PDA

View Full Version : Beste/slechtste licht in de hallen.

Cok van Herk
23 januari 2008, 18:45
Is er een lijstje in omloop met lichtsterkte van de ijshallen in Nederland en Belgie?
Of anders, welke hallen springen er uit kwaa beste en slechtste licht.

Eric van der Putten
23 januari 2008, 19:08
Is er een lijstje in omloop met lichtsterkte van de ijshallen in Nederland en Belgie?
Of anders, welke hallen springen er uit kwaa beste en slechtste licht.

Tot nu toe voor mij:

Best: Eindhoven, Nijmegen, Tilburg

Slechtste: Den Bosch

België: alle hallen slechte verlichting (Turnhout, Heist Op Den Berg, Deurne, Hasselt). Herentals beste, maar is buitenbaan met grote bouwlampen.

Raymond Tellers
23 januari 2008, 20:04
Geleen is niet al te best. Nou ja, zeg maar slecht.

Amsterdam is ook goed. Althans de laatste keer dat ik er was. Heerenveen is ook goed.

Claudia Molle
23 januari 2008, 21:38
Toch vind ik het licht in Geleen meevallen.
Ondanks dat kan ik toch vrij leuke fotos maken.

Raymond Tellers
23 januari 2008, 23:35
Toch vind ik het licht in Geleen meevallen.
Ondanks dat kan ik toch vrij leuke fotos maken.

Dat zal ik niet ontkennen. Het licht is er ten aanzien van de andere hallen veel slechter. Dat was zo'n beetje de vraag. Het beste licht in de hal is aan de kant van de uitpartij. Echter zijn dat plekken met heel acceptabel licht en grote stukken waar het veel donkerder is. Toevallig met Jos nog over gepraat afgelopen weekend. Als je foto's maakt van spelers die aankomen schaatsen, dan moet je echt op het juiste moment drukken. Anders is het of overbelicht (rekening houdend met de donkere plekken) of onderbelicht (rekening houdend met de lichtere plekken). Ach maakt ook niet uit. Er komen steeds betere camera's en lensen. En foto's zien er goed uit.

Eric van der Putten
23 januari 2008, 23:37
Er komen steeds betere camera's en lensen.

Heb jij een geldboompje in de tuin dan om telkens nieuwe apparatuur aan te schaffen? :-)

Raymond Tellers
24 januari 2008, 09:32
Heb jij een geldboompje in de tuin dan om telkens nieuwe apparatuur aan te schaffen? :-)

Ik heb maar één hobby of eigenlijk gecombineerde hobby en dat is ijshockey en fotografie. Dat tweede dus eigenlijk alleen voor ijshockey. Daar gaan mijn centen in. En een nieuwe camera moest ik wel aanschaffen, want de D70 had de geest gegeven :(

Marco Spelten
24 januari 2008, 09:48

Op marktplaats kun je heerlijk je gang gaan. Ik heb daar al heel wat apparatuur ge- en verkocht. Dat laatste soms voor dezelfde prijs. Zo was mijn oude 1D kapot toen ik naar de WK korfbal in Tsjechie ging. Ik wilde wel een backup mee en heb via marktplaats een 400D gekocht voor 400 euro. Twee weken later voor 495 weer van de hand gedaan. Het scheelde me enkele honderden euro´s huur voor een 40D.

Als je het een beetje handig aanpakt betaal je vaak niet eens zo heel veel bij voor een nieuwer model.

Ik zag van de week op marktplaats trouwens weer wat Canon 2.8 lenzen, 70-200 staan. En een 300 mm f:4 van Canon. je moet even zoeken maar er staan hele interessante zaken op. Kijk ook eens op www.fotoapparatuur.nl (http://www.fotoapparatuur.nl)

Eric van der Putten
24 januari 2008, 09:53
Op marktplaats kun je heerlijk je gang gaan. Ik heb daar al heel wat apparatuur ge- en verkocht. Dat laatste soms voor dezelfde prijs. Zo was mijn oude 1D kapot toen ik naar de WK korfbal in Tsjechie ging. Ik wilde wel een backup mee en heb via marktplaats een 400D gekocht voor 400 euro. Twee weken later voor 495 weer van de hand gedaan. Het scheelde me enkele honderden euro´s huur voor een 40D.

Als je het een beetje handig aanpakt betaal je vaak niet eens zo heel veel bij voor een nieuwer model.

Ik zag van de week op marktplaats trouwens weer wat Canon 2.8 lenzen, 70-200 staan. En een 300 mm f:4 van Canon. je moet even zoeken maar er staan hele interessante zaken op. Kijk ook eens op www.fotoapparatuur.nl (http://www.fotoapparatuur.nl)

Bedankt voor je tips, Marco, echter het soort apparatuur dat ik wil hebben is nog zelden, of eigenlijk nooit 2e hands verkrijgbaar.

Of weet jij een Nikon D300 en/of 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor te koop voor een schappelijke prijs?

Marco Spelten
24 januari 2008, 10:46
Nee, maar je moet dagelijks op zulke sites kijken. Ik heb mijn mark3 via marktplaats gekocht. Hij verscheen erop en ik heb direct gebeld. het is ook een kwestie van geluk hebben.

Eric van der Putten
24 januari 2008, 10:55
Nee, maar je moet dagelijks op zulke sites kijken. Ik heb mijn mark3 via marktplaats gekocht. Hij verscheen erop en ik heb direct gebeld. het is ook een kwestie van geluk hebben.

En de nodige euro's achter de hand hebben, dat wil ook wel eens schelen ::hyper::

Marco Spelten
24 januari 2008, 11:34
Klopt, maar als je het in de winkel regelt ben je nog heel wat meer euro´s kwijt.

Eric van der Putten
24 januari 2008, 11:52
Klopt, maar als je het in de winkel regelt ben je nog heel wat meer euro´s kwijt.

Da's waar, maar bij de winkel kun je nog lange tijd terug komen als er iets mis is met de apparatuur. Da's via Marktplaats maar de vraag...

Marco Spelten
24 januari 2008, 13:59
Ik koop alleen zaken waar nog garantie op zit. Dus waar de verkoper de originele factuur nog bij heeft.

Eric van der Putten
24 januari 2008, 14:02
Ik koop alleen zaken waar nog garantie op zit. Dus waar de verkoper de originele factuur nog bij heeft.

Da's ook een optie. Ik zal de boel eens in de gaten gaan houden.

Thijs de Witte
24 januari 2008, 16:38
Eric moet het perse een 70/200 vr zijn of mag het ook een 80/200 zijn, uiteraard in de 2.8 versie?

Eric van der Putten
24 januari 2008, 17:12
Eric moet het perse een 70/200 vr zijn of mag het ook een 80/200 zijn, uiteraard in de 2.8 versie?

Dan moet ik even de verschillen bekijken. Heb je meer info over die 80/200 2.8?

Cok van Herk
27 januari 2008, 14:17
Licht in Den Haag viel me toch ook erg tegen hoor!

Michel Hulshof
27 januari 2008, 22:46
Bedankt voor je tips, Marco, echter het soort apparatuur dat ik wil hebben is nog zelden, of eigenlijk nooit 2e hands verkrijgbaar.

Of weet jij een Nikon D300 en/of 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor te koop voor een schappelijke prijs?

Een nikon D300 die net uit is ga je tweedehands niet vinden de 70-200 2.8 ook bijna niet, maar waarom wil iedereen opeens VR?
Een beeldstabilisator is misschien makkelijk, maar ik zou dan liever gaan voor een camera met minder ruis op hoge ISO waarden.
Dan ben je die stabilisator ook niet nodig ;)

On-topic: ik ben zeer gecharmeerd van het licht in Thialf

Rob Boumans
27 januari 2008, 23:05
Een nikon D300 die net uit is ga je tweedehands niet vinden de 70-200 2.8 ook bijna niet, maar waarom wil iedereen opeens VR?
Een beeldstabilisator is misschien makkelijk, maar ik zou dan liever gaan voor een camera met minder ruis op hoge ISO waarden.

Off-topic:heel leuk om je in persoon te hebben ontmoet!

Robbert Tummers
27 januari 2008, 23:37

Voor mensen die twijfele aan het wel of niet hebben van een lens met stabilisator.... denk maar eens goed na en praat er eens over met paul & Mike Nicolaasen. Ik prefereer liever een beter body en betere lichtomstandigheden zodat je een juiste sluitertijd kan gebruiken. Achja behalve als je veel geld hebt dan maakt het niets meer uit...

Raymond Tellers
28 januari 2008, 09:54
Voor mensen die twijfele aan het wel of niet hebben van een lens met stabilisator.... denk maar eens goed na en praat er eens over met paul & Mike Nicolaasen. Ik prefereer liever een beter body en betere lichtomstandigheden zodat je een juiste sluitertijd kan gebruiken. Achja behalve als je veel geld hebt dan maakt het niets meer uit...

Ik heb de beeldstabilisatie op mijn lens uitgezet. Dit was een tip van iemand die dezelfde camera en lens gebruikte en hij is pro. Bij sluitertijden korter dan 1/125 (ongeveer) zou het alleen maar nadelig werken. Maakt de lens langzamer. En afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat het klopte. Mijn foto's waren erg wazig naar verhouding. Kwam er achter dat de stabilisatie aan stond. Uitgezet, probleem weg.

Lex Eckhardt
28 januari 2008, 09:58
Ik heb de beeldstabilisatie op mijn lens uitgezet. Dit was een tip van iemand die dezelfde camera en lens gebruikte en hij is pro. Bij sluitertijden korter dan 1/125 (ongeveer) zou het alleen maar nadelig werken. Maakt de lens langzamer. En afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat het klopte. Mijn foto's waren erg wazig naar verhouding. Kwam er achter dat de stabilisatie aan stond. Uitgezet, probleem weg.

Klopt helemaal!

Robbert Tummers
28 januari 2008, 13:54
Klopt helemaal!

Ik heb het er uitvoerig met Paul over gehad toen ik aant kijken was voor de 70-200 lens of van Canon of de Sigma. Paul vertelde me toen al snel dat de IS van Canon geen meerwaarde zou zijn bij het ijshockey omdat hij de IS functie altijd uit heeft staan (heeft hem zelf afgeplakt zodat hij er niet aan kan komen). Toen was het alleen nog de keuze tussen de Canon en Sigma en niemand kon me vertellen wat het grote verschil was buiten de euro's. Nou en de Sigma werkt perfect dus zou niet weten waarom ik nog naar een lens met IS zou willen gaan.

Cok van Herk
28 januari 2008, 16:30
is,vr en os heb je met ijshockey niets aan, is allemaal bedoeld voor statische onderwerpen.
Daarbij heeft VR ook nog een stand 2 voor stabilisatie als je zelf op een motor of iets dergelijks zit'
Os , Sigma dus , heeft ook een stand 2 maar heb nooit echt begrepen waar deze voor dient.
Daar buiten is OS naar mijn mening het beste systeem , alleen wil het wel eens wat langer duren voor hij stabiliseerd.
Heb een tijdje met de 80-400 OS van Sigma gewerkt bij wielrennen, de OS had wel een meerwaarde als de renners op je afkwamen op 400 mm omdat de lens dan de tijd had om te stabiliseren.
Ook de Canon 80-400 IS heb ik gehad maar was van de IS niet echt kapot en heb hem weer snel weg gedaan.
De Canon 70-200 2.8 is daar intege was/is een wereld lens.
Ook met de Sigma 70-200 2.8 kan je wereld plaatjes maken.

Michel Hulshof
28 januari 2008, 16:58
Off-topic:heel leuk om je in persoon te hebben ontmoet!

Dank je en insgelijks ;)

Robbert Tummers
28 januari 2008, 19:44
De Canon 70-200 2.8 is daar intege was/is een wereld lens.
Ook met de Sigma 70-200 2.8 kan je wereld plaatjes maken.

Zeker weten.... en het scheelde me nogal wat eurie's ::hyper::