View Full Version : Convenant NIJB/clubs
Gerard Kuiper
8 februari 2008, 01:20
Van ijshockey.com:
De clubs in de eredivisie werken met de ijshockeybond aan een convenant om de ontwikkeling van de sport voor de komende jaren vast te leggen. Dit convenant moet dusdanig worden vastgelegd in de reglementen dat overtredingen door clubs kunnen worden bestraft door de competitieleiding of zelfs de tuchtcommissie.
Dat meldt bondsvoorzitter Joop Vullers in antwoord op vragen van IJshockey.com. Tijdens een eredivisie-overleg vorige week is onder meer gesproken over een plafond aan het aantal buitenlandse spelers voor het komende seizoen, het aantal imports dat nodig zal zijn in 2012-2013 en een daaraan gekoppeld stappenplan. Ook is ge?nventariseerd welke maatregelen genomen kunnen worden om Nederlands gekwalificeerde goalies meer ijstijd te gunnen.
Vullers benadrukt dat het vooralsnog een inventarisatie betrof van de wensen van de clubs en dat er nog geen besluiten zijn gevallen. De punten uit het overleg worden op dit moment getoetst door de NIJB en op basis hiervan zal een conceptconvenant worden opgesteld. Eind deze maand moet duidelijk zijn welke richting gevolgd gaat worden, zodat het convenant juridisch kan worden getoetst aan de Nederlandse en Europese wetgeving. Er wordt gestreefd naar een definitief akkoord medio eind volgende maand.
Het convenant voert verder dan alleen de vraag hoeveel imports er op het ijs mogen staan en welke rol Nederlandse goalies moeten spelen. Meer samenwerking tussen de clubs staat daarbij centraal. Daarbij moet worden gedacht een collectieve uitstraling en herkenbaarheid naar instanties en media toe. Belangrijke doelstelling is het scheppen van kansen voor Nederlandse talenten met het oog op nationale teams en een evenwichtigere competitie.
De NIJB wil door middel van het convenant onder meer hoo het hoge percentage jonge ijshockeyers dat stopt voordat ze 21 worden terugdringen. Hoewel het afhaken van jongeren in een sport een normaal verschijnsel is, ligt het percentage bij ijshockey een stuk hoger dan gemiddeld.
In principe hebben alle clubs volgens Vullers toegezegd bij het doorgaan van het convenant ook volgend jaar weer in de eredivisie uit te komen. In zowel Eindhoven als Utrecht wordt gewerkt aan een mogelijke overstap naar de eredivisie, maar dit hoeft niet persé al komend seizoen te gebeuren. Door nauwere samenwerking op onder meer organisatorisch gebied hopen de clubs in de eredivisie de overstap voor nieuwe clubs makkelijker te maken.
Met de vriendelijke groeten uit Groningen, waar we. als enige, eredivisieploeg twee Nederlandse goalies hebben die regelmatig spelen. Daarnaast heel veel talent dat nu een jaar eredivisie-ervaring heeft. Ik wens u allen veel succes met het opleiden van uw jeugd, wij hebben in ieder geval een stapje voor. Ik zie graag de Beker en de Kampioensschaal aan ons uitgereikt worden door de voorzitter van Den Haag in 2011. Alvast hartelijk dank. En ik hoop voor u op weinig file's richting Schiphol bij het afscheid van uw imports.
Eric van der Putten
8 februari 2008, 01:24
Met de vriendelijke groeten uit Groningen, waar we. als enige, eredivisieploeg twee Nederlandse goalies hebben die regelmatig spelen. Daarnaast heel veel talent dat nu een jaar eredivisie-ervaring heeft. Ik wens u allen veel succes met het opleiden van uw jeugd, wij hebben in ieder geval een stapje voor. Ik zie graag de Beker en de Kampioensschaal aan ons uitgereikt worden door de voorzitter van Den Haag in 2011. Alvast hartelijk dank. En ik hoop voor u op weinig file's richting Schiphol bij het afscheid van uw imports.
Zou het werkelijk zo vaart lopen?
Ik zat zojuist eens te kijken naar bijvoorbeeld de opstelling van Groningen in vergelijking met Tilburg.
Groningen 5 imports
Tilburg 7 imports en 2 Nederlands-Canadezen
Nazarov en Nichols zijn na zoveel jaren Nederlandse dienst eigenlijk geen imports meer te noemen, dus dan zou Trappers ook 5 imports hebben.
Waar zit het grote verschil tussen Groningen en Tilburg dan eigenlijk?
Rob Boumans
8 februari 2008, 01:34
Van ijshockey.com:
De clubs in de eredivisie werken met de ijshockeybond aan een convenant om de ontwikkeling van de sport voor de komende jaren vast te leggen. Dit convenant moet dusdanig worden vastgelegd in de reglementen dat overtredingen door clubs kunnen worden bestraft door de competitieleiding of zelfs de tuchtcommissie.
Dat meldt bondsvoorzitter Joop Vullers in antwoord op vragen van IJshockey.com. Tijdens een eredivisie-overleg vorige week is onder meer gesproken over een plafond aan het aantal buitenlandse spelers voor het komende seizoen, het aantal imports dat nodig zal zijn in 2012-2013 en een daaraan gekoppeld stappenplan. Ook is ge?nventariseerd welke maatregelen genomen kunnen worden om Nederlands gekwalificeerde goalies meer ijstijd te gunnen.
Vullers benadrukt dat het vooralsnog een inventarisatie betrof van de wensen van de clubs en dat er nog geen besluiten zijn gevallen. De punten uit het overleg worden op dit moment getoetst door de NIJB en op basis hiervan zal een conceptconvenant worden opgesteld. Eind deze maand moet duidelijk zijn welke richting gevolgd gaat worden, zodat het convenant juridisch kan worden getoetst aan de Nederlandse en Europese wetgeving. Er wordt gestreefd naar een definitief akkoord medio eind volgende maand.
Het convenant voert verder dan alleen de vraag hoeveel imports er op het ijs mogen staan en welke rol Nederlandse goalies moeten spelen. Meer samenwerking tussen de clubs staat daarbij centraal. Daarbij moet worden gedacht een collectieve uitstraling en herkenbaarheid naar instanties en media toe. Belangrijke doelstelling is het scheppen van kansen voor Nederlandse talenten met het oog op nationale teams en een evenwichtigere competitie.
De NIJB wil door middel van het convenant onder meer hoo het hoge percentage jonge ijshockeyers dat stopt voordat ze 21 worden terugdringen. Hoewel het afhaken van jongeren in een sport een normaal verschijnsel is, ligt het percentage bij ijshockey een stuk hoger dan gemiddeld.
In principe hebben alle clubs volgens Vullers toegezegd bij het doorgaan van het convenant ook volgend jaar weer in de eredivisie uit te komen. In zowel Eindhoven als Utrecht wordt gewerkt aan een mogelijke overstap naar de eredivisie, maar dit hoeft niet persé al komend seizoen te gebeuren. Door nauwere samenwerking op onder meer organisatorisch gebied hopen de clubs in de eredivisie de overstap voor nieuwe clubs makkelijker te maken.
Beetje simpel om zo te denken,Gerard.Mocht Groningen in de komende jaren geen groter budget ter beschikking krijgen dan dit jaar het geval is dan zal door het terugdringen van imports juist jouw club aan de beurt zijn om leeggeplukt te worden door de clubs met de hogere budgets dus per saldo dien je dan feitelijk alleen als opleidingscentrum.
Eric van der Putten
8 februari 2008, 01:37
per saldo dien je dan feitelijk alleen als opleidingscentrum.
Da's natuurlijk ook waar!
Ook een punt is, hoe krijg je de spelersbank vol zonder opvulling van buitenaf, dus alleen met de beschikbare Nederlandse jongens en een paar imports...
Jan Hofstede
8 februari 2008, 08:04
Da's natuurlijk ook waar!
Ook een punt is, hoe krijg je de spelersbank vol zonder opvulling van buitenaf, dus alleen met de beschikbare Nederlandse jongens en een paar imports...
Makkelijk....
Gewoon de eredivisie opheffen en met z'n allen naar de 1e divisie...
of...
De 1e divisie opheffen en met z'n allen naar de eredivisie...
Zorgwekkend is de haast achter dit convernant
Ik kan je met vrijwel 100% zekerheid vertellen, dat dit convenant tot gevolg heeft, dat het 2e team van Geleen volgend jaar niet meer in competitie kan zijn... Wat betekend, dat een aantal spelers van Geleen volgend jaar buiten de competitie vallen.. Een andere zekerheid is, dat die spelers, die nu geforceerd moeten doorschuiven naar de ere-divisie, een ding zeker krijgen.... MINDER IJSTIJD....
Ik schat zo in, dat dat voor Heerenveen ook het geval is...
Ik ben ook wel benieuwd waarom de 1e divisie zo matig bezet is, terwijl er, blijkbaar, zoveel Nederlandse jongens de boot missen...
Wat gaat er dadelijk met Dordrecht, Zoetermeer en Conjo-Trappers gebeuren, als Heerenveen2 en Geleen2 zich zouden moeten terugtrekken en Eindhoven en Utrecht de overstap maken...???
Uiteindelijk zal het straks betekenen dat de aankomende jeugd, U20 en deels U17..., of eredivisie-rijp moet zijn, of moet terug vallen op recreatiehockey..of stoppen...
In ieder geval zal het betekenen dat, zoals Rob ook al stelt, de kapitaalkrachtigen zullen gaan shoppen bij de kapitaalarmen..
Dus Gerard... Maak jij je maar geen illusies... Als Martijn Oosterwijk zo'n kannon is, zoals jij beweert.... zal hij in 2011 niet meer in Groningen vertoeven... Het verleden heeft ons lessen geleerd...alleen hebben we er niets van opgestoken..
Ik feliciteer Tilburg al vast met haar kampioenschappen voor de komende 5 jaar...
Joep Meijsen
8 februari 2008, 08:41
Met de vriendelijke groeten uit Groningen, waar we. als enige, eredivisieploeg twee Nederlandse goalies hebben die regelmatig spelen. Daarnaast heel veel talent dat nu een jaar eredivisie-ervaring heeft.
Valt het jou ook op Gerard dat Groningen de enige club is in de eredivisie die geen enkele bijdrage levert aan de selectie van de nationale ploeg? En dat terwijl de bondscoach mede door blessures juist nu heel veel jonge spelers heeft opgeroepen.
De nationale ploeg onder 20 jaar telde tijdens het laatste WK slechts één speler uit Groningen (Keijzer), de U18 maar twee.
Het zal niet aan de bondscoaches liggen, Robb Serviss van de U20 kent de spelers van Groningen bijvoorbeeld perfect. Ik weet dus nog niet zo zeker of Groningen wel een voorsprong heeft op het gebied van talent ten opzichte van andere clubs.
Emile Joosten
8 februari 2008, 08:46
Ik feliciteer Tilburg al vast met haar kampioenschappen voor de komende 5 jaar...
Ik vind het goed dat men nu een stap gaat zetten, waar al jarenlang alleen gediscussieerd wordt. Naar mijn mening zal het een afbouwende importregeling worden tot 2012.
De reductie van imports zal dus geleidelijk aan worden ingevoerd.
Alle clubs zullen meer nog dan nu al het geval is, aandacht moeten gaan besteden aan hun jeugd, waardoor het afhaakpercentage daar omlaag zal gaan.
Belangrijk is dat alle clubs op één lijn komen en de neuzen dezelfde richting uit wijzen (daar ontbrak het in het verleden vaak aan).
En dat je Tilburg nu al feliciteert met haar nakende kampioenschappen kan ik wel waarderen, maar is niet meer dan een Calimero-uitspraak. Komop Jan, ook Geleen zal de komende seizoenen werken aan verbetering van haar team binnen de grenzen van de NIJB!
Luitzen van der Heide
8 februari 2008, 09:34
Als alle clubs inderdaad zich kunnen vinden in het convenant dan zou daarbij het onderstaande stappenplan een logische kunnen zijn.
Een van de jeugdclubs los staande ere-divisie IJshockeyclub/vereniging die een duidelijk samenwerkingsverband heeft diezelfde jeugdclub.
Een door de jeugdclub uitgedragen beleid gericht op het opleiden en laten spelen van zoveel mogelijk jeugd waarbij vanuit de bond de U17, U20 en eerste divisie de competities zijn waar de jeugdclubs hun spelers zeg maar wekelijks wedstrijden kunnen laten spelen.
De U12 en U14 teams zouden dan binnen de landelijke organisaties in een vorm twee of vier wekelijkse toernooien kunnen spelen. Voordeel daarbij is dat de jeugd in een toernooiweekend meer met elkaar kan optrekken en dat gedurende dergelijke tournooien ook makkelijker het -onderlinge- niveau kan worden getoetst. Zelf zou ik een voorstander zijn van het per toerbeurt organiseren van een dergelijk weekenden...Opheffing van de eerste divisie is daarbij juist uitgesloten omdat dat de bakermat is van het Nederlands potentieel. Een eerste divisie speler kan nog steeds zijn niveau verbeteren en eventuele talenten -die om wat voor reden dan ook- tijdelijk buiten de boot vallen bij een ere-divisie team hoeven niet als bankvulling te fungeren.
Dennis Albers
8 februari 2008, 09:46
Op basis van welke Nederlands spelers zou Tilburg het kampioenschap moeten winnen als er minder buitenlanders opgesteld mogen worden?
Tilburg wint haar kampioenschappen over de rug van de buitenlanders die zeker superieur zijn. Als het van de Nederlanders af moet komen dan is het zeker niet beslist. Tilburg wordt echt geen kampioen met alleen Dennis Donders en Max van Lieshout. Bovendien komt Bob Teunissen uit Nijmegen, Rody Jacobs uit Zoetermeer en Simon de Wit uit Dordtrecht. Dr zit niks bij wat in Tilburg opgeleid is waar je een kampioensteam om heen kan bouwen.
Luitzen van der Heide
8 februari 2008, 09:56
Volgens mij gaat de discussie niet over Tilburg tegen de rest van nederland. -of uberhaupt Tilburg en aanstaande Kampioenschappen- De thread gaat volgens mij over het aanstaande convenant...
Lex Eckhardt
8 februari 2008, 10:23
Maar eens even het concept afwachten denk ik dan. Ben vooral heel benieuwd naar hoe Vullers dat afdwingen via competitieleiding of tuchtcommissie denkt te kunnen regelen!
Mijn idee: het nu al eventueel rigoureus terugdringen van het aantal buitenlanders is zinloos. D??r zitten de problemen niet. Het jeugdbeleid, de jeugdopleidingen, dat is het probleem. Er komt nu veel te weinig door vanuit de jeugdteams. Als je voldoende goede Nederlandse spelers hebt (zo'n stuk of 12-14 dan kun je volstaan met maximaal 8 buitenlanders (altijd gerekend inclusief NECA'n). Die moeten dan wel erg goed zijn. En dan zal er ook weer een regeling moeten komen als vroeger: bijvoorbeeld per seizoen mogen maximaal 2 Nederlandse spelers naar een andere Nederlandse club verkassen.
Doe je dat niet dan zullen de goede Nederlandse spelers geconcentreerd worden bij hooguit 2 rijke clubs en is je competitie op voorhand al niet interessant.
Joep Meijsen
8 februari 2008, 10:27
Volgens mij gaat de discussie niet over Tilburg tegen de rest van nederland. -of uberhaupt Tilburg en aanstaande Kampioenschappen- De thread gaat volgens mij over het aanstaande convenant...
Het vervelende daarbij is, dat we niet weten wat het convenant exact gaat inhouden. Het is in ieder geval niet de bedoeling om het aantal imports op korte termijn heel drastisch terug te schroeven. Ik hoorde in de wandelgangen een maximum van tien imports noemen in combinatie met een minimum van tien wedstrijden voor een Nederlands-gekwalificeerde goalie.
Daarna zou het aantal buitenlanders geleidelijk verder moeten worden afgebouwd.
Jan Hofstede
8 februari 2008, 10:34
Ik vind het goed dat men nu een stap gaat zetten, waar al jarenlang alleen gediscussieerd wordt. Naar mijn mening zal het een afbouwende importregeling worden tot 2012.
De reductie van imports zal dus geleidelijk aan worden ingevoerd.
Alle clubs zullen meer nog dan nu al het geval is, aandacht moeten gaan besteden aan hun jeugd, waardoor het afhaakpercentage daar omlaag zal gaan.
Belangrijk is dat alle clubs op één lijn komen en de neuzen dezelfde richting uit wijzen (daar ontbrak het in het verleden vaak aan).
En dat je Tilburg nu al feliciteert met haar nakende kampioenschappen kan ik wel waarderen, maar is niet meer dan een Calimero-uitspraak. Komop Jan, ook Geleen zal de komende seizoenen werken aan verbetering van haar team binnen de grenzen van de NIJB!
Laat een ding duidelijk zijn Emile...Ik ben geen tegenstander van een convenant... Ik ben wel tegenstander van een overhaast convenant waarbij, voor mij, overduidelijk de negatieve gevolgen, voor de komende jaren, zichtbaar zijn... Ik pas voor kortzichtigheid...
Wat betreft mijn felicitaties richting Tilburg en de door jouw gekenmerkte Calimero-uitspraak het volgende...
Doelstelling van dit convenant is... Meer Nederlandse spelers de mogelijkheid bieden, om te spelen op het hoogste niveau...
Daarbij mag ik aannemen, dat de opzet is, dat die Nederlandse spelers ook daadwerkelijk aan het spelen komen...en niet slechts fungeren als bench-vulling....
Bij uitvoering van de voorstellen...(max...10 buitenlanders)... in het komende seizoen, betekend dat, dat Tilburg niets hoeft te veranderen, en in principe met de zelfde selectie kan door gaan....
Geleen zal 4 buitenlanders moeten verwijderen, en 4 Nederlandse jongens aan haar selectie moeten toevoegen.... Deze 4 jongens moeten uit het 2e team van Geleen komen, en zijn of te jong...of niet voldoende getalenteerd om op eredivisie niveau te acteren...
Om je een indicatie te geven... De jonge knapen in het 1e...zoals Mens, Van Sloun en Winter....hebben nog moeite met het eredivisie-niveau, maar zouden de kannonen van de eerste divisie zijn...
Een andere optie is, 4 "goede" Nederlanders bij andere teams wegkapen.... Dat verzwakt de concurrentie en het algeheel niveau in de eredivisie, kost geld en gaat ten koste van het budget voor betere imports..
Hoe dan ook, Geleen zal in de breedte behoorlijk verzwakt worden en kan dat alleen opvangen door in de diepte te versterken....of te wel betere imports te halen...
Om de concurrentie aan te kunnen gaan met Tilburg e.a. zal je dan veelvuldig gebruik moeten maken van die imports... en dat betekend dat de Nederlandse aanvulling niet of nauwelijks aan het spelen komt.... en dat gaat weer in tegen het doel van het convenant..
Zo zal dat ook voor Den Haag gelden, en waarschijnlijk in de zeer nabije toekomst voor Heerenveen.... Wat Amsterdam betreft kan ik het moeilijk inschatten...
Vergis je in een ding niet Emile... Tilburg haalt imports om haar team te versterken... Geleen e.a..... haalt/halen imports om met een volle selectie, op eredivisie-niveau mee te kunnen doen...
Jan Hofstede
8 februari 2008, 10:48
Op basis van welke Nederlands spelers zou Tilburg het kampioenschap moeten winnen als er minder buitenlanders opgesteld mogen worden?
Tilburg wint haar kampioenschappen over de rug van de buitenlanders die zeker superieur zijn. Als het van de Nederlanders af moet komen dan is het zeker niet beslist. Tilburg wordt echt geen kampioen met alleen Dennis Donders en Max van Lieshout. Bovendien komt Bob Teunissen uit Nijmegen, Rody Jacobs uit Zoetermeer en Simon de Wit uit Dordtrecht. Dr zit niks bij wat in Tilburg opgeleid is waar je een kampioensteam om heen kan bouwen.
Een convenant, zoals dat er waarschijnlijk gaat komen, betekend dat Tilburg niets hoeft aan te passen...en gewoon op de ingeslagen weg kan door gaan... De teams die, op dit moment, in meer of mindere mate de concurrentie met Tilburg aankunnen, zullen moeten inkrimpen....
Of de betere Nederlanders bij Tilburg moeten wegkapen.... Geloof me..., dat gaat geld kosten...
Fintan Planting
8 februari 2008, 10:49
(...) het nu al eventueel rigoureus terugdringen van het aantal buitenlanders is zinloos. D??r zitten de problemen niet. (...)
Het dreigt inderdaad wel weer een top-down oplossing te worden zo. Door beperkingen aan de top garandeer je echt niet dat het ijshockey er op vooruit gaat. Je gaat het niveau van de eredivisie afvlakken, terwijl in de lagen onder de eredivisie geen spijkers met koppen worden geslagen. Hierboven werd al een paar keer een bottom-up aanpak bepleit en dat lijkt me ook de betere, stabielere weg.
Dat de eredivisie-clubs betrokken zijn bij een plan om de jeugd beter op te leiden en door te laten stromen lijkt me logisch. Maar - en dat is hier al eerder aangehaald recentelijk - het is vooral de taak van héél ijshockey-Nederland om te zorgen dat het op alle niveau's goed loopt.
Jan Hofstede
8 februari 2008, 10:53
en dus ook over de concequenties van dat convenant... Voor Tilburg heeft dat geen concequenties en voor de rest in negatieve of positieve zin wel...
Joep Meijsen
8 februari 2008, 10:57
- het is vooral de taak van héél ijshockey-Nederland om te zorgen dat het op alle niveau's goed loopt.
Leiden heeft net zoveel of meer opgeleid talent bij Oranje zitten als sommige clubs uit de eredivisie.
Fintan Planting
8 februari 2008, 11:01
Leiden heeft net zoveel of meer opgeleid talent bij Oranje zitten als sommige clubs uit de eredivisie.
Maar de clubs in de eredivisie leiden geen jeugdspelers op (no pun intended). Ik doelde er vooral op dat de discussie zich lijkt toe te spitsen op de eredivisie, terwijl nou juist in de niveau's eronder een verbeterslag logischer lijkt.
Joep Meijsen
8 februari 2008, 11:05
Maar de clubs in de eredivisie leiden geen jeugdspelers op (no pun intended). Ik doelde er vooral op dat de discussie zich lijkt toe te spitsen op de eredivisie, terwijl nou juist in de niveau's eronder een verbeterslag logischer lijkt.
Zie verschillende andere topics van de laatste weken. Zolang spelers de seniorenleeftijd bereiken en tekortschieten in basisvaardigheden als schaatsen, stickhandling, schieten en inzicht, kunnen er alleen veel meer Nederlandse spelers worden ingepast als we een flinke daling van het spelniveau voor lief nemen.
Te weinig jonge ijshockeyers, te weinig gekwalificeerde coaches, te weinig ijsuren. De uitgangssituatie is simpelweg niet bijzonder gunstig. Dat betekent dat het terugschroeven van het aantal imports er juist voor zorgt dat de eredivisie de plek wordt waar spelers nog basisvaardigheden moeten leren.
Jan Hofstede
8 februari 2008, 11:06
Het dreigt inderdaad wel weer een top-down oplossing te worden zo. Door beperkingen aan de top garandeer je echt niet dat het ijshockey er op vooruit gaat. Je gaat het niveau van de eredivisie afvlakken, terwijl in de lagen onder de eredivisie geen spijkers met koppen worden geslagen. Hierboven werd al een paar keer een bottom-up aanpak bepleit en dat lijkt me ook de betere, stabielere weg.
Dat de eredivisie-clubs betrokken zijn bij een plan om de jeugd beter op te leiden en door te laten stromen lijkt me logisch. Maar - en dat is hier al eerder aangehaald recentelijk - het is vooral de taak van héél ijshockey-Nederland om te zorgen dat het op alle niveau's goed loopt.
Het oogt weer een overspannen wanhoopsactie te worden, waarbij wederom vergeten wordt dat het fundament van het Nederlands ijshockey ligt bij de jeugd...
Toon maar eerst aan, dat er een volledige jeugdcompetitie, met goede trainers, mogelijk is vanaf de U12 tot de U20 met een doorstroom naar 1e div., waar alle Nederlandse ijshockeyclubs bij betrokken zijn.... De hiaten (lees: scheuren in het fundament) zijn duidelijk zichtbaar...
Pas als je deze scheuren gedicht krijgt ben je op de goede weg en leg je een gezonde basis voor de toekomst... Hier heb je mijn inziens 5 tot 10 jaar voor nodig...
Gert Jan van der Maat
8 februari 2008, 11:10
Volgens mij heeft iedereen een beetje gelijk en een beetje ongelijk. Dat is inherent aan een moeilijk probleem waar de ijshockeysport al jaren aan onderhevig is. Volgens mij is het probleem ook niet op te lossen, tenzij elke club zich conformeert aan het algemeen belang; een gezonde competitie. Dat zal een hele tour worden en is volgens mij ook een utopie. Je zult altijd verschillen blijven houden.
De quote over Groningen is daar volgens mij ook een mooi voorbeeld van. En toont m.i. ook inconsequentie van die stelling. Was het niet immers Groningen dat vorig jaar op basis van haar (vele) imports kampioen werd in de 1e divisie? Ik heb de finalewedstrijden tegen Trappers 2 vorig jaar gezien en kom tot de conclusie dat Groningen zonder Tremblay en al zijn maatjes het waarschijnlijk niet gered had. Dus heeft Groningen zich vorig jaar eigenlijk 'schuldig' gemaakt aan het feit waar de supporter van Groningen nu andere clubs van 'beschuldigt'. Een andere forummer heeft al denk ik terecht weerlegd dat het erg onwaarschijnlijk is dat Groningen binnen enkele jaren de scepter zal gaan zwaaien in de superliga. Zou Groningen met deze twee goalies verder gaan als er morgen een zeer kapitaalkrachtige sponsor zou opstaan en het team willen injecteren met goede imports?
Met het beperken van het aantal imports ben je er ook nog niet. Daar wordt het niveau van de competitie niet beter van. Er zullen waarschijnlijk wel meer nederlandse eigen jongens spelen op het hoogste niveau. Wat je dan weer krijgt is dat de meest getalenteerden of gewoon beste spelers worden weggekocht en bij de kapitaalkrachtigste club gaan spelen. En heb je het oude probleem weer terug; er steekt weer een club - of twee clubs - met kop en schouders boven de rest uit.
M.i. kun je de competities alleen maar sterker maken vanuit de basis. De basis is de club; zorg voor goede trainers, veel trainingstijd voor de jeugd en dat ze aan de club gebonden worden. Zorg voor een goed tweede team waarin eerste team spelers terug kunnen vallen en waaruit talenten kunnen doorstromen. De basis is ook een gezonde structuur waarin capabele mensen het voor het zeggen hebben. Waar de lange termijn visie prefeleert boven de korte termijn visie die misschien een kampioenschap oplevert, maar op de lange termijn heel veel ellende (daar hebben we in NL. genoeg voorbeelden van). Zorg daarna voor een paar goede imports die je team maar ook de competitie wel beter maken. M.i. heb je meer aan 5 echt goede imports dan 10 middelmatige. En zorg voor een goede relatie met het lokale bedrijfsleven en je klanten; je publiek!
Fintan Planting
8 februari 2008, 11:19
Zie verschillende andere topics van de laatste weken. (...)
Ik denk ook dat behoorlijk wat mensen het er hier wel over eens zijn. De reacties zijn in grote mate een herhaling van zetten van de afgelopen weken, maar het convenant vormt er ook wel weer aanleiding toe.
Emile Joosten
8 februari 2008, 13:39
Zo is dat, maar Dennis gaat graag off-topic om zijn frustratie even te spuien.
Gerard Kuiper
10 februari 2008, 00:55
Van ijshockey.com:
Aan mijn bericht ontbreekt een smiley want ik bedoelde het namelijk cynisch (verwijzing naar alle discussies over imports de laatste tijd).
Maar nu serieus: men vroeg waarom er dan geen talentvolle Groninger is opgeroepen voor het 4-landen toernooi. Ik weet dat dat wel is gebeurt. Robert Eefting zou in principe opgeroepen worden ware het niet dat hij een blessure heeft.
Klaas van Dal
12 februari 2008, 09:43
Makkelijk....
Nu ineens wel ja, al jaren wordt er geroepen dat er iets gedaan moet worden en geen club die er iets mee heeft gedaan. Nu zitten clubs met de handen in het haar "we komen spelers te kort" Beste heren dit had je 5 jaar terug al kunnen voorzien. Zou maar eens hard gaan werken om tot een oplossing te komen.
de kapitaalkrachtigen zullen gaan shoppen bij de kapitaalarmen..
.......
Dus Gerard... Maak jij je maar geen illusies... Als Martijn Oosterwijk zo'n kannon is, zoals jij beweert.... zal hij in 2011 niet meer in Groningen vertoeven... Het verleden heeft ons lessen geleerd...alleen hebben we er niets van opgestoken..
Clubs moeten zoveel mogelijk van hun eigen spelers gebruik maken. Het is belachelijk als clubs bij andere clubs spelers weg halen. Op deze manier helpen we ons zelf alleen maar naar de klote. Het is tijd dat Iedereen in nederland zijn schouder er onder zet en nu is het moment gekomen dat we de toekomst voor het nederlandse ijshockey moeten gaan bepalen.
Iedereen moet accepteren dat we telang zijn doorgegaan met een slechte gewoonte. En jammer maar helaas daar plukken we nu de zuren vruchten van.
Beste bestuur, supporter, liefhebber, speler, goalie, vrijwilliger, enz enz enz
STOP met ZEUREN, Accepteer verandering die op langer termijn alleen maar goed voor de sport kan zijn!!
Jan Hofstede
12 februari 2008, 10:57
STOP met ZEUREN, Accepteer verandering die op langer termijn alleen maar goed voor de sport kan zijn!!
Die verandering riekt wel naar een volgende fase van betutteling in Nederland...
Voorstellen die ik de afgelopen weken de reveu zag passeren...
- Maximaal. 8 tot 10 imports...
- Maximaal. 1 import-goaly...
- Minimaal. 10 wedstrijden voor de Ned-Goaly...
- Verboden te shoppen bij andere teams...
- Puntenregeling...
etc.. etc..
Wat men hier wilt, is de teams dwingen, spelers in te passen binnen hun selectie, waar bij het niets uit maakt of deze spelers het niveau aankunnen...
Het interesseerd de voorstanders van import-beperking helemaal niets, wat een beperking betekend, of kan betekenen, voor de eerste divisie...
Het wilt er bij de voorstanders maar niet in, dat de aansluiting met de top-teams er, hoe dan ook, niet komt...
Het wilt maar niet doordringen bij voorstanders, dat de competitie, de komende 3 tot 5 jaar al gespeeld is... En dat men na 5 jaar moet constateren dat we, behalve een algemene niveauverlaging, geen stap verder gekomen zijn... De teams met het geld hebben ook dan nog de beste spelers...
Ik heb afgelopen zondag de wedstrijd tussen Geleen2 en Eindhoven bekeken..
Ik kan me werkelijk niet voorstellen, dat er een speler (met een beetje zelfkennis) bij beide teams zit, die er echt gelukkig mee is, dat hij volgend seizoen eventueel eredivisie moet spelen...
Klaas van Dal
12 februari 2008, 12:16
Beste Jan,
Misschien accepteren voorstanders de verlaging van het nivo wel. Het gaat erom dat in de toekomst het zelfde nivo weer bereikt wordt maar dan met meer nederlanders in de competitie. Natuurlijk zal het de eerste paar jaar minder gaan. Maar spelers die nu in de eerste divisie(en de jeugd voor het zelfde geld) zitten kunnen alleen uitgroeien als:
- Ze een kans krijgen (wellicht door verandering van regels)
- Betere begeleiding krijgen van de imports die wel naar nederland komen (deze brengen immers een bron van informatie met zich mee)
Dit geld niet voor eerste divisie alleen, dit zouden ze in een hele club moeten doorvoeren. Clubs moeten beter proberen om jongeren die nu uitwijken naar recreatie of gewoon helemaal stoppen, binnen te houden. Dat kan door ze een toekomstperspectief te bieden en goede begeleiding.
En laten we wel wezen uitzich naar dat stille plek je achter in de bank waar je alleen uit komt om straf voor iemand anders uit te zitten, dat is een mooi toekomst beeld. Voor dit zou elke jonge jongen blijven ijshockeyen in plaats van uitgaan achter de meiden aan zitten en god weet wat nog meer.
IJshockey is een commercieel gebeuren dat weet iedereen. Maar als iedereen elkaar in de weg zit bij vooruitgang dan schiet het toch niet op. We hadden allang meer media aandacht kunnen hebben. We hadden allang weer op een hoog nivo kunnen zitten maar dan met meer nederlanders. Dit had allemaal al gebeurt kunnen zijn als we elkaar niet zo tegenwerkte, in plaats daarvan een goed plan bedenken en dat met zijn ALLE ondersteunen. Zo niet denk ik dat over een paar jaar ijshockey nederland is uitgestorven. Clubs met veel geld kopen dan 22 buitenlanders en dan is het nog maar kijken wie de beste kan kopen.....
Ik wens iedereen die dit liever ziet dan nederlanders en gelukkige toekomst, ik zal er iig niet tussen zitten.
Luitzen van der Heide
12 februari 2008, 12:56
Clubs moeten beter proberen om jongeren die nu uitwijken naar recreatie of gewoon helemaal stoppen, binnen te houden. Dat kan door ze een toekomstperspectief te bieden en goede begeleiding.
Bijna de spijker op zijn kop maar net niet helemaal! Duidelijk is dat veel jongeren op enig moment afhaken omdat ze het gevoel hebben niet een kans te krijgen. Punt is dat ze die kans ook inderdaad niet krijgen. Kijk maar eens naar de thread waarin iemand om help schreeuwt om te kunnen ijshockeyen.
Een 15 jarige beginner is uiteraard een relatiefe laatkomer. Maar kan worden gesteld dat deze persoon nooit het niveau van een eerste of ere-divisie kan halen? Ik zeg dan nee. Toch is dit de standaard opmerking die wordt gemaakt en dat dan zelfs al zonder dat de persoon meerdere malen is getest. In mijn beleving zit de kern van de probelmatiek met name in de beleving van de clubs ten opzichte van het niveau dat wij hier in Nederland hebben.
Ik zou dat zeker niet wijten aan de ere-divisie clubs die vanuit een meer commerciele achtergrond het ijshockey bedrijven. Dus het -mogelijk door imports opgekrikte- niveau en de beleving van met name de jeugdopleidingen staat in schril contrats met elkaar.
Waar het in mijn beleving met name knelt is de veronderstelling dat jeugdopleiding een selctieve bezigheid moet zijn welke vaak is gerelateerd aan vriendjes politiek in alle geledingen. Besturen van Verenigingen of Stichtingen die uitdragen dat je met IJshockey moet beginnen op zeer jeugdige leeftijd (zeker niet ouder dan 10 jaar) omdat je anders nooit een (Nederlands) topspeler zou kunnen worden zouden zich eens achter de oren moeten krabben en zich gaan concetreren op datgene wat vaak in hun statuten is opgenomen.
Hoe vaak kom je in statuten van verenigingen en stichtingen niet de volgende of een vergelijkbare zin tegen;
"heeft ten doel het beoefenen, instandhouden en bevorderen van de ijshockeysport en aanverwante takken van deze sport, zulks in de ruimste zin van het woord".
Ro Herregraven
12 februari 2008, 13:17
Clubs met veel geld kopen dan 22 buitenlanders en dan is het nog maar kijken wie de beste kan kopen...
Klinkt een beetje als België... (White Caps, vooral)
Klaas van Dal
12 februari 2008, 13:34
Daar gaan we straks wel naar toe, Kunnen we mooi met belgie meespelen om een of andere cup waar nog nooit iemand van gehoord heeft, Leuk joh.
Zoals Luitzen ook aan geeft licht ook bij de jeugdverenigingen. Dit kunnen een aantal dingen zijn.
- Geen goed opgeleiden trainers
- Geen goede coaches
- Teveel "vriendjes" politiek
- Geen Connectie met het eerste
- Geen steun van het bestuur van het eerste
Het is ook blijkbaar een trent om te zeggen " jah maar wij zijn een stichting en hebben dus niks met de jeugd te maken" De jeugd is onze toekomst de iedereen heeft er alles mee te maken.
Over het feit dat kinder een bepaalde leeftijd moeten hebben omdat ze anders nooit een topper worden is redelijke onzin. Ik geloof dat Mari Saris (Den Bosch) 14 was toen hij begon met ijshockey. En voor zover bekent heeft hij het toch goed vanaf gebracht. Natuurlijk is dit een uitzondering en wil iedereen zo jong mogelijke spelers binnen hebben. Maar om te bepalen of iemand voldoet aan de eisen van het nivo waarop hij zou moeten spelen is gehaal aan de vereniging, coaches en trainers.
Door de jeugd(verenigingen) te stimuleren om beter te presteren kunnen we het nieuwe beleid realistischer maken dan dat het nu is
Geert van der Meulen
12 februari 2008, 14:00
Bijna de spijker op zijn kop maar net niet helemaal! Duidelijk is dat veel jongeren op enig moment afhaken omdat ze het gevoel hebben niet een kans te krijgen. Punt is dat ze die kans ook inderdaad niet krijgen. Kijk maar eens naar de thread waarin iemand om help schreeuwt om te kunnen ijshockeyen.
Een 15 jarige beginner is uiteraard een relatiefe laatkomer. Maar kan worden gesteld dat deze persoon nooit het niveau van een eerste of ere-divisie kan halen? Ik zeg dan nee. Toch is dit de standaard opmerking die wordt gemaakt en dat dan zelfs al zonder dat de persoon meerdere malen is getest. In mijn beleving zit de kern van de probelmatiek met name in de beleving van de clubs ten opzichte van het niveau dat wij hier in Nederland hebben.
Ik zou dat zeker niet wijten aan de ere-divisie clubs die vanuit een meer commerciele achtergrond het ijshockey bedrijven. Dus het -mogelijk door imports opgekrikte- niveau en de beleving van met name de jeugdopleidingen staat in schril contrats met elkaar.
Waar het in mijn beleving met name knelt is de veronderstelling dat jeugdopleiding een selctieve bezigheid moet zijn welke vaak is gerelateerd aan vriendjes politiek in alle geledingen. Besturen van Verenigingen of Stichtingen die uitdragen dat je met IJshockey moet beginnen op zeer jeugdige leeftijd (zeker niet ouder dan 10 jaar) omdat je anders nooit een (Nederlands) topspeler zou kunnen worden zouden zich eens achter de oren moeten krabben en zich gaan concetreren op datgene wat vaak in hun statuten is opgenomen.
Hoe vaak kom je in statuten van verenigingen en stichtingen niet de volgende of een vergelijkbare zin tegen;
"heeft ten doel het beoefenen, instandhouden en bevorderen van de ijshockeysport en aanverwante takken van deze sport, zulks in de ruimste zin van het woord".
Je moet het maar durven zeggen: vriendjespolitiek!
Die besturen hebben gewoon gelijk: vroeg beginnen met ijshockey, maar eigenlijk geldt dat voor de meeste sporten, is gewoon het beste. Mark Bultje bijvoorbeeld was veertien maanden oud toen hij leerde schaatsen.
Is vroeg beginnen een garantie dat je een topspeler wordt? Beslist niet, maar het geeft je wel een voorsprong.
En het opzetten van een jeugdrecreatiecompetitie, een aantal jaren geleden, is een bewijs dat NIJB en de jeugdbesturen invulling willen geven aan het door jou aangehaalde uit de statuten. En ja, als de trainers zien dat daar iemand tussen zit die wel degelijk perspectief biedt, bieden ze hem de kans om competitie te spelen.
Je kunt echter niet in een U14 of U17 team waarin kinderen spelen die al jaren lang ijshockey spelen een stuk of zes kinderen van die leeftijd opnemen die de basisbeginselen nog moeten leren. Op die leeftijd moet je bepaalde vaardigheden nu eenmaal al beheersen.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.