View Full Version : Schrikkeldag (echt waar)
Johan Scheffers
29 februari 2008, 09:40
RIJSWIJK (ANP) - Vrijdag 29 februari is het schrikkeldag. De maand februari heeft dan een extra dag. Een schrikkeljaar telt 366 dagen in plaats van 365.
Ieder jaar waarvan het jaartal deelbaar is door vier is een schrikkeljaar. De extra schrikkeldag is ingevoerd omdat een jaar niet exact 365 dagen telt. De tijd die de aarde nodig heeft om een keer rond de zon te draaien is 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,1875 seconden. Als we ons daar niets van zouden aantrekken, zouden we na vier jaar bijna een dag tekortkomen. Oud en nieuw zou dan bijvoorbeeld een dag te vroeg worden gevierd. Op langere termijn zouden ook de seizoenen ten opzichte van het kalenderjaar gaan verschuiven.
De huidige kalenderberekening is ingevoerd door Paus Gregorius XIII in 1582. Hij bepaalde dat er voortaan 97 schrikkeljaren in iedere periode van 400 jaar zijn.
Eric van der Putten
29 februari 2008, 09:42
RIJSWIJK (ANP) - Vrijdag 29 februari is het schrikkeldag. De maand februari heeft dan een extra dag. Een schrikkeljaar telt 366 dagen in plaats van 365.
Ieder jaar waarvan het jaartal deelbaar is door vier is een schrikkeljaar. De extra schrikkeldag is ingevoerd omdat een jaar niet exact 365 dagen telt. De tijd die de aarde nodig heeft om een keer rond de zon te draaien is 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,1875 seconden. Als we ons daar niets van zouden aantrekken, zouden we na vier jaar bijna een dag tekortkomen. Oud en nieuw zou dan bijvoorbeeld een dag te vroeg worden gevierd. Op langere termijn zouden ook de seizoenen ten opzichte van het kalenderjaar gaan verschuiven.
De huidige kalenderberekening is ingevoerd door Paus Gregorius XIII in 1582. Hij bepaalde dat er voortaan 97 schrikkeljaren in iedere periode van 400 jaar zijn.
Ere-divisie? ::detective::
Jan Been
29 februari 2008, 09:45
En Mr Woosh wordt 8 jaar,gefeliciteerd::party::
Moet naar het algemene forum.
Johan Scheffers
29 februari 2008, 09:48
Tuurlijk, let maar eens op vanavond ::proost:: Pietje ......here we come :)
Eric van der Putten
29 februari 2008, 09:50
Tuurlijk, let maar eens op vanavond ::proost:: Pietje ......here we come :)
Uhhh, ik ben Piet niet hoor hahaha. Maar wat heeft deze schrikkeldag met vanavond te maken?
Johan Scheffers
29 februari 2008, 09:56
Uhhh, ik ben Piet niet hoor hahaha. Maar wat heeft deze schrikkeldag met vanavond te maken?
Ik weet ook dat jij Eric bent en niet Piet, snap je dit echt niet :rolleyes:
Eric van der Putten
29 februari 2008, 10:08
Ik weet ook dat jij Eric bent en niet Piet, snap je dit echt niet :rolleyes:
Da's geen antwoord, toch? Of snap ik het niet? ::detective::::party::
Fintan Planting
29 februari 2008, 10:21
Misschien vroeg Johan zich eigenlijk af hoeveel eredivisie/playoff-wedstrijden er in Nederland op 29 februari zijn gespeeld. En wat de uitslagen daarvan waren. Kan nooit een hele lange lijst zijn...
Eric van der Putten
29 februari 2008, 10:28
Misschien vroeg Johan zich eigenlijk af hoeveel eredivisie/playoff-wedstrijden er in Nederland op 29 februari zijn gespeeld. En wat de uitslagen daarvan waren. Kan nooit een hele lange lijst zijn...
Mooie indirecte vraag dan ::detective:::-)
Fintan Planting
29 februari 2008, 10:30
Mooie indirecte vraag dan ::detective:::-)
Nu nog iemand die de moeite neemt om het uit te zoeken... ::detective::
Piet de Kort
29 februari 2008, 15:53
Nu nog iemand die de moeite neemt om het uit te zoeken...
Ikke nie!::wavetowel::
Johan, welkom in onze Stappegoor Arena! Jullie zitten achterin de vissekom! Jouw stoel is waarschijnlijk niet meer vrij, tenzij jij iets a.s. zondag kunt regelen voor 4 personen bij de VIPS in Glanerbrook! Wie wil er niet met Ome Emile en Pietje babbelen en drinken?!?!?!?!? :drinkers::partyman:::happy::
Jan Been
29 februari 2008, 15:57
Ikke nie!
Johan, welkom in onze Stappegoor Arena! Jullie zitten achterin de vissekom! Jouw stoel is waarschijnlijk niet meer vrij, tenzij jij iets a.s. zondag kunt regelen voor 4 personen bij de VIPS in Glanerbrook! Wie wil er niet met Ome Emile en Pietje babbelen en drinken?!?!?!?!?
Ikke Piet,voor en na de wedstrijd wel maar tijdens een wedstrijd niet.::happy:::partyman::drinkers:::wavetowel::
Piet de Kort
29 februari 2008, 16:00
Ikke Piet,voor en na de wedstrijd wel maar tijdens een wedstrijd niet.
2-0, 2-1, 1-0!!!! Uitslag 5-1!::wavetowel:::drinkers::partyman:::happy::
Jan Been
29 februari 2008, 16:02
2-0, 2-1, 1-0!!!! Uitslag 5-1!:drinkers:
wij zullen het vanavond allemaal wel zien,maar je mag vanavond wel op mijn schouder komen uithuilen zou het niet zo zijn.::thumbsup::::tease::::devildance::
Piet de Kort
29 februari 2008, 16:05
wij zullen het vanavond allemaal wel zien,maar je mag vanavond wel op mijn schouder komen uithuilen zou het niet zo zijn.::thumbsup::::tease::::devildance::
Jij gelooft toch ook niet in een overwinning van IETURS, Jan! Zeg nu eens eerlijk! ::party::
Raymond Tellers
29 februari 2008, 16:08
Nu nog iemand die de moeite neemt om het uit te zoeken... ::detective::
Ik zou eens kijken op www.raymondtellers.nl/icehockey en daar historische uitslagen. Vanaf 1965 staat zo'n beetje alles tot ergens begin deze eeuw aan uitslagen. Er zullen weinig wedstrijden missen. Succes met zoeken :) Alles vanaf begin deze eeuw staat op de site van de bond.
Kathy van Wissen
29 februari 2008, 16:09
Jij gelooft toch ook niet in een overwinning van IETURS, Jan! Zeg nu eens eerlijk! ::party::
Ikke wel Piet....ga voor de Eaters:RedFace:.....kunnen echt stunten vanavond!!!!Doen wij het morgen in Friezeveen...
Alhoewel ik geen Jan heet.....
Raymond Tellers
29 februari 2008, 16:23
Voor zover mij bekend in de hoogste divisie van Nederland:
1968 Den Bosch - Tilburg 5 - 7 (1e divisies - destijd de hoogste)
1992 Den Bosch - Groningen 9 - 9 (HTG)
1992 Dordrecht - HIJS 4 - 6 (HTG)
1992 Heerenveen - Assen 7 - 2 (Promotie)
1992 Eindhoven - Nijmegen 4 - 13 (Promotie)
2004 Geleen - Amsterdam 4 - 8
2004 Turnhout - Heist op den Berg 5 - 7 (CLL)
2004 Deurne - Herentals 10 - 2 (CLL)
Piet de Kort
29 februari 2008, 16:26
Ikke wel Piet....ga voor de Eaters:RedFace:.....kunnen echt stunten vanavond!!!!Doen wij het morgen in Friezeveen...
Alhoewel ik geen Jan heet.....
Kathy, Destil Trappers Tilburg laat zich 2x beetnemen in eigen huis! Indien wel zal ik de 1e zijn die Frank, Ron, Hanssie, Karin, Wendy, Jan & Jan en de rest van IETURS zal feliciteren!
Helaas zullen zij MIJ vanavond moeten feliciteren en zondag ook!!! ::hyper::::happy::::party::
Jan Been
29 februari 2008, 16:27
ik ga er wel vanuit Pietje, 1-1 0-1 1-2 eind uitslag 2-4.::party::
Fintan Planting
29 februari 2008, 16:35
Voor zover mij bekend in de hoogste divisie van Nederland:
1968 Den Bosch - Tilburg 5 - 7 (1e divisies - destijd de hoogste)
1992 Den Bosch - Groningen 9 - 9 (HTG)
1992 Dordrecht - HIJS 4 - 6 (HTG)
1992 Heerenveen - Assen 7 - 2 (Promotie)
1992 Eindhoven - Nijmegen 4 - 13 (Promotie)
2004 Geleen - Amsterdam 4 - 8
2004 Turnhout - Heist op den Berg 5 - 7 (CLL)
2004 Deurne - Herentals 10 - 2 (CLL)
Top! En zo werd het inhoudelijk toch nog wel iets met deze thread. ::party::
Kathy van Wissen
29 februari 2008, 16:35
ik ga er wel vanuit Pietje, 1-1 0-1 1-2 eind uitslag 2-4.::party::
Alles kan Piet.....iedere wedstrijd is op zich,maar toch zet ik de winst op Geleen....kijk jij drinkt je gertsenat toch wel hoor,daar ben ik niet bang voor,maar of de Treppertjes winnen....maar we zullen zien.
Ga niet wedden met je.....kost het mij straks een kratje of tig....::party::
Raymond Tellers
29 februari 2008, 16:43
Top! En zo werd het inhoudelijk toch nog wel iets met deze thread. ::party::
Ja sorry, in gezelligheid ben ik begrenst.
Piet de Kort
29 februari 2008, 17:00
Alles kan Piet.....iedere wedstrijd is op zich,maar toch zet ik de winst op Geleen....kijk jij drinkt je gertsenat toch wel hoor,daar ben ik niet bang voor,maar of de Treppertjes winnen....maar we zullen zien.
Ga niet wedden met je.....kost het mij straks een kratje of tig....::party::
Wedden doe ik ook niet! Frankie de goalie zal een hele vervelende avond krijgen, let maar op! Ik denk zelfs dat Kalous in de 2e periode hem komt vervangen! ::detective::
Sven van de Wall
29 februari 2008, 18:03
alvast gefeliciteerd piet
Piet de Kort
29 februari 2008, 18:06
alvast gefeliciteerd piet
Bedankt, Sven! Werk ze morgen! Doe je broer Marc beterschap wensen! Tot zondag! ::detective::
Sven van de Wall
29 februari 2008, 18:11
graag gedaan piet maar even een misverstand de wereld uit helpen marc is geen broer van mij .fijne wedstrijd vanavond.
Kathy van Wissen
29 februari 2008, 18:12
Bedankt, Sven! Werk ze morgen! Doe je broer Marc beterschap wensen! Tot zondag! ::detective::
Fijne avond Piet....na de wedstrijd gelijk naar huis he....::hyper::
Sven van de Wall
29 februari 2008, 18:12
piet zondag drinken wij er eentje !!!!!!!! is dat goed?
Karel van der Wal
1 maart 2008, 00:32
Piet, Vvul, hoe'st nou ? toch voor de 2e keer te grote mond, leer je het nog eens ?
Sven van de Wall
1 maart 2008, 00:59
piet is wel erg stil vanavond of is ie niet in de gelgenheid om te posten?
Dick van den Berg
1 maart 2008, 01:01
Bedankt, Sven! Werk ze morgen! Doe je broer Marc beterschap wensen! Tot zondag!
Ga je dan weer de boel staan opruien Piet??? :Dreig:
Heb rare verhalen over je gehoord..lag dat aan het bier?
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.