View Full Version : Bleke blik in de toekomst...
Herman Herregraven
2 februari 2008, 08:36
Ijshockey.com geeft ons middels het wedstrijdverslag van Nimwege-A'dam,
al een voorproefje van wat ons volgend seizoen eventueel te wachten staat...
De discussie zal straks wel weer in alle hevigheid losbarsten...
Krijgen we dan weer een run op Ned-Canadezen...???
Persoonlijk ben ik voorstander van het puntensysteem,
zoals Tony Hengst hier al diverse malen heeft voorgesteld...
Dit systeem verdiend op zijn minst de aandacht om verder uitgewerkt,
en vervolgens aan de clubs en de NIJB voorgelegd te worden...
Volgens mij wijken we dan wel af van de IIHF-regels...
Mooi zo...!!! Kunnen we gelijktijdig enkele andere domme IIHF-regels skippen...
Jan Hofstede
2 februari 2008, 10:04
Wat ik begrijp, gaat het om een beperking van het aantal niet in Nederland geboren spelers per team... Heeft dus helemaal niets met Ned-Canadezen te maken...
Een beperking van het aantal imports kan alleen dan succes hebben, als tevens een verbod komt op transfers van in Nederland geboren spelers.... Geruchten hebben al laten weten dat 2 Geleense jongens in de picture staan van een ander Nederlands team... Je kan moeilijk een beperking afdwingen en dan vervolgens gaan shoppen bij de andere teams.... Dan weet je bij voorbaat dat de afspraken gaan misslukken...
Een ander punt is, dat wanneer deze afspraken doorgang krijgen, Tilburg en Heerenveen in principe op de ingeslagen weg kunnen door gaan.. Den Haag en Geleen zullen een fikse stap terug moeten en de aansluiting gaan verliezen..
Als laatste mag je je afvragen, wat het nut dan nog heeft van de 1e divisie...
Simpel gestelt... Dergelijke afspraken hebben voor Geleen tot gevolg dat ze waarschijnlijk niet meer kunnen mee doen voor de prijzen in de eredivisie en zich terug moeten trekken uit de eerste divisie.. Diverse jonge spelers zullen terug moeten naar het recreatie-ijshockey..of moeten stoppen...
Wendy Tellers
2 februari 2008, 10:11
IIHF regels worden toch al niet overal hetzelfde toegepast.
Als je iedere week een wedstrijd in Nederland en Duitsland ziet dan valt het al snel op dat daar de regeltjes verschillen!
Edwin Grouwstra
2 februari 2008, 10:38
Deze wedstrijd was natuurlijk niet geheel representatief voor de toekomst.
Als je van de 1 op andere dag al je imports op het vliegtuig zet
kan je niet verwachten van de overgebleven jongens dat ze er direct staan.
En volgens mij is het idee ook niet dat er volgend jaar maar 2 of 3 imports per team mogen worden aangetrokken, maar om het langzaam af te bouwen.
Als clubs en NIJB en eens worden zou het een mooi stap zijn
maar helaas heeft het verleden uitgewezen dat wanneer er een sponsor / voorzitter
"aan de macht" komt die zichzelf belangrijker vind dan het ijshockey dat alle
afspraken gewoon weer in de prullebak belanden.
Overigens over bleke blik op de toekomst gesproken: Ik moet vanmiddag
dat hele eind naar Geleen weer ondernemen:wink:.
gr.
Wendy Tellers
2 februari 2008, 10:44
gr.
Altijd gezellig in Geleen!
Tot vanavond ......
Overigens ligt hier nu sneeuw, maar dat zal vanmiddag wel weer weg zijn.
Geert van der Meulen
2 februari 2008, 11:50
Als je van de 1 op andere dag al je imports op het vliegtuig zet
kan je niet verwachten van de overgebleven jongens dat ze er direct staan.
En volgens mij is het idee ook niet dat er volgend jaar maar 2 of 3 imports per team mogen worden aangetrokken, maar om het langzaam af te bouwen.
Als clubs en NIJB en eens worden zou het een mooi stap zijn
maar helaas heeft het verleden uitgewezen dat wanneer er een sponsor / voorzitter
"aan de macht" komt die zichzelf belangrijker vind dan het ijshockey dat alle
afspraken gewoon weer in de prullebak belanden.
gr.
Jij hebt het door!
Mocht je overigens Geleen toch te lang vinden, je kunt ook naar Utrecht waar dat 'andere' Flyers speelt!
Remco Bambacht
2 februari 2008, 12:11
Ik lees je postings altijd met veel genoegen dus ga ik graag even de discussie aan :-)
Het plan voor de beperking van import goalies is volgens mij wel iets wat komende week besproken gaat worden. Dan komt die bleke toekomst toch heel dichtbij.
Met zeven ploegen heb je dus veertien Nederlandse goalies nodig. Ik vrees niet alleen voor heel veel doelpunten maar vooral voor een gigantisch kwaliteitsverschil tussen ploegen:
Tilburg heeft Meierdres, Nijmegen heeft Swart, Den Haag heeft van der Holst en Heerenveen heeft Idzinga.
Wat moeten de andere ploegen? Moet Amsterdam een heel seizoen met dat opgewonden standje Zonneveld spelen? En Geleen? Wie moeten die gaan halen? Thijs van Broekhoven soms?
Ik hoop natuurlijk ook op meer goede Nederlanders maar zelfs als je met minder imports gaat spelen heb je nog geen garantie daarvoor.
Geert van der Meulen
2 februari 2008, 12:19
Ik lees je postings altijd met veel genoegen dus ga ik graag even de discussie aan :-)
Het plan voor de beperking van import goalies is volgens mij wel iets wat komende week besproken gaat worden. Dan komt die bleke toekomst toch heel dichtbij.
Met zeven ploegen heb je dus veertien Nederlandse goalies nodig. Ik vrees niet alleen voor heel veel doelpunten maar vooral voor een gigantisch kwaliteitsverschil tussen ploegen:
Tilburg heeft Meierdres, Nijmegen heeft Swart, Den Haag heeft van der Holst en Heerenveen heeft Idzinga.
Wat moeten de andere ploegen? Moet Amsterdam een heel seizoen met dat opgewonden standje Zonneveld spelen? En Geleen? Wie moeten die gaan halen? Thijs van Broekhoven soms?
Ik hoop natuurlijk ook op meer goede Nederlanders maar zelfs als je met minder imports gaat spelen heb je nog geen garantie daarvoor.
Je zult toch me eens zijn dat de situatie die je schetst ontstaan is door de teams zelf. Hoeveel eredivisieclubs doen nu werkelijk aan jeugd opleiding en begeleiding. Vaak wordt het overgelaten aan de jeugdclubs die ook vaak in dezelfde stad actief zijn.
Zo is het aan het inzicht van het bestuur van de stichting Jeugd IJshockey Heerenveen en hun technische mensen (oud-spelers Gert Nijland en Harry de Groot) te danken dat er dit seizoen een eerste divisieteam is ingeschreven. Was dat niet gebeurd, dan hadden sommige spelers moeten afhaken.
En je zult toch met me eens zijn dat er niet al te goed met jonge goalies wordt omgegaan? Ron Berteling bracht in wedstrijden waar niets meer te winnen viel vaak Zonneveld op het ijs. Maar het is toch eeuwig zonde dat bij Heerenveen een jongen als Idzinga die wordt genoemd als groot talent en toekomstig international dit seizoen nog geen één minuut heeft gespeeld?
Remco Bambacht
2 februari 2008, 13:45
Geert, ik snap het dilemma ook wel. Ik vrees alleen dat er straks paniekingrepen komen zoals een drastische beperking van imports. Op dit moment heb je gewoon veel imports nodig anders zakt het niveau veel te snel.
Ik ben van mening dat onze competitie op het niveau van Division I moet liggen. Zonder imports worden we nog veel slechter dan de Belgen.
Ik zou ook voorstander zijn van het niet meetellen van Nederlands-Canadezen als imports. Als ik Casey van Schagen spreek tijdens internationale toernooien dan druipt de trots van hem af om te spelen voor het Nederlands team. Waar waren we vorig jaar gebleven in China zonder Smulders, Schaafsma, Groeneveld? Ik heb echt geen zin om in de diepe kelder van het internationale ijshockey terecht te komen.
Een beperking van imports uit Oost-Europa lijkt me daarom geen gek idee. Vaak zijn ze niet van een Stienstra-niveau en voegen ze dus te weinig toe aan de competitie. Dus beperk imports, maar stimuleer het halen van goede Nederlands-Canadezen.
Jordy Rutten
2 februari 2008, 15:21
Helemaal mee eens, Herman!
We zouden hier net als in de NHL onze eigen regels moeten hanteren.
Robbert Tummers
2 februari 2008, 18:02
Even op het gedeelte van de goalies inhaken. Als er nou een regel zou komen dat je een nederlandse goalie moet (1e of 2e maakt niet uit) hebben en die dan minimaal (bijvoorbeeld) 10 wedstrijden gedurende de competities moet laten spelen en dit verder uitbreiden naar de toekomst zodat je eigen Nederlandse goalies eens ervaring op kunnen doen en zo langzaam mee naar het nivo groeien.
Je kunt toch niet van de ene op de andere dag buitenalndse goalies verbieden omdat je een tekort hebt aan Nederlandse goalies die het nivo nu aankunnen. Haal een goede import goalie, zet er een jonge Nederlandse naast en laat ze beiden spelen, zo kun je leren van een ervaren import en verder groeien zodat een coach ook makkelijker kan gaan kiezen voor een Nederlandse jongen.
Rob van Mourik
2 februari 2008, 19:37
Even op het gedeelte van de goalies inhaken. Als er nou een regel zou komen dat je een nederlandse goalie moet (1e of 2e maakt niet uit) hebben en die dan minimaal (bijvoorbeeld) 10 wedstrijden gedurende de competities moet laten spelen en dit verder uitbreiden naar de toekomst zodat je eigen Nederlandse goalies eens ervaring op kunnen doen en zo langzaam mee naar het nivo groeien.
Je kunt toch niet van de ene op de andere dag buitenalndse goalies verbieden omdat je een tekort hebt aan Nederlandse goalies die het nivo nu aankunnen. Haal een goede import goalie, zet er een jonge Nederlandse naast en laat ze beiden spelen, zo kun je leren van een ervaren import en verder groeien zodat een coach ook makkelijker kan gaan kiezen voor een Nederlandse jongen.
Zinvol idee lijkt mij, dit naast een import beperking tot 9+1 (Ned Can die na 2 jaar voor Nederlands team mag uitkomen) moet toch kunnen als eerste stap, zonder teveel kwaliteits verlies. Er komt toch een redelijk aantal goede talenten aan de wel voldoende speeltijd moeten krijgen anders is de kans op stoppen vrij hoog wat zonde zou zijn.
Gerard van der Heide
3 februari 2008, 02:04
en dat is al heeeeeeeel erg vaak gebeurd Rob.
Rob van Mourik
4 februari 2008, 17:47
en dat is al heeeeeeeel erg vaak gebeurd Rob.
Weet ik Gerard weet ik, maar misschien is dit weer een moment (andere mensen aan het roer) om wat te doen aan de toekomst (wat ik begrepen heb is of gaat men daar nu mee bezig). En dan bedoel ik niet alleen op ons top niveau en de doorstroming daar naartoe, maar ook verbetering niveau jeugd etc. op lange termijn.
Het ontbreken van voldoende middelen zal waarschijnlijk wel weer het probleem zijn, maar het maken van een samenhangend plan met voldoende draagvlak (wanneer laten wij het eigen belang nu eens varen) lijkt mij toch stap een.
Maan misschien sta ik veel te ver af van de werkelijkheid.
Harry Pal
5 februari 2008, 22:07
Geert, ik snap het dilemma ook wel. Ik vrees alleen dat er straks paniekingrepen komen zoals een drastische beperking van imports. Op dit moment heb je gewoon veel imports nodig anders zakt het niveau veel te snel.
Ik ben van mening dat onze competitie op het niveau van Division I moet liggen. Zonder imports worden we nog veel slechter dan de Belgen.
Ik zou ook voorstander zijn van het niet meetellen van Nederlands-Canadezen als imports. Als ik Casey van Schagen spreek tijdens internationale toernooien dan druipt de trots van hem af om te spelen voor het Nederlands team. Waar waren we vorig jaar gebleven in China zonder Smulders, Schaafsma, Groeneveld? Ik heb echt geen zin om in de diepe kelder van het internationale ijshockey terecht te komen.
Een beperking van imports uit Oost-Europa lijkt me daarom geen gek idee. Vaak zijn ze niet van een Stienstra-niveau en voegen ze dus te weinig toe aan de competitie. Dus beperk imports, maar stimuleer het halen van goede Nederlands-Canadezen.
Je hebt toch binnen de EU geen buitenlanders meer? je mag toch als je wil 10 Italianen en 12 Duitsers halen. Haal spelers van binnen de EU. Er zijn toch zat Europeanen zat die het niveau bv. Stienstra halen?
Paul van Heertum
6 februari 2008, 18:10
Je hebt toch binnen de EU geen buitenlanders meer? je mag toch als je wil 10 Italianen en 12 Duitsers halen. Haal spelers van binnen de EU. Er zijn toch zat Europeanen zat die het niveau bv. Stienstra halen?
Alleen zal die nooit voor Nederland spelen en Stienstra wel.
Ik zou gaan voor 7 of 8 importspelers, 1 import keeper en de Nederlandse Canadezen mee laten tellen als Nederland
Dat moet voor de meeste clubs haalbaar zijn lijkt me
Ferdinand van Berlo
6 februari 2008, 19:35
Alleen zal die nooit voor Nederland spelen en Stienstra wel.
Ik zou gaan voor 7 of 8 importspelers, 1 import keeper en de Nederlandse Canadezen mee laten tellen als Nederland
Dat moet voor de meeste clubs haalbaar zijn lijkt me
dan zal er bij tilburg iig niks hoeven te veranderen ten op zichte van dit seizoen.
Herman Herregraven
6 februari 2008, 19:53
dan zal er bij tilburg iig niks hoeven te veranderen ten op zichte van dit seizoen.
Kunnen we volgend seizoen gewoon schriftelijk afhandelen...!!!
Ferdinand van Berlo
6 februari 2008, 20:14
Kunnen we volgend seizoen gewoon schriftelijk afhandelen...!!!
was een constatering herman. tilburg heeft nu 9 buitenlanders, waarvan 2 ne-ca´s. haal nazarov er ook nog af(die zal toch onderhand ook wel een nl-paspoort hebben) en je komt nog maar op 6. als het zal gaan zoals de meneer van heertum hierboven beschrijft zal er dus geen flikker veranderen.
Paul van Heertum
6 februari 2008, 21:58
Tilburg doet het dan ook goed maar ze hebben ook het budget om dat te doen.
Michael van Opstal
6 februari 2008, 22:09
Dat is het eerste antwoord zonder dat je er een vraagteken achter zet.
Remco Bambacht
6 februari 2008, 23:04
was een constatering herman. tilburg heeft nu 9 buitenlanders, waarvan 2 ne-ca´s. haal nazarov er ook nog af(die zal toch onderhand ook wel een nl-paspoort hebben) en je komt nog maar op 6. als het zal gaan zoals de meneer van heertum hierboven beschrijft zal er dus geen flikker veranderen.
Op de dag dat Nazarov en Nichols een NL-paspoort krijgen, dan wordt Sven Bergman niet meer uitgescholden voor *** Belg: oftewel ik zie het niet snel gebeuren :-)
Ferdinand van Berlo
7 februari 2008, 01:19
Op de dag dat Nazarov en Nichols een NL-paspoort krijgen, dan wordt Sven Bergman niet meer uitgescholden voor *** Belg: oftewel ik zie het niet snel gebeuren :-)
waarom zou dat niet kunnen gebeuren? ik ben niet zo thuis in de IND regeltjes. maar hij is afgelopen jaar getrouwd met een nederlandse. tel daarbij op dat hij afgelopen jaar ook al bezig was met een nederlands paspoort en dan is het voor mij 1 en 1 is 2.
Emile Joosten
7 februari 2008, 07:10
waarom zou dat niet kunnen gebeuren? ik ben niet zo thuis in de IND regeltjes. maar hij is afgelopen jaar getrouwd met een nederkandse. tel daarbij op dat hij afgelopen jaar ook al bezig was met een nederlands paspoort en dan is het voor mij 1 en 1 is 2.
............en afgestudeerd psycholoog..........
Kom op Remco, niet zo flauw.............., geef die jongen een Nederlands paspoort!
Piet de Kort
7 februari 2008, 09:47
............en afgestudeerd psycholoog..........
Kom op Remco, niet zo flauw.............., geef die jongen een Nederlands paspoort!
Inderdaad Ome Emile! Stani is helemaal ingeburgerd, hij kan fietsen, hij praat goed Nederlands en doet mee met carnaval! ::hyper::::party::::jokersmile::
Ro Herregraven
7 februari 2008, 11:12
Nazarov is bezig aan zijn 11e aaneengesloten seizoen in Nederland.
Nichols is ook al aan zijn 6e aaneengesloten seizoen bezig in Nederland (in totaal zelfs zijn 9e)
Als zij een Nederlands Paspoort hadden gewild, hadden ze 't volgens mij al lang gehad.
Ik denk dat deze twee spelers gewoonweg hun paspoort niet willen inruilen voor een Nederlands paspoort.
Remco Bambacht
7 februari 2008, 11:18
waarom zou dat niet kunnen gebeuren? ik ben niet zo thuis in de IND regeltjes. maar hij is afgelopen jaar getrouwd met een nederlandse. tel daarbij op dat hij afgelopen jaar ook al bezig was met een nederlands paspoort en dan is het voor mij 1 en 1 is 2.
Ik word even verkeerd begrepen hier. het zal ongetwijfeld wel juridisch mogelijk zijn maar ik betwijfel of het ooit in gang is gezet. Ik hoor dit verhaal al toch zeker sinds 2003 ofzo..en voor de duidelijkheid: ik zou het ook niet erg vinden!
Karel van der Wal
7 februari 2008, 13:01
Nazarov is bezig aan zijn 11e aaneengesloten seizoen in Nederland.
Nichols is ook al aan zijn 6e aaneengesloten seizoen bezig in Nederland (in totaal zelfs zijn 9e)
Als zij een Nederlands Paspoort hadden gewild, hadden ze 't volgens mij al lang gehad.
Ik denk dat deze twee spelers gewoonweg hun paspoort niet willen inruilen voor een Nederlands paspoort.
voor nazarov weet ik niets, maar nichols heeft zich steeds afgemeld bij GBA en dus geen aangesloten verblijf van 5 jaar, bovendien heb ik dit vorig jaar nog met hem besproken, maar hij wil zijn buitl. paspoort niet afgeven
Ferdinand van Berlo
7 februari 2008, 13:07
Ik word even verkeerd begrepen hier. het zal ongetwijfeld wel juridisch mogelijk zijn maar ik betwijfel of het ooit in gang is gezet. Ik hoor dit verhaal al toch zeker sinds 2003 ofzo..en voor de duidelijkheid: ik zou het ook niet erg vinden!
zoals ik hierboven al schreef is hij(nazarov) er volgens mij vorig jaar ook mee bezig geweest.
Paul van Heertum
7 februari 2008, 16:17
zoals ik hierboven al schreef is hij(nazarov) er volgens mij vorig jaar ook mee bezig geweest.
Als hij getrouwd is met een Nederlandse dan kan hij Nederlander worden zonder zijn andere paspoort op te geven en waarschijnlijk heb je het dan binnen een maand of 10
Dat geldt niet voor Nicols
Rob Boumans
8 februari 2008, 01:41
Als hij getrouwd is met een Nederlandse dan kan hij Nederlander worden zonder zijn andere paspoort op te geven en waarschijnlijk heb je het dan binnen een maand of 10
Dat geldt niet voor Nicols
Is het land waar Nazarov vandaan komt (Rusland?) dan 1 van de landen met een uitzonderingspositie want er zijn nog maar een beperkt aantal landen waarmee een overeenkomst is m.b.t. dubbele paspoorten?
Paul van Heertum
8 februari 2008, 09:57
Is het land waar Nazarov vandaan komt (Rusland?) dan 1 van de landen met een uitzonderingspositie want er zijn nog maar een beperkt aantal landen waarmee een overeenkomst is m.b.t. dubbele paspoorten?
Voor afstamming(Ned-Ca), huwelijk, vluchtelingen en voor mensen die voor hun 18e 5 jaar aaneengesloten in Nederland gewoond hebben gelden aparte regels en in die gevallen is de dubbele nationaliteit toegestaan
Karel van der Wal
8 februari 2008, 11:24
ik raad je aan deze info eens te veriferen bij de GBA in Tilburg, daar zullen ze exact kunnen vertellen wie er wel en wie er niet voor een dubbele pas in aanmerking komt, en neem van mij aan dat het geen Rus is. Nederland bepaalt wie zijn andere pas in moet leveren als hij een Nederlands paspoort aanvraagt en eventueel verkrijgt. Daar heeft een huwelijk in eerste instantie niets mee te maken. De reden voor aanvraag wel natuurlijk, maar Nederland heeft het recht iedere aanvraag te weigeren.
Maar misschien moet je als Rus gewoon je pas opzeggen, de NL pas verkrijgen en je daarna weer melden in Rusland en vermelden dat je je pas verloren bent ? Ik zeg maar wat. Is net als met de ITC kaart, wij moeten er via NIJB en IIHF 1500 euro's voor betalen en toestemming vragen, de Canadeese bonden verlenen zo weer een spelerspas.
Rob Boumans
8 februari 2008, 11:50
Voor afstamming(Ned-Ca), huwelijk, vluchtelingen en voor mensen die voor hun 18e 5 jaar aaneengesloten in Nederland gewoond hebben gelden aparte regels en in die gevallen is de dubbele nationaliteit toegestaan
Paul,je loopt klinkklare onzin te verkopen m.b.t. huwelijk.Huwelijk heeft niets te maken met het verkrijgen van een dubbele nationaliteit.Je kunt d.m.v. het huwelijk eventueel in aanmerking komen voor een Nederlands paspoort maar in de meeste gevallen moet je dan je oude paspoort (dus je oude nationaliteit) inleveren.Er zijn nog maar een beperkt aantal landen waarmee een dubbele natinaliteit wordt toegestaan (Turkije,Marokko zijn twee landen waarvan ik weet dat dat is toegestaan).
Mijn vrouw is Engels en zij kan wel de Nederlandse nationaliteit krijgen maar moet dan haar Engelse nationaliteit opgeven.Dubbele nationaliteit is niet toegestaan.
Paul van Heertum
8 februari 2008, 14:44
Paul,je loopt klinkklare onzin te verkopen m.b.t. huwelijk.Huwelijk heeft niets te maken met het verkrijgen van een dubbele nationaliteit.Je kunt d.m.v. het huwelijk eventueel in aanmerking komen voor een Nederlands paspoort maar in de meeste gevallen moet je dan je oude paspoort (dus je oude nationaliteit) inleveren.Er zijn nog maar een beperkt aantal landen waarmee een dubbele natinaliteit wordt toegestaan (Turkije,Marokko zijn twee landen waarvan ik weet dat dat is toegestaan).
Mijn vrouw is Engels en zij kan wel de Nederlandse nationaliteit krijgen maar moet dan haar Engelse nationaliteit opgeven.Dubbele nationaliteit is niet toegestaan.
http://www.ind.nl/NL/verblijfwijzer/verblijfwijzer_mijnsituatie.asp?proc=komen&procedure=Nederlander worden&procedurestapnaam=Uitzonderingen&land=&duur=1&lang=nl
Punt nummer 4
Paul van Heertum
8 februari 2008, 15:05
De reden overigens dat je vrouw niet aanmerking komt is omdat de EU slechts een nationaliteit wil, wat ook logisch is omdat je als EU ingezetene je overal binnen de EU kan vestigen
Als je kinderen hebt staan ze ingeschreven als Nederlands/Brits in het GBA en moeten ze op hun 18e kiezen voor een van de 2 nationaliteiten
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.