PDA

View Full Version : Heeft rollerhockey een toegevoegde waarde?

Paul van Heertum
2 juli 2008, 00:57
Dat vraag ik me af.

Ik denk dat je qua schaatstechniek weinig bijleert maar dat het wel van toegevoegde waarde kan zijn om betere puckhandling te krijgen

Het lijkt me wel goed als je in de zomerstop zou gaan trainen omdat ieder uur wat je meekpakt er een is

Willem Kraaijeveld
2 juli 2008, 09:25
De variant van korte stick en quad wieltjes (die meestal "rollerhockey" wordt genoemd) tsja dat is een geheel andere sport....
Als je de variant met inline skates bedoelt en met de "ijshockeyregels" dan denk ik dat dat wel kan helpen om de zomer door te komen (meestal inlinehockey of streethockey genoemd). Heb me laten vertellen dat veel NHL spelers deze variant ook vrij vaak in de zomermaanden spelen.

Paul van Heertum
2 juli 2008, 09:26
Je hebt gelijk, bedoelde inderdaad street of inline hockey

Ro Herregraven
2 juli 2008, 09:52
Lijkt me duidelijk, kijk maar hoeveel ijshockeyers deelnamen aan het zojuist afgelopen wk (zie IIHF.com)

Voorbeelden:

Hendrik Lundqvist heeft Inline-goud gehaald met Zweden.
Sasu Hovi, momenteel de beste goalie in de Slowaakse ijshockeycompetitie, deed dit jaar mee bij Finland voor het Inline-WK

Martijn Berben
2 juli 2008, 10:40
Heeft zeker heel veel invloed! Natuurlijk kwa schaatsbewegingen is het iets anders en kwa remmen enz maar voor de rest is het een perfecte bezigheid voor de zomer.

Als iemand interesse heeft in inline hockey in Limburg kijk dan eens naar:

www.wildcatsweert.nl (http://www.wildcatsweert.nl/)

Wij hebben de enige inline hockey club in Limburg.

Ro Herregraven
2 juli 2008, 11:00
De top 10 van Topscorers in de Ere- en Eerste divisie Inline Hockey zijn in elk geval bekenden...

Topscorers

Topscorers - 17-6-2008 door Nans Wijnstok

Overizcht van de top 10 Topscorers per divisie: (per 29 juni 2008)
EREDIVISIE GW G A P
Van Biezen Peter Utrecht Disaster 4 11 6 17
Collard Stefan Utrecht Disaster 4 9 2 11
Slagmolen Kees Utrecht Disaster 4 4 2 6
Pasch Richard Boxtel Thunder 3 4 2 6
Willemse Björn Utrecht Disaster 4 4 1 5
Smit Jimmy Utrecht Disaster 4 3 2 5
Verhoof Dennis Tilburg Condors 3 4 0 4
Roosmalen Bart Utrecht Disaster 4 2 2 4
Schellekens Eric Boxtel Thunder 3 2 2 4
Roelen Ralph Tilburg Condors 3 3 0 3

EERSTE DIVISIE GW G A P
Versteeg John Westland Dutch Mustangs 11 41 24 65
Demelinne Manitas Westland Dutch Mustangs 11 29 24 53
Salomonson Andri Westland Dutch Mustangs11 13 13 26
Demelinne Tony Westland Dutch Mustangs 11 16 7 23
Kronenburg Marinus Westland Dutch Mustangs 11 8 13 21
Massar Niels Boxtel Thunder 11 17 0 17
Vink Bart IH Rotterdam Snails 10 8 8 16
Kick Jasper Westland Dutch Mustangs 11 8 7 15
Meijs Jasper Tilburg Condors 1 12 2 14
Lodewijks Dennis Utrecht Disaster 9 7 6 13

Hans Maertzdorff
2 juli 2008, 12:08
Lijkt me duidelijk, kijk maar hoeveel ijshockeyers deelnamen aan het zojuist afgelopen wk (zie IIHF.com)

Voorbeelden:

Hendrik Lundqvist heeft Inline-goud gehaald met Zweden.
Sasu Hovi, momenteel de beste goalie in de Slowaakse ijshockeycompetitie, deed dit jaar mee bij Finland voor het Inline-WK

Ik heb in Vancouver verschillend Rollerhockey games gezien in het GM center, vond het zeer spectaculair en toch met een kleine 10000 mensen op de tribunes.
Ik heb daar bij de diverse teams veel imports gezien die hier o.a. in Nederland en Engeland gespeeld hebben, ook diverse NHLers waren van de partj.

Mark Vaes
2 juli 2008, 18:36
Heeft zeker heel veel invloed! Natuurlijk kwa schaatsbewegingen is het iets anders en kwa remmen enz maar voor de rest is het een perfecte bezigheid voor de zomer.

Als iemand interesse heeft in inline hockey in Limburg kijk dan eens naar:

www.wildcatsweert.nl (http://www.wildcatsweert.nl/)

Wij hebben de enige inline hockey club in Limburg.

Mooie post martijn! Als lijnmaat kan ik dat natuurlijk wel beamen ;) Maar het is idd dat de schaats- en stoptechniek iets anders is.. Echter voor de conditie/stickhandling/beenspieren is het de perfecte bezigheid voor de ijshockeyer in de zomer!

Raymond Tellers
2 juli 2008, 18:44
Toevallig afgelopen zondag het team van Utrecht gezien. Dat was echter skaterhockey en ik heb geen idee of er nou een verschil met inlinehockey is. Dat moet ik nog uitzoeken. De baan was in elk geval veel kleiner als de inlinehockey die ik een keer gezien heb. Plaatjes van het toernooi staan uiteraard online. Sjeez had die Collard een knal! Je merkte wel dat daar een ijshockeyer achter zit. Vanschagen speelt overigens ook ... en nog een paar Tilburgers.

Paul van Heertum
2 juli 2008, 20:27
Mooie post martijn! Als lijnmaat kan ik dat natuurlijk wel beamen ;) Maar het is idd dat de schaats- en stoptechniek iets anders is.. Echter voor de conditie/stickhandling/beenspieren is het de perfecte bezigheid voor de ijshockeyer in de zomer!

Ik speel nu alleen inline hockey, maar ik kan me wel voorstellen dat je schaatstechniek er wat onder lijdt, al zal je die naar een paar uur wel weer onder de knie hebben

Martijn Berben
2 juli 2008, 21:09
Toevallig afgelopen zondag het team van Utrecht gezien. Dat was echter skaterhockey en ik heb geen idee of er nou een verschil met inlinehockey is. Dat moet ik nog uitzoeken. De baan was in elk geval veel kleiner als de inlinehockey die ik een keer gezien heb. Plaatjes van het toernooi staan uiteraard online. Sjeez had die Collard een knal! Je merkte wel dat daar een ijshockeyer achter zit. Vanschagen speelt overigens ook ... en nog een paar Tilburgers.

Inline Skaterhockey is met bal en In line hockey is met puck. Meer verschil is er echter niet.

Martijn Berben
2 juli 2008, 21:12

Zeker vaes, volgend seizoen weer veel mooie akties bij moose maaseik en Wildcats Weert! :)

Mark Vaes
2 juli 2008, 22:27
Ik speel nu alleen inline hockey, maar ik kan me wel voorstellen dat je schaatstechniek er wat onder lijdt, al zal je die naar een paar uur wel weer onder de knie hebben

Het klopt wel, op schaatsen draai je sneller bijv. Maar uiteindelijk als je beiden goed gewend ben, kun je je vrij snel aanpassen! Al zal het na een lange zomer wel weer even wennen zijn op de schaats!!

Zeker vaes, volgend seizoen weer veel mooie akties bij moose maaseik en Wildcats Weert! :)

Zet je bril op Berben, kun je nog es wat zien ;) ::wheelchair::

Raymond Tellers
2 juli 2008, 23:05
Inline Skaterhockey is met bal en In line hockey is met puck. Meer verschil is er echter niet.

Dat klopt, dat had ik bemerkt. Ik heb een keer een inline hockey toernooi in Ratingen gezien. Zij speelden in de ijshal van de RevierLöwen / IceAliens. Daar hadden ze een aparte inline vloer ingelegd. Zag er duur uit! Die baan was groter dan het indoorhalletje in Duisburg afgelopen weekend.

Maar als ik het dus goed begrijp, heeft dus een 'inline hockey' team skaterhockey gespeeld in Duisburg. Met een bal spelen lijkt me toch een heel ander spel als een puck, toch? Een bal rolt natuurlijk verder en is wellicht makkelijker te behandelen.

In elk geval interessant! Misschien dat ik nog wel ergens een wedstrijdje ga meepikken. Moet toch iets in de zomer.

Paul van Heertum
2 juli 2008, 23:09
Een soort van bandy met inlineskates?

Is contact overigens toegestaan volgens de officiele inline regels van de IIHF?

Raymond Tellers
2 juli 2008, 23:11
Een soort van bandy met inlineskates?

Is contact overigens toegestaan volgens de officiele inline regels van de IIHF?

Hummm, ik heb eerlijk gezegd geen body checks gezien.

Raymond Tellers
2 juli 2008, 23:16
Maar als ik het dus goed begrijp, heeft dus een 'inline hockey' team skaterhockey gespeeld in Duisburg. Met een bal spelen lijkt me toch een heel ander spel als een puck, toch? Een bal rolt natuurlijk verder en is wellicht makkelijker te behandelen.

Uhmmm, nee dus ... Utrecht Disaster heeft op de site 'inline hockey' staan, maar verwijzen naar skaterhockey voor de stats. Uhmmm. Na ja, gewoon maar gaan kijken :)

Martijn Berben
3 juli 2008, 09:31
Dat klopt, dat had ik bemerkt. Ik heb een keer een inline hockey toernooi in Ratingen gezien. Zij speelden in de ijshal van de RevierLöwen / IceAliens. Daar hadden ze een aparte inline vloer ingelegd. Zag er duur uit! Die baan was groter dan het indoorhalletje in Duisburg afgelopen weekend.

In elk geval interessant! Misschien dat ik nog wel ergens een wedstrijdje ga meepikken. Moet toch iets in de zomer.

Skaterhockey is meestal buiten in Nederland. (enkele clubs zijn Boxtel, Tilburg, Den Bosch, Weert, Utrecht, Culemborg, Amsterdam en Zoetermeer) In line hockey is meestal binnen met puck daar heb je een veel betere baan voor nodig. In Nederland is daar maar één club van en dat zijn de Eindhoven Rhinos en die spelen competitie in België.

Komend weekend, zondag begint de in-line hockey WK in Dusseldorf (ijsbaan Ratingen). Van de bond FIRS. Waar Nederland bij zit. Zie:

http://www.inline-hockey-wm.com/de/

De volgende landen doen mee. Dagkaart 12 euro geloof ik.

DEUTSCHLAND (10)

BELGIEN (11)

IRAN (15)

NIEDERLANDE (16)

MEXIKO

GROSSBRITANNIEN (9)

AUSTRALIEN (13)

CHINA (14)

VENEZUELA

KANADA (3)

ITALIEN (6)

SPANIEN (7)

TSCHECHIEN (1)

FRANKREICH (4)

USA (5)

KOREA

Martijn Berben
3 juli 2008, 09:38
Het klopt wel, op schaatsen draai je sneller bijv. Maar uiteindelijk als je beiden goed gewend ben, kun je je vrij snel aanpassen! Al zal het na een lange zomer wel weer even wennen zijn op de schaats!!

Zet je bril op Berben, kun je nog es wat zien ;) ::wheelchair::

Als je deze jongen maar kunt bijhouden. J Niet dat ik weer een heel seizoen alles alleen moet doen.

Beau van Engelen
23 juli 2008, 23:22
Skaterhockey schijnt de nieuwe officiele naam te worden in Nederland. Verder mag je wel checken, maar er zijn wel beperkingen voor (vrij vaag ook). Verder vind ik het zeker wel helpen voor ijshockeyers. Vooral kwa stickhandeling.
Overigens is niet iedere goede ijshockeyer een goede inlinehockeyer. Versteeg en Collard zijn dat dan wel. Verschagen aan de andere kant is wel erg goed in onze competitie (1e divisie) maar echt er bovenuit steken vind ik hem nou ook weer niet.

Maar kan het iedereen aanraden om te doen. Het is laag drempelliger dan ijshockey, maar het niveau is toch best behoorlijk.
Oh en overigens: Utrecht heeft dit sinds jaar ook een topbaan!

Tim van Heugten
24 juli 2008, 00:34
Even voor de duidelijkheid:

Inline-Skaterhockey (IISHF): wordt gespeeld in Duitsland, Zwisterland, Oostenrijk. Groot-Brittannië, Denemarken, Israel en Nederland. Full-contact en een bal, het liefst op 40mx20m rinks.

Inline-Hockey (FIRS/IIHF): wordt gespeeld in de meeste landen. De IIHF variant is met middellijn offside en icing (clearing), de FIRS variant is met 3x minor penalty is 10 min. misconduct. Beide varianten zonder contact, met puck. De FIRS variant heeft het meeste kans om Olympisch te worden. Bij voorbaat op 60mx30m rinks.

In Nederland spelen alle clubs Inline-Skaterhockey onder de NRBB Inline-Skaterhockey discipline. De Eindhoven Rhinos spelen Inline-Hockey onder de NRBB Inline-Hockey discipline (dezelfde overkoepelende bond dus). De meeste clubs spelen op buitenbanen met asfalt, dus maakt het spelen met puck onmogelijk. De Eindhoven Rhinos zijn als enige lid van de discipline inline-hockey, maar hopen langzaam op uitbreiding. Zeer binnenkort starten er competities in de jeugdklasses. Ondertussen spelen zij (wij) inline-hockey in België (alles indoor). Hopende hiermee het één en ander op te klaren. Voor verdere vragen e-mail timvanheugten@eindhovenrhinos.nl

Dennis Albers
25 juli 2008, 17:21
Tk8dNkQI6RM

http://youtube.com/watch?v=Tk8dNkQI6RM (http://youtube.com/watch?v=Tk8dNkQI6RM)

Zo hoort het gespeeld te wordne volgens mij :-)

Beau van Engelen
26 juli 2008, 10:37
Damn mooi filmpje

Mark Vaes
26 juli 2008, 12:22
die boy heeft wel wat skills ja!

Dennis Albers
26 juli 2008, 14:47
Ik heb ergens gelezen dat hij pas drie jaar bezig is.

Laurens de Jager
26 juli 2008, 16:25
Ik heb ergens gelezen dat hij pas drie jaar bezig is.

Dan heeft ie hoogstwaarschijnlijk een ijshockeyverleden. Buiten dat heeft ie zowiezo coole moves...

Tim van Heugten
27 juli 2008, 18:39
Itan Chavira speelt nog maar 3 jaar ijshockey, daarvoor alleen inline-hockey. De geruchten gaan dat hij komend seizoen in Oostenrijk gaat ijshockeyen.