.nl kom je bij de betreffende sites terecht!
Piet de Kort
15 september 2009, 15:20
Trainingen zijn verplaatst van de Frankenhal in Goirle naar Sporthal De Reeshof, vlak bij de Heyhoef (waar ook het zwembad is). We trainen elke woensdag van 20:30 tot 22:00 uur. Als het je leuk lijkt, kom dan tot twee keer toe vrijblijvend meedoen! Kijken kan ook, er is een mooi groot raam dan vanuit de entree van het complex een mooi kijkje in de zaal beidt.!
Ik kom binnenkort wel een keer kijken, Freek. Speelt Nico S. ook nog Floorball bij jullie of kan hij het niet combineren?
Zijn er nog andere spraakmakende namen behalve F.J.? :goodman:
Freek Joosten
15 september 2009, 17:23
Niko speelt wel mee als hij het kan combineren, maar ik gok dat de meeste trainingen niet gaan lukken. Eind vorig seizoen deden er enkele van de ijsbaan bekende gezichten mee, maar of zij er ook nu weer bij zijn, weet ik niet.
We hebben wel een Zweed die Jens heet rondlopen, die met 19 speelt en wiens achternaam begint met een H en eindigt met een M, maar het is niet degene die je zou hopen ;)
Freek Joosten
13 november 2009, 06:50
Voor de ge?nteresseerden, Tilburg Floorball speelt morgen, 14 november, thuis in Sportcentrum Reeshof (bij Heijhoef).
Het eerste speelt tegen regerend landskampioen HDM uit Den Haag om 11.45 uur, terwijl het tweede aantreedt tegen Stick2It uit omgeving Utrecht, rond 18.45 uur.
Ook tussen deze wedstrijden door wordt er druk gefloorballd in Tilburg.
Toegang is uiteraard gratis!
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.