PDA

View Full Version : Ook de ijshockeyfederatie

Geert van der Meulen
13 mei 2008, 17:22
zal met argusogen kijken naar de World Conference van de volleybalbonden in juni. De FIVB (wereldvolleybalbond) komt daar met een voorstel het aantal buitenlanders in de nationale competities te verminderen.
Het voorstel houdt rekening met de EU wetten volgens de voorzitter van de FIVB, de heer Acosta.
Elke club zal nog steeds vrij zijn een ongelimiteerd aantal buitenlanders aan te trekken. Het is echter wel de bedoeling dat in het seizoen 2010-2011 niet meer dan twee buitenlanders tegelijkertijd op het veld zullen staan. De nationale bonden zijn echter vrij om daar nog één buitenlander aan toe te voegen.
Als het voorstel in juni wordt aangenomen is het natuurlijk afwachten of er nog weerstand komt in de vorm van gerechtelijke procedures. Blijven die uit dan is er ook voor de andere bonden wellicht aanleiding ook een dergelijke constructie in elkaar te timmeren.
Het lijkt mij een vrij logische oplossing. Je hindert er niemand mee, je bepaalt alleen hoeveel spelers met een ITC er tegelijk mogen spelen of op een wedstrijdsheet mogen staan. Je kunt immers ook eisen stellen aan de leeftijd van spelers? In de juniorencompetities doen we niet anders. Ook een 'professionele' amateur ijshockeyorganisatie als de WHL (één van de sterkste U20 competities in de wereld) doet het zo. Er mogen maar drie spelers boven de twintig worden opgesteld. Bovendien worden buitenlanders slechts mondjesmaat toegestaan. Een WHL team mag slechts twee niet Noord-Amerikanen in de selectie hebben.

Abe Brouwer
13 mei 2008, 17:44
En dus............

Joep Meijsen
13 mei 2008, 19:23
Je hindert er niemand mee, je bepaalt alleen hoeveel spelers met een ITC er tegelijk mogen spelen of op een wedstrijdsheet mogen staan.

Dit is geen hinderen? Het is een directe belemmering van het vrije verkeer zoals geregeld in het Europees Verdrag. Je mag dat soort belemmeringen natuurlijk wel opleggen voor spelers van buiten de EU.

Je kunt immers ook eisen stellen aan de leeftijd van spelers? In de juniorencompetities doen we niet anders.

In de retail is het zo dat je op basis van jurisprudentie wel bordjes mag ophangen in je winkel dat er maximaal drie scholieren tegelijk binnen mogen komen, maar geen bordjes dat er maximaal drie Marokkanen, zigeuners, etc mogen binnenkomen. Het is appels met peren vergelijken.

Ook een 'professionele' amateur ijshockeyorganisatie als de WHL (één van de sterkste U20 competities in de wereld) doet het zo. Er mogen maar drie spelers boven de twintig worden opgesteld. Bovendien worden buitenlanders slechts mondjesmaat toegestaan. Een WHL team mag slechts twee niet Noord-Amerikanen in de selectie hebben.

Wij mogen ook best het aantal spelers van buiten de EU beperken, dat is het probleem niet. NAFTA gaat als verdrag bij lange na niet zo ver als de verschillende verdragen die de basis vormen onder de Europese Unie, derhalve vergelijk je wederom appels met peren.

Ik ben heel benieuwd wat er uit dit soort overlegjes komen, maar het komt op mij over als achterhoedegevechten van mensen die wat moeite hebben de realiteit te accepteren.

Geert van der Meulen
13 mei 2008, 20:41
Dit is geen hinderen? Het is een directe belemmering van het vrije verkeer zoals geregeld in het Europees Verdrag. Je mag dat soort belemmeringen natuurlijk wel opleggen voor spelers van buiten de EU.

Nee, het is geen hinderen of belemmeren. Je verbiedt niemand toch om mensen in dienst te nemen? Ze mogen werken, trainen en of spelen. Alleen met niet meer dan twee of drie tegelijk.
Je mag dat soort belemmeringen wel opleggen voor spelers van buiten de EU. Zeker, maar hoelang geldt dat dan nog. Is het niet heel waarschijnlijk dat ook in de toekomst die belemmering vervalt?

In de retail is het zo dat je op basis van jurisprudentie wel bordjes mag ophangen in je winkel dat er maximaal drie scholieren tegelijk binnen mogen komen, maar geen bordjes dat er maximaal drie Marokkanen, zigeuners, etc mogen binnenkomen. Het is appels met peren vergelijken.

Ja en?

Wij mogen ook best het aantal spelers van buiten de EU beperken, dat is het probleem niet. NAFTA gaat als verdrag bij lange na niet zo ver als de verschillende verdragen die de basis vormen onder de Europese Unie, derhalve vergelijk je wederom appels met peren.

Lijkt mij een herhaling van zetten, zie mijn commentaar op het eerste punt.

Ik ben heel benieuwd wat er uit dit soort overlegjes komen, maar het komt op mij over als achterhoedegevechten van mensen die wat moeite hebben de realiteit te accepteren.

Overlegjes? De wereldvolleybalbond lijkt me toch een behoorlijk groot orgaan. Ze zullen bovendien vast niet over een nacht ijs gaan.
Waar het om gaat is de ontwikkeling van de sport in een land. Wat hebben we er aan als straks voetbalcompetities worden bevolkt door merendeels Brazilianen, volleybalcompetities door merendeels Cubanen, ijshockeycompetities door merendeels Canadezen en ook de nationale teams alleen nog maar worden gedragen door merendeels genaturaliseerde spelers of spelers met twee nationaliteiten (wat trouwens niet in ieder land is toegestaan).
Dan pas hebben we onze sportcompetities de supershow status gegeven!
Realiteit: een achterhoedegevecht? Misschien is het wel een voorhoedegevecht dat de FIVB voert.

Joep Meijsen
13 mei 2008, 21:28
Nee, het is geen hinderen of belemmeren. Je verbiedt niemand toch om mensen in dienst te nemen? Ze mogen werken, trainen en of spelen. Alleen met niet meer dan twee of drie tegelijk.

Tuurlijk, mensen gaan er tien betalen terwijl ze er maar twee of drie mogen opstellen. Ook indirecte marktbescherming is niet toegestaan.

Je mag dat soort belemmeringen wel opleggen voor spelers van buiten de EU. Zeker, maar hoelang geldt dat dan nog. Is het niet heel waarschijnlijk dat ook in de toekomst die belemmering vervalt?
De EU groeit weliswaar iedere paar jaar met een paar landen, maar het is vooralsnog niet waarschijnlijk dat Canada en de VS zich erbij gaan voegen. Er zijn wel politici en belangengroepen die Fort Europa willen afbreken, maar die zijn vooral in extreem-linkse splintergroepjes te vinden. En dan gaat het vooral om de forse invoertarieven voor goederen uit derde wereldlanden, niet om de sportcompetities te laten volstromen met imports.

Ja en?
Sommige vormen van onderscheid zijn toegestaan, andere niet.

Lijkt mij een herhaling van zetten, zie mijn commentaar op het eerste punt.
Dat kun jij wel vinden, maar dat maakt een voorbeeld uit Noord-Amerika niet meer relevant voor de situatie in Europa.

Overlegjes? De wereldvolleybalbond lijkt me toch een behoorlijk groot orgaan. Ze zullen bovendien vast niet over een nacht ijs gaan.
Ik vind het hoogst zorgwekkend dat zo'n wereldbond meent te moeten uitmaken wat er goed is voor alle nationale competities. Al menen internationale bonden zich wel vaker dingen te kunnen veroorloven die in de rest van de maatschappij niet mogen.

Waar het om gaat is de ontwikkeling van de sport in een land. Wat hebben we er aan als straks voetbalcompetities worden bevolkt door merendeels Brazilianen, volleybalcompetities door merendeels Cubanen, ijshockeycompetities door merendeels Canadezen
Attractieve competities?

De NHL kent geen enkele limiet op de nationaliteit van de spelers. Er zijn voldoende Amerikaanse NHL-teams geweest die geen in de Verenigde Staten geboren speler in de ploeg hadden. Allemaal Canadezen, Zweden, Finnen, Tsjechen, etc. Er komt geen toeschouwer minder door. En dan zijn er mensen in Nederland die Amerikanen bekrompen nationalisten noemen.

Ik zou de vraag liever willen omdraaien. Waarom zou je je publiek een minderwaardig product willen aanbieden door kunstmatig te bepalen dat er allemaal spelers mee moeten doen van lager niveau?

(daarbij neem ik even jouw uitgangspositie in dat in geval van volledige vrijheid clubs massaal nog louter buitenlanders gaan opstellen. Ik betwijfel of dat in het geval van andere ijshockeyliga's behalve de NHL klopt)

Realiteit: een achterhoedegevecht? Misschien is het wel een voorhoedegevecht dat de FIVB voert.Het past wel een beetje in het gedachtengoed van mensen als Geert Wilders en Jan Marijnissen en die hebben electoraal de wind een beetje in de rug (gehad). Het grappige is dat zo'n internationale bond probeert boven allerlei internationale wetgeving uit te stijgen. Zoals gezegd, we zien wel wat er komt uit dit soort gevechten tegen windmolens. Hoe zeer sommige groepen in de maatschappij het misschien ook willen, de globalisering is niet terug te draaien.

Abe Brouwer
13 mei 2008, 21:59
Dar voorstel van meneer Acosta lijkt me kansloos. Ik meen dat de UEFA en FIFA zoiets ook al eens geprobeerd te hebben. Het is net als met het voorstel van de FIFA: de 6+5 regeling. En die is al reeds afgeschoten door de EU.

Paul van Heertum
13 mei 2008, 22:31
Gewoon 10 niet EU´ers aanpassen en hopen dat clubs ook nog niet eens 5 spelers met een Slowaaks, Fins, Zweeds, Duits of Italiaans paspoort gaan halen maar kiezen voor NC´s

Paul van Heertum
13 mei 2008, 22:37
De EU heeft al gezegd dat een maximaal aantal spelers opgeleidt in een land wel mag(de bekende 2 spelers moeten opgeleid zijn bij de club en 2 of 4 in het land) maar dat een importbeperking van EU spelers niet mag

De NIJB kan dus bijvoorbeeld eisen dat iedere club 8 spelers moet hebben die in Nederland zijn opgeleidt. Als dit niet geldt voor bijvoorbeeld Justin Bekkering of Don Niccols dan kunnen ze dat afdwingen bij de rechter

Ik zou persoonlijk gaan voor

1: Maximaal 10 niet EU´ers op de sheet
2: Waarvan maximaal 1 import goalie
3: De rest moet de beschikking hebben over een Nederlands paspoort

Ro Herregraven
14 mei 2008, 01:43
Ik ben niet bekend met de Europese regelgeving, maar het is toch niet zo dat als je een import in dienst neemt, hij dan ook automatisch elke wedstrijd MOET spelen?

Is dit dan geen loophole:

- Je mag een ongelimiteerd aantal spelers met een Niet-Nederlands Paspoort op je loonlijst hebben.
- Echter: Je MOET verplicht een x aantal spelers met een Nederlands Paspoort op je wedstrijdsheet zetten.

- hoeveel spelers met een Niet-Nederlands Paspoort je dan op de sheet zet (of op de tribune) is aan de club. De spelers zijn in dienst, worden betaald, trainen een paar keer in de week en er is dus geen belemmering van het vrije verkeer.

In 1992-1993 Geleen met Rob Friesen ook een 4e import die alleen meespeelde als 1 van de andere 3 imports (Brant, Boh, Charbonneau) geblesseerd of geschorst was.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 01:45
Nederlands paspoort mag niet(en is dus niet rechtsgeldig als je ermee naar de Luxemburg gaat) maar een eis met in Nederland opgeleide spelers(dat is bijvoorbeeld ook Nazarov) mag wel.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 01:46
Een import beperking van niet EU´ers mag ook

Abe Brouwer
14 mei 2008, 06:38
- Je mag een ongelimiteerd aantal spelers met een Niet-Nederlands Paspoort op je loonlijst hebben.
- Echter: Je MOET verplicht een x aantal spelers met een Nederlands Paspoort op je wedstrijdsheet zetten.

Volgens mij mag dat niet van de EU. Dat was ook de kern van de zgn 6+5 regeling.

Geert van der Meulen
14 mei 2008, 09:13
Volgens mij mag dat niet van de EU. Dat was ook de kern van de zgn 6+5 regeling.

En volgens mij mag dat dus wel. Je zult als werkgever toch wel zelf kunnen bepalen welke werknemer je voor welke taak inzet, wanneer en hoe je dat doet?
We wachten maar af, maar ik voorspel dat als het voorstel van de FIVB het haalt, dat dan andere sportfederaties het overnemen.

Elke verwijzing naar de NHL is compleet onzinnig. De NHL is ook al vanaf de start een grensoverschrijdende competitie geweest.
Als je ongelimiteerd buitenlanders in je selectie wilt prima, maar stop dan ook met de nationale competities en de zogenaamde nationale kampioenschappen. Nederlands of Belgisch kampioen worden met 22 Russen of Finnen zegt me ook niets.
Start dan een competitie met teams die gelijkwaardig aan elkaar zijn wat mogelijkheden en kansen betreft en stop dan niet bij de landsgrenzen.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 10:05

Nee, mag ook niet, maar zo zou ik het graag zien. En als je een haalbare importbeperking maakt is er ook geen reden om je er niet aan te houden

Paul van Heertum
14 mei 2008, 10:06
En volgens mij mag dat dus wel. Je zult als werkgever toch wel zelf kunnen bepalen welke werknemer je voor welke taak inzet, wanneer en hoe je dat doet?
We wachten maar af, maar ik voorspel dat als het voorstel van de FIVB het haalt, dat dan andere sportfederaties het overnemen.

Elke verwijzing naar de NHL is compleet onzinnig. De NHL is ook al vanaf de start een grensoverschrijdende competitie geweest.
Als je ongelimiteerd buitenlanders in je selectie wilt prima, maar stop dan ook met de nationale competities en de zogenaamde nationale kampioenschappen. Nederlands of Belgisch kampioen worden met 22 Russen of Finnen zegt me ook niets.
Start dan een competitie met teams die gelijkwaardig aan elkaar zijn wat mogelijkheden en kansen betreft en stop dan niet bij de landsgrenzen.

Het is al afgeschoten

Jasper Maassen
14 mei 2008, 10:27

Bij voetbal is het naar mijn weten wel zo dat teams in hun selectie voor Europees voetbal minimaal 2 door de club opgeleide spelers en minimaal 6 of 8 spelers die in hetzelfde land opgeleid zijn op de lijst van 25 spelers moet zetten. Er is dus wel enige mogelijkheid. Bij het Belgische bekervoetbal moet je minstens twee spelers van 21 jaar of jonger zijn op het wedstrijdformulier hebben staan.

@Joep: overigens zie ik niet in wat Jan Marijnissen met deze discussie te maken heeft.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 10:33
Dat kan ook, een beperking op nationaliteit kan niet.

Dus je kan bijvoorbeeld eisen dat er altijd 8 spelers op de sheet staan die in Nederland zijn opgeleidt

Joep Meijsen
14 mei 2008, 10:46
En volgens mij mag dat dus wel.

Jouw argumenten zijn opinies, geen feiten. Het is prima als je tegen het vrije verkeer van werknemers, goederen en diensten bent. Dan zijn er politieke partijen waar je op kunt stemmen om heel misschien wat van die regels af te schaffen.

Joep Meijsen
14 mei 2008, 10:53
@Joep: overigens zie ik niet in wat Jan Marijnissen met deze discussie te maken heeft.

Het was maar een bijzin, dit is geen politiek forum.

De SP heeft traditioneel wat protectionistische elementen in het programma zitten op het gebied van arbeidsrecht. Ze keren zich bijvoorbeeld voorlopig tegen het vrije verkeer van werknemers uit het voormalige Oostblok omdat dit tot verdringing op de arbeidsmarkt zou leiden door oneerlijke concurrentie. Lijkt me prima in het straatje van Geert passen.

Joep Meijsen
14 mei 2008, 11:01
De NHL is ook al vanaf de start een grensoverschrijdende competitie geweest.

Daarom heet het ook de National Hockey League :-|

Welk team van de Montreal Canadiens, Montreal Wanderers, Ottawa Senators, Quebec Bulldogs en Toronto Arenas speelde buiten Canada?

Jasper Maassen
14 mei 2008, 11:19
Het was maar een bijzin, dit is geen politiek forum.

De SP heeft traditioneel wat protectionistische elementen in het programma zitten op het gebied van arbeidsrecht. Ze keren zich bijvoorbeeld voorlopig tegen het vrije verkeer van werknemers uit het voormalige Oostblok omdat dit tot verdringing op de arbeidsmarkt zou leiden door oneerlijke concurrentie. Lijkt me prima in het straatje van Geert passen.

Dit is inderdaad geen politiek forum en je hebt gelijk betreffende hun standpunt. Het grote verschil met Wilders (en daarom blijf ik het vreemd vinden om de namen in een adem genoemd te zien worden) is de toon waarop het gezegd wordt en de achterliggende gedachte. Maar laten we deze discussie maar niet gaan beginnen voor hij gaat ontaarden :)

Het was gewoon een oprechte vraag :)

Joep Meijsen
14 mei 2008, 11:32
Dit is inderdaad geen politiek forum en je hebt gelijk betreffende hun standpunt. Het grote verschil met Wilders (en daarom blijf ik het vreemd vinden om de namen in een adem genoemd te zien worden) is de toon waarop het gezegd wordt en de achterliggende gedachte. Maar laten we deze discussie maar niet gaan beginnen voor hij gaat ontaarden :)

Het was gewoon een oprechte vraag :)

Ik leg altijd graag uit :)

Misschien kom ik je nog wel eens tegen op een ander forum. Als ik naar de schrijfstijl van Paul van Heertum kijk, ben ik er bijvoorbeeld vrij zeker van dat hij ook op Fokforum actief is.

Ro Herregraven
14 mei 2008, 11:41
Laatste nieuws:

Acosta vertrekt als preses FIVB

Rubén Acosta legt in juni na 24 jaar
zijn functie neer als voorzitter van de
internationale volleybalbond FIVB.

De Mexicaan kreeg de voorzittershamer
na de Olympische Spelen in Los Angeles
(1984) voor het eerst in handen. In 2006
werd hij herkozen en zijn ambtstermijn
met vier jaar verlengd. Die periode wil
Acosta echter niet uitzitten. "De bond
is sterker dan ooit, dus lijkt me dit
een mooi moment om meer tijd aan mijn
familie te gaan besteden."

De 74-jarige Acosta moest in 2006 nog
voor de rechter verschijnen, omdat hij
sponsporgelden achterover zou hebben
gedrukt. Een Zwitserse rechtbank sprak
hem destijds echter vrij.

Jasper Maassen
14 mei 2008, 11:49
Ik leg altijd graag uit :)

Misschien kom ik je nog wel eens tegen op een ander forum. Als ik naar de schrijfstijl van Paul van Heertum kijk, ben ik er bijvoorbeeld vrij zeker van dat hij ook op Fokforum actief is.

Op andere fora ben ik niet actief, wellicht in real live een keer bij een wedstrijd of zo... :)

Herman Herregraven
14 mei 2008, 11:59
Als ik naar de schrijfstijl van Paul van Heertum kijk, ben ik er bijvoorbeeld vrij zeker van dat hij ook op Fokforum actief is.
Fokforum...???
Heeft toch hopelijk niks met de voortplanting te maken...???
Een van Heertum op het forum lijkt me ruimschoots voldoende...

Geert van der Meulen
14 mei 2008, 12:25
Daarom heet het ook de National Hockey League :-|

Welk team van de Montreal Canadiens, Montreal Wanderers, Ottawa Senators, Quebec Bulldogs en Toronto Arenas speelde buiten Canada?

Ai!! Ik liet me even meeslepen door de Stanley Cup. De eerste Stanley Cup werd gewonnen door Seattle. Heeft natuurlijk niets met de NHL te maken.
Het duurde echter niet zolang tot het eerste Amerikaanse team toetrad. In het seizoen 1924/25 deed Boston al mee.

Geert van der Meulen
14 mei 2008, 12:30
Het is al afgeschoten

Een beetje raar voor een voorstel dat in juni pas in stemming komt.

Trouwens in de Duitse DEL wordt al met een soortgelijke regel gewerkt:

Jeder DEL-Club darf im Laufe einer Saison bis zu 12 Spielerlizenzen für ausländische Spieler beantragen. Ist diese Anzahl ausgeschöpft, werden für diesen Club in dem laufenden Spieljahr keine weiteren ausländischen Spieler lizenziert. Ausländische Spieler sind solche, die zum Zeitpunkt der Lizenzerteilung nicht die deutsche Staatsangehörigkeit besitzen. Bei einem Meisterschaftsspiel dürfen aber nur 11 ausländische Spieler eingesetzt werden.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 12:51
EU Heeft gewoon meegedeeld aan de UEFA/FIFA dat een beperking op basis van nationaliteit(6 plus 5) niet mag, daar wordt ook niet over gestemt want het is duidelijk dat het op basis van de huidige wetgeving niet kan. Een beperking op basis van opgeleidt zijn in een land mag wel

Paul van Heertum
14 mei 2008, 12:57
EU vindt 6+5-regel van FIFA discriminatie

wo 07/05/08 - Het Europees Parlement gaat niet akkoord met de 6+5-regel van de wereldvoetbalbond FIFA, die bepaalt dat maximaal vijf buitenlanders in de ploeg mogen staan.
"Het voorstel is niet te rijmen met het vrij verkeer van werknemers in de EU", weet CD&V-Europarlementslid Ivo Belet.

"Discriminatie op basis van nationaliteit kan niet volgens het Europees Verdrag."

Belet (foto) staat wel achter de idee om clubs meer in de jeugd te laten investeren. "We stellen de FIFA de regel van de UEFA voor."

"Die bepaalt dat een 25-koppige kern uit minimaal acht spelers moet bestaan die opgeleid zijn in de eigen competitie: vier in de eigen club en vier bij andere clubs uit dat land", besluit Belet.

Europees Parlement wijst '6+5'-plan af
Geschreven op donderdag, 8 mei om 15:22

Het Europees Parlement heeft de FIFA aangeraden om af te stappen van de omstreden '6+5'-regel. Het Parlement is van mening dat de tijd voor het Bosman-arrest voltooid verleden tijd is en roept de voetbalbond op om de 'home-grown'-regel te ondersteunen. Dit valt terug te lezen in het goedgekeurde rapport van het Parlement.

De '6+5'-regel is het stokpaardje van FIFA-voorzitter Joseph Blatter, die het aantal buitenlanders per team wil zien afnemen. Concreet betekent dit dat een club maximaal vijf buitenlanders mag opstellen. Blatter verwachtte medewerking te krijgen van het Europees Parlement, maar deze gaat niet akkoord met de regel.

"De FIFA wil de clubs verplichten om meer te investeren in eigen talent", zegt EP-lid Ivo Belet in de Vlaamse krant De Morgen. "Daar staan wij ook honderd procent achter. Maar helaas is dit '6+5'-voorstel niet te rijmen met het vrij verkeer van werknemers in de EU. Het Europees Verdrag stelt duidelijk dat discriminatie op basis van nationaliteit niet kan. Met deze regel gaat de FIFA terug naar de tijd vóór het Bosman-arrest. Maar dat is voltooid verleden tijd. De FIFA moet beseffen dat deze tijd niet meer terug kan komen."

Belet ziet meer toekomst in de zogenaamde 'home-grown'-regel. Deze regel bepaalt dat voetbalclubs een minimum aantal zelf opgeleide spelers in de eigen a-selectie moeten opnemen. "De 'home-grown'-regel is niet perfect en vrij bescheiden van opzet, maar het zet de clubs er wel toe aan om meer in te zetten op lokaal opgeleid talent en verdient daarom onze steun. De maatregel legt bovendien geen beperkingen op wat de nationaliteit van de spelers betreft", besluit Belet.

Het staat je natuurlijk vrij om te denken dat het wel kan maar de EU is gewoon duidelijk

Jasper Maassen
14 mei 2008, 13:12
Het staat je natuurlijk vrij om te denken dat het wel kan maar de EU is gewoon duidelijk

Tegen wie heb je het nu?

Geert van der Meulen
14 mei 2008, 13:14
EU vindt 6+5-regel van FIFA discriminatie

wo 07/05/08 - Het Europees Parlement gaat niet akkoord met de 6+5-regel van de wereldvoetbalbond FIFA, die bepaalt dat maximaal vijf buitenlanders in de ploeg mogen staan.
"Het voorstel is niet te rijmen met het vrij verkeer van werknemers in de EU", weet CD&V-Europarlementslid Ivo Belet.

"Discriminatie op basis van nationaliteit kan niet volgens het Europees Verdrag."

Belet (foto) staat wel achter de idee om clubs meer in de jeugd te laten investeren. "We stellen de FIFA de regel van de UEFA voor."

"Die bepaalt dat een 25-koppige kern uit minimaal acht spelers moet bestaan die opgeleid zijn in de eigen competitie: vier in de eigen club en vier bij andere clubs uit dat land", besluit Belet.

Europees Parlement wijst '6+5'-plan af
Geschreven op donderdag, 8 mei om 15:22

Het Europees Parlement heeft de FIFA aangeraden om af te stappen van de omstreden '6+5'-regel. Het Parlement is van mening dat de tijd voor het Bosman-arrest voltooid verleden tijd is en roept de voetbalbond op om de 'home-grown'-regel te ondersteunen. Dit valt terug te lezen in het goedgekeurde rapport van het Parlement.

De '6+5'-regel is het stokpaardje van FIFA-voorzitter Joseph Blatter, die het aantal buitenlanders per team wil zien afnemen. Concreet betekent dit dat een club maximaal vijf buitenlanders mag opstellen. Blatter verwachtte medewerking te krijgen van het Europees Parlement, maar deze gaat niet akkoord met de regel.

"De FIFA wil de clubs verplichten om meer te investeren in eigen talent", zegt EP-lid Ivo Belet in de Vlaamse krant De Morgen. "Daar staan wij ook honderd procent achter. Maar helaas is dit '6+5'-voorstel niet te rijmen met het vrij verkeer van werknemers in de EU. Het Europees Verdrag stelt duidelijk dat discriminatie op basis van nationaliteit niet kan. Met deze regel gaat de FIFA terug naar de tijd vóór het Bosman-arrest. Maar dat is voltooid verleden tijd. De FIFA moet beseffen dat deze tijd niet meer terug kan komen."

Belet ziet meer toekomst in de zogenaamde 'home-grown'-regel. Deze regel bepaalt dat voetbalclubs een minimum aantal zelf opgeleide spelers in de eigen a-selectie moeten opnemen. "De 'home-grown'-regel is niet perfect en vrij bescheiden van opzet, maar het zet de clubs er wel toe aan om meer in te zetten op lokaal opgeleid talent en verdient daarom onze steun. De maatregel legt bovendien geen beperkingen op wat de nationaliteit van de spelers betreft", besluit Belet.

Waarmee PvH alleen maar de stelling van Joep Meijsen bewijst. Hij is inderdaad actief op het fokforum.

Joep Meijsen
14 mei 2008, 14:56
De eerste Amerikaanse Stanley Cup werd gewonnen door Seattle.

De eerste Stanley Cup werd in 1893 natuurlijk gewonnen door de Montreal AAA. Leuk feitje is dat verschillende van de spelers van die ploeg op hun dubbele paspoorten nog voor Frankrijk en Ierland hebben gespeeld in zowel ijshockey als lacrosse.

Abe Brouwer
14 mei 2008, 17:44

De werkgever mag dat inderdaad doen, maar geen instantie kan het hem verplichten. Dat is ook de reden waarom ze in de DEL een import-beperking kunnen doorvoeren: de clubs zijn dat vrijwillig met elkaar overeengekomen.

Abe Brouwer
14 mei 2008, 17:48
Bij voetbal is het naar mijn weten wel zo dat teams in hun selectie voor Europees voetbal minimaal 2 door de club opgeleide spelers en minimaal 6 of 8 spelers die in hetzelfde land opgeleid zijn op de lijst van 25 spelers moet zetten.

Klopt, maar de nationaliteit maakt niks uit. Een voetbalclub als Arsenal is er berucht om dat ze jonge talenten bij andere clubs wegkopen om aan die maatregel te voldoen.

Geert van der Meulen
14 mei 2008, 19:26
De werkgever mag dat inderdaad doen, maar geen instantie kan het hem verplichten. Dat is ook de reden waarom ze in de DEL een import-beperking kunnen doorvoeren: de clubs zijn dat vrijwillig met elkaar overeengekomen.

Ik weet niet of de clubs die regel vrijwillig met elkaar overeengekomen zijn.
Maar ... als je het de EU vraagt is ook dat niet toegestaan (volgens de EU). Het is en blijft immers discriminatie (volgens de EU).
Dus een convenant? Vergeet het maar.

Blijft natuurlijk het vraagstuk van de 'home grown' regel. Die regel dient er voor om opleiding van jong 'eigen' talent te stimuleren en kinderhandel tegen te gaan.
Sommige lidstaten vinden die regel niet ver genoeg gaan.
In alle publicaties die je daarover kunt vinden (EU, tweede kamer, politieke partijen) wordt daarbij alleen maar gesproken over profvoetbal. Andere sport lijken de EU niet te interesseren.
In de regel wordt grofweg gesteld dat je op een groep van 25 acht 'eigen' atleten moet hebben. Vier door je zelf opgeleidt en vier in het land. Dat is echter voor voetbal. Hoe ziet die regel er uit voor ijshockey? En voor volleybal?
Niet bekend. Het is allemaal van geval tot geval politiek. Vaak wordt de rechterlijke macht gebruikt (of misbruikt) om een uitspraak te krijgen.
We zijn hier op het forum nog lang niet uitgepraat ben ik bang!

Paul van Heertum
14 mei 2008, 19:39
Minmaal 8 spelers 1 keeper op de sheet die zijn opgeleidt in Nederland

Abe Brouwer
14 mei 2008, 19:45
Ik weet niet of de clubs die regel vrijwillig met elkaar overeengekomen zijn.
Maar ... als je het de EU vraagt is ook dat niet toegestaan (volgens de EU). Het is en blijft immers discriminatie (volgens de EU).

Mee eens, Geert. Maar een benadeelde speler kan er niks tegen doen. Hij kan immers moeilijk naar de rechter stappen en een contract opeisen.

Geert van der Meulen
14 mei 2008, 19:57
Mee eens, Geert. Maar een benadeelde speler kan er niks tegen doen. Hij kan immers moeilijk naar de rechter stappen en een contract opeisen.

De maatregel heeft de Duitse speler trouwens wel geholpen.
Was het aandeel van Duitse spelers in het seizoen 1998/1999 nog 33% (net zoveel als het aantal Canadezen), in het seizoen 2005/2006 was het percentage al weer opgelopen naar 62%. Uit Canada komt een kwart van de spelers. Het aantal EU spelers in de DEL is met 3% bijna te verwaarlozen. 9% van de spelers komt uit andere landen dan EU of Canada.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 20:11
Om precies te zijn 145 buitenlandse spelers en 45 Duitsers die in het buitenland geboren zijn

Paul van Heertum
14 mei 2008, 20:15
Op 6 april was meer dan 75% van de punten gescoord in de play-offs gescoord door een buitenlander

Paul van Heertum
14 mei 2008, 20:26
Tutschek
Kirst

Moeller
Baader

Pinizzotto

Sommerfeld

Tripp

Leask

Holland

Juhasz

Schmidt

Girard

Butenschon

Peacock

Spylo

Dunham

Rautert

Kosick

Guryca

Duck

Genze

Vorobiev

Grygiel

Polaczek

Teljukin

Alexandrov

Aab

Janzen

Lewandowsky

Kostyrev

Kozhevnikov

Bazany

Hurtaj

Fical

Bartosch

Krestan

Reichel

Ancicka

Martinec

Zurek

Macholde

Reagan

Dmitriev

Wickstrom

Ongeveer de helft van de spelers zouden niet als eigen kweek tellen omdat ze niet tijdens hun tienerjaren in Duitsland woonden maar hebben wel allemaal een Duitse pas

Ro Herregraven
14 mei 2008, 22:39
Wat een boeiende bijdrage.

Paul van Heertum
14 mei 2008, 22:42
Weet ik, nu jij nog