View Full Version : Lester Brown
Paul van Heertum
4 maart 2008, 22:52
De rubriek Buitenlandse Zaken volgt de prestaties van Nederlanders in het buitenland. In de zesde aflevering updates over Marco Bommezijn, Lester Brown, Tony Demelinne en Steve Mason die in de Verenigde Staten en Canada spelen.
De in juni 1991 geboren Lester Brown speelde in het verleden bij de jeugd in Amsterdam en Eindhoven en is alweer een aantal jaren actief in Noord-Amerika. Recentelijk werd hij geselecteerd voor het Nederlands team onder 18 jaar. De afgelopen jaren speelde hij in de sterkste jeugdliga in Toronto, intussen is hij overgestapt naar de Junior B Empire League in de Verenigde Staten.
Hij speelt daar bij het onafhankelijke team Tri State Selects, dat in het verleden veel collegespelers heeft opgeleid. Met 10 overwinningen in 44 wedstrijden kende Tri State een matig seizoen, maar voor Brown was het succesvol. Met 15 goals in 42 wedstrijden was hij de topscorer van de ploeg in goals, met 37 punten was hij de nummer twee op de topscorerslijst van de ploeg. De liga telt overigens spelers tussen de 16 en 20 jaar, waarbij Brown tot de jongere spelers behoort.
Wat de jonge Nederlander het komend seizoen gaat doen is nog niet helemaal duidelijk. Hij heeft verschillende mogelijkheden, waaronder kansen om een plek te verwerven in de USHL en de OHL. Ook heeft hij aanbiedingen van een aantal Junior A-teams in zowel Canada als de Verenigde Staten. Oranje U18 speelt begin april het wereldkampioenschap Divisie I in Riga, het hoogste niveau voor een Jong Oranje in lange tijd.
Ook Steve Mason, de zoon van, doet het uitstekend in Noord-Amerika. Met de Nipawin Hawks, onder leiding van Dave Hyrsky, heeft hij de halve finales bereikt van de play-offs. In de kwartfinale had de ploeg zes wedstrijden nodig om de La Ronge Ice Wolves de baas te blijven. In de 3-4 overwinning die Nipawin uiteindelijk de winst in de serie opleverde pikte Mason twee assists mee. In de serie had hij er zes.
In het hele seizoen heeft Mason 23 goals en 22 assists in 58 wedstrijden. Daarmee is hij qua doelpunten de nummer 19 in de Saskatchewan Junior Hockey League en de nummer drie in zijn eigen team. Onder meer Casey Vanschagen en Matt Korthuis zijn in deze liga opgeleid. In de halve finale speelt Nipawin komende vrijdag de eerste wedstrijd in de best-of-seven tegen Humboldt Broncos.
Tony Demelinne zal het ongetwijfeld nog steeds prima naar zijn zin hebben bij de Charleston Junior Wolverines, dat op Junior C-niveau speelt in de Verenigde Staten. Hij is het reguliere seizoen afgesloten met 23 goals en 33 assists in 23 wedstrijden. De voormalige speler van Amsterdam, Den Haag en Zoetermeer is aanvoerder van zijn ploeg en bereidt zich op dit moment voor op de beslissende wedstrijden in de play-offs die recht kunnen geven op plaatsing voor het nationale kampioenschap op Junior C-niveau in de VS.
Opvallend is dat hij niet langer de enige Hagenees is in de opstelling van de Wolverines. Ook Marco Bommezijn, die in het verleden uitkwam voor onder meer Den Haag, Tilburg Trappers 2 en Zoetermeer Panters heeft zich gemeld in het zuiden van de VS. Hij speelde tot nu toe acht wedstrijden waarin hij vier goals en zeven assists voor zijn rekening nam.
Wil de vader met de zoon in Chicago me gaarne nog een keer mailen? Ik ben de mail van vorige week helaas kwijt. Ook andere tips, correcties en opmerkingen blijven vanzelfsprekend van harte welkom.
Ik volg het wel een beetje maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik van Lester Brown en Marco Bommezijm hoor.
Wie kan er mij wat meer over vertellen?
Is Brown bijvoorbeeld geboren in Nederland?
Joep Meijsen
5 maart 2008, 07:08
Ik volg het wel een beetje maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik van Lester Brown en Marco Bommezijm hoor.
Wie kan er mij wat meer over vertellen?
Is Brown bijvoorbeeld geboren in Nederland?
Ik weet niet waar hij geboren is, maar Brown heeft zowel een Nederlands als een Amerikaans paspoort. Hij heeft in de jeugd van Eindhoven en Amsterdam gespeeld voor zijn vertrek naar Noord-Amerika en is derhalve speelgerechtigd voor de nationale Nederlandse teams. Ik heb in het verleden wel vaker over hem geschreven.
Bommezijn speelde volgens mij vorig jaar voor Zoetermeer en daarvoor onder meer in de jeugd bij Tilburg en Den Haag.
Paul van Heertum
5 maart 2008, 09:57
Dus waarschijnlijk een kind van een Nederlandse moeder en Amerikaanse vader.
Wil hij ook voor Nederland uitkomen?
Joep Meijsen
5 maart 2008, 10:07
Dus waarschijnlijk een kind van een Nederlandse moeder en Amerikaanse vader.
Wil hij ook voor Nederland uitkomen?
Heb je het verhaal niet gelezen? Daar staat toch duidelijk in dat hij geselecteerd is voor Oranje U18.
Andy Clifton
5 maart 2008, 10:28
Heb je het verhaal niet gelezen? Daar staat toch duidelijk in dat hij geselecteerd is voor Oranje U18.
Maak je niet druk joep. Paul doet dit bij iedereen dus heeft niks te maken met wel of niet lezen.Hij stelt gewoon graag stomme vragen.
Dennis Albers
5 maart 2008, 12:30
Check je Prive Berichten
Dennis Albers
5 maart 2008, 12:48
Of hij voor Nederland uit wil komen weet ik niet maar zijn vader is een bekende Nederlander.
Karel van der Wal
5 maart 2008, 13:43
vreemd van meneer van Heertum, ik kreeg de indruk dat hij het verhaal had geschreven, maar het blijkt van elders gekopieerd te zijn. Vermeld de schrijver dan ook even Paultje en doe niet net of jij het hebt geschreven.
je had in ieder geval je " eigen opmerkingen" in schuin schrift kunnen plaatsen
Geert van der Meulen
5 maart 2008, 14:08
vreemd van meneer van Heertum, ik kreeg de indruk dat hij het verhaal had geschreven, maar het blijkt van elders gekopieerd te zijn. Vermeld de schrijver dan ook even Paultje en doe niet net of jij het hebt geschreven.
je had in ieder geval je " eigen opmerkingen" in schuin schrift kunnen plaatsen
Dat zou pas knap zijn van Paul.
Over iemand schrijven en dan aan het einde opmerken dat hij nog nooit van die persoon had gehoord!
Geert van der Meulen
5 maart 2008, 14:09
Of hij voor Nederland uit wil komen weet ik niet maar zijn vader is een bekende Nederlander.
Een bekende Nederlander? Net zo bekend als Peter R. de Vries? :o
Paul van Heertum
5 maart 2008, 14:31
Selecteren kan je iedereen die speelgerechtigd is voor Nederland
Jan Hofstede
5 maart 2008, 14:36
Selecteren kan je iedereen die speelgerechtigd is voor Nederland
Je selecteert alleen spelers die voor het Ned. team willen uitkomen....
Ro Herregraven
5 maart 2008, 14:51
Steve Brown?
Fintan Planting
5 maart 2008, 14:53
Ro gaat door voor de magnetron ::coolrockon::
Paul van Heertum
5 maart 2008, 14:59
Of je weet het niet en stuurt hem een uitnodiging.
Zolang hij niet voor Nederland uitgekomen is kan hij volgens mij nog voor de VS uitkomen
Geert van der Meulen
5 maart 2008, 15:01
Of je weet het niet en stuurt hem een uitnodiging.
Zolang hij niet voor Nederland uitgekomen is kan hij volgens mij nog voor de VS uitkomen
Ze zoeken nog een ijshockeyjournalist op Cyprus. Iets voor jou?
Paul van Heertum
5 maart 2008, 15:05
Nee..
Michael van Opstal
5 maart 2008, 15:13
Steve Brown?
Inderdaad.
Paul van Heertum
11 maart 2008, 15:54
Als ik het goed heb maakt het als je maar een paspoort hebt niet uit waar je ijshockey hebt gespeeld.
Dus als Noortman niet de Belgische of Amerikaanse nationaliteit heeft, kan hij voor Nederland uitkomen.
Als hij de Belgische en Nederlandse heeft, moet hij sws voor zijn 18e kiezen welke nationaliteit hij wil behouden
Joep Meijsen
11 maart 2008, 16:33
Als ik het goed heb maakt het als je maar een paspoort hebt niet uit waar je ijshockey hebt gespeeld.
Dat is incorrect. De IIHF-reglementen schrijven voor dat je minimaal twee jaar in de competitie van een land moet hebben gespeeld voor je in de nationale ploeg komt te spelen. Voor jeugdspelers gelden mogelijk andere regels, maar dat is niet helemaal duidelijk.
Paul van Heertum
11 maart 2008, 16:43
Ik kan het me echt voorstellen want dat betekent dat sommige spelers niet voor hun land waarin ze zijn geboren en staatsburger van zijn kunnen uitkomen.
Ik zou de regels nog effe nakijken
Joep Meijsen
11 maart 2008, 16:57
Ik zou de regels nog effe nakijken
Dat advies kaats ik gaarne terug. Die regeling is intussen al een jaar of tien in gebruik. Het was onder meer de reden waarom Italië ter voorbereiding op de OS de Canadese-Italianen een driejarig contract gaf.
Paul van Heertum
11 maart 2008, 17:03
Ja maar die hebben 2 nationaliteiten en niet 1
Joep Meijsen
11 maart 2008, 17:13
Ja maar die hebben 2 nationaliteiten en niet 1
Ik heb daar afgelopen zondag een vraag over gesteld aan een official van de bond met kennis van zaken. Die gaat het nakijken, dus we merken het wel.
Voor zover mij bekend staat nergens in de reglementen dat deze regeling zich beperkt tot houders van twee paspoorten. Maar we wachten af.
Sven van de Wall
11 maart 2008, 17:23
Ik heb daar afgelopen zondag een vraag over gesteld aan een official van de bond met kennis van zaken. Die gaat het nakijken, dus we merken het wel.
Voor zover mij bekend staat nergens in de reglementen dat deze regeling zich beperkt tot houders van twee paspoorten. Maar we wachten af.
en weet je al wat?
Paul van Heertum
11 maart 2008, 19:40
Maar ga eens nadenken.
Je kan iemand toch niet weigeren om een land te vertegenwoordigen?
Als hij een Nederlands-Belgisch of Nederlands-Amerikaans staatsburgerschap heeft(wat ie zo te lezen sws niet is) dan is het duidelijk maar als hij maar een nationaliteit heeft lijkt het me duidelijk dat hij dat land kan vertegenwoordigen
Paul van Heertum
19 maart 2008, 23:34
Heb je al antwoord?
Over een paar jaar gaat bij de keeper van PSV misschien iets soortegelijks spelen. Hij is op dit moment alleen Braziliaans en heeft voor Brazilie gespeeld. Hij heeft aangegeven graag Nederlander te worden en om voor Nederland uit te komen.
Op het moment dat hij Nederlander wordt verliest hij zijn Braziliaanse nationaliteit en kan hij dus niet meer voor Brazilie uitkomen maar alleen voor Nederland.
Volgens mij kan in dat geval een speler niet geweigerd worden omdat hij alleen staatsburger is van Nederland. Dat hij eerst voor Brazilie gespeeld heeft is irrelevant. Op het moment dat hij verboden wordt voor Nederland uit te komen is de FIFA of UEFA in overtreding van internationale wetten omdat niemand kan worden uitgesloten
Joep Meijsen
20 maart 2008, 07:53
Heb je al antwoord?
Nee
Over een paar jaar gaat bij de keeper van PSV misschien iets soortegelijks spelen. Hij is op dit moment alleen Braziliaans en heeft voor Brazilie gespeeld. Hij heeft aangegeven graag Nederlander te worden en om voor Nederland uit te komen.
De internationale voetbalbonden hebben heel andere reglementen als het gaat om vertegenwoordigende teams. Niet relevant dus.
Op het moment dat hij verboden wordt voor Nederland uit te komen is de FIFA of UEFA in overtreding van internationale wetten omdat niemand kan worden uitgesloten
Welke internationale wetten?
Paul van Heertum
20 maart 2008, 13:39
Je wordt gedicrimeert als voor jou als Nederlander gelden als voor een andere Nederlander in de zelfde situatie. Lijkt me dat je zo´n zaak bij de CAS zeker wint.
Sportbonden zijn ook gewoon gebonden aan internationale wetten, zou makkelijk zijn als dat zo zou zijn En als die wetten in overtreding zijn kan je die aanvechten
Ro Herregraven
20 maart 2008, 14:03
Je wordt gedicrimeert als voor jou als Nederlander gelden als voor een andere Nederlander in de zelfde situatie. Lijkt me dat je zo´n zaak bij de CAS zeker wint.
Ik waag 't te betwijfelen. Een aantal jaar geleden was men in Tilburg bezig met een poging tot naturalisatie van Jens Hemstrom. Naturaliseren ging misschien wel lukken, maar uitkomen voor Oranje was onmogelijk, omdat een jonge Jens ooit voor Zweden was uitgekomen op een WK U20 (1992, Füssen/Kaufbeuren, zilveren medaille).
Om dezelfde reden kunnen bijvoorbeeld Dan Hamhuis en Jay Bouwmeester nooit meer voor Oranje uitkomen, omdat ze al op een IIHF-toernooi voor Canada zijn uitgekomen. Het feit dat ze naast een Canadees paspoort ook een Nederlands paspoort hebben verandert daat niets aan. Ze hebben de keuze gemaakt voor Canada, en dat blijft zo.
Vergelijkingen met voetbal gaan niet altijd op, maar hier wel: vergelijk het met Ugur Yildirim die moest kiezen tussen Oranje en het Turks Nationaal Team. Hij koos voor Oranje, en kan nu nooit meer voor Turkije uitkomen.
Paul van Heertum
20 maart 2008, 14:19
Het verschil is alleen dat zij in alle gevallen(op Helmstrom na misschien) een dubbele nationaliteit hebben en Gomes in dit geval niet.
Volgens mij kan je iemand die slechts een nationaliteit heeft niet verbieden om uit te komen voor het land waar hij burger van is. In het geval dat die persoon nooit voor een ander land is uitgekomen is het helemaal duidelijk
Joep Meijsen
20 maart 2008, 14:55
Sportbonden zijn ook gewoon gebonden aan internationale wetten
Welke internationale wetten?
Paul van Heertum
20 maart 2008, 14:57
Alle internationale wetten, net zoals alle burgers
Paul van Heertum
20 maart 2008, 15:00
http://en.wikipedia.org/wiki/International_law
Joep Meijsen
20 maart 2008, 15:08
Alle internationale wetten, net zoals alle burgers
Jij beweert dat er internationale wetten zijn waar sportmensen in deze situatie zich op kunnen beroepen om honderd procent zeker een procedure voor het CAS te winnen.
Voor de derde keer: welke internationale wetten zijn dat? Geen algemene links, maar gewoon de regeling waarop zij zich kunnen beroepen.
Paul van Heertum
20 maart 2008, 15:12
Geen idee, ik ben geen advocaat, en jij geen ijshockeyer
Paul van Heertum
20 maart 2008, 15:17
Ik weet alleen dat iemand die alleen burger is van een land niet geweigerd kan worden om voor dat land uit te komen.
Maar als je logisch gaat nadenken, begrijp je dat zelf ook wel
Joep Meijsen
20 maart 2008, 16:49
Geen idee, ik ben geen advocaat
Kortom...je roept maar wat, niet gehinderd door kennis van zaken.
Luitzen van der Heide
20 maart 2008, 16:53
Geen idee, ik ben geen advocaat, en jij geen ijshockeyer
Dan wordt het tijd dat je je schaatsen aan de wilgen hangt, want je begeeft je wel erg vaak op glad ijs zonder de schaatsen te slijpen!!!!!!!!!!
En voordat je daar weer een vraag over stelt.... De zin is bedoelt als metafoor.
En de link http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafoor legt uit wat ik bedoel.......
Paul van Heertum
20 maart 2008, 16:54
Kortom...je roept maar wat, niet gehinderd door kennis van zaken.
En jij hebt wel kennis van zaken dus?
Joep Meijsen
20 maart 2008, 17:01
En jij hebt wel kennis van zaken dus?
Ik kom niet met allerhande stellige beweringen aanzetten die nergens op zijn gebaseerd behalve jouw 'logica'.
Dat laatste punt diskwalificeert je in ieder geval behoorlijk van discussies over regelgeving en de inhoud van internationale verdragen en wie zich daarop zou mogen beroepen en bij welke instantie. Dat heeft met heel veel dingen van doen, maar heel weinig met logica. Als je ook maar enigszins juridisch onderlegd was, zou je dat weten.
Paul van Heertum
20 maart 2008, 17:15
Ik kom niet met allerhande stellige beweringen aanzetten die nergens op zijn gebaseerd behalve jouw 'logica'.
Dat laatste punt diskwalificeert je in ieder geval behoorlijk van discussies over regelgeving en de inhoud van internationale verdragen en wie zich daarop zou mogen beroepen en bij welke instantie. Dat heeft met heel veel dingen van doen, maar heel weinig met logica. Als je ook maar enigszins juridisch onderlegd was, zou je dat weten.
Beter als jij in elk geval, das een ding wat zeker is
Ik kom ook niet met debiele stellingen om je geloofwaardigheid onderuit te halen
Maar ga lekker door zou ik zeggen zegt veel over je onvermogen om te kunnen winnen op argumenten
Remco Bambacht
20 maart 2008, 17:24
Ik mis Ro Herregraven en Jasper Maassen!!
Joep Meijsen
20 maart 2008, 17:28
winnen
Ik hoef niks te 'winnen'. Een forum is geen wedstrijd.
Ik zoek antwoord op een vraag en jij bent zo stellig in het antwoord dat ik om onderbouwing vraag. Die heb je niet. Dus ga ik nu afwachten met welk antwoord de NIJB komt.
Paul van Heertum
20 maart 2008, 17:30
Wedden dat NIJB mij gelijk geeft als hij alleen Nederlander is?
Joep Meijsen
20 maart 2008, 17:33
Waarom zou ik? Ik zou het alleen maar leuk vinden voor hem en zijn ouders.
Rene Kropholler
20 maart 2008, 17:47
:Worshippy::Worshippy::Worshippy::Worshippy:
Paul van Heertum
20 maart 2008, 17:48
Je bent het met mij eens?
Rene Kropholler
20 maart 2008, 18:01
Totaal niet, ik vind dat je maar slap ouwe hoert
Andy Clifton
20 maart 2008, 18:03
Er bestaat geen enkele wet die aangeeft dat iemand voor een land moet of mag uitkomen.Anders kun jij morgen nog naar de CAS stappen omdat jij vind dat jij bij het nederlands team hoort te zitten en niet bent uitgenodigd.In het voetbal is simpel weg de regel gesteld je komt uit voor het land waar je een paspoort hebt.Als je er 2 hebt dan kies je 1 van de 2 en als je eenmaal mee hebt gedaan aan een officieel duel(dus mee hebt gedaan en niet op de bank zitten) dan mag je niet meer voor een andere nationaal elftal spelen ondanks dat je nu een ander paspoort hebt.Dit om te voorkomen dat spelers die ruzie krijgen met hun trainer(dit gebeurt in het voetbal geregeld.Spelers hebben grote ego's) maar voor een ander land gaan uitkomen.Volgens mij is de enige sport waar hier een uitzondering op geld is Schaatsen.Waar Bart veldkamp maar voor belgie gaat schaatsen omdat hij niet goed genoeg meer is voor nederland.En Bjarne Rijkkje(ofzoiets) die van noorwegen naar nederland gaat.
Dus om eigenlijk kort antwoord te geven op je vraag of ik het met je eens ben.....
NEE.
want, ER BESTAAT GEEN WET DIE HIERIN VOORZIET.UITKOMEN VOOR JE LAND IS EEN EER EN GEEN VERPLICHTING.DUS ER IS GEEN SPRAKE VAN WERKWEIGERING OF IETS IN DIE TREND.
Paul van Heertum
20 maart 2008, 18:05
Maar je hebt het in dit geval over iemand die 2 nationaliteiten heeft en niet maar 1
Maurice Ruppe
20 maart 2008, 18:15
Ik waag 't te betwijfelen. Een aantal jaar geleden was men in Tilburg bezig met een poging tot naturalisatie van Jens Hemstrom. Naturaliseren ging misschien wel lukken, maar uitkomen voor Oranje was onmogelijk, omdat een jonge Jens ooit voor Zweden was uitgekomen op een WK U20 (1992, Füssen/Kaufbeuren, zilveren medaille).
Om dezelfde reden kunnen bijvoorbeeld Dan Hamhuis en Jay Bouwmeester nooit meer voor Oranje uitkomen, omdat ze al op een IIHF-toernooi voor Canada zijn uitgekomen. Het feit dat ze naast een Canadees paspoort ook een Nederlands paspoort hebben verandert daat niets aan. Ze hebben de keuze gemaakt voor Canada, en dat blijft zo.
Dit is in de nieuwe regels niet meer het geval, spelers als Bouwmeester en Hamhuis zouden in theorie in de toekomst nog voor Nederland mogen uitkomen. De regelwijzigingen zijn er gekomen na het geval Nabokov, die op zijn 19e voor Kazachstan uitkwam. Hij werd vervolgens geweigerd als lid team Rusland voor de Olympische spelen van 2002. Hij spande een zaak aan bij het CAS, maar werd in het ongelijk gesteld. Voor de Olympische spelen van 2006 kreeg hij echter een uitzondering, waarna de regels veranderd zijn.
Als ik me goed herinner staat er een periode van vier jaar voor de wisseling van nationaal team, gedurende deze vier jaar moet de speler in het 'nieuwe land' gespeeld hebben en gedurende deze periode mag hij niet voor zijn 'oude' nationale team zijn uitgekomen.
Maurice Ruppe
20 maart 2008, 18:40
Dat is incorrect. De IIHF-reglementen schrijven voor dat je minimaal twee jaar in de competitie van een land moet hebben gespeeld voor je in de nationale ploeg komt te spelen. Voor jeugdspelers gelden mogelijk andere regels, maar dat is niet helemaal duidelijk.
De reglementen van de IIHF spreken hier alleen over wanneer:
1) De speler meerdere nationaliteiten heeft, of
2) De speler maar één nationaliteit heeft, maar deze gewijzigd is.
In dat geval moet de speler inderdaad 2 jaar in de competitie van het nieuwe land gespeeld hebben. Een speler uit bijvoorbeeld Slowakije die zijn Slowaakse pas inruilt voor een Nederlandse zou dus op een bepaald moment voor geen enkel nationaal team mogen uitkomen.
Over een speler die zijn hele leven maar een nationaliteit heeft gehad, maar nooit in desbetreffende competitie gespeeld heeft is niks te vinden in de reglementen. Gezien er niks over in de reglementen staat, lijkt het me zeer waarschijnlijk dat een speler in dit geval ten alle tijden gewoon voor zijn enige land zou mogen uitkomen. Wanneer dat niet zo zou zijn, zou dat ook impliceren dat iemand die op zijn 20e begint met ijshockeyen de eerste twee jaar niet voor zijn nationaal team zou mogen uitkomen.
EDIT: Een goed voorbeeld van dit geval is Olaf Kolzig. Hij werd geboren in Zuid-Afrika met Duitse ouders. Bij zijn geboorte is geen Zuid-Afrikaanse paspoort aangevraagd. Toen Kolzig drie jaar oud was, is hij verhuist naar Canada. Of hij in de tussentijd in Zuid-Afrika of Duitsland is verbleven weet ik niet, maar het is uit te sluiten dat hij in die tijd 2 jaar in Duitsland gespeeld heeft. Kolzig heeft nooit de Canadese nationaliteit aangevraagd, waardoor de eerder genoemde regels niet op hem van toepassing zijn. Kolzig heeft inmiddels natuurlijk voor het Duitse nationale team gespeeld zonder ooit die twee jaar in Duitsland te hebben volgemaakt.
Allemaal niet van toepassing op de speler waar het topic oorspronkelijk over ging, gezien deze twee nationaliteiten schijnt te hebben.
Joep Meijsen
20 maart 2008, 18:59
Dit is een plezierig en goed onderbouwd antwoord. Dank je wel.
De reglementen van de IIHF spreken hier alleen over wanneer:
1) De speler meerdere nationaliteiten heeft, of
2) De speler maar één nationaliteit heeft, maar deze gewijzigd is.
In dat geval moet de speler inderdaad 2 jaar in de competitie van het nieuwe land gespeeld hebben. Een speler uit bijvoorbeeld Slowakije die zijn Slowaakse pas inruilt voor een Nederlandse zou dus op een bepaald moment voor geen enkel nationaal team mogen uitkomen.
Over een speler die zijn hele leven maar een nationaliteit heeft gehad, maar nooit in desbetreffende competitie gespeeld heeft is niks te vinden in de reglementen. Gezien er niks over in de reglementen staat, lijkt het me zeer waarschijnlijk dat een speler in dit geval ten alle tijden gewoon voor zijn enige land zou mogen uitkomen. Wanneer dat niet zo zou zijn, zou dat ook impliceren dat iemand die op zijn 20e begint met ijshockeyen de eerste twee jaar niet voor zijn nationaal team zou mogen uitkomen.
EDIT: Een goed voorbeeld van dit geval is Olaf Kolzig. Hij werd geboren in Zuid-Afrika met Duitse ouders. Bij zijn geboorte is geen Zuid-Afrikaanse paspoort aangevraagd. Toen Kolzig drie jaar oud was, is hij verhuist naar Canada. Of hij in de tussentijd in Zuid-Afrika of Duitsland is verbleven weet ik niet, maar het is uit te sluiten dat hij in die tijd 2 jaar in Duitsland gespeeld heeft. Kolzig heeft nooit de Canadese nationaliteit aangevraagd, waardoor de eerder genoemde regels niet op hem van toepassing zijn. Kolzig heeft inmiddels natuurlijk voor het Duitse nationale team gespeeld zonder ooit die twee jaar in Duitsland te hebben volgemaakt.
Allemaal niet van toepassing op de speler waar het topic oorspronkelijk over ging, gezien deze twee nationaliteiten schijnt te hebben.
Jan Nagtzaam
20 maart 2008, 19:18
Ter aanvulling het volgende;
Een speler die 1 nationaliteit heeft en laten we zeggen de Nederlandse en onder de IIHF voor een bepaald nederlands team is uitgekomen mag indien hij een andere nationaliteit aanvaard bijvoorbeeld de Duitse, na het aanvaarden van de nieuwe nationaliteit pas twee jaar later voor het Duitse team uitkomen.
Je kunt anders in Duitsland wonen, via de uitzonderingsregel van een van de sportwetten in Duitsland al na drie jaar de Duitse nationaliteit krijgen en bij wijze van spreken tot die tijd voor Nederland uitkomen en bij het verkrijgen van de Duitse nationaliteit direct voor Duitsland uitkomen.
Dat mag dus niet, hier geldt een wachttijd van twee jaar.
Jan Nagtzaam
20 maart 2008, 19:22
Indien een van de ouders van Kolzig Duits is kan hij direct een Duitse pas krijgen mits hij dus niet voor in dit geval Zuid Afrika is uitgekomen.
Dit is dus 1e graads en hoeft hij inderdaad nooit in Duitsland te hebben gespeeld.
Paul van Heertum
20 maart 2008, 20:44
Kolzig was alleen Duits en heeft nooit de nationaliteit van Canada of Zuid Afrika aangenomen(of pas nadat hij voor Duitsland was uitgekomen)
Paul van Heertum
20 maart 2008, 20:47
Indien een van de ouders van Kolzig Duits is kan hij direct een Duitse pas krijgen mits hij dus niet voor in dit geval Zuid Afrika is uitgekomen.
Dit is dus 1e graads en hoeft hij inderdaad nooit in Duitsland te hebben gespeeld.
Dit is niet waar zie bijvoorbeeld Sven Butenschon
Paul van Heertum
20 maart 2008, 20:55
Olaf Kölzig (born April 6 (http://en.wikipedia.org/wiki/April_6), 1970 (http://en.wikipedia.org/wiki/1970)) is a German (http://en.wikipedia.org/wiki/German_people) professional ice hockey (http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_hockey) goaltender (http://en.wikipedia.org/wiki/Goaltender) who plays for the Washington Capitals (http://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Capitals) of the National Hockey League (http://en.wikipedia.org/wiki/National_Hockey_League). Though Kölzig was born in South Africa (http://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa), he grew up in several cities across Canada and his family moved to Union Bay, British Columbia (http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Bay%2C_British_Columbia), Canada (http://en.wikipedia.org/wiki/Canada), when he was a teenager. Kölzig never applied for Canadian citizenship, and, combined with his German parentage and German passport, allows him to represent Germany internationally
wikipedia.org
Ik denk dat Joep hiermee zijn antwoord heeft over de vraag of een speler voor Nederland kan uitkomen als hij alleen een Nederlands paspoort heeft en nooit in Nederland heeft gespeeld
Ro Herregraven
21 maart 2008, 08:55
Ik mis Ro Herregraven en Jasper Maassen!!
Ik las laatste een quote in een onderschrift van een Flyerfan: Never try to argue with an idiot. They drag you down to their level and beat you with experience.
Sindsdien probeer ik discussies met PvH te vermijden.
Jasper Maassen
21 maart 2008, 09:26
Ik las laatste een quote in een onderschrift van een Flyerfan: Never try to argue with an idiot. They drag you down to their level and beat you with experience.
En ik heb inderdaad ook wel betere dingen te doen in mijn leven dan Wikipedia te beschouwen als een betrouwbare bron...
Geert van der Meulen
21 maart 2008, 09:28
Wie is PvH?
Ro Herregraven
21 maart 2008, 09:55
Wie is PvH?
Dat zouden meer mensen (inclusief ikzelf) wel eens willen weten...
Jan Hofstede
21 maart 2008, 10:12
Dat zouden meer mensen (inclusief ikzelf) wel eens willen weten...
PvH... een +/- 28 jarige Brabander en PSV-fan (gokje).... Verslaafd aan het opstellen van vragen... Dwingt tot antwoorden... Checkt die antwoorden op het net... En probeert vervolgens de onjuistheid van de antwooren aan te tonen...
Of te wel...vraagt veel...maar weet het altijd beter...
Vermoeiend..
Pieter van der Wal
21 maart 2008, 10:27
Verslaafd aan het opstellen van vragen... Dwingt tot antwoorden... Checkt die antwoorden op het net... En probeert vervolgens de onjuistheid van de antwooren aan te tonen...
Of te wel...vraagt veel...maar weet het altijd beter...
Vermoeiend..
Ken nog zo iemand alleen die is wat ouder.
Jan Nagtzaam
21 maart 2008, 15:08
Kolzig was alleen Duits en heeft nooit de nationaliteit van Canada of Zuid Afrika aangenomen(of pas nadat hij voor Duitsland was uitgekomen)
Goed lezen, zelfs dat is al moeilijk voor je.
P.s hier hoef je niet op te antwoorden
Jeroen Zabel
21 maart 2008, 15:47
Ken nog zo iemand alleen die is wat ouder.
GVDm :wtf:
Herman Herregraven
21 maart 2008, 18:29
GVDm
Niet helemaal mee eens...
Geert heeft wel terdege kennis van zaken...
Dat hij kan doordrammen, okay...
Maar zo ken ik er wel meer...
Alex van den Brink
21 maart 2008, 18:49
tjonge jonge,
Herman Herregraven
21 maart 2008, 19:53
tjonge jonge,
Tegen wie heb je het Alex...???
Zonder 'quoten' weet echt niemand waar dit over gaat...
Ro Herregraven
21 maart 2008, 19:59
Tegen wie heb je het Alex...???
Zonder 'quoten' weet echt niemand waar dit over gaat...
Maakt niet uit, ook m?t quoten gaat deze thread inmiddels helemaal nergens meer over.
Herman Herregraven
21 maart 2008, 20:12
Maakt niet uit, ook m?t quoten gaat deze thread inmiddels helemaal nergens meer over.
Welke dan wel nog...?
Vond 't alleen ff grappig toen 'onze' Joep met PvH in discussie ging...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.