View Full Version : Komt er ooit een team in Nederland NHL-style?
Paul van Heertum
6 november 2008, 01:14
Stel dat de komende jaren de CHL echt van de grond komt en dat het systeem meer naar het NHL syteem gaat met franchises en minder met naar het systeem met verenigingen, zou er dan voor Nederland ruimte zijn voor een CHL - team boven de nationale competitie?
Als er een importbeperking moet komen betekent dat misschien wel dat je meer NC´s moet halen omdat er in Nederland weinig spelers zijn van Div1 niveau of zelfs WK niveau, maar het lijkt me dat er voldoende spelers van niveau zijn.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een (gerenoveerd) ahoy of bijvoorbeeld een nieuwe hal met 10.000 zitplaatsen in Amsterdam (ArenA?) waar je bijvoorbeeld een tennistoernooi kan houden, basketball, concerten, korfbal finale, ijshockey beker kan organiseren
In andere landen in de buurt komen dat soort Arena´s wel van de grond terwijl dat ze er in Nederland niet zijn. Misschien kan een deelname aan de CHL de trigger zijn?
Stel dat Nederland een team inschrijft, zouden de sponsors daar op zitten te wachten, zou er publieke belangstelling komen op de TV? Zou zo´n team 7000 á 10.000 toeschouwers kunnen trekken?
Abe Brouwer
6 november 2008, 06:26
De plannen voor de Amsterdam Dome duiken af en toe wel eens op. En de gemeente Amsterdam had het in een rapport erover dat er een europese ijshockeycompetitie zou komen waarin ook een team uit Amsterdam mee zou doen. Maar dat is al een jaar of 5 geleden. Ik betwijfel echter of er ooit een dergelijke competitie komt en helemaal met een franchise uit Nederland.
Paul van Heertum
6 november 2008, 06:59
Waarom denk je van niet en hoe denk je dat de Europese competitie erover 5 jaar uitziet?
Volgens mij moet je wel een grote hal neer kunnen zetten als je een basketball en ijshockeyteam hebt dat de hal 50 dagen per jaar gebruikt
Je kan ook een tennistoernooi orgaiseren, finale van het korfbal, bekerfinale van het ijshockey, concerten, DAVIS cup en dergelijke. Dan zou je toch tot 100-150 dagen per jaar moeten komen, das toch veel meer dan een voetbalstadion.
Mike van Megen
6 november 2008, 07:20
nou, met een beetje pech is in sittard een stadion vrij voor ongeveer 15000 mensen, vanaf december ongeveer.een dak erop paar leidingen en spelen maar.
Jan Been
6 november 2008, 10:18
nou, met een beetje pech is in sittard een stadion vrij voor ongeveer 15000 mensen, vanaf december ongeveer.een dak erop paar leidingen en spelen maar.
Had ik ook al in gedachten Mike,je kunt er ook na de verbouwing van alles in organiseren. Ijshockey , Tennis , Basketbal , Handbal , Concerten en dergelijke.
Dus weg met de bodemloze put die Fortuna heet en een multifunctioneel stadion van maken.:goodman:
Paul van Heertum
6 november 2008, 10:44
Alleen lijkt me Sittard niet echt de meest geschikte locatie voor zo´n team en het grootste gedeelte van de potienele klanten zouden toch naar een mogelijk team in Dusseldorf, Keulen, Duisburg of Krefeld gaan
Jan Been
6 november 2008, 12:00
Alleen lijkt me Sittard niet echt de meest geschikte locatie voor zo´n team en het grootste gedeelte van de potienele klanten zouden toch naar een mogelijk team in Dusseldorf, Keulen, Duisburg of Krefeld gaan
Ligt wel Centraal tussen Belgie en Duistland in, en trekt waarschijnlijk meer sponsors aan.:goodman:
Ferdinand van Berlo
6 november 2008, 12:08
Stel dat de komende jaren de CHL echt van de grond komt en dat het systeem meer naar het NHL syteem gaat met franchises en minder met naar het systeem met verenigingen, zou er dan voor Nederland ruimte zijn voor een CHL - team boven de nationale competitie?
Als er een importbeperking moet komen betekent dat misschien wel dat je meer NC´s moet halen omdat er in Nederland weinig spelers zijn van Div1 niveau of zelfs WK niveau, maar het lijkt me dat er voldoende spelers van niveau zijn.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een (gerenoveerd) ahoy of bijvoorbeeld een nieuwe hal met 10.000 zitplaatsen in Amsterdam (ArenA?) waar je bijvoorbeeld een tennistoernooi kan houden, basketball, concerten, korfbal finale, ijshockey beker kan organiseren
In andere landen in de buurt komen dat soort Arena´s wel van de grond terwijl dat ze er in Nederland niet zijn. Misschien kan een deelname aan de CHL de trigger zijn?
Stel dat Nederland een team inschrijft, zouden de sponsors daar op zitten te wachten, zou er publieke belangstelling komen op de TV? Zou zo´n team 7000 á 10.000 toeschouwers kunnen trekken?
waarom probeer je het ijshockey in nederland groter te laten lijken als het is. het is een kleine sport, en zal (denk ik, ik hoop het wel natuurlijk) nooit een grote sport worden.
dat het beter kan als nu ben ik het mee eens. maar een stadion voor 10000!!!!! is echt overdreven. die zitten er nog niet in een heel weekend bij elkaar. als bv groningen en heerenveen de bekerfinale zouden spelen krijg je het stadion in eindhoven nog niet eens vol!
eerst moeten de tv-plannen maar een gerealiseerd worden, daarna kunnen we misschien wat verder in de toekomst kijken.
en waarom blijf je constant terugvalleen op ne-ca's. laat lekker onze eigen jongens het doen, aangevuld met een aantal ne-ca's. als er zoveel komen streef je in mijn ogen je doel compleet voorbij, en wordt de sport op een behoorijk ongezonde manier beter gemaakt als dat het daadwerkelijk is.
Ro Herregraven
6 november 2008, 12:20
Stel dat de komende jaren de CHL echt van de grond komt
De voortekenen zijn gunstig
en dat het systeem meer naar het NHL syteem gaat met franchises en minder met naar het systeem met verenigingen
Ik weet het, "stel"...
Maar het is handig om te weten dat de IIHF met de CHL nooit die kant op zal gaan, omdat ze weten dat de CHL nooit de plaats in kan nemen van de nationale competities.
Supporters en clubs zitten niet te wachten op wedstrijden tegen alleen maar buitenlandse clubs: de kracht van de CHL is juist dat het zorgt voor een beperkt aantal (maximaal 4) interessante thuiswedstrijden tegen internationale tegenstanders, terwijl de lokale competitie er niet onder lijdt.
Bern kan dus wel tegen Espoo en Jönköping spelen, zonder dat het ten koste gaat van de wedstrijden tegen de aardsrivalen Lugano en Zürich. Dat hebben ze goed gezien, bij Ovation Sports (ze hebben o.a. geleerd van de Continental Cup)
Mijns inziens is de CHL-opzet een veel betere dan de Continental-opzet.
Maar ik dwaal af...
Paul van Heertum
6 november 2008, 12:50
waarom probeer je het ijshockey in nederland groter te laten lijken als het is. het is een kleine sport, en zal (denk ik, ik hoop het wel natuurlijk) nooit een grote sport worden.
dat het beter kan als nu ben ik het mee eens. maar een stadion voor 10000!!!!! is echt overdreven. die zitten er nog niet in een heel weekend bij elkaar. als bv groningen en heerenveen de bekerfinale zouden spelen krijg je het stadion in eindhoven nog niet eens vol!
eerst moeten de tv-plannen maar een gerealiseerd worden, daarna kunnen we misschien wat verder in de toekomst kijken.
en waarom blijf je constant terugvalleen op ne-ca's. laat lekker onze eigen jongens het doen, aangevuld met een aantal ne-ca's. als er zoveel komen streef je in mijn ogen je doel compleet voorbij, en wordt de sport op een behoorijk ongezonde manier beter gemaakt als dat het daadwerkelijk is.
In Nederlans speelt een handvol mensen American football en trekken ze nog minder mensen, maar zitten/zaten er wel 15 á 20000 man per wedstrijd in de ArenA voor een wedstrijd.
Ik ben er van overtuigd dat als je een goed product op het ijs legt, met een mooi stadion en een show eromheen dat mensen best warm te maken moeten zijn voor ijshockey. Dan lijkt me 7000 a 10.000 echt niet overdreven
De NC´s heb je nodig om op een hoog niveau mee te kunnen doen. Ik denk dat de Nederlandse oompetitie voor vrijwel alle Nederlandse spelers te hoog gegrepen is op dit moment
Paul van Heertum
6 november 2008, 12:59
De voortekenen zijn gunstig
Ik weet het, "stel"...
Maar het is handig om te weten dat de IIHF met de CHL nooit die kant op zal gaan, omdat ze weten dat de CHL nooit de plaats in kan nemen van de nationale competities.
Supporters en clubs zitten niet te wachten op wedstrijden tegen alleen maar buitenlandse clubs: de kracht van de CHL is juist dat het zorgt voor een beperkt aantal (maximaal 4) interessante thuiswedstrijden tegen internationale tegenstanders, terwijl de lokale competitie er niet onder lijdt.
Bern kan dus wel tegen Espoo en Jönköping spelen, zonder dat het ten koste gaat van de wedstrijden tegen de aardsrivalen Lugano en Zürich. Dat hebben ze goed gezien, bij Ovation Sports (ze hebben o.a. geleerd van de Continental Cup)
Mijns inziens is de CHL-opzet een veel betere dan de Continental-opzet.
Maar ik dwaal af...
Volgens mij is de IIHF al 10 jaar bezig met te proberen om een Europese competitie van de grond te krijgen maar tot op heden is dat niet gelukt.
Mijn voorkeur heeft een soort van UEFA Champions league voor het ijshockey maar tot op heden is het nog niet gelukt
Er is ook sprake van een Europese competitie of een afdeling NHL Europa met enkele teams, stel dat je die kant opgaat dan moet je denk ik toch naar een franchise systeem buiten de nationale competitie om
Ik kan bijvoorbeeld best voorstellen dat er een EHL komt met bijvoorbeeld 20 teams en dat de nationale competitie blijft bestaan. In principe moet je ook een league kunnen starten zonder de IIHF, als er voldoende investeerders zijn dan kan je in principe de IIHF buitenspel zetten
Nederland is ook gewoon de 7e of 8e TV markt in Europa en er zitten veel multinationals en ook redelijk veel mensen uit andere (ijshockey) culturen ik denk dat als er ooit een Pan Europese competitie komt dat je in principe niet om Nederland heen kan. Als je dan investeerders hebt zullen die garanties willen hebben dat je minimaal een aantal jaar op een hoog niveau kan spelen.
Ferdinand van Berlo
6 november 2008, 13:09
In Nederlans speelt een handvol mensen American football en trekken ze nog minder mensen, maar zitten/zaten er wel 15 á 20000 man per wedstrijd in de ArenA voor een wedstrijd.
Ik ben er van overtuigd dat als je een goed product op het ijs legt, met een mooi stadion en een show eromheen dat mensen best warm te maken moeten zijn voor ijshockey. Dan lijkt me 7000 a 10.000 echt niet overdreven
De NC´s heb je nodig om op een hoog niveau mee te kunnen doen. Ik denk dat de Nederlandse oompetitie voor vrijwel alle Nederlandse spelers te hoog gegrepen is op dit moment
dat is appels met peren vergelijken.
er kunnen inderdaad nog wel wat meer mensen naar de stadion's. in tilburg ligt best een goed product op het ijs. ook de randvoorwaarden zijn redelijk te noemen. en toch zijn er in tilburg bij een wedstrijd ongeveer 1000 lege plaatsen. verklaring??????
waarom zou je koste van alles op een hoog nivo mee willen spelen? je maakt de sport groter als dit ie is.
maar zet het maar eens op papier, ga ermee naar joop vullers en leg het voor. misschien dat hij er wel heil in ziet.
Paul van Heertum
6 november 2008, 13:20
er kunnen inderdaad nog wel wat meer mensen naar de stadion's. in tilburg ligt best een goed product op het ijs. ook de randvoorwaarden zijn redelijk te noemen. en toch zijn er in tilburg bij een wedstrijd ongeveer 1000 lege plaatsen. verklaring??????
waarom zou je koste van alles op een hoog nivo mee willen spelen? je maakt de sport groter als dit ie is.
maar zet het maar eens op papier, ga ermee naar joop vullers en leg het voor. misschien dat hij er wel heil in ziet.
Tilburg bedrijft sport op lokaal niveau, als je een Nederlandse franchise zou hebben van een Europese NHL dan zou je sport op nationaal niveau bedrijven of zelfs op Europees niveau.
Ik ben 2 keer dit seizoen naar Tilburg geweest en ik zou zeggen dat het 85/90% vol zit, alleen achter de goal is het redelijk leeg.
Ro Herregraven
6 november 2008, 13:35
Volgens mij is de IIHF al 10 jaar bezig met te proberen om een Europese competitie van de grond te krijgen maar tot op heden is dat niet gelukt.
Mijn voorkeur heeft een soort van UEFA Champions league voor het ijshockey maar tot op heden is het nog niet gelukt
Wel blijven opletten, Paul, ik schrijf die stukjes over de CHL niet voor niks.
Check www.championshockeyleague.com (http://www.championshockeyleague.com) eens, het eerste seizoen is nu bezig.
Er is ook sprake van een Europese competitie
Nee, dat waren luchtkastelen die nooit serieus van de grond zijn gekomen.
of een afdeling NHL Europa met enkele teams, stel dat je die kant opgaat dan moet je denk ik toch naar een franchise systeem buiten de nationale competitie om
Ik acht de kans miniem dat die er zal komen. De mensen in Keulen en in Bern zullen het best leuk vinden om af en toe hun team te zien spelen tegen Moskou of Turku, maar niet als het ten koste gaat van de wedstrijden tegen Dusseldorf en Lugano.
Precies met dat inzicht is de CHL opgezet.
Ik kan bijvoorbeeld best voorstellen dat er een EHL komt met bijvoorbeeld 20 teams en dat de nationale competitie blijft bestaan. In principe moet je ook een league kunnen starten zonder de IIHF, als er voldoende investeerders zijn dan kan je in principe de IIHF buitenspel zetten
Daar heb je dan honderden miljoenen voor nodig, waar haal je die vandaan? "Stel"is in deze niet genopeg. 1 van de redenen waarom de eerdere pogingen tot een Europese competitie mislukte, is dat er te weinig geld mee te verdienen was. Het kostte meer dan het opleverde. (om diezelfde reden was de Atlantic Cup met Tilburg en Geleen in '94-95 ook gedoemd te mislukken)
Nu is er in de CHL WEL een goedgevulde prijzenpot (mede door Russische miljoenen), en dus is die voorwaarde voor succes in elk geval al vervuld.
Paul van Heertum
6 november 2008, 13:51
Check www.championshockeyleague.com (http://www.championshockeyleague.com) eens, het eerste seizoen is nu bezig.
Als het in 2011/2012 nog bestaat is het een serieuze competitie
Verschillende toernooien die wel degelijk zijn gespeeld, je noemt er verderop zelfs nog een paar op
Ik acht de kans miniem dat die er zal komen. De mensen in Keulen en in Bern zullen het best leuk vinden om af en toe hun team te zien spelen tegen Moskou of Turku, maar niet als het ten koste gaat van de wedstrijden tegen Dusseldorf en Lugano.
Je kan ook nog gewoon naar je Haie die in de DEL spelen. Je kan alleen ook naar de Cologne Devils die in een andere competitie speler. De Haie zijn dan de Wolves, de Devils de Black Hawks
Daar heb je dan honderden miljoenen voor nodig, waar haal je die vandaan? "Stel"is in deze niet genopeg. 1 van de redenen waarom de eerdere pogingen tot een Europese competitie mislukte, is dat er te weinig geld mee te verdienen was. Het kostte meer dan het opleverde. (om diezelfde reden was de Atlantic Cup met Tilburg en Geleen in '94-95 ook gedoemd te mislukken)
Sponsors, entreegelden, merchandise, TV gelden, investeerders.
Ro Herregraven
6 november 2008, 14:02
Als het in 2011/2012 nog bestaat is het een serieuze competitie
Volledig mee eens, maar het prijzengeld en het vooruitzicht om voor de Victoria Cup te kunnen spelen geeft de CHL al een voorsprong op al zijn voorgangers.
Verschillende toernooien die wel degelijk zijn gespeeld, je noemt er verderop zelfs nog een paar op
Yeop, en zoals ik al zei zijn die nooit serieus van de grond gekomen. Lees dit artikel eens: http://www.iihf.com/home-of-hockey/news/news-singleview/browse/4/article/history-of-european-cups.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=187&cHash=58d0daf510
Je kan ook nog gewoon naar je Haie die in de DEL spelen. Je kan alleen ook naar de Cologne Devils die in een andere competitie speler. De Haie zijn dan de Wolves, de Devils de Black Hawks
De Haie hebben een groot stadion, een loyale fanbase en een rijke historie. Ik ben benieuwd hoe je 15000 Keulenaren wilt "converten" naar Devilsfans. Geld alleen is niet genoeg.
Sponsors, entreegelden, merchandise, TV gelden, investeerders.
Je mist de belangrijkste: Startkapitaal. Entreegelden, Merchandise en TV-inkomsten kun je daarvoor al schrappen, dus komt het aan op Sponsoren en Investeerders. Per team heb je z'n 40 miljoen nodig, om te kunnen concurreren met de KHL. Succes!
Paul van Heertum
6 november 2008, 14:07
Volledig mee eens, maar het prijzengeld en het vooruitzicht om voor de Victoria Cup te kunnen spelen geeft de CHL al een voorsprong op al zijn voorgangers.
Eerst zien dan geloven
De Haie hebben een groot stadion, een loyale fanbase en een rijke historie. Ik ben benieuwd hoe je 15000 Keulenaren wilt "converten" naar Devilsfans. Geld alleen is niet genoeg.
Beter product vooral.
Verder zijn er in Duitsland voldoende plaatsen die geen vereniging hebben zoals de Haie en die wel een groot stadion hebben.
De Haien kunnen natuurlijk ook gewoon de DEL verlaten voor de nieuwe competitie
Je mist de belangrijkste: Startkapitaal. Entreegelden, Merchandise en TV-inkomsten kun je daarvoor al schrappen, dus komt het aan op Sponsoren en Investeerders. Per team heb je z'n 40 miljoen nodig, om te kunnen concurreren met de KHL. Succes
Ach de RHL heeft volgend jaar weer de helft te besteden....
De concurrentie komt vooral van de competities in West Europa en dan kom je met 5 á 8 miljoen al een heel eind.
Joppe di Peltio
6 november 2008, 17:13
1000 lege plaatsen??? Ik weet niet in welke hal jij gaat kijken dan hoor?!::afro::
Ro Herregraven
6 november 2008, 17:15
in tilburg ligt best een goed product op het ijs. ook de randvoorwaarden zijn redelijk te noemen. en toch zijn er in tilburg bij een wedstrijd ongeveer 1000 lege plaatsen.
1000 lege plaatsen??? Ik weet niet in welke hal jij gaat kijken dan hoor?!
In Stappegoor kunnen 2500 man.
Op de wedstrijd tegen HYS (1750) na, komen er elke week 1500 man.
Dus zijn er 1000 lege plaatsen, ja.
Abe Brouwer
6 november 2008, 17:19
Zijn europese ijshockeyfans ook bereid de waanzinnig hoge NHL-style toegangsprijzen te betalen?
Paul van Heertum
6 november 2008, 17:42
In Duitsland met uitzondering van de staanvakken wel
Abe Brouwer
6 november 2008, 17:52
In Duitsland met uitzondering van de staanvakken wel
In de DEL liggen de toegangsprijzen aanzienlijk lager dan de NHL. Voor een plek beneden in het midden betaal je in Duitsland hooguit 40-50 euro. In de NHL is dat minstens het dubbele.
Paul van Heertum
6 november 2008, 18:40
Denk dat het over het algemeen wel meevalt met die prijsverschillen
Verder hoef je niet te concurreren met de NHL, een goede Europese competitie op AHL niveau zou al goed zijn en daar kan je met kaartjes van 15 á 20 euro goed overweg
Ro Herregraven
6 november 2008, 19:06
Denk dat het over het algemeen wel meevalt met die prijsverschillen
Verder hoef je niet te concurreren met de NHL, een goede Europese competitie op AHL niveau zou al goed zijn en daar kan je met kaartjes van 15 á 20 euro goed overweg
Tuurlijk niet.
AHL-niveau vereist AHL-salarissen, en veel spelers op de AHL-rosters worden niet betaald door het AHL-team, maar door het NHL-team waar het AHL-team het farm-team van is (The AHL serves as the top development league for the National Hockey League, and the vast majority of players in the AHL have been chosen in the NHL Entry Draft and signed to an NHL contract). Meestal zijn dit slechts entry-level salarissen, maar die zijn altijd nog vele malen hoger dan wat de gemiddelde DEL-er afkomstig uit de AHL verdient (Uit het 2005 CBA: The minimum NHL player salary will be $475,000 in 2007-08 and 2008-09; $500,000 in 2009-10 and 2010-11, and $525,000 in 2011-12).
De salary cap van AHL-teams is $10.000.000. Dat ga je nietbij elkaar verdioenen met tickets van ? 25.
AHL-ers die niet onder NHL-contract staan verdienen rond de $50.000 per jaar. Dat zijn de spelers die naar de DEL komen.
Even ter vergelijking, de salarissen in de ECHL:
Weekly Minimum Salary:
(i) For a Player who has played in fewer than twenty-five (25) professional hockey games at the beginning of the Season who has signed a Standard Player Contract and who was not on a Member's End of Season Roster: 2008/09- $350
(ii) for all other Players: 2008/09- $395
Salary Cap: The weekly Salary Cap for all Players on the Active Roster shall be as follows: 2008/09- $11,550.00
Salary floor: the minimum average weekly salary must be paid to the players on the active roster. 2008/09- $8,300
Clubs that are below the salary floor have to distribute the difference equally to the players on the active roster during the week they were below. If the club is below the floor by less than $100.00 however, they can distribute the difference to the player(s) as they choose.
Per Diem Allowance: per diem ($34 per day in 2008/09) is payable to all players who travel with their club while away from their home arena in excess of 25 miles for mandatory practices, for regular season and playoff games.
Paul van Heertum
6 november 2008, 19:21
En hoe stel jij voor NHL spelers aan te kunnen trekken als West Europese ploeg?
Paul van Heertum
6 november 2008, 19:33
Tuurlijk niet.
AHL-niveau vereist AHL-salarissen, en veel spelers op de AHL-rosters worden niet betaald door het AHL-team, maar door het NHL-team waar het AHL-team het farm-team van is (The AHL serves as the top development league for the National Hockey League, and the vast majority of players in the AHL have been chosen in the NHL Entry Draft and signed to an NHL contract). Meestal zijn dit slechts entry-level salarissen, maar die zijn altijd nog vele malen hoger dan wat de gemiddelde DEL-er afkomstig uit de AHL verdient (Uit het 2005 CBA: The minimum NHL player salary will be $475,000 in 2007-08 and 2008-09; $500,000 in 2009-10 and 2010-11, and $525,000 in 2011-12).
De salary cap van AHL-teams is $10.000.000. Dat ga je nietbij elkaar verdioenen met tickets van ? 25.
AHL-ers die niet onder NHL-contract staan verdienen rond de $50.000 per jaar. Dat zijn de spelers die naar de DEL komen.
Even ter vergelijking, de salarissen in de ECHL:
Weekly Minimum Salary:
(i) For a Player who has played in fewer than twenty-five (25) professional hockey games at the beginning of the Season who has signed a Standard Player Contract and who was not on a Member's End of Season Roster: 2008/09- $350
(ii) for all other Players: 2008/09- $395
Salary Cap: The weekly Salary Cap for all Players on the Active Roster shall be as follows: 2008/09- $11,550.00
Salary floor: the minimum average weekly salary must be paid to the players on the active roster. 2008/09- $8,300
Clubs that are below the salary floor have to distribute the difference equally to the players on the active roster during the week they were below. If the club is below the floor by less than $100.00 however, they can distribute the difference to the player(s) as they choose.
Per Diem Allowance: per diem ($34 per day in 2008/09) is payable to all players who travel with their club while away from their home arena in excess of 25 miles for mandatory practices, for regular season and playoff games.
1: Noord Amerikaanse NHL spelers komen nu ook niet naar Europa
2: Er is niks mis mee met aantrekken van wat oudere AHL´ers en die zijn stukken goedkoper
3: 25 euro x 7000 x 25 thuis wedstrijden = 4.300.000 (slecht scenario)
25 euro x 10000 x 25 thuis wedstrijden = 6.200.000 (normaal scenario)
25 euro x 15.000 x 25 thuiswedstrijden = 9.300.000 (goed scenario)
Stel dat je recettes ongeveer 50% van je inkomsten zijn, dan zit je met een begroting van ongeveer tussen de 8 en 15 miljoen
Als indicatie kan je zeggen dat ongeveer 60% naar de spelers gaat en 30% naar de belasting gaat, dan gaat tussen de 3 en 6 miljoen naar de spelers toe.
Dat is op basis van 25 spelers tussen de 120.000 en 250.000 euro netto gemiddeld. Daarmee kan je spelers uit de onderkant van de NHL en top AHL halen.
Fintan Planting
6 november 2008, 19:57
Volgens mij spelen ook redelijk wat spelers met two-way contracten in de AHL, met de hoop om regelmatig opgeroepen te worden voor de NHL. In die contracten staan dan inderdaad de entry level bedragen zoals je ze hierboven noemt, maar die gaan pas in op het moment dat er een X aantal wedstrijden gespeeld is op het hoogste niveau. Zolang niet aan die voorwaarde is voldaan, verdienen ze 'reguliere' AHL-salarissen.
Paul van Heertum
6 november 2008, 20:18
En een gemiddeld AHL team heeft maar een stuk of 8 a 10 spelers met een two-way contract, de rest speelt gewoon op een AHL contract en dan kan je in Europa ongeveer even veel verdienen.
Michael Schoenmakers
6 november 2008, 22:37
Maar hoe vaak waren ze in amsterdam een wedstrijd of 6 meen ik.
En dat was volgens mij ook in de periode dat de andere sporten stil laggen in de zomer. Maar ik weet het niet zeker so correct me if i'm wrong
Abe Brouwer
6 november 2008, 22:54
En dat was volgens mij ook in de periode dat de andere sporten stil laggen in de zomer. Maar ik weet het niet zeker so correct me if i'm wrong
Ze speelden tussen begin april en begin juni. Ik moet er wel bij zeggen dat ze erg veel publiciteit en reclame maakten. Wedstrijdaankondigingen op stations, in kranten, op tv enzovoort. Ook hadden ze op veronica een eigen tv-programma. Verder had je een grote show rond de wedstrijden. Het geld ervoor kregen ze van de NFL als ik het goed heb.
Paul van Heertum
6 november 2008, 23:03
Het ging over het feit dat een sport best te verkopen is en dat je mensen naar de hal of stadion kan trekken. Daarbij heeft ijshockey een veel grotere aantrekkingskracht dan American football in Nederland
Jan Hofstede
6 november 2008, 23:51
Het ging over het feit dat een sport best te verkopen is en dat je mensen naar de hal of stadion kan trekken. Daarbij heeft ijshockey een veel grotere aantrekkingskracht dan American football in Nederland
Is dat zo...???
Paul van Heertum
6 november 2008, 23:56
Is dat zo...???
Het is een mening maar het lijkt me wel, maar als jij een andere mening hebt dan hoor ik het graag
Sven van de Wall
6 november 2008, 23:59
Het is een mening maar het lijkt me wel, maar als jij een andere mening hebt dan hoor ik het graag
Mijn mening is dat nederlanders niet massaal warmlopen voor sport het Nederlands elftal en enkele voetbalclubs daargelaten
Paul van Heertum
7 november 2008, 00:17
En de Admirals?
Jan Hofstede
7 november 2008, 00:22
Als iemand de volgende zin neer schrijft...
Daarbij heeft ijshockey een veel grotere aantrekkingskracht dan American football in Nederland....
Dan is dat geen mening...maar een bewering... Onderbouw dat nu eens... Ik geloof er namelijk helemaal niets van....
Maar even wat anders...
Stel je nu eens voor dat medialand Nederland unaniem besluit om geen voetbal, schaatsen, hockey, wielrennen etc. uit te zenden of op andere wijze over genoemde sporten te berichten.... Dan kan je nu al stellen dat deze sporten (in Nederland) gedoemd zijn te sterven....
Wij mensen worden door de media op zo'n danige manier gemanipuleerd..... Met voor- en nabeschouwingen.... Live-reportages... etc... etc... En wij kuddedieren, willen erbij horen... Geldschieters weten dat, en maken daar handig gebruik van...
Kortom... de media bepaald in zekere zin welke sporten op niveau kunnen acteren en welke niet.... Geen media-interesse... geen geld.... Geen geld... geen top sport... Simpel...
Conclusie... Ideeen en plannen heeft een ieder genoeg... maar zolang als dat je niet structureel de media achter je hebt staan... blijft het helaas bij die plannen en ideeen...
Dus mijn antwoord op de threadtitel is, zoals het er nu uit ziet... nee...
Sven van de Wall
7 november 2008, 00:23
En de Admirals?
Mischien een uitzondering omdat het nieuw was
Paul van Heertum
7 november 2008, 02:03
Daarbij heeft ijshockey een veel grotere aantrekkingskracht dan American football in Nederland....
Dan is dat geen mening...maar een bewering... Onderbouw dat nu eens... Ik geloof er namelijk helemaal niets van....
Maar even wat anders...
Stel je nu eens voor dat medialand Nederland unaniem besluit om geen voetbal, schaatsen, hockey, wielrennen etc. uit te zenden of op andere wijze over genoemde sporten te berichten.... Dan kan je nu al stellen dat deze sporten (in Nederland) gedoemd zijn te sterven....
Wij mensen worden door de media op zo'n danige manier gemanipuleerd..... Met voor- en nabeschouwingen.... Live-reportages... etc... etc... En wij kuddedieren, willen erbij horen... Geldschieters weten dat, en maken daar handig gebruik van...
Kortom... de media bepaald in zekere zin welke sporten op niveau kunnen acteren en welke niet.... Geen media-interesse... geen geld.... Geen geld... geen top sport... Simpel...
Conclusie... Ideeen en plannen heeft een ieder genoeg... maar zolang als dat je niet structureel de media achter je hebt staan... blijft het helaas bij die plannen en ideeen...
Zorgen dat je een interessant product hebt.
Tilburg of Heerenveen dat 3 wedstrijden mee doet aan de voorronde van de CHL is niet interessant.
Een Nederlands team dat meedoet aan een Europese competitie en goed mee kan doen is wel interessant
Verder:
Nederland heeft meer actieve ijshockeyers dan American football spelers
Nederland heeft een ijshockey traditie en geen AF traditie
Het Nederlands team heeft ooit miljoenen kijkers getrokken
Het Nederlands team en competitie bestaat voor een gedeelte uit Nederlanders
In Nederland trekt een ijshockey - wedstrijd op de OS meer kijkers dan een superbowl wedstrijd
Paul van Heertum
7 november 2008, 02:05
Mischien een uitzondering omdat het nieuw was
Een uitzondering van 12 jaar?
Jan Nagtzaam
7 november 2008, 08:54
Kijk...daar ben ik het nu ook mee eens!
Gr. Jan
Alex van den Brink
8 november 2008, 13:20
Maar even wat anders...
Er worden aannames als feiten gebracht door Paul en daardoor is een poging tot een discussie gedoemd te mislukken
Abe Brouwer
28 januari 2009, 17:53
Begin 2011 zal in Amsterdam de Ziggo Dome geopend worden die plaats biedt aan ruim 15.000 toeschouwers. De hal moet nabij de Amsterdam Arena komen.
NHL Premiere 2011 in Nederland?
Paul van Heertum
28 januari 2009, 19:07
Zou mooi zijn.
Wat is het plan met die Arena? Het lijkt me dat je zelfs met popconcerten en wat andere evenementen de hal niet rendabel kan krijgen als er ook niet een basketbal en/of ijshockeyteam gaat spelen
Abe Brouwer
28 januari 2009, 19:20
Zou mooi zijn.
Wat is het plan met die Arena? Het lijkt me dat je zelfs met popconcerten en wat andere evenementen de hal niet rendabel kan krijgen als er ook niet een basketbal en/of ijshockeyteam gaat spelen
Het gaat vooral een muziektempel worden, dus concerten.
Maar mij lijkt het ook dat men zoveel mogelijk evenementen binnen wil halen.
Paul van Heertum
28 januari 2009, 19:23
De HMH gaat dan weer weg?
Lijkt me sterk overigens dat je een hal rendabel kan maken met alleen concerten
Abe Brouwer
31 januari 2009, 16:19
De HMH gaat dan weer weg?
Lijkt me sterk overigens dat je een hal rendabel kan maken met alleen concerten
Men heeft het over tussen Villa Arena en Amsterdam Arena, geen idee wat er dan met de HMH gaat gebeuren.
De hal is denk ik ook niet rendabel met alleen concerten. Maar ik betwijfel of bijv. de Amstel Tijgers naar de Ziggo-Dome verhuizen begin 2011. De basketbalclub Astronauts hebben in het verleden wel aangegeven dat ze in zo'n nieuwe hal willen spelen.
Wellicht kan de Ziggo-Dome begin 2011 geopend worden met de ijshockey-bekerfinale.
Paul van Heertum
31 januari 2009, 16:25
Ze hebben het nu al nooit gedaan met Ahoy, en die hal lijkt me best geschikt en bij het korfbal is het al jarenlang een groot succes
Alex van den Brink
31 januari 2009, 16:31
Ze hebben het nu al nooit gedaan met Ahoy, en die hal lijkt me best geschikt en bij het korfbal is het al jarenlang een groot succes
Ahoy heeft in het verleden wel een ijsvloer gehad en er zijn ook wedstrijden gespeeld.
Paul van Heertum
31 januari 2009, 16:34
Ahoy heeft in het verleden wel een ijsvloer gehad en er zijn ook wedstrijden gespeeld.
Wanneer was dat en was dat succesvol?
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.