PDA

View Full Version : Volkskrant: meer ijstijd voor Nederlandse keepers

Joep Meijsen
18 februari 2008, 11:15
Iets aparts...een uitgebreid verhaal over ijshockey in De Volkskrant. En dat nog wel over een thema dat hier op het forum ook uitgebreid besproken is. Met citaten van Casper Swart en Martin Trommelen.

Meer ijstijd voor Nederlandse keepers

REPORTAGE, Van onze medewerker Peter Bruin

GRONINGEN - Er is een convenant in de maak om het aantal buitenlandse spelers in de ijshockey-competitie te limiteren.

Casper Swart kent heel wat Nederlandse ijshockeykeepers die jaren op de bank zaten, nooit een kans kregen te laten zien wat ze in hun mars hadden, en uiteindelijk op de veel te vroege leeftijd van 21 jaar of daaromtrent teleurgesteld zijn gestopt.

De doelman van Nijmegen en de nationale ploeg is opgelucht en dankbaar dat de bond en de clubs eindelijk in de gaten hebben wat er met ijshockeygoalies gaande is. Onder het motto ‘beter laat dan nooit’ is een convenant in de maak waarin het aantal buitenlandse spelers wordt gelimiteerd en Nederlandse goalies op meer ijstijd kunnen rekenen.

‘Eredivisieclubs kiezen voor buitenlandse keepers, omdat die een niveau hebben waar jonge, onervaren Nederlandse goalies op dit moment niet aan kunnen tippen’, zegt Swart. Behalve Groningen hebben ze allemaal een buitenlandse sluitpost, bij Heerenveen en Geleen zijn er zelfs twee.

‘Hierdoor komen Nederlandse keepers nauwelijks aan spelen toe. Logisch dat ze zo ook niet beter zullen worden. Daarom zijn afspraken tussen bond en clubs nuttig om hen in de gelegenheid te stellen zich als eerste keeper te ontwikkelen, waardoor er minder importgoalies nodig zijn.’

Om hem heen ziet Swart (26) jonge Nederlandse keepers met veel potentie. Probleem is dat ze tijd nodig hebben om te groeien en clubs hen die mogelijkheid niet bieden. Ze halen liever een importgoalie die het eredivisieniveau aankan. Het gevolg is dat Nederlandse keepers op de bank belanden, tot ze er genoeg van krijgen en afhaken.
‘Importkeepers zijn zeker niet altijd beter dan Nederlandse goalies’, zegt Swart. ‘Alleen, ze hebben zich verder ontwikkeld.’ In hun eigen land waren ze tweede, derde of soms vierde keus. ‘Als ze in Nederland worden betaald om te sporten en ook nog iets van Europa willen zien, dan komen ze wel.’

Keeper Martin Trommelen, na bijna duizend wedstrijden in de eredivisie bij Tilburg op het tweede plan geraakt, stoort zich al lang aan het koopgedrag van Nederlandse clubs. ‘Het lijkt wel alsof ze eerder een zak geld willen opentrekken voor een Canadees dan dat ze een Nederlandse jongen een kans geven.’

Al jaren wordt de een na de andere Canadees, soms een Zweed, Fin, Rus, Tsjech, of wie ze maar kunnen krijgen, voor de duur van een seizoen naar Nederland gehaald. Soms om te snoeven, lijkt het wel. Bijna de helft van de 150 spelers in de eredivisie is in het bezit van een buitenlands paspoort. Alleen Den Haag en Geleen hebben al veertien ‘imports’. Kennelijk speelt geld geen rol. Indien clubs failliet gaan omdat een geldschieter niet meer aan de financiële verplichtingen kan voldoen, en dat komt nogal eens voor, volgt er een doorstart.

Deze gang van zaken heeft er toe geleid dat het Nederlands ijshockey internationaal niet veel meer voorstelt, de ontwikkeling van talent, toch in ruime mate aanwezig, stagneert en Nederlandse keepers steeds schaarser worden. Geen wonder dat bondscoach Tommie Hartogs, in navolging van zijn ex-collega bij de basketballers Marco van den Berg, clubs vraagt op zoek te gaan naar een balans tussen ‘imports’ en Nederlandse spelers.

Als enige Nederlandse ijshockeykeeper bij een eredivisieclub met een buitenlandse doelman in de gelederen, krijgt Swart dit seizoen een acceptabele hoeveelheid speeltijd toegemeten, bijna de helft. Het resterende deel valt ten deel aan Benjamin Finkenrath, een Duitser met razendsnelle reflexen.

Hij geniet steeds weer van het spelletje. ‘Er staat veel druk op je. Het leuke is dat je met je acties zo’n rol kunt spelen dat je team daardoor een wedstrijd wint. Je leeft voor die momenten’, zegt Swart. ‘Een goeie keeper staat altijd op de goeie plek, herkent spelsituaties en het belangrijkste van alles, hij is mentaal sterk. Krijg je goals tegen, dan moet je niet bij de pakken neerzitten. Dat kun je niet maken tegenover je teamgenoten.’
Zaterdagavond in sporthal Kardinge verliest Nijmegen het slotduel van een teleurstellend verlopen seizoen met 6-2 van hekkensluiter Groningen. Finkenrath staat in het doel.

Swart heeft een liesblessure en zit op de tribune.

Om kosten te besparen heeft Nijmegen alvast de Canadezen inclusief speler/coach Meanchoff naar huis gestuurd, nadat duidelijk was geworden dat de play-offs onbereikbaar waren geworden.

Voor de Nederlandse ijshockeykeeper gloort hoop, meent Swart. ‘De clubs en de bond hadden blijkbaar niet door wat er met Nederlandse keepers gaande was. Ik ben blij dat dat besef nu begint door te dringen en dat men er iets aan gaat doen.’

Luitzen van der Heide
18 februari 2008, 11:49
Duidelijk verhaal!

Nu nog de "druk" vanuit de bond gebruiken om binnen nu en twee/drie jaar een slot op de deur te krijgen wat kan bestaan uit een Nederlandse en Buitenlandse goalie.

Daarnaast pleit ik ervoor dat de Nederlandse Goalie in iedergeval een zesde gedeelte* van de reguliere competitie en bekerwedstrijden speelt. (In dit seizoen zou dat dus 6 wedstrijden inhouden)

* =Vindt daarbij dan wel weer dat de clubs zelf mogen bepalen wanneer deze wedstrijden worden gespeeld. Daarmee zou immers het zo kunnen zijn dat de competitie geen onrecht wordt aangedaan omdat de clubs hun mogelijk iets mindere goalie verplicht moeten laten spelen in wedstrijden die te belangrijk zijn.

Geert van der Meulen
18 februari 2008, 17:25
Duidelijk verhaal!

Nu nog de "druk" vanuit de bond gebruiken om binnen nu en twee/drie jaar een slot op de deur te krijgen wat kan bestaan uit een Nederlandse en Buitenlandse goalie.

Daarnaast pleit ik ervoor dat de Nederlandse Goalie in iedergeval een zesde gedeelte* van de reguliere competitie en bekerwedstrijden speelt. (In dit seizoen zou dat dus 6 wedstrijden inhouden)

* =Vindt daarbij dan wel weer dat de clubs zelf mogen bepalen wanneer deze wedstrijden worden gespeeld. Daarmee zou immers het zo kunnen zijn dat de competitie geen onrecht wordt aangedaan omdat de clubs hun mogelijk iets mindere goalie verplicht moeten laten spelen in wedstrijden die te belangrijk zijn.

Waarom een Nederlandse en een buitenlandse goalie. Waarom niet gewoon twee Nederlandse goalies als je die in huis hebt?

Druk uitoefenen. Voor een zesde, waarbij je dan wel weer vindt dat iedereen het zelf moet kunnen bepalen. En als ze nou bepalen dat er even geen mogelijkheid is. Wat dan?

Coaches en clubbestuurders moeten gaan beseffen dat het in het voordeel van het NL ijshockey is, dus ook in het voordeel van hun eigen organisatie.
Hulde voor coaches als Larry Suarez en Ron Berteling die wel hun NL goalies volop gelegenheid geven ervaring op te doen.
Gelukkig lijkt er een lichting coaches aan te komen die dat beseft!

Jos Buter
18 februari 2008, 18:17
Ik zou het toejuichen, maar vrees voor voorzitters in paniek als de play-offs in het geding komen.

.

Robbert Tummers
18 februari 2008, 21:30
Hulde voor coaches als Larry Suarez en Ron Berteling die wel hun NL goalies volop gelegenheid geven ervaring op te doen.

Moet je Ian Meierdress en Kisito Zonneveld maar eens vragen welke wedstrijden ze mogen spelen... als er geblesseerden zijn of als het er niet meer om gaat, etc...

Heeft niks met de Coaches te maken...

Abe Brouwer
18 februari 2008, 21:37
Als het er echt op aankomt dan staat de ervaren import in het goal.

Gerard Kuiper
19 februari 2008, 00:41
Waarom een Nederlandse en een buitenlandse goalie. Waarom niet gewoon twee Nederlandse goalies als je die in huis hebt?

Druk uitoefenen. Voor een zesde, waarbij je dan wel weer vindt dat iedereen het zelf moet kunnen bepalen. En als ze nou bepalen dat er even geen mogelijkheid is. Wat dan?

Coaches en clubbestuurders moeten gaan beseffen dat het in het voordeel van het NL ijshockey is, dus ook in het voordeel van hun eigen organisatie.

Klasse post Geert, ik ben het helemaal met je eens!

Geert van der Meulen
19 februari 2008, 06:52
Moet je Ian Meierdress en Kisito Zonneveld maar eens vragen welke wedstrijden ze mogen spelen... als er geblesseerden zijn of als het er niet meer om gaat, etc...

Heeft niks met de Coaches te maken...

Helemaal met je eens Robbert, maar ze komen wel op het ijs. Ze doen wel ervaring op, in tegenstelling tot goalies die het hele seizoen alleen maar op de bank blijven zitten, ook in wedstrijden die er niks toe doen of in wedstrijden waarvan de uitslag gezien de sterkte in teams al vaststaat.
Daarmee krijgen ze de kans om aan te tonen wat ze in hun mars hebben.
Vanaf de bank is dat nu eenmaal moeilijk te realiseren.

Robbert Tummers
19 februari 2008, 09:56
Helemaal met je eens Robbert, maar ze komen wel op het ijs. Ze doen wel ervaring op, in tegenstelling tot goalies die het hele seizoen alleen maar op de bank blijven zitten, ook in wedstrijden die er niks toe doen of in wedstrijden waarvan de uitslag gezien de sterkte in teams al vaststaat.
Daarmee krijgen ze de kans om aan te tonen wat ze in hun mars hebben.
Vanaf de bank is dat nu eenmaal moeilijk te realiseren.

Daar heb je gelijk in maar als ik Ian Meierdress als voorbeeld mag nemen.... Hij speelde enkele sterke wedstrijden toen Trommelen geblesseerd was en Paulo kwam en zat ie meteen 5 weken aan de kant en wat mocht ie spelen de wedstrijd tegen groningen en de laatste tegen Amsetrdam waar niks meer op het spel stond.
Ik heb hem in Geleen een puike wedstrijd zien spelen waarvan ik zeg die jongen moet je meer laten spelen, hoeft niet meteen de playoffs te zijn maar hij heeft ook de 1e prijs van het jaar binnen gehaald met Tilburg... Toen was iedereen vol lof en dan komt er weer zo'n Canadees en krijgt ie weer geen echte kans...

Klaas van Dal
19 februari 2008, 14:02
Ik vind dat voorzitters/clubs/teams zich moeten realiseren dat het hun eigen schuld is als ze op het einde van een seizoen dicht tegen de playoffs aanzitten en dat nog hun Nederlandse 2e goalie "verplicht" op het ijs moeten zetten. Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen binnen een team betrokken moet zijn. Een voorzitter kan zich pas met het team gaan bemoeien als het bijna in de playoffs zit. Dat moet gelijk aan het begin van een season gebeuren. Op deze manier voorkomt een club dat het op het einde tegen bijvoorbeeld boetes aanloopt omdat ze hun 2e goalie niet vaak genoeg hebben ingezet.

Overigens vindt ik 6 wedstrijden een start jaar voldoende. Ben wel van mening dat het per jaar met bijvoorbeeld 3 wedstrijden moet verhogen. Op deze manier hebben goalies de kans om te groeien en kan de club zich langzaam voorbereiden op het feit dat straks import goalies helemaal verboden zijn.

Jan Hofstede
19 februari 2008, 14:23

Zijn er 18 eredivisie waardige goaly's in Nederland...???

Afgelopen zondag heeft onze Geleense back-up goaly een halve wedstrijd op goal gestaan... Groningen is 3 maal voor de Geleense goal gekomen en heeft 2 maal gescoord...

Geld het zelfde voor Groningen... Zet een eredivisiewaardige goaly in het doel en het scheelt al gauw de helft aan tegendoelpunten...

Remco Bambacht
19 februari 2008, 14:31
Het is nog veel erger: we hebben niet eens zeven gelijkwaardige Eredivise goalies.

Ruud van der Holst, Sjoerd Idzenga, Casper Swart, Ian Meierdres zijn de toppers

Daarna krijg je de categorie: Martijn Maghielse, Kisito Zonneveld, Yordan v Hoegee, Den Hartog.

en dan een heel rijtje zoals Cuijpers, Korte, Oosterwijk, van Broekhoven, van Duin.

Dus vier teams krijgen een Nederlandse topper terwijl drie andere teams het met een beduidend mindere goalie moeten doen: niet eerlijk dus!

Klaas van Dal
19 februari 2008, 15:20
Ik denk dat je dze goalies een kans moet geven om te kunnen groeien.
Het zal niet zo zijn dat de ene op de andere dag alle goalie's vervangen moeten worden. Ik ben er van overtuigd dat bijvoorbeeld Korte, Oosterwijk, van Broekhoven zeker ook in de bovenste categorien horen. Als ze maar de kans krijgen. Korte en Oosterwijk kunnen zeker eredivisie waardig worden als ze blijven groeien zoals ze nu doen. Vooral Oosterwijk heeft meer dan eens laten zien dat hij het aankan. Het enigste is ervaring. Wat van Broekhoven betreft denk ik dat hij het ook aankan als hij maar rustig gebracht word. Tot nu toe is hij alleen maar met zijn Kloten voor het blok gezet en moest hij presteren. Dit is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk.

Cuijpers en van Duin heb ik nog nooit zien spelen dus kan ik niks over zeggen.

Ik denk dat we van al deze jongens toppers kunnen maken. Belangrijk is hierin vertrouwen en niet alleen door de coach maar veel belangrijker door supporters en fans. Ook die van andere clubs,

Misschien moeten we afspreken dat de eerste 5 jaar er niks negatiefs meer over goalie;s mag worden gezegd, voor na en tijdens een wedstrijd :p (dit is een grapje!!!!)

Jan Hofstede
19 februari 2008, 15:56
Ik denk dat je dze goalies een kans moet geven om te kunnen groeien.
Het zal niet zo zijn dat de ene op de andere dag alle goalie's vervangen moeten worden. Ik ben er van overtuigd dat bijvoorbeeld Korte, Oosterwijk, van Broekhoven zeker ook in de bovenste categorien horen. Als ze maar de kans krijgen. Korte en Oosterwijk kunnen zeker eredivisie waardig worden als ze blijven groeien zoals ze nu doen. Vooral Oosterwijk heeft meer dan eens laten zien dat hij het aankan. Het enigste is ervaring. Wat van Broekhoven betreft denk ik dat hij het ook aankan als hij maar rustig gebracht word. Tot nu toe is hij alleen maar met zijn Kloten voor het blok gezet en moest hij presteren. Dit is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk.

Cuijpers en van Duin heb ik nog nooit zien spelen dus kan ik niks over zeggen.

Ik denk dat we van al deze jongens toppers kunnen maken. Belangrijk is hierin vertrouwen en niet alleen door de coach maar veel belangrijker door supporters en fans. Ook die van andere clubs,

Misschien moeten we afspreken dat de eerste 5 jaar er niks negatiefs meer over goalie;s mag worden gezegd, voor na en tijdens een wedstrijd :p (dit is een grapje!!!!)

klaas, als ik het goed begrepen heb is Oosterwijk ongeveer van de zelfde leeftijd als Meierdres, Maghielse en Idzenga...
Met ale respect voor Oosterwijk, maar die jongen haalt bij lange na het niveau van Meierdres,Maghielse en Idzenga niet... Het enige wat hij mee heeft is zijn lengte...
Ik kan me niet voorstellen dat Groningen de aansluiting krijgt met de middenmoot, als zij niet investeerd in een betere goaly...
Klinkt heel vervelend maar is volgens mij wel de waarheid...

Luitzen van der Heide
19 februari 2008, 15:56
Het is nog veel erger: we hebben niet eens zeven gelijkwaardige Eredivise goalies.

Ruud van der Holst, Sjoerd Idzenga, Casper Swart, Ian Meierdres zijn de toppers

Daarna krijg je de categorie: Martijn Maghielse, Kisito Zonneveld, Yordan v Hoegee, Den Hartog.

en dan een heel rijtje zoals Cuijpers, Korte, Oosterwijk, van Broekhoven, van Duin.

Dus vier teams krijgen een Nederlandse topper terwijl drie andere teams het met een beduidend mindere goalie moeten doen: niet eerlijk dus!

Helaas moet ik je in deze posting gelijk geven. Ik denk wel dat de groep Cuijpers -om ze zo maar even te noemen- kan groeien maar niet binnen zeer korte termijn. Zou je ze inderdaad over een periode van ongeveer vijf jaar brengen dan is de kans aanwezig dat ze volwaardiger kunnen worden.

Kijk naar het groeiproces van Sjoerd Idzenga. In zijn geval moet je helaas vaststellen dat dit jaar voor hem een verloren jaar is. Op zich zal hij nog best wel wat hebben geleerd van de imports die hij naast zich weet. Maar de praktijkervaring ontbeert.

Een optie zou zijn om hem dan tijdelijk uit de club te plaatsen naar bijvoorbeeld een ander land waarin ervaring kan worden opgedaan. Dat zou kunnen indien de club stelt dat ze hem willen laten uitgroeien tot een volwaardige goalie die men nu importeert.

Dergelijke uitwisselingsprogamma`s zouden te realiseren moeten zijn. Je zou daarbij wel bijvoorbeeld het structuur -en ontwikkelingsplan al weer een stuk duidelijker moeten maken dan dat het nu is. Misschien heeft de NIJB hier ook wel een regulerende taak?

Bovendien zouden er naar mijn bescheiden mening ook meerjaren contracten moeten worden afgesproken met clubs. En dit kan dan alleen weer als de club gedurende een langere periode een stabiele financiele positie heeft........ De vraag is dus of dergelijke mogelijkhende ooit zullen slagen?

Het is, en heeft, dus weer met heel veel randverschijnselen te maken, waarbij de voornaamste onder de noemer geld te brengen is.

Jasper Maassen
19 februari 2008, 16:25

Afgelopen zondag heeft onze Geleense back-up goaly een halve wedstrijd op goal gestaan... Groningen is 3 maal voor de Geleense goal gekomen en heeft 2 maal gescoord...

Geld het zelfde voor Groningen... Zet een eredivisiewaardige goaly in het doel en het scheelt al gauw de helft aan tegendoelpunten...

Mijns inziens heeft Geleen in het tweede team ook drie goalies zitten die beter zijn dan Cuijpers. Tenminste, als Rowan de progressie gemaakt heeft die ik verwacht dat hij gemaakt heeft.

Geert van der Meulen
19 februari 2008, 16:30

Ik zal het de volgende keer even duidelijker schrijven Jan, ik dacht dat het wel duidelijk was.
De hele discussie gaat over het verbeteren van goalies en over meer NL goalies. Ik bedoel dus dat het streven zou moeten zijn naar twee NL goalies, als dat kan. In ieder geval geen twee buitenlandse goalies en bijvoorbeeld een talent als Sjoerd Idzenga geen schijn van kans geven. Mensen als Casper Swart en Martin Trommelen denken er ook zo over en terecht!

Geert van der Meulen
19 februari 2008, 16:38
Helaas moet ik je in deze posting gelijk geven. Ik denk wel dat de groep Cuijpers -om ze zo maar even te noemen- kan groeien maar niet binnen zeer korte termijn. Zou je ze inderdaad over een periode van ongeveer vijf jaar brengen dan is de kans aanwezig dat ze volwaardiger kunnen worden.

Kijk naar het groeiproces van Sjoerd Idzenga. In zijn geval moet je helaas vaststellen dat dit jaar voor hem een verloren jaar is. Op zich zal hij nog best wel wat hebben geleerd van de imports die hij naast zich weet. Maar de praktijkervaring ontbeert.

Een optie zou zijn om hem dan tijdelijk uit de club te plaatsen naar bijvoorbeeld een ander land waarin ervaring kan worden opgedaan. Dat zou kunnen indien de club stelt dat ze hem willen laten uitgroeien tot een volwaardige goalie die men nu importeert.

Dergelijke uitwisselingsprogamma`s zouden te realiseren moeten zijn. Je zou daarbij wel bijvoorbeeld het structuur -en ontwikkelingsplan al weer een stuk duidelijker moeten maken dan dat het nu is. Misschien heeft de NIJB hier ook wel een regulerende taak?

Bovendien zouden er naar mijn bescheiden mening ook meerjaren contracten moeten worden afgesproken met clubs. En dit kan dan alleen weer als de club gedurende een langere periode een stabiele financiele positie heeft........ De vraag is dus of dergelijke mogelijkhende ooit zullen slagen?

Het is, en heeft, dus weer met heel veel randverschijnselen te maken, waarbij de voornaamste onder de noemer geld te brengen is.

Ik neem aan dat jij de groep Cuijpers hebt zien spelen en je een goed oordeel kunt vormen?
Sjoerd heeft inderdaad een verloren jaar in vergelijking met Meiderdres die in wedstrijden tegen Groningen wel 60 minuten speelde en dus in elk geval nog wat kans kreeg zich te bewijzen.
Sterker nog, ook een verloren jaar in vergelijking met Martijn Maghielse die wel veel ijstijd kreeg en veel punten heeft gewonnen voor zijn team.

Zo'n uitwisseling met een ander land is natuurlijk iets wat sommige spelers en hun ouders zelf al hebben gedaan. Ik ken zelfs iemand die er voor geemigreerd is om zijn zoon die kans te bieden.
Je moet er echter wel geld voor hebben. Misschien kan de club voor volgend seizoen een import inleveren en het vrijkomende geld daarvoor gebruiken.

Paul van Heertum
19 februari 2008, 16:53
Kan iedere jonge keeper uitgroeien tot een eredivisie waardige keeper?

Klaas van Dal
19 februari 2008, 17:02
niet iedere jonge goalie kan uitgroeien tot een volwaardig eredivisie goalie MAAR als ze de juiste training krijgen en op de goede momenten ook de kansen denk ik zeker dat er Meer zullen zijn die door willen groeien naar het eredivisie nivo en daardoor harder hun best doen, daardoor weer beter worden en zodoende het nivo halen of zelfs verhogen van de eredivisie

Levi de Beer
19 februari 2008, 17:11
Daar heb je gelijk in maar als ik Ian Meierdress als voorbeeld mag nemen.... Hij speelde enkele sterke wedstrijden toen Trommelen geblesseerd was en Paulo kwam en zat ie meteen 5 weken aan de kant en wat mocht ie spelen de wedstrijd tegen groningen en de laatste tegen Amsetrdam waar niks meer op het spel stond.
Ik heb hem in Geleen een puike wedstrijd zien spelen waarvan ik zeg die jongen moet je meer laten spelen, hoeft niet meteen de playoffs te zijn maar hij heeft ook de 1e prijs van het jaar binnen gehaald met Tilburg... Toen was iedereen vol lof en dan komt er weer zo'n Canadees en krijgt ie weer geen echte kans...

Meierdress mocht spelen in die wedstrijd om de Ron Bertelingschaal, omdat Trommelen toen geblesseerd was. Colaiacovo was er toen nog niet bij. Volgens mij zat Den Hartog op de bank.

Jan Hofstede
19 februari 2008, 17:18
Mijns inziens heeft Geleen in het tweede team ook drie goalies zitten die beter zijn dan Cuijpers. Tenminste, als Rowan de progressie gemaakt heeft die ik verwacht dat hij gemaakt heeft.

Ik zou het niet weten Jasper... Ik heb alleen Van Sloun zien spelen in het 2e... Maar naar wat ik begrepen heb, heeft hij geen ambities om terug in het 1e te komen...

Geert van der Meulen
19 februari 2008, 17:22

Dat is nu juist waar deze thread ook over gaat. En ook wat Martin Trommelen zegt.
Een NL keeper moet altijd wijken voor een buitenlandse, terwijl hij net als je zegt heel sterk staat te keepen.
Zo'n jongen moet gewoon op goal, maar ik ben al blij dat coaches en Suarez en Berteling er af en toe aan denken om ze toch weer de kans te bieden, ook al is het tegen Groningen of in een wedstrijd die er niet meer toe doet. Er zijn ook coaches die het ondanks hun sterke team blijkbaar niet durven, ook niet in dat soort wedstrijden.
Maar of je afspraken moet maken in de trant van: "een NL keeper moet een bepaald aantal wedstrijden spelen ..."? Ik denk niet dat dat werkt. Je moet de bestuurders en de coaches er van doordringen dat het in het belang van het NL ijshockey is en ook in het clubbelang.
Maar ja ...

Jan Hofstede
19 februari 2008, 17:22
niet iedere jonge goalie kan uitgroeien tot een volwaardig eredivisie goalie MAAR als ze de juiste training krijgen en op de goede momenten ook de kansen denk ik zeker dat er Meer zullen zijn die door willen groeien naar het eredivisie nivo en daardoor harder hun best doen, daardoor weer beter worden en zodoende het nivo halen of zelfs verhogen van de eredivisie

Wat ik van de deskundigen begrepen heb, zal je van nature een hoge reactiesnelheid moeten hebben en minstens zo belangrijk..IQ... Daarnaast uiteraard karakter...

Geert van der Meulen
19 februari 2008, 18:15
Wat ik van de deskundigen begrepen heb, zal je van nature een hoge reactiesnelheid moeten hebben en minstens zo belangrijk..IQ... Daarnaast uiteraard karakter...

Dat laatste zullen de NL goalies die nog actief zijn wel hebben!

Paul van Heertum
19 februari 2008, 22:11

Kans krijg je niet maar dien je te verdienen

Rene Kropholler
19 februari 2008, 22:22
Is goed dat er wat gebeurt maar ik denk als het doorgaat kan bijvoorbeeld Casper Zwart bij elke club in Nederland tekenen voor heel veel geld. Weinig goede goalies en veel vraag, dat kost euries