View Full Version : DEL + nederlandse fans
Wendy Tellers
7 juli 2008, 12:50
Ik vind het wel leuk om eens te weten wie er regelmatig in Duitsland wedstrijden gaat bekijken en waar jullie fan van zijn.
Wie doet er mee en schrijft hier iets over zijn interesse in het Duitse ijshockey?
(Beter dan die kommertijd-posting in het eredivisie forum!)
Wendy Tellers
7 juli 2008, 13:06
Ik zal zelf maar beginnen en het een beetje kort proberen te houden.
De meeste kennen mijn interesses al. :)
Bijna 14 jaar geleden bezocht ik mijn eerste wedstrijd op het hoogste niveau in Duitsland. Toen ben ik o.a. in Oberhausen, Krefeld en Berlijn geweest.
Daarna ging ik een paar keer per jaar met mijn broer en vader mee naar de Duitse en Nederlandse ijshallen.
Maar de echte passie voor het ijshockey begon bij mij pas 5 jaar geleden. En dat was dan ook meteen goed raak! :)
Vanaf toen ben ik wekelijks in de Duitse ijshallen terug te vinden en het liefst twee keer per week.
Mijn favoriete teams zijn Krefeld en Duisburg.
Waarbij Krefeld iets meer de overhand heeft. Duisburg is er eigenlijk bijgekomen doordat we er veel in de 2e liga zijn geweest.
Verder heb ik veel symphatie voor Hamburg en Berlijn.
Komend seizoen wordt mijn zesde seizoen dat ik de DEL op de voet ga volgen en het tweede seizoen dat ik een seizoenskaart in Krefeld heb.
Alle DEL teams heb ik al gezien en ook een aantal van de ijshallen.
Met mijn vader en broer gaan we regelmatig naar de "UIT"derby's, waar ik altijd volop van de stemming in het KEV vak geniet.
En het afgelopen seizoen heb ik samen met Raymond een aantal hallen "op afstand" bezocht.
Ik hoop dat we komend seizoen een mooi seizoen in Krefeld en Duisburg krijgen.
En dat we zeer zeker onze verdere uitstapjes uit breiden.
Paul van Heertum
7 juli 2008, 14:00
Paar keer per jaar, heb geen echt favoriet team en ga niet naar ´uitwedstrijden´
Alleen zo nu en dan naar Koln, Dusseldorf, Krefeld of Duisburg
Remco Bambacht
7 juli 2008, 14:07
Ik weet nooit zo goed wat ik moet denken van het Duitse ijshockey. Ik heb wel een aantal mooie wedstrijden gezien in de DEL maar de 'klik' mist waardoor ik liever in het Triavium, Glanerbrook of Stappegoor zit dan in Koln, Dusseldorf of Krefeld.
Wat die klik is? Misschien te weinig binding met de clubs of het tekort aan echten bodychecks? Ook helpen twee uur lang trommelende Duitsers ook niet in het voordeel van mijn gemoedstoestand. Maar dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk!
Raymond Tellers
7 juli 2008, 15:13
Eerste wedstrijd in december 1991 in Berlijn gezien. Destijds nog Preussen Berlin die al jaren niet meer op het hoogste niveau spelen. Vervolgens in 1994 het duitse ijshockey echt opgepakt in Düsseldorf, Krefeld en Köln. De jaren er na steeds vaker richting Duitsland en uiteindelijk minimaal één keer per week. Soms vaker. Favoriete team Krefeld. Köln na 2003 nog maar één keer geweest, Düsseldorf een paar keer. Vervanging daarvoor: Duisburg. Alle DEL teams gezien en 10 van de 16 ijshallen. En aangezien ik dit jaar toch niks beters te doen heb, zullen die andere 6 ook wel bezocht worden.
Martijn Berben
7 juli 2008, 15:39
Ik probeer ieder jaar minimaal een keer in Duitsland te gaan kijken. Het liefst een aantal keren meer. Maar dat lukt niet echt door mijn eigen spelerscarri?re (Maaseik) en mijn seizoenkaart in Geleen.
Meestal ga ik helemaal in het begin van het seizoen en op het einde in de playoffs. Dan zit mijn eigen seizoen erop en die van Geleen ook.
Ben in Krefeld, Dusseldorf en Keulen geweest.
Keulen vind ik het leukst. Mooie stad, stadion, fans eigenlijk alles. Krefeld vind ik na Keulen het leukst. Vind het leuk om tegen het glas achter de goal te zitten. Die plaatsen zij niet echt duur. Stadion vind ik toch minder. De fans achter de goal vind ik mooi maar verder is het er erg leeg. (die keer dat ik daar ben geweest). Dusseldorf vond ik het minste, wel een mooi stadion maar het kon niet echt indruk op mij maken.
Het Duitse ijshockey vind ik in het algemeen mooi maar het is ook weer niet zo dat ik er helemaal fan van ben. Een leuke wedstrijd Geleen-Tilburg vind ik leuker omdat je daar meer binding bij hebt.
Wendy Tellers
7 juli 2008, 17:01
zullen die andere 6 ook wel bezocht worden.
Daar hou ik je aan! :)
Wendy Tellers
7 juli 2008, 17:04
Remco en Martijn halen "binding" aan.
Ik kan mij er iets bij voorstellen als je geen binding voelt dat het dan minder leuk is.
Ik heb die binding wel. Zeker met Krefeld en Duisburg.
Maar dat komt omdat we daar wekelijks komen.
Dan leer je fans, spelers en mensen er om heen kennen.
Ik vind juist dat trommelen en zingen de hele wedstrijd door geweldig.
Mark Vaes
7 juli 2008, 17:40
Ik denk ook dat het met binding + naar welke wedstrijd ga je kijken.
Ik denk dat als je als je als neutrale ijshockeysupporter naar Geleen - Groningen gaat kijken bijv. dat je er ook niet bepaald warm van wordt..
Zo heb je toch altijd wel een beetje zelf in de hand naar welke wedstrijden je gaat kijken..
En om terug te komen op het topic ben ik het met Martijn eens, in Keulen heb ik het altijd het meeste naar mijn zin, de supporters die elkaar bezingen achter beide goals en zelfs vanuit de 2e ring.. Erg leuk om daarbij te zijn. Als 2e vind ik ook Krefeld het leukste, al is het maar om de goedkope plaatsen onder aan het ijs.. Qua sfeer vond ik het ook die ene wedstrijd minder, mede door de lage opkomst van de supporters die dag.. Dusseldorf, mooi nieuw stadion, echter de grote staantribune had achter de goal(s) moeten zijn en niet op de lange kant. En qua sfeer kan het daar ook nog wel veel beter!
Mitchell van Amelsfort
7 juli 2008, 18:09
Ik ben afgelopen januari voor het eerst naar een Duitse wedstrijde geweest namelijk Krefeld-Mannheim ik vondt het echt heel mooi terwijl het nog niet eens uitverkocht was!! Vooral de ambiance die er in de hal hing vondt ik mooi en ik heb me laten vertellen dat dit nog niet eens een grote hal was dus wat mij betereft komt er nog een vervolg op mijn duitse trip.
Raymond Tellers
7 juli 2008, 18:24
ik heb me laten vertellen dat dit nog niet eens een grote hal was dus wat mij betereft komt er nog een vervolg op mijn duitse trip.
Je weet toch dat grootte er niet altijd toe doet ... een grotere ijshal betekent niet per definitie betere sfeer. De oude hal van Düsseldorf was veel leuker dan de nieuwe.
En inderdaad, in Krefeld is de staanplaats de place to be. De rest ist niet altijd goed gevuld. Men gaat toch voor de goedkopere plaatsen, zeker als je vaker gaat. Wat dat betreft hebben ze het in Düsseldorf veel beter gedaan: rondom eerst staanplaatsen. Daarboven zitplaatsen.
Paul van Heertum
7 juli 2008, 19:33
Het stadion van Dusseldorf ligt op een kutplaats en heeft geen ziel
Joep Meijsen
7 juli 2008, 19:36
Mijn eerste wedstrijd in Duitsland was een derby tussen Keulen en Düsseldorf ergens rond 1997 aan de Brehmstrasse. Ik herinner me nog de verbazing over het feit dat een absolute topclub in een hal speelde met open hoeken, de lange zoektocht naar een parkeerplaats om de auto kwijt te raken en vooral het grote aantal fans dat zich al twee uur voor aanvang van de wedstrijd voor de hal bevond.
Düsseldorf werd in die tijd gecoacht door Alf Valentine en er deden verschillende spelers mee die ik kende van het jarenlang naar ijshockey kijken op de Duitse televisie. Didi Hegen, Pepi Heiss en Peter Draisaitl bijvoorbeeld. Bij Düsseldorf speelde ook een speler met de naam John van Kessel, die toevallig in het programmaboekje werd ge?nterviewd en vertelde dat zijn ouders uit de buurt van Eindhoven kwamen.
Sindsdien ieder jaar eigenlijk wel een paar wedstrijden meegepikt. Vooral vroeg in het seizoen als het Nederlandse ijshockey nog grotendeels in zomerslaap verkeerd. Kom het meest in Düsseldorf en Krefeld omdat dat makkelijk bereidbare afstanden zijn. In Krefeld is het altijd leuk omdat er altijd wel andere bekenden zijn uit vooral het Geleense en het Nijmeegse ijshockeywereldje voor een gezellige babbel in de pauze , waaronder degene die dit topic heeft aangezwengeld en haar vader (die broer is altijd aan het fotograferen :-)). Düsseldorf vind ik eigenlijk alleen al leuk vanwege het Altbierlied.
Maar een échte favoriete club in Duitsland heb ik eigenlijk niet. Wil dit jaar eigenlijk wel de ambitie waarmaken om eindelijk een keer naar Iserlohn te rijden voor een wedstrijd, waarbij wellicht zelfs een kennis die oorspronkelijk uit Barbados komt wellicht mee gaat kijken. Vindt het ook leuk als Duitse clubs uit de buurt in de oefencampagne teams van elders in Europa ontvangen, maar het lijkt er dit jaar niet op alsof dat erin zit.
Vond het ook altijd een hoogtepunt om Andrei Trefilov te zien keepen, een genot om naar te kijken. Het jaar van Jean-Francois Jomphe bij Krefeld was bijzonder. Ik heb hem geloof ik drie keer zien spelen en hij vloog letterlijk over het ijs. De beslissende zevende wedstrijd in een halve finaleserie van Keulen in een dreunende, beukende en stampvolle Kölnarena is ook een mooie herinnering.
Remco heeft wel een punt als hij zegt dat het vaak een beetje 'zaalvoetbalijshockey' is dat gespeeld wordt in de DEL. Mis toch vaak een beetje passie en inzet bij de teams. Ik hou nu eenmaal van stevig ijshockey. Mag toch overigens ook wel graag kijken naar het surplus aan techniek en vooral schotkracht van de dure profs. Voor zover ik heb kunnen vinden wordt de eerste wedstrijd in deze regio op 12 augustus gespeeld tussen Essen en Düsseldorf, wie weet gaan we wel kijken.
Jack Mulders
7 juli 2008, 19:52
Ikzelf ga vanaf het seizoen 92/93 geregeld naar Krefeld kijken, ondanks dat mijn eerste Duitse wedstrijd in Koln was.
Een van de ijshockeyers die ik me goed herinner en was Martin Gebel, ik dacht zelfs dat ie toendertijder Captain was. Enkele seizoenen later kwam daar nog Johny Walker bij ,die een publiekslieveling was in die tijd, ik kan me de melodie van de supporters nog zo voor de geest halen.
Ik ben een van de gelukkigen die mee mag rijden met de fam Tellers.
Dit doe ik dan ook met zeer veel plezier!!!
Helaas kan ik er gewoonweg niet altijd bij zijn!!!
Gelukkig wordt ik altijd goed bijgepraat door Ger en Wendy.
Dat het competitieschema maar gauw mag komen, kan ik mijn baas al lastig beginnen te vallen met vrij vragen en diensten om te wisselen.
Dat de DEL wat cleaner is heb ik niet zo´n problemen mee, zeker als ik weet hoe het er in Nederland aan toe kan gaan.
Abe Brouwer
7 juli 2008, 20:02
Mijn eerste DEL-wedstrijd was in maart 1998: Revier Löwen-Berlin Capitals in Oberhausen. Twee maanden ervoor was ik in het naastgelegen winkelcentrum Centro en ik was verbaast dat er een ijshockeyteam speelde in de nabij gelegen Arena Oberhausen. Ik was in de veronderstelling dat de Löwen nog steeds in Ratingen speelden. Ik was verkocht en ik zou nog meer wedstrijden in Oberhausen meepikken. Ik betreur het nog steeds dat de directie van de Arena in 2002 de Revier Löwen de deur wees wat ook het einde van DEL-ijshockey in Oberhausen betekende.
Bijzonder ook was Kölner Haie-Frankfurt Lions in september 1998, de allereerste DEL-wedstrijd in de pasgeopende Köln Arena en ik was er ook. Er waren ruim 16.000 toeschouwers en niet alle tribunes waren nog af. Van Düsseldorf wordt ik niet warm of koud: zowel de Brehmstrasse als de ISS-dome spreken mij niet aan. Krefeld daarentegen kom ik graag. Verder vergeet ik nooit mijn enige bezoek aan de Eisbären Berlin in een deprimerende wijk ergens in Oost-Berlijn waar je nog het gevoel hebt dat de DDR nog bestaat. Verder ben ik nog bij Adler Mannheim, Nürnberg Ice Tigers en Hamburg Freezers geweest. Dit jaar hoop ik de nieuwe O2-arena in Berlijn te bezoeken.
Joep Meijsen
7 juli 2008, 20:03
Enkele seizoenen later kwam daar nog Johny Walker bij ,die een publiekslieveling was in die tijd, ik kan me de melodie van de supporters nog zo voor de geest halen.
Blijft inderdaad een geweldige naam voor een ijshockeyer, daarmee moet je het haast wel goed doen bij het publiek. Zeker als je het combineert met fijn veel inzet en behoorlijk veel talent. Een geboren publiekslieveling. Ik ontdekte pas veel later dat de Canadees geboren is in Duitsland.
Raymond Tellers
7 juli 2008, 20:10
Het stadion van Dusseldorf ligt op een kutplaats en heeft geen ziel
Weet ik nog niet zo. Ik kan het niet voor Düsseldorfers beoordelen, maar voor ons ligt de ijshal echt wel gunstig. Autosnelweg af, linksaf, klaar. En ziel? De hal is accoustisch gezien best goed. Onderlangs is allemaal staanplaats, dus als die gasten eens echt zouden gaan zingen, zou dat best goed overkomen. Ook bovenlangs hoor je dat goed. Maar het blijft zo stil. Het is helaas niet het oude Düsseldorf. Maar dat is jarengeleden al ingezet. Jammer.
Paul van Heertum
7 juli 2008, 20:19
De ziel van een stadion hangt niet samen met de accoustiek.
Probeer eens je auto in het centrum te parkeren een pilsje te pakken en dan naar het stadion te gaan, dan weet je hoe gunstig het ligt voor de meeste fans
Mark Vaes
7 juli 2008, 21:23
Enkele seizoenen later kwam daar nog Johny Walker bij ,die een publiekslieveling was in die tijd
Die zie ik nog elk weekend!
http://yanseco.files.wordpress.com/2007/09/johnnie_walker_logo.png?w=327&h=77
Buiten dat.. De hal van Dusseldorf vind ik wel mooi, qua ligging ten opzichte van de autobaan goed voor ons, echt om vanuit het centrum met de auto te komen, is het wel klote. Wij zijn er eens heengereden zonder navigatie/routeplanner (Thnx Martijn ;)) en kwamen in het centrum terecht en vandaar uit de bordjes gevolgd, maar met de auto is het een ellendig stuk. Je bent als supporter daar denk ik helemaal aangewezen op het openbaar vervoer, maarja, daar weet ik niet van hoe het zit..
Mike van Megen
7 juli 2008, 21:35
wij gaan met een groepje eaters fans ieder jaar een keer of 2 naar keulen, in de play offs, is altijd wel gezellig.
ik denk dat we komend seizoen ook wel eens ergens anders gaan kijken.
Raymond Tellers
7 juli 2008, 21:56
Probeer eens je auto in het centrum te parkeren een pilsje te pakken en dan naar het stadion te gaan, dan weet je hoe gunstig het ligt voor de meeste fans
Ok, kan ik me voorstellen. Heb daar gelukkig geen last van. We rijden naar de hal, doen daar vier uur lang ons ding en gaan naar huis. Daar ligt dan een geheugenkaart te wachten om verwerkt te worden. Ben niet zo'n uitgaanstype.
Gerard Eisma
7 juli 2008, 22:48
Ik heb enkele malen een wedstrijd in Koln bezocht (waaronder een play off wedstrijd tussen Dusseldorf en Koln een echte Rheinische Derby met 19.800 man op de tribunes). Ik kan geen ijshockeywedstrijd bekijken zonder een favoriet te kiezen, vandaar Koln.
Natuurlijk heb ik een paar jaar geleden de oefenwedstrijd tussen Amsterdam Bulldogs en Duisburg Fusche bezocht. Ook een symaptiek team, maar omdat je toch ook voor sportief succes kiest valt Duisburg af.
Ik hoor ook erg goede berichten uit Krefeld en wil daar het komend jaar ook zeker een keer gaan kijken. Het afgelopen jaar heb ik in Heerenveen kennisgemaakt met een sympatieke Duitse supporter. Enkele Friese Krefeld-fans kende ik al een paar jaar.
Maar goed, wat me van het Duitse ijshockey is opgevallen is los van het goede en snelle spel, het enorme enthousiasme van de supporters. Daar kunnen we in Nederland (en zeker bij diverse clubs waarvan ik de naam niet zal noemen) nog heel wat van leren.
groet,
Gerard
Levi Houkes
8 juli 2008, 00:55
Ja mijn favorieten club is toch krefeld;)
Raymond Tellers
8 juli 2008, 08:45
Hoe zou dat nou komen? *grijns*
Jozef Paulissen
8 juli 2008, 14:19
Favoriet bij ons zijn wel Die Fuchse, hoewel we elk jaar meerdere wedstrijden bezoeken in Duitsland op diverse niveaus. Stadion met authentieke nostalgie is toch wel dat van SC Riessersee. Jammer dat het zover weg is. Leukste was het oude DEG stadion waar mensen hun eigen stoeptegel hadden waar ze altijd stonden.
Vinden jullie dat een half gevuld nieuw stadion de sfeer kapot maakt? Wij wel
Wendy Tellers
8 juli 2008, 14:39
Vinden jullie dat een half gevuld nieuw stadion de sfeer kapot maakt? Wij wel
Yep. Doe dan maar de oude gezellige hallen die goed gevuld zijn.
Nu moet ik eerlijk zeggen als we op de CocaCola tribune in Krefeld staan en die is goed gevuld dat we genoeg stemming beleven.
En ik ben zo iemand die enthousiast mee doet.
Maar als de hele hal gevuld is zo als bij sommige derby's of rond de kerst heeft toch net iets meer ......
Wendy Tellers
8 juli 2008, 14:40
O ja????? Wat verrassend ......
Geintje.
Waar ga je komend seizoen spelen?
Levi Houkes
8 juli 2008, 16:49
O ja????? Wat verrassend ......
Geintje.
Waar ga je komend seizoen spelen?
Ik ben nu aan het trainen met de DEL ....
Maar ik vertrek volgende week woensdag naar indiana ......
Het word Krefeld met een forderlicentie dat ik mee train en speel bij de Dnl
Of
Indiana ice in de ushl
dus afwachten ik laat het jullie wel weten
Paul van Heertum
8 juli 2008, 17:31
Moeilijke keus lijkt me, al zou ik persoonlijk denk ik voor de VS gaan. Teruggaan kan altijd nog
Veel succes
Raymond Tellers
8 juli 2008, 17:42
Ik ben nu aan het trainen met de DEL ....
Maar ik vertrek volgende week woensdag naar indiana ......
Het word Krefeld met een forderlicentie dat ik mee train en speel bij de Dnl
Of
Indiana ice in de ushl
dus afwachten ik laat het jullie wel weten
Boah, gaaf man!!! Heel veel succes in Indiana!
Wendy Tellers
8 juli 2008, 22:28
Inderdaad heel mooi Levi!
Ik wens je heel veel succes!
Geniet ervan.
En hoop jou en Nardo graag in de toekomst in het DEL team van Krefeld te zien.
Alhoewel ik het jullie ook gun om nog hogerop te komen (NHL)
Paul van Heertum
9 juli 2008, 01:52
Dan zullen we ze wel verliezen voor het Nederlands team. Als import de DEL haal valt niet mee
Jos Buter
9 juli 2008, 11:30
Hi Wendy,
ik ben nog nooit bij een DEL wedstrijd geweest, maar daat gaat verandering in komen. Ik ga verhuizen van Londen naar Dusseldorf om daar voor Vodafone te gaan werken vanaf 28 Juli.
Om de een of andere reden zat ik een week geleden met een "finanzberater" van de Deutsche Bank om de tafel te kleppen over bank- en verzekeringszaken..... blijkt de man de voorzitter te zijn van een van de supportersclubs van de DEG: http://www.rot-gelbe-eiszeit.de/index.php (http://www.rot-gelbe-eiszeit.de/index.php)
Het gesprek kwam al gauw op IJshockey... en bleef daar ook ruim een half uur :-) Hij nodigde ons uit om de 7e September bij de eerste derby van het seizoen tegen Keulen erbij te zijn. Dat laat ik natuurlijk niet liggen. Hij was ervan overtuigd dat we vanaf dat moment ook DEG fans zullen zijn. We laten het op ons af komen maar de kans is zeer groot dat we daar wel vaker te vinden zullen zijn.
We zijn de volgende dag nog even langs de ISS Dome gereden en dat ding zag er wel impressive uit. Het is niet helemaal de Koln-Arena waar ik 4 jaar geleden mat Danny geweest ben om naar Duitsland tegen Rusland ben geweest voor de Canada Cup, maar toch..... groot genoeg.
.
Wendy Tellers
9 juli 2008, 12:02
Hij nodigde ons uit om de 7e September bij de eerste derby van het seizoen tegen Keulen erbij te zijn. Dat laat ik natuurlijk niet liggen. Hij was ervan overtuigd dat we vanaf dat moment ook DEG fans zullen zijn. .
Ok. Dat is mooi!
Dan nodig ik je uit om een keertje mee naar een wedstrijd in Krefeld te gaan!!!
Ik denk dat je inderdaad vaker in de Duitse ijshallen te vinden bent als je in Dusseldorf woont en van ijshockey houdt!
Ro Herregraven
9 juli 2008, 12:11
Ik ben twee keer in Keulen geweest, beide keren tegen Krefeld. De eerste keer was nog met Karel Lang in de Krefeldse goal en Tommy Hartogs op 't ijs. De tweede keer enkele jaren later.
Ben ook nog in de oude hal van Krefeld geweest voor de oefenwedstrijd tegen ik-zou-echt-niet-meer-weten-welk-Russisch-team.
Remco Bambacht
9 juli 2008, 12:22
Ben ook nog in de oude hal van Krefeld geweest voor de oefenwedstrijd tegen ik-zou-echt-niet-meer-weten-welk-Russisch-team.
Lada Togliatti zal dat geweest zijn...
Jos Buter
9 juli 2008, 12:30
Dan nodig ik je uit om een keertje mee naar een wedstrijd in Krefeld te gaan!!!
Dat lijkt me gezellig. Doen we.
Wendy Tellers
9 juli 2008, 13:46
Dat lijkt me gezellig. Doen we.
[/left]
Ik zal een leuke wedstrijd uitzoeken. Kan je lekker met ons meezingen op de CocaCola tribune!!! :)
Abe Brouwer
9 juli 2008, 16:45
Lada Togliatti zal dat geweest zijn...
Of Chimik Moskou regio.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.