View Full Version : Wanneer mag je nou voor een Nationaal Team uitkomen?
Ro Herregraven
5 mei 2008, 18:32
De IIHF heeft nu een duidelijk reglement gepubliceerd op haar website:
IIHF Eligibility
To play in the IIHF World Championship, the Olympic ice hockey tournament and the qualifications to these competitions, players must fulfill the following qualification requirements:
Each player must be under the jurisdiction of an IIHF member national association.
Each player must be a citizen of the country he represents.Acquiring a new national eligibility (The ‘two-year’ case)
When a player has changed his citizenship or has acquired another citizenship and wants to participate for the first time in an IIHF competition representing his new country he must:
Prove that he has participated for at least two consecutive years in the national competitions of his new country during which period he has neither transferred to another country nor played ice hockey within any other country.
Have an international transfer card (ITC) that shows the transfer to the national competition of his new country and which was approved and dated at least two years before the start of the IIHF competition in which he wishes to participate.Change of national eligibility (The ‘four-year’ case)
A player, who has previously participated in IIHF competition, can switch national eligibility (but only once in a player's life) if:
He is a citizen of the new country of his choice
He has participated for at least four consecutive years in the national competitions of his new country, during which period he has neither transferred to another country nor played ice hockey within any other country and has not played for his previous country in an IIHF competition during this four year period.
He has an international transfer card (ITC) that shows the transfer to the national competition of his new country and which was approved and dated at least four years before the start of the IIHF competition in which he wishes to participate.
Ro Herregraven
5 mei 2008, 18:40
To play in the IIHF World Championship, the Olympic ice hockey tournament and the qualifications to these competitions, players must fulfill the following qualification requirements:
Each player must be under the jurisdiction of an IIHF member national association.
Each player must be a citizen of the country he represents.Een NIJB-nummer (oftewel een spelerspas) en een Nederlands Paspoort volstaan, dus.
Acquiring a new national eligibility (The ?two-year? case)
When a player has changed his citizenship or has acquired another citizenship and wants to participate for the first time in an IIHF competition representing his new country he must:
Prove that he has participated for at least two consecutive years in the national competitions of his new country during which period he has neither transferred to another country nor played ice hockey within any other country.
Have an international transfer card (ITC) that shows the transfer to the national competition of his new country and which was approved and dated at least two years before the start of the IIHF competition in which he wishes to participate.Marcel Kars is destijds dus mooi weggekomen met die muitstapjes naar Australië. Dat zou nu niet meer kunnen, zo lijkt het.
Change of national eligibility (The ?four-year? case)
A player, who has previously participated in IIHF competition, can switch national eligibility (but only once in a player's life) if:
He is a citizen of the new country of his choice
He has participated for at least four consecutive years in the national competitions of his new country, during which period he has neither transferred to another country nor played ice hockey within any other country and has not played for his previous country in an IIHF competition during this four year period.
He has an international transfer card (ITC) that shows the transfer to the national competition of his new country and which was approved and dated at least four years before the start of the IIHF competition in which he wishes to participate.
Dus als we Bouwmeester, Hamhuis, De Vries, Versteeg, Van Ryn, Heerema, etc. voor minimaal 4 jaar in Nederland laten rondrijden kunnen ze voor Oranje uitkomen (mits ze een Nederlands Paspoort hebben, uiteraard) ;-)
Jasper Maassen
5 mei 2008, 19:00
Mooi, bedankt Ro! Dan kunnen we deze discussie ook voor eens en voor altijd sluiten. Wellicht een idee om hier een sticky van te maken?
Maurice Ruppe
5 mei 2008, 19:25
Dit was allemaal al terug te vinden in Bylaw 204 van de IIHF Statutes and Bylaws. Handig dat het nu wat duidelijker en makkelijker terug te vinden is.
V.w.b. Kars begrijp ik niet waarom het voor hem zou uitmaken. Hij heeft toch gewoon de eerste 2 jaar volledig volgemaakt zonder transfers naar andere landen om speelgerechtigd te worden? Wat hij doet nadat hij aan die eis heeft voldaan is niet van belang. Het is niet zo dat deze speelgerechtigdheid weer verdwijnt als de speler niet meer aan de eisen voldoet, de 2 jaren-regeling hoeft maar 1x voldaan te worden.
Alex van den Brink
5 mei 2008, 21:51
Maar is dit volgens internationale wetgeving of heeft dit er niets mee te maken?
Paul van Heertum
6 mei 2008, 07:27
Volgens mij iemand met een paspoort altijd en iemand met een dubbele nationaliteit alleen als hij 2 jaar in dat desbetreffende land heeft gespeeld
Paul van Heertum
6 mei 2008, 08:10
Een NC die bijvoorbeeld in 2008/2009 in Nederland speelt, dan een jaar kapt en in 2010/2011 weer in Nederland speelt zou in 2012 niet voor Nederland uit kunnen komen?
Ro Herregraven
6 mei 2008, 11:04
Een NC die bijvoorbeeld in 2008/2009 in Nederland speelt, dan een jaar kapt en in 2010/2011 weer in Nederland speelt zou in 2012 niet voor Nederland uit kunnen komen?
Zo interpreteer ik de regels wel, ja. Dale Crombeen, Bob Vandersluis, Aaron van Leusen, JJ Vanderstam, Nathan Vanderbaaren, Josh Verbruggen (om maar een paar one-seasoners te noemen) zullen dus inderdaad weer twee volledige aaneengesloten jaren in Nederland moeten spelen voordat ze in aanmerking komen voor het Nationale Team.
Ro Herregraven
6 mei 2008, 11:05
V.w.b. Kars begrijp ik niet waarom het voor hem zou uitmaken. Hij heeft toch gewoon de eerste 2 jaar volledig volgemaakt zonder transfers naar andere landen om speelgerechtigd te worden? Wat hij doet nadat hij aan die eis heeft voldaan is niet van belang. Het is niet zo dat deze speelgerechtigdheid weer verdwijnt als de speler niet meer aan de eisen voldoet, de 2 jaren-regeling hoeft maar 1x voldaan te worden.
Klopt, maar ik dacht dat hij ook al na zijn eerste seizoen in Amsterdam naar Australië was gegaan voor de zomer, net als de afgelopen jaren. Indien dit niet het geval is geweest: I stand corrected.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 11:32
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het 2 aaneengesloten seizoenen moet zijn en dat je geen verzoek kan indienen als je bijvoorbeeld 2 verschillende seizoenen in Nederland hebt gespeeld
Die regel gaat overigens ook in tegen de art.1 in de Nederlandse grondwet, met de Europese wetten lijkt me je die ook wel aan te kunnen vechten
Jasper Maassen
6 mei 2008, 12:13
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het 2 aaneengesloten seizoenen moet zijn en dat je geen verzoek kan indienen als je bijvoorbeeld 2 verschillende seizoenen in Nederland hebt gespeeld
Die regel gaat overigens ook in tegen de art.1 in de Nederlandse grondwet, met de Europese wetten lijkt me je die ook wel aan te kunnen vechten
Nee, want sportbonden mogen volgens mij hun eigen regels maken op dit gebied. In het voetbal gaat nu ook weer een regel ingevoerd worden met betrekking tot het aantal buitenlanders per team (max 5 op het veld).
Als het niet had gemogen had de IIHF allang een klacht aan de broek hangen.
Luitzen van der Heide
6 mei 2008, 12:20
Het blijkt duidelijk dat er aaneengesloten jaren moeten worden gespeeld in het Land waarvoor je uitkomt
Lees in de volgende zin consecutive als opeenvolgend en het is niet meer zo moeilijk te begrijpen.
Prove that he has participated for at least two consecutive years in the national competitions of his new country
Wat artikel 1 van de grondwet ermee te maken heeft moet je mij eens uitleggen want,
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
heeft in mijn beleving niets te maken met het kunnen uitkomen voor een land waarin je niet geboren bent?
Ro Herregraven
6 mei 2008, 12:22
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het 2 aaneengesloten seizoenen moet zijn
Begin er dan maar mee, want het staat er toch echt: When a player has changed his citizenship or has acquired another citizenship and wants to participate for the first time in an IIHF competition representing his new country he must prove that he has participated for at least two consecutive years in the national competitions of his new country during which period he has neither transferred to another country nor played ice hockey within any other country.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 12:37
Als je gaat mierenneuken kan je ook zeggen dat die spelers al bij geboorte Nederlander waren en dus niet hun nationaliteit hebben veranderd. Maar ik denk dat als je een verzoek in dient het wel zal worden geaccepteerd
En het heeft in zoverre met art. 1 te maken dat Luitzen wel voor Nederland mag spelen en Jeffery Moor niet terwijl ze beide man en Nederlander zijn
Paul van Heertum
6 mei 2008, 12:37
Nee, want sportbonden mogen volgens mij hun eigen regels maken op dit gebied. In het voetbal gaat nu ook weer een regel ingevoerd worden met betrekking tot het aantal buitenlanders per team (max 5 op het veld).
Als het niet had gemogen had de IIHF allang een klacht aan de broek hangen.
Dat mogen ze niet, maar willen ze wel en zal er nooit komen
Jasper Maassen
6 mei 2008, 12:49
Als je gaat mierenneuken kan je ook zeggen dat die spelers al bij geboorte Nederlander waren en dus niet hun nationaliteit hebben veranderd. Maar ik denk dat als je een verzoek in dient het wel zal worden geaccepteerd
En het heeft in zoverre met art. 1 te maken dat Luitzen wel voor Nederland mag spelen en Jeffery Moor niet terwijl ze beide man en Nederlander zijn
Dat is nu juist het punt. Nederlandse Canadezen zijn, wanneer ze in Canada geboren worden, alleen Canadees. Ze kunnen wel een aanvraag doen om een tweede pas te krijgen, zodat ze voor Nederland zouden mogen spelen. De IIHF voegt daar nog de 2 consecutive years regel aan toe.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 12:50
Nee, ze zijn geboren als Nederlander
Geert van der Meulen
6 mei 2008, 12:51
Dat mogen ze niet, maar willen ze wel en zal er nooit komen
Een sportorganisatie is vrij om in een reglement regels op te nemen betreffende het aantal buitenlanders (in het buitenland opgeleide spelers) wat deelneemt aan de competitie.
Men kan bijvoorbeeld afdwingen dat van de 12 in dienst zijnde buitenlanders er slechts 10 op de wedstrijdsheet mogen staan.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 12:51
Een speler die dus in Heerenveen geboren wordt als Nederlander, na 3 maanden met zijn ouders naar Canada gaat, op zijn 8e Canadees wordt mag wel voor Nederland uitkomen?
Paul van Heertum
6 mei 2008, 12:52
Een sportorganisatie is vrij om in een reglement regels op te nemen betreffende het aantal buitenlanders (in het buitenland opgeleide spelers) wat deelneemt aan de competitie.
Men kan bijvoorbeeld afdwingen dat van de 12 in dienst zijnde buitenlanders er slechts 10 op de wedstrijdsheet mogen staan.
Nee, dat mag niet van de EU. Lees het Bosman-arrest maar na of het verdrag van Maastricht
Geert van der Meulen
6 mei 2008, 12:55
Een speler die dus in Heerenveen geboren wordt als Nederlander, na 3 maanden met zijn ouders naar Canada gaat, op zijn 8e Canadees wordt mag wel voor Nederland uitkomen?
Probeer eens te quoten zodat we weten waar je op reageert. Is bij jou altijd een verrassing.
Om op je vraag terug te komen: Als dat mogelijk zou zijn, zou het niet mogen. Een Canadees mag nou eenmaal niet voor Nederland uitkomen.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 12:58
Ik kan het vaak niet omdat postings wegvallen
Jasper Maassen
6 mei 2008, 12:58
Nee, ze zijn geboren als Nederlander
Goh, dat had je tegen Nick Verbruggen moeten vertellen. Die jongen was gewoon een Canadees met Nederlandse voorouders. Had hij zich de moeite van het aanvragen kunnen besparen. Ik heb, toen hij bij Geleen speelde, een heel gesprek met hem hierover gehad. Chad Euverman beaamde deze gang van zaken overigens.
Even iets anders dan: de moeder van mijn oma was een Duitse, wat mij voor 1/8e Duits maakt. Betekent dit dan ook dat ik Duitser ben? Voor veel Nederlandse Canadezen is de afstand tot de Nederlandse voorouder net zo groot.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:00
Kinderen van een Nederlandse ouders zijn gewoon vanaf hun geboorte Nederlander. Als je ouders nooit geen aangifte gedaan hebben of nooit een paspoort hebben aangevraagd moet je dat aantonen.
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:01
Nee, dat mag niet van de EU. Lees het Bosman-arrest maar na of het verdrag van Maastricht
Het Bosman-arrest is hier totaal niet van toepassing. Dat gaat over aflopende contracten. Vroeger was het zo dat een club ook een transfersom kreeg nadat een speler einde contract was. Het Bosman-arrest heeft bepaald dat een speler die einde contract is mag gaan en staan waar hij wil. Officieel mag je zelfs al 6 maanden voor het einde van je contract een nieuw contract tekenen dat ingaat na afloop van het oude.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:01
Goh, dat had je tegen Nick Verbruggen moeten vertellen. Die jongen was gewoon een Canadees met Nederlandse voorouders. Had hij zich de moeite van het aanvragen kunnen besparen. Ik heb, toen hij bij Geleen speelde, een heel gesprek met hem hierover gehad. Chad Euverman beaamde deze gang van zaken overigens.
Even iets anders dan: de moeder van mijn oma was een Duitse, wat mij voor 1/8e Duits maakt. Betekent dit dan ook dat ik Duitser ben? Voor veel Nederlandse Canadezen is de afstand tot de Nederlandse voorouder net zo groot.
Ja je bent waarschijnlijk Duits, je kan een Duits paspoort aanvragen en dan mag je waarschijnlijk je Nederlandse pas ook houden
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:03
Vader geboren in Italie in 1880
Zoon geboren in Argentnie in 1910
Kleinzoon geboren in de VS in 1940
Achterkleindochter geboren in 1970 in Nederland
Achterkleindochter is van geboorte Italiaanse en ze hoeft haar Nederlandse pas niet in te leveren
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:05
Kinderen van een Nederlandse ouders zijn gewoon vanaf hun geboorte Nederlander. Als je ouders nooit geen aangifte gedaan hebben of nooit een paspoort hebben aangevraagd moet je dat aantonen.
Van Nederlandse ouders misschien wel. Maar hoe zit het dan met kleinkinderen en achterkleinkinderen? Je gaat mij niet vertellen dat die Nederlandse kinderen in Canada ook weer met Nederlanders zijn getrouwd en hun kinderen dat ook gedaan hebben. Een Nederlandse vrouw en een Canadese man die een kind krijgen in Canada zullen gemakshalve kiezen voor de Canadese nationaliteit (duh, je woont in Canada).
Ook al heeft dit kind de dubbele nationaliteit, zijn of haar kind zal dat dus niet hebben. (In mijn vorige voorbeeld: mijn vader heeft geen Duitse nationaliteit, ondanks dat zijn moeder een Nederlandse vader en een Duitse moeder had.)
Met andere woorden: de regel is wel degelijk relevant, omdat het voorziet in regels voor de 3e en latere generaties.
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:06
Ja je bent waarschijnlijk Duits, je kan een Duits paspoort aanvragen en dan mag je waarschijnlijk je Nederlandse pas ook houden
Nee dat ben ik dus niet, omdat de Duitse wet hier niet in voorziet. Dit is namelijk per land verschillend...
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:06
Het Bosman-arrest is hier totaal niet van toepassing. Dat gaat over aflopende contracten. Vroeger was het zo dat een club ook een transfersom kreeg nadat een speler einde contract was. Het Bosman-arrest heeft bepaald dat een speler die einde contract is mag gaan en staan waar hij wil. Officieel mag je zelfs al 6 maanden voor het einde van je contract een nieuw contract tekenen dat ingaat na afloop van het oude.
Je bent niet op de hoogte want het heeft ook bepaald dat iedere beperking van de vrijheid van personen is binnen de EU is verboden.
Daarom is ook meteen daarna de 3 buitenlanders-regel in het Nederlandse voetbal afgestapt
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:07
Nee dat ben ik dus niet, omdat de Duitse wet hier niet in voorziet. Dit is namelijk per land verschillend...
Als het je opa was, wel waarschijnlijk maar de Duitse wet is vaak aangepast en is gecompliceerd
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:09
Je bent niet op de hoogte want het heeft ook bepaald dat iedere beperking van de vrijheid van personen is binnen de EU is verboden.
Daarom is ook meteen daarna de 3 buitenlanders-regel in het Nederlandse voetbal afgestapt
Het bosman-arrest is wereldwijd geldig, een extra toespeling op de EU die met de regel verder niets van doen heeft lijkt mij dan ook vreemd.
Dat men van de buitenlanderregel is afgestapt is inderdaad rond dezelfde tijd gebeurd, maar volgens mij had dat niet rechtstreeks met het Bosman-arrest te maken.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:09
Als de opa van Nick Verbruggen slim was geweest had hij zijn kinderen bij zijn geboorte aangemeld bij de Nederlandse ambassade en die nationaliteit te behouden voor zijn kinderen, dan zou Nick Nederlander zijn
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:10
Als de opa van Nick Verbruggen slim was geweest had hij zijn kinderen bij zijn geboorte aangemeld bij de Nederlandse ambassade en die nationaliteit te behouden voor zijn kinderen, dan zou Nick Nederlander zijn
Tja, daar kan ik verder niet over oordelen of over verder gaan, aangezien ik niet weet hoe dat precies is gegaan.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:10
Het bosman-arrest is wereldwijd geldig, een extra toespeling op de EU die met de regel verder niets van doen heeft lijkt mij dan ook vreemd.
Dat men van de buitenlanderregel is afgestapt is inderdaad rond dezelfde tijd gebeurd, maar volgens mij had dat niet rechtstreeks met het Bosman-arrest te maken.
Het Bosman-arrest is een EU-arrest, het is alleen in vrijwel de gehele voetbalwereld overgenomen omdat de EU maatgevend is in het voetbal
Geert van der Meulen
6 mei 2008, 13:11
Waarom zou die opa dat doen? Die mensen emigreerden omdat ze dachten een betere toekomst te krijgen, niet om hun nazaten later in Nederland ijshockey te laten spelen?
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:11
Tja, daar kan ik verder niet over oordelen of over verder gaan, aangezien ik niet weet hoe dat precies is gegaan.
Het gaat over generalheden en kinderen van een Nederlandse ouder zijn gewoon Nederlander gelukkig, onafhankelijk van waar ze geboren zijn
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:14
Waarom zou die opa dat doen? Die mensen emigreerden omdat ze dachten een betere toekomst te krijgen, niet om hun nazaten later in Nederland ijshockey te laten spelen?
Bijvoorbeeld om je kinderen en kleinkinderen meer mogelijkheden te geven. Maar iedere Canadees, Amerikaan, Braziliaan, Argentijn, Uruguayaan, Chileen die een aanvraag doet voor een EU pas zullen het wel anders zien
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:16
Het Bosman-arrest is een EU-arrest, het is alleen in vrijwel de gehele voetbalwereld overgenomen omdat de EU maatgevend is in het voetbal De FIFA heeft het inderdaad overgenomen. Het cruciale punt is echter dat het wel alleen om voetbal handelt. Het heeft dus geen invloed op de situatie van het ijshockey.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:20
De FIFA heeft het inderdaad overgenomen. Het cruciale punt is echter dat het wel alleen om voetbal handelt. Het heeft dus geen invloed op de situatie van het ijshockey.
Dat heeft het wel, kan je teruglezen bij www.eurohockey.net (http://www.eurohockey.net) hoofdstukje playing in Europe
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:26
Dat heeft het wel, kan je teruglezen bij www.eurohockey.net (http://www.eurohockey.net) hoofdstukje playing in Europe
Toch gek dat er in de tekst van het Bosman-arrest keer op keer over voetbalverenigingen gesproken wordt, en niet over sportverenigingen in het algemeen.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 13:31
In Europe, an important case has opened up this world of opportunity for players with legal European ancestry. Through what is known as the Bosman case, players become unrestricted free agents when their contracts terminate and teams no longer have to pay ?transfer fees.? In early 1996, Jean-Marc Bosman (a soccer player) challenged the European sports world in regards to transfer fees. He won and the transfer fee system was found to be illegal. A player with legal European ancestry can play anywhere without counting against the ?import quotient.?
For example, Bruce Bell, a dual national with Canadian and British citizenship, plays for Villach in Austria. For stocking teams, the Bosman case destroys import regulations, and teams could be entirely comprised of foreigners. Hence, more jobs for you.
www.hockeyplayer.com (http://www.hockeyplayer.com)
Herman Herregraven
6 mei 2008, 13:53
Probeer eens te quoten zodat we weten waar je op reageert. Is bij jou altijd een verrassing.
Om op je vraag terug te komen: Als dat mogelijk zou zijn, zou het niet mogen. Een Canadees mag nou eenmaal niet voor Nederland uitkomen.
Van mij hoeftie echt niet te quoten Geert...
Sterker nog...
Heb nog veel liever dat jullie hem ook niet meer quoten...
Anders is die hele negeerlijst namelijk zinloos...
Tenzij Fintan met de nieuwe update het forum zo kan instellen,
dat ik ook geen reacties meer op van Heertum hoef te lezen...
Jasper Maassen
6 mei 2008, 13:53
In Europe, an important case has opened up this world of opportunity for players with legal European ancestry. Through what is known as the Bosman case, players become unrestricted free agents when their contracts terminate and teams no longer have to pay ?transfer fees.? In early 1996, Jean-Marc Bosman (a soccer player) challenged the European sports world in regards to transfer fees. He won and the transfer fee system was found to be illegal. A player with legal European ancestry can play anywhere without counting against the ?import quotient.?
For example, Bruce Bell, a dual national with Canadian and British citizenship, plays for Villach in Austria. For stocking teams, the Bosman case destroys import regulations, and teams could be entirely comprised of foreigners. Hence, more jobs for you.
www.hockeyplayer.com (http://www.hockeyplayer.com)
Ik geloof het stukje niet zo, aangezien ze het jaartal al fout hebben. Bosman spande zijn zaak al in 1990 aan. Doet niet veel goeds voor de geloofwaardigheid.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 14:01
Dan geloof je het niet. Maar ga ook vooral niet googlen
Jasper Maassen
6 mei 2008, 14:03
Dan geloof je het niet. Maar ga ook vooral niet googlen
Heb voor mijn info het door jou zo bewierookte Wikipedia gebruikt, en via een link naar een echte website heb ik het hele verdrag gevonden. Werd toch duidelijk alleen over voetbalclubs gerept.
Ik vind het nogal slordig om in zo'n bericht getallen verkeerd te hebben staan en de ervaring leert dat het bericht dan nogal eens niet klopt.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 14:40
Je kent vast Duits
Die Bosman-Entscheidung und ihre Folgen [Bearbeiten (http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Deutsche_Eishockey_Liga&action=edit§ion=6)]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/0/02/Cvria_-_ECJ_logo.png (http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Cvria_-_ECJ_logo.png) http://de.wikipedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png (http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Cvria_-_ECJ_logo.png)
Logo des Gerichtshofs der Europäischen Gemeinschaften
Durch die Bosman-Entscheidung (http://de.wikipedia.org/wiki/Bosman-Entscheidung) des Europäischen Gerichtshof (http://de.wikipedia.org/wiki/Europ%C3%A4ischer_Gerichtshof) vom 15. Dezember 1995 konnten auch die Vereine in der DEL noch einmal auf dem Transfermarkt aktiv werden. Spieler aus EU-Staaten fielen nun nicht mehr unter das zwei (ab 1995/96: drei) Spieler umfassende Ausländer-Kontingent. Vor allem die späteren Play-off-Finalisten aus Köln und Düsseldorf verstärkten ihre Kader.
Im Finale der Play-offs 1996 setzten sich die Düsseldorfer im Rhein-Derby nach vier Spielen schließlich gegen die Haie durch. Der Triumph wurde nach einem schwierigen Verlauf der Vorrunde und souveränen Auftritten in Zwischenrunde und Play-offs von 30.000 Fans auf dem Rathausplatz gefeiert.
Vor der Saison 1996/97 (http://de.wikipedia.org/wiki/DEL_1996/97) war die Bosman-Entscheidung ein entscheidender Faktor für die Kader-Zusammenstellung. Die Vereine konnten dadurch, dass die deutschen Spieler jetzt Konkurrenz aus der ganzen EU hatten, deren Personalkosten deutlich senken. In der Saison 1996/97 spielten 97 EU-Ausländer in der DEL. Die häufigen Spielerwechsel, auch während der Saison, führten auf der anderen Seite aber auch zu einem Zuschauerrückgang.
Die Bosman-Entscheidung war vor allem eine Chance für die kleineren Vereine. So stießen die Kassel Huskies (http://de.wikipedia.org/wiki/Kassel_Huskies) und die Eisbären Berlin in der Saison 1996/97 in die Ligenspitze vor, während der deutsche Meister aus Düsseldorf sogar die Play-offs, die zum ersten Mal mit dem Viertelfinale (vorher: Achtelfinale) begannen, verpasste. Ein zweiter großer Verlierer der Saison war der EV Landshut, dessen Manager Max Fedra (http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Max_Fedra&action=edit&redlink=1) sich den Vorwurf gefallen lassen musste, zu wenig EU-Ausländer geholt zu haben. Im Gegensatz zu praktisch allen anderen DEL-Klubs holte Landshut nur wenige EU-Ausländer und setzte immer noch vermehrt auf deutsche Kräfte.
Das große Überraschungsteam der Saison waren aber die Kassel Huskies, die sich bis ins Finale vorkämpften und dann gegen die Adler Mannheim scheiterten. Deren Manager Marcus Kuhl (http://de.wikipedia.org/wiki/Marcus_Kuhl) und Trainer Lance Nethery (http://de.wikipedia.org/wiki/Lance_Nethery) holten Spieler aus weniger starken Eishockey-Nationen (Italien, Frankreich, Österreich), die sich in der DEL beweisen wollten, und schlossen die Hauptrunde als Erster ab.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 15:22
http://www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=111468
Kan deze speler voor Nederland uitkomen?
Ro Herregraven
6 mei 2008, 15:26
Als hij daadwerkelijk ook een Nederlands paspoort heeft (Eurohockey.net klopt niet altijd 100%) en 2 jaar In Nederland heeft gespeeld wel, ja. Volgens mij tellen jaren in jeugdopleidingen ook (anders zou Mike Dalhuisen nooit voor Oranje uit hebben kunnen komen)
Paul van Heertum
6 mei 2008, 15:28
Ja hij heeft een Nederlandse pas maar heeft nooit in Nederland gespeeld, Dalhuizen wel
Paul van Heertum
6 mei 2008, 15:31
Ik blijf het raar vinden dat een speler met een Nederlands paspoort, die waarschijnlijk (veel) familie heeft in Nederland, vaak in Nederland is geweest, waarschijnlijk ook Nederlands spreekt en (gedeeltelijk) Nederlands is opgevoedt niet voor Nederland mag uitkomen
Paul van Heertum
6 mei 2008, 15:42
Topper met Hollandse tint
Dertigduizend toeschouwers woonden vorige week de ijshockeywedstrijd tussen de Langnau Tigers en SC Bern in Zwitserland bij. Een recordpubliek voor een ijshockeypot in West-Europa. De wedstrijd had bovendien een Nederlands tintje, omdat vader en zoon Gerrit en Alexander Beekman erbij betrokken waren.
Voor de wedstrijd was speciaal een ijsbaan aangelegd in het Stade de Suisse in Bern, het lokale voetbalstadion. Daarmee werd in het ijshockeygekke Zwitserland het voorbeeld uit Noord-Amerika gevolgd, waar twee jaar geleden Edmonton en Montreal elkaar in een groot stadion tegenkwamen. Zo'n 250 journalisten uit heel Europa waren aanwezig bij de wedstrijd, die live te zien was op verschillende zenders.
De in Nederland geboren Gerrit Beekman is als fysiotherapeut werkzaam voor Langnau Tigers. Hij zag het spektakel in de buitenlucht dan ook van dichtbij. Heel bijzonder was dat zijn zoon Alexander als reserve-doelman op de bank zat bij de wedstrijd. De reguliere back-up van de Zwitserse ploeg kampte met een blessure. Beekman en Beekman zijn beiden in het bezit van zowel een Nederlands als een Zwitsers paspoort.
Senior verhuisde 23 jaar geleden naar Zwitserland, waar hij trouwde met een Zwitserse dame. ‘Deze wedstrijd was het meest indrukwekkende dat ik heb meegemaakt zo lang ik hier woon. Het was een enorme happening met meer dan dertigduizend toeschouwers. Toen beide teams hun opwachting maakten in de arena kreeg ik echt kippenvel', zegt Gerrit Beekman tegenover IJshockey.com.
Het weer was perfect voor de ijshockeywedstrijd. Beekman: ‘Het was droog en zonnig bij ongeveer 6 graden boven nul. Het ijs was dan ook in een prima conditie. Ongeveer acht centimeter dik. Dat hebben ze in een week opgebouwd. Eerst zijn er slangen met koelvloeistof gelegd en daarop hebben ze er elk uur een nieuw laagje water overheen gespoten. Ondanks de grote afstand tot de tribune was de wedstrijd goed te volgen voor het publiek.'
De wedstrijd werd uiteindelijk met 2 - 5 gewonnen door de thuisploeg. ‘Dat was helaas voor ons. Hoewel het om een reguliere competitiewedstrijd ging, draaide het die dag allemaal om het spektakel. Ook in Nederland hebben we er aandacht voor gekregen. Ik ben door Toine van Peperstraten ge?nterviewd door Langs de Lijn, dat was wel grappig', aldus vader Beekman.
Zoon Alexander kwam niet in actie in de wedstrijd. De 19-jarige doelman keept normaal voor de hoogste jeugdploeg van Langnau, maar werd voor deze wedstrijd geselecteerd vanwege een blessure voor de normale back-up. De doelman is weleens in beeld geweest voor selectie bij Oranje. Bij de U18 zat hij twee jaar geleden in de selectie, maar kreeg hij van de IIHF geen toestemming om te spelen.
‘Hij heeft geen twee jaar in Nederland gespeeld. Alleen als beide ouders in Nederland geboren zijn, mag je zonder die twee jaar voor Oranje spelen. Hij is toen wel meegereisd naar Hongarije, maar heeft zich met de statistieken beziggehouden. Wie weet komt hij ooit nog bij een Nederlandse club terecht.
ijshockey.com
Hier zegt zijn vader, die lijkt me redelijk goed is ingegeven in de hockeywereld, dat als je beide ouders in Nederland zijn geboren je wel voor Nederland kan uitkomen.
Ik weet niet hoe ´Nederlands´ Alexander Beekman nog is maar ik denk dat de meeste Nederlanders die naar Zwitserland zijn geemigreerd toch wel minimaal een paar keer per jaar naar Nederland komen. Het lijkt me dan raar als je niet voor Nederland mag uitkomen
Maurice Ruppe
6 mei 2008, 15:53
Dit is toch wel degelijk zo, zie Matt Korthuis. Die heeft 1 (02/03) seizoen in Nederland gespeeld en is vervolgens in Saskatchewan amateur hockey gaan spelen (03/04). In 04/05 is hij wederom in Nederland komen spelen, maar pas na 05/06 was hij speelgerechtigd on voor Nederland uit te komen. Dit heeft hij dan ook pas op het WK 2007 kunnen doen.
Maurice Ruppe
6 mei 2008, 15:57
Klopt, en dit aanvragen is nog behoorlijk lastig ook. In eerste instantie zouden alleen Josh Verbruggen en een andere teamgenoot met Nederlandse voorouders naar Geleen komen. Die andere teamgenoot heeft nog steeds geen Nederlands paspoort weten te bemachtigen, ondanks dat zijn vader in Nederland geboren is.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 16:10
Dit is toch wel degelijk zo, zie Matt Korthuis. Die heeft 1 (02/03) seizoen in Nederland gespeeld en is vervolgens in Saskatchewan amateur hockey gaan spelen (03/04). In 04/05 is hij wederom in Nederland komen spelen, maar pas na 05/06 was hij speelgerechtigd on voor Nederland uit te komen. Dit heeft hij dan ook pas op het WK 2007 kunnen doen.
Heeft ie wel een verzoek ingediend?
Ik blijf het een duffe regeling vinden
Ro Herregraven
6 mei 2008, 16:23
Die andere teamgenoot heeft nog steeds geen Nederlands paspoort weten te bemachtigen, ondanks dat zijn vader in Nederland geboren is.
Was dat soms Dan Idema?
Hetzelfde gold destijds voor Lyle Steenbergen. Ik heb zijn moeder nog aan de lijn gehad en zij zijn destijds 6 maanden bezig geweest om voor hem een Nederlands Paspoort aan te vragen, wat uiteindelijk geweigerd is.
Vraag me niet naar de juridische details omtrent de reden van afwijzing, maar het had meen ik te maken met de leeftijd waarom Lyle's vader, een geboren Nederlander, destijds een Canadees paspoort had aangevraagd.
Maurice Ruppe
6 mei 2008, 16:50
Was dat soms Dan Idema?
Hetzelfde gold destijds voor Lyle Steenbergen. Ik heb zijn moeder nog aan de lijn gehad en zij zijn destijds 6 maanden bezig geweest om voor hem een Nederlands Paspoort aan te vragen, wat uiteindelijk geweigerd is.
Vraag me niet naar de juridische details omtrent de reden van afwijzing, maar het had meen ik te maken met de leeftijd waarom Lyle's vader, een geboren Nederlander, destijds een Canadees paspoort had aangevraagd.
Nee, dat was niet Dan Idema (die overigens een behoorlijk groot pokertoernooi in de VS heeft weten te winnen). Het ging hier om een teamgenoot van Josh en Nick, die topscorer van de league was.
In hun geval was de vader zijn staatsburgerschap kwijtgeraakt bij de aanvraag van een Canadees paspoort. Volgens de website van de IND bestaat de mogelijkheid om deze met terugwerkende kracht terug te krijgen. Helaas schijnt men op de ambassade in Vancouver totaal niet mee te werken. Zelf heb ik de informatie van de IND helemaal doorgelezen en ben ik tot de conclusie gekomen dat dit geval aan alle gestelde eisen voldoet.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 16:59
Heeft die jongen nog ooit in Nederland of Europa gespeeld?
http://www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=83653
Ook een Nederlander schijnbaar, eentje met AHL, Serie A ervaring. Lijkt me dat je die er wel bij kan hebben
Abe Brouwer
6 mei 2008, 17:55
In het voetbal gaat nu ook weer een regel ingevoerd worden met betrekking tot het aantal buitenlanders per team (max 5 op het veld).
Gaat niet door, de EU heeft het verboden omdat het in strijd is met de wet op vrij werknemersverkeer.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 21:57
Het is ook zo dat het aantal dubbele paspoorten vanzelf een bom gaat leggen onder die afspraken. Stel je bent Al Ahmadi, geboren in Nederland, opgegroeid in Nederland staatsburger van Nederland maar je wordt wel beperkt in je mogelijkheden om je beroep uit te oefenen
Paul van Heertum
6 mei 2008, 22:00
En er is geen speler meer met een dubbel paspoort uit een ontwikkelingsland die voor dat land zal uitkomen
Abe Brouwer
6 mei 2008, 22:58
Ik geloof het stukje niet zo, aangezien ze het jaartal al fout hebben. Bosman spande zijn zaak al in 1990 aan. Doet niet veel goeds voor de geloofwaardigheid.
Maar de uitspraak was in december 1995. En die geldt voor alle sporten. Zo werd de DEL daarna overspoeld met imports. Basis van de uitspraak was het vrije werknemersverkeer, vandaar dat ook buitenlander-beperkingen in de sport wegvielen.
Paul van Heertum
6 mei 2008, 23:12
Maar dat gelooft/geloofde Jasper niet
Jasper Maassen
7 mei 2008, 11:35
Maar dat gelooft/geloofde Jasper niet
Ik moet op mijn woorden terugkomen. Ik vind eerlijk gezegd dat de officiee tekst niet erg duidelijk is. Dat duitse stuk is een stuk duidelijker.
Over het geval Dalhuisen: allebei zijn ouders zijn toch Nederlands? Dat is ook het verschil tussen hem en Beekman, lijkt mij zo.
Joep Meijsen
7 mei 2008, 11:37
Over het geval Dalhuisen: allebei zijn ouders zijn toch Nederlands? Dat is ook het verschil tussen hem en Beekman, lijkt mij zo.
Dalhuisen heeft een deel van zijn jeugd in Nederland gespeeld en beschikt maar over één paspoort. Beekman heeft nooit in Nederland gespeeld, heeft zowel een Nederlands als een Zwitsers paspoort en is in Zwitserland geregistreerd als speler.
Afgelopen seizoen speelde hij voor SC Unterseen-Interlaken.
Paul van Heertum
7 mei 2008, 12:09
Weet je of hij nog een beetje gespeeld heeft?
Klopt de 2 ouders regel overigens?
Maurice Ruppe
7 mei 2008, 12:30
http://www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=49589
Die conclusie kun je in de prullenbak gooien. Het is makkelijk om één enkele speler te vinden waarbij je enkel op basis van statistieken en geboorteplaats kunt stellen dat de regels op een bepaalde manier vastgesteld zijn.
Deze speler lijkt op basis van het eurohockey profiel inderdaad 2 paspoorten te hebben en nooit zijn twee seizoenen te hebben voldaan. De speler is in Vancouver geboren omdat zijn vader daar in de NHL speelde. Later heeft zijn vader nog meer dan vijf jaar in Frankrijk gespeeld en dus ook inclusief zoon daar gewoond. Die zoon heeft in deze jaren uiteraard jeugdhockey in Frankrijk gespeeld.
Paul van Heertum
7 mei 2008, 13:31
Daarom had ik hem ook gedelete
Paul van Heertum
7 mei 2008, 14:42
Blatter wil stokje steken voor snelle naturalisaties
07 mei 2008
Als het aan Joseph Blatter ligt, kunnen voetballers in de toekomst niet zo snel van nationaliteit veranderen. Momenteel kunnen voetballers die twee jaar in een bepaald land wonen, al een paspoort aanvragen en zodoende uitkomen in de nationale ploeg van hun 'nieuwe' land. Dat moet anders, vindt de Zwitserse voorzitter van de FIFA.
"Ik ben geen helderziende, maar op het WK in 2014 zou het zo maar kunnen dat de helft van de spelers oorspronkelijk uit Brazilië komt en dat moeten we voorkomen", stelt Blatter, die pleit voor een 'inburgeringsperiode' van minimaal vijf jaar. Zijn voorstel wordt behandeld tijdens het FIFA-congres in Sydney eind mei.
Blatter wil sowieso het aantal buitenlandse spelers in competities verminderen. In Sydney staat ook zijn 6+5-regel op het programma, wat betekent dat slechts vijf van de elf veldspelers buitenlanders mogen zijn. Volgens de Europese Unie is deze regel in strijd met de wet op vrij verkeer van werknemers in de EU. Het Europees Parlement ziet meer in de zogenoemde homegrownregel van de UEFA, die stelt dat van de 25 selectiespelers er acht uit eigen land moeten zijn.
Ben benieuwd naar de mening van hem aangezien dubbele nationaliteiten, op dit moment is er geen 2 jaar eis als de speler een bloedband heeft. Een NC kan dus gewoon voor Oranje uitkomen ook al heeft hij nooit in Nederland gespeeld en/of gewoond
Abe Brouwer
7 mei 2008, 17:08
Als Blatter inderdaad die vijf jaar inburgeringsperiode erdoor krijgt dan geldt dat alleen bij voetbal. Het lijkt me niet dat andere sportbonden die maatregel automatisch moeten overnemen. Overigens is deze maatregel n.a.v. Quatar wiens voetbalbond Brazilianen een paspoort wil geven zodat ze voor Quatar kunnen uitkomen.
Abe Brouwer
7 mei 2008, 21:45
Jason Holland door Duitsland naar huis gestuurd omdat hij niet speelgerechtigd was voor Duitsland op het WK. Duitsland dreigt een reglemantaire nederlaag tegen Slowakije.
Remco Bambacht
7 mei 2008, 21:54
Jason Holland door Duitsland naar huis gestuurd omdat hij niet speelgerechtigd was voor Duitsland op het WK. Duitsland dreigt een reglemantaire nederlaag tegen Slowakije.
Gna gna. Zou toch wel lachen zijn :-) Kan Dougie volgend jaar sjoelen met Robert Muller!
Paul van Heertum
7 mei 2008, 22:00
Weet je waarom Abe?
Hij is schijnbaar Duits en heeft 2 op eenvolgende jaren in Duitsland gespeeld
Abe Brouwer
7 mei 2008, 22:24
Weet je waarom Abe?
Hij is schijnbaar Duits en heeft 2 op eenvolgende jaren in Duitsland gespeeld
www.hockeyweb.de/artikel.php?a=36445 (http://www.hockeyweb.de/artikel.php?a=36445)
Paul van Heertum
7 mei 2008, 22:45
4 jaren termijn dus, maar natuurlijk wordt de DEB niet gestraft
Abe Brouwer
7 mei 2008, 22:54
Klopt, de 4-2 tegen Slowakije blijft staan.
Fintan Planting
8 mei 2008, 21:04
Volgens een artikel op sport1.de heeft de Noor Tommy Jacobsen het hele gedoe rond Jason Holland aan het licht gebracht. De voormalige speler van Augsburg en Düsseldorf had op internet gelezen dat Holland voor een Canadees nationaal jeugdteam had gespeeld. Hij heeft daarover gepraat met wat mensen, waardoor het balletje aan het rollen kwam.
Een Duitse journalist hoorde vervolgens dat de Noren een protest wilden indienen als Duitsland de onderlinge ontmoeting zou winnen. Hij informeerde de voorzitter van de Duitse IJshockeybond en die trok Holland onmiddelijk terug. Schijnbaar overwoog Reindl ook om op te stappen, maar is hij daar vanaf gehouden door het team.
Het is sowieso wel een interessant artikel: http://www.sport1.de/de/sport/artikel_2242094.html
Remco Bambacht
8 mei 2008, 21:11
Typisch. De grotere ijshockeylanden worden weer eens ontzien. Dit moet Nederland eens flikken, even kijken hoe snel ze een divisie terug worden gezet. Weer een bevestiging dat de IIHF grote voorkeuren en bepaalde landen op het hoogste niveau wil hebben.
Paul van Heertum
8 mei 2008, 21:44
Dat is niet alleen zo in de ijshockey-wereld maar is gewoon een menselijk trekje
Joep Meijsen
9 mei 2008, 08:15
Typisch. De grotere ijshockeylanden worden weer eens ontzien. Dit moet Nederland eens flikken, even kijken hoe snel ze een divisie terug worden gezet. Weer een bevestiging dat de IIHF grote voorkeuren en bepaalde landen op het hoogste niveau wil hebben.
Volgens de folklore is in de jaren negentig het aantal teams op het hoogste niveau vooral uitgebreid om Duitsland niet te laten degraderen. Een deel van de sponsoren van de IIHF kwam zeker in die tijd uit Duitsland.
Maar het is allemaal een beetje eigen aan sportbonden/internationale organisaties. In het cricket wordt bijvoorbeeld een rapport naar een miljoenenfraude door de bond in Zimbabwe geheim gehouden. Dat land telt door een exodus van spelers nauwelijks nog cricketers van niveau, maar wordt in het zadel gehouden omdat in vergaderingen blind wordt meegestemd met het Aziatische blok.
En zo zal iedere sport wel zijn voorbeelden hebben.
Abe Brouwer
9 mei 2008, 15:53
Japan werd ook jarenlang in de A-groep gehouden door de IIHF om commerciele redenen.
Geert van der Meulen
9 mei 2008, 16:37
Armenie kan er ook over meepraten!
Abe Brouwer
9 mei 2008, 17:03
Armenie kan er ook over meepraten!
Dat zijn oplichters van het ergste soort. Die zijn terecht gestraft............
Paul van Heertum
9 mei 2008, 17:06
Japan zat er omdat er een vertegenwoordiger uit Azie moet zijn, dat is best te begrijpen
Geert van der Meulen
9 mei 2008, 17:10
Dat zijn oplichters van het ergste soort. Die zijn terecht gestraft............
Beetje kalm Brouwer, wij in Armenie vergeten niet snel!::redrant::
Abe Brouwer
9 mei 2008, 17:16
Japan zat er omdat er een vertegenwoordiger uit Azie moet zijn, dat is best te begrijpen
Dan stel ik voor dat er ook vertegenwoordigers uit Oceanie, Afrika en Zuid Amerika moeten komen.
Abe Brouwer
9 mei 2008, 17:17
Beetje kalm Brouwer, wij in Armenie vergeten niet snel!::redrant::
Sorry hoor, ik hou mijn mond al.::censor::
Geert van der Meulen
9 mei 2008, 17:17
Dan stel ik voor dat er ook vertegenwoordigers uit Oceanie, Afrika en Zuid Amerika moeten komen.
En ook een uit Armenie!
Paul van Heertum
9 mei 2008, 19:51
De sport is in Azie natuurlijk een stuk groter dan in de andere werelddelen en ten aanzien van de OS was het prima te begrijpen dat Japan erbij hoorde
Abe Brouwer
9 mei 2008, 19:53
De sport is in Azie natuurlijk een stuk groter dan in de andere werelddelen en ten aanzien van de OS was het prima te begrijpen dat Japan erbij hoorde
Dus toch commerciele redenen.
Paul van Heertum
9 mei 2008, 21:28
Alles in de wereld draait om geld
Piet de Kort
9 mei 2008, 21:40
Alles in de wereld draait om geld
Ik dacht om sex, drugs en rock & roll! ::luisterjongen::
Herman Herregraven
9 mei 2008, 21:48
Ik dacht om sex, drugs en rock & roll! ::luisterjongen::
Heb geen geld voor drugs...
Ro heeft nu mijn stereo dus ook geen Rock & Roll meer...
Het enige waar ik nu nog voor besta is seks...
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.