View Full Version : Onderzoek MacIver
Bartele de Boer
21 februari 2008, 13:44
NIJB maakt zaak van ‘schot’ MacIver
NIEUWEGEIN – De NIJB (Nederlandse IJshockey Bond) heeft de eigen tuchtcommissie verzocht om een tuchtrechterlijk onderzoek te doen naar ‘de zaak MacIver’. De verdediger van HYS Den Haag schoot dinsdag in de eerste halve finalewedstrijd tegen Vadeko Flyers doelbewust een puck richting de bank van de Heerenveners. Deze belandde evenwel in het publiek en verwondde een toeschouwster.
De bij deze wedstrijd aanwezige NIJB-voorzitter Joop Vullers, tevens lid van de competitie-commissie, heeft de tuchtcommissie van de NIJB verzocht de zaak als een ‘zeer zwaar incident’ te beoordelen. Vullers: ,,Dat betekent dat er gekeken zal worden of Douglas MacIver per direct geschorst kan worden, tot er een definitieve uitspraak is.’’
Bron Leeuwarder Courant d.d. 21 februari 2008
Edwin van Os
21 februari 2008, 14:32
Ok als het maar een eerlijk onderzoek is en wordt?
Jan Hofstede
21 februari 2008, 14:32
Goede zaak,
Aangezien NIJB-voorzitter Joop Vullers de tuchtcommissie van de NIJB verzoekt de zaak als een ?zeer zwaar incident? te beoordelen, mag ik aannemen dat hij daar alle reden voor heeft en een behoorlijke misdraging heeft geconstateerd.. Ik ben ook wel benieuwd naar het standpunt van Noud van Berkel in deze...
Ron Ridderhof
21 februari 2008, 14:35
Het bestuur van Hys The Hague heeft naar aanleiding van het incident in Heerenveen besloten dat Doug Maciver in ieder geval geschorst is voor de komende play offs wedstrijd welke gespeeld wordt op vrijdag 22 februari as. in Den Haag.
En het bestuur beraad zich op verdere stappen.
Mike Norman
21 februari 2008, 14:38
Goeie zaak van Hys zelf...
Wat wel een beetje wrang is, zou Heereveen ook de ballen hebben om de beelden af te staan als het om een eigen speler ging?
Edwin van Os
21 februari 2008, 14:54
Kan je volgen Mike.
Maar ja als hij het echt express heeft gedaan dan is een schorsing terecht
Luitzen van der Heide
21 februari 2008, 15:00
Wat wel een beetje wrang is, zou Heereveen ook de ballen hebben om de beelden af te staan als het om een eigen speler ging?
Daar ben ik wel van overtuigd. Het gaat hier immers niet "alleen" om een incident wat op het IJS heeft plaatsgevonden. Bovendien is het volgens mij niet Heerenveen die om een ondezoek heeft verzocht maar komt het onderzoek -als ik het artikel goed interpreteer- vanuit de NIJB zelf op gang.
Ik geloof overigens dat de beelden niet de aanleiding zijn om het onderzoek te starten. Ik denk zelfs dat NIJB nog niet kennis heeft kunnen nemen van de beelden. Net zo min als wij. De beelden zouden dus dan alleen maar ondersteunend zijn in en voor het onderzoek. En zo hoort het ook. Daarmee heb je denk ik dan ook direct de reden waarom de beelden niet zijn gepubliceerd.
Dat neemt niet weg dat ik het daarin tegen weer klasse vindt van HYS dat zijzelf alvast actie ondernemen. Het is vervolgens jammer dat het zo heeft moeten lopen en dat zij daardoor toch wel een speler die ook goede eigenschappen heeft moeten missen.....
Ik hoop en vertrouw erop dat beide ploegen zich morgenavond als volwassen partijen kunnen gedragen zodat we de clash dus ook als een faire en aantrekkelijke wedstrijd kunnen bewonderen en beschrijven.
Laat ik daarom maar een stukje herhalen van wat ik al voor de wedstrijd van dinsdag heb gemeend te moeten schrijven;
"Het voordeel zou dus wel eens kunnen zitten in momentopnamen. Ik vlak daarbij zeker de arbitrage niet uit die mogelijkerwijs (ik hoop dat ik mij daar ernstig in vergis) doorslaggevend kan zijn. In mijn beleving zal het daarbij aankomen op de tolerantiegrens van de arbitrage. Het is daarom in mijn ogen belangrijk dat beide teams elkaar met faire middelen bestrijden en op grond van hun positieve kwaliteiten vechten om de velbegeerde finaleplaats."
Bartele de Boer
21 februari 2008, 15:18
Het is Heerenveen met een n er tussen.
Het is toch ook niet De Haag.
Edwin van Os
21 februari 2008, 15:19
hahahah maar ja blijven boeren ;-)
Auke de Vries
21 februari 2008, 15:29
Goede zaak dat HIJS ook deze actie niet kan waarderen en de speler in kwestie gelijk en schoring geeft.
Op naar de 2e Play-Off wedstrijd.::fries::
Bartele de Boer
21 februari 2008, 15:36
[quote=Luitzen van der Heide;24477]
Dat neemt niet weg dat ik het daarin tegen weer klasse vindt van HYS dat zijzelf alvast actie ondernemen. Het is vervolgens jammer dat het zo heeft moeten lopen en dat zij daardoor toch wel een speler die ook goede eigenschappen heeft moeten missen.....
Hoe vind je toch weer altijd de juiste woorden Luitzen?
Kunnen de meesten een voorbeeld aannemen.
Jelle Jonker
21 februari 2008, 15:39
hahahah maar ja blijven boeren ;-)
ja dat zal wel, maar zonder boeren hebben jullie geen eten op tafel
Ron Ridderhof
21 februari 2008, 15:42
Voel je nou niet gelijk zo aangesproken Jelle. haha
Het bericht over die boeren was een grapje van Edwin naar mike toe die in wateringen woont. (één kilometer van Den Haag af)
Eric van der Putten
21 februari 2008, 15:45
::offtopic:: Volgens de Noord-Amerikanen dragen wij allemaal klompen en zijn we dus allemaal boeren. ::detective::::party::
Marc van de Wall
21 februari 2008, 15:55
Jaren geleden is in Geleen ook zo'n incident geweest. Rob van Steen schoot toen richting strafbank. Dat was in de tijd dat er nog geen plexiglas was.Deze miste doel (ik meen een nijmegen speler) en raakte een Geleense toeschouwer.. Rob werd voor de rest van het seizoen geschorst.
Wendy Tellers
21 februari 2008, 16:28
Zal zo'n onderzoek alleen gevolgen hebben op sportief gebied?
Karel van der Wal
21 februari 2008, 16:50
Voel je nou niet gelijk zo aangesproken Jelle. haha
Het bericht over die boeren was een grapje van Edwin naar mike toe die in wateringen woont. (één kilometer van Den Haag af)
Daar moeten wij altijd 90? de hoek om Ron ! Ach ons mooie HeereNveen, is ook wel eens boereNveen of zoals Pietje TT altijd schrijft friezeNveen, zou voor geen goud willen ruilen, zelfs naar een ijshockeywedstrijd sta je nog in de files!
Edwin van Os
21 februari 2008, 17:05
Ik kan wel wat minder eten gebruiken hahah
Luitzen van der Heide
21 februari 2008, 17:12
Volgens mij wel. Dat kan alleen -in mijn ogen althans- anders worden indien de bewuste mevrouw aangifte zou doen en justitie besluit tot een strafrechtelijk onderzoek over te gaan. Probleem ligt dan denk ik wel op een ander vlak.
Ik denk dat eventuele consequenties die uit het onderzoek van de NIJB komen alleen maar waarde hebben als de juridische implicaties van het onderzoek op een vergelijkbare manier zouden worden onderzocht als bij een strafrechtelijk onderzoek. Ik mag trouwens hopen dat dit niet het geval is. Ik vind dat de bond niet op de stoel van de strafrechtelijke macht moet willen gaan zitten. Sterker nog ik denk dat zij dat ook niet kan.
De onderzoeksresultaten van de bond zullen in mijn beleving meer te maken moeten hebben met de consequenties op sportief gebied.
Anderzijds zou bijvoorbeeld de (daadwerkelijke) schade die de mevrouw ondervindt misschien wel weer via een civielrechtelijke procedure -met een ondersteunend onderzoek van de NIJB- beter verhaalbaar worden schat ik in. De reden hiervoor -maar dat is ook weer mijn persoonlijke mening- is dat er wezenlijk anders wordt gekeken naar de schuldvraag in relatie tot het veroorzaakte leed....
Sietze de Vries
21 februari 2008, 17:15
Bestuur van Den Haag, petje af voor deze moeilijke beslissing.
Geert van der Meulen
21 februari 2008, 17:21
Als je dit artikel uit de Leeuwarder Courant leest misschien niet.
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3130478.ece
Marc van de Wall
21 februari 2008, 17:24
Wat maakt dat nou uit. Waarschijnlijk niet.
Annet Boers
21 februari 2008, 18:21
Wat maakt dat nou uit. Waarschijnlijk niet.
waarom niet? ik geloof niet dat heerenveen achter zo'n actie zou staan als een speler van de flyers dit had gedaan... geen enkele club...
Harry Koenen
21 februari 2008, 19:00
Hoop dat over en weer en dat geldt natuurlijk ook voor andere clubs en daarmee verbonden supporters dat juist door een correct optreden het vertrouwen in sportiviteit en veiligheid zal leiden tot tot nog meer populariteit van deze oh zo mooie en indrukwekkende sport.
Moet zeggen dat met name de instelling zoals nu door HYS gevolgd volgens mij ook zeer gewaarderd wordt. In ieder geval zeker bij mij. Was al behoorlijk positief onder de indruk dat er spelers van HYS en clubverantwoordelijken belangstelling hadden getoond voor de geraakte vrouw in kwestie.
Verder spreek ik de wens uit dat de voortzetting van de play-off´s door iedereen als onpartijdig daar waar het gaat om genomen maatregelen en juist als uitermate sportief en getuigend van karakter kan worden ervaren.
Herman Herregraven
21 februari 2008, 19:01
Jaren geleden is in Geleen ook zo'n incident geweest. Rob van Steen schoot toen richting strafbank. Dat was in de tijd dat er nog geen plexiglas was.Deze miste doel (ik meen een nijmegen speler) en raakte een Geleense toeschouwer.. Rob werd voor de rest van het seizoen geschorst.
Kan me dit voorval nog goed herinneren...
Rob was toen (zoals wel vaker..) behoorlijk pissig...
Dat hij de rest v/h seizoen geschorst werd, weet ik niet meer...
Weet wel dat mijn beide ex-vrouwtjes,
allebei een puck loeihard op de maag/buik hebben gekregen...
Zijn daarna dus nooit meer meegegaan...
Elk nadeel heb dus zijn voordeel...
Huub Penners
21 februari 2008, 19:14
Volgens mij schoot Rob toen niet op een speler maar op de scheidsrechter.
Harry Koenen
21 februari 2008, 19:15
Herman,
Dat eventueel wegblijven telt ook. Vind het altijd jammer dat mensen daardoor juist niet meer komen of op voorhand al een negatief beeld hebben om sowieso maar niet te gaan.
Dat de exen van jou wegblijven, jammer afgezien van jou voordeel. Maar als jij daar nog eens je best voor doet dan komen ze vast terug. Ook een beetje clubbelang dienen, Herman..........
Marc van de Wall
21 februari 2008, 19:21
Volgens mij schoot Rob toen niet op een speler maar op de scheidsrechter.
nee was op speler
Huub Penners
21 februari 2008, 19:37
nee was op speler
Oke Marc als jij het zegt :RedFace:
Maar het scheelde daar ook niet veel of de scheids had hem gehad.
Herman Herregraven
21 februari 2008, 19:47
Herman,
Dat eventueel wegblijven telt ook. Vind het altijd jammer dat mensen daardoor juist niet meer komen of op voorhand al een negatief beeld hebben om sowieso maar niet te gaan.
Dat de exen van jou wegblijven, jammer afgezien van jou voordeel. Maar als jij daar nog eens je best voor doet dan komen ze vast terug. Ook een beetje clubbelang dienen, Herman..........
Na al die moeite die ik gehad heb om ervan af te komen...???
Wel serieus blijven Harry...
Herman Herregraven
21 februari 2008, 19:55
Om ff terug op de oorspronkelijk topic te komen...
Met welke uitslag dan ook...
De uitspraak van de tuchtcommissie telt alleen maar verliezers...
Indien hij langer geschorst wordt hebben niet alleen de speler en Hijs daar last van...
Maar Heerenveen ook...
Bij vrijwel elke goal tegen Den Haag stond McIver immers op het ijs...
Marc van de Wall
21 februari 2008, 19:56
Had jij een deal met Rob?
Gerrit Hof
21 februari 2008, 20:04
nee Marc, ze waren voor Herman zelf bedoeld, alleen dat snapt hij tot op vandaag nog steeds niet
Herman Herregraven
21 februari 2008, 20:06
Nope, de eerste was van ver voor het tijdperk Rob van Steen...
De tweede van ver daarna...
En wat ik tussendoor heb uitgevreten gaat je geen flikker aan...
Marc van de Wall
21 februari 2008, 20:09
Nope, de eerste was van ver voor het tijdperk Rob van Steen...
De tweede van ver daarna...
En wat ik tussendoor heb uitgevreten gaat je geen flikker aan...
ga je mond spoelen oude man.
Harrie van Dam
21 februari 2008, 20:35
Ik heb wel wat moeite met wat hier allemaal over wordt gezegd door leden van de NIJB.
Er is een onafhankelijke tuchtcommissie die nu door de voorzitter voor het blok wordt gezet.
Is volgens mij geheel tegen de regelementen.
Verder is de ophef over het incident behoorlijk overtrokken.
Natuurlijk, als McIver opzettelijk de actie heeft gedaan dient hij een straf te krijgen, maar omdat het playoff tijd is moet een en ander ineens snel gebeuren.
Ingeval van een straf die direct (onder druk) wordt uitgevoerd is dat ten voordele van Heerenveen en dat kan niet de bedoeling zijn van een persoonlijke straf.
Dat HYS heeft besloten na alle commotie McIver voor de eerst komende wedstrijd niet op te stellen is begrijpelijk.
Spelen zou alleen maar een over beladen wedstrijd geven waar McIver zou worden gezocht.
En het gaat natuurlijk niet om een speler maar om een finale plaats.
Ik hoop op een mooi, sportief maar mannelijke pot ijshockey a.s vrijdag!
Herman Herregraven
21 februari 2008, 21:06
ga je mond spoelen oude man.
Ik leg mijn tanden straks wel ff in 't bakkie...
Jan Hofstede
21 februari 2008, 21:42
nee was op speler
Hoorde vanochtend nog van Danny Peters dat hij op de ref schoot...
Marc van de Wall
21 februari 2008, 23:06
Hoorde vanochtend nog van Danny Peters dat hij op de ref schoot...
Rob heeft me toch iets anders verteld.
Bartele de Boer
21 februari 2008, 23:12
Rob, is dat die aardige meneer uit Amsterdam?:wink::wink:::whistle::
Marc van de Wall
22 februari 2008, 08:38
Rob, is dat die aardige meneer uit Amsterdam?:wink::wink:::whistle::
Nee, Rob van Steen
Jan Hofstede
22 februari 2008, 10:30
Ik geloof je op je woord Marc... Heb het zelf niet gezien, of kan het me niet herinneren..
John Steenpoorte
22 februari 2008, 18:07
Ik heb wel wat moeite met wat hier allemaal over wordt gezegd door leden van de NIJB.
Er is een onafhankelijke tuchtcommissie die nu door de voorzitter voor het blok wordt gezet.
Is volgens mij geheel tegen de regelementen.
Verder is de ophef over het incident behoorlijk overtrokken.
Natuurlijk, als McIver opzettelijk de actie heeft gedaan dient hij een straf te krijgen, maar omdat het playoff tijd is moet een en ander ineens snel gebeuren.
Ingeval van een straf die direct (onder druk) wordt uitgevoerd is dat ten voordele van Heerenveen en dat kan niet de bedoeling zijn van een persoonlijke straf.
Dat HYS heeft besloten na alle commotie McIver voor de eerst komende wedstrijd niet op te stellen is begrijpelijk.
Spelen zou alleen maar een over beladen wedstrijd geven waar McIver zou worden gezocht.
En het gaat natuurlijk niet om een speler maar om een finale plaats.
Ik hoop op een mooi, sportief maar mannelijke pot ijshockey a.s vrijdag!
zo zie ik het ook, en verder heeft al de gezijk dus opgleverd dat hys weer een speler minder heeft dus dat gaat lekker zo, zo kan ik ook winnen::party::.
maar ik ga lekker eten en ga zo lekker naar de uithof toen en hopen dat het gewoon een super wedstrijd wordt waar we over na kunnen praten, maar dat wel over de wedstrijd zelf en niet over randzaken en dat hys natuurlijk mag winnen::party::
Bartele de Boer
22 februari 2008, 23:04
zo zie ik het ook, en verder heeft al de gezijk dus opgleverd dat hys weer een speler minder heeft, dus dat gaat lekker zo, zo kan ik ook winnen::party::.
maar ik ga lekker eten en ga zo lekker naar de uithof toen en hopen dat het gewoon een super wedstrijd wordt waar we over na kunnen praten, maar dat wel over de wedstrijd zelf en niet over randzaken en dat hys natuurlijk mag winnen::party::
Hallo John,
ik denk dat je problemen die zijn veroorzaakt door een speler van HYS niet over de rug van anderen moet uitspreken.
Dat jullie een speler minder hebben ligt echt aan de speler zelf.
Natuurlijk, niet te lang zeuren over randzaken.
p.s. probeer je spelling een beetje in de gaten te houden.
Tip heb ik ook gekregen en gaat sindsdien een stuk beter.:wink:
Ro Herregraven
23 februari 2008, 00:21
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het hier om 2 verschillende voorvallen gaat, Rob kennende :-)
Harry Batist
23 februari 2008, 00:23
Wanneer houdt deze discussie een keer op???
Abe Brouwer
23 februari 2008, 08:02
Wanneer houdt deze discussie een keer op???
Mee eens. Er is al genoeg over gezeurd.
Alex van den Brink
23 februari 2008, 10:24
De tuchtclub is inderdaad onafhankelijk en is in mijn geheugen nooit geremd door welke voorzitter dan ook. Ze zouden eerder laten zien dat ze echt onafhankelijk zijn.
Als ik coach zou zijn en bijgelovig zou ik na de winst van gister............................
Jan Tetteroo
23 februari 2008, 11:09
p.s. probeer je spelling een beetje in de gaten te houden.
Tip heb ik ook gekregen en gaat sindsdien een stuk beter.:wink:
Nu aan de slag met de interpunctie.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.